Pakkoruotsi

Osaan.

Mikä kaikilla mättää sen pakkoruotsin kanssa?
Mun mielestä se on yhtä helppoo kuin englanti,
joten luulen että ihmisten asenteissa on vikaa.
Tuntuuhan se hölmöltä, ettei joku suomalainen osaisi ruotsia puhua....

22

2040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BaBe89

      nojoo..

      • une fille

        No sehän siinä vituttaakin, kun ei tarvitse sitä. Jos lähdet ruotsiin ruotsalaiset voivat/suostuvat/osaavat puhua englantia - toisin kuin esim. ranskalaiset. Ja ne jotka sanoo sitä, että sitä tarvitaan kotimaassa, niin vitut sanon minä! Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea!


      • svensson
        une fille kirjoitti:

        No sehän siinä vituttaakin, kun ei tarvitse sitä. Jos lähdet ruotsiin ruotsalaiset voivat/suostuvat/osaavat puhua englantia - toisin kuin esim. ranskalaiset. Ja ne jotka sanoo sitä, että sitä tarvitaan kotimaassa, niin vitut sanon minä! Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea!

        samaa mieltä(vaikka ruotsi on äidinkieli).harvoin oon ruotsia tarvinnu käyttää,suomessa puhutaan suomea,en oo ikinä saksaakaan tarvinnu puhua vaikka osaan sitäki.englannilla pärjää vaikka missä maan kolkassa tahansa,mut venäjää oon harkinnu lähtee lukemaan,siinä tuntuu olevan sopivasti haastetta.toisaalta on "rikkaus" osata ruotsia esim.jos on palvelu alalla töissä.


      • Anonyymi
        une fille kirjoitti:

        No sehän siinä vituttaakin, kun ei tarvitse sitä. Jos lähdet ruotsiin ruotsalaiset voivat/suostuvat/osaavat puhua englantia - toisin kuin esim. ranskalaiset. Ja ne jotka sanoo sitä, että sitä tarvitaan kotimaassa, niin vitut sanon minä! Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea!

        Itse olen tarvinnut ruotsia työelämässä uran varrella paljonkin vaikka en sitä edeltäkäsin osannut olettaa. Työnantajan tarjoama koulutus ja dokumentaatio oli ruotsin kielellä ja suuri osa asiakkaista puhui vain ruotsia. Siitä vähäisetä pohjasta minkä koulussa oli saanut oli minulle paljon apua, joten olen ihan tyytyväinen pakkoruotsista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen tarvinnut ruotsia työelämässä uran varrella paljonkin vaikka en sitä edeltäkäsin osannut olettaa. Työnantajan tarjoama koulutus ja dokumentaatio oli ruotsin kielellä ja suuri osa asiakkaista puhui vain ruotsia. Siitä vähäisetä pohjasta minkä koulussa oli saanut oli minulle paljon apua, joten olen ihan tyytyväinen pakkoruotsista.

        Nämä ovat poikkeuksia

        Jos luet saksan kunnolla

        100 miljoonaa puhujaa EUssa ja ymmärrät vähän hollantia päälle ehkö tanskaa

        NIIN ALKEELLISEN KOULUPAKKORUOTSIN OPPII PUOLESSA VUODESSA

        Lisäksi PAKKORUOTSI ei kelpaa virkoihin ET PÄÄSE ÅBO AKADEMIIN töihikn professoriksi vaikka sinulla olisi ällä pakkoruotsissa yo- kirjoituksessa


    • stdth

      Sä et ymmärrä koska sä olet tyhmä. Kyse ei ole ruotsin vaikeudesta.

      Ei ole ollenkaan hölmöä että suomalainen ei osaa puhua ruotsia. 4,5 miljoonaa suomalaista ei osaa puhua ruotsia. Millä kielellä suomalaiset puhuivat 30 vuotta sitten kun ei ollut pakkoruotsia? Mieti asioita ennen kuin lauot tyhmyyksiä.

      • Derrox

        nii-i ja en tiedä mistähän sekin johtuu kun ainakin meidän suht koht suuressa koulussa kaikki ruotsinopettajat on ihan KUSIPÄITÄ.... ja vertauskuva voisi olla esim matikka en voi sietää sitä... mutta opettaja on aivan sairaan mukava!
        oma ruotsin numeroni oli 6.... enkä ollut meidänluokaltakaan todellakaan ainoa joka sai 6 tai 5 ruotsin numeroksi


      • Anonyymi

        Ööö 30 vuotta sitten oli kyllä pakkoruotsi, ja pakkoenglanti, pakkomatematiikka ja jopa pakkokuvaamataito ja -urheilu.


    • minä

      Ruotsi on jopa helpompaa kuin englanti. Ainut ongelma on että kovinkaan moni ei paljoa ruotsia tarvi koulusta päästyään, joten se opiskeleminen tuntuu turhalta.

      • Abby_

        Olen ihan samaa mieltä! itse pidän ruotsista enemmän kuin mistään muusta aineesta!
        toisilla se haluttomuus opiskella ruotsia on se, että opettaja on "tymä" tai ei osaa opettaa!
        itsellani on käynyt hyvä tuuri, sillä minun ruotsin opettajani on suomenruotsalainen!


    • Kala

      No ainakin itse koen ruotsin opiskelun hyvin vaikeaksi, vaikka olenkin opiskellut sitä jo viitisen vuotta. Kirjoitukset lähestyvät, kauhulla odotan. Nytkin olen tilanteessa, jossa minun täytyy päästä seuraavasta kokeesta läpi, tai minulle tulee ns. "etenemisehto". Sinua onnistaa kun olet kieli-ihmisiä. Ihmiset ovat lahjakkaita eri asioissa. Toiset matemaatiikassa, toiset kuvataiteissa. Eihän sille voi mitään jos toiset eivät vaan voi oppia jotakin asiaa, tai jos voivatkin, heille oppiminen kestää kauemmin.

    • osaan.

      Näyttäähän se työnhaussa kivalta, kun ruotsi on vitonen ja kun siihen kysytään syytä niin ei oo varmaan pokkaa heittää "ei vi''u kiinnosta"..
      Todennäköisesti sut todetaan asennevammaseks ja se on moido sille työpaikalle.

      • no jaa

        jostain ruotsista, 90% Suomesta on täysin suomalainen. Englantia ne kysyy jos kielitaitoa tarvii työtehtävissä.


    • Kielimies

      Olen kyllä sen kannalla että ruotsin kirjoittaminen ja opiskeleminen tulisi tehdä vapaaehtoiseksi, vaikka itse sen aionkin kirjoittaa. Sen opiskelemisen tulisi olla jokaisen itsensä päätettävissä.

      Niille jotka pitävät ruotsin kieltä turhanpäiväisenä: Onhan se ehkä perseestä että sitä on pakko koulussa lukea mutta siitä tosiasiasta nyt ei vaan tulla koskaan pääsemaan että ruotsin kielen osaaminen kertoo ihmisestä. Halusitte tai ette, ruotsia osaavia ihmisiä tarvitaan, sen osaaminen nyt on vain merkki eräänlaisesta yleismaailmallisesta pätevyydestä ja sivistyneisyydestä. Vaikka työhaastattelussa kuinka loistaisi hienoilla papereilla, saatetaan siellä silti katsoa kieroon kun viimeiseen kysymykseen "Talar ni svenska?" vastaa "Inte så hyvin tällä hetkellä"
      Monet suuret yhtiötkin Suomessa ovat ruotsalaisia.

      Opiskelkaa ihmiset myös kieliä kuten saksaa, venäjää ja ranskaa, niiden taitajia tarvitaan aina.

    • hunni

      ....pakkoruotsia,se on vain joku ihme päähän pisto kutsua sitä pakkoruotsiksi. Kaikkihan aineet ovat pakko-aineita:pakkomatikka,pakkoenglanti,pakkoäidinkieli jne. Joten lopetetaan se valittaminen "pakko" ruotsista ja mennään pihalle hengittään raikasta kevätilmaa..

      • sama

        Kerrankin joku sanoi sen järkevästi


    • Racs

      Miksi kaikki höpöttää pelkästään pakkoruotsista? Englantikin on nykyään pakkoenglanti, sillä jos et valitse sitä A1-kieleksi kolmannelta luokalta alkaen, niin se tulee neljännellä tai viidennellä pakollisena A2-kielenä. Mielestäni molemmat ovat hyödyllisiä kieliä osata, mutta jos kerran ruotsia niin inhotaan sen pakonomaisuuden takia, niin miksei kukaan ole ottanut esille tätä pakkoenglantia?

      • Anonyymi

        PAKKO liittyy sanaan tarpeeton ei kieleen
        KouluPAKKO ts oppivelvollisuus on hyvä samoin pakkoenglanti

        PAKKOruotsi on Rkpn ansaintakeino, heille hyvä mutta suomalaisille haitta

        Erikoistapauksessa, kun äiti on englantilainen pakkoenglanti koulussa on haitta, koska lapsi osaa täydellisen englannin

        Kielten pakko-opiskelu on hyvä kun ne suomalsiselle valitaan näin

        suomi englanti kaikille
        Sitten saksa ja tai ranska tason mukaan

        Näillä on VALTAVASTI ALKUPERÄISoppimateriaalia nuorille ja voi opiskella ulkomailla hyvissä yliopistoissa jatko- opintoja jos hsluaa


    • UUSI SNÄGÄRIURHOJEN RITARIKUNTA

      Svenskfinlandiaan on perustettu uusi Snägäriurhojen ritarikunta. Suurmestari on vasatallan pres Seula Viivasto ja gangsleri oni Baja-Maja Henrikdtr. Ritarikunnan perustamisasiakirjoja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi säilytetään Pohjoismaiden neuvoston ja Pohjoismaiden ministerineuvoston neuvostojohtaja Jan-Erik Ekestamin yhdistetyssä kassakaapissa nimikkeellä ”Onko Pohjolalla kieli solmussa”, ”Talar Norden med kluven tunga”, ” Does the Nordic Region Speak with a forked Tongue?” (2012).
      Ansiomerkkiä jaetaan kolmessa luokassa, kultainen, hopiainen ja pronssinen.
      I gyllene valör ansiomitali myönnetään kolmesta turpiin otosta öisellä nakkikiskalla, silver irtoaa kahdesti turpaansa saaneelle, ja yhdestä turpakeikasta saa pronssisen. Jos palkittava on todistetusti ollut jonossa etuilijalinjan edessä, kunniamerkin nauhaan kiinnitetään ristikkäiset hunajanuijat. Saa jakaa!



      Tässä muuten aivan uusi Pohjoismaiden neuvoston raportti, miten vähän pohjoismaiden nuoret enää ymmärtävät skandikieliä https://pub.norden.org/nord2021-004/


      Uutta Vuotta & parempaa kansalliskielistrategiaa odotellen

    • Anonyymi

      Tala pitkästä aikaa palstalla terve tuloa

      Äänestän Sinua lääkärinä Järvenpäässä
      Suomessa kummallisesti usein ei arvosteta vaaleissa akateemisuutta, mutta nyt tulee Sote- vaaleissa muutos, kun ala on vaikea muiden kuin terveysalan ihmisten hoitaa

      Koulu on aivan kummallinen nykyisin, nuoret eivät osaa kieliä pakkoruotsin takia ja kympin oppilas lukion matematiikassa ei osaa derivoida arkusfunktiota. Dann die Jugendlichen verstehen nicht genug Deutsch und Französisch, um Lehrbucher im Studium zu verwenden

    • Anonyymi

      Pakkoruotsin kanssa mättää se, että se on samanlainen täikieli kuin suomenkieli. Kävin taannoin Köpiksessä ja kun aloin puhua kouluruotsiani (7 vuoden opinnoilla) niin tanskalainen sanoi että puhutaan englantia niin ymmärrämme molemmat mitä toinen puhuu. Ruotsin kouluissa on pakkoenglanti niin kuin Ahvenanmaalla.

      • Anonyymi

        Joo, mutta onhan suomeksi paljon enemmän palveluja kuin pakkoruotsiksi Suomessa

        Se on sitten eri asia että englantilaisella TURISTINA on kauhea ylivalta kun voi matkustaa Madridiin ja Omdurmaniin ja saa palveluja omalla kielellään

        Kieltä ei opiskella VALTION veronmaksajan laskuun koulussa siksi että voidaan bamlata turistina vaan siksi että pärjätään jatko- opinnoissa

        Turistikielinä voi itse omalla kustannuksellaan opiskella mitä vain kieltä ja harrastuksena


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe