FUJI DL-10

PerusFuji

Kyseinen peruskamera on ollut käytössäni jo 25 vuotta. Onko tuttu laite?
Siinähän ei pattereita tarvita, kuin ainoastaan salamaan. Filmi siirretään käsin pyöräyttämällä ja kun filmirulla on otettu täyteen, se kelataan myös käsin alkuun. Sitä varten saa käännettyä pienen veivin esiin.
Sisäinen salama nousee näkyviin nappia painamalla.
Kamera on ollut lukuisilla reissuilla ja matkustanut paljon. Aina on toiminut ja toimii edelleen. Nytkin on filmi sisällä, josta on vasta 4 kuvaa otettu.
Olen hieman harkinnut, pitäisikö minunkin ostaa digi-kamera, sellainen pieni ja edullinen.
Kuitenkin, kun lueskelee noita kirjoituksia, niin kaikki eivät ole likikään tyytyväisiä niihin. Lisäksi jo vuosituhannen vaihteen digi-kameroita, pidetään museoesineinä. Ja minulle 10 vuotta ei ole kummoinenkaan aika ja 5 vuotta menee, niin ettei huomaamaan kerkiä. Mielestäni kameran käyttöiän tulee olla vähintään 50 vuotta, sillä eihän tämä nykyinenkään kamerani ole miksikään kulunut ja olenkin varma, että hyvin se kestää vielä vuosikymmenet eteenkinpäin. Olisiko siis mitään syytä vaihtaa (ja varsinkaan vielä, kun digi-kamera on niin uusi tulokas) pieneen digi-kameraan?
Sellaisen vielä kysyisin, että kun kamerassani ainoa säätö on joko Iso 100/200, tai Iso 400. Siis kaksi asentoa. Itse olen jatkuvasti pitänyt asennossa Iso 400 ja hyviä kuvia on tullut. Vaikkakin filminä käytän Iso200:aa. Mitähän nuo säädöt tarkoittavat ja mihin sitä pienempää asentoa tarvitaan?
Hieman myöhäänhän tässä kyselen, mutta kysympähän silti.

10

1915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PerusFuji

      Ei näytä tämän merkin sivuilla juuri väkeä käyvän. Ja jos jotkut käyvät, niin vain uteliaisuudesta lapset, jotka eivät ole muutamaa vuotta vanhempia kameroita nähneetkään. Ja vanhemmat ovat niin dementoituneita, etteivät enää muista.

      • martonen

        Fuji on merkki jota olen nyt miettinyt, kameran malli taisi olla F 70 EXR. Joten samalla merkillä kysyjäkin voisi jatkaa. On tällä palstalla muitakin historiallisia, minun nykyinen on Canon Canonet QL17, ostin tämän 1974 ja filmi palaa vielä. On alkanut kuitenkin tuntua siltä, että digiin olisi aika siirtyä. Kaikkia merkkejä näytetään tasapuolisesti moitittavan. Tuntuu, ettei käytäjien osaaminenkaan usein ole kovin hyvää, ei uuden kameran opettelu ihan helppoa olekaan, vaikka dementia ei vielä olisikaan.

        Vanhassa kunnon filmissä on valotusvaraa niin paljon ettei pienellä alivalotuksella ole merkitystä. Aina parepia kuvia saa kun noudataa filmin suosittelemia arvoja. Vanha kamera kannatta säilyttää vaikka uuden hankkisikin. Jatketaanko keskustelua?


      • PerusFuji
        martonen kirjoitti:

        Fuji on merkki jota olen nyt miettinyt, kameran malli taisi olla F 70 EXR. Joten samalla merkillä kysyjäkin voisi jatkaa. On tällä palstalla muitakin historiallisia, minun nykyinen on Canon Canonet QL17, ostin tämän 1974 ja filmi palaa vielä. On alkanut kuitenkin tuntua siltä, että digiin olisi aika siirtyä. Kaikkia merkkejä näytetään tasapuolisesti moitittavan. Tuntuu, ettei käytäjien osaaminenkaan usein ole kovin hyvää, ei uuden kameran opettelu ihan helppoa olekaan, vaikka dementia ei vielä olisikaan.

        Vanhassa kunnon filmissä on valotusvaraa niin paljon ettei pienellä alivalotuksella ole merkitystä. Aina parepia kuvia saa kun noudataa filmin suosittelemia arvoja. Vanha kamera kannatta säilyttää vaikka uuden hankkisikin. Jatketaanko keskustelua?

        Niin, olen minäkin sitä digiä miettinyt, useampaankin otteeseen. Mutta mitä enemmän siitä olen selvittänyt, sitä epävarmemmaksi olen tullut niiden (digikameroiden) laadun ja kestävyyden suhteen. Ettei tässä nyt olisi vain menossa ns. ensimmäisen sukupolven digit, jotka ovat vasta jonkinlaisia kokeilukappaleita?
        Se on kyllä selvä, että vanha säilytetään, vaikka diginkin ostaisi, niin on ainakin sitten joku, joka toimii.
        On tässä vuosien varrella nähty, monia kameratyyppikokeiluita, joista kuitenkin aina on palattu kinofilmikameraan.


      • martonen
        PerusFuji kirjoitti:

        Niin, olen minäkin sitä digiä miettinyt, useampaankin otteeseen. Mutta mitä enemmän siitä olen selvittänyt, sitä epävarmemmaksi olen tullut niiden (digikameroiden) laadun ja kestävyyden suhteen. Ettei tässä nyt olisi vain menossa ns. ensimmäisen sukupolven digit, jotka ovat vasta jonkinlaisia kokeilukappaleita?
        Se on kyllä selvä, että vanha säilytetään, vaikka diginkin ostaisi, niin on ainakin sitten joku, joka toimii.
        On tässä vuosien varrella nähty, monia kameratyyppikokeiluita, joista kuitenkin aina on palattu kinofilmikameraan.

        Harvenee paikat mistä filmiä saa ja vanhaa näyttää olevan jo hyllyssä. Siis kauan lämpimässä seissyttä. Samoin vähenevät paikat mistä saa kehityksen ja kopiot. Vielä lahtelainen kuvat tekee Prisman kautta tilattuna, mutta näkee että sielläkin rutiini vähenee - onneksi vielä toimii.

        Vanhatkin kamerat sisälsivät elektroniikkaa ja mekaniikkaa. Filmi saatettiin siirtää käsin, mutta valonmittaus jo tarvitsi sähköä samoin kuin salamakin. Ei uudet kamerat niin hirveän erilaisia ole, filmin paikalla on nyt valoherkkä kenno. Käyttäytyminen on erilaista mutta samasta siinä on kyse, valoa päästetään linssin läpi herkälle pinnalle. Automatiikka hoitaa homman ei tätä kuvaajan hirveästi tarvitse miettiä. Kuvaajalle jäävät säädöt pitää tietenkin hallita tarvittaessa.


      • PerusFuji
        martonen kirjoitti:

        Harvenee paikat mistä filmiä saa ja vanhaa näyttää olevan jo hyllyssä. Siis kauan lämpimässä seissyttä. Samoin vähenevät paikat mistä saa kehityksen ja kopiot. Vielä lahtelainen kuvat tekee Prisman kautta tilattuna, mutta näkee että sielläkin rutiini vähenee - onneksi vielä toimii.

        Vanhatkin kamerat sisälsivät elektroniikkaa ja mekaniikkaa. Filmi saatettiin siirtää käsin, mutta valonmittaus jo tarvitsi sähköä samoin kuin salamakin. Ei uudet kamerat niin hirveän erilaisia ole, filmin paikalla on nyt valoherkkä kenno. Käyttäytyminen on erilaista mutta samasta siinä on kyse, valoa päästetään linssin läpi herkälle pinnalle. Automatiikka hoitaa homman ei tätä kuvaajan hirveästi tarvitse miettiä. Kuvaajalle jäävät säädöt pitää tietenkin hallita tarvittaessa.

        Niin, varmaan olet oikeassa siinä, että kuvausperiaate on kameroissa samantapainen.
        On vaan noissa viestiketjuissa ollut sellaisia mielipiteitä mm., että:
        -Ei digikameroita ole tarkoitettukaan kestämään paria vuotta pitempään.
        -Digikamerat ovat kuvan laadun suhteen samalla tasolla filmikameran kanssa, ehkä 10-15vuoden kuluttua.
        Olen huomannut saman, että taitavat filmit ja kehitykset alkaa kallistumaan. Voi mennä kyllä viime vuosien yleisen hinnankehityksen piikkiin. Mutta kun tavallisesti ottaa kuvia muutaman rullan vuodessa, niin ei tässä sen puoleen, ole vielä mitään merkitystä.
        Uskon myös, että ihmisillä on paljon kalliitakin, ja hyviä filmikameroita, jotka säilytetään tärkeämpiä kuvauksia varten. Taskussa on sitten pieni digipokkari tilannekuvia tms. varten.
        Filmikamerat ovat niin laadukkaita ja kestäviä, että kyllä filmiä tulee riittämään pitkälle eteenkinpäin. Lisäksi tässäkin asiassa on oma käyttäjäkuntansa, joka haluaa kuvata nimenomaan filmille.
        Mutta kyllähän meikäläinen, joka on sortunut kaikenlaisiin kokeiluihin kameramalleissa, kodakin kiekkokameraa myöten, tulee varmaan digikamerankin hankkimaan. Sitten näkee senkin, että tarviiko sekin haukkua kokemuksen myötä lyttyyn, kuten voin tehdä lukuisille muillekin kokeiluilleni.
        Nyt seuraan mielenkiinnolla, kun joka vuosi on kasvatettu ainakin digien pikselimäärää, että mitä todellisia parannuksia, tulee uusiin malleihin?
        Valovoimaa saisivat kasvattaa reilusti, halvempia malleja myöten (vaikka sitä saa kyllä odottaa).
        Muuten voisi uusia malleja odottaa jo alkuvuodesta, mutta taitaa lama painaa?


      • martonen
        PerusFuji kirjoitti:

        Niin, varmaan olet oikeassa siinä, että kuvausperiaate on kameroissa samantapainen.
        On vaan noissa viestiketjuissa ollut sellaisia mielipiteitä mm., että:
        -Ei digikameroita ole tarkoitettukaan kestämään paria vuotta pitempään.
        -Digikamerat ovat kuvan laadun suhteen samalla tasolla filmikameran kanssa, ehkä 10-15vuoden kuluttua.
        Olen huomannut saman, että taitavat filmit ja kehitykset alkaa kallistumaan. Voi mennä kyllä viime vuosien yleisen hinnankehityksen piikkiin. Mutta kun tavallisesti ottaa kuvia muutaman rullan vuodessa, niin ei tässä sen puoleen, ole vielä mitään merkitystä.
        Uskon myös, että ihmisillä on paljon kalliitakin, ja hyviä filmikameroita, jotka säilytetään tärkeämpiä kuvauksia varten. Taskussa on sitten pieni digipokkari tilannekuvia tms. varten.
        Filmikamerat ovat niin laadukkaita ja kestäviä, että kyllä filmiä tulee riittämään pitkälle eteenkinpäin. Lisäksi tässäkin asiassa on oma käyttäjäkuntansa, joka haluaa kuvata nimenomaan filmille.
        Mutta kyllähän meikäläinen, joka on sortunut kaikenlaisiin kokeiluihin kameramalleissa, kodakin kiekkokameraa myöten, tulee varmaan digikamerankin hankkimaan. Sitten näkee senkin, että tarviiko sekin haukkua kokemuksen myötä lyttyyn, kuten voin tehdä lukuisille muillekin kokeiluilleni.
        Nyt seuraan mielenkiinnolla, kun joka vuosi on kasvatettu ainakin digien pikselimäärää, että mitä todellisia parannuksia, tulee uusiin malleihin?
        Valovoimaa saisivat kasvattaa reilusti, halvempia malleja myöten (vaikka sitä saa kyllä odottaa).
        Muuten voisi uusia malleja odottaa jo alkuvuodesta, mutta taitaa lama painaa?

        Jonkinlainen tämän päivän peruskamera tämä Fujin Finepix F 70 EXR näyttää olevan. Kävin sen nyt ostamassa. Ensi kuvat ja tutustumiset on nyt tehty. Vaikutelma on hyvä, laite luokassaan erinomainen, mutta opettelua riittää tässäkin vanhalle filmikuvaajalle. Eikä tällaiselle pikkukameralle pidä asettaa epärealistisia odotuksia - rajansa kaikella sanoi kartantekijä. Kehitys kehittyy ja uusia tulee, itse pysähdyn nyt tähän laitteeseen joksikin aikaa, 25/50 vuodeksi?


      • PerusFuji
        martonen kirjoitti:

        Jonkinlainen tämän päivän peruskamera tämä Fujin Finepix F 70 EXR näyttää olevan. Kävin sen nyt ostamassa. Ensi kuvat ja tutustumiset on nyt tehty. Vaikutelma on hyvä, laite luokassaan erinomainen, mutta opettelua riittää tässäkin vanhalle filmikuvaajalle. Eikä tällaiselle pikkukameralle pidä asettaa epärealistisia odotuksia - rajansa kaikella sanoi kartantekijä. Kehitys kehittyy ja uusia tulee, itse pysähdyn nyt tähän laitteeseen joksikin aikaa, 25/50 vuodeksi?

        Kävin tuolta sivuilta katselemassa sen tietoja ja hintaa, joka näyttää olevan myyntipaikasta riippuen n. 300:n kahta puolta.
        Itse räpsäisin vanhalla kamerallani kuvan juuri torstai-iltana, kun käytiin joululaulukonsertissa. Tuloksen näkee sitten joskus ensi vuonna, kun saa filmin täyteen ja kehitettyä. Mutta mikä parasta, kamera toimi luotettavasti ja moitteetta.


      • S100FS

        Etsittyäni ammattikäyttöön tulevaa kameraa parin kuukauden ajan, päädyin Fujifilm:iin, ja laitoin canonin (eos-dslr) kiertoon (tyttärelle).

        20 vuotta kestänyt canon-uskollisuus, hasselia lukuunottamatta pättyi toistaiseksi.
        Syyskuussa 2009 julkaistu Martin Eveningin Photoshop CS4 & Raw valokuvaajille - kirja mainitsee fujin aivan erityisenä työkaluna, jonka teknisiä ratkaisuja pidetään ainutlaatuisina. Fuji ei ole niiin trendikäs kameramerkkinä kuin Nikon ja Canon, joiden mainosmannekiineja vilisee esim.televisiossa päivittäin.
        Ainoa huono puoli on se, että tämäkin merkki julkaisee uutuuksia joista on jätetty pois tai muunnettu ominaisuuksia "uudnaikaisemmiksi", mutta todellisuudessa menty heikonpaan suuntaan.

        Harmi ettei kameroita saa ostettaessa "koeajnoon" niin kuin autoja.


      • martonen
        S100FS kirjoitti:

        Etsittyäni ammattikäyttöön tulevaa kameraa parin kuukauden ajan, päädyin Fujifilm:iin, ja laitoin canonin (eos-dslr) kiertoon (tyttärelle).

        20 vuotta kestänyt canon-uskollisuus, hasselia lukuunottamatta pättyi toistaiseksi.
        Syyskuussa 2009 julkaistu Martin Eveningin Photoshop CS4 & Raw valokuvaajille - kirja mainitsee fujin aivan erityisenä työkaluna, jonka teknisiä ratkaisuja pidetään ainutlaatuisina. Fuji ei ole niiin trendikäs kameramerkkinä kuin Nikon ja Canon, joiden mainosmannekiineja vilisee esim.televisiossa päivittäin.
        Ainoa huono puoli on se, että tämäkin merkki julkaisee uutuuksia joista on jätetty pois tai muunnettu ominaisuuksia "uudnaikaisemmiksi", mutta todellisuudessa menty heikonpaan suuntaan.

        Harmi ettei kameroita saa ostettaessa "koeajnoon" niin kuin autoja.

        Suomessa ei osata ostaa Fujia. S-sarjan laitteet ovat järeämmässä sarjassa kuin F-sarja, johon minä päädyin. Pienuus on minulle tärkeä tekijä enkä muutenkaan ole noin pitkällä kuvauksessa. Toivottavasti S 100-laitteesta ei löydy mitään syviä pettymyksiä, omasta F 70-laitteesta ei ole löytynyt niitä. Onnea kuvauksiin!


      • martonen
        martonen kirjoitti:

        Suomessa ei osata ostaa Fujia. S-sarjan laitteet ovat järeämmässä sarjassa kuin F-sarja, johon minä päädyin. Pienuus on minulle tärkeä tekijä enkä muutenkaan ole noin pitkällä kuvauksessa. Toivottavasti S 100-laitteesta ei löydy mitään syviä pettymyksiä, omasta F 70-laitteesta ei ole löytynyt niitä. Onnea kuvauksiin!

        Monta kertaa meinannut myssy lentää päästä. Aivan hämmästyttäviin suorituksiin uudella kameralla pääsee. Mm. kynttilöiden valaisema hautausmaa jouluaattoiltana. Pienillä filmikameroilla tuuollaisesta ei olisi saanut mitään mukaansa. Myös sisätiloissa vallitsevassa valossa saa ilman salamaa aivan hyviä tilannekuvia. Kamerassa on monia kuvaustiloja ja paljon säätömahdollisuuksia sille joka niitä haluaa käyttää. Niiden opettelu vie aikansa mutta on hauskaa. Kaikkiaan loistolaite minun käyttööni!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      178
      9404
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      69
      7228
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      60
      3645
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      105
      1428
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1332
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1293
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1199
    8. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      228
      1188
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1003
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      931
    Aihe