Asiaan. Minulla on edunvalvoja määrättynä (Vaikken ehkä sitä tarvitsisikaan). No, asiaan... Eilen kun yritin katsoa Nordean verkkopankkiani, niin yllätys: käyttäjätunnus eikä salasana täsmää. No, soitin pankkiin, jossa sanottiin että verkkopankkisopparini on lopetettu, mutta eivät voineet kertoa, miksi.
No, olen itse myös maksanut laskujani tuon verkkopankin avulla ja viimeksi Keskiviikkona kävin siellä. Voiko edunvalvojani tostanoin vaan ilmoittamatta lopettaa palvelun, vai onkohan muuta häikkää?
Voe elämän kevät!
34
2506
Vastaukset
- Kummallista.
En ollenkaan tiedä tuota kuviota, mutta aika hurja juttu, jos näin voi tehdä.
Olen silleesti kiinnostunut, koska minullekin yritettiin ehdottaa edunvalvojaa, mutta mielestäni sitä en tarvitse. Ainakin syynä on se, että olen äärimmäisen varovainen, ja yritän selvittää asioita joita en ymmärrä.
Jos sulle tulee jotain rahaa jollekin tilille, yritä saada edes osa rahoista itsellesi. Todennäköisesti edunvalvoja hoitaa ensisijaisesti ne tärkeät asiat ja maksut, jota on pakko hoitaa. Vuokra ja lääkekulut ilman muuta.
Jokaisella on käsittääkseni vaikka olis laitoshoidossakin, oikeus saada taskurahaa omista tuloistaan. Tupakki - ja karkkirahaa ja kahvirahaa.
Jos tuo toiminta on älytöntä, voisit yrittää peruttaa edunvalvonta-prosessin pikkuhiljaa. Vai joko se juuri alkoi?- Nordea79
Se alkoi jo 2005. Se, miten mulle toi edunvalvoja määrättiin, on pitkä juttu. Voin sanoa että valvoja itsekin ihmetteli, koska olen maksanu laskuni aivan itse ennen.
No tämähän on nyt kyllä sitten seurausta siitä kun keharilaki ja vammaispalvelulaki on sorvattu yhteen. Niin että vieläkö se lakien yhdistäminen on teidän mielestänne hyvä asia? minä kyllä tiesin tämän alusta asti,heti kun luin jostain tällaisesta lakimuutoksesta, että näin tässä tulee käymään. Nyt sitten on ainakin yks normaalijärkinen edunvalvojan orjana. :( surullista. Saatanan poliitikot minkä teitte!
- ATDT'2
Miksi sinulle on määrätty edunvalvoja, jos osaat itse hoitaa raha-asiasi?
Miten se tapahtui? Ei sitä varmaan kysymättä tehdä? Suostuitko itse asiaan?
Kysymys on aika merkittävä, jos tällä tapaa viedään vammaisten itsenäisyyttä. Asia kannattaa selvittää rauhassa, eikä antaa salaliittoteorioille valtaa.- Nordea79
ATDT´2: Minut pakotettiin siihen. Mutsini pakotti allekirjottamaan sen. Hän näköjään suuttui siitä, kun hän ei enää nähnyt tilejäni omassa pankissaan. Sanoi että jos en allekirjoita, niin välit poikki.
- Nordea79
Nordea79 kirjoitti:
ATDT´2: Minut pakotettiin siihen. Mutsini pakotti allekirjottamaan sen. Hän näköjään suuttui siitä, kun hän ei enää nähnyt tilejäni omassa pankissaan. Sanoi että jos en allekirjoita, niin välit poikki.
Tuosta eroon pääsisin?
ota yhteyttä paikalliseen maistraattiin ja käy selvittämään omia asioita. Ootko mahdollisesti äveriään suvun ainut perijä? Googlehan moisesta sanoo:" Edunvalvoja on henkilö, jonka holhoustoimesta annetun lain tai siihen perustuvan tuomioistuimen tai maistraatin päätöksen mukaan tulee hoitaa päämiehen omaisuutta tai sitä koskevaa erityistä asiaa ja edustaa päämiestä hänen omaisuuttaan ja taloudellisia asioitaan koskevissa oikeustoimissa. Edunvalvonta voi poikkeuksellisesti tarkoittaa myös päämiehen henkilöön liittyvän asian hoitamista." Lisää pukkaa
"Miten edunvalvojan voi saada?
Hakemus tai ilmoitus edunvalvojan määräämiseksi jätetään edunvalvontaan ehdotettavan kotikunnan maistraattiin. Maistraatti selvittää mikäli hakemuksen tai ilmoituksen kohteena oleva henkilö on edunvalvonnan tarpeessa. Selvityksen perustana on lääkärintodistus sekä kuulemiset sosiaaliviranomaisten ja terveydenhuollon ammattihenkilöstön kanssa. (Maistraatti kuulee myöskin hakemuksen tai ilmoituksen kohteena olevaa henkilöä), mikäli hankitussa lääkärinlausunnossa todetaan, että häntä voidaan kuulla. Lisäksi maistraatti voi kuulla sellaisia sukulaisia ja ystäviä, joilla on tietoa hakemuksessa tai ilmoituksessa tarkoitetun henkilön tilasta ja olosuhteista, mikäli nämä tiedot ovat tarpeellisia.- Nordea79
Kysymyshän kuului, että voiko tuo edunvalvoja noin vaan lopettaa koko verkkopankkisopimuksen?
kanosmn: Niin, olisi pitänyt maistraatin kuulla minua, mutta jostainsyystä ei niin käynyt. Ja juu, olen täysi-ikäinen, yli 27-vuoias. Tuntuu vähän ärsyttävältä että asioistani päättää jotkut muut. - Itsekin vähällä
Nordea79 kirjoitti:
Kysymyshän kuului, että voiko tuo edunvalvoja noin vaan lopettaa koko verkkopankkisopimuksen?
kanosmn: Niin, olisi pitänyt maistraatin kuulla minua, mutta jostainsyystä ei niin käynyt. Ja juu, olen täysi-ikäinen, yli 27-vuoias. Tuntuu vähän ärsyttävältä että asioistani päättää jotkut muut.Kuulutko johonkin vammaisjärjestöön?
Soita lakimies-palveluun tai laita sähköpostia asiastasi.
Kerrot, että olet 27-v, ja 22 vuotiaana jouduit pakolla/painostettuna allekirjoittmaan edunvalvonta-
paperit äitisi uhkauksesta. Ja nyt pankkitiliisi on kajottu ja miten se on mahdollista.
Samalla kysyt erikseen, millaiset kuviot ovat edunvalvonta-asioiden purkamisessa. Mitä ehtoja tulee täyttää, että ne saa purettua. Nuorihan kasvaa ja kehittyy koko ajan, (elämänviisaus) ja lääkkeet tai apuneuvot paranevat joka hetki paremmaksi. En tiedä, missä tutkimuksia tehtäisi, mutta luultavasti tarvitset jonkun laitoskuntoutusjakson määrittelemään, tarvitsetko enää edunvalvontaa.
Ja jos jaksolla asia tulee selväksi, että tarvitset, voit taas jatkaa sen tiedon kanssa muutaman vuoden eteenpäin. Nordea79 kirjoitti:
kanosmn: Niin, olisi pitänyt maistraatin kuulla minua, mutta jostainsyystä ei niin käynyt. Ja juu, olen täysi-ikäinen, yli 27-vuoias. Tuntuu vähän ärsyttävältä että asioistani päättää jotkut muut.Mammona ja paljon rahaa on vammaiselle pahasta ja pitänee muistaa, että oma lähipiiri ja suku on pahin. Sehän tuntuu oudolta, että oot tietämätön koko keisistä ja varsinkin jos et oot laittanut nimeään mihinkään valtakirjaan.
- Nordea79
kanosmn kirjoitti:
Mammona ja paljon rahaa on vammaiselle pahasta ja pitänee muistaa, että oma lähipiiri ja suku on pahin. Sehän tuntuu oudolta, että oot tietämätön koko keisistä ja varsinkin jos et oot laittanut nimeään mihinkään valtakirjaan.
Outoa se tässä onkin, minulle ei kerrota, jos edunvalvoja on näin tehnyt. Vajaavaltainen en ole, eikä järjessäni mitään vikaa. Itse asiassa on vaan liikuntavamma.
Kysympäs tässä vaan että eikö päättäjien mielestä ihminen saa itsenäistyä ollenkaan?! Edunvalvoja on pistänyt laskut suoraveloitukseen, jonka olisin voinut isekin tehdä. - Nordea79
Nordea79 kirjoitti:
Outoa se tässä onkin, minulle ei kerrota, jos edunvalvoja on näin tehnyt. Vajaavaltainen en ole, eikä järjessäni mitään vikaa. Itse asiassa on vaan liikuntavamma.
Kysympäs tässä vaan että eikö päättäjien mielestä ihminen saa itsenäistyä ollenkaan?! Edunvalvoja on pistänyt laskut suoraveloitukseen, jonka olisin voinut isekin tehdä.Nyt sain edunvalvojalta viestin että edunvalvontatilin takia minun ei ole mahdollista käyttää verkkopankkia!
Voi paska, minulla on ollut kokoajan kyseinen verkkopankki, eikä edes ole oikeuksia siihen edunvalvontatilin, vain omaan käyttötiliini. Evätäänkö minulta sekin oikeus?!! - Uskomatonta??
Nordea79 kirjoitti:
Kysympäs tässä vaan että eikö päättäjien mielestä ihminen saa itsenäistyä ollenkaan?! Edunvalvoja on pistänyt laskut suoraveloitukseen, jonka olisin voinut isekin tehdä.Hei,
tuo sinun täytyy kyllä nyt selvitää. Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos pelkällä liikuntavammalla olet joutunut edunvalvontaan??? Tuohan on suorastaan rikollista!!
Minulla on aivovamma, josta on haittaluokaa 16 kaikkine lisä-vammoineen. Unohtelen, sählään ja sekoitan.
Kaikenlisäksi olen asunnon omistaja, ja eroamassa.
"Suuren "omaisuuden ja avioeron takia minulle suositeltiin edunvalvojaa, jotta mies ei veisi kaikkea..
mutta vaikka olen vammautunut ja näin suuren vamman saanut, luotan siihen, että lakimies hoitaa asiaani puolestani. Ja aivovammakaan ei ole älyvamma, mutta väärinymmärrykset ja muut ovat ne kurjemmat puolet. Siksi joudun joka asian selvittämään niin tarkasti, etten tajua asiaa väärin, ja joudun laittamaan kaiken mustaa valkoiselle, etten unoda, miten se oikein menikään.
Lakimies hoitaa asiaani erikseen. Hän on julkinen oikeusavustaja, joka maksaa muutaman kympin /käyntikerta, koska saan eläkettä. Jos minulla olisi pienet tulot ja omaisuudet, se olisi ilmainen.
Suosittelen miettimään sitä edunvalvojan purkamista. Ainakin selvittämään, miksi liikuntavammaiselle se on oikein tehty. Ja kuka ihme sen on oikein hyväksynyt oikeudessa ??
Voithan itse teräväpäänä maksaa laskusi ja jos et ole pyörätuolipotilas, hakea rahaa. Ja itse asiassa jos oletkin, kyllähän osa automaateista on ihan sopivalla paikalla. Itsekin olen ollut pyörätuolipotilaan mukana otto-automaatilla ja hyvin meni. Minun ei tarvinnut edes lykkiä häntä mitenkään eikä auttaa kortin tai numeroiden tai ylipäätään minkään asian kanssa. olin vain seuraneitinä.
Tsemppiä omien asioiden hoitamiseen! Pala palalta valtaat elämääsi takaisin itsellesi. - Nordea79
Uskomatonta?? kirjoitti:
Hei,
tuo sinun täytyy kyllä nyt selvitää. Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos pelkällä liikuntavammalla olet joutunut edunvalvontaan??? Tuohan on suorastaan rikollista!!
Minulla on aivovamma, josta on haittaluokaa 16 kaikkine lisä-vammoineen. Unohtelen, sählään ja sekoitan.
Kaikenlisäksi olen asunnon omistaja, ja eroamassa.
"Suuren "omaisuuden ja avioeron takia minulle suositeltiin edunvalvojaa, jotta mies ei veisi kaikkea..
mutta vaikka olen vammautunut ja näin suuren vamman saanut, luotan siihen, että lakimies hoitaa asiaani puolestani. Ja aivovammakaan ei ole älyvamma, mutta väärinymmärrykset ja muut ovat ne kurjemmat puolet. Siksi joudun joka asian selvittämään niin tarkasti, etten tajua asiaa väärin, ja joudun laittamaan kaiken mustaa valkoiselle, etten unoda, miten se oikein menikään.
Lakimies hoitaa asiaani erikseen. Hän on julkinen oikeusavustaja, joka maksaa muutaman kympin /käyntikerta, koska saan eläkettä. Jos minulla olisi pienet tulot ja omaisuudet, se olisi ilmainen.
Suosittelen miettimään sitä edunvalvojan purkamista. Ainakin selvittämään, miksi liikuntavammaiselle se on oikein tehty. Ja kuka ihme sen on oikein hyväksynyt oikeudessa ??
Voithan itse teräväpäänä maksaa laskusi ja jos et ole pyörätuolipotilas, hakea rahaa. Ja itse asiassa jos oletkin, kyllähän osa automaateista on ihan sopivalla paikalla. Itsekin olen ollut pyörätuolipotilaan mukana otto-automaatilla ja hyvin meni. Minun ei tarvinnut edes lykkiä häntä mitenkään eikä auttaa kortin tai numeroiden tai ylipäätään minkään asian kanssa. olin vain seuraneitinä.
Tsemppiä omien asioiden hoitamiseen! Pala palalta valtaat elämääsi takaisin itsellesi.Pyörätuolipotilas. Makselen edelleen laskuja, joita minulle kotiin tulee, eihän kaikki laskut mene edunvalvojalle. Hyvin pystyn tililtä nostamaan rahaa jne. Tein ennen niin että vein joka laskun kirjeessä edunvalvontatoimiston postilaatikkoon, sekä nimi päälle, kelle haluan sen menevän. Joskus se lasku ei ollutkaan mennyt sille valvojalle.
Tälleen Helsingissä. - ToimittajaK
Nordea79 kirjoitti:
Kysympäs tässä vaan että eikö päättäjien mielestä ihminen saa itsenäistyä ollenkaan?! Edunvalvoja on pistänyt laskut suoraveloitukseen, jonka olisin voinut isekin tehdä.Hei,
Olen tekemässä Ylelle juttua edunvalvonnan epäkohdista. Kuulisin mielelläni lisää tilanteestanne. Ottakaa yhteyttä! Tässä vaiheessa en vielä etsi haastateltavia, vaan kerään vasta taustatietoa.
kaiho(at)iki(dot)fi - Nordea79
ToimittajaK kirjoitti:
Hei,
Olen tekemässä Ylelle juttua edunvalvonnan epäkohdista. Kuulisin mielelläni lisää tilanteestanne. Ottakaa yhteyttä! Tässä vaiheessa en vielä etsi haastateltavia, vaan kerään vasta taustatietoa.
kaiho(at)iki(dot)fiTuosta verkkopankkisopimuksen sulkemisesta... Se päättyi niin, että sain tietää että Nordea itse sulki sen, koska minulla on edunvalvoja, niin katsotaan, etten tarvitse verkkopankkia ollenkaan.
Minusta tuollainen on väärin, koska kai minulla luulisi olevan oikeus omaan tiliini, siihen johon ne käyttövarat tulevat, ja johon minulla on korttikin, käsittääkseni sillä tilillä ei ole mitään tekemistä edunvalvontatilin kanssa. Sitäpaitsi minulla on ollut se sopimus kokoajan, jonka avasin ennen edunvalvojan määräämistä, miksi vasta nyt sanotaan, ettei se käy? Siis, viedäänkö minulta tuollainenkin oikeus!!?
Voikohan sen sitten tehdä niin, etten näkisi verkkopankista muita tilejä, kuin omani? - Nordea79
Nordea79 kirjoitti:
Tuosta verkkopankkisopimuksen sulkemisesta... Se päättyi niin, että sain tietää että Nordea itse sulki sen, koska minulla on edunvalvoja, niin katsotaan, etten tarvitse verkkopankkia ollenkaan.
Minusta tuollainen on väärin, koska kai minulla luulisi olevan oikeus omaan tiliini, siihen johon ne käyttövarat tulevat, ja johon minulla on korttikin, käsittääkseni sillä tilillä ei ole mitään tekemistä edunvalvontatilin kanssa. Sitäpaitsi minulla on ollut se sopimus kokoajan, jonka avasin ennen edunvalvojan määräämistä, miksi vasta nyt sanotaan, ettei se käy? Siis, viedäänkö minulta tuollainenkin oikeus!!?
Voikohan sen sitten tehdä niin, etten näkisi verkkopankista muita tilejä, kuin omani?Sitten ei enää verkkopankkitunnuksia ole, enkä näe edes omaa tiliäni. Olisin kiinnostunut myös näkemään, paljonko edunvalvontatililläni on ylipäätään rahaa.
Pyysin eilen ns. joulurahaa 150€, eivät antaneet. Kaippa ne kyttää minulta vaan palkkiotaan! Niin, miten minun pitää toimia, kun nyt haluan eroon tuosta valvojasta, joku lääkärintodistus, mutta entäs muuta? - Oivoija
Nordea79 kirjoitti:
Sitten ei enää verkkopankkitunnuksia ole, enkä näe edes omaa tiliäni. Olisin kiinnostunut myös näkemään, paljonko edunvalvontatililläni on ylipäätään rahaa.
Pyysin eilen ns. joulurahaa 150€, eivät antaneet. Kaippa ne kyttää minulta vaan palkkiotaan! Niin, miten minun pitää toimia, kun nyt haluan eroon tuosta valvojasta, joku lääkärintodistus, mutta entäs muuta?Sorry, mutta kukaan ei voi sinua auttaa, jos et itse sitä halua.
Sinun on "pakko" kysyä asiaa mieluiten lakimieheltä, miten asiassa kannattaa edetä.
Voin kertoa, että lakimies on ihminen, aivan tavallinen ihminen. Hänelläkin voi olla liikunnallista ongelmaa, mutta on koulunsa käynyt.
Koska osaat käyttää nettiä, katso lähin oikeusaputoimisto. Löytynee oman kuntasi sivuilta maininta, kuka/missä teidän kunnan oikeusaputoimisto löytyy. Koska olet köyhä, tuskin joudut mitään maksmamaan palveluista.
Jos kuulut johonkin vammais-liittoon, esim. kynnykseen tai muuhun, soita tai laita sähkööpostia lakimiehelle. Soittoajat liittojen sivuilta. Ja on yleensä täysin ilmainen, antavat ohjeet vaikka sähköpostilla, miten toimia.
Onnea taisteluun. - viuhku
Oivoija kirjoitti:
Sorry, mutta kukaan ei voi sinua auttaa, jos et itse sitä halua.
Sinun on "pakko" kysyä asiaa mieluiten lakimieheltä, miten asiassa kannattaa edetä.
Voin kertoa, että lakimies on ihminen, aivan tavallinen ihminen. Hänelläkin voi olla liikunnallista ongelmaa, mutta on koulunsa käynyt.
Koska osaat käyttää nettiä, katso lähin oikeusaputoimisto. Löytynee oman kuntasi sivuilta maininta, kuka/missä teidän kunnan oikeusaputoimisto löytyy. Koska olet köyhä, tuskin joudut mitään maksmamaan palveluista.
Jos kuulut johonkin vammais-liittoon, esim. kynnykseen tai muuhun, soita tai laita sähkööpostia lakimiehelle. Soittoajat liittojen sivuilta. Ja on yleensä täysin ilmainen, antavat ohjeet vaikka sähköpostilla, miten toimia.
Onnea taisteluun.Nyt olen saanut edunvalvojaltani uutta tietoa asiaan. Hän kirjoitti: "Nordea ei avaa verkkopankkipalvelua edunvalvonta-asiakkaille. Syynä on se,
että he eivät pysty erottelemaan päämiehen käyttövara- ja
edunvalvontatiliä toisistaan verkkopankissa. Jos tahdot käyttää
verkkopankkia, on sinun avattava tili toisessa pankissa"
Onko asia muka noin, tiedättekö, koska viimeksi talvella kun soitin Nordeaan, niin siellä sanottiin, että voin avata uudestaan palvelun.
Ja miten on sitten mahdollista, että olen voinut käyttää verkkopankkia siitä asti, kun minulle määrätty edunvalvoja ja vasta viime marras-joulukuussa se suljettiin (minun tietämättäni) - ATDT'2
viuhku kirjoitti:
Nyt olen saanut edunvalvojaltani uutta tietoa asiaan. Hän kirjoitti: "Nordea ei avaa verkkopankkipalvelua edunvalvonta-asiakkaille. Syynä on se,
että he eivät pysty erottelemaan päämiehen käyttövara- ja
edunvalvontatiliä toisistaan verkkopankissa. Jos tahdot käyttää
verkkopankkia, on sinun avattava tili toisessa pankissa"
Onko asia muka noin, tiedättekö, koska viimeksi talvella kun soitin Nordeaan, niin siellä sanottiin, että voin avata uudestaan palvelun.
Ja miten on sitten mahdollista, että olen voinut käyttää verkkopankkia siitä asti, kun minulle määrätty edunvalvoja ja vasta viime marras-joulukuussa se suljettiin (minun tietämättäni)Nordea ei varmaan aiemmin tiennyt, että olet edunvalvonnan kohteena. Ne sulkivat tunnuksen, kun asia heille jossain yhteydessä selvisi.
Jos olet täysijärkinen 27-vuotias liikuntavammainen, keskittyisin nyt ensisijaisesti siihen, että hankkiudut eroon ilmeisen väärin perustein määrätystä edunvalvonnasta.
Kannattaa olla yhteydessä maistraattiin tai paikalliseen vammaisasiamieheen. He osaavat varmasti neuvoa sellaisen kunnallisen lakimiehen, joka voi selvittää asiaa.
Olet aikuinen ihminen, äitisi ei voi pakottaa sinua ainakaan enää tällaiseen järjestelyyn. - Nordea79
ATDT'2 kirjoitti:
Nordea ei varmaan aiemmin tiennyt, että olet edunvalvonnan kohteena. Ne sulkivat tunnuksen, kun asia heille jossain yhteydessä selvisi.
Jos olet täysijärkinen 27-vuotias liikuntavammainen, keskittyisin nyt ensisijaisesti siihen, että hankkiudut eroon ilmeisen väärin perustein määrätystä edunvalvonnasta.
Kannattaa olla yhteydessä maistraattiin tai paikalliseen vammaisasiamieheen. He osaavat varmasti neuvoa sellaisen kunnallisen lakimiehen, joka voi selvittää asiaa.
Olet aikuinen ihminen, äitisi ei voi pakottaa sinua ainakaan enää tällaiseen järjestelyyn.Tämän tiennyt. Iältäni olen 31 ja tosiaan, olen liikuntavammainen vaan, eikä järjessäni mitään vikaa.
- Nordea79
Nordea79 kirjoitti:
Tämän tiennyt. Iältäni olen 31 ja tosiaan, olen liikuntavammainen vaan, eikä järjessäni mitään vikaa.
Edunvalvoja ei edes vastaa viesteihini, että luulevatkohan ne oikeasti, että olen niin sairas? Mutsini katsos aikoinaan meni puhumaan lääkärilleni jotain, minun tietämättäni.
Nyt sitten tietenkin lääkärintodistukseni puhuu puolestani... Miten perkeleessä saisin maistraatin minua uskomaan? Alussa he eivät kutsuneet minua edes kuultavaksi, että mitäköhän hekin minusta luulevat? Pääsen kyllä ihan hyvin julkisillakin liikkumaan, eikä pyörätuolia ole, että sen ei pitäisi olla mikään este.
Kertokaa ihmiset, kehen puoleen kääntyä... Lääkärin?
Kaikki laskuni olen ennen maksanut ihan hyvin ja jos he luulevat etten maksaisi laskujani, niin nykyäänhän on suoraveloitukset, jotka helpottavat laskujenmaksua. - Ed.valv.siht.
Nordea79 kirjoitti:
Edunvalvoja ei edes vastaa viesteihini, että luulevatkohan ne oikeasti, että olen niin sairas? Mutsini katsos aikoinaan meni puhumaan lääkärilleni jotain, minun tietämättäni.
Nyt sitten tietenkin lääkärintodistukseni puhuu puolestani... Miten perkeleessä saisin maistraatin minua uskomaan? Alussa he eivät kutsuneet minua edes kuultavaksi, että mitäköhän hekin minusta luulevat? Pääsen kyllä ihan hyvin julkisillakin liikkumaan, eikä pyörätuolia ole, että sen ei pitäisi olla mikään este.
Kertokaa ihmiset, kehen puoleen kääntyä... Lääkärin?
Kaikki laskuni olen ennen maksanut ihan hyvin ja jos he luulevat etten maksaisi laskujani, niin nykyäänhän on suoraveloitukset, jotka helpottavat laskujenmaksua.Olen töissä edunvalvonnassa ja tiedän mistä puhun. Eli ensinnäkin, jos haluat koettaa purkaa edunvalvonnan, pitää sinun hankkia lääkärinlausunto, että olet itse kykenevä hoitamaan omat asiasi. Koska ei edunvalvontaa määrätä koskaan ihmisen kiusaksi.
Ja mitä tulee Nordean nettitunnuksiin, on se täysin mahdollista, että saat tunnukset vain omalle käyttelytilille. Edunvalvontatiliin sinulla ei olekaan mitään käyttöoikeuksia. Sen saldoa voit kysyä omalta edunvalvontasihteeriltä tai edunvalvojalta.
Sekaviahan nämä asiat on, mutta toivottavasti saat apua ja neuvoa omasta edunvalvontatoimistosta. - Nordea79
Ed.valv.siht. kirjoitti:
Olen töissä edunvalvonnassa ja tiedän mistä puhun. Eli ensinnäkin, jos haluat koettaa purkaa edunvalvonnan, pitää sinun hankkia lääkärinlausunto, että olet itse kykenevä hoitamaan omat asiasi. Koska ei edunvalvontaa määrätä koskaan ihmisen kiusaksi.
Ja mitä tulee Nordean nettitunnuksiin, on se täysin mahdollista, että saat tunnukset vain omalle käyttelytilille. Edunvalvontatiliin sinulla ei olekaan mitään käyttöoikeuksia. Sen saldoa voit kysyä omalta edunvalvontasihteeriltä tai edunvalvojalta.
Sekaviahan nämä asiat on, mutta toivottavasti saat apua ja neuvoa omasta edunvalvontatoimistosta.Niin ajattelinkin, että omaan käyttelytiliini saan oikeudet, oma edunvalvojani vaan sanoi, että Nordea ei muka voi avata ko. palvelua, valehteleekohan hän minulle
Ed.valv.siht: Toimitko Helsingin oikeusaputoimistossa?
Noista lääkärinlausunnoista vielä: Pitääkö minulle tehdä joku mielentilatutkimus, vai miten oikein tutkitaan?
Mitä yleensäkin edunvalvojat ajattelevat asiakkaistaan? Tuntuu että joissakin tapauksissa vähän poljette ihmisten perusoikeuksia määrätä ja hallita itse itsestään ja omaisuudestaan.
Toivon, että kommentoisit tähän ns. omana itsenäsi, etkä mitenkään virkasi puolesta. - Nordea79
Olen kuullut myös, että edunvalvojaa ei helposti saada pois. Minusta tuo on just sitä, että edunvalvonta tallaa henkilön perusoikeuksia, etenkin tämä ottaa päähän varsinkin silloin, jos itse on kykenevä hoitamaan asioita. Mutta lääkärit sitten voivat sen tutkia, että olet kykenevä hoitamaan asioitasi, joillain testeillä vai?
Aiemmin kirjoitin mielentilatutkimuksesta, mutta kuulostaa joltakin rikolliselle tehdyltä tutkimukselta, että tehdäänkö sellasia edes yleisesti? - Ed.valv.siht.
Nordea79 kirjoitti:
Niin ajattelinkin, että omaan käyttelytiliini saan oikeudet, oma edunvalvojani vaan sanoi, että Nordea ei muka voi avata ko. palvelua, valehteleekohan hän minulle
Ed.valv.siht: Toimitko Helsingin oikeusaputoimistossa?
Noista lääkärinlausunnoista vielä: Pitääkö minulle tehdä joku mielentilatutkimus, vai miten oikein tutkitaan?
Mitä yleensäkin edunvalvojat ajattelevat asiakkaistaan? Tuntuu että joissakin tapauksissa vähän poljette ihmisten perusoikeuksia määrätä ja hallita itse itsestään ja omaisuudestaan.
Toivon, että kommentoisit tähän ns. omana itsenäsi, etkä mitenkään virkasi puolesta.Ei edunvalvontaa ole vaikea purkaa, jos vaan on perusteet olemassa purkamiselle. On vaikea kommentoida millaisen lääkärinlausunnon tarvitsisit, koska en tiedä miksi sinulle ylipäätään on joskus edunvalvonta määrätty. Pelkkä liikuntavamma ei ole syynä.
Yleensä lääkäri ottaa kantaa ihmisen kykyyn hoitaa omia asioitaan eli tavallaan terveydentilan on pitänyt kohentua siitä ajasta kun edunvalvonta on alkanut. Tai jos edunvalvonta on määrätty vaikkapa siitä syystä, ettei ole osannut hoitaa omia raha-asioitaan, niin sitten kannanotto pitäisi olla siihen. Ja tietysti noin muutoinkin näyttöä maistraatille tai käräjäoikeudelle, että on kykenevä pitämään asioistaan huolta.
Toivoisin, että edunvalvojat kaikkialla pitävät päämiestensä puolta taloudellisissa asioissa. Useinhan luullaan, että edunvalvoja pihtaa ihmisten omia rahoja, mutta on muistettava, että edunvalvonnan kautta maksetaan henkilön kaikki välttämöttömät kustannukset (asumismenot, ruuat, lääkkeet, terv.huolto, puhelinlaskut, tv-maksut, sähkölaskut jne). Eli menojen jälkeen jää jokaiselle omat käyttövarat, joiden suuruus riippuu tietenkin ihmisen tuloista.
Paatoksellista tekstiä, mutta toivottavasti se edes vähän valaisi asiaa :) - Nordea79
Ed.valv.siht. kirjoitti:
Ei edunvalvontaa ole vaikea purkaa, jos vaan on perusteet olemassa purkamiselle. On vaikea kommentoida millaisen lääkärinlausunnon tarvitsisit, koska en tiedä miksi sinulle ylipäätään on joskus edunvalvonta määrätty. Pelkkä liikuntavamma ei ole syynä.
Yleensä lääkäri ottaa kantaa ihmisen kykyyn hoitaa omia asioitaan eli tavallaan terveydentilan on pitänyt kohentua siitä ajasta kun edunvalvonta on alkanut. Tai jos edunvalvonta on määrätty vaikkapa siitä syystä, ettei ole osannut hoitaa omia raha-asioitaan, niin sitten kannanotto pitäisi olla siihen. Ja tietysti noin muutoinkin näyttöä maistraatille tai käräjäoikeudelle, että on kykenevä pitämään asioistaan huolta.
Toivoisin, että edunvalvojat kaikkialla pitävät päämiestensä puolta taloudellisissa asioissa. Useinhan luullaan, että edunvalvoja pihtaa ihmisten omia rahoja, mutta on muistettava, että edunvalvonnan kautta maksetaan henkilön kaikki välttämöttömät kustannukset (asumismenot, ruuat, lääkkeet, terv.huolto, puhelinlaskut, tv-maksut, sähkölaskut jne). Eli menojen jälkeen jää jokaiselle omat käyttövarat, joiden suuruus riippuu tietenkin ihmisen tuloista.
Paatoksellista tekstiä, mutta toivottavasti se edes vähän valaisi asiaa :)Terveydentilassani ei edelleenkään ole ollut mitään vikoja, eli pelkkä liikuntavamma minulla. Niin aikoinaanhan minulle määrättiin edunvalvoja, kun en äippäni mielestä ymmärrä rahan arvoa, enkä maksa laskujani. Totuus on kuitenkin se, että kyllä tosiaan ymmärrän rahan arvon, sekä minulla on myös hyllyssäni tallella kaikki itse maksamani laskut ajalta, ennen edunvalvojaa.
Ja tämä kuulostaa varmaan keksityltä, mutta hän minua "uhkaili", että jos en allekirjoita edunvalvontahakemusta, hän sanoo kaikki välit irti. Tietysti varmaan ymmärrät, ettei se ole helppoa sanoa välejä irti vanhempiinsa.
Äitini myös meni soittamaan lääkärilleni, sekä puhumaan asioistani, enkä tiedä mitä. Olen pyytänyt maistraatilta ja edunvalvojalta jotain lääkärinlausuntoa, joka kertoisi, mikä on oikea syy edunvalvojan määräämiselle, mutta kukaan ei tunnu sitä minulle lähettävän. Eikös se olisi edunvalvojan sekä päämiehen yhteistyön kannalta hyvä, että saisin sen tietää? Sama koskee tiliotteitani, joita olen tiedustellut, ja jotka on luvattu postittaa, mutta ei vaan näy, eikä kuulu.
Kysyisin jälleen, että miten lääkäri sen tutkii, että olen kykenevä hoitamaan asioitani? Entäs miten saan maistraatin vakuuttuneeksi tästä, pitääkö minun viedä hillitön maksettujen laskujen pinoni heidän eteensä, jotka itse maksanut olen? - Ed.valv.siht.
Oliskohan viisainta, että varaat ajan omalle edunvalvojallesi ? Ja keskustelet mahdollisuudesta purkaa edunvalvonta. Siis päätöksen tekee joko maistraatti tai käräjäoikeus.
Mutta kyllä edunvalvojalla on velvollisuus sinua neuvoa. Ja samalla voit kysyä nähtäville ne tiliotteesi sekä lääkärinlausunnon. - Nordea79
Ed.valv.siht. kirjoitti:
Oliskohan viisainta, että varaat ajan omalle edunvalvojallesi ? Ja keskustelet mahdollisuudesta purkaa edunvalvonta. Siis päätöksen tekee joko maistraatti tai käräjäoikeus.
Mutta kyllä edunvalvojalla on velvollisuus sinua neuvoa. Ja samalla voit kysyä nähtäville ne tiliotteesi sekä lääkärinlausunnon.Nuista taida edes eroon päästä?
- K-ehhari
kirjoittamaan oikein, tai olet vissiin kehari, jatka samaan malliin.
- Nordea79
K-ehhari kirjoitti:
kirjoittamaan oikein, tai olet vissiin kehari, jatka samaan malliin.
Mäkilästä tosiaankaan tiedä, mikä hän on. Ei kai liene suositeltavaa, että hän kertoo täällä edunvalvojansa nimen ja haukkuu kusipääksi?
No, itse en ainakaan kehari ole. - Nordea79
Ihan uhkailee. Eikä se, missä meet jne. pitäisi kuulua edunvalvojalle, vai? Tuota uhkailua en usko kyllä. Jos olet ehdonalaisessa, sinua tarkkailee ehdonalaisvalvoja, mutta joo, se ei tähän kuulu :D
- Alkup.
"EDUNVALVOJA pááttáá mitá saat ostaa ja mitá et ja kuinka paljon saat rahaa kuukaudessa"
Tunnut olevan sekaisin, kuin seinäkello, niin ymmärrän, että edunvalvoja päättää kohdallasi, mitä saat tehdä/ostaa, tai mitä et, mutta itse saan olla rauhassa. Mulla edunvalvoja hoitaa vaan laskuja, ei muuta. Ei se mulla ainakaan mitään päätä.
Ja kyllä siitä tosiaankin eroon pääsee. Mutta yksi erittäin paska puoli edunvalvojassa on... Nimittäin, haluaisin tietää, mitä laskuja minulta maksetaan ja minne. Verkkopankista kyllä näen millainen summa on maksettu, mutta eipä näy sitä, minne ollaan maksettu, olen tätä tivannut valvojalta, mutta hän vaan sanoo, että edunvalvontatilistä ei ole mahdollista saada tiliotetta kuukausittain.
He ovat luvanneet itse toimittaa mulle joka kuukausi tällasen tiliotteen, jonka ovat itse kirjoittaneet, mutta lukuisista pyynnöistäni huolimatta ei tule ikinä mitään heiltä. Välillä tulee sellainen olo, että ei tämä tunnu nyt oikealta, olenhan heidän päämiehensä, jonka asioita hoidetaan, ja minua pidetään pimennossa.
Kysyisin nyt, että eikö tosiaankaan ole mitään mahdollisuutta saada edunvalvontatilistä mitään kuukausittaista tilitotetta pankista? Joskus menee ihan ihme summia tililtä. Kun asiallisesti kysyn sähköpostilla, mitä ne summat ovat, niin vastausta ei tule. - hermo1
Hei tuota, nyt muuten pidät sen turpasi kiinni, hermot tässä alkaa mennä!
Ketjusta on poistettu 45 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793