uima-allas

Teres kaikille,

Olemme ostamassa asuntoa, jossa on uima-allas n. 7x3m ja lämpötila vedelle on pidetty n- 30 astetta! (mikä minuakin ihmetyttää). Kysynpä nyt Suomi24-asiantuntijoilta, mitähän tuommoinen lämmitysjuttu maksaa kk:ssä tai onko se ollenkaan kannattavaa...olisikohan tullut jo jotain koseusongelmia yms. Itse en hetimiten saanut myyjältä tietoja jne. ....mutta, haluaisun tosiaan päteä hintaneuvotteluissa jatkossa.

3

701

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkkim34

Mistäs sitä lämmityksen määrää voisi tietää?

Ensinnäkin vedenmäärän tietämiseen tarvitaan myös syvyys.. Mikä tietysti ratkaisee lämmitystarvetta. Mikäli vettä on 10cm paksuisesti, ei vettä montaa kuutiota tarvitse lämmittää. Jos taas syväys on 5m, niin asia on aavistuksen erilainen.

Lämmitystarpeeseen vaikuttaa ympäröivän ilman lämpötila. Jos uima-allas on sisätiloissa, jossa pidetään 40 asteen lämpötilaa, tarvitsee vettä todennäköisesti viilentää, jotta se pysyy 30 asteisena. Myös uima-altaan eristykset ratkaisevat, onko kylmäsiltoja jotka viilentävät vettä tms.

Jos allas on ulkotiloissa, niin sama asia. Tällöin kuitenkaan itse rakennus ei kärsi mistään kosteusvaurioista, ainakaan uima-altaan takia.

Ja jos nyt ihan tosissaan vastataan, niin omassa uima-altaassa ei ole mitään mieltä. Veden pitäminen puhtaana on työlästä, aiheuttaa sisätiloissa takuuvarmasti ongelmia kosteuden kanssa, lämmitys&puhdistus&vesikustannukset. Samalla vaivalla ja rahalla käy muutaman kymmentä vuotta uimahallissa uimassa. Ja sitten kun se sinun uima-allas tilasto pitää peruskorjata, niin sillä summalla käy seuraavat 50 vuotta uimassa uimahallissa. Eikä oma uima-allas enää nykyään ole edes mikään statussymboli, mitä kaikki kahdehtisi. Omia uima-altaita tehtiin viimeksi 90-alussa. Ja syystäkään niitä ei pahemmin sen jälkeen ole näkynyt. Siis vinkiksi, se uima-allas laskee asunnon jälleenmyyntiarvoa ja vaikeuttaa ostajaehdokkaiden löytämistä. Jos tällaisen talon olet ostamassa, niin uima-altaan takia kannattaa hintaa tinkata alaspäin, ei missään nimessä pitää sitä minään lisäarvontuojana!

• uimari.

mahtuu noin paljon paskaa yhteen postaukseen (Erkkim34), mutta asiaan:

Ensinnäkään en usko että allasta on pidetty 30 asteessa. Pääsääntönä sisäaltaissa on että veden pitää olla kylmempää kuin allastilan ilma, muutoin haihtumisesta (-> ilmankosteudesta) tulee ongelma. Haihtumista ja lämpöhukkaa voi vähentää allaspeitteellä, joka on sellaisella kelalla.

Uima-altaan hiekkasuodatin on lähes ikuinen, hiekat siihen pitää vaihtaa 3-5 vuoden välein. Kiertovesipumppu ei maksa kuin muutaman satkun, jos se tulee joskus tiensä päähän. Veteen lisättävä kloori ei paljoa maksa. Itse altaan ylläpitö vaatii viikossa noin 10 minuutin työn ja tuokin voi olla liioittelua sisäaltaassa, jossa roskia ei putoile puista.

Jos perheessä on lapsia niin uima-allas on TODELLA hyvä keksintö. Meillä se on vain ulkona ja lämmitys tapahtuu aurinkokeräimillä.

Voisikiko alkuperäinen kysyjä kertoa kohteesta:
        - millä talo/allas lämpenee - toteutus
        - minkälainen ilmanvaihto on talossa /allastilassa
        - kuinka vanhasta kohteesta on kysymys

• Vattenfall_asiantuntija

Kiitos kysymyksestä ja asiantuntevista vastauksista, joissa tulikin esille, ettei laskelman teko käytettävissä olevilla tiedoilla onnistu. Altaan syvyys, millä lämmitetään jne.?

Terveisin, Airi Laakkonen,
      Vattenfallin energia-asiantuntija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3931
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3515
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      79
      3343
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1618
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1110
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe