Sairausajan palkka rakennusalalla

LasAlmas

Työ suhteeni on kestänyt yli yhden kuukauden, mutta alle kolme vuotta. Työnimike Rakennustyömies. Palkkatyö 8h/päivä.Työskentelen kerrostalon julkisivuremontti työmaalla. Pienessä firmassa joka työllistää minun lisäkseni pari ulkomaalaista työmiestä. Palkanmaksussa on ollut epäselvyyksiä.
Sairastuin ja sairauslomani kestää 24 kalenteri päivää. Työsopimuksen mukaan sairusajan etuudet ovat sairausvakuutuslain mukaiset. Olen lukenut rakennusalantyöehtosopimuksesta kohtaa 34 §
"Sairaus ja tapaturma-ajan palkka" ja mielestäni minun tulisi saada palkkaa sairaus ajaltani jos sairauslomani kesto on 28 kalenteripäivän sisällä. Ja se on. Olenko oikeassa vai kuuluuko minun hakea Kelan sairauspäivärahaa. Kela ei osannut sanoa miten tilanteessani toimitaan.

10

1604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *****

      kelalla tunneta työaikalainsäädäntöä ?
      "Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (364/1963) mukaiseen päivärahaan alkaa. " en muista monesko pykälä oli kyseessä, mutta työnantaja ei ole velvollinen maksamaan kuin tuon yhdeksän päivää, sen jälkeen tulee Kela.

      • LasAlmas

        Tämäkö on yleinen käytäntö rakennusalalla? Olen saanut asiasta monta eriävää mielipidetttä ja muka tietoa on ollut monenlaista. Mikä virasto tai taho voisi antaa varmaa faktaa asiasta. Kela ei ainakaan...


      • *****
        LasAlmas kirjoitti:

        Tämäkö on yleinen käytäntö rakennusalalla? Olen saanut asiasta monta eriävää mielipidetttä ja muka tietoa on ollut monenlaista. Mikä virasto tai taho voisi antaa varmaa faktaa asiasta. Kela ei ainakaan...

        se on yleinen käytäntö joka paikassa, kun kyse on työaikalainsäädännöstä. Työaikalaki on nähtävillä myös joka työpaikalla, miksei sitä kukaan lue ? Sitä jaksan ihmetellä.


      • ******
        ***** kirjoitti:

        se on yleinen käytäntö joka paikassa, kun kyse on työaikalainsäädännöstä. Työaikalaki on nähtävillä myös joka työpaikalla, miksei sitä kukaan lue ? Sitä jaksan ihmetellä.

        niin selviää sinullekin mikä TAHO ANTAA FAKTATIETOA:
        Työaikalaki 9.8.1996/605

        "Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
        1 luku
        Lain soveltamisala
        1 §
        Soveltamisala

        Tätä lakia sovelletaan työsopimuslain (55/2001) 1 luvun 1 §:ssä tarkoitetun työsopimuksen sekä virkasuhteen perusteella tehtävään työhön, jollei toisin säädetä. Alle 18-vuotiaan tekemään työhön sovelletaan lisäksi nuorista työntekijöistä annettua lakia (998/1993). (26.1.2001/64)

        Mitä tässä laissa säädetään työntekijästä, sovelletaan myös virkamieheen ja viranhaltijaan, jollei toisin säädetä. Samoin, mitä tässä laissa säädetään työehtosopimuksesta, sovelletaan vastaavasti virkaehtosopimukseen."


      • *****
        ****** kirjoitti:

        niin selviää sinullekin mikä TAHO ANTAA FAKTATIETOA:
        Työaikalaki 9.8.1996/605

        "Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
        1 luku
        Lain soveltamisala
        1 §
        Soveltamisala

        Tätä lakia sovelletaan työsopimuslain (55/2001) 1 luvun 1 §:ssä tarkoitetun työsopimuksen sekä virkasuhteen perusteella tehtävään työhön, jollei toisin säädetä. Alle 18-vuotiaan tekemään työhön sovelletaan lisäksi nuorista työntekijöistä annettua lakia (998/1993). (26.1.2001/64)

        Mitä tässä laissa säädetään työntekijästä, sovelletaan myös virkamieheen ja viranhaltijaan, jollei toisin säädetä. Samoin, mitä tässä laissa säädetään työehtosopimuksesta, sovelletaan vastaavasti virkaehtosopimukseen."

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055, tuolta löytyy koko lainsäädäntö, muistaakseni 11 §, oli sairasajan palkasta.


    • tes tes

      Rakennusalan työehtosopimus on yleissitova eli sitä pitää noudattaa kaikissa työpaikoissa. Kun työnantaja maksaa sairausajan palkan, Kela maksaa sairauspäivärahan siltä ajalta työnantajalle, joka hakee sen Kelalta. Jos kuulut liittoon, kysy sieltä menettelyohjeita.

    • Työelämän_Guru

      Hei,

      Olet lukenut aivan oikein rakennusalan työehtosopimuksesta eli 38 § Palkka sairauden tai äitiysvapaan aikana sekä tapaturman jälkeen (Rakennusalan työehtosopimus)

      Jos toimihenkilö on sairauden tai tapaturman vuoksi työkyvytön eikä hän ole tautia tai tapaturmaa aikaansaanut tahallisesti tai aiheuttanut rikollisella toiminnallaan tahi kevytmielisellä elämällään taikka muulla törkeällä tuottamuksella, on hänellä oikeus työkyvyttömyyden vallitessa saada
      palkkansa luontoisetuineen sen suuruisena, kuin hän työssä ollessaan olisi säännöllisenä työaikana ansainnut seuraavasti:

      Työsuhde on jatkunut yhtäjaksoisesti Palkka
      1 kuukauden mutta vähemmän kuin 1 vuoden 4 viikolta
      1 vuoden mutta vähemmän kuin 5 vuotta 5 viikolta
      5 vuotta tai kauemmin 3 kuukaudelta


      Kela maksaa sairauspäivärahaa korvauksena sairausajan ansiomenetyksistä, mutta jos saat sairauslomasi ajalta palkkaa, niin korvaus maksetaan työnantajalle. Työnantajan tulee siis hakea korvausta.
      Eri alojen työehtosopimuksissa tai työntekijän henkilökohtaisessa työsopimuksessa on voitu sopia, että työnantaja maksaa sairausajan palkkaa omavastuuaikaa pidemmältä ajalta.
      Jos työntekijän sairauden taustalla on tapaturma kuten työtapaturma tai liikennevahinko, tämä voi saada korvausta vakuutusyhtiöstä. Vakuutusyhtiössä hakemuksen käsittely voi kestää asiakkaasta riippumattomista syistä. Tällöin työntekijä voi hakea sairauspäivärahaa Kelasta. Jos sairauspäiväraha maksetaan viivästyksen nojalla, se maksetaan työntekijälle, ei työnantajalle.
      Kelan viranomaisena kuuluu tietää ja antaa neuvoja näissä asioissa.

      T: Työelämän Guru

      • Keikkaillut

        Miksi asentajat joutuvat aloittamaan työt joka aamu klo 7:00 ja työaika loppuu klo 15:30 ??
        Onkohan tästä jossain rakennusalan TES:issä vai onko tämä vaan muinaisjäänne? Olen aamu-uninen kaveri
        ja olisi huomattavasti parempi noudattaa "satoja?" vuosia vanhaa kommareiden lanseeraamaa 8 tuntista työpäivää 8:00-16:00.
        Koskahan lie 8 tuntinen työpäivä on tullut yleiseksi käytännöksi, kauan sitten. Tästä tulee kuitenkin
        8,5 tuntia, laske miten lasket 15:30-7:00!!=8,5 h!!. > tuntilappuun laitat 8 h.

        Toimistotyöntekijät ja monet muut tekevät yleensä klo 8:00 - 16:00 töitä ja nykyään on aika yleistä 7,5 tuntinen työpäivä, jolloin voi olla esim. puolen tunnin liukumamahdollisuus.

        Olen ollut välillä asennushommissa ja täytyy sanoa tämän osalta, että hurjan tiukka kuri on työmailla.
        Asentajat täyttävät tunnollisesti tuntilaput joka päivältä, mitä teet. Hammaslääkärillä käynnistä et saa palkkaa etc.. Kerran kysyin yhdellä keikalla, että miksi työaikamme on 8,5 h ja minulle sanottiin siinä olevan ruokatunnin. EeeEE, elekee yrittäkö vastailla tällaisia, eihän voi olla niin että RAKENNUSALALLA RUOKATAUKO EI OLE TYÖAIKAA?? Onko oikeasti jotkin ekstrapekkaset käytössä? KAIKISSA lainmukaisissa töissä saat 2 pv. kuukaudessa palkallista lomaa, kun työaika on..oliko se väh. 28 h viikossa. Kaikissa työpaikoissa pidetään ruoka- ja kahvitauot.


      • SHS
        Keikkaillut kirjoitti:

        Miksi asentajat joutuvat aloittamaan työt joka aamu klo 7:00 ja työaika loppuu klo 15:30 ??
        Onkohan tästä jossain rakennusalan TES:issä vai onko tämä vaan muinaisjäänne? Olen aamu-uninen kaveri
        ja olisi huomattavasti parempi noudattaa "satoja?" vuosia vanhaa kommareiden lanseeraamaa 8 tuntista työpäivää 8:00-16:00.
        Koskahan lie 8 tuntinen työpäivä on tullut yleiseksi käytännöksi, kauan sitten. Tästä tulee kuitenkin
        8,5 tuntia, laske miten lasket 15:30-7:00!!=8,5 h!!. > tuntilappuun laitat 8 h.

        Toimistotyöntekijät ja monet muut tekevät yleensä klo 8:00 - 16:00 töitä ja nykyään on aika yleistä 7,5 tuntinen työpäivä, jolloin voi olla esim. puolen tunnin liukumamahdollisuus.

        Olen ollut välillä asennushommissa ja täytyy sanoa tämän osalta, että hurjan tiukka kuri on työmailla.
        Asentajat täyttävät tunnollisesti tuntilaput joka päivältä, mitä teet. Hammaslääkärillä käynnistä et saa palkkaa etc.. Kerran kysyin yhdellä keikalla, että miksi työaikamme on 8,5 h ja minulle sanottiin siinä olevan ruokatunnin. EeeEE, elekee yrittäkö vastailla tällaisia, eihän voi olla niin että RAKENNUSALALLA RUOKATAUKO EI OLE TYÖAIKAA?? Onko oikeasti jotkin ekstrapekkaset käytössä? KAIKISSA lainmukaisissa töissä saat 2 pv. kuukaudessa palkallista lomaa, kun työaika on..oliko se väh. 28 h viikossa. Kaikissa työpaikoissa pidetään ruoka- ja kahvitauot.

        Kun olin 80-luvulla toimistotöissä, niin työaika oli klo 8-16, josta 1/2 tuntia ruokataukoa, eli 7,5 tunnin työpäivä.
        Kun jouduin työnjohtajana tulemaan myös klo 7.00, pääsin kotiin klo 15:30, koska työaikani oli edelleen 7,5 tuntia, mutta nyt pidin tunnin tunnin ruokatauon kuten työntekijätkin. Tästä se juontaa. Duunareilla oli 8 tunnin työpäivä ja toimihenkilöillä 7,5 tunnin.

        Ruoka'tunti' on omaa aikaa, jolloin voi ottaa vaikka torkut tai käydä omilla asioilla.


      • Keikkaillut
        SHS kirjoitti:

        Kun olin 80-luvulla toimistotöissä, niin työaika oli klo 8-16, josta 1/2 tuntia ruokataukoa, eli 7,5 tunnin työpäivä.
        Kun jouduin työnjohtajana tulemaan myös klo 7.00, pääsin kotiin klo 15:30, koska työaikani oli edelleen 7,5 tuntia, mutta nyt pidin tunnin tunnin ruokatauon kuten työntekijätkin. Tästä se juontaa. Duunareilla oli 8 tunnin työpäivä ja toimihenkilöillä 7,5 tunnin.

        Ruoka'tunti' on omaa aikaa, jolloin voi ottaa vaikka torkut tai käydä omilla asioilla.

        Kiitos vastauksesta. Eli kyllähän tässä on selvää duunarin naaman polkemista hieman ilmassa, mikä ei ole omiaan lisäämään ainakaan minun työmotivaatiota. Johtajatyyppinä etsin muita hommia, vaikka duunarin palkka on periaatteessa ihan ok mitä ammattimiehelle maksetaan. Nöyrää poikaa ne on..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      182
      1757
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      60
      1230
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      56
      976
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      75
      861
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      136
      841
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      42
      827
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      778
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      72
      710
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      709
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      320
      668
    Aihe