Näin ihmisten muuttamana:
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ
Ensimmäinen: [Minä olen Herra, sinun Jumalasi.] Sinulla ei saa olla muita jumalia [minun rinnallani]
Toinen: Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, [sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään)
Kolmas: Pyhitä lepopäivä.
Neljäs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
Viides: Älä tapa.
Kuudes: Älä tee aviorikosta.
Seitsemäs: Älä varasta.
Kahdeksas: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Yhdeksäs: Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
Kymmenes: Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa, äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Näin Raamatussa 2. Moos. 20:
1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
8 Muista pyhittää lepopäivä.
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 Älä tapa.
14 Älä tee huorin.
15 Älä varasta.
16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
"... muuttaa ajat ja lain..."
Jumalan kymmenen käskyä
5
110
Vastaukset
- kiitollinen
Jumalan oikeudenmukaiset ja rakkaudelliset käskyt suuressa kunniassa, ne ovat eräänlainen oikeudenmukaisuuden ja rakkauden mitta ja ohjenuora jota emme omassa vajavaisuutemme edes halua täyttää, mutta jotka Jumalassa elävät uudesti (uudeksi) syntyneet sisällyttävät kiitollisina elämäänsä.
Ensimmäinen käsky pois luettelostasi: Jätitkö pois tahallisesti tuon kuvien teon ja palvelemisen käskyn? Ehkä ohjekirjanasi oli Katkismus eikä Raamattu. Oliko asia näin?
Miksi et kirjoittanut noita muinaisheprean kielellä: olisi olleet vielä vähemmän ihmisten muuttamia.
- alex-kasi
Chapter 20
1וידבר אלהים את כל הדברים האלה לאמר׃ 2אנכי יהוה אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים׃ 3לא יהיה לך אלהים אחרים על פני׃ 4לא תעשה לך פסל וכל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת ואשר במים מתחת לארץ׃ 5לא תשתחוה להם ולא תעבדם כי אנכי יהוה אלהיך אל קנא פקד עון אבת על בנים על שלשים ועל רבעים לשנאי׃ 6ועשה חסד לאלפים לאהבי ולשמרי מצותי׃ 7לא תשא את שם יהוה אלהיך לשוא כי לא ינקה יהוה את אשר ישא את שמו לשוא׃ 8זכור את יום השבת לקדשו׃ 9ששת ימים תעבד ועשית כל מלאכתך׃ 10ויום השביעי שבת ליהוה אלהיך לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך עבדך ואמתך ובהמתך וגרך אשר בשעריך׃ 11כי ששת ימים עשה יהוה את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי על כן ברך יהוה את יום השבת ויקדשהו׃ 12כבד את אביך ואת אמך למען יארכון ימיך על האדמה אשר יהוה אלהיך נתן לך׃ 13לא תרצח׃ 14לא תנאף׃ 15לא תגנב׃ 16לא תענה ברעך עד שקר׃ 17לא תחמד בית רעך לא תחמד אשת רעך ועבדו ואמתו ושורו וחמרו וכל אשר לרעך׃ 18וכל העם ראים את הקולת ואת הלפידם ואת קול השפר ואת ההר עשן וירא העם וינעו ויעמדו מרחק׃ 19ויאמרו אל משה דבר אתה עמנו ונשמעה ואל ידבר עמנו אלהים פן נמות׃ 20ויאמר משה אל העם אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא האלהים ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו׃ 21ויעמד העם מרחק ומשה נגש אל הערפל אשר שם האלהים׃ 22ויאמר יהוה אל משה כה תאמר אל בני ישראל אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם׃ 23לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב לא תעשו לכם׃ 24מזבח אדמה תעשה לי וזבחת עליו את עלתיך ואת שלמיך את צאנך ואת בקרך בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך׃ 25ואם מזבח אבנים תעשה לי לא תבנה אתהן גזית כי חרבך הנפת עליה ותחללה׃ 26ולא תעלה במעלת על מזבחי אשר לא תגלה ערותך עליו׃
:) alex-kasi kirjoitti:
Chapter 20
1וידבר אלהים את כל הדברים האלה לאמר׃ 2אנכי יהוה אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים׃ 3לא יהיה לך אלהים אחרים על פני׃ 4לא תעשה לך פסל וכל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת ואשר במים מתחת לארץ׃ 5לא תשתחוה להם ולא תעבדם כי אנכי יהוה אלהיך אל קנא פקד עון אבת על בנים על שלשים ועל רבעים לשנאי׃ 6ועשה חסד לאלפים לאהבי ולשמרי מצותי׃ 7לא תשא את שם יהוה אלהיך לשוא כי לא ינקה יהוה את אשר ישא את שמו לשוא׃ 8זכור את יום השבת לקדשו׃ 9ששת ימים תעבד ועשית כל מלאכתך׃ 10ויום השביעי שבת ליהוה אלהיך לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך עבדך ואמתך ובהמתך וגרך אשר בשעריך׃ 11כי ששת ימים עשה יהוה את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי על כן ברך יהוה את יום השבת ויקדשהו׃ 12כבד את אביך ואת אמך למען יארכון ימיך על האדמה אשר יהוה אלהיך נתן לך׃ 13לא תרצח׃ 14לא תנאף׃ 15לא תגנב׃ 16לא תענה ברעך עד שקר׃ 17לא תחמד בית רעך לא תחמד אשת רעך ועבדו ואמתו ושורו וחמרו וכל אשר לרעך׃ 18וכל העם ראים את הקולת ואת הלפידם ואת קול השפר ואת ההר עשן וירא העם וינעו ויעמדו מרחק׃ 19ויאמרו אל משה דבר אתה עמנו ונשמעה ואל ידבר עמנו אלהים פן נמות׃ 20ויאמר משה אל העם אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא האלהים ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו׃ 21ויעמד העם מרחק ומשה נגש אל הערפל אשר שם האלהים׃ 22ויאמר יהוה אל משה כה תאמר אל בני ישראל אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם׃ 23לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב לא תעשו לכם׃ 24מזבח אדמה תעשה לי וזבחת עליו את עלתיך ואת שלמיך את צאנך ואת בקרך בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך׃ 25ואם מזבח אבנים תעשה לי לא תבנה אתהן גזית כי חרבך הנפת עליה ותחללה׃ 26ולא תעלה במעלת על מזבחי אשר לא תגלה ערותך עליו׃
:)Lienee nyt sitten vähemmän ihmisten muuttamaa - ainakin on vähemmän ihmisten luettavissa olevaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315166- 353563
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833223- 112365
- 281976
- 121887
- 1621821
- 1051332
- 141208
- 1371134