valheesta ja sen kierteestä

mitta täynnä

onko kenelläkään kokemusta miehen patologisesta vuosiakestäneestä valehtelemisesta?
Mieheni on valehdellut minulle jo 5v. jatkuvasti jääden jo ainakin 20 kertaa todistettavasti kiinni valheestaan. Hän itse OMA ALOITTTEISESTI aikoinaan n. 5v. sitten lopetti tupakanpolton. Ja minä tietysti kannustin häntä , samoin kuin lapsemmekin. Asia oli erityisen tärkeä pojallemme joka silloin oli n. 15vuotias. Kuitenkin mieheni jäi "ns. kiinni tupakanpoltosta" omalla pihamaallamme "aidan takana"- kun tapasin hänet siellä tupakalla ensikerran, hän juoksi karkuun kun pikkupoika tupakkasuussaan - näky oli näin jälkeenpäin todella surullinen, joka tietysti oli pettymys meille kaikille, mutta ehkä eniten hänelle itselleen - silloin hän vannoi että hän yrittää taas kovasti, eikä ikinä halua nähdä sitä ilkeää enää että pitää juoksennella pitkin pihoja, se hävetti häntä kovasti -mutta ei ymmärrä itsekään miksi hän lankesi, minä ja lapset sanoimme että tulee takapakkeja ja katse eteenpäin - olinkin ihmetellyt mieheni edeltävää parinviikkoista yllättävää "liikunnallista intoa" - (jotka hän sitten silloin ensimmäisellä kerralla kertoikin olleen niitä tupakka reissuja ) ja sen jäkeistä "tupakanhajua" josta mm. mainitsin aivan mainitsemalla että hyi kun haiset tupakalle ja hän siihen hän keksi kaikennäköistä valhetta esim.että olisi istunut lenkillä ollessaan jonkun kaverin autossa jossa kaveri olisi polttanut tms. yhtä älytöntä, jonka tietysti minä uskoin mutta kuitenkin sellaista jota en voinut silloin ajatella että hän keksisi ne jutut ennenkuin tapasin hänet siellä aidan takana jolloin ymmärsin että hei haloo....minua on varmaan petetty niillä jutuilla. Aikaa meni eikä minulla ollut syytä epäillä häntä - ja olimme sanoneet että jos hänelle tulee vaikeeta niin ensin kääntyy jonkun meistä perheenjäsenen puoleen ennen kuin ottaa sen tupakan että haluamme tukea häntä kaikin tavoin ja poikamme oli tosi kannustava häntä kohtaan mutta No ei aikaakaan kun toinen samanlainen tapahtui ja toinen ja toinen valheet eikun syvenivät ja hurjistuivat, löysin tupakoita, kokonaisen kartongin jopa meidän kalan savustuspöntöstä ja hän väitti kiven kovaan että ei tiedä kenen se on ennen kun minä sanoin että se on varmaan sitten meidän poikamme ja vasta sitten hän tunnusti että tupakat on hänen ja hän taas on ratkennut - ja taas hän petti itseään ja valeteli minulle ja lapsille. tämä tupakanpolton lopettaminen on hänelle tarkeää mm. terveydellisistää syistä ja myös tietysti myös muista syistä sekä perheen toivomuksesta (silloin oli 3 murrosikäistä lasta ja minä)
Pikkuhiljaa vuosia myöten minä aloin tulla täyteen valehtelua ja petosta sekä kyselin ja pyysin REHELLISESTI vastaamaan aina välillä että onko hän polttanut ja pyysin ennenkaikkea rehellisyyteen! hän VANNOI että ei ole polttanut, ja uskotteli minua vainoharhaiseksi sekä hulluksi akaksi, hän ei pyydä anteeksi kuten ennen, tuntuu että hän ei usko sitä että minä olen sanonut että en jaksa ennää tätä valhetta - ja toivoin todella Vain häneltä rehellisyyttä 26v. yhteiselon jälkeen- kuitenkin hän jää yhä uudellen ja uudellen kiinni tupakalta milloin minulle ja milloin pojallemme. Ja nykyisin hän kieltää että olisimme nähneet tai oikeasti havainnoineet oikein, vaikka löydämme ja näytämme hänelle ne konkreettiseti ne tupakatkin mitä hänellä on - mutta hän kieltää ja keksii mitä erikoisempia juttuja niistä. Ne on milloin kenenkin tai sitten ne on jääny hänelle edellisestä kiinnijäämisestä tms. mutta ei mitään uskottavaa tarinaa... oikeastaan ne tarinat ovat aivan sama eniten tässä huolettaa se että olemme todella pettyneet häneen; ei siihen että hän ei pysylopettamaan tupakanpolttoaan vaan siihen että hän VALEHTELEE VALEHTELEMISTAAN ja keksii mitä omituisempia juttuja. mm. lasteni tuplayo-juhlat on mieheni pilannut juuri järjestäen tälläisen valehtelemis episoodin juuri ylioppilasviikolle. Ei ollut paljon juhlamieltä- vaikka lasten kanssa yhdessä pääsimme siitä yli ja saimme kokoon hienot juhlat, ja mieheni varmasti katui ja katuu sitä mutta se ei häntä parantanut - mitä ihmettä teen/teemme hänen kanssaan?? nyt jo aikuisiän saavuttaneet lapsemme on nyt muuttaneet pois ja pääasiassa asun mieheni kanssa ja minun mittani on tullut täyteen - auttakaa ihmiset mitä minä teen? Mistä hän voisi saada hoitoa? kuitenkin ikävänä asiana voin kertoa että olemme hänen sisarusparvestaan ainut pariskunta joka on enää vielä naimisissa, muut ovat eronneet enemmän tai vähemmän saman asian takia, ja myös rakkaalla-anopillani on taipumusta tähän patologiseen valehtelemiseen. Olen miettinyt onko meillä enää yhteistä tulevaisuutta vain onko tama tässä? Auttakaa ja kertokaa jos teillä on samanlaisia tarinoita......

5

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykologi

      Joo, mä kyll voisin todeta, että tuplayo epiisodi viimeistään paljastaa, että se olet SINÄ joka tässä valehtelee koko ajan ja levittää perättömiä huhuja lähimmäisestään.

      • psykologi myös

        olekkonä eläny valehtelijan kanssa? ja ns.perättömyyden tietää vain ja ainoastaan asianosainen itse, sitä nyt ei voi kukaan voi kentänlaidalta mennä tuomitsemaan yhden luvun perusteella.
        Voimia sinullepäätöksiin, aiheesi kylläkin on vikapaikassa :)


    • ?????

      miten?
      Muutenkin voisi harrastaa esim. kappalejakoa jolloin lukeminen olisi huomattavasti helpompaa.

      Siis miten tämä kirjoitus liittyy työhön?

    • Illanhämär

      No tuota tuntuu, että valehtelu kiteytyy vai tupakointiin? Miksi te perheenä olette tehneet siitä niin suuren numeron? Mies on itsestään vastuussa oleva aikuinen, kovasti haluaisi tupakan polton lopettaa, mutta yksinkertaisesti ei vain pysty! No jotta saadaan teksti linkitettyä työssä jaksamiseen, niin esim. työterveyshuolto on varmasti yksi osoite, mistä apua voi pyytää? Erilaisia tupakanvieroitus "ohjelmia" on olemassa, jos ei työterveyshuolto, niin oma terveyskeskus sitten, apua saa, kun vain osaa pyytää. Mm. lääkehoitoakin tupakasta vierotukseen on olemassa.
      Mutta vielä, älä itse painosta, vaan kannusta, pienet askeleet johtavat suureen muutokseen. Lihava ei laihdu hetkessä, eikä alkoholisti hetkessä raittiiksi muutu.
      Ja patologisesta valehtelusta voidaan puhua sitten, kun koko elämä perustuu valheeseen. Melkoisen "pieniltä" ongelmanne tuntuvat, vai onko jotain muuta, kuin mitä kirjoitit? Mieti asioita laajemmassa mittakaavassa, entäpä jos miehelläsi olisi toinen nainen, tai hän olisi väkivaltainen?

    • Raitis Raili

      Ei kenenkään ole pakko olla tupakoivan kanssa naimisissa. Eikä kukaa voi pakottaa ketään olemaan tupakoimatta. Niin se vain on. Niistä sinun on valittava.

      Olet koko tuon pitkän elämän kannustanut miestäsi valehtelemaan, ja sitten syytät siitä miestäsi. Ei sinulla ole oikeutta vaatia häntä lopettamaan tupakan polttoa. Sinulla on vain oikeus erota hänestä. (niin minä tein, vastaavassa tilanteessa enkä ole katunut)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      88
      1662
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1300
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1196
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1084
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      883
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      389
      813
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      802
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      795
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      766
    Aihe