Surullisia tarinoita :(

Sanna 29v

Tämä palsta on täynnä surullisia tarinoita teiniäideistä. Mikä siinä on kun LAPSEN TÄYTYY TEHDÄ LAPSIA? Olen itse hoitanut asiani kunnolla: opiskellut arvostetun ammatin ja hyvän työpaikan. Nyt odotan esikoistani. Jossain toisaalla joku vielä murrosikäänsä elävä alle parikymppinen lapsukainen haluaa tulla raskaaksi. Tunnen niin suurta sääliä heitä kohtaan, että ei ole tosikaan.

64

2659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti87lapset-07ja-09

      Tiesitkö että sääli on sairautta :) Tai no ainakin meillä päin sanotaan niin.
      No minä en sääliä kyllä ainakaan edes kaipaakaan. Tulen kyllä kasvattamaan molemmat poikani hyvin :) Sain esikoiseni 19v iässä, oli ammatti jo silloin, ehdin kylläkin olla vain raskausaikana töissä. Vähän aikaa kuitenkin :) Nyt kunhan kuopus on 3v, lähden opiskelemaan, ei lapset sitä estä :) Näin sopi minulle ja miehelleni. Minulla on aikaa olla koulun penkillä ja töissä, näin äkkiä laskettuna, 43 vuotta vielä :) Jos siis olen siihen eläkeikään asti töissä. Luulisin että olen. Ei vain eletä "oikeassa" järjestyksessä :) Jos sellaista edes on.

      Onnea sinulle esikoisestasi :) On aivan mahtava tunne kun saa oman lapsensa syliin ensimmäistä kertaa. Sitä tunnetta ei voi edes sanoin kuvailla :)

    • Hundkarusellen

      Ovatko nämä surulliset tarinat niitä joissa teinit tulevat raskaaksi, vai niitä joissa joku kertoo että tuntee/tietää sen ja sen teiniäidin ja ihan p**koja äitejä ovat, eli siis kaikki teiniäidit ovat ihan p**koja äitejä?

      Minäkin tunnen muutaman tyypin jotka ovat kaikki narkkeja ja jokaisella heistä on punainen auto. Tästä syystäkö kaikki ihmiset jotka omistavat punaisen auton, ovat narkkeja?

      "Olen itse hoitanut asiani kunnolla: opiskellut arvostetun ammatin ja hyvän työpaikan. Nyt odotan esikoistani."

      Mikäs se sellainen arvostettu ammatti on?
      Minä arvostan esim. siivoojan työtä. Siivooja tekee työn jota itse en halua tehdä ja takaa viihtyvyyden sekä terveellisemmän/hygieenisemmän ympäristön. Minä arvostan heitä jotka siivoavat katumme roskista.
      He eivät juuri saa palkkaa, mutta he tekevät silti tosi arvokasta työtä.

      Jokaisen ammatti ja työ on arvokasta, kunhan ne ovat laillisia töitä, eikä esim mitään huumebisneksiä tai paritusta.

      "Jossain toisaalla joku vielä murrosikäänsä elävä alle parikymppinen lapsukainen haluaa tulla raskaaksi. Tunnen niin suurta sääliä heitä kohtaan, että ei ole tosikaan."

      Minä sain lapseni alta parikymppisenä, mutten ollut murrosikäinen enää eikä minua tarvitse sääliä, eikä liiemmin lastanikaan.
      Tiesitkö muuten että on ihan normaalia haluta lasta jopa silloin kun on itse lapsi? Ihan normaali tunne muiden joukossa. Itsekkin haaveilin lapsesta 13 vuotiaana, vaikken tosin sitä haavetta sen ikäisenä toteuttanutkaan. No itseni kohdalla se oli vain haave jota en tahtonut toteuttaa kuin vasta aikaisintaan sitten kun tulin täysi-ikäiseksi. Vasta täysi-ikäisenä aloin pitämään lapsen saamista mahdollisena ja tervetulleena asiana.
      18-19 vuotias ei enää ole lapsi, eikä murroikäinenkään ja silti hän on alle 20 vuotias.
      18 vuotiaanakin voi olla jo ammatti, sekä työ ja jos et itse tahdo huoltaa autoasi, niin muistathan arvostaa heitä jotka tekevät sen sinun puolestasi?

      Miehelläni ei ole koulutusta, mutta töitä hän on aina saanut jopa sellisia mistä hän itse pitää.
      Vai täytyykö meidän kaikkien kouluttautua, mieluiten lääkäreiksi, juristeiksi jne jotta meitä arvostettaisiin?
      Onhan se varmasti mukavaa olla esim se lääkäri ja tehdä samalla monen muun työ, kun ei ole esim siivoojaa.

      Itse en ole enää alalla johon kouluttauduin, eikä minulla ole tähän uudempaan työhön edes koulutusta.
      Silti teen mielekästä työtä jota varmasti sinäkin osaisit pitää arvossa, kunhan muistat että se mistä pidät, mitä tarvitset ja se mitä et itse tee, niin joku toinen tekee ja ilman häntä sinulla ei olisi sitä mitä nyt on.
      Tai sitten joutuisit tekemään se "arvottomamman" työn ihan itse.

      Jos sinua niin kovasti säälittää, niin miksi et sitten vaikkapa auta ja tue näitä teiniäitejä?
      Miksi et jakele hyviä neuvoja heille jotka niitä kaipaavat?
      Saisit varmasti yösi paremmin nukuttua kun tekisit hyvää työtä,eikä tarvitsisi siksi pelätä, eikä sääliäkkään...

      Aloituksesi oli vaan turhaa hurskastelua. Anteeksi vain. Tekisit jotain hyödyllistä säälisi sijaan.

      • typerys!

        samaa mieltä edellisten kanssa..

        Jos sinä todella pystyt sanomaan, että kasvatat lapsesi muita paremmin vain siksi, että olet koulutettu ja työpaikkakin on, ja vielä kaiken lisäksi olet täyttänyt tietyt ikäkriteerit.. Suksi suolle jauhamaan todellisuuksiasi.. Jos tapasi ilmaista asiat on noin keskivertoa, niin tuskin pystyt lapsillesikaan paljon erikoisempaa tarjoamaan!

        Ja vielä tähän lisäys, taas yksi ruikuttaja täälläkin palstalla ilman mitään perusteita. Sinun typeryyttäsi se tässä pitäisi sääliä, on varmaan rankkaa kun pitää huolehtia muiden asioista omien sijaan, kun täällä sitä käyt voivottelemassa.


      • Ruikutetaan vaan!!
        typerys! kirjoitti:

        samaa mieltä edellisten kanssa..

        Jos sinä todella pystyt sanomaan, että kasvatat lapsesi muita paremmin vain siksi, että olet koulutettu ja työpaikkakin on, ja vielä kaiken lisäksi olet täyttänyt tietyt ikäkriteerit.. Suksi suolle jauhamaan todellisuuksiasi.. Jos tapasi ilmaista asiat on noin keskivertoa, niin tuskin pystyt lapsillesikaan paljon erikoisempaa tarjoamaan!

        Ja vielä tähän lisäys, taas yksi ruikuttaja täälläkin palstalla ilman mitään perusteita. Sinun typeryyttäsi se tässä pitäisi sääliä, on varmaan rankkaa kun pitää huolehtia muiden asioista omien sijaan, kun täällä sitä käyt voivottelemassa.

        Onko siis jokainen teiniäitiyden riskeistä ja ongelmista huomauttava vain ruikuttaja? Pitääkö kaikki haihattelut vain hyväksyä ja todeta: "Sattuuhan sitä..."?

        Teiniraskauksia pyritään pääsääntöisesti välttämään. Onko siis koko sosiaali- ja terveyspuolen henkilöstö Suomessa täynnä ruikuttajia? Onko jokainen vanhempi, joka toivoo lastensa opiskeleva ennen perheen perustamista ruikuttaja?

        Onko koko maamme ollut täynnä ruikuttajia, kun meille on rakennettu hieno ja kehittynyt nykyaikainen yhteiskunta, jossa nuoret voivat opiskella ekä ole pakko sännätä perheen perustamiseen kuten ennen muinoin oli?

        Ja onko peräti koko maailma täynnä ruikuttajia, kun teiniraskauksista niin monissa maissa eroon pyritään?

        Ja vain raskaaksi hankkiutuvat teinitkö ovat oikeassa ja muut väärässä?


      • haha....
        Ruikutetaan vaan!! kirjoitti:

        Onko siis jokainen teiniäitiyden riskeistä ja ongelmista huomauttava vain ruikuttaja? Pitääkö kaikki haihattelut vain hyväksyä ja todeta: "Sattuuhan sitä..."?

        Teiniraskauksia pyritään pääsääntöisesti välttämään. Onko siis koko sosiaali- ja terveyspuolen henkilöstö Suomessa täynnä ruikuttajia? Onko jokainen vanhempi, joka toivoo lastensa opiskeleva ennen perheen perustamista ruikuttaja?

        Onko koko maamme ollut täynnä ruikuttajia, kun meille on rakennettu hieno ja kehittynyt nykyaikainen yhteiskunta, jossa nuoret voivat opiskella ekä ole pakko sännätä perheen perustamiseen kuten ennen muinoin oli?

        Ja onko peräti koko maailma täynnä ruikuttajia, kun teiniraskauksista niin monissa maissa eroon pyritään?

        Ja vain raskaaksi hankkiutuvat teinitkö ovat oikeassa ja muut väärässä?

        raskaaksi hankkiutuvat teinit ovat oikeassa ja muut väärässä?

        Taas tuo samainen kommentti, raskaaksi hankkiutuvat. Puhut todella alentavaan sävyyn. Toivottavasti itselläsi ei ole lapsia, niin ei tarvitse sinun pelätä että heistä tulisi teiniäitejä / isiä. Häpeäsi olisi varmaan suunnaton.


      • Ruikutetaan vaan!!
        haha.... kirjoitti:

        raskaaksi hankkiutuvat teinit ovat oikeassa ja muut väärässä?

        Taas tuo samainen kommentti, raskaaksi hankkiutuvat. Puhut todella alentavaan sävyyn. Toivottavasti itselläsi ei ole lapsia, niin ei tarvitse sinun pelätä että heistä tulisi teiniäitejä / isiä. Häpeäsi olisi varmaan suunnaton.

        On lapsia.

        Toivon kykeneväni hoitamaan kasvatuksen niin, että tarvetta päästä isäksi tai äidiksi ei 15-vuotiaana ole.

        Et sitä paitsi vastannut varsinaisiin lysymyksiini.


      • hahahha
        Ruikutetaan vaan!! kirjoitti:

        On lapsia.

        Toivon kykeneväni hoitamaan kasvatuksen niin, että tarvetta päästä isäksi tai äidiksi ei 15-vuotiaana ole.

        Et sitä paitsi vastannut varsinaisiin lysymyksiini.

        ei varmaan tarvitse vastata, koska tuo kaikki tietosi perustuu nimenomaan tutkimuksille. Sinulla(kaan) ei siis ole varsinaista tietoa tuosta omasta takaa, vai?

        Itse olen kyllä nähnyt ja tiedän perheitä, joissa nimenomaan vanhemmat äidit ja isät kohtelevat lapsiaan todella huonosti, myöskin nuorten lisäksi.

        Ja itse en ole 15-vuotias, ja totta on että ehkä tuon ikäiset ovat kypsymättömiä vanhemmiksi, mutta kuten varmaan tiedät, teini-ikä on 13-19 ikävuoteen, joten älä yleistä.

        Voin kyllä lukea noista teiniperheiden ongelmista itsekin tutkimustuloksista. Joten jos haluat, että sanasi painaa jollekin jotain, anna oikeaa näyttöä väitteisiisi.


      • hahaha....
        hahahha kirjoitti:

        ei varmaan tarvitse vastata, koska tuo kaikki tietosi perustuu nimenomaan tutkimuksille. Sinulla(kaan) ei siis ole varsinaista tietoa tuosta omasta takaa, vai?

        Itse olen kyllä nähnyt ja tiedän perheitä, joissa nimenomaan vanhemmat äidit ja isät kohtelevat lapsiaan todella huonosti, myöskin nuorten lisäksi.

        Ja itse en ole 15-vuotias, ja totta on että ehkä tuon ikäiset ovat kypsymättömiä vanhemmiksi, mutta kuten varmaan tiedät, teini-ikä on 13-19 ikävuoteen, joten älä yleistä.

        Voin kyllä lukea noista teiniperheiden ongelmista itsekin tutkimustuloksista. Joten jos haluat, että sanasi painaa jollekin jotain, anna oikeaa näyttöä väitteisiisi.

        Ja tuossahan sinä nimenomaan kyseenalaistat myöskin vanhempien ikäluokkien kasvatustapoja, sanomalla että itse pyrit kasvattamaan lapsesi niin, ettei heillä ole tarvetta hankkiutua raskaaksi 15-vuotiaana.
        Eli toisin sanoen, mistä sinä voit tietää minkä ikäisiä näiden teiniäitien/isien omat vanhemmat ovat olleet heidät saadessaan, sanotaan vaikkapa 35-vuotiaita, joten heidänkin kasvatuksessaan on oltava jotain vikaa kerta heidän lapsensa tulevat vanhemmiksi 15-vuotiaina.


      • Ruikutetaan vaan!!
        hahaha.... kirjoitti:

        Ja tuossahan sinä nimenomaan kyseenalaistat myöskin vanhempien ikäluokkien kasvatustapoja, sanomalla että itse pyrit kasvattamaan lapsesi niin, ettei heillä ole tarvetta hankkiutua raskaaksi 15-vuotiaana.
        Eli toisin sanoen, mistä sinä voit tietää minkä ikäisiä näiden teiniäitien/isien omat vanhemmat ovat olleet heidät saadessaan, sanotaan vaikkapa 35-vuotiaita, joten heidänkin kasvatuksessaan on oltava jotain vikaa kerta heidän lapsensa tulevat vanhemmiksi 15-vuotiaina.

        Jos et kerran kyennyt kommentoimaan mitenkään kysymyksiäni, en voi mitään...

        Leikitelläänpä asialla hieman teoriatasolla. Työskentelen opetustehtävissä ja vaimoni terveydenhoitajana. On siis kaikin puolin oletettavaa, ettemme tiedä kumpikaan mitään teinivanhemmista, eikö niin??


      • ............
        Ruikutetaan vaan!! kirjoitti:

        Onko siis jokainen teiniäitiyden riskeistä ja ongelmista huomauttava vain ruikuttaja? Pitääkö kaikki haihattelut vain hyväksyä ja todeta: "Sattuuhan sitä..."?

        Teiniraskauksia pyritään pääsääntöisesti välttämään. Onko siis koko sosiaali- ja terveyspuolen henkilöstö Suomessa täynnä ruikuttajia? Onko jokainen vanhempi, joka toivoo lastensa opiskeleva ennen perheen perustamista ruikuttaja?

        Onko koko maamme ollut täynnä ruikuttajia, kun meille on rakennettu hieno ja kehittynyt nykyaikainen yhteiskunta, jossa nuoret voivat opiskella ekä ole pakko sännätä perheen perustamiseen kuten ennen muinoin oli?

        Ja onko peräti koko maailma täynnä ruikuttajia, kun teiniraskauksista niin monissa maissa eroon pyritään?

        Ja vain raskaaksi hankkiutuvat teinitkö ovat oikeassa ja muut väärässä?

        Eipä tuo ole ruikutusta vaan neuvomista, mutta sääliäsi en ymmärrä. Säälit meitä, koska luulet, että meillä on asiat huonosti. Monilla teiniäideillä voi ollakin, mutta niin vanhemmillakin. Itse säälin vanhoja ihmisiä, en tiedä tasan tarkkaan miksi, mutta niin tunnen. Teiniäitiys ei ole haihattelua, se on äitiyttä siinä missä vanhojenkin äitien äiteys. Itse sain esikoiseni 18-vuotiaana mieheni ollessa 24 ja lapsi oli todella toivottu. Nyt odotamme toista lastamme ja elämä hymyilee ihan joka tavoin. Lukion oon suorittanut pian loppuun, opiskelen nyt parina iltana viikossa aikuispuolella ja miehelläni oli ammatti jo tavatessamme. Jokaisella on oma tapansa elää enkä itse ainakaan ole kokenut minkäännäköistä syrjintää tai sääliä valtion tai terveydenhoidon puolelta, ainoastaan joiltakin yksityisiltä ihmisiltä, jotka eivät itse ole tätä kokeneet ja luulevat kaiken olevan niin kovin mustavalkoista.

        Myös oma äitini oli teiniäiti, vaikka minut saikin yli 40-vuotiaana (ennen mua sai kaksi lasta teininä ja jälkeeni vielä yhden). Hän on aina hyvin pärjännyt ja hyvä ammattikin löytyy. Myös mieheni äiti sai mieheni nuorena, 17-vuotiaana. Hänellä on lisäksi kuusi muuta lasta kaikki saman miehen kanssa ja myös hän on aina elämässä pärjännyt ja töissä hoitoalalla, jossa on suorittanut monia ammatteja ja lisäksi lukenut lakiakin. Jos omat lapseni saisivat nuorina lapsia olisin itse vain onnellinen, kunhan he olisivat siihen oikeasti kypsiä ja valmiita - kaikki eivät teineinä ole eivätkä kaikki vielä 40-vuotiainakaan.


      • HAHAHAHHAHAHHAHAH
        Ruikutetaan vaan!! kirjoitti:

        Jos et kerran kyennyt kommentoimaan mitenkään kysymyksiäni, en voi mitään...

        Leikitelläänpä asialla hieman teoriatasolla. Työskentelen opetustehtävissä ja vaimoni terveydenhoitajana. On siis kaikin puolin oletettavaa, ettemme tiedä kumpikaan mitään teinivanhemmista, eikö niin??

        "Jos et kerran kyennyt kommentoimaan mitenkään kysymyksiäni, en voi mitään...

        Leikitelläänpä asialla hieman teoriatasolla. Työskentelen opetustehtävissä ja vaimoni terveydenhoitajana. On siis kaikin puolin oletettavaa, ettemme tiedä kumpikaan mitään teinivanhemmista, eikö niin??"


        Kuten huomaat, et itsekään kommentoinut minun kantaani iäkkäämmistä vanhemmista. Ja tämä keskustelu ei johda mihinkään, voit selitellä totuuksiasi niille ketkä sinua halauavt kuunnella, ja oppia sinulta jotain.. Hah.. =)


      • äiti87lapset-07ja-09
        Ruikutetaan vaan!! kirjoitti:

        Jos et kerran kyennyt kommentoimaan mitenkään kysymyksiäni, en voi mitään...

        Leikitelläänpä asialla hieman teoriatasolla. Työskentelen opetustehtävissä ja vaimoni terveydenhoitajana. On siis kaikin puolin oletettavaa, ettemme tiedä kumpikaan mitään teinivanhemmista, eikö niin??

        Saatatte kyllä joo jotakin tietää. Tuskin kuitenkaan olette kunnolla tutustuneet niihin nuoriin? Tunnetteko niin hyvin että pystytte teilaamaan heidät?
        Ei minustakaan kukaan uskonut että pärjään ilman äidin ja isän rahoja. Mutta eipä ole tarvinnut kertaakaan heidän pussilleen mennä saatikka sossuun :) Älkää siis aliarvioiko nuoria.


      • äiti87lapset-07ja-09
        äiti87lapset-07ja-09 kirjoitti:

        Saatatte kyllä joo jotakin tietää. Tuskin kuitenkaan olette kunnolla tutustuneet niihin nuoriin? Tunnetteko niin hyvin että pystytte teilaamaan heidät?
        Ei minustakaan kukaan uskonut että pärjään ilman äidin ja isän rahoja. Mutta eipä ole tarvinnut kertaakaan heidän pussilleen mennä saatikka sossuun :) Älkää siis aliarvioiko nuoria.

        että hoidossakin muksut ovat olleet vain pari kertaa. Kuopus ei kyllä ollenkaan. Vielä niin pieni :)


      • Minuakin kiinnostaa
        äiti87lapset-07ja-09 kirjoitti:

        Saatatte kyllä joo jotakin tietää. Tuskin kuitenkaan olette kunnolla tutustuneet niihin nuoriin? Tunnetteko niin hyvin että pystytte teilaamaan heidät?
        Ei minustakaan kukaan uskonut että pärjään ilman äidin ja isän rahoja. Mutta eipä ole tarvinnut kertaakaan heidän pussilleen mennä saatikka sossuun :) Älkää siis aliarvioiko nuoria.

        Hyvä! Kunnon väittelyä!

        Minuakin kuitenkin kiinnostaisi se, onko jokainen teinien toimista huomauttava aikuinen ruikuttaja.

        Voisiko joku vastata?


      • *BONBON*
        Minuakin kiinnostaa kirjoitti:

        Hyvä! Kunnon väittelyä!

        Minuakin kuitenkin kiinnostaisi se, onko jokainen teinien toimista huomauttava aikuinen ruikuttaja.

        Voisiko joku vastata?

        asiansa esittää.
        Jos joku toinen tulee sanomaan minulle että olen pilannut elämäni, siksi koska olen tullut äidiksi alle 20 vuotiaana, niin turhaa ruikutusta se on :)
        Ja kukapa tietää elämästäni paremmin kuin minä itse?
        Voin siis tällaiselle ruikuttajalle todeta että hän on pahasti väärässä ja se siitä.

        Toisaalta voin myös sanoa että tekisi jotakin hyödyllisempää kuin jakelisi sääliviestejään jos sellaisia on täällä mennyt esittämään.
        Minä esimerkiksi tarjoan auttavan käteni hätää näkevälle, enkä siis jää kauhistelemaan hänen kohtaloaan.

        Se että minä olen valinnut äitiyden alle 20 iällä, ei ole keneltäkään pois, eikä se tarkoita suinkaan sitä että muidenkin tulisi tehdä samoin kuin minä.

        Saakoon jokainen lapsensa sillä iällä kuin parhaimmaksi näkee jos luonto on myöden ja olkoot sellaiset ihmiset lapsia saamatta jotka eivät lapsia halua.


      • Kiva juttu?
        *BONBON* kirjoitti:

        asiansa esittää.
        Jos joku toinen tulee sanomaan minulle että olen pilannut elämäni, siksi koska olen tullut äidiksi alle 20 vuotiaana, niin turhaa ruikutusta se on :)
        Ja kukapa tietää elämästäni paremmin kuin minä itse?
        Voin siis tällaiselle ruikuttajalle todeta että hän on pahasti väärässä ja se siitä.

        Toisaalta voin myös sanoa että tekisi jotakin hyödyllisempää kuin jakelisi sääliviestejään jos sellaisia on täällä mennyt esittämään.
        Minä esimerkiksi tarjoan auttavan käteni hätää näkevälle, enkä siis jää kauhistelemaan hänen kohtaloaan.

        Se että minä olen valinnut äitiyden alle 20 iällä, ei ole keneltäkään pois, eikä se tarkoita suinkaan sitä että muidenkin tulisi tehdä samoin kuin minä.

        Saakoon jokainen lapsensa sillä iällä kuin parhaimmaksi näkee jos luonto on myöden ja olkoot sellaiset ihmiset lapsia saamatta jotka eivät lapsia halua.

        Voitko sitten yleistää, että kaikkien muidenkin kannattaa toimia samoin kuin sinä?

        Ja voitko olla varma siitä, että olet itse objektiivinen ja kykenevä arviomaan omia ratkaisujasi sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa?

        Entä oletko varma siitä, että teini-ikäisten lastenhankinta kritisoivat ovat kaikki automaattisesti väärässä?

        Onko se jotenkin sinulta pois, jos aikuiset ihmiset yrittävät kehottaa teinejä keskittymään muihin asioihin kuin lasten tekoon?

        Ja vielä lopuksi: onko koko meidän aikuisten joukko väärässä, sillä useimmat meistä kuitenkaan eivät suosittele lasten hankintaa alle 18-vuotiaille?


      • *BONBON*
        Kiva juttu? kirjoitti:

        Voitko sitten yleistää, että kaikkien muidenkin kannattaa toimia samoin kuin sinä?

        Ja voitko olla varma siitä, että olet itse objektiivinen ja kykenevä arviomaan omia ratkaisujasi sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa?

        Entä oletko varma siitä, että teini-ikäisten lastenhankinta kritisoivat ovat kaikki automaattisesti väärässä?

        Onko se jotenkin sinulta pois, jos aikuiset ihmiset yrittävät kehottaa teinejä keskittymään muihin asioihin kuin lasten tekoon?

        Ja vielä lopuksi: onko koko meidän aikuisten joukko väärässä, sillä useimmat meistä kuitenkaan eivät suosittele lasten hankintaa alle 18-vuotiaille?

        "Voitko sitten yleistää, että kaikkien muidenkin kannattaa toimia samoin kuin sinä?"

        Riippuu vähän siitä mitä kysymykselläsi tarkoitat. Jos tarkoitat äidiksi ryhtymistä, niin en suosittele sitä erityisesti kenellekkään.
        Ihan yhtä lailla ärsyttää ihmiset jotka pitävät outona tai jotenkin pahoina sellaisia jotka eivät lapsia halua, tai eivät halua vielä.

        Se minkä valinnan itse tein, on minun valintani joka oli oikea minulle. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin että kehottaisin muita valitsemaan samoin.

        "Ja voitko olla varma siitä, että olet itse objektiivinen ja kykenevä arviomaan omia ratkaisujasi sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa?"

        Hoidan asiani niin kuin parhaimmaksi katson, mutta minäkin olen erehtyväinen ja joskus tulee tehtyä "huonoja" valintoja.
        En kuitenkaan koe että äitiys olisi ollut huono valinta itseni kohdalla.
        Olen eläessäni oppinut paljon ja varmasti tulen oppimaan tulevaisuudessakin.


        "Entä oletko varma siitä, että teini-ikäisten lastenhankinta kritisoivat ovat kaikki automaattisesti väärässä?"

        En ole tälläistä väittänytkään.

        "Onko se jotenkin sinulta pois, jos aikuiset ihmiset yrittävät kehottaa teinejä keskittymään muihin asioihin kuin lasten tekoon?"

        Ei.
        Jos kyseessä on vasta haaveilu äitiydestä niin toki heille voi yrittää takoa järkeä päähän eli sanoa että keskittyisivät muihin asioihin kuin lasten tekoon. Äideille ja raskaana oleville sitä on turhaa sanoa.


        "Ja vielä lopuksi: onko koko meidän aikuisten joukko väärässä, sillä useimmat meistä kuitenkaan eivät suosittele lasten hankintaa alle 18-vuotiaille?"

        Kuulun ihan samaan joukkoon eli aikuisiin jotka eivät suosittele lasten hankintaa alle 18 vuotiaille.
        En katso kuintenkaan tarpeelliseksi alkaa haukkumaan ihmisiä jotka ovat lapsensa saaneet alle 18 vuotiaina, enkä näitä ihmisiä millään tavoin tuomitse.


      • äiti87lapset-07ja-09
        äiti87lapset-07ja-09 kirjoitti:

        Saatatte kyllä joo jotakin tietää. Tuskin kuitenkaan olette kunnolla tutustuneet niihin nuoriin? Tunnetteko niin hyvin että pystytte teilaamaan heidät?
        Ei minustakaan kukaan uskonut että pärjään ilman äidin ja isän rahoja. Mutta eipä ole tarvinnut kertaakaan heidän pussilleen mennä saatikka sossuun :) Älkää siis aliarvioiko nuoria.

        Miksi kukaan ei vastaa tuohon että tunnetteko nuoret niin hyvin että pystytte teilaamaan heidät? Tunnetteko? Tiesittekö että ulkokuori ei kerro kaikkea? :)

        Voi hyvät ihmiset, tutustukaa ensin ennenkuin teilaatte. En minäkään hauku vanhempia äitejä vain sen takia kun yksi heistä tekee virheen :)


    • hgdrthdrt thsrth

      FAKTANA sinulle, että tytöillä murrosikä alkaa aikasemmin, ja näin ollen loppuukin aikasemmin kuin pojilla. Kuinka moni 20 vuotias on vielä murrosiässä?

      "puberteetti on ihmisen kehityksessä vaihe, jossa saavutetaan sukukypsyys ja ihmiselimistö kehittyy aikuiseksi. Fyysinen murrosikä alkaa normaalisti 9–15 vuoden iässä. Tytöillä murrosiän fyysinen kehitys alkaa keskimäärin 11 vuoden iässälähde? ja pojilla 12,5 vuoden iässä."

      • lapsivanhemmat

        joo, voit olla sukukypsä vaikka 11 vuotiaana, mutta se ei silti tarkoita että olisit vastuullinen aikuinen.
        vaikka kuukautiset alkaisivat 11 vuotiaana, se ei kerro mitään henkisestä kehityksestä. tuon väitöksesi perusteella tytön pitäisi samantien hankkiutua raskaaksi kun kuukautiset alkavat.
        ymmärtäisin jos kyse olisi eläimestä, mutta kyseessä on ihminen.

        ihminen tarvitsee hyviä roolimalleja, hyvän kasvuympäristön, opastavat ja kuria pitävät vanhemmat, koulutusta, virikkeitä, ruokaa, lämpöä, rakkautta, vaatteita jne.
        mitä näistä kykenevät lapsivanhemmat antamaan?
        kun se "söpö käärö" pitäisi kyetä myös kasvattamaan järkeväksi,terveeksi aikuiseksi. mitä lapsi tietää aikuisuudesta, kun ei ole koskaan päässyt mitään aikuisuuteen liittyvää kokemaan.


      • äiti87lapset-07ja-09
        lapsivanhemmat kirjoitti:

        joo, voit olla sukukypsä vaikka 11 vuotiaana, mutta se ei silti tarkoita että olisit vastuullinen aikuinen.
        vaikka kuukautiset alkaisivat 11 vuotiaana, se ei kerro mitään henkisestä kehityksestä. tuon väitöksesi perusteella tytön pitäisi samantien hankkiutua raskaaksi kun kuukautiset alkavat.
        ymmärtäisin jos kyse olisi eläimestä, mutta kyseessä on ihminen.

        ihminen tarvitsee hyviä roolimalleja, hyvän kasvuympäristön, opastavat ja kuria pitävät vanhemmat, koulutusta, virikkeitä, ruokaa, lämpöä, rakkautta, vaatteita jne.
        mitä näistä kykenevät lapsivanhemmat antamaan?
        kun se "söpö käärö" pitäisi kyetä myös kasvattamaan järkeväksi,terveeksi aikuiseksi. mitä lapsi tietää aikuisuudesta, kun ei ole koskaan päässyt mitään aikuisuuteen liittyvää kokemaan.

        Hmm... Kasvaako se lapsi hetkessä aikuiseksi? Vai loppuuko äidin ikääntyminen siihen lapsen saantiin? Siinä vaiheessa kun lapsen kunnon kasvattaminen alkaa, on se äitikin ehtinyt saamaan vähän ikää lisää ja sitä elämänkokemusta :) Teidän on turha sanoa ettei nuori äiti osaa kasvattaa lapsestaan vastuullista aikuista. Nimittäin kaikista ikäryhmistä löytyy niitä joista ei ole hoitamaan saatikka kasvattamaan lapset. Te olette vain jämähtäneet haukkumaan nuoret.


      • äiti87lapset-07ja-09
        lapsivanhemmat kirjoitti:

        joo, voit olla sukukypsä vaikka 11 vuotiaana, mutta se ei silti tarkoita että olisit vastuullinen aikuinen.
        vaikka kuukautiset alkaisivat 11 vuotiaana, se ei kerro mitään henkisestä kehityksestä. tuon väitöksesi perusteella tytön pitäisi samantien hankkiutua raskaaksi kun kuukautiset alkavat.
        ymmärtäisin jos kyse olisi eläimestä, mutta kyseessä on ihminen.

        ihminen tarvitsee hyviä roolimalleja, hyvän kasvuympäristön, opastavat ja kuria pitävät vanhemmat, koulutusta, virikkeitä, ruokaa, lämpöä, rakkautta, vaatteita jne.
        mitä näistä kykenevät lapsivanhemmat antamaan?
        kun se "söpö käärö" pitäisi kyetä myös kasvattamaan järkeväksi,terveeksi aikuiseksi. mitä lapsi tietää aikuisuudesta, kun ei ole koskaan päässyt mitään aikuisuuteen liittyvää kokemaan.

        "ihminen tarvitsee hyviä roolimalleja, hyvän kasvuympäristön, opastavat ja kuria pitävät vanhemmat, koulutusta, virikkeitä, ruokaa, lämpöä, rakkautta, vaatteita jne."

        Niin ja millä perusteella voit väittää ettei nuoret vanhemmat voi näitä antaa?
        Minä ainakin olen ollut hyvä roolimalli lapsilleni, heillä on hyvä kasvuympäristö, osaan pitää rajat lapsilla (no vauva ei vielä oikein niistä ymmärrä;)) aikoinaan lapset saavat koulutuksen, joka päivä saaneet lämpimän ruoanx2, rakastan heitä aivan helvetin paljon, vaatteistakaan ei ole pulaa.
        Lisäksi olemme voineet tarjota heille pysyvän kodin, tulevaisuus on turvattu yms. Miten te oikein voitte väittää ettei nuorilla ole rahkeita täyttää näitä "vaatimuksia" :) Vaikka he eivät olekaan tehneet asioista samassa järjestyksessä kuin te, ei tarkoita sitä etteivätkö he voi tarjota lapsilleen mitään!? :) Naurettava väite :D


      • 11vee aikuinen
        äiti87lapset-07ja-09 kirjoitti:

        Hmm... Kasvaako se lapsi hetkessä aikuiseksi? Vai loppuuko äidin ikääntyminen siihen lapsen saantiin? Siinä vaiheessa kun lapsen kunnon kasvattaminen alkaa, on se äitikin ehtinyt saamaan vähän ikää lisää ja sitä elämänkokemusta :) Teidän on turha sanoa ettei nuori äiti osaa kasvattaa lapsestaan vastuullista aikuista. Nimittäin kaikista ikäryhmistä löytyy niitä joista ei ole hoitamaan saatikka kasvattamaan lapset. Te olette vain jämähtäneet haukkumaan nuoret.

        eli sinun mielestä 11v lapsi on valmis äidiksi?
        onnee vaan sullekin...ei sulla järki paljon päätä pakota.


      • *BONBON*
        11vee aikuinen kirjoitti:

        eli sinun mielestä 11v lapsi on valmis äidiksi?
        onnee vaan sullekin...ei sulla järki paljon päätä pakota.

        11 vuotias ei tosiaankaan ole valmis äidiksi!
        Lieneekö raskaus olla edes kovinkaan turvallista tuon ikäiselle lapselle jolla luusto ja lihakset eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet????

        Itse olen sitä mieltä että 11 vuotiaan ei edes kuulu vielä harrastaa seksiä eikä mielestäni sen ikäinen ole mitenkään valmis seksin harrastamiseen.

        Jos kuitenki 11 vuotias tulee raskaaksi niin eikö ole todennäköistä että tämä lapsi on raiskattu, tai muutoin jonkun vanhemman ihmisen hyväksi käyttämä, kenties insestin uhri?

        Toki onhan niitäkin tapauksia jossa jo 9 vuotias aloittaa seksin harrastamisen omasta tahdostaan, mutta nekin lienee olevan hyvin harvinaisia tapauksia,ns. "luonnon oikkuja".


      • äiti87lapset-07ja-09
        11vee aikuinen kirjoitti:

        eli sinun mielestä 11v lapsi on valmis äidiksi?
        onnee vaan sullekin...ei sulla järki paljon päätä pakota.

        No ei tietenkään 11v ole valmis äidiksi, tämä onkin teiniäidit ja isät palsta, montako sen ikäistä tiedät saaneen lapsen omasta tahdostaan? Tuo minun kirjoitus olikin nuorista äideistä, ei 11v ikäisestä.
        Miten muuten siihen tämän keskustelun sait? Tuossahan oli vain että milloin alkaa murrosikä!

        Ja minä viittasin enemmänkin tuohon että miksi ei nuori äiti voi kasvattaa lapsestaan järkevää aikuista? Eihän vanhempikaan äiti ole seppä syntyessään.


      • *BONBON*
        äiti87lapset-07ja-09 kirjoitti:

        No ei tietenkään 11v ole valmis äidiksi, tämä onkin teiniäidit ja isät palsta, montako sen ikäistä tiedät saaneen lapsen omasta tahdostaan? Tuo minun kirjoitus olikin nuorista äideistä, ei 11v ikäisestä.
        Miten muuten siihen tämän keskustelun sait? Tuossahan oli vain että milloin alkaa murrosikä!

        Ja minä viittasin enemmänkin tuohon että miksi ei nuori äiti voi kasvattaa lapsestaan järkevää aikuista? Eihän vanhempikaan äiti ole seppä syntyessään.

        Olen huomannut että jotkut vetävät ihan käsittämättömiä juttuja toisen kirjoituksesta esim, kun kirjoitin viestissäni "toiset tykkäävät viettää nuoruuttaan baareissa käymällä" se väännettiin niin että mielestäni nuoruus= baareissa käynti.

        Samoin kun puhuin omasta äitiydestäni, niin se oli muka yllytystä, että jokaisen pitäisi tehdä samoin kuin minä.

        Ei voi ainakaan puhua mistään aikuisen ihmisen fiksuudesta jos vetää tällaisia johtopäätöksiä toisen kirjoituksista.

        älä siis välitä... Taisi vaan osua ja upota. Kun asia loppuu, niin silloin on pakko vetää koko homma päälaelleen. Et siis ole ainoa kenen jutut on väännetty kiemuralle.

        No joillekkin näyttää olevan elämäntehtävänä nuorten höykyttäminen. Se höykytys kun ei ole pelkästään teiniäitien ja tämän palstan murhe. Sitä sattuu noissa muissakin nuorille tarkoitetuilla palstoilla.


      • äiti87lapset-07ja-09
        *BONBON* kirjoitti:

        Olen huomannut että jotkut vetävät ihan käsittämättömiä juttuja toisen kirjoituksesta esim, kun kirjoitin viestissäni "toiset tykkäävät viettää nuoruuttaan baareissa käymällä" se väännettiin niin että mielestäni nuoruus= baareissa käynti.

        Samoin kun puhuin omasta äitiydestäni, niin se oli muka yllytystä, että jokaisen pitäisi tehdä samoin kuin minä.

        Ei voi ainakaan puhua mistään aikuisen ihmisen fiksuudesta jos vetää tällaisia johtopäätöksiä toisen kirjoituksista.

        älä siis välitä... Taisi vaan osua ja upota. Kun asia loppuu, niin silloin on pakko vetää koko homma päälaelleen. Et siis ole ainoa kenen jutut on väännetty kiemuralle.

        No joillekkin näyttää olevan elämäntehtävänä nuorten höykyttäminen. Se höykytys kun ei ole pelkästään teiniäitien ja tämän palstan murhe. Sitä sattuu noissa muissakin nuorille tarkoitetuilla palstoilla.

        Totta, vääntävät kaiken varmaan ihan tahallaan miten sattuu :) Voisin suositella heitä lukemaan kirjoitukset muutamaan kertaan :)


      • YLPEÄ NUORIÄITI
        äiti87lapset-07ja-09 kirjoitti:

        "ihminen tarvitsee hyviä roolimalleja, hyvän kasvuympäristön, opastavat ja kuria pitävät vanhemmat, koulutusta, virikkeitä, ruokaa, lämpöä, rakkautta, vaatteita jne."

        Niin ja millä perusteella voit väittää ettei nuoret vanhemmat voi näitä antaa?
        Minä ainakin olen ollut hyvä roolimalli lapsilleni, heillä on hyvä kasvuympäristö, osaan pitää rajat lapsilla (no vauva ei vielä oikein niistä ymmärrä;)) aikoinaan lapset saavat koulutuksen, joka päivä saaneet lämpimän ruoanx2, rakastan heitä aivan helvetin paljon, vaatteistakaan ei ole pulaa.
        Lisäksi olemme voineet tarjota heille pysyvän kodin, tulevaisuus on turvattu yms. Miten te oikein voitte väittää ettei nuorilla ole rahkeita täyttää näitä "vaatimuksia" :) Vaikka he eivät olekaan tehneet asioista samassa järjestyksessä kuin te, ei tarkoita sitä etteivätkö he voi tarjota lapsilleen mitään!? :) Naurettava väite :D

        huhhhuh mitä puhetta. " hyvin koulutettu" Voi kuule kyllä nuoretkin äidit voivat olla hyvin koulutettuja! Kaikki kouluttautuneet ovat saaneet HYVÄN ammatin. Minullakin on lapsi joka on 4kk ja hänellä on kaikki mitä voi vaan tarvita! ja itse olin 19 kun pikkuseni sain. Todella törkeetä tulla tänne mussuttamaan mistään mitä et tiedä, joo ehkä totta että jotkut nuoret eivät pärjää lastensa kanssa vaikka olisi luullut että pärjää mutta koskaan et tiedä mitä elämässä tapahtuu! Luuletkohan että lapsestasi tulee jotenkin järkevämpi kun muut kun olet kerran hyvin kouluttautunut. Ei varmaan kannata tänne tulla ylistämään itseään, tuskin oot sen parempi ku kukaan muukaan. no sulla on ihan oma ajattelu maailma, mutta onnea sulle jatkossa vaan! =)


      • YLPEÄ NUORIÄITI
        YLPEÄ NUORIÄITI kirjoitti:

        huhhhuh mitä puhetta. " hyvin koulutettu" Voi kuule kyllä nuoretkin äidit voivat olla hyvin koulutettuja! Kaikki kouluttautuneet ovat saaneet HYVÄN ammatin. Minullakin on lapsi joka on 4kk ja hänellä on kaikki mitä voi vaan tarvita! ja itse olin 19 kun pikkuseni sain. Todella törkeetä tulla tänne mussuttamaan mistään mitä et tiedä, joo ehkä totta että jotkut nuoret eivät pärjää lastensa kanssa vaikka olisi luullut että pärjää mutta koskaan et tiedä mitä elämässä tapahtuu! Luuletkohan että lapsestasi tulee jotenkin järkevämpi kun muut kun olet kerran hyvin kouluttautunut. Ei varmaan kannata tänne tulla ylistämään itseään, tuskin oot sen parempi ku kukaan muukaan. no sulla on ihan oma ajattelu maailma, mutta onnea sulle jatkossa vaan! =)

        siiis "arvostetun ammatin".


    • future mom

      tämä mielipide menee minun ajatusmaailman kanssa ristiin!

      Vaikka ihminen saisi lapsen alle pari kymppisenä, VOI hän silti hoitaa asiansa KUNNOLLA!



      Ei lapsi ole este elämälle! Saipa lapsen missä iässä tahansa.

      En sano etteikö lapsi asetteisi enemmän haastetta nuorelle, jonka pitää sovittaa vanhemmuus ja opiskelut yhteen, mutta tästä huolimatta hän voi olla aivan yhtä hyvä vanhempi kuin henkilö joka on opiskelut opiskellut ja on työssä!

      • Niin varmaan on?

        Eli on siis aivan järkevää tehdä omasta elämästä mahdollisimman vaikeaa ja odottaa, että kaikki vain kehuvat, miten hienosti toimit ja miten muidenkin ehdottomasti kannattaa samoin toimia?


      • juupsistajuu
        Niin varmaan on? kirjoitti:

        Eli on siis aivan järkevää tehdä omasta elämästä mahdollisimman vaikeaa ja odottaa, että kaikki vain kehuvat, miten hienosti toimit ja miten muidenkin ehdottomasti kannattaa samoin toimia?

        ''Eli on siis aivan järkevää tehdä omasta elämästä mahdollisimman vaikeaa''
        Ei kukaan tee lasta sen takia että saisi siitä taputuksia olkapäälle, jos sitä etsii niin sitten on jo itsetunnossa häikkää jos pitää lapsi tehdä saadakseen positiivista palautetta.

        Miksi tuntea sääliä vanhemmuutta kohtaan? Jokainenhan elää kuitenkin omaa elämää? Onko tässä jotain henk.koht ongelmia takana kuitenkin jota tänne tulit purkamaan? Ehkä teit itse abortin seitsemäntoista vuotiaana ja nyt se harmittaa?


    • priipi

      olen huomannut jo itsekin, että mitä enempi maailma muka edistyy, niin sitä enempi on teinivanhempia..
      jaa että miksi?koska nuoret tahtovat kokea liian paljon asioita liian äkkiä!
      juopottelu aloitetaan nykyään TODELLA varhain, samoin kuin seksielämäkin. just ja just käydään peruskoulu ja EHKÄ ammattikoulu.
      kun kyllästytään siihen että on koettu elämältä "kaikki mitä irti saadaan" hankitaan äkkiä se uuden uutukainen juttu, joka on lapsi ja perhe, eli siinä 16v viimeistään ovat nuoret raskaana nykyään, ja seksissä ollaan experttejä, viina ei maistu koska "onhan sitä tullut jo litkittyä"(tosin viina nyt ei ole koskaan hyvä juttu), ollaan lapsenhoidossakin "maailman parhaita" koska ollaan hoidettu yhtä pikkuveljeä se kerran päivässä.työelämä on sitä että ollaan yksi kuukausi täällä ja toinen tuolla, koska kyllästytään niin nopeasti kaikkeen.
      enää lapset ja nuoret eivät saa mitään ns. viattomista jutuista, kaiken pitää olla extremeä, muodikasta ja coolia.

      että eipä kannata täällä mitään neuvoa..ties vaikka "lapsenteon" sijasta uusi muotivillitys tulee olemaan huumeet, polyamorisuus jne..
      lapsi on nuorelle sama kuin joku uusi asuste; jokin jännä uusi juttu johon voi ostaa ns. lisälaitteita(lapsen lelut, vaatteet, tarvikkeet).
      aina vaan hullummaksi menee nuorten maailma.
      sääliksi käy, kun ei muuta sisältöä elämässä ole kuin koti ja se muodin perässä juokseminen.

    • nuoriäiti91

      kerronpa sulle mun tarinan,olen 18v,mieheni on 25,meillä on 2v4kk tyttö ja -09 rakennettu omakotitalo,ei vanhempien rahoilla rakennettu,vaan meidän palkoilla.sossusta ei ole tarvinnu hakea rahaa ja muutenkin olemme pärjänny omillaan. ehkä olet kateellinen,ethän ole itse enää mikään nuori......ja pikkukakkosta olemme yrittänyt 4kk ajan,toivottavasti tärppää pian.Vaikka emme ole rikkaita,lapselta ei ole puuttunut mitään!

      • no huhhuh sua!XD

        itse asiassa en itse ole mikään "vanhus", vaan olen ihan ammattikoulussa.
        en itse halua vielä lapsia, saatika koskaan, minulle riittää että olen 2 lapsen täti.
        olen töissä samanaikaisesti kun opiskelen kutsumusammattiini.
        minulla on tulevaisuudenhaaveita jotka aion täyttää, sillä itse olen vähävaraisesta perheestä, ja aion parantaa omaa asemaani, jotta minun ei tarvitse kokea vanhemmalla iällä varattomuutta ja penninvenytystä.

        tiesitkö että toiseksi yleisin syy avio ja avoeroihin on raha(ja tällä tarkoitan köyhyyttä ja varattomuutta jotka luovat tyytymättömyyttä).

        en ole kateellinen kellekään nuorelle äidille. olen itse asiassa ylpeä siitä ettei minun tarvitse olla samanlaisessa tilanteessa kuin he ovat.
        jaa että "teidän" palkoilla on rakennettu omakotitalo...taitaa olla ihan sen sun miehes palkka mistä on revitty rahat taloonne..kun en ihan usko että olet 16-vuotiaana missään töissä ollut ainakaan vakituisena, saati että olisit saanut sellaista palkkaa millä voisi elää.
        ja tuskin sulla minkään alan koulutusta on jos olet 15-16v tullut raskaaksi.
        nykyään ammattikoulutuksen hankkiminen kestää sen 3-5v(ottaen huomioon alaan erikoistumisen).

        no mutta kerro lisää satuilujasi, kaikki teinit kuuntelee varmasti mielellään, he kun ovat vielä vedätettävissä...kyllä vähänkin maalaisjärkeä omaava huomaa että tekstisi on täyttä bullshittiä.
        tosin voithan olla hyväosaisesta perheestä jossa vanhemmat ovat laittaneet syntymästäsi lähtien rahaa pankkitilillesi.noh onneksi en ole yhtä hemmoteltu lapsi kuin sinä, jos olisin, minulla ei varmaan olisi mitään tulevaisuudensuunnitelmia tai intohimoa mitään kohtaan.


      • hypätkää kaivoon
        no huhhuh sua!XD kirjoitti:

        itse asiassa en itse ole mikään "vanhus", vaan olen ihan ammattikoulussa.
        en itse halua vielä lapsia, saatika koskaan, minulle riittää että olen 2 lapsen täti.
        olen töissä samanaikaisesti kun opiskelen kutsumusammattiini.
        minulla on tulevaisuudenhaaveita jotka aion täyttää, sillä itse olen vähävaraisesta perheestä, ja aion parantaa omaa asemaani, jotta minun ei tarvitse kokea vanhemmalla iällä varattomuutta ja penninvenytystä.

        tiesitkö että toiseksi yleisin syy avio ja avoeroihin on raha(ja tällä tarkoitan köyhyyttä ja varattomuutta jotka luovat tyytymättömyyttä).

        en ole kateellinen kellekään nuorelle äidille. olen itse asiassa ylpeä siitä ettei minun tarvitse olla samanlaisessa tilanteessa kuin he ovat.
        jaa että "teidän" palkoilla on rakennettu omakotitalo...taitaa olla ihan sen sun miehes palkka mistä on revitty rahat taloonne..kun en ihan usko että olet 16-vuotiaana missään töissä ollut ainakaan vakituisena, saati että olisit saanut sellaista palkkaa millä voisi elää.
        ja tuskin sulla minkään alan koulutusta on jos olet 15-16v tullut raskaaksi.
        nykyään ammattikoulutuksen hankkiminen kestää sen 3-5v(ottaen huomioon alaan erikoistumisen).

        no mutta kerro lisää satuilujasi, kaikki teinit kuuntelee varmasti mielellään, he kun ovat vielä vedätettävissä...kyllä vähänkin maalaisjärkeä omaava huomaa että tekstisi on täyttä bullshittiä.
        tosin voithan olla hyväosaisesta perheestä jossa vanhemmat ovat laittaneet syntymästäsi lähtien rahaa pankkitilillesi.noh onneksi en ole yhtä hemmoteltu lapsi kuin sinä, jos olisin, minulla ei varmaan olisi mitään tulevaisuudensuunnitelmia tai intohimoa mitään kohtaan.

        tekstiä kyllä. Ei voi muuta sanoa =) Taitaa vaan olla niin, että on vähän turhan suuret puheet siihen nähden mitä asioista oikeasti tiedetään.
        Äidiksi tulemiseen ei ole ikärajoitteita, yrittäkää nyt tekin kapeakatseiset ihmiset jo tajuta. Naurettavaa ruikutusta.


      • äiti87lapset-07ja-09
        no huhhuh sua!XD kirjoitti:

        itse asiassa en itse ole mikään "vanhus", vaan olen ihan ammattikoulussa.
        en itse halua vielä lapsia, saatika koskaan, minulle riittää että olen 2 lapsen täti.
        olen töissä samanaikaisesti kun opiskelen kutsumusammattiini.
        minulla on tulevaisuudenhaaveita jotka aion täyttää, sillä itse olen vähävaraisesta perheestä, ja aion parantaa omaa asemaani, jotta minun ei tarvitse kokea vanhemmalla iällä varattomuutta ja penninvenytystä.

        tiesitkö että toiseksi yleisin syy avio ja avoeroihin on raha(ja tällä tarkoitan köyhyyttä ja varattomuutta jotka luovat tyytymättömyyttä).

        en ole kateellinen kellekään nuorelle äidille. olen itse asiassa ylpeä siitä ettei minun tarvitse olla samanlaisessa tilanteessa kuin he ovat.
        jaa että "teidän" palkoilla on rakennettu omakotitalo...taitaa olla ihan sen sun miehes palkka mistä on revitty rahat taloonne..kun en ihan usko että olet 16-vuotiaana missään töissä ollut ainakaan vakituisena, saati että olisit saanut sellaista palkkaa millä voisi elää.
        ja tuskin sulla minkään alan koulutusta on jos olet 15-16v tullut raskaaksi.
        nykyään ammattikoulutuksen hankkiminen kestää sen 3-5v(ottaen huomioon alaan erikoistumisen).

        no mutta kerro lisää satuilujasi, kaikki teinit kuuntelee varmasti mielellään, he kun ovat vielä vedätettävissä...kyllä vähänkin maalaisjärkeä omaava huomaa että tekstisi on täyttä bullshittiä.
        tosin voithan olla hyväosaisesta perheestä jossa vanhemmat ovat laittaneet syntymästäsi lähtien rahaa pankkitilillesi.noh onneksi en ole yhtä hemmoteltu lapsi kuin sinä, jos olisin, minulla ei varmaan olisi mitään tulevaisuudensuunnitelmia tai intohimoa mitään kohtaan.

        Oi voi :) Täällä myös toinen jolla on miehensä kanssa omakotitalo. :) Ja pentele vie 2 ammattia :D Katsos, opiskeluja voi suorittaa etänäkin :) Ja kun on hyvä mies, niin vielä parempi!! Eihän se äiti ole ainoastaan ykkönen lapsen elämässä :)
        Ja en minäkään ole kotoisin rikkaasta perheestä, vaan omalla työllä ollaan saavutettu haluttu elämä :)


      • nuoriäiti 91
        no huhhuh sua!XD kirjoitti:

        itse asiassa en itse ole mikään "vanhus", vaan olen ihan ammattikoulussa.
        en itse halua vielä lapsia, saatika koskaan, minulle riittää että olen 2 lapsen täti.
        olen töissä samanaikaisesti kun opiskelen kutsumusammattiini.
        minulla on tulevaisuudenhaaveita jotka aion täyttää, sillä itse olen vähävaraisesta perheestä, ja aion parantaa omaa asemaani, jotta minun ei tarvitse kokea vanhemmalla iällä varattomuutta ja penninvenytystä.

        tiesitkö että toiseksi yleisin syy avio ja avoeroihin on raha(ja tällä tarkoitan köyhyyttä ja varattomuutta jotka luovat tyytymättömyyttä).

        en ole kateellinen kellekään nuorelle äidille. olen itse asiassa ylpeä siitä ettei minun tarvitse olla samanlaisessa tilanteessa kuin he ovat.
        jaa että "teidän" palkoilla on rakennettu omakotitalo...taitaa olla ihan sen sun miehes palkka mistä on revitty rahat taloonne..kun en ihan usko että olet 16-vuotiaana missään töissä ollut ainakaan vakituisena, saati että olisit saanut sellaista palkkaa millä voisi elää.
        ja tuskin sulla minkään alan koulutusta on jos olet 15-16v tullut raskaaksi.
        nykyään ammattikoulutuksen hankkiminen kestää sen 3-5v(ottaen huomioon alaan erikoistumisen).

        no mutta kerro lisää satuilujasi, kaikki teinit kuuntelee varmasti mielellään, he kun ovat vielä vedätettävissä...kyllä vähänkin maalaisjärkeä omaava huomaa että tekstisi on täyttä bullshittiä.
        tosin voithan olla hyväosaisesta perheestä jossa vanhemmat ovat laittaneet syntymästäsi lähtien rahaa pankkitilillesi.noh onneksi en ole yhtä hemmoteltu lapsi kuin sinä, jos olisin, minulla ei varmaan olisi mitään tulevaisuudensuunnitelmia tai intohimoa mitään kohtaan.

        sinähän se varmasti mun asiat paremmin tiedät :) ei tarvi kertoa satuja,ihan omasta elämästä kerroin,mutta eikös se niin oo että kateelliset valittaa............ :)


      • nuoriäiti 91
        no huhhuh sua!XD kirjoitti:

        itse asiassa en itse ole mikään "vanhus", vaan olen ihan ammattikoulussa.
        en itse halua vielä lapsia, saatika koskaan, minulle riittää että olen 2 lapsen täti.
        olen töissä samanaikaisesti kun opiskelen kutsumusammattiini.
        minulla on tulevaisuudenhaaveita jotka aion täyttää, sillä itse olen vähävaraisesta perheestä, ja aion parantaa omaa asemaani, jotta minun ei tarvitse kokea vanhemmalla iällä varattomuutta ja penninvenytystä.

        tiesitkö että toiseksi yleisin syy avio ja avoeroihin on raha(ja tällä tarkoitan köyhyyttä ja varattomuutta jotka luovat tyytymättömyyttä).

        en ole kateellinen kellekään nuorelle äidille. olen itse asiassa ylpeä siitä ettei minun tarvitse olla samanlaisessa tilanteessa kuin he ovat.
        jaa että "teidän" palkoilla on rakennettu omakotitalo...taitaa olla ihan sen sun miehes palkka mistä on revitty rahat taloonne..kun en ihan usko että olet 16-vuotiaana missään töissä ollut ainakaan vakituisena, saati että olisit saanut sellaista palkkaa millä voisi elää.
        ja tuskin sulla minkään alan koulutusta on jos olet 15-16v tullut raskaaksi.
        nykyään ammattikoulutuksen hankkiminen kestää sen 3-5v(ottaen huomioon alaan erikoistumisen).

        no mutta kerro lisää satuilujasi, kaikki teinit kuuntelee varmasti mielellään, he kun ovat vielä vedätettävissä...kyllä vähänkin maalaisjärkeä omaava huomaa että tekstisi on täyttä bullshittiä.
        tosin voithan olla hyväosaisesta perheestä jossa vanhemmat ovat laittaneet syntymästäsi lähtien rahaa pankkitilillesi.noh onneksi en ole yhtä hemmoteltu lapsi kuin sinä, jos olisin, minulla ei varmaan olisi mitään tulevaisuudensuunnitelmia tai intohimoa mitään kohtaan.

        "minulla on tulevaisuudenhaaveita jotka aion täyttää, sillä itse olen vähävaraisesta perheestä, ja aion parantaa omaa asemaani, jotta minun ei tarvitse kokea vanhemmalla iällä varattomuutta ja penninvenytystä."


      • Vauva2010
        nuoriäiti 91 kirjoitti:

        "minulla on tulevaisuudenhaaveita jotka aion täyttää, sillä itse olen vähävaraisesta perheestä, ja aion parantaa omaa asemaani, jotta minun ei tarvitse kokea vanhemmalla iällä varattomuutta ja penninvenytystä."

        noista kannata välittää. Netissä on hyvä haukkua muut nimimerkin turvin, tuskin monikaan näistä aikuisen ihmisen roolimalleista tuntevat / edes tietävät teiniäitejä / -isiä. Haluavat vaan jakaa valistuksen sanaa, tosin todella epäkypsällä tavalla. On aivan sama jos kopioisitte toistenne tekstejä tänne, samaa te jauhatte joka keskustelussa ja viestissä, mitään oikeita todisteita puheidenne taakse ei löydy.

        Jos todella joku teistä voi tulla minulle henk. koht. sanomaan, etten voi tulevaa lastani kasvattaa, tulkoot vain. Voin sitten oikaista pari epäselvyyttä, koska asiahan on niin, että jos yksi teiniäiti vie lapsensa turmioon, ei se tarkoita että tämän myötä J O K A I N E N tekisi samoin.
        Muistakaamme edelleen, että myös vanhemmissa ikäluokissa tapahtuu ikäviä asioita, kuka niistä paasaa?

        Ja tuosta iän ikuisesta jauhamisesta siitä, että kun niitä lapsia tehdään vahingossa. Voi että, menkääs kuulkaa hyvät ihmiset tuonne odotuspalstalle ja ihan vaikka huvikseen lukekaa sieltä, kuinka monta tekstiä niistä koskee juuri tätä ko. aihetta? NIIN SIIS ; myös näitä vahinkolapsia tulee vanhemmillekin ihmisille, ei vain teineille.
        Ja tämä tietysti pätee kaikkeen muuhunkin, kuten jo aiemmin mainitsin. Ikäviä juttuja tapahtuu myös kokeneemmille, vanhemmille ihmisille, voitteko väittää muuta?

        Joten menkääs nyt hyvät viisaat aikuiset sinne peilin eteen, ja menkää itseenne.
        Suurin osa täällä teistä saa itsensä näyttämään todella naurettavalta, ei voi muuta sanoa.

        Se oli siinä!


      • Ikävä ihminen
        Vauva2010 kirjoitti:

        noista kannata välittää. Netissä on hyvä haukkua muut nimimerkin turvin, tuskin monikaan näistä aikuisen ihmisen roolimalleista tuntevat / edes tietävät teiniäitejä / -isiä. Haluavat vaan jakaa valistuksen sanaa, tosin todella epäkypsällä tavalla. On aivan sama jos kopioisitte toistenne tekstejä tänne, samaa te jauhatte joka keskustelussa ja viestissä, mitään oikeita todisteita puheidenne taakse ei löydy.

        Jos todella joku teistä voi tulla minulle henk. koht. sanomaan, etten voi tulevaa lastani kasvattaa, tulkoot vain. Voin sitten oikaista pari epäselvyyttä, koska asiahan on niin, että jos yksi teiniäiti vie lapsensa turmioon, ei se tarkoita että tämän myötä J O K A I N E N tekisi samoin.
        Muistakaamme edelleen, että myös vanhemmissa ikäluokissa tapahtuu ikäviä asioita, kuka niistä paasaa?

        Ja tuosta iän ikuisesta jauhamisesta siitä, että kun niitä lapsia tehdään vahingossa. Voi että, menkääs kuulkaa hyvät ihmiset tuonne odotuspalstalle ja ihan vaikka huvikseen lukekaa sieltä, kuinka monta tekstiä niistä koskee juuri tätä ko. aihetta? NIIN SIIS ; myös näitä vahinkolapsia tulee vanhemmillekin ihmisille, ei vain teineille.
        Ja tämä tietysti pätee kaikkeen muuhunkin, kuten jo aiemmin mainitsin. Ikäviä juttuja tapahtuu myös kokeneemmille, vanhemmille ihmisille, voitteko väittää muuta?

        Joten menkääs nyt hyvät viisaat aikuiset sinne peilin eteen, ja menkää itseenne.
        Suurin osa täällä teistä saa itsensä näyttämään todella naurettavalta, ei voi muuta sanoa.

        Se oli siinä!

        Jos aikuinen ihminen tekee virhen, hän on useimmiten itse vastuussa siitä ja kantaa seuraukset. Jos teini-ikäinen ei kykene vastuuta kantamaan tekojensa seurauksista, lankeavat ne yhteiskunnan tai muiden perheenjäsenten niskoille,

        Käsitys siitä, että kukaan olisi ylipäätään missään elämän vaiheessa mitenkään "valmis" lapsen saamiseen, on silkkaa utopiaa. Suurimmalle osalle ihmisistä tilanne ensimmäisen lapsen suhteen on yhtä yllättävä, erikoinen ja haastava. Osa tilanteen hallitsee sitten hyvin, osalla opettelu kestää pitempään. Jotkut eivät valitettavasti opi ikinä hallitsemaan tilannetta ja ongelmia alkaa sitten kasaantua.

        Kukaan ei kai vakavissaan väitä, että KAIKKI teiniäidit olisivat huonoja. Kysymys on enemmänkin siitä, että RISKIT teiniäitiyden suhteen ovat suuret. Todennäköisyys sille, että ongelmia tavalla tai toisella tulee, ovat olemassa ja todelliset. Ne ongelmat eivät useimmiten edes näy heti; joskus ruusuinen käsitys todellisuudesta saattaa kadota vasta varsin kivuliaiden vaiheiden jälkeen.

        Teiniäikäinen ihminen ei läheskään aina kykene hahmottamaan asioita syy/seuraus-akselilla. Tämä on valitettavasti totta; osa - ei siis kaikki! - teini-ikäisistä ei todellakaan kykene hahmottamaan tekojensa seurauksia pitemmällä aikavälillä huomioiden erilaiset riskitekijätkin. Teini-ikäisen käsitys omasta haavoittumattomuudesta ja siitä, että kaikki jotenkin mystisesti aina "järjestyy", on perua lapsuudesta. Joku on ongelmatilanteessa aina auttanut ja maksanut viulut. Niinpä niin...

        Kysymys on siis teinivanhemmuuden suhteenkin riskeistä ja niiden hallinnasta. Jokainen ymmärtää, että vaikkapa sukeltaminen voi vieraalla rannalla päättyä huonosti. Sitä siis kannattaa aina harkita pari kertaa. Vanhemmuus teini-ikäisenä on samoin aina hyppy tuntemattomaan ja todennäköisiin ongelmiin. Harkintaa pitäisi aina käyttää, vaikka hormonit jylläävätkin. Vaikeaahan se toki on.

        Pohjimmainen ongelma meidän aikuisten ja teidän teinien välillä on tyystin erilainen aikakäsitys. Aikuinen ymmärtää, että elämää on vielä kymmenenkin vuoden kuluttua ja asioilla on seurauksensa. Teinillä on kiire nähdä ja kokea. Kaikki on avoinna ja riskeiltä varsinkin omiin valintoihin liittyen on kivempaa ummistaa silmät. Riskit eivät vain vaikuta yhtä suurilta teinin silmissä kuin mitä ne aikuiselle näyttävät. Kaikki on jotenkin helpompaa parikymppisenä, kun ikäviä asioita ehkä ei ole vielä kokenut. Negatiivisten asioiden olemassaoloa ei joko tunnusta tai halua tunnustaa.

        Tästä näkökulmasta ajatellen teinin logiikka on ymmärrettävää. Aikuinen "niuhottaa" tai käyttäytyy "lapsellisesti", koska huomauttelee asioista, jotka ovat ikäviä.


      • plaaplaahplaah
        Ikävä ihminen kirjoitti:

        Jos aikuinen ihminen tekee virhen, hän on useimmiten itse vastuussa siitä ja kantaa seuraukset. Jos teini-ikäinen ei kykene vastuuta kantamaan tekojensa seurauksista, lankeavat ne yhteiskunnan tai muiden perheenjäsenten niskoille,

        Käsitys siitä, että kukaan olisi ylipäätään missään elämän vaiheessa mitenkään "valmis" lapsen saamiseen, on silkkaa utopiaa. Suurimmalle osalle ihmisistä tilanne ensimmäisen lapsen suhteen on yhtä yllättävä, erikoinen ja haastava. Osa tilanteen hallitsee sitten hyvin, osalla opettelu kestää pitempään. Jotkut eivät valitettavasti opi ikinä hallitsemaan tilannetta ja ongelmia alkaa sitten kasaantua.

        Kukaan ei kai vakavissaan väitä, että KAIKKI teiniäidit olisivat huonoja. Kysymys on enemmänkin siitä, että RISKIT teiniäitiyden suhteen ovat suuret. Todennäköisyys sille, että ongelmia tavalla tai toisella tulee, ovat olemassa ja todelliset. Ne ongelmat eivät useimmiten edes näy heti; joskus ruusuinen käsitys todellisuudesta saattaa kadota vasta varsin kivuliaiden vaiheiden jälkeen.

        Teiniäikäinen ihminen ei läheskään aina kykene hahmottamaan asioita syy/seuraus-akselilla. Tämä on valitettavasti totta; osa - ei siis kaikki! - teini-ikäisistä ei todellakaan kykene hahmottamaan tekojensa seurauksia pitemmällä aikavälillä huomioiden erilaiset riskitekijätkin. Teini-ikäisen käsitys omasta haavoittumattomuudesta ja siitä, että kaikki jotenkin mystisesti aina "järjestyy", on perua lapsuudesta. Joku on ongelmatilanteessa aina auttanut ja maksanut viulut. Niinpä niin...

        Kysymys on siis teinivanhemmuuden suhteenkin riskeistä ja niiden hallinnasta. Jokainen ymmärtää, että vaikkapa sukeltaminen voi vieraalla rannalla päättyä huonosti. Sitä siis kannattaa aina harkita pari kertaa. Vanhemmuus teini-ikäisenä on samoin aina hyppy tuntemattomaan ja todennäköisiin ongelmiin. Harkintaa pitäisi aina käyttää, vaikka hormonit jylläävätkin. Vaikeaahan se toki on.

        Pohjimmainen ongelma meidän aikuisten ja teidän teinien välillä on tyystin erilainen aikakäsitys. Aikuinen ymmärtää, että elämää on vielä kymmenenkin vuoden kuluttua ja asioilla on seurauksensa. Teinillä on kiire nähdä ja kokea. Kaikki on avoinna ja riskeiltä varsinkin omiin valintoihin liittyen on kivempaa ummistaa silmät. Riskit eivät vain vaikuta yhtä suurilta teinin silmissä kuin mitä ne aikuiselle näyttävät. Kaikki on jotenkin helpompaa parikymppisenä, kun ikäviä asioita ehkä ei ole vielä kokenut. Negatiivisten asioiden olemassaoloa ei joko tunnusta tai halua tunnustaa.

        Tästä näkökulmasta ajatellen teinin logiikka on ymmärrettävää. Aikuinen "niuhottaa" tai käyttäytyy "lapsellisesti", koska huomauttelee asioista, jotka ovat ikäviä.

        tätä tarkoitin viestilläni. Kaikki teidän teksteistänne ovat kopioita toisistanne =) Oi toki tämänkin tarina on kuultu monesti, mutta muuttaako nämä moraalikeskustelunne asiaa mitenkään? Ei, joten sinunkin kannattaisi käyttää kallisarvoinen aikasi muuhun.

        Niin ja tuo, että aikuisella ja teinillä on eri aikakäsitys, sinäpä sen sanoit. Teini tekee lapsensa nuorena ja jaksaa kohdistaa energiansa lapseensa vielä 10 vuoden kuluttuakin. Olet aivan oikeassa, elämä jatkuu. Jatka sinäkin omaasi.


      • Ikävä ihminen
        plaaplaahplaah kirjoitti:

        tätä tarkoitin viestilläni. Kaikki teidän teksteistänne ovat kopioita toisistanne =) Oi toki tämänkin tarina on kuultu monesti, mutta muuttaako nämä moraalikeskustelunne asiaa mitenkään? Ei, joten sinunkin kannattaisi käyttää kallisarvoinen aikasi muuhun.

        Niin ja tuo, että aikuisella ja teinillä on eri aikakäsitys, sinäpä sen sanoit. Teini tekee lapsensa nuorena ja jaksaa kohdistaa energiansa lapseensa vielä 10 vuoden kuluttuakin. Olet aivan oikeassa, elämä jatkuu. Jatka sinäkin omaasi.

        Huomaatko mitään eroa oman kirjoituksesi ja minun kirjoitukseni välillä?

        Tuoko nyt oli sitä aikuismaista ja fiksua kommentointia, jolla oman aikuisuutesi ja kypsyytesi osoitat?

        En missään kohti kirjoitustani millään tavalla moralisoinut. Ymmärrätkö edes mitä koko sana tarkoittaa? Moralisoiminen on jotakin aivan muuta kuin se, että kirjoitin niistä perusteluista, joiden takin teiniraskaudet mielestäni eivät ole ainakaan tietoisena ratkaisuna viimeisen päälle "oikea" valinta.

        Kun joku jo odottaa lasta, on myöhäistä enää kommentoida. Täällä kuitenkin on niitäkin teinityttöjä, jotka avoimesti kertovat suunnittelevansa lapsen hankintaa jopa alle 16-vuotiainakin. Se ei liene kenenkään mielestä ideaali tilanne. Näin ollen me plaahplaah-vanhemmat yritämme jankuttaa elämän realiteeteista, jotta edes jotkut harkitsisivat uudemman kerran.

        Kenenkään elämä ei välttämättä mene pilalle sen takia, että saa lapsen. Monille teini-ikäisille lapsen tulo voi kuitenkin olla sekä suuri ongelma että monimutkainen pulma, jonkä käsittely ei pitemmällä tähtäimellä ehkä olekaan niin ihanaa kuin voisi kuvitella. Tästä on koko ajan ollut kysymys. Lapsi tuo elämään monenlaisia ulottuvuuksia, joista kaikkien käsittely ei ole helppoa. Aikuiseksi ei tulla sillä, että päätetään aikuisuuden alkavan. Aikuinen ei myöskään ole, vaikka kykenisikin tekemään samoja asioita kuin aikuisetkin. Aikuinen kykenee tarkastelemaan asioita myös toisten perspektiivistä.

        Omien ratkaisujen ja toimien tarkastelu on aina kivuliasta. En ainakaan minä ole varma siitä, että kaikki ratkaisut elämässäni ovat olleet oikeita. Jälkiviisaus on aina se helpoin viisauden laji.

        Ilmiselviä suuria riskejä kannattaa kuitenkin aina vähintäänkin HARKITA. Asioissa näet on kuitenkin useimmiten monta puolta.

        Viimeinen lauseesi teinin jaksamisesta on kyllä lähinnä tragikoominen. Itse olen työssäni huomannut, että se 10-vuotiaan kanssa "jaksaminen" on varsin monilla kovin suhteellista. Teini-ikäisen kanssa toimiminen on vielä sitäkin vaikeampaa. Iällä ei paljoa tekemistä asian kanssa ole, ellei sitten ole jo niin vanha, ettei enää sen vuoksi jaksa.

        Kun katselen nykyteinejä, en ole ollenkaan varma tuosta jaksamispuolesta. Ainakin näin nelikymppisen näkökulmasta moni teini on järkyttävän huonossa kunnossa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Valitan, näin se vain on. Big Brother-sukupolvi on tottunut hieman helpompaan elämään kuin me 80-lulkulaiset ja KaikkiMulleHetiNyt- ajattelu ei vaikuta kovin realistiselta.

        Niin. Ajan hukkaa kai tämä "keskustelu" on. Minun sanomisillani ei ole merkitystä. Olinpa oikeassa tai väärässä, Sinun ratkaisujesi ja mielipiteidesi oikeus paljastii vasta paljon myöhemmin, jos ikinä.


      • ..
        Ikävä ihminen kirjoitti:

        Huomaatko mitään eroa oman kirjoituksesi ja minun kirjoitukseni välillä?

        Tuoko nyt oli sitä aikuismaista ja fiksua kommentointia, jolla oman aikuisuutesi ja kypsyytesi osoitat?

        En missään kohti kirjoitustani millään tavalla moralisoinut. Ymmärrätkö edes mitä koko sana tarkoittaa? Moralisoiminen on jotakin aivan muuta kuin se, että kirjoitin niistä perusteluista, joiden takin teiniraskaudet mielestäni eivät ole ainakaan tietoisena ratkaisuna viimeisen päälle "oikea" valinta.

        Kun joku jo odottaa lasta, on myöhäistä enää kommentoida. Täällä kuitenkin on niitäkin teinityttöjä, jotka avoimesti kertovat suunnittelevansa lapsen hankintaa jopa alle 16-vuotiainakin. Se ei liene kenenkään mielestä ideaali tilanne. Näin ollen me plaahplaah-vanhemmat yritämme jankuttaa elämän realiteeteista, jotta edes jotkut harkitsisivat uudemman kerran.

        Kenenkään elämä ei välttämättä mene pilalle sen takia, että saa lapsen. Monille teini-ikäisille lapsen tulo voi kuitenkin olla sekä suuri ongelma että monimutkainen pulma, jonkä käsittely ei pitemmällä tähtäimellä ehkä olekaan niin ihanaa kuin voisi kuvitella. Tästä on koko ajan ollut kysymys. Lapsi tuo elämään monenlaisia ulottuvuuksia, joista kaikkien käsittely ei ole helppoa. Aikuiseksi ei tulla sillä, että päätetään aikuisuuden alkavan. Aikuinen ei myöskään ole, vaikka kykenisikin tekemään samoja asioita kuin aikuisetkin. Aikuinen kykenee tarkastelemaan asioita myös toisten perspektiivistä.

        Omien ratkaisujen ja toimien tarkastelu on aina kivuliasta. En ainakaan minä ole varma siitä, että kaikki ratkaisut elämässäni ovat olleet oikeita. Jälkiviisaus on aina se helpoin viisauden laji.

        Ilmiselviä suuria riskejä kannattaa kuitenkin aina vähintäänkin HARKITA. Asioissa näet on kuitenkin useimmiten monta puolta.

        Viimeinen lauseesi teinin jaksamisesta on kyllä lähinnä tragikoominen. Itse olen työssäni huomannut, että se 10-vuotiaan kanssa "jaksaminen" on varsin monilla kovin suhteellista. Teini-ikäisen kanssa toimiminen on vielä sitäkin vaikeampaa. Iällä ei paljoa tekemistä asian kanssa ole, ellei sitten ole jo niin vanha, ettei enää sen vuoksi jaksa.

        Kun katselen nykyteinejä, en ole ollenkaan varma tuosta jaksamispuolesta. Ainakin näin nelikymppisen näkökulmasta moni teini on järkyttävän huonossa kunnossa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Valitan, näin se vain on. Big Brother-sukupolvi on tottunut hieman helpompaan elämään kuin me 80-lulkulaiset ja KaikkiMulleHetiNyt- ajattelu ei vaikuta kovin realistiselta.

        Niin. Ajan hukkaa kai tämä "keskustelu" on. Minun sanomisillani ei ole merkitystä. Olinpa oikeassa tai väärässä, Sinun ratkaisujesi ja mielipiteidesi oikeus paljastii vasta paljon myöhemmin, jos ikinä.

        onko se nyt sitte niin tosi surullista jos jotku saa lapsia nuorena?????? mä ainaki hankkiuduin raskaaksi TAHALLANI kun olin 15.enkä päivääkään oo katunu,kaikki on menny hyvin.ei ne koulut ja ammatit voi aina pääasia olla,niitä ehtii myöhemminki.mitä säälimistä siinä on jos jotku haluaa tehdä lapsia vähän aikasemmin??!!


      • Voi teitä...
        .. kirjoitti:

        onko se nyt sitte niin tosi surullista jos jotku saa lapsia nuorena?????? mä ainaki hankkiuduin raskaaksi TAHALLANI kun olin 15.enkä päivääkään oo katunu,kaikki on menny hyvin.ei ne koulut ja ammatit voi aina pääasia olla,niitä ehtii myöhemminki.mitä säälimistä siinä on jos jotku haluaa tehdä lapsia vähän aikasemmin??!!

        Typerä provo vastauksena asialliseen kirjoitukseen... Ehkä vähän teini...


      • voi olla niin
        Voi teitä... kirjoitti:

        Typerä provo vastauksena asialliseen kirjoitukseen... Ehkä vähän teini...

        "Huomaatko mitään eroa oman kirjoituksesi ja minun kirjoitukseni välillä?

        Tuoko nyt oli sitä aikuismaista ja fiksua kommentointia, jolla oman aikuisuutesi ja kypsyytesi osoitat? "

        Sanonpa vain, että minun mielestäni kenenkään täällä ei tarvitse itseään puolustella kenellekään, kunhan itse tietää missä seisoo on pääasia. Ja edelleen siitä, että olen sinun kanssasi samaa mieltä siitä, että alle 16-17-vuotias voi olla liian nuori perheenperustamiseen, MUTTA koska tämä joidenkin henkilöiden perusteeton väite ei lopu siihen ikään. Vielä puhutaan 19-21 vuotiaistakin, että olette liian nuoria.

        Tiedän itse monta täysi-iän saavuttanutta nuorta äitiä, jotka pärjäävät lastensa kanssa enemmän kuin hyvin! Joten jos todella jokainen täällä voi sanoa, että puhuu VAIN ja ainoastaan varhaisteini-iän saavuttaneista, niin sitten on asia ok.

        Ja tähän lisään, että itse täytän pian 20, ennen esikoiseni syntymää. Ja olen tietoinen siitä, miten lapsi minun elämäni tulee muuttamaan, mutta en nyt sentään puhu niin että "no sitten jää baarit pois", monet myös vetoavat siihen, että näin ne nuoret äidit ajattelevat. Pötypuhetta.

        Ja myös se, mihin monet vetoavat on raha.
        Todella, rahalla ei lasta pelkästään kasvateta, mutta älkää huoliko puolestani. Minulla on se rahallinen puoli kyllä ihan hallinnassa. Itseasiassa kirjoitin jo joskus aikaisemminkin tänne siitä, että minun vuosituloni ovat luultavasti parempaa luokkaa kuin monien muiden täällä.

        Ja vielä tähän loppuun se, jonka kirjoitan aina. Että jos jollakin teistä on perusteita tulla minulle itselleni henk.koht. sanomaan, etten voi lastani kasvattaa. Tulkaa vain, mutta täällä netissä höyryäminen ja asioiden yleistäminen ei mielestäni ole kovin suotuisaa.
        Mutta johan se on huomattu, ettei tämä keskustelupalsta oikeasti ole mistään kotoisin, ei täältä saa kunnon vastausta keneltäkään, haukut vaan.


      • Ikävä ihminen
        voi olla niin kirjoitti:

        "Huomaatko mitään eroa oman kirjoituksesi ja minun kirjoitukseni välillä?

        Tuoko nyt oli sitä aikuismaista ja fiksua kommentointia, jolla oman aikuisuutesi ja kypsyytesi osoitat? "

        Sanonpa vain, että minun mielestäni kenenkään täällä ei tarvitse itseään puolustella kenellekään, kunhan itse tietää missä seisoo on pääasia. Ja edelleen siitä, että olen sinun kanssasi samaa mieltä siitä, että alle 16-17-vuotias voi olla liian nuori perheenperustamiseen, MUTTA koska tämä joidenkin henkilöiden perusteeton väite ei lopu siihen ikään. Vielä puhutaan 19-21 vuotiaistakin, että olette liian nuoria.

        Tiedän itse monta täysi-iän saavuttanutta nuorta äitiä, jotka pärjäävät lastensa kanssa enemmän kuin hyvin! Joten jos todella jokainen täällä voi sanoa, että puhuu VAIN ja ainoastaan varhaisteini-iän saavuttaneista, niin sitten on asia ok.

        Ja tähän lisään, että itse täytän pian 20, ennen esikoiseni syntymää. Ja olen tietoinen siitä, miten lapsi minun elämäni tulee muuttamaan, mutta en nyt sentään puhu niin että "no sitten jää baarit pois", monet myös vetoavat siihen, että näin ne nuoret äidit ajattelevat. Pötypuhetta.

        Ja myös se, mihin monet vetoavat on raha.
        Todella, rahalla ei lasta pelkästään kasvateta, mutta älkää huoliko puolestani. Minulla on se rahallinen puoli kyllä ihan hallinnassa. Itseasiassa kirjoitin jo joskus aikaisemminkin tänne siitä, että minun vuosituloni ovat luultavasti parempaa luokkaa kuin monien muiden täällä.

        Ja vielä tähän loppuun se, jonka kirjoitan aina. Että jos jollakin teistä on perusteita tulla minulle itselleni henk.koht. sanomaan, etten voi lastani kasvattaa. Tulkaa vain, mutta täällä netissä höyryäminen ja asioiden yleistäminen ei mielestäni ole kovin suotuisaa.
        Mutta johan se on huomattu, ettei tämä keskustelupalsta oikeasti ole mistään kotoisin, ei täältä saa kunnon vastausta keneltäkään, haukut vaan.

        Lasten kanssa pärjäämisestä ei kannata puhua mitään siinä vaiheessa, kun lapset ovat alle kouluikäisiä. Se pärjääminen konkretisoituu siinä vaiheessa, kun mahdolliset laiminlyönnit ja erehtymiset paljastuvat muillekin. Pienet leikki-ikäiset lapset ovat eri juttu kuin 10-vuotiaat ja vanhemmat.

        Työstä ja toimeentulosta ei useimpien yksinhuoltajien ja nuorten kannata paljoa leveillä tässä maassa. Työpaiikat ovat varsinkin nuorilla mutta myös muilla yksityissektorin työntekijöillä kaikkea muuta kuin varmoja. Edes suhteet eivät paljoa paina kun omistajat ja esimiehet vaihtuvat ja toimitusjohtaja vaatii lisää tuottavuutta.

        Myöskään lapsenhoito ja työssä käyminen yhdistelmänä eivät ole pelkkää autuutta. Totuus siitä, miten "mahtavaa" vaikkapa vuorotyö pienten lasten kanssa on, ei paljastu ennen kuin sen on kokenut. Oletko sinä sitä kokeillut? Tai, oletko perehtynyt siihen, miten mahdollinen kumppanisi kestää sen, kun äityli onkin usein poissa kotoa? Tai oletko selvittänyt jo hoitopaikkojen ympärivuorokautisuuden?


      • äityli89068
        Ikävä ihminen kirjoitti:

        Lasten kanssa pärjäämisestä ei kannata puhua mitään siinä vaiheessa, kun lapset ovat alle kouluikäisiä. Se pärjääminen konkretisoituu siinä vaiheessa, kun mahdolliset laiminlyönnit ja erehtymiset paljastuvat muillekin. Pienet leikki-ikäiset lapset ovat eri juttu kuin 10-vuotiaat ja vanhemmat.

        Työstä ja toimeentulosta ei useimpien yksinhuoltajien ja nuorten kannata paljoa leveillä tässä maassa. Työpaiikat ovat varsinkin nuorilla mutta myös muilla yksityissektorin työntekijöillä kaikkea muuta kuin varmoja. Edes suhteet eivät paljoa paina kun omistajat ja esimiehet vaihtuvat ja toimitusjohtaja vaatii lisää tuottavuutta.

        Myöskään lapsenhoito ja työssä käyminen yhdistelmänä eivät ole pelkkää autuutta. Totuus siitä, miten "mahtavaa" vaikkapa vuorotyö pienten lasten kanssa on, ei paljastu ennen kuin sen on kokenut. Oletko sinä sitä kokeillut? Tai, oletko perehtynyt siihen, miten mahdollinen kumppanisi kestää sen, kun äityli onkin usein poissa kotoa? Tai oletko selvittänyt jo hoitopaikkojen ympärivuorokautisuuden?

        helvetti, eikö sinulla todellakaan "ikävä ihminen" mitään muuta täytettä elämälläsi, kuin kirjoitella täällä teiniäitien ja -isien palstalla?? Pakko sanoa, ettei sinullakaan kyllä ole kaikki ihan hyvin. Valaiset nuoria siitä, mitä lapsen kasvatus tulee olemaan, onkohan oma kasvatuksesi mennyt ihan kohdalleen kun tuntuu, että sinulla on jonkinasteinen pakkomielle jo tästä aiheesta.

        Hahahhh.. Kaikennäkösiä täälläkin liikkuu.


      • babymamma
        äityli89068 kirjoitti:

        helvetti, eikö sinulla todellakaan "ikävä ihminen" mitään muuta täytettä elämälläsi, kuin kirjoitella täällä teiniäitien ja -isien palstalla?? Pakko sanoa, ettei sinullakaan kyllä ole kaikki ihan hyvin. Valaiset nuoria siitä, mitä lapsen kasvatus tulee olemaan, onkohan oma kasvatuksesi mennyt ihan kohdalleen kun tuntuu, että sinulla on jonkinasteinen pakkomielle jo tästä aiheesta.

        Hahahhh.. Kaikennäkösiä täälläkin liikkuu.

        okei kyllä täällä näkee keskuteluja 13v ja raskaana! mutta itse en usko että 13vlapsi odottaisi (ei pahalla en halua loukata enkä kiusata ketään en sano että ei olisi 13väitejä) mutta monet täällä on lapsensa saaneet 18-23v itse saín esikoisen 4vpojan 22v mulla on 5lasta 4-4kk ja odotan kesäkuuksi syntyvää rakkauspakkausta:D


      • Ikävä ihminen
        äityli89068 kirjoitti:

        helvetti, eikö sinulla todellakaan "ikävä ihminen" mitään muuta täytettä elämälläsi, kuin kirjoitella täällä teiniäitien ja -isien palstalla?? Pakko sanoa, ettei sinullakaan kyllä ole kaikki ihan hyvin. Valaiset nuoria siitä, mitä lapsen kasvatus tulee olemaan, onkohan oma kasvatuksesi mennyt ihan kohdalleen kun tuntuu, että sinulla on jonkinasteinen pakkomielle jo tästä aiheesta.

        Hahahhh.. Kaikennäkösiä täälläkin liikkuu.

        Kiitän kauniista sanoistasi. Noissa kiteytyykin se asia, miksi kritisoin teinivanhemmuutta.

        OK: Olen siis pakkomielteinen. Selvä. Hyvä, että joku kunnon ammattilainen nyt sen totesi. Osaan etsiä apua.

        Minun kasvatukseni oli luultavasti monin tavoin heikompaa kuin vaikkapa Sinulla tai tulevilla lapsosillasi. Näin ollen ei ole luonnollisestikaan ihme, että lopputulos on näin huono. 70-luvulla persaukisen yksinhuoltajan ja köyhän perheen kasvatti koki kaikenlaista. Totta kai kaltaisesi nuori neiti hallitsee elämän tosiasiat paremmin kuin minun kaltaiseni moukka.

        Kiitos avartavasta keskustelusta. Niin, meitähän on monenlaisia...


      • ApuA
        Ikävä ihminen kirjoitti:

        Kiitän kauniista sanoistasi. Noissa kiteytyykin se asia, miksi kritisoin teinivanhemmuutta.

        OK: Olen siis pakkomielteinen. Selvä. Hyvä, että joku kunnon ammattilainen nyt sen totesi. Osaan etsiä apua.

        Minun kasvatukseni oli luultavasti monin tavoin heikompaa kuin vaikkapa Sinulla tai tulevilla lapsosillasi. Näin ollen ei ole luonnollisestikaan ihme, että lopputulos on näin huono. 70-luvulla persaukisen yksinhuoltajan ja köyhän perheen kasvatti koki kaikenlaista. Totta kai kaltaisesi nuori neiti hallitsee elämän tosiasiat paremmin kuin minun kaltaiseni moukka.

        Kiitos avartavasta keskustelusta. Niin, meitähän on monenlaisia...

        Mitähän tämä niin ku on? Miks ihmiset riitelee siitä koska on valmis vanhemmaksi!? Toiset saavat vahingossa lapsen toiset yrittävät ihan tosissaan. Jos ihminen tuntee, että on valmis äidiksi tai isäksi, niin ITSE HÄN SEN TIETÄÄ!!! EI KUKAAN MUU VOI SITÄ SANOA!! Veljeni on kohta 40, eikä halua lapsia koskaan! Itse olen 17 ja haluaisin lapsen kovasti.

        Joku äiti on 30 ja haluaa silloin lapsen, lapsi syntyy ja äiti sairastuu masennukseen! Ei ikä siihen vaikuttanut! Tyttö on 15v ja tulee raskaaksi vahingossa ja käy vaikeat ajatukset päässään läpi! Tyttö tietää itse paremmin onko valmis vai ei, ei sitä voi tulla joku hyperkoulutettu 30 aikuinen kumoamaaan, että ET SINÄ SAA PITÄÄ LASTA HERRANJESTAS!! OLET 15-VUOTIAS!

        Nyky-yhteiskunta on kyllä niin perseestä, ku kaikkien pitää olla koulutettuja ja aikuisia, että niitä voidaan pitää hyväksytysti vanhempina!

        MINUN LAPSIA EIKÄ MINUA TARTTE SÄÄLIÄ, JOS JOSKUS LÄHIAIKOINA TULEN RASKAAKSI! Tiedän enemmän lapsista ja niiden hoidosta, kuin siskoni joka on 30-vuotias! Itse olisin onnellinen ja rakastava äiti, jos lapsen saisin!

        Ihan hyvin minäkin voin ruveta manaamaan äitejä jotka saa lapsen 40-vuotiaana! Ei ne jaksa valvoo ja kun lapsi on 20-vuotias ja tarttis elämäs neuvoja, niin äiti onkin 60-vuotias ja istuu kiikkustuolissa vanhainkodilla!


      • JHJKHJHJKKJH
        ApuA kirjoitti:

        Mitähän tämä niin ku on? Miks ihmiset riitelee siitä koska on valmis vanhemmaksi!? Toiset saavat vahingossa lapsen toiset yrittävät ihan tosissaan. Jos ihminen tuntee, että on valmis äidiksi tai isäksi, niin ITSE HÄN SEN TIETÄÄ!!! EI KUKAAN MUU VOI SITÄ SANOA!! Veljeni on kohta 40, eikä halua lapsia koskaan! Itse olen 17 ja haluaisin lapsen kovasti.

        Joku äiti on 30 ja haluaa silloin lapsen, lapsi syntyy ja äiti sairastuu masennukseen! Ei ikä siihen vaikuttanut! Tyttö on 15v ja tulee raskaaksi vahingossa ja käy vaikeat ajatukset päässään läpi! Tyttö tietää itse paremmin onko valmis vai ei, ei sitä voi tulla joku hyperkoulutettu 30 aikuinen kumoamaaan, että ET SINÄ SAA PITÄÄ LASTA HERRANJESTAS!! OLET 15-VUOTIAS!

        Nyky-yhteiskunta on kyllä niin perseestä, ku kaikkien pitää olla koulutettuja ja aikuisia, että niitä voidaan pitää hyväksytysti vanhempina!

        MINUN LAPSIA EIKÄ MINUA TARTTE SÄÄLIÄ, JOS JOSKUS LÄHIAIKOINA TULEN RASKAAKSI! Tiedän enemmän lapsista ja niiden hoidosta, kuin siskoni joka on 30-vuotias! Itse olisin onnellinen ja rakastava äiti, jos lapsen saisin!

        Ihan hyvin minäkin voin ruveta manaamaan äitejä jotka saa lapsen 40-vuotiaana! Ei ne jaksa valvoo ja kun lapsi on 20-vuotias ja tarttis elämäs neuvoja, niin äiti onkin 60-vuotias ja istuu kiikkustuolissa vanhainkodilla!

        Mistä sen tietää, että on valmis äidiksi? Siitäkö, että on fyysisesti kykenevä ja halukas puuhastelemaan seksin parissa ja tulemaan raskaaksi?

        Mistä tiedät tietäväsi lapsesta, lapsen hoidosta ja lapsen vaatimuksista riittävästi? Sitä nimittäin ei kykene väittämään vakavissaan kukaan! Jokainen lapsi on oma juttunsa,. 15-vuotias ei elätä itseäänkään. Miten hän voisi muita elättää?

        60-vuotiaat eivät ole vanhainkodissa. Samalla logiikalla voisi väittää, että 15-vuotiaat ovat lastentarha-ainesta!

        Kirjoitus oli kyllä ilmiselvä provo, joten vastasin täysin turhaan. Voi minua.


      • .......
        JHJKHJHJKKJH kirjoitti:

        Mistä sen tietää, että on valmis äidiksi? Siitäkö, että on fyysisesti kykenevä ja halukas puuhastelemaan seksin parissa ja tulemaan raskaaksi?

        Mistä tiedät tietäväsi lapsesta, lapsen hoidosta ja lapsen vaatimuksista riittävästi? Sitä nimittäin ei kykene väittämään vakavissaan kukaan! Jokainen lapsi on oma juttunsa,. 15-vuotias ei elätä itseäänkään. Miten hän voisi muita elättää?

        60-vuotiaat eivät ole vanhainkodissa. Samalla logiikalla voisi väittää, että 15-vuotiaat ovat lastentarha-ainesta!

        Kirjoitus oli kyllä ilmiselvä provo, joten vastasin täysin turhaan. Voi minua.

        edellisen kanssa. 15-vuotias ei ole valmis äidiksi. Tai voihan niitä poikkeuksiakin olla, mutta näin yleisesti katsottuna, ei.
        Ainakin mitä omakohtaisesti muistelen tuosta iästä, en todellakaan edes harkinnut lapsen hankintaa, perheenperustusta. En toki ole kovin vanha tänäkään päivänä, pian 20.

        Mutta itse koen kuitenkin olevani valmis, enkä välitä jos joku ajattelee toisin, jokaisella on omat mielipiteensä. Kuten minullakin tuosta 15-vuotiaan vanhemmudesta.

        Typerää tosin on, että ihmiset oikeasti jaksavat edes väitellä näistä asioista. Se tuskin mitään muuttaa, puolin tai toisin.
        Nuoret vaan provosoituvat siitä, että vanhemmat kirjoittavat täällä kuinka väärin he tekevät.
        Tietysti mielipiteitä on hyvä vaihtaakin, mutta monet vaan ilmaisevat ne turhan jyrkästi, ja odottavat että tämän jälkeen kaikki ajattelisivat samoin. Todellisuudessa se tuskin muuttaa yhtään mitään..


    • Einimelläväliä 19

      Millä perusteella te olette kykeneviä arvioimaan yhtään KENENKÄÄN vanhemmuustaitoja, varsinkaan jos käytetään ikää ainoana kriteerinä. Oma isäni oli 39 -vuotias minut saadessaan, ja toivon hyvin hyvin hartaasti ettei kukaan ihminen maailmassa joudu kestämään samalaista lapsuutta jonka minä koin. Isäni oli alkoholisti, aggressiivinen ja väkivaltainen. Joka ikinen lauantai-ilta kun "isi otti vähän miestä väkevämpää", helvetti repeytyi irti. Hän saattoi tulla keskellä yötä ja repiä peitot päältäni ja raahata minut ulos. Ja arvatkaapa mitä sitten tapahtui - kyllä vain, sain elämäni käsittelyn. Hän hakkasi minua samalla haukkuen, homotellen ja vähätellen. No, olen biseksuaali mutta sillä nyt ei liene merkitystä tässä asiassa. Ja sitten, yksi parhaista ystävistäni tuli 18 -vuotiaana raskaaksi, oli juuri saanut kokkiopintonsa päätökseen. Nykyään asuvat silloisen poikaystävänsä, lapsen isän, kanssa pienehkösä rivitalo-osakkeessa, onnellisina. Omasta mielestäni heidät voisi nimittää maailman parhaiksi vanhemmiksi - isä työskentelee poliisina, äiti ravintolakokkina. Lapsi - Eetu - on varmasti onnellisin ja suloisin 3 -vuotias jonka tiedän, hänen vanhempansa ja kummisetänsä (allekirjoittanut) rakastavat häntä yli kaiken.

      My point being = yhdenkään ihmisen kypsyyttä vanhemmaksi ei voi mitata fyysisen iän perusteella. Sitä ei pysty määrittelemään kukaan muu kuin jokainen syvällä sisimmässään. Eikä mielestäni tarvitsekkaan pystyä.

      Mielestäni nämä "ääriajattelijat" voisivat miettiä neljästi ennen kuin julkaisevat noita tulikivenkatkuisia lausuntojaan. Itsekkin mietin tämän julkaisemista vähintään viidesti.

      Kiitoksia puheenvuorosta ja hyvää illanjatkoa kaikille!!

    • Miesope

      Arvioin asiaa oman yli 15 vuoden työkokemukseni perusteella.

      Kun "lopullinen" teinirakkaus ei kestäkään, alkaa ihmissuhderuletti, joka kouluissa näkyy surullisella tavalla.

    • teiniäiti

      Onko sulla joku kolmekymppisten masennus, vai mikä mättää?

      Tekstisi on aila itserakasta ja olen samaa mieltä parin vastaajan kanssa: Jos luulet voivasi kasvattaa lapsesi paremmin kuin teiniäidit, mene näyttämään niille, miten lasta kasvatetaan! Sitä paitsi:
      Vuonna 2010 tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että teiniäidit valistavat lapsiaan paremmin ja aikaisemmin seksiin ja murrosikään liittyen, kuin 30 vuotiaat äidit. :)Itsekib sain lapseni 18 buotiaana ja arvaa mitä: Olen todella onnellinen, että hankin lapseni silloin! Myöhemmin (n. 30 vuotiaana) minulle kerrottiin, etten voisi enää saada lapsia. Voit vain kuvitella kuinka onnellinen oli, kun olin saanut tehdä neljä ihanaa lasta, ennen kuin kohtuni leikattiin! :)

    • Sen siitä saa, kun ei ole itsekontrollia.

    • teiniäiti 16v

      mikä siinä on kun täytyy aina teiniäitejä haukkua? ei opiskelu, ikä tai työpaikka todellakaan tee kenestäkään parempaa äitiä. ehkä jopa päinvastoin jos on kusi noin pahasti noussu päähä? ;)

      • Inhottava realisti

        "...ei opiskelu, ikä tai työpaikka todellakaan tee kenestäkään parempaa äitiä. ehkä jopa päinvastoin jos on **** noin pahasti noussu päähä? ;)"

        Onko teiniäitiys sitten ihantellista ja järkevää? Onko kaikki läpi sivistyneiden valtioiden esiintyvä teinivanhemmuuteen kohdistuva kritiikki väärää?

        Onko sinulla aineistoa siitä, että teinivanhemmuus on tuottanut hyviä tuloksia?

        Onko se väärä ajatusmalli, että omat lapset pääsääntöisesti elättäisi itse?


    • ...

      todella mielenkiintoista lukea. Itsellä lähisuvussa (kauhistuttava sana) :D Teinivanhemmat elikkäs saivat tietää odottavansa lasta 15-16 kesäsinä. Tietenkin olin ihan kauhuissani mitä siitä tulee mutta ihan hyvin pärjännyt. Pitäisi heidän vaan saada säännöllinen rytmi lapsen elämään... se on "Teinivanhempina" aika hankalaa kun ne kaverit ja omat menot on melkein yhtä tärkeitä kuin oma piltti. Mutta jokainen olkoon teini tai vanhempi pari, kukaan ei osaa kaikkea heti kun lapsi syntyy! ihan oikeasti. Itse mietin että tekisin jotkin asiat erilailla kuin kyseinen teinipari mutta en puutu pienen kasvatukseen sillä se ei ole minun asiani. itse 21 kohta ja todellakin haluaisin lapsen, mutta haluan myös että elämäntilanteeni on parempi ennen kuin sopii pienen ihmisen tulla.

    • teiniraskaudet

      Tää alkuperänen kirjottaja on kyllä säälittävä ja surullinen...

      Lapsi on lapsi ja äiti on äiti, muistakaa se!

    • perhetyöntekij

      Työskentelen perhetyöntekijänä lastenkeskuksessa ja voin työn puolesta sanoa että teinivanhemmuus ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu. Minulla on asiakkaina monta nuorta äitiä ja osalla menee ihan hyvin mutta suurella osalla on pahoja ongelmia esim rahan ja asumiskuvioiden kanssa. Pienelle vauvalle sopiva asunto ei aina löydy helposti (esim paljon portaita, epämääräistä porukkaa), on huoli omasta pärjäämisestä kun elämän realiteetit alkavat iskostua, esim että nyt pitäisi pitää huolta itsestään ihan itsenäisesti sekä huolehtia tarkasti pienokaisesta joka on täysin riippuvainen vanhemmistaan. Nuorilla myös mielialat vaihtelevat paljon ja pienet ongelmat tuntuvat ylitsepääsemittömiltä, vaikkapa seurustelun loppu. Tämä on ihan normaali asia nuoren kehityksessä ja kuuluu murrosikään. Pieni lapsi kuitenkin tarvitsee vakaan ja turvallisen vanhemman joka jaksaa olla läsnä ja huolehtia sekä lapsen fyysisistä että henkisistä tarpeista, silloinkin kun äiti on itse kipeänä tai väsyttää.


      Eniten minua kuitenkin huolestuttaa se että YH vanhemmuuteen ryhdytään niin kovin pienen harkinnan jälkeen tai se lapsi hankitaan saamattoman teinijuntin kanssa jota ei vois vähemmän kiinnostaa joku lapsenhoito. Näitäkin nään paljon töissä, perheitä jossa äiti oikeasti yrittää parhaansa mutta isä on tyytyväinen tukien varassa elämiseen eikä osallistu lapsen hoitoon. Vedän taaperoiden leikkiryhmiä joissa äidit usein kommentoivat että "ei se iskä nouse sieltä sängystä kun vasta iltapäivällä. Äidin varaan jää siis kodinhoito, lapsen hoito ja pitäisi vielä pitää huolta itsestäkin. HYVIN harva nuori mies on valmis isäksi mutta jos olet sellaisen kultakimpaleen löytänyt niin onneksi olkoon vaan. Hyvin harvat teinisuhteet kestävät ja lapsen saaminen on parisuhteelle todella kova koetin. Monilla naimisissa olevilla pareilla menee sukset ristiin unenpuutteen ja stressin kautta. Äidin pitäisi varsinkin alussa keskittyä täysillä lapseen ja siinä ei jää paljon tilaa romantiikalle ja parisuhteelle. Siksi olisi hyvä jos alla olisi monen vuoden yhdessä olo ja mieluusti yhdessä asuminen jotta parisuhteen perustat olisivat kunnossa, siinä väsymyksen keskellä on sitten kiva muistella niita rauhallisia aikoja ennen lapsia.

      Itse ajattelen niin että miksi pitäisi hoitaa asiat vaikeimman kautta kun voi tehdä asiat vähän helpommaksi itselleen-että tukena olisi rakastava kumppani joka jakaa vanhemmuuden vastuut, alla on kiva koti, turvana on rahaa ja äitiysloman jälkeen on paluu töihin ja tienaamiseen. Äitiyden ja työssäkäynnin sovittaminen nimittäin ei aina onnistu noin vaan kun pitkän työpäivän jälkeen pitäisi vielä jaksaa olla äiti ja hoitaa kotihommatkin. Tällöinkin olisi kiva jos tukena olisi se rakastava kumppani joka jakaisi sekä taloudellisen että henkisen taakan. Lapsen kannalta on täysin epäreilua kasvaa ilman turvallista ja rakastavaa isää. Olen tässä asiassa ehkä vähän vanhanaikainen mutta minun mielestäni naisten pitää olla todella fiksuja ja varovaisia siitä kenen kanssa seurustelee ja hommailee perhettä. Olen nähnyt paljon rikkinäisiä perheitä, perheväkivaltaa ja hulttio miehiä jotka kovasti kehuskelevat olevansa isiä mutta se vanhemmuus ei sittenkään ole käytännössä niin kivaa. Kyllä lapsi ansaitsee molemmat vanhemmat.

      Työkaverini sai esikoisensa 19 vuotiaana ja pärjäsi kyllä ihan hyvin kuulemma. Hän on nyt kivassa työssä ja talous on jonkinlaisessa kunnossa, mutta lasten isällä on uusi heila ja äiti joutuu kantamaan vanhemmuuden vastuun lähes yksin YH äitinä, mikä on hänelle rankkaa! Taloudellisesti homma on myös vaikeaa koska työkaverini ei työskentele kokopäiväisesti lasten kouluaikojen vuoksi joten raha ei kasva puissa. YH äitinä ei myöskään niin vaan löydä uutta miestä koska lapset vaativat kaiken ajan, ja nyt 29 vuotiaana hän on sinkku ja kaipaa omaa rakasta. Isällä sen sijaan seurustelu onnistuu koska lapset ovat hänellä vain viikonloppuisin, no onneksi sentään on mukana lasten elämässä!

      Minä ainakin haluaisin olla mieluiten naimisisaa ihanan nykyisen avomieheni kanssa ja asua omassa kodissa jossa lapsen on turvallista kasvaa.

    • aikuinen :-)

      Älkää hyvät lapset edes miettiko lapsentekoa ( täysi lapsihan se on joka itsekkin saa lapsilisää ).
      Ostakaa nukke ja huolehtikaa sen tarpeista 24h vuorokaudessa, valvokaa öitä, jne...
      Taitaa leikki loppua lyhyeen, veikkaan.
      Lapsenteko kuuluu aikuisille, eikös niin ? Kaikki ajallaan, nauttikaa nuoruudesta !

    • Oletpa tyhmä sinä.

      Ensinnäkin, et ole 29v. Sen huomaa siitä, ettet tunne minkäänlaista oikeata empatiaa teiniäitejä kohtaan, vaan lesoilet arvostetulla ammatilla ja työpaikalla. Olisi kertakaikkiaan uskomatonta, jos oikeasti hyvässä elämäntilanteessa olevalla 29 vuotiaalla olisi tarve tulla teiniäiti palstalle pönkittämään omaa paremmuuttaan.

      Kaikenlisäksi, ikäisesi, ikäiseni ihmiset ovat sen verran maailmaa nähneitä jo, että kulmat näiden "halveksin teiniäitei, koska pitää eka käydä koulut niiq et saa hyvän duunin et kaikki tsiikaa niinku et wow" juttujen kanssa ovat sen verran pyöristyneitä, ettei näin enää ajatella.

      Itse säälin teiniäitejä enemmän, niitä ressukoita jotka eivät nyt 40 vuotiaana enää saa ensimmäistäkään lasta. Säälin myös niitä vanhempia iästä huolimatta, jotka saavat ristikseen vaikesti vammaisen lapsen. Elämässä, kun voi sattua vahingossa paljon hirveämpiäkin asioita, kun teininä lapsen saaminen.

      Terveisin 1-vuotiaan pojan 27-vuotias äiti. Lähihoitaja/opiskelija. Avoliitossa. Onnellinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe