Tuota aloin miettimään.
Onko Linux käyttöjärjestelmä?
45
955
Vastaukset
- mieti..
anna hevosen miettiä, sillä on iso pää.
- on...
linux käyttöjärjestelmä ja vielä paras sellainen.
- linuuxi,
on... kirjoitti:
linux käyttöjärjestelmä ja vielä paras sellainen.
on paras persaukisille, joilla ei ole rahaa parempaan. Ilman ei hyvää saa, niin kuin järkikin sen sanoo.
- 19+20=Linux
linuuxi, kirjoitti:
on paras persaukisille, joilla ei ole rahaa parempaan. Ilman ei hyvää saa, niin kuin järkikin sen sanoo.
Ney Yorkin pörssi ottaa käyttöön linux työasemat, joten kyllä kyse on nimenomaan rahasta sillä jos systeemit kaatuvat niin se vasta maksaa maltaita.
Oliko vielä muuta :) - linkki _
19+20=Linux kirjoitti:
Ney Yorkin pörssi ottaa käyttöön linux työasemat, joten kyllä kyse on nimenomaan rahasta sillä jos systeemit kaatuvat niin se vasta maksaa maltaita.
Oliko vielä muuta :)http://www.informationweek.com/news/software/linux/showArticle.jhtml?articleID=207800195
- Blaablablue
linuuxi, kirjoitti:
muista tuo kun ens kerralla nylkytät vaimoas/tyttöystävääs/poikakaverias
Se on ydin. Suomiwikipediaa ei kannata uskoa, se on virheellinen. Englanninkielisessä kerrotaan asia hyvin selvästi.
Mutta minä olen fiksumpien ihmisten joukossa. En näiden hölmöläisten joille joutuu kaikki perusasiat vääntää ratakiskosta.
Google ei ole selain, ja Linux ei ole käyttöjärjestelmä.- mkari että
M-Kar kirjoitti:
Mutta minä olen fiksumpien ihmisten joukossa. En näiden hölmöläisten joille joutuu kaikki perusasiat vääntää ratakiskosta.
Google ei ole selain, ja Linux ei ole käyttöjärjestelmä.joka itsensä ylentää, se alennetaan. Niin sanoo isokirja eli Raamattu.
- q
M-Kar kirjoitti:
Google ei ole selain, ja Linux ei ole käyttöjärjestelmä.Kun kysyttäessä kerron käyttämäni käyttöjärjestelmän olevan Debian, niin monella omasta mielestään kovallakin tietokonemiehelläkin alahuuli on pitkällä ja silmät ymmyrkäisenä ihmetyksestä. Vasta kun sanoo että Linux, niin johan alkaa ilme kirkastua.
- raK-M
Välittämättä M-Kar ja kumppaneiden vastaanvänkäämisestä 95% tietokoneenkäyttäjistä ymmärtää asian juuri niinkuin se on suomenkielisessä Wikipediassa kerrottu.
Eli Linux on käyttöjärjestelmän ydin
Linux tai GNU/Linux myös yleisnimitys on käyttöjärjestelmälle joka on rakennettu Linux ytimen päälle GNU komponentteja käyttäen. Jos puhutaan jostain tietystä käyttöjärjestelmästä käytetään sen nimeä (Debian, Ubuntu, Fedora yms.) ja kun puhutaan yleisesti noista käytetään nimeä Linux (joskus tuota GNU/Linux versiota mutta yleensä pelkästäänLinux).
M-Kar kumppaneineen vaan haluaa olla puritanisti ja taistella yleistä vakiintunutta käytäntöä vastaan omilla mielipiteillään joita tulee muutama harva henkilö. - raK-M
M-Kar kirjoitti:
Google ei ole selain, ja Linux ei ole käyttöjärjestelmä.Joskus muinoin pidin sinua fiksuna ihmisenä, nykyisin lasken sinut samaan kastiin pentti nelosen kanssa. Voit tietysti jatkaa tuota yhdenmiehen taistelua yleistä käsitystä vastaan mutta oikeasti fiksu ymmärtäisi että 95% ihmisistä käsittää nimen Linux tarkoittavan sekä ydintä että yleisnimitystä sen päälle rakennetuille käyttöjärjestelmille, oikeasti fiksu ei taistelisi vastaan vaan mukautuisi vallitsevaan tilanteeseen.
raK-M kirjoitti:
Joskus muinoin pidin sinua fiksuna ihmisenä, nykyisin lasken sinut samaan kastiin pentti nelosen kanssa. Voit tietysti jatkaa tuota yhdenmiehen taistelua yleistä käsitystä vastaan mutta oikeasti fiksu ymmärtäisi että 95% ihmisistä käsittää nimen Linux tarkoittavan sekä ydintä että yleisnimitystä sen päälle rakennetuille käyttöjärjestelmille, oikeasti fiksu ei taistelisi vastaan vaan mukautuisi vallitsevaan tilanteeseen.
Väärin meni. Linux tarkoittaa ydintä, mutta linuxeista puhuminen tarkoittaa Linux-ydintä tarkoittavia käyttöjärjestelmiä. Luonnollisesti kirjoitetaan pienellä kirjaimella ja monikossa, koska ei ole olemassa yhtä Linux -merkkistä käyttöjärjestelmää, eikä yleisnimiä kirjoiteta isolla kirjaimella.
raK-M kirjoitti:
Välittämättä M-Kar ja kumppaneiden vastaanvänkäämisestä 95% tietokoneenkäyttäjistä ymmärtää asian juuri niinkuin se on suomenkielisessä Wikipediassa kerrottu.
Eli Linux on käyttöjärjestelmän ydin
Linux tai GNU/Linux myös yleisnimitys on käyttöjärjestelmälle joka on rakennettu Linux ytimen päälle GNU komponentteja käyttäen. Jos puhutaan jostain tietystä käyttöjärjestelmästä käytetään sen nimeä (Debian, Ubuntu, Fedora yms.) ja kun puhutaan yleisesti noista käytetään nimeä Linux (joskus tuota GNU/Linux versiota mutta yleensä pelkästäänLinux).
M-Kar kumppaneineen vaan haluaa olla puritanisti ja taistella yleistä vakiintunutta käytäntöä vastaan omilla mielipiteillään joita tulee muutama harva henkilö.Yleisen käytönnön olettaisi olevan sen mitä äidinkielen tunnilla on opetettu. Yleisnimet kirjoitetaan pienellä kirjaimella ja yksikön monikon ero pitää ymmärtää myös. Eli Linux != linuxit.
- TDV
M-Kar kirjoitti:
Väärin meni. Linux tarkoittaa ydintä, mutta linuxeista puhuminen tarkoittaa Linux-ydintä tarkoittavia käyttöjärjestelmiä. Luonnollisesti kirjoitetaan pienellä kirjaimella ja monikossa, koska ei ole olemassa yhtä Linux -merkkistä käyttöjärjestelmää, eikä yleisnimiä kirjoiteta isolla kirjaimella.
Mitä mieltä olet esim. "verkon yli" pelaamisesta? Muistuttaako vaikkapa tennistä, jossa pallo lentelee verkon yli. Myös sanonta "sisään rakennettu" on omasta mielestäni yhtä perseestä.
- Joku...
raK-M kirjoitti:
Joskus muinoin pidin sinua fiksuna ihmisenä, nykyisin lasken sinut samaan kastiin pentti nelosen kanssa. Voit tietysti jatkaa tuota yhdenmiehen taistelua yleistä käsitystä vastaan mutta oikeasti fiksu ymmärtäisi että 95% ihmisistä käsittää nimen Linux tarkoittavan sekä ydintä että yleisnimitystä sen päälle rakennetuille käyttöjärjestelmille, oikeasti fiksu ei taistelisi vastaan vaan mukautuisi vallitsevaan tilanteeseen.
95% ihmisistä ei välitä hevonhattuakaan mistään linuksista.
- niin :(
Joku... kirjoitti:
95% ihmisistä ei välitä hevonhattuakaan mistään linuksista.
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article360455.ece?s=r&wtm=tietoviikko/-23122009
- mietin minäkin..
eikös se linux ole käyttöjärjestelmä ja eri distrot kuten ubuntu käyttöliittymä, vähän samaan malliin kun dos win3.1
- On kait
Linux on joku dos versio. Siinäkin kirjoitetaan kaikki käskyt mustaan ruutuun että se toimii.
- juupajuujajees
Siihen ei tarvii kirjoittaa mitään, vaan tekstit ilmaantuvat siniselle ruudulle automaattisesti ja pyytämättä.
- toimii =)
juupajuujajees kirjoitti:
Siihen ei tarvii kirjoittaa mitään, vaan tekstit ilmaantuvat siniselle ruudulle automaattisesti ja pyytämättä.
- gredsfvd
ei linux ole käyttöjärjestelmä vaan sen ydin ja sitten sen ytimelle on tehty eri käyttöjärjestelmiä ubuntu xubuntu jne...
- biblia
monelle raamattua vastaava juttu!
- Vesku.
Lisää Linux-asiaa näyttää olevan tuolla:
http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-122/mista_ilmainen_kayttojarjestelma-817831/ - poohdiskelija
Tulipahan tuokin selväksi
- GetDeb
Käyttöjärjestelmän ydin. Se on kuitenkin anteeksi annettu, jos joku puhuu Linux käyttöjärjestelmästä. Ei me kaikki olla mitää K-Mar:reja
- Viruksia 0
Linux on käyttöjärjestelmän ydin. Linux ydintä käyttäviä distroja, joita on kymmeniä ellei satoja on yleisesti alettu kutsua kaikkia Linux nimellä vaikka niissä on suuriakin eroja. Esim. 95% maailman nopeimmista super-tietokoneista käyttää Linuxia, mutta niistäkin löytyy erilaisia kokonpanoja. Alusta (Ydin) on Linux, mutta sen päälle rakennettu kokonaisuus on distro (jakelu), esim.Ubuntu, Mint, Mandriva, Fedora jne. Näin minä maallikkona käsitän Linux käyttöjärjestelmät, joku toinen ehkä toisella tavoin, mutta pääasia että käyttää ja nauttii loistavasta virusvapaasta Linux käyttöjärjestelmästä:)
Yleisnimiä ei kirjoiteta isolla kirjaimella. Ja koska ei ole olemassa yhtä linuxia niin kun puhutaan käyttöjärjestelmistä niin silloin puhutaan linuxeista. Kun puhutaan Linuxista niin tämä ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin ydintä. Nämä asiat kerrottiin ala-asteella.
- kansakoulupohjalta
M-Kar kirjoitti:
Yleisnimiä ei kirjoiteta isolla kirjaimella. Ja koska ei ole olemassa yhtä linuxia niin kun puhutaan käyttöjärjestelmistä niin silloin puhutaan linuxeista. Kun puhutaan Linuxista niin tämä ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin ydintä. Nämä asiat kerrottiin ala-asteella.
Minusta voi kirjottaa isolla kaikki Linux jakeluihin läheisesti liittyvät yleis nimetkin, se ikäänkuin korostaa ansaitusti Linuxin nauttimaa suurta arvostusta. Muitakin yleisnimiä voi aivan hyvin kirjottaa isolla jos kirjottaja kokee ne arvokkaiksi, ajat ovat muuttuneet ja kirjoitustyylit ajan mukana.
- Tuurin Nakki
M-Kar kirjoitti:
aivopesun uhri, uskotko kaiken mitä joku kotkalainen alakoulunopettaja sulle on sanonut?
- ...
M-Kar kirjoitti:
"
Nämä asiat kerrottiin ala-asteella.
"
Oletko jo muka yläasteella :0) - kimir
M-Kar kirjoitti:
"Yleisnimiä ei kirjoiteta isolla kirjaimella. Ja koska ei ole olemassa yhtä linuxia niin kun puhutaan käyttöjärjestelmistä niin silloin puhutaan linuxeista. Kun puhutaan Linuxista niin tämä ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin ydintä. Nämä asiat kerrottiin ala-asteella."
"Mutta minä olen fiksumpien ihmisten joukossa. En näiden hölmöläisten joille joutuu kaikki perusasiat vääntää ratakiskosta.
"Google ei ole selain, ja Linux ei ole käyttöjärjestelmä."
Ja fiksu ihminen on joskus kysynyt toimiiko pleikkari 3 pelit windowsissa
Niinpä niin tai niin
- hermot menee
Olkoon vittu vaikka Lada, mutta ihan oikeastaan lopettakaa jokainen nyt tämä turhanpäiväinen vääntäminen.
- c=3
Kehittyneessä leivänpaahtimessasikin voi olla sellainen.
- 2 R X 3.14 Per CC
Eikä tule ............
4 % Maailman valtaus todistaa sen .......koneessa Ubuntu, mutta mä olen jotenkin alkanut vierastamaan sitä näiden älyttömien hihhuleiden kirjoitusten/ideologian takia. Työkoneessa on tietenkin Windows.
- Pertti Viitonen
ThreeMice kirjoitti:
koneessa Ubuntu, mutta mä olen jotenkin alkanut vierastamaan sitä näiden älyttömien hihhuleiden kirjoitusten/ideologian takia. Työkoneessa on tietenkin Windows.
sama vika. Tötteröpäät esim. ubuntun suomifoorumilla on saanut tiettyä negatiivista suhtautumista aikaan varsinkin ubuntuun, sama vika täällä.
- aehj3i
Jos pitää käyttöjärjestelmän määritelmänä sitä mitä Wikipediassa lukee, niin kyllä Linux mielestäni aika hyvin sopii määritelmään. Tästä määritelmästä seuraa kysymys mikä sitten on esimerkiksi Ubuntu? Sehän on silloin paljon enemmän kuin käyttöjärjestelmä.
En hyväksy sanaa distribuutio, koska se on suomeen täysin sopimaton äänneasultaan. Jakelu taas kuulostaa omituiselta, miksi juuri jakelu eikä esimerkiksi toimitus, toimite tai levite? Esimerkiksi Debian mainostaa olevansa vapaa käyttöjärjestelmä tietokonettasi varten. Debianin "oikea" nimi on kai Debian GNU/Linux, koska Debian haluaa korostaa, että se käyttää GNU-järjestelmää ja Linux-ydintä (vai käyttöjärjestelmää?). Periaatteessa Linux, ja miksei GNUkin, on täysin korvattavissa. Ehkä varteenotettavin kandidaatti Linuxin korvaajaksi on Hurd, GNU:n vapaa ydin.
Microsoftin Windows-ohjelmointirajapintadokumentaatiossa viitataan usein vain "järjestelmään" kuvattaessa mitä ohjelmoijan on syytä odottaa tapahtuvan esimerkiksi jonkin funktiokutsun seurauksena. Järjestelmä-sana onkin sopivan neutraali, koska monet Win32 API:n funktiot eivät ole varsinaisia järjestelmäkutsuja siinä mielessä, että niillä olisi suora vastine ytimessä, vaikkakin monet kutsut toisaalta päätyvät melko pian ydintilaan ja niillä on lähes samanniminen vastine ydintilassa. - 5+6=11
Linux on dos pohjainen käyttis koska dossissakin kaikki komennot kirjoitettiin ruudulle ja ikkunat käynnistettiin kirjoittamalla win. linux toimii samalla tavalla. linux on myös yhtä alkeellinen kuin dos
- Tarkista tietosi..
..ja käy ostamassa uusi kalenteri.. ;)
http://almanakka.helsinki.fi/2009/11marraskuu.gif - arvvvvvv
Onko siis myös Windows Dos-pohjainen järjestelmä, koska kaikki komennot kirjoitetaan Windowsissakin ruudulle? Ikkunoitakin voi Windowsissa käynnistää komennolla win, jos vaikka nimeää esimerkiksi notepad.exen win.exeksi. Ja onko siten myös Windows yhtä alkeellinen kuin Dos?
- Oikea inssiAMK
Näyttääpä tällä palstalla olevan varsinaisia "tiedemiehiä". Oletko esim. sinä koskaan edes nähnyt Linux pohjaista käyttöjärjestelmää?
- Linuksilla mennään
http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2009/11/19/google_esitteli_chrome_kayttojarjestelman
Esimerkiksi googlen ensi vuonna julkaistava uusi käyttöjärjestelmä on Linux Crome, jossa on Linux alustan (ytimen) päälle rakennettu käyttöjärjestelmä. Linux on siis ydin ja sen päälle rakennettu kokonaisuus oheisohjelmineen jne. on käyttöjärjestelmä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli204355Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm103194Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403097IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm442397Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas811216- 791079
- 561054
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3681019Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2221004Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen
Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e138880