muistitkun alustaminen

hermotmenee

16

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • q

      Tikku on osioitu mutta ei alustettu. Siis roottina jokin seuraavista.
      mkfs.ext2 /dev/sdb1
      mkfs.ext3 /dev/sdb1
      mkfs.jfs /dev/sdb1
      mkfs.msdos /dev/sdb1
      mkfs.reiserfs /dev/sdb1
      mkfs.xfs /dev/sdb1

    • Mainosmies

      Tai ainakin joskus ennen markkinamiehet keksivät sen huijauksen, että nuo kapasiteet ilmoitetaan tavujen sijaan bitteinä, jolloin se "todellinen" kapasiteetti on aina hieman mainostettua alhaisempi...

      • Salute Moro

        Kyllä ne keksivät jopa sen, että läppärini 40 gigan kovo on tosiasiallisesti 35 gigaa.


    • -

      Tällä minä tyhjensin tikun kun se oli juntturassa.
      dd if=/dev/zero of=/dev/hdb bs=512 count=1

      Eli sun tapauksessa jotenkin näin dd if=/dev/zero of=/dev/sdbX bs=4g count=1
      X=tikun tunnus
      Tarkasta kuitenkin kun oot sen tikun laittanut koneeseen ,että minkä tunnuksen se
      tikku on saanut esim sdb1, sdb2. Toi dd kirjoittaa tikun tai kovon täyteen nollaa,joten ole
      varma kun käytät tätä.
      Voi vaatia sudo tai rootin tunnuksia,en nyt muista.
      Sitten voit käyttää gpartedia formatoidaksesi vaikka fat16:ksi

      http://linux.fi/wiki/Dd
      http://en.wikipedia.org/wiki/Dd_(Unix)

      • hermotmenee

        No joo enpä tiennyt että tikustakin voi näin tehdä asiaa....ongelma oli noissa "lipuissa". Täytyi olla ruksi kohdassa boot, muuten sitä ei tunnisteta., eikä työpöydälle ilmesty kuvaketta. En tiedä mitä noi muut kohdat tarkoittaa.

        Sen jälkeen sen pystyikn alustamaan ja poistamaan osiot gpartedilla.

        FAT32 on siis tuo tikulla oleva tiedostomuoto? Mikä lie tehtaalla ollut.


      • Windows=FAT
        hermotmenee kirjoitti:

        No joo enpä tiennyt että tikustakin voi näin tehdä asiaa....ongelma oli noissa "lipuissa". Täytyi olla ruksi kohdassa boot, muuten sitä ei tunnisteta., eikä työpöydälle ilmesty kuvaketta. En tiedä mitä noi muut kohdat tarkoittaa.

        Sen jälkeen sen pystyikn alustamaan ja poistamaan osiot gpartedilla.

        FAT32 on siis tuo tikulla oleva tiedostomuoto? Mikä lie tehtaalla ollut.

        "FAT32 on siis tuo tikulla oleva tiedostomuoto? Mikä lie tehtaalla ollut. "

        Se on ollut tehtaalla: FAT32 on tuo tikulla oleva tiedostomuoto, jo tehtaalla.
        Miksikö? Siksi, ettei kaikki Windowsit tue mitään muuta muotoa kuin FAT. Käyttäjä voi sitten itse muuttaa jos niin haluaa.


      • Windows=FAT kirjoitti:

        "FAT32 on siis tuo tikulla oleva tiedostomuoto? Mikä lie tehtaalla ollut. "

        Se on ollut tehtaalla: FAT32 on tuo tikulla oleva tiedostomuoto, jo tehtaalla.
        Miksikö? Siksi, ettei kaikki Windowsit tue mitään muuta muotoa kuin FAT. Käyttäjä voi sitten itse muuttaa jos niin haluaa.

        Niin, tuo FAT johtuu windowsin köyhästä levynhallintajärjestelmästä ja vanhemmista windowseista jotka eivät ymmärrä kuin FATia joten toimivuuden takaamiseksi tikut alustetaan ikivanhaan paskaan levynhallintaan. Windows on juurikin sitä luopumista ja taantumuksellisuutta kehnoine tekniikoineen ;( FATissa ei esim. ole oikeusbittiä ollenkaan eli et voi FAT-osille luoda tiedostoa jolla on omistaja, kaikki saavat sen lukea joka tapauksessa. Perustuu windowsiin ja historialliseen "ei tietokone ole verkossa" ajatteluun.


      • Archist
        exergy kirjoitti:

        Niin, tuo FAT johtuu windowsin köyhästä levynhallintajärjestelmästä ja vanhemmista windowseista jotka eivät ymmärrä kuin FATia joten toimivuuden takaamiseksi tikut alustetaan ikivanhaan paskaan levynhallintaan. Windows on juurikin sitä luopumista ja taantumuksellisuutta kehnoine tekniikoineen ;( FATissa ei esim. ole oikeusbittiä ollenkaan eli et voi FAT-osille luoda tiedostoa jolla on omistaja, kaikki saavat sen lukea joka tapauksessa. Perustuu windowsiin ja historialliseen "ei tietokone ole verkossa" ajatteluun.

        FAT32 on kuitenkin USB-tikussa järkevämpi pääosin kuin Ext-tiedostojärjestelmät. Tämä lähinnä sen takia, että kun se tikku viedään eri koneeseen kiinni (Linux-koneeseen) niin ne tiedot pystyy kyllä sillä toisella koneella lukemaan kuitenkin, mutta on hyvinkin mahdollista että käyttöoikeudet sotkeentuvat aivan sekaisin ja/tai toisella koneella ei voida kirjoittaa tikulle koska UID sekä GID ovat väärissä arvoissa ja sitten pitää säätää käyttöoikeuksien kanssa. Ei hyvä tuollaiseen käyttöön.


      • Wittgenstein
        Archist kirjoitti:

        FAT32 on kuitenkin USB-tikussa järkevämpi pääosin kuin Ext-tiedostojärjestelmät. Tämä lähinnä sen takia, että kun se tikku viedään eri koneeseen kiinni (Linux-koneeseen) niin ne tiedot pystyy kyllä sillä toisella koneella lukemaan kuitenkin, mutta on hyvinkin mahdollista että käyttöoikeudet sotkeentuvat aivan sekaisin ja/tai toisella koneella ei voida kirjoittaa tikulle koska UID sekä GID ovat väärissä arvoissa ja sitten pitää säätää käyttöoikeuksien kanssa. Ei hyvä tuollaiseen käyttöön.

        ..mutta eikö tämä juuri osoita Windows-tiedostojärjestelmien köyhyyttä. Linux ymmärtää kymmeniä tiedostojärjestelmiä mutta Windows vain yhtä.

        Itse pidän Microsoftin ekosysteemiä kertakaikkisen köyhänä ja vanhanaikaisena.


      • Wittgenstein kirjoitti:

        ..mutta eikö tämä juuri osoita Windows-tiedostojärjestelmien köyhyyttä. Linux ymmärtää kymmeniä tiedostojärjestelmiä mutta Windows vain yhtä.

        Itse pidän Microsoftin ekosysteemiä kertakaikkisen köyhänä ja vanhanaikaisena.

        alustaminen L:ssa hankalaa.


      • Nichya
        ThreeMice kirjoitti:

        alustaminen L:ssa hankalaa.

        Gparted päälle. Tikun "irroitus" Alustus haluttuun muotoon. Done! Onpas vaikeaa.


      • Elttar
        Nichya kirjoitti:

        Gparted päälle. Tikun "irroitus" Alustus haluttuun muotoon. Done! Onpas vaikeaa.

        oliko noi "komentorivit" tuolla aiemmin joku vitsi vaan?


      • Nichya
        Elttar kirjoitti:

        oliko noi "komentorivit" tuolla aiemmin joku vitsi vaan?

        ja joskus varmemmin, mutta itellä on Gparted riittänyt hommaan.


      • Niinhän sitä luulisi
        Elttar kirjoitti:

        oliko noi "komentorivit" tuolla aiemmin joku vitsi vaan?

        Tuskin oli varsinaisesti vitsi. Ihan aikuisenoikeasti komentorivi on tehokas metodi, jossa tasan tarkkaan tietää, mitä ohjelma tekee. Tuolla mainitulla komennolla levy siis tyhjättiin totaalisesti, jolta ei pysty lukemaan mitään allaolevaa tietoa (helposti). Tosin tuo oli ehkä hieman liioittelua, sillä mkfs -c vipusella varustettuna vastaa Windowssin format käskyä, jolle onkin sitten graafinen edusohjelma windowssissa. Gparted hoitaa tuon graafisesti Linuxissa.


      • Elttar
        Niinhän sitä luulisi kirjoitti:

        Tuskin oli varsinaisesti vitsi. Ihan aikuisenoikeasti komentorivi on tehokas metodi, jossa tasan tarkkaan tietää, mitä ohjelma tekee. Tuolla mainitulla komennolla levy siis tyhjättiin totaalisesti, jolta ei pysty lukemaan mitään allaolevaa tietoa (helposti). Tosin tuo oli ehkä hieman liioittelua, sillä mkfs -c vipusella varustettuna vastaa Windowssin format käskyä, jolle onkin sitten graafinen edusohjelma windowssissa. Gparted hoitaa tuon graafisesti Linuxissa.

        En mitenkään L:ia halveeratakseni kysynyt, joskus vaan joillekin joku asia on ihan itsestään selvä ja taas jollekin toiselle hieman vieras.


      • Nichya
        Elttar kirjoitti:

        En mitenkään L:ia halveeratakseni kysynyt, joskus vaan joillekin joku asia on ihan itsestään selvä ja taas jollekin toiselle hieman vieras.

        Kysyä saa ja siihen vastataan jos osataan. Itsellä on takana vaivaiset 5 vuotta pelkkää Linux pohjaista käyttistä, mutta yritän auttaa sen mitä osaan. Gnome ja .deb pohjaiset on tutumpia itelle.

        Mutta hienoa jos tikku taas speelaa ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      21
      786
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      712
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      530
    Aihe