Kymysys

...

Olen aikeissa hankkia kissan mutta yksi asia mietityttää. Kun asun rivitalossa ja kesällä on ovet auki sekä etu, että takapihalle niin kuinka estää kissaa pääsemästä omille teilleen? En voi sen takia pitää ovia kesällä suljettuina. Pitääkö se olla valjaissa koko ajan?

11

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mrslawless.

      Ei ole kallis eikä vaikea ja kissa voi olla ulkona. Voit olla ihan varma että tuossa tilanteessa se kyllä karkaa, ksoka uteliaisuus on suuri. Se eis uostu missään huoneessa olemaan silläaikaa kun ovet on auki.

    • (i()

      Miksi edes pitäisi estää?

    • 1 kissa

      Kotia osaa ja lähistöllä pysyy juuri päästin oman kissani "yöksi" ulos kuin naukui sinne tulee ehkä ennen yötä vielä kotia tai sit aamulla.Tietenkin asuntosi paikka vaikuttaa voiko pitää vapaana kissaa, itse asun omakotialueella leikattu kissa pysyy suunnilleen tontilla rappusilla.Jos on pakko pitää kissa vierellä aita sitten asian varmistamiseksi.

      • nurkissa

        mulla kokemusta omasta kisusta sekä omakotitalon että rivitalon pihoilta , kyllä pysyy pihapiirissä tai lähistöllä , vaikka olisi montakin tuntia näkymättömissä . Eri asia ovat vaarat : tiet , kissanvihaajat naapureissa , sellaiset jotka katsovat kissan sotkevan kukkapenkit , mummot , jotka ottavat asiakseen alkaa syötää kissaasi ym.
        Mutta periaatteellisesti kissa ei kauas ala kulkemaan omasta pihastaan.
        Ja ennen pitkää tulee takaisin.
        Oikeasti olen sitä mieltä , että kissa ei ole tarkoitettu kulkemaan narun päässä , mutta pitää huomioida nuo ennalta mainitsemani vaaratekijät.


      • Mummelille kisunen!!
        nurkissa kirjoitti:

        mulla kokemusta omasta kisusta sekä omakotitalon että rivitalon pihoilta , kyllä pysyy pihapiirissä tai lähistöllä , vaikka olisi montakin tuntia näkymättömissä . Eri asia ovat vaarat : tiet , kissanvihaajat naapureissa , sellaiset jotka katsovat kissan sotkevan kukkapenkit , mummot , jotka ottavat asiakseen alkaa syötää kissaasi ym.
        Mutta periaatteellisesti kissa ei kauas ala kulkemaan omasta pihastaan.
        Ja ennen pitkää tulee takaisin.
        Oikeasti olen sitä mieltä , että kissa ei ole tarkoitettu kulkemaan narun päässä , mutta pitää huomioida nuo ennalta mainitsemani vaaratekijät.

        Niin, kissat pysyvät yleensä kotona / lähistoillä... Mutta jos joku mummeli rupeekin syöttään kisua oikeen ahneesti ja tarjoo kermaa, silakkaa (luksusruokaa) yms... ja teillä kotona on normi kisun tarjoilut, niin tottakai kissa silloin siirtyy surutta mummelille!!


      • nurkissa kirjoitti:

        mulla kokemusta omasta kisusta sekä omakotitalon että rivitalon pihoilta , kyllä pysyy pihapiirissä tai lähistöllä , vaikka olisi montakin tuntia näkymättömissä . Eri asia ovat vaarat : tiet , kissanvihaajat naapureissa , sellaiset jotka katsovat kissan sotkevan kukkapenkit , mummot , jotka ottavat asiakseen alkaa syötää kissaasi ym.
        Mutta periaatteellisesti kissa ei kauas ala kulkemaan omasta pihastaan.
        Ja ennen pitkää tulee takaisin.
        Oikeasti olen sitä mieltä , että kissa ei ole tarkoitettu kulkemaan narun päässä , mutta pitää huomioida nuo ennalta mainitsemani vaaratekijät.

        kissa lähtee hyvin helposti omille teilleen. Iteltä hävinnyt 4 kissaa vaikka omakotitalossa asuneet ja maalla vielä. Kissaan ei voi luottaa kun sen päästää luontoon, siellä se on petoeläin. Ja monelta tuttavaltani on varastettu kissoja kun ovat olleet vapaana tai ovat jääneet auton alle ym. Enemmän tiedän näitä negatiivisia tapauksia kuin niitä että kissa on pysynyt aina kotipihassa ym.

        SEY:n sivuillakin lukee:
        "Osa kissanomistajista suhtautuu lemmikkeihinsä melko välinpitämättömästi. Niistä kyllä pidetään, mutta parhain kissan ominaisuus on monen mielestä sen huolettomuus: kissan voi aina päästää ulos.

        Kissojen sanotaan kaipaavan vapautta. Toisaalta rotukissoja, joilla on samat tarpeet kuin muillakin kissoilla, on perinteisesti pidetty sisäkissoina. Kissa tulee toimeen ilman, että se päästetään kulkemaan omin neuvoin. Sen sijaan se tarvitsee rakkautta, huomiota, kunnollista ruokaa ja virikkeitä.

        Ihminen on vastuussa ottamansa kissan turvallisuudesta ja hyvinvoinnista myös niin, että karkaamisvaara on mahdollisimman vähäinen. Kissa ei tunne liikennesääntöjä eikä tiedä sitäkään, että jotkut ihmiset ovat sille hengenvaarallisia. Vaarat eivät muutu vähäisemmiksi silloin kun kissa päästetään vapaasti lähtemään omille teilleen. Tämä tapa meillä on valitettavasti varsin yleinen.

        Jos kissalle annetaan kunnolliset olot, se tulee mainiosti toimeen kerrostaloasunnossakin."

        Itse asun nykyään kerrostalossa ja kissojeni kanssa elämä toimii paljon huolettomammin mitä silloin kun kissoja pidin ulkona vapaana. Enää ei tarvitse huolehtia, että missä se katti nyt on kun ei tullut yöksi kotiin tai kun sitä ei ole näkynyt kahteen pvään tai muuta vastaavaa. Nyt ne ovat turvallisesti lähelläni ja tiedän aina missä ne ovat. Myöskin ne ovat paljon seurallisempia, ihmisystävällisiä ja läheisempiä, mitä aiemmat kissani jotka olivat ulkona vapaana. Eivätkä ne ulos kaipaa kun niillä on sisälläkin hyvät oltavat, virikkeitä ja kaikkea. Kesäisin sitten pääsevät ulos valjaissa kävelylle ja hyvin ovat tyytyväisiä.

        Ja sitten sekin, että tän keskustelun aloittaja kun asuu rivitalossa niin harvemmin rivitaloalueella saa edes pitää kissoja vapaana. Että sitä tarhaa kannatan ja valjaita aina välillä. Pitää muistaa sitten siinä tarhassakin ettei ihan auringonpaisteeseen jätä kissaa koko pväksi. Koppi tai joku muu varjo hommeli on varmasti mukava kisulle :)


    • Minja.

      Kyllä ne ovet vaan sitten pidetään suljettuina jos kissaa meinataan hommata, eihän sitä nyt voi pitää yhteen huoneeseen kokoaikaisesti teljettynä tai valjaissa. Toinen vaihtoehto tosiaan rakentaa se tarha, ei tosiaan tule kalliiksi.

      Kissojahan ei päästetä vapaaksi heitteille kuljeskelemaan. Vastuuntuntoa siihen eläimenpitoon. :)

      • usj

        Joko ovet kiinni tai sitten hankit oviin kesää ajatellen sellaiset verkko-ovet, jotka estävät kissan pääsyn ulos, mutta eivät estä ilman vaihtumista. Vaihtoehtoisesti rakennat kissalle ulkotarhan. Koko kesä valjaissa ei ole vaihtoehto, eikä kissan kulkeminen vapaana.


    • Maine Coon

      Taisit itse ratkaista pulmasi. Ei muita vaihtoehtoja ole, tai tietenkin johonkin huoneeseen sulkeminen. Eli, jos otat kissan, pidä ovet kiinni. Muuten kannattaa olla ottamatta koko kissaa, sillä se kärsii muutenvaljaissa/suljettuna!

    • ...

      Onpas tullut monenlaista vastausta kysymykseeni.
      Persialaista olen ajatellut hankkivani ja se lienee hyvä ratkaisu jos ja kun siitä tulee ainakin enimmäkseen sisäkissa, ja rotu on aika rauhallinen. Ja se aitaus sitten lienee ratkaisu pulmaani. Tuossa takapihallani juoksentelee kyllä pari naapurin rotumirriä ihan vapaana, ihmettelen.
      Mutta tuskin lienee kovin paha jos joskus haluan ulkoiluttaa kissaani valjaissa. Kysyin asiaa eräältä kasvattajalta ja hän ainakin oli sitä mieltä että niin voi tehdä.

    • kiskiskippurahäntä

      No ei varmaan kissaa koko ajaksi valjaisiin.
      Joko pidätte ovet kiinni tai teette jonkinlaiset portit mistä kissa ei pääse yli. Joka tapauksessa pitää muistaa sulkea aina se portti/ovi. Kyllä sen oppii muistamaan. Kun meille tuli kissa niin terassin oveen pantiin lappu Muista sulkea ovi heti! Kissa saattaa livahtaa nopeasti ulos jos ei ole tarkkana.
      Jos ovien on pakko olla selällään niin et voi pitää kissaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      421
      1781
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      180
      1423
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      142
      1333
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      942
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      117
      895
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      876
    Aihe