Danielin kirja ja Qumran

Taivaanpoika

Olisi mielenkiintoista tietää mitkä luvut ja jakeet Danielin kirjasta ovat säilyneet lukukelpoisina löydetyissä Qumranin teksteissä? Voisiko joku auttaa tämän tiedon saamisessa?

59

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhat ja yksi

      Kuolleenmeren kirjakääröt ovat arkaa tavaraa tavllisten ihmisten luettavaksi ja arvioitavaksi,koska ne valottavat kristinuskon edeltäjien essealaisten uskon käsitysten sisältöä.

      Riviäkään en ole Qumran Danielin kirjan tekstistä nähnyt olen kuullut vain jotta ainakin katkelmia on säilynyt.

      • Hannan poika

        koska Danielin kirja on nuori, seleukidien ajoilta tekstistä oli liikkeellä monia versioita, nuoruus on syy miksi se on osa kirjoituksia eikä profeettoja, jonka kokoonpano oli lyöty lukkoon jo aiemmin. Profetia päättyi Malakiaan.
        http://www.bibleandscience.com/archaeology/dss.htm


      • tuhat ja yksi
        Hannan poika kirjoitti:

        koska Danielin kirja on nuori, seleukidien ajoilta tekstistä oli liikkeellä monia versioita, nuoruus on syy miksi se on osa kirjoituksia eikä profeettoja, jonka kokoonpano oli lyöty lukkoon jo aiemmin. Profetia päättyi Malakiaan.
        http://www.bibleandscience.com/archaeology/dss.htm

        Danielin kirjan ns, näyt ovat kirjoitettu Seleukidien hallitessa palestiinaa ja on mahdollista jotta nuo näyt olisivat lyhyinä tekstinpätkinä olleet erillisinä kirjoituksina, jossain vaiheessa ne on kootu Danielin kirjaksi.

        Danielin kirjan sanoma ei avaudu sellaiselle joka luulee Raamattua virheettömäksi ,mutta se joka uskaltaa ajatella raamatun täysin ihmisten kirjoittamaksi ( virheineen) - niin silloin Danielin kirjan sanoma avautuu historiallisia epätarkkuuksista huolimatta.


      • niinpä niin
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Danielin kirjan ns, näyt ovat kirjoitettu Seleukidien hallitessa palestiinaa ja on mahdollista jotta nuo näyt olisivat lyhyinä tekstinpätkinä olleet erillisinä kirjoituksina, jossain vaiheessa ne on kootu Danielin kirjaksi.

        Danielin kirjan sanoma ei avaudu sellaiselle joka luulee Raamattua virheettömäksi ,mutta se joka uskaltaa ajatella raamatun täysin ihmisten kirjoittamaksi ( virheineen) - niin silloin Danielin kirjan sanoma avautuu historiallisia epätarkkuuksista huolimatta.

        kuin sinulle se ei näytä avautuvan ollenkaan


      • tuhat ja yksi
        niinpä niin kirjoitti:

        kuin sinulle se ei näytä avautuvan ollenkaan

        kuolleenmeren kirjakääröistä kun tiedät-


      • Taivaanpoika
        Hannan poika kirjoitti:

        koska Danielin kirja on nuori, seleukidien ajoilta tekstistä oli liikkeellä monia versioita, nuoruus on syy miksi se on osa kirjoituksia eikä profeettoja, jonka kokoonpano oli lyöty lukkoon jo aiemmin. Profetia päättyi Malakiaan.
        http://www.bibleandscience.com/archaeology/dss.htm

        Danielin kirjasta? Daniel 9:26:ssa on ennustus Jerusalemin ja temppelin hävityksestä voisiko se kohta esim. olla lisätty temppelin hävityksen 70 jKr. jälkeen?


      • ....
        Taivaanpoika kirjoitti:

        Danielin kirjasta? Daniel 9:26:ssa on ennustus Jerusalemin ja temppelin hävityksestä voisiko se kohta esim. olla lisätty temppelin hävityksen 70 jKr. jälkeen?

        vaan saastuttamisesta, seleukidit tekivät juuri näin saastuttivat, mm sianpää viettiin kaikkein pyhimpään. Temppeli jouduttiin sitten uudestaan puhdistamaan.


      • Taivaanpoika
        .... kirjoitti:

        vaan saastuttamisesta, seleukidit tekivät juuri näin saastuttivat, mm sianpää viettiin kaikkein pyhimpään. Temppeli jouduttiin sitten uudestaan puhdistamaan.

        1933 käännös: Dan.9:26. Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.

        1992 käännös: Dan.9:26 Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista. Uusi hallitsija lähettää väkensä ja saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, mutta tulva tekee hänestä lopun.

        Kumpi käännös tässä on lähempänä alkutekstiä?


      • tuhat ja yksi
        Taivaanpoika kirjoitti:

        1933 käännös: Dan.9:26. Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.

        1992 käännös: Dan.9:26 Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista. Uusi hallitsija lähettää väkensä ja saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, mutta tulva tekee hänestä lopun.

        Kumpi käännös tässä on lähempänä alkutekstiä?

        Molemmat käännökset kertovat riittävän selvästi,joten tarkkaan luettuna ja vertaamalla muuhun Danielin kirjan sanomaan siinä tulkinnassa ei pitäisi tapahtua virhettä.

        (1992 korostaa kylläkin "eikä kansalla ole enää toista ". Sadokilaisen pappissuvun käyneen vähiin Oniaksen murhan jälkeen ja Jason oli hellenistynyt opiltaan joten ei juutalaisille ollut kelvollinen ylipapin virkaan.)

        Laskutapoja on monenlaisia ja ne juuri paljastavat virheelliset käsitykset, tuon Danielin kirjan tulkinnasta.
        ( Mutta asian ymärtäminen on vaikeaa ennakko asenteitten vuoksi.)


    • tuhat ja yksi

      Sillä sama asia toistetaan Danielin kirjassa luvuissa ;

      2.
      7.
      8.
      9.
      10.
      11.
      12.
      Jo yhdenkin näiden lukujen säilyminen riittäisi varmistamaan tekstin muuttumisen tai aitouden.

      Lisäksi jos noista luvuista palasiakin olisi niin sanoman muuttumisen ja muuttumattomuuden voi todeta!

      Mutta jos Qumrainin tekstit ovatkin Danielin kirjasta jo muutetu silloi ennen kuin ne on muutettu käsityksiltään Uuden Testamentin kirjoituksiin ,asian tekisi kovin mielenkiintoiseksi!

      Nuo kirjoitukset ovat valokuvattu ja filmattu useaan kertaan luulisi näin tietoyhteiskunnassa olevan jo saatavilla jotain tietoa muillekkin kuin tutkijoille salattavaksi!

      Monista asioista eri alojen harrastajat ovat löytäneet eteenpäin kehitykseen johtaneita ideoita näin kävisi varmaan Qumranin tekstienkin osalta. -
      Kuten tunnettua on yhden uskonsuunnan omaksunut ja siihen urautunut ihminen ei helposti uusia asioita ymmärrä, vai onko ymmärtänyt liiamkin hyvin kuten kerrotaan Katollisen tutkijan salanneen kääröä ensin kolmekymmentä vuotta jossa kerrotaan mainitesmastasi "taivaanpojasta" ja sitä ei ehkä toistsaiseksikään ole julkaistu !

      Uskoisin jotta Suomessakin joku on saanut veromarkkojen turvin tutkia tuotakin asiaa,niin kuinka silloin on onko se salattavaa vai julkituotavaa silloin, vai onka kansallinen turvallisuus vaarassa vai poliittinen ja uskonnollinen valta?

    • niinpä niin

      koska eihän helmiä sioille......

      • tuhat ja yksi

        ja ne pitää etsiä paskan seasta !


    • Googletusta

      http://home.earthlink.net/~ironmen/qumran.htm

      Danielin kirja & Dead Sea Scrolls

      Daniel on hyvin edustettuna käsikirjoitukset lähellä kohdetta Qumranin. Tämä runsaasti käsikirjoitus todisteita ei sovi hyvin myöhään dating Danielin puolivälissä toisen vuosisadan Pulteri Daniel on ollut vakiintunut Kirjoitukset ennen tällä kertaa. Erinomaisesta keskustelu tästä aiheesta Christian Thinktank katso: http://www.christian-thinktank.com/qwhendan3a.html.

      1QDana (1Q71) / Dan 1:10-17; 2:2-6. / Vahvistetaan siirtämällä kielen heprean ja aramean ja jättää pois sanat "arameaksi" on 2:4.1 / 50-68 A.D.

      1QDanb (1Q72) / Dan 3:22-30. / Neljä palasista on silopaperi arameaksi. Vahvistaa puuttuminen epäilyttävä "rukous Asarja ja laulu kolme miestä." / 50-68 A.D. tai aikaisemmin

      4QDana (4Q112) / Dan 1:16-2:33, 4:29-30, 5:5-7, 7:25-8:5, 10:16-20, 11:13-16. Huomaa, että osat nämä säkeet ovat puutteelliset. Vahvistetaan siirtämällä kielen aramea ja heprea. käsikirjoituksesta on tyhjän rivin lopusta aramean jakson alun ja hepreaa.2 / 50 Pulteri

      4QDanb (4Q113) / Dan 5:10-12, 14-16, 19-22, 6:8-22, 27-29, 7:1-6, 26-28, 8:1-8, 13-16. Vahvistetaan siirtämällä kielen aramea ja heprea. / 50-68 A.D.

      4QDanC (4Q114) / Dan 10:5-9, 11-16, 21, 11:1-2, 13-17, 25-29. Vanhin tunnettu teksti Daniel. / Late 2. luku Pulteri

      4QDand (4Q115) / Dan 3:23-25; 4:5? -9; 4:12-14. Palasista, joista suurin on viisi osittain riviä vakava rappeutuminen.

      4QDansähköisen (4Q116) / Dan. 9:12-14?, 15-16?, 17? ... Viisi pienistä palasista luvusta yhdeksän.

      6QDana (6Q7) (aka 6QpapDan) / Dan 8:16, 17, 20, 21, 10:8-16, 11:33-36, 38. Tämä luola sisälsi papyrukset käsikirjoitukset eikä nahka pergamentille. / 50-68 A.D.

      "Kommentti: On mielenkiintoista huomata, että jokainen luku Daniel on edustettuna näissä käsikirjoituksia, paitsi Dan 12. Tämä ei tarkoita, että kirja ei ollut viimeinen luku on Qumranin, sillä Dan 12:10 on lainattu Florilegium (4Q174), joka yksiselitteisesti sanoo, että "se on kirjoitettu Danielin kirjan profeetta." Näyttö jos nämä rullaa osoittaa meille, että Daniel oli suosittu kirja on Qumranin. "-" Profeetta Daniel on Qumran, "in Craig A. Evans ja Peter W. Flint (toim.), Eskatologia, Messianism, ja Dead Sea Scroll (Studies in the Dead Sea Scrolls ja aiheista kirjallisuutta), Grand Rapids: Eerdmans, 1996.

      "Kaiken kaikkiaan Qumranin löydöt ovat voimakas näyttöä antiikin ja tekstissä perinne MT." Collins, Daniel, S. 3.

      • tuhat ja yksi

        löytyyhän sitä jotain, mielenkiintoista olisi tietenkin saada selvyys noiden jakeiden sisällöstä.

        Äkkiä vilkaistuna parhaiten oli säilynyt Dan.11. luku ja sen lisäksi oli säilynyt Dan. 10. lukua jotka ova

        "6QDana (6Q7) (aka 6QpapDan) / Dan 8:16, 17, 20, 21, 10:8-16, 11:33-36, 38. Tämä luola sisälsi papyrukset käsikirjoitukset eikä nahka pergamentille. / 50-68 A.D.tkin samaa asiayhteyttä niin se na sanoma kertookin jo paljon."

        Esim.
        Dan.8:16. ,, "Gabriel selitä hänelle se näky."
        Dan.8:17.,, "Ihminen sinun tulee ymmärtää ,että se näky koskee lopunaikaa."
        Dan.8:20."Kaksisarvinen pässi,jonka näit ,tarkoittaa Meedian ja Persian kuninkaita."
        Dan.8:21."Vuohipukki on Kreikan valtakunta,ja suuri sarvi sen otsassa on sen ensimmäinen kuningas."

        Dan.10:8-16.
        Dan.10:13."Persian enkeliruhtinas,,,"
        Dan.10:14."nyt olen tullut selittämään sinulle, mitä kansalleni on tapahtuva aikojen lopussa.Sillä myös tämä näky koskee niitä aikoja."

        Dan.11:33."Kansan oikeat opettajat neuvovat ja opettavat mutta heitä sorretaan miekalla ja tulella,vankeudella ja ryöstöllä."
        Dan.11:35. ,,"vielä on aikaa määrähetkeen."
        Dan.11:36. "Ja kuningas tekee mitä tahtoo,pyrkii korkealle ja ylvästelee jokaista jumalaa vastaan,puhuu ennenkuulumattomia jumalien Jumalaa vastaan ja menestyy,kunnes vihanaika päättyy,sillä se tapahtuu mikä on päätetty."
        Dan.11:38."Sen sijaan hän kunnioitta vuorilinnojen jumalaa;tuota jumalaa jota ei hänen isänsä eivät tunteneet,hän kunnioittaa kullalla ja hopealla ja kalliilla kivillä ja ihanilla lahjoilla."

        Mielestäni nuo jakeet olisivat hyvinkin valaisevia Qumrainin teksteissä olivatpane identisiä tai eivät!
        Tämä kuningas on Syyrian seleukidikuningas Antiokhos neljäs Epifanes josta tuossa edellä kerrottiin.


      • Taivaanpoika

        Eli koko Dan 9-luku ja erityisesti jae 26, joka on tärkein kristinuskon luotettavuuden kannalta.


      • tuhat ja yksi
        Taivaanpoika kirjoitti:

        Eli koko Dan 9-luku ja erityisesti jae 26, joka on tärkein kristinuskon luotettavuuden kannalta.

        Mutta ei hätää nykyisen käytössä olevan Danielin kirjan 9 luvun osaan selittää !


      • Mitä etsitte?
        Taivaanpoika kirjoitti:

        Eli koko Dan 9-luku ja erityisesti jae 26, joka on tärkein kristinuskon luotettavuuden kannalta.

        etsivälle ja anovalle armossaan ja totuudessaan Elävää Vettä ja Pyhän Hengen, jos vain sitä häneltä anotaan. Pitäkää vain huolta siitä, että kiitätte ja kunnioitatte siitä hyvästä, mitä hän on Sovitusuhrina ja Vapahtajana ja Pelastajana tehnyt ja tekee.

        Ei usko perustu Qumranin löytöihin, eikä pelkästään Raamatun kirjoituksiin, vaikka ne äärimmäisen tärkeitä ovatkin Jumalan omana ilmoituksena kaikille ihmisille. Usko perustuu Jeesuksen Sovitukseen Veressään ja Ylösnousemukseen ja armoon ja totuuteen Vedessään ja Hengessään.


      • Taivaanpoika
        Mitä etsitte? kirjoitti:

        etsivälle ja anovalle armossaan ja totuudessaan Elävää Vettä ja Pyhän Hengen, jos vain sitä häneltä anotaan. Pitäkää vain huolta siitä, että kiitätte ja kunnioitatte siitä hyvästä, mitä hän on Sovitusuhrina ja Vapahtajana ja Pelastajana tehnyt ja tekee.

        Ei usko perustu Qumranin löytöihin, eikä pelkästään Raamatun kirjoituksiin, vaikka ne äärimmäisen tärkeitä ovatkin Jumalan omana ilmoituksena kaikille ihmisille. Usko perustuu Jeesuksen Sovitukseen Veressään ja Ylösnousemukseen ja armoon ja totuuteen Vedessään ja Hengessään.

        ajattelevalle ihmiselle, joten olisin mieluusti nähnyt Qumranin teksteissä kohdan 9:26.


      • tuhat ja yksi
        Taivaanpoika kirjoitti:

        ajattelevalle ihmiselle, joten olisin mieluusti nähnyt Qumranin teksteissä kohdan 9:26.

        "Qumranin teksteissä kohdan 9:26. "i
        Mutta ei kaitse kovin moniselitteinen voi olla Danielin kirjassakaan;

        62 vuosiviikkoa on 434 vuotta.
        Raivataan voideltu tarkoittaa tappamista tai viraltapanoa.
        Eikä kansalla ole enää toista tarkoittaa jottei siihen kelvollista ole tai vaatinuksia täyttävää ei ole.
        uusi hallitsija on se joka on juuri saanut hallintavallan.
        Saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, tarkoittaa uudellaista uskoa ja entisten pyhien arvojen muuttamista tai sen muuttamis yritystä.
        Tulva tarkoittaa maan (valtion/hallintoalueen9 yli pyyhkäisevää sotaa.
        Ja tuho on säädetty tarkoittaa kirjoittajan näkökannsata katsottuna Jumalan niin säätäneen.
        Ja tuo tuho kestää sen nimenomaisen sodan loppuun saakka.

        Löytyy Makkabialaiskirjasta mistä on kysymys?


      • Taivaanpoika
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        "Qumranin teksteissä kohdan 9:26. "i
        Mutta ei kaitse kovin moniselitteinen voi olla Danielin kirjassakaan;

        62 vuosiviikkoa on 434 vuotta.
        Raivataan voideltu tarkoittaa tappamista tai viraltapanoa.
        Eikä kansalla ole enää toista tarkoittaa jottei siihen kelvollista ole tai vaatinuksia täyttävää ei ole.
        uusi hallitsija on se joka on juuri saanut hallintavallan.
        Saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, tarkoittaa uudellaista uskoa ja entisten pyhien arvojen muuttamista tai sen muuttamis yritystä.
        Tulva tarkoittaa maan (valtion/hallintoalueen9 yli pyyhkäisevää sotaa.
        Ja tuho on säädetty tarkoittaa kirjoittajan näkökannsata katsottuna Jumalan niin säätäneen.
        Ja tuo tuho kestää sen nimenomaisen sodan loppuun saakka.

        Löytyy Makkabialaiskirjasta mistä on kysymys?

        Olisiko mahdollista, että juutalaiset tai kristityt olisivat lisänneet sen kohdan Jerusalemin hävityksestä Dan. 9:26:teen vasta vuoden 70 jälkeen kun roomalaiset hävittivät Jerusalemin? Mitenkä hyvin pyhät kirjoitukset ylipäätään säilyivät vai säilyivätkö ollenkaan juutalaisten käsissä Jerusalemin tuhoutuessa vuonna 70 ? Tuli mieleen ajatus, että juutalaiset ovat voineet kenties saada Raamatun kirjat uudelleen alkukristityiltä, jotka pakenivat Jerusalemin piirityksen aikana. Kristityt olivat ehkä kerinneet lisäämään omaan Danieliinsa sen kohdan Jeruslamin hävityksestä ja näin tämä Danielin versio joutui sitten myös juutalaisten käsiin. Voisiko em. ajatuskuvio olla totta?


      • tuhat ja yksi
        Taivaanpoika kirjoitti:

        Olisiko mahdollista, että juutalaiset tai kristityt olisivat lisänneet sen kohdan Jerusalemin hävityksestä Dan. 9:26:teen vasta vuoden 70 jälkeen kun roomalaiset hävittivät Jerusalemin? Mitenkä hyvin pyhät kirjoitukset ylipäätään säilyivät vai säilyivätkö ollenkaan juutalaisten käsissä Jerusalemin tuhoutuessa vuonna 70 ? Tuli mieleen ajatus, että juutalaiset ovat voineet kenties saada Raamatun kirjat uudelleen alkukristityiltä, jotka pakenivat Jerusalemin piirityksen aikana. Kristityt olivat ehkä kerinneet lisäämään omaan Danieliinsa sen kohdan Jeruslamin hävityksestä ja näin tämä Danielin versio joutui sitten myös juutalaisten käsiin. Voisiko em. ajatuskuvio olla totta?

        Koska Danielin kirja ei kerro ensinkään n,70 tapahtuneesta Jerusalemin hävityksestä !

        Ja sen todistaa nuo lahjomattomat vuosiviikot!


      • Taivaanpoika
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Koska Danielin kirja ei kerro ensinkään n,70 tapahtuneesta Jerusalemin hävityksestä !

        Ja sen todistaa nuo lahjomattomat vuosiviikot!

        Vuosiviikkojen mukaan kristityt uskovat Dan. 9 kuvaavan tai ennustavan Jeesuksen aikaa ja näin ilmeisesti ajateltiin jo vähän ennen Jeesuksen syntymää juutalaistenkin keskuudessa, koska messias odotus oli suuri Jeesuksen syntymän aikoihin.


      • --------
        Taivaanpoika kirjoitti:

        Olisiko mahdollista, että juutalaiset tai kristityt olisivat lisänneet sen kohdan Jerusalemin hävityksestä Dan. 9:26:teen vasta vuoden 70 jälkeen kun roomalaiset hävittivät Jerusalemin? Mitenkä hyvin pyhät kirjoitukset ylipäätään säilyivät vai säilyivätkö ollenkaan juutalaisten käsissä Jerusalemin tuhoutuessa vuonna 70 ? Tuli mieleen ajatus, että juutalaiset ovat voineet kenties saada Raamatun kirjat uudelleen alkukristityiltä, jotka pakenivat Jerusalemin piirityksen aikana. Kristityt olivat ehkä kerinneet lisäämään omaan Danieliinsa sen kohdan Jeruslamin hävityksestä ja näin tämä Danielin versio joutui sitten myös juutalaisten käsiin. Voisiko em. ajatuskuvio olla totta?

        mitkä kaikki olisivat pyhiä kirjoituksia ja kirjoituskääröjä oli ympäri maata ja diasporaa joka jo oli suurempi kuin Palestiinan juutalaisasutus. Kristityiltä juutalaiset eivät olisi ottaneet mitään, kristittyjen tekemät kopiot ovat arvottomia.Ja kuten sanottu danielin kirja ei puhu temppelin hävityksestä, sehän siinä on pointti.


      • ......
        Taivaanpoika kirjoitti:

        Vuosiviikkojen mukaan kristityt uskovat Dan. 9 kuvaavan tai ennustavan Jeesuksen aikaa ja näin ilmeisesti ajateltiin jo vähän ennen Jeesuksen syntymää juutalaistenkin keskuudessa, koska messias odotus oli suuri Jeesuksen syntymän aikoihin.

        sitä missä profeetta Jeremia erehtyi, Daniel ei mitenkään liity kristittyihin vaan juutalaisten kohtaloihin seleukidien aikaan. On täysin turha hakea Danielista tulevaisuutta, siinä hän erehtyi heti, mutta oma aika hänellä on oikein. Itse asiassa kirjan kirjoittaja erehtyi menneisyydenkin kuvaamisessa yrittäessään sijoittaa tarinansa ikään kuin menneisyyteen, mutta teki siinäkin karkeita virheitä.


      • tuhat ja yksi
        Taivaanpoika kirjoitti:

        Vuosiviikkojen mukaan kristityt uskovat Dan. 9 kuvaavan tai ennustavan Jeesuksen aikaa ja näin ilmeisesti ajateltiin jo vähän ennen Jeesuksen syntymää juutalaistenkin keskuudessa, koska messias odotus oli suuri Jeesuksen syntymän aikoihin.

        Ensin on eletty se aika ja vasta sen jälkeen on tehty ne vuosiviikko laskelmat.
        Vuosiviikko laskelmat eivät ole lainkaan ennustusta tulevasta vaan ne on kirjoitettu menneeseen aikaan ja naamioitu kirjoitetuksi ennustuksen muotoon.

        Ja kun tarkastelemme Danielin kirjaa ei tule sekoittaa sitä Uuden testamentin kirjoituksiin,(koska ne ovat
        syntyneet yli 200 vuotta myöhemmin.)
        Entä miltä ajalta Qumranin Danielin kirjaan viittavat tekstit ovat ? Ovatko ne syntyneet ennen 68 ajast aikaa ja kuinka paljon , mielestäni ennen Uuden testamentin kirjoittamista.

        Entä mistä on saanut alkunsa tuo Kristinuskoon siirtynyt Danielin kirjan tulkinta?
        Onko yhteyttä !Qumranin Essealais yhteisöön?


      • tuhat ja yksi
        -------- kirjoitti:

        mitkä kaikki olisivat pyhiä kirjoituksia ja kirjoituskääröjä oli ympäri maata ja diasporaa joka jo oli suurempi kuin Palestiinan juutalaisasutus. Kristityiltä juutalaiset eivät olisi ottaneet mitään, kristittyjen tekemät kopiot ovat arvottomia.Ja kuten sanottu danielin kirja ei puhu temppelin hävityksestä, sehän siinä on pointti.

        Danielin kirja on vanhempaa perua kuin Kristinusko ja se ei kerro n,70 tapahtuneesta Jerusalemin temppelin hävityksestä mitään.Kuten kirjoititkin.
        Mutta jos Danielin kirja oli eri teksteinä niin milloin nuo kottiin sitten yhteen ja milloin tuli se Dan. 9. luku mukaan vuosiviikko laskelmineen?
        On oletettavaa jotta Qumranin yhteisöllä oli erilainen tulkinta tuosta kirjasta ,mitä siinä nykyisin on luvussa 9.

        Entä miten kristinusko siitä on saanut kehiteltyä ne tuhat erilaista tulkintaa?


      • tuhat ja yksi
        ...... kirjoitti:

        sitä missä profeetta Jeremia erehtyi, Daniel ei mitenkään liity kristittyihin vaan juutalaisten kohtaloihin seleukidien aikaan. On täysin turha hakea Danielista tulevaisuutta, siinä hän erehtyi heti, mutta oma aika hänellä on oikein. Itse asiassa kirjan kirjoittaja erehtyi menneisyydenkin kuvaamisessa yrittäessään sijoittaa tarinansa ikään kuin menneisyyteen, mutta teki siinäkin karkeita virheitä.

        siinä kun kuvaa ajastaan kauas menneisyyteen,mutta oma aika siinä on oikein ja se on samalla Syyrian kuninkaan Antiokhos neljännen Epifaneen aikaa.

        ,,,"sitä missä profeetta Jeremia erehtyi, Daniel ei mitenkään liity kristittyihin vaan juutalaisten kohtaloihin seleukidien aikaan."
        Mutta miten tuo Jeremiaan erehdys on korjattu Danielin kirjassa ?


      • -------
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Danielin kirja on vanhempaa perua kuin Kristinusko ja se ei kerro n,70 tapahtuneesta Jerusalemin temppelin hävityksestä mitään.Kuten kirjoititkin.
        Mutta jos Danielin kirja oli eri teksteinä niin milloin nuo kottiin sitten yhteen ja milloin tuli se Dan. 9. luku mukaan vuosiviikko laskelmineen?
        On oletettavaa jotta Qumranin yhteisöllä oli erilainen tulkinta tuosta kirjasta ,mitä siinä nykyisin on luvussa 9.

        Entä miten kristinusko siitä on saanut kehiteltyä ne tuhat erilaista tulkintaa?

        mutta Danielin kirjasta oli olemassa erilaisia versioita eri juutalaisryhmillä juuri koska se kuului kirjoihin joita ei vielä oltu määritelty kädet saastuttavaksi. Vasta kun siitä tuli osa nk Kirjoituksia ja Kirjoituksista Lain ja Profeettojen kanssa juutalainen "raamattu", tekstistä voi enää olla yksi versio joka oli sitova. Juutalaisen raamatun sisältö määriteltiin vasta kapinan kukistamisen ja temppelin hävittämisen jälkeen jälkeen. Tarkkaa aikaa ei tiedetä mutta se tiedetään että tarina Javnen kokouksesta on legendaa.Todennäköisesti määrittely suoritettiin koska kapina oli hävitty ja tuho niin valtava, uskonnolliskuultturinen säilyminen vaati sitä ja ryhmä joka kirjoitusten valinnat teki, on kristittyjen inhoama rabbinistinen suunta joka ainoana selviytyi hengissä kapinasta. Essealaiset taistelivat itsensä kuoliaiksi, saddukeuksilta ja papeilta meni voimapohja kun temppeliä ei ollut eikä pikkuryhmistä enää ollut haastajiksi .
        "Eskatologiset" ryhmät jotka olivat vaellelleet pitkin autiomaita kuvitellen mitä hirveimpiä apoklypseja kokivat lopulta itse sellaisen, ryhmät joita ilman kristinuskoa ei olisi syntynyt, kurinalaiseen oppineen juutalaisuuteen kristinuskon perustajat eivät olleet nojanneet, vaan saarnanneet sitä vastaan.
        On tietysti epävarmaa mikä evankeliumeissa on Jeesuksen omaa lausumaa ja opetusta mutta kiire hänellä tuntuu olleen ja hänkin uskoi omaan pikaiseen paluuseensa jonkun mullistuksen jälkeen. Tällaiset ajatukset olivat hyvin yleisiä pikkulahkojen parissa tuohon aikaan. Tavallaan yleismaailmallinen "apokalypsi" toteutui koska kristinusko voitti ja jumalvalinnan vapaus katosi pitkäksi aikaa suurelta osalta telluksen asukkaita.


      • tuhat ja yksi
        ------- kirjoitti:

        mutta Danielin kirjasta oli olemassa erilaisia versioita eri juutalaisryhmillä juuri koska se kuului kirjoihin joita ei vielä oltu määritelty kädet saastuttavaksi. Vasta kun siitä tuli osa nk Kirjoituksia ja Kirjoituksista Lain ja Profeettojen kanssa juutalainen "raamattu", tekstistä voi enää olla yksi versio joka oli sitova. Juutalaisen raamatun sisältö määriteltiin vasta kapinan kukistamisen ja temppelin hävittämisen jälkeen jälkeen. Tarkkaa aikaa ei tiedetä mutta se tiedetään että tarina Javnen kokouksesta on legendaa.Todennäköisesti määrittely suoritettiin koska kapina oli hävitty ja tuho niin valtava, uskonnolliskuultturinen säilyminen vaati sitä ja ryhmä joka kirjoitusten valinnat teki, on kristittyjen inhoama rabbinistinen suunta joka ainoana selviytyi hengissä kapinasta. Essealaiset taistelivat itsensä kuoliaiksi, saddukeuksilta ja papeilta meni voimapohja kun temppeliä ei ollut eikä pikkuryhmistä enää ollut haastajiksi .
        "Eskatologiset" ryhmät jotka olivat vaellelleet pitkin autiomaita kuvitellen mitä hirveimpiä apoklypseja kokivat lopulta itse sellaisen, ryhmät joita ilman kristinuskoa ei olisi syntynyt, kurinalaiseen oppineen juutalaisuuteen kristinuskon perustajat eivät olleet nojanneet, vaan saarnanneet sitä vastaan.
        On tietysti epävarmaa mikä evankeliumeissa on Jeesuksen omaa lausumaa ja opetusta mutta kiire hänellä tuntuu olleen ja hänkin uskoi omaan pikaiseen paluuseensa jonkun mullistuksen jälkeen. Tällaiset ajatukset olivat hyvin yleisiä pikkulahkojen parissa tuohon aikaan. Tavallaan yleismaailmallinen "apokalypsi" toteutui koska kristinusko voitti ja jumalvalinnan vapaus katosi pitkäksi aikaa suurelta osalta telluksen asukkaita.

        Selvyyden vuoksi olenkin sanonut jotta ,alkuperäistä virhettä ja valetta paikkaillaan uusilla valheilla ja niistä synyy niitä uusia selityksiä!
        Tulkitsen tuota niin sanottua n, 2160 vuotta vanhaa Danielin kirjaa en niinkään sen selitystä jonka ovat Jeesus ja hänen seurajansa tehneet siitä n,200 vuotta myöhemmin.

        Ja kysymysmerkiksi jäänee Qumranilainen tulkinta Danielin kirjasta ja yleensäkkin heidän messisas odotuksestaan ja toteuttivatko he juuri tuota Jeesus Nasaretilaisessa maailmalle levinnyttä messiass käsitettä?
        ( Jos sellainen olisi ollutkin ja löytynyt niin ,oletettavaa on senkin salaaminen!!)

        Jotkut kertovat Mariasta ja Joosef Arimatialaisesta (Ari Mattatiaasta) sekä nuoresta melkein nuoresta kuin Mariakin Gaabriel lähetistä ja sanansaattaja ( enkelistä) yhteyteen Qumranin eristäytynyt "munkki" yhteisö valkeuden lapset !


      • metsolemma
        -------- kirjoitti:

        mitkä kaikki olisivat pyhiä kirjoituksia ja kirjoituskääröjä oli ympäri maata ja diasporaa joka jo oli suurempi kuin Palestiinan juutalaisasutus. Kristityiltä juutalaiset eivät olisi ottaneet mitään, kristittyjen tekemät kopiot ovat arvottomia.Ja kuten sanottu danielin kirja ei puhu temppelin hävityksestä, sehän siinä on pointti.

        lopunajan puheissaan mm "hävityksen kauhistuksen" mainitessaan. Tämän täytyy tarkoittaa sitä, että Danielin kirjan sanomaa voidaan käyttää profeetalliseen tutkisteluun. On asioita joita Jeesus todella ei välttämättä Ihmisen Poikana "tiennyt" kuten oman paluunsa ajankohdan lopun aikana, niin Hän itsekin sanoo evankeliumeissa. Sen hetken tietää Isä yksin. Evankeliumin oli määrä tavoittaa koko maailma ja varmasti Jumalan omaan suunnitelmaan kuuluu tämä parin tuhannen vuoden jakso ns pakanain aikana, mutta sen jälkeen katse alkaa taas kääntyä Israeliin, juutalaisiin, ennalleenasetukseen kuten Paavalin roomalaiskirjeen luvuista 9-11 voimme lukea.

        Tiedän että viimeistä vuosiviikkoa koskeva profetia, että se olisi vielä jäljellä, sitä vastaan ollaan palstalla jyrkästi. Sen opin olisi joku katolinen Rivera kehitellyt kirkkonsa puolustelemiseksi. Kuitenkin itse uskoisin asian olevan juuri noin.


      • tuhat ja yksi
        metsolemma kirjoitti:

        lopunajan puheissaan mm "hävityksen kauhistuksen" mainitessaan. Tämän täytyy tarkoittaa sitä, että Danielin kirjan sanomaa voidaan käyttää profeetalliseen tutkisteluun. On asioita joita Jeesus todella ei välttämättä Ihmisen Poikana "tiennyt" kuten oman paluunsa ajankohdan lopun aikana, niin Hän itsekin sanoo evankeliumeissa. Sen hetken tietää Isä yksin. Evankeliumin oli määrä tavoittaa koko maailma ja varmasti Jumalan omaan suunnitelmaan kuuluu tämä parin tuhannen vuoden jakso ns pakanain aikana, mutta sen jälkeen katse alkaa taas kääntyä Israeliin, juutalaisiin, ennalleenasetukseen kuten Paavalin roomalaiskirjeen luvuista 9-11 voimme lukea.

        Tiedän että viimeistä vuosiviikkoa koskeva profetia, että se olisi vielä jäljellä, sitä vastaan ollaan palstalla jyrkästi. Sen opin olisi joku katolinen Rivera kehitellyt kirkkonsa puolustelemiseksi. Kuitenkin itse uskoisin asian olevan juuri noin.

        Uusi Testamentti on erehtynyt Jeesuksen paluusta jo n, 2000 vuotta ja lisää tulee erhettä joka päivä!

        Myösikn se" viimeisen vuosiviikon" erottaminen on erheistä helpoimmin tunnistettavien joukossa.

        Danielin kirjan toteutuman ajoitus kasaantuu kahteen eri kohtaan- tulkinnasta riippuen ;

        1. n.160 luvulle eaa.

        2. Ajanlaskumme alkuun.

        Mutta se vaati jo uusia oppirakennelmia ,kun sen viimeisen vuosiviikon siirto tapahtuu siitä 2000 vuotta eteenpäin ja on pituudeltaan vain 7 vuotta. Ja lisäksi Raamatusta ei löydy tuollaiseen siirtoon minkäänlaista tukea.


      • metsolemma
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Uusi Testamentti on erehtynyt Jeesuksen paluusta jo n, 2000 vuotta ja lisää tulee erhettä joka päivä!

        Myösikn se" viimeisen vuosiviikon" erottaminen on erheistä helpoimmin tunnistettavien joukossa.

        Danielin kirjan toteutuman ajoitus kasaantuu kahteen eri kohtaan- tulkinnasta riippuen ;

        1. n.160 luvulle eaa.

        2. Ajanlaskumme alkuun.

        Mutta se vaati jo uusia oppirakennelmia ,kun sen viimeisen vuosiviikon siirto tapahtuu siitä 2000 vuotta eteenpäin ja on pituudeltaan vain 7 vuotta. Ja lisäksi Raamatusta ei löydy tuollaiseen siirtoon minkäänlaista tukea.

        mm apostolisista isistä Barnabas kirjoitti samansuuntaista profetiaa, hän vain pani viikonpäivän tilalle tuhat vuotta. Ja mm Hoosean kirjan luvuista 5 ja 6 voi nähdä sellaisenkin asian että Jeesuksen ensimmäisen ja toisen tulemisen välillä kuluu aikaa noin 2000 vuotta. Ei kolmea tai neljää tuhatta vuotta vaan noin 2000 vuotta.

        Jesajan kirjasta taas voimme nähdä ennustuksen Messiaasta että liian vähäistä olisi Hänelle ollut olla vain Israelille Valoksi, Hän on myös koko maailman valkeus, kaikille maailman pakanakansoillekin. Siksi varmaan tämä aikakellon "pysäytys" Israelille annettiin tapahtua eikä vuosiviikot kuluneetkaan loppuun yhtenä aikajanana.


      • tuhat ja yksi
        metsolemma kirjoitti:

        mm apostolisista isistä Barnabas kirjoitti samansuuntaista profetiaa, hän vain pani viikonpäivän tilalle tuhat vuotta. Ja mm Hoosean kirjan luvuista 5 ja 6 voi nähdä sellaisenkin asian että Jeesuksen ensimmäisen ja toisen tulemisen välillä kuluu aikaa noin 2000 vuotta. Ei kolmea tai neljää tuhatta vuotta vaan noin 2000 vuotta.

        Jesajan kirjasta taas voimme nähdä ennustuksen Messiaasta että liian vähäistä olisi Hänelle ollut olla vain Israelille Valoksi, Hän on myös koko maailman valkeus, kaikille maailman pakanakansoillekin. Siksi varmaan tämä aikakellon "pysäytys" Israelille annettiin tapahtua eikä vuosiviikot kuluneetkaan loppuun yhtenä aikajanana.

        niitä oppirakennelmia ja Raamatun paikkoja niin katsellaan sekin asia ootellessa noita Qumranin asioista jotain tietäviä!?


      • Taivaanpoika
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Ensin on eletty se aika ja vasta sen jälkeen on tehty ne vuosiviikko laskelmat.
        Vuosiviikko laskelmat eivät ole lainkaan ennustusta tulevasta vaan ne on kirjoitettu menneeseen aikaan ja naamioitu kirjoitetuksi ennustuksen muotoon.

        Ja kun tarkastelemme Danielin kirjaa ei tule sekoittaa sitä Uuden testamentin kirjoituksiin,(koska ne ovat
        syntyneet yli 200 vuotta myöhemmin.)
        Entä miltä ajalta Qumranin Danielin kirjaan viittavat tekstit ovat ? Ovatko ne syntyneet ennen 68 ajast aikaa ja kuinka paljon , mielestäni ennen Uuden testamentin kirjoittamista.

        Entä mistä on saanut alkunsa tuo Kristinuskoon siirtynyt Danielin kirjan tulkinta?
        Onko yhteyttä !Qumranin Essealais yhteisöön?

        ne vuosiviikkolaskelmat on tehty?


      • Semiaza
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        siinä kun kuvaa ajastaan kauas menneisyyteen,mutta oma aika siinä on oikein ja se on samalla Syyrian kuninkaan Antiokhos neljännen Epifaneen aikaa.

        ,,,"sitä missä profeetta Jeremia erehtyi, Daniel ei mitenkään liity kristittyihin vaan juutalaisten kohtaloihin seleukidien aikaan."
        Mutta miten tuo Jeremiaan erehdys on korjattu Danielin kirjassa ?

        asiassa menneessä ajassa ennen Epifaneen aikaa Danielin kirja erehtyy?


      • tuhat ja yksi
        Taivaanpoika kirjoitti:

        ne vuosiviikkolaskelmat on tehty?

        Dan.9:24. Aikamääritelmä kuuluu olla 70 vuotta!
        Jae kertoo Serubabelin temppelin vihkijäisistä n,516 eaa.
        ja Salomonin temppelin tuho oli n, 586 eaa.

        Ja nuo vuosiviikot aletaan laskea Raamatun ilmoittamasta ajasta joka on n, 605 eaa.
        Dan.9:25.kertoo mitä lasketaan ja vuosiviikko on 7 vuotta!
        Dan.9:26. samoin ja Dan.9:27.
        Mitään ei jää tähteeksi ei sitten yhtäkään vuosiviikkoa!

        Ja vielä tuo ajankohta niin se on Nebukadneessarin ensimmäinen ja Jojakimin neljäs- kats, Jer.25:1-


      • tuhat ja yksi
        Semiaza kirjoitti:

        asiassa menneessä ajassa ennen Epifaneen aikaa Danielin kirja erehtyy?

        MM. Danielin kirjan 10 lopin Ja 11 luvun alun Meedian /Persian kuninkaista kenestä siinä halutaan kertoa
        Kohtaan Aleksanteri Suuresta siirryttäessä asia on selvästi ilmaistu.
        Dan.11:1-2.

        Ja Dan.11:3. kertookin jo Aleksanteri suuresta!


      • Taivaanpoika
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Dan.9:24. Aikamääritelmä kuuluu olla 70 vuotta!
        Jae kertoo Serubabelin temppelin vihkijäisistä n,516 eaa.
        ja Salomonin temppelin tuho oli n, 586 eaa.

        Ja nuo vuosiviikot aletaan laskea Raamatun ilmoittamasta ajasta joka on n, 605 eaa.
        Dan.9:25.kertoo mitä lasketaan ja vuosiviikko on 7 vuotta!
        Dan.9:26. samoin ja Dan.9:27.
        Mitään ei jää tähteeksi ei sitten yhtäkään vuosiviikkoa!

        Ja vielä tuo ajankohta niin se on Nebukadneessarin ensimmäinen ja Jojakimin neljäs- kats, Jer.25:1-

        se voideltu ruhtinas on joka kuvataan Dan. 9:25:ssä?


      • tuhat ja yksi
        Taivaanpoika kirjoitti:

        se voideltu ruhtinas on joka kuvataan Dan. 9:25:ssä?

        605 eaa - 49= 556eaa.

        On Serubbabel ja meidänkesken olkoon sama henkilö Sesbassar !
        ( jotkut puhuvat Kyyroksesta koska hän hallitsi noihin aikoihin ja on mainittu Raamatussa myöskin.)

        Esra 1:7. "Ja kuningas KOORES tuotatti esiin Herran Temppelin kalut,jotka Nebukadnessar oli vienyt pois Jerusalemista ja pannut ne Jumalansa temppeliin."


      • Taivaanpoika
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Dan.9:24. Aikamääritelmä kuuluu olla 70 vuotta!
        Jae kertoo Serubabelin temppelin vihkijäisistä n,516 eaa.
        ja Salomonin temppelin tuho oli n, 586 eaa.

        Ja nuo vuosiviikot aletaan laskea Raamatun ilmoittamasta ajasta joka on n, 605 eaa.
        Dan.9:25.kertoo mitä lasketaan ja vuosiviikko on 7 vuotta!
        Dan.9:26. samoin ja Dan.9:27.
        Mitään ei jää tähteeksi ei sitten yhtäkään vuosiviikkoa!

        Ja vielä tuo ajankohta niin se on Nebukadneessarin ensimmäinen ja Jojakimin neljäs- kats, Jer.25:1-

        Miksi Raamattu sitten puhuu Dan.9:24:ssä seitsemästäkymmenestä vuosiviikosta eikä seitsemästä vuosiviikosta kuten kohdassa Dan.9:25 ja mitä ne 62 vuosiviikkoa sitten ovat jotka mainitaan Dan.9:25:ssä, pitäiskö niidenkin olla 62 vuotta?


      • .....
        Semiaza kirjoitti:

        asiassa menneessä ajassa ennen Epifaneen aikaa Danielin kirja erehtyy?

        Babylonian , Meedian,Persian ja Kreikan valtakunnat peräkkäiseksi mikä ei pidä paikkaansa,Nebukadnessarin joutuneen eksiiliin mikä ei pidä paikkaansa. Belsassar ei ollut Nebukadnessarin poika eikä Babylonian viimeinen kuningas, Darios ei ollut meedialainen eikä hallinnut ennen Kyyrosta, vaan tämän jälkeen. Eli kaikki perusasiat ovat väärin. Aivan kuin nykyään elänyt kirjoittaisi myöhemmin että Viktoria hallitsi ennen Kaarle Kustaata ja suku oli romanialainen ja Kaarle Kustaa oli välillä ajettuna eksiiliin ja että natsi-Saksaa seurasi Euroopan suurvaltiaana Espanja.


      • ....
        Taivaanpoika kirjoitti:

        ne vuosiviikkolaskelmat on tehty?

        oli luvannut eksiilin päättyvän 70 vuoden kuluttua jonka jälkeen Israel asetettaisiin ennalleen ja, temppeli jälleen rakennettaisiin. Ennustusta sen häpäisemisessä ja tuhosta profeetat eivät enää anna, ei Jeremiakaan. Nyt kuitenkn Danielin kirjan kirjoittaja eli ajankohtana jona juutalainen elämäntapa oli kielletty, vihollinen hallitsi Jerusalemissa jossa se oli häväissyt temppelin. Oliko profeetta Jeremia erehtynyt? Ei jos rakensi ajat uudelleen: 70 muuttuu Danielilla 70 viikoksi jolloin päästään juuri häpäisyn mutta myös voittoisien makkabealaisten aikaan . 70x7 on 490 jolloin Jeremia saa tuon verran lisäaikaa, vasta tuon ajan jälkeen temppeli on lopullisesti turvassa.


      • Taivaanpoika
        .... kirjoitti:

        oli luvannut eksiilin päättyvän 70 vuoden kuluttua jonka jälkeen Israel asetettaisiin ennalleen ja, temppeli jälleen rakennettaisiin. Ennustusta sen häpäisemisessä ja tuhosta profeetat eivät enää anna, ei Jeremiakaan. Nyt kuitenkn Danielin kirjan kirjoittaja eli ajankohtana jona juutalainen elämäntapa oli kielletty, vihollinen hallitsi Jerusalemissa jossa se oli häväissyt temppelin. Oliko profeetta Jeremia erehtynyt? Ei jos rakensi ajat uudelleen: 70 muuttuu Danielilla 70 viikoksi jolloin päästään juuri häpäisyn mutta myös voittoisien makkabealaisten aikaan . 70x7 on 490 jolloin Jeremia saa tuon verran lisäaikaa, vasta tuon ajan jälkeen temppeli on lopullisesti turvassa.

        70 vuosiviikkoa alkaa tässä laskelmassa?


      • .....
        Taivaanpoika kirjoitti:

        70 vuosiviikkoa alkaa tässä laskelmassa?

        ....


      • tuhat ja yksi
        Taivaanpoika kirjoitti:

        Miksi Raamattu sitten puhuu Dan.9:24:ssä seitsemästäkymmenestä vuosiviikosta eikä seitsemästä vuosiviikosta kuten kohdassa Dan.9:25 ja mitä ne 62 vuosiviikkoa sitten ovat jotka mainitaan Dan.9:25:ssä, pitäiskö niidenkin olla 62 vuotta?

        Kohdassa Dan.9:24. aikamääritelmien ilmaisussa on eroja mielestäni siihen kuuluu tuo 70 vuotta!
        Sen jälkeen vaihtuu asiayhteys ja samalla hypätään kertomaan aikaa vuosiviikoissa 1viikko on 7 vuotta!

        Myöskin ajassa 500 eaa luvulta , siirrytään kertomaan 170-160 eaa Dan. 9:25. kohdassa.


      • Taivaanpoika
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Kohdassa Dan.9:24. aikamääritelmien ilmaisussa on eroja mielestäni siihen kuuluu tuo 70 vuotta!
        Sen jälkeen vaihtuu asiayhteys ja samalla hypätään kertomaan aikaa vuosiviikoissa 1viikko on 7 vuotta!

        Myöskin ajassa 500 eaa luvulta , siirrytään kertomaan 170-160 eaa Dan. 9:25. kohdassa.

        on sellainen käännös missä puhutaan 70 vuodesta?


      • tuhat ja yksi
        Taivaanpoika kirjoitti:

        on sellainen käännös missä puhutaan 70 vuodesta?

        Seuraamalla eri Raamatun käännöksiä asia siellä horjuu. Lisäksi on käsitteen ilmaiseminen hebreankielessä kiinni muutamasta pilkusta.(Tässä asiassa onko 70 ja sen jälkee vuotta ,vuosiviikkoa tai muuta!?)
        ( Sanoisin kärpäsen paska pergamentissa saa suuren harhan kasvamaan vieläkin suuremmaksi.)

        Perustan väitteeni asiayhteyteen ja osataan Dan. 9. luvun alku jakeissakin vuosista kirjoittaa!

        Lisäksi jos Dan.9 luvun jakeet 24-27. kirjoittaneet vieläkin selvemmin niin miten tuo Danielin kirja olisi läpäissyt 300 luvulla olleen Kirkolliskokouksen , vaan kun eivät ymmärtäneet tuota jo silloin 500 vuotta vanhaa Danielin kirjaa vaan uskoivat kristinuskon harhaan he hyväksyivät sen uskontokirjallisuuteensa ns, varsinaisen kristinuskon ILMESTYSKIRJALLISUUDEN alkuna ja sen selitysteoksena on suurimpaan arvoon noussut JOHANNEKSEN ILMESTYS.


      • tuhat ja yksi
        metsolemma kirjoitti:

        mm apostolisista isistä Barnabas kirjoitti samansuuntaista profetiaa, hän vain pani viikonpäivän tilalle tuhat vuotta. Ja mm Hoosean kirjan luvuista 5 ja 6 voi nähdä sellaisenkin asian että Jeesuksen ensimmäisen ja toisen tulemisen välillä kuluu aikaa noin 2000 vuotta. Ei kolmea tai neljää tuhatta vuotta vaan noin 2000 vuotta.

        Jesajan kirjasta taas voimme nähdä ennustuksen Messiaasta että liian vähäistä olisi Hänelle ollut olla vain Israelille Valoksi, Hän on myös koko maailman valkeus, kaikille maailman pakanakansoillekin. Siksi varmaan tämä aikakellon "pysäytys" Israelille annettiin tapahtua eikä vuosiviikot kuluneetkaan loppuun yhtenä aikajanana.

        Esittää uskomustasi.


      • Taivaanpoika
        ..... kirjoitti:

        ....

        Kyseessä saattaa olla ns. kaksoisprofetia, jossa on esitäyttymys, joka johtaa makkabealaisaikaan ja Antiokus Epifaneen toimeen panemaan Jerusalemin ja sen temppelin häpäisyyn. Toinen profetian täytymys on sitten Jeesuksen aikaan ja roomalaisten Jerusalemin ja sen temppelin hävitykseen viittaava. ks. linkki:

        http://paremmanelamanseminaarit.blogspot.com/2009/10/kristus-ja-70-vuosiviikkoa-dan-9.html

        On erikoista, että molemmissa profetian täyttymyksissä Voidellun jälkeen vihollinen kajoaa Jerusalemiin ja sen temppeliin tuhovallla tavalla. Toisessa täyttymyksessä tuho on totaalisempi. Voiko se olla sattumaa, että samantapainen kuvio toteutuu molemmissa täyttymyksissä? Tälle asialle saattaa olla vielä kolmaskin täyttymys joka on vielä laajempi ns. maailman lopun yhteydessä liittyen Antikristuksen aikaan.

        Toki on hyvin harmillista, että säilyneistä Qumranin teksteistä puuttuu juuri Danielin 9 luku joka vahvistaisi tai heikentäisi em. teoriaa riippuen sen aikaisen Daniel 9:ksän sisällöstä.


      • .....
        Taivaanpoika kirjoitti:

        Kyseessä saattaa olla ns. kaksoisprofetia, jossa on esitäyttymys, joka johtaa makkabealaisaikaan ja Antiokus Epifaneen toimeen panemaan Jerusalemin ja sen temppelin häpäisyyn. Toinen profetian täytymys on sitten Jeesuksen aikaan ja roomalaisten Jerusalemin ja sen temppelin hävitykseen viittaava. ks. linkki:

        http://paremmanelamanseminaarit.blogspot.com/2009/10/kristus-ja-70-vuosiviikkoa-dan-9.html

        On erikoista, että molemmissa profetian täyttymyksissä Voidellun jälkeen vihollinen kajoaa Jerusalemiin ja sen temppeliin tuhovallla tavalla. Toisessa täyttymyksessä tuho on totaalisempi. Voiko se olla sattumaa, että samantapainen kuvio toteutuu molemmissa täyttymyksissä? Tälle asialle saattaa olla vielä kolmaskin täyttymys joka on vielä laajempi ns. maailman lopun yhteydessä liittyen Antikristuksen aikaan.

        Toki on hyvin harmillista, että säilyneistä Qumranin teksteistä puuttuu juuri Danielin 9 luku joka vahvistaisi tai heikentäisi em. teoriaa riippuen sen aikaisen Daniel 9:ksän sisällöstä.

        vaan nimenomaan korjataan sitä mikä Jeremialla meni väärin. Juutalaisuus tai sen kirjoitukset eivät tunne "antivoideltua", koko käsite on mieletön. Pyhäkkö häväistiin, ei tuhottu. Mikään profetia ei puhu temppelin tuhoamisesta kun se Babelista paluun jälkeen olisi jälleenrakennettu. Profeetat päin vastoin lupaavat että uhrit Jerusalemissa eivät lopu koskaan ja se että nyt oli yllättäen tullutkin katkos, oli juuri asia joka vaivasi Danielin kirjan kirjoittajaa.


      • .......
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Seuraamalla eri Raamatun käännöksiä asia siellä horjuu. Lisäksi on käsitteen ilmaiseminen hebreankielessä kiinni muutamasta pilkusta.(Tässä asiassa onko 70 ja sen jälkee vuotta ,vuosiviikkoa tai muuta!?)
        ( Sanoisin kärpäsen paska pergamentissa saa suuren harhan kasvamaan vieläkin suuremmaksi.)

        Perustan väitteeni asiayhteyteen ja osataan Dan. 9. luvun alku jakeissakin vuosista kirjoittaa!

        Lisäksi jos Dan.9 luvun jakeet 24-27. kirjoittaneet vieläkin selvemmin niin miten tuo Danielin kirja olisi läpäissyt 300 luvulla olleen Kirkolliskokouksen , vaan kun eivät ymmärtäneet tuota jo silloin 500 vuotta vanhaa Danielin kirjaa vaan uskoivat kristinuskon harhaan he hyväksyivät sen uskontokirjallisuuteensa ns, varsinaisen kristinuskon ILMESTYSKIRJALLISUUDEN alkuna ja sen selitysteoksena on suurimpaan arvoon noussut JOHANNEKSEN ILMESTYS.

        jossain on eri luku kuin jossain muussa kohta? Missä?


      • tuhat ja yksi
        ....... kirjoitti:

        jossain on eri luku kuin jossain muussa kohta? Missä?

        Dan.9:24. eri käännöksissä 70 on se luku !
        Mutta jos se käsitetään vuosiksi, viikoiksi tai vuosiviikoiksi ( tai joksikin muuksi) niin aikamääritelmän pituudeksi tulee eripituiset ajat.


      • ....
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Dan.9:24. eri käännöksissä 70 on se luku !
        Mutta jos se käsitetään vuosiksi, viikoiksi tai vuosiviikoiksi ( tai joksikin muuksi) niin aikamääritelmän pituudeksi tulee eripituiset ajat.

        seitsemänkymmentä (vuosi)viikkoa juuri se millä Daniel korjaa jeremiaan pieleen mennyttä ennustusta
        ongelmahan oli tämä:" minä, Daniel, kirjoituksia tutkiessani havaitsin, että Herra oli ilmoittanut profeetta Jeremialle niiden vuosien määrän, jotka Jerusalem oli oleva raunioina, ja se luku oli seitsemänkymmentä vuotta" Dan 9:2 mutta nyt Jerusalem oli taas vihollisen käsissä vaikka ei pitänyt enää olla. Joten "Seitsemänkymmentä (vuosi)viikkoa on määrätty kansallesi ja pyhälle kaupungillesi. Sitten jumalattomuus päättyy, synnistä tulee loppu, pahat teot sovitetaan, ikuinen oikeudenmukaisuus saatetaan voimaan, näky ja profetia sinetillä vahvistetaan ja kaikkeinpyhin voidellaan" Dan 9:24


      • tuhat ja yksi
        .... kirjoitti:

        seitsemänkymmentä (vuosi)viikkoa juuri se millä Daniel korjaa jeremiaan pieleen mennyttä ennustusta
        ongelmahan oli tämä:" minä, Daniel, kirjoituksia tutkiessani havaitsin, että Herra oli ilmoittanut profeetta Jeremialle niiden vuosien määrän, jotka Jerusalem oli oleva raunioina, ja se luku oli seitsemänkymmentä vuotta" Dan 9:2 mutta nyt Jerusalem oli taas vihollisen käsissä vaikka ei pitänyt enää olla. Joten "Seitsemänkymmentä (vuosi)viikkoa on määrätty kansallesi ja pyhälle kaupungillesi. Sitten jumalattomuus päättyy, synnistä tulee loppu, pahat teot sovitetaan, ikuinen oikeudenmukaisuus saatetaan voimaan, näky ja profetia sinetillä vahvistetaan ja kaikkeinpyhin voidellaan" Dan 9:24

        mutta kerronkin mitä Danielin kirja kertoo!

        Dan.9:24 . kertoo Jerusalemin Serubbabelin temppelin vihkijäisistä!
        Ja nimenomaan se Danielin kirjan kirjoittaja Dan.9:2. lueskelee profeetta Jeremiaa ja tekee sellaiset johtopäätökset kuin tekee ja niistä muodostuu sitten ne ,MAAILMAN KUULUT Dan .9:24-27.aikalaskut !

        (Joita nuo Kristinuskoiset selittelevät jos millä tavalla ,jotteivat ihmiset huomaisi sitä todellisuutta mistä ja miten Danielin kirjan kirjoittaja (T) todellisuudessa puhuvat !)

        Nuo aikalaskut on sidottu niin hyvin Raamattuun ,Makkabialaiskirjoihin ja historiallisiin tietoihin ,jotta kaikki nuo Kristinuskon vääristelijät paljastuvat.

        Ja siitä erehtymisestä vielä näin hän se on, Danielin kirjakin erehtyy mutta se on vienyt erheeseen kokonaisen suuren uskonnon virheelisellä tulkinnalla ja tuo tulkinta löytyy Uuden Testamentin uskon käsitteistä ja se ei ole erillinen osa vaan se on sen YDIN.


      • .....
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        mutta kerronkin mitä Danielin kirja kertoo!

        Dan.9:24 . kertoo Jerusalemin Serubbabelin temppelin vihkijäisistä!
        Ja nimenomaan se Danielin kirjan kirjoittaja Dan.9:2. lueskelee profeetta Jeremiaa ja tekee sellaiset johtopäätökset kuin tekee ja niistä muodostuu sitten ne ,MAAILMAN KUULUT Dan .9:24-27.aikalaskut !

        (Joita nuo Kristinuskoiset selittelevät jos millä tavalla ,jotteivat ihmiset huomaisi sitä todellisuutta mistä ja miten Danielin kirjan kirjoittaja (T) todellisuudessa puhuvat !)

        Nuo aikalaskut on sidottu niin hyvin Raamattuun ,Makkabialaiskirjoihin ja historiallisiin tietoihin ,jotta kaikki nuo Kristinuskon vääristelijät paljastuvat.

        Ja siitä erehtymisestä vielä näin hän se on, Danielin kirjakin erehtyy mutta se on vienyt erheeseen kokonaisen suuren uskonnon virheelisellä tulkinnalla ja tuo tulkinta löytyy Uuden Testamentin uskon käsitteistä ja se ei ole erillinen osa vaan se on sen YDIN.

        kaikkia VT:n ennustuksia, tai oikeammin "ennustuksia" nehän ovat kaikki rohkaisuja tai käytännön tilanteen toimintaneuvoja annettu niille jotka ovat tuolloin kuulemassa ja joiden katsottiin niitä tarvitsevan. Kristityt irrottavat ne yhteydestään ja siirtävät koskemaan jotain kaukaista tulevaisuutta ja olemaan ennustuksia Jeesuksesta. Saahan minkä tahansa lauseen jos sen irrottaa yhetudestään ja tulkitsee haluamallaan tavalla tarkottamaan mitä hyvänsä, mutta tulso on arvoton. Otetaan esimerkiksi nyt vaikka Betlehemin lastenmurha jota juutalaiset, joiden pokia tapettiin eivät edes huomanneet, eivät liioin alueen ylivaltiaat, roomalaiset ja koko tapaus perustuu siihen että joukko pakanamaagikkoja ja astrologeja lukee tähdistä että syntyy uusi juutalaisten kuningas, matkustaa kertomaan sen Herodekselle joka sen perusteelle alkaa tappaa poikalapsia. Jakeet VT:stä: Hoosea moittii Israelia (pohjoisvaltiota) pakanajumalten palvelusta, kansa on pelastettu Egyptistä mutta: "-- Kun Israel oli nuori, minä rakastin sitä, Egyptistä minä kutsuin poikani. 2 Sitten Israel kuuli muita kutsuja ja kääntyi pois. Se uhrasi baaleille, poltti uhreja kivipatsaille"

        Jeremia joka juuri antoi lupauksen maanpaon päättymisestä, lohduttaa kantaäitiä, poissiirretyt joita hän suree, palaavat:"15 Näin sanoo Herra: -- Kuulkaa! Ramasta kuuluu huuto, katkera itku ja valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole. 16 Näin sanoo Herra: -- Lakkaa itkemästä, kuivaa kyyneleet silmistäsi! Saat palkan vaivannäöstäsi: lapsesi palaavat kotiin vihollismaasta, sanoo Herra. 17 -- Sinulla on tulevaisuuden toivo: lapsesi palaavat asuinsijoilleen, sanoo Herra "


      • tuhat ja yksi
        ..... kirjoitti:

        kaikkia VT:n ennustuksia, tai oikeammin "ennustuksia" nehän ovat kaikki rohkaisuja tai käytännön tilanteen toimintaneuvoja annettu niille jotka ovat tuolloin kuulemassa ja joiden katsottiin niitä tarvitsevan. Kristityt irrottavat ne yhteydestään ja siirtävät koskemaan jotain kaukaista tulevaisuutta ja olemaan ennustuksia Jeesuksesta. Saahan minkä tahansa lauseen jos sen irrottaa yhetudestään ja tulkitsee haluamallaan tavalla tarkottamaan mitä hyvänsä, mutta tulso on arvoton. Otetaan esimerkiksi nyt vaikka Betlehemin lastenmurha jota juutalaiset, joiden pokia tapettiin eivät edes huomanneet, eivät liioin alueen ylivaltiaat, roomalaiset ja koko tapaus perustuu siihen että joukko pakanamaagikkoja ja astrologeja lukee tähdistä että syntyy uusi juutalaisten kuningas, matkustaa kertomaan sen Herodekselle joka sen perusteelle alkaa tappaa poikalapsia. Jakeet VT:stä: Hoosea moittii Israelia (pohjoisvaltiota) pakanajumalten palvelusta, kansa on pelastettu Egyptistä mutta: "-- Kun Israel oli nuori, minä rakastin sitä, Egyptistä minä kutsuin poikani. 2 Sitten Israel kuuli muita kutsuja ja kääntyi pois. Se uhrasi baaleille, poltti uhreja kivipatsaille"

        Jeremia joka juuri antoi lupauksen maanpaon päättymisestä, lohduttaa kantaäitiä, poissiirretyt joita hän suree, palaavat:"15 Näin sanoo Herra: -- Kuulkaa! Ramasta kuuluu huuto, katkera itku ja valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole. 16 Näin sanoo Herra: -- Lakkaa itkemästä, kuivaa kyyneleet silmistäsi! Saat palkan vaivannäöstäsi: lapsesi palaavat kotiin vihollismaasta, sanoo Herra. 17 -- Sinulla on tulevaisuuden toivo: lapsesi palaavat asuinsijoilleen, sanoo Herra "

        ei noita lainnaamiamiasi Raamatunkohtia voi oikeasti yhdistää Jeesus Nasaretilaiseen mitenkään ja eikä niiden avulla pysty ennustamaan tulevaisuutta ,koska ne ovat kirjoituksia jo eletystä ajasta.

        Kristinusko ei vain tunnusta harhaansa.


      • tuhat ja yksi
        metsolemma kirjoitti:

        mm apostolisista isistä Barnabas kirjoitti samansuuntaista profetiaa, hän vain pani viikonpäivän tilalle tuhat vuotta. Ja mm Hoosean kirjan luvuista 5 ja 6 voi nähdä sellaisenkin asian että Jeesuksen ensimmäisen ja toisen tulemisen välillä kuluu aikaa noin 2000 vuotta. Ei kolmea tai neljää tuhatta vuotta vaan noin 2000 vuotta.

        Jesajan kirjasta taas voimme nähdä ennustuksen Messiaasta että liian vähäistä olisi Hänelle ollut olla vain Israelille Valoksi, Hän on myös koko maailman valkeus, kaikille maailman pakanakansoillekin. Siksi varmaan tämä aikakellon "pysäytys" Israelille annettiin tapahtua eikä vuosiviikot kuluneetkaan loppuun yhtenä aikajanana.

        Etkö mitenkään pysty perustelemaan väitettäsi ?

        Valuuko hukkaan jokaisen todistelusi laatiminen ,jotta sen voisit perustella Raamattuun kirjoitetuksi sellaisenaan ilman vuosituhantisia uskon käsitysten kehitystä?


      • Taivaanpoika
        ..... kirjoitti:

        vaan nimenomaan korjataan sitä mikä Jeremialla meni väärin. Juutalaisuus tai sen kirjoitukset eivät tunne "antivoideltua", koko käsite on mieletön. Pyhäkkö häväistiin, ei tuhottu. Mikään profetia ei puhu temppelin tuhoamisesta kun se Babelista paluun jälkeen olisi jälleenrakennettu. Profeetat päin vastoin lupaavat että uhrit Jerusalemissa eivät lopu koskaan ja se että nyt oli yllättäen tullutkin katkos, oli juuri asia joka vaivasi Danielin kirjan kirjoittajaa.

        tässä puhutaan hävityksestä eikä vaan häpäisystä.

        Dan.9:26. Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.

        Tosin outoa on, että voideltua ruhtinasta koskeva ennuste viittaa siihen mahdollisuuteen, että voideltu ilmaantuu satoja vuosia ennen kuin Jerusalem on jälleen rakennettu. Näin se olisi eri voideltu joka tuhotaan.

        Dan.9:25. Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja.


      • tuhat ja yksi
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Etkö mitenkään pysty perustelemaan väitettäsi ?

        Valuuko hukkaan jokaisen todistelusi laatiminen ,jotta sen voisit perustella Raamattuun kirjoitetuksi sellaisenaan ilman vuosituhantisia uskon käsitysten kehitystä?

        Ja neljännen kerran kysyn joko nyt Qumrainin tekstejä on löytynyt Danielin kirjan osalta kaiken kansan tutkittavaksi ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      281
      10381
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      245
      6036
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5454
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      112
      5109
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3335
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      9
      2744
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2642
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      20
      2499
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2354
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      382
      2257
    Aihe