voiko akkua ladata sisällä

timppa..

Nyt ku on vähän kylmät ilmat ulkona, ni meinasin et latais akun sisällä täyteen. Onko tosta haittaa?? vapautuuko siitä liikaa jotain kaasuja???

21

18247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gu Esser

      Enpä usko jos huoltovapaa akku eli ei ole korkkeja.
      Ja pitää huolen ettei siinä akun lähellä sytyttele tai kipinöi mitään.

      • Gu Esser

        Jos lataat älylaturilla niin se ei päästä akkua porisemaan, jolloin sitä vetykaasua syntyy eniten. "Tyhmää" laturia en jättäis valvomatta yön ajaksi latailemaan, koska akun täytyttyä alkaa keittämään nesteitä ja akku voi vaikka räjähtää kun huoltovapaat akut on senverran tiiviitä ettei niistä kaasut pääse ulos.


      • timppa..
        Gu Esser kirjoitti:

        Jos lataat älylaturilla niin se ei päästä akkua porisemaan, jolloin sitä vetykaasua syntyy eniten. "Tyhmää" laturia en jättäis valvomatta yön ajaksi latailemaan, koska akun täytyttyä alkaa keittämään nesteitä ja akku voi vaikka räjähtää kun huoltovapaat akut on senverran tiiviitä ettei niistä kaasut pääse ulos.

        Latasin nyt 2 akkua ku toinen ei sanonu mitään ku koitti startata. Latasin ton vanhan täyteen ja mittasin voltit oli joku 12,5-12,6V Ja nyt tota mikä oli autossa oon ladannu muutaman tunnin, ni ei oo liikkunu mihinkään tossa laturissa toi viisari varmaan 2t. Eli se on jossainsiinä reilu 2 kohilla ja 0 pitäs olla ku täynnä. Samat voltit oli kuitenki ku mittasin mitä tossa toisessaki. Mikä mahtaa olla ettei toi laturi lataa sitä enempää??? Onko se lopullisesti sökö. Autoa ku ajo ni ai lähteny käymään vaikka oli ajanu muutaman kilsan ja koitti muutaman minuutin päästä käynnistää..Akku ei oo ku vajaa 2v vanha.


      • Gu Esser
        timppa.. kirjoitti:

        Latasin nyt 2 akkua ku toinen ei sanonu mitään ku koitti startata. Latasin ton vanhan täyteen ja mittasin voltit oli joku 12,5-12,6V Ja nyt tota mikä oli autossa oon ladannu muutaman tunnin, ni ei oo liikkunu mihinkään tossa laturissa toi viisari varmaan 2t. Eli se on jossainsiinä reilu 2 kohilla ja 0 pitäs olla ku täynnä. Samat voltit oli kuitenki ku mittasin mitä tossa toisessaki. Mikä mahtaa olla ettei toi laturi lataa sitä enempää??? Onko se lopullisesti sökö. Autoa ku ajo ni ai lähteny käymään vaikka oli ajanu muutaman kilsan ja koitti muutaman minuutin päästä käynnistää..Akku ei oo ku vajaa 2v vanha.

        Jos akut tyhjäksi päässy niin pitää niitä vähän kauemmin ladata kuin muutama tunti. Sitten ku laturi näyttää 1A tai hieman alle niin alkaa akku olla aika hyvässä virrassa, tai kun sieltä akusta alkaa kuulua porinaa.

        Esim 55Ah akkua saa 2A virralla ladata ainakin 20h.


      • timppa..
        Gu Esser kirjoitti:

        Jos akut tyhjäksi päässy niin pitää niitä vähän kauemmin ladata kuin muutama tunti. Sitten ku laturi näyttää 1A tai hieman alle niin alkaa akku olla aika hyvässä virrassa, tai kun sieltä akusta alkaa kuulua porinaa.

        Esim 55Ah akkua saa 2A virralla ladata ainakin 20h.

        on 5A laturi..ja vanha akku porisi jo melko nopeesti ja nollia näytti ei menny ku joku 3t.. akuthan ei ollu tyhjiä..vanha oli 2A ku rupes lataamaan ja uudempi oli reilu 3A ku rupes lataamaan...vieläkään ei oo menny alle 2A


      • trane-myyjä
        Gu Esser kirjoitti:

        Jos lataat älylaturilla niin se ei päästä akkua porisemaan, jolloin sitä vetykaasua syntyy eniten. "Tyhmää" laturia en jättäis valvomatta yön ajaksi latailemaan, koska akun täytyttyä alkaa keittämään nesteitä ja akku voi vaikka räjähtää kun huoltovapaat akut on senverran tiiviitä ettei niistä kaasut pääse ulos.

        akkumyyjänä voin sanoa että akku latautuu kunnolla vasta kun se kiehuu. Meillä esimerkisk on hyvin ilmastoidussa lataushuoneessa 10Ah laturi joka pakottaa virran akun läpi ja on monta kertaa tehokkaampi kun mikään kotilaturi.

        Jännitemittarilla on turha mitata akun varaustilaa koska se ei kerro mitään. Oikea tapa mitata on kuormitusmittaus jonka saa tehtyä akku-alan erikoisliikkessä ja joka kertoo akun todellisen varaustilan ja kuormituskestävyyden.

        Jos akku on korkillinen kannattaa ostaa ominaispainomittari varaosaliikkeestä muutamalla kympillä, jolla pystyy mitata nesteen rikkihappo/vesi seoksen ja siten nähdä akun varaustilan.

        Mutta se on tosiasia että akku ei lataudu kunnolla ennenkuin se kuplii, ja näitten ns. kotilatureiden (oli sitte äly tai ei) latausnäyttöön ei kannata uskoa 100%, ne on usein suhteellisen optimistisia.


      • S-mies.
        trane-myyjä kirjoitti:

        akkumyyjänä voin sanoa että akku latautuu kunnolla vasta kun se kiehuu. Meillä esimerkisk on hyvin ilmastoidussa lataushuoneessa 10Ah laturi joka pakottaa virran akun läpi ja on monta kertaa tehokkaampi kun mikään kotilaturi.

        Jännitemittarilla on turha mitata akun varaustilaa koska se ei kerro mitään. Oikea tapa mitata on kuormitusmittaus jonka saa tehtyä akku-alan erikoisliikkessä ja joka kertoo akun todellisen varaustilan ja kuormituskestävyyden.

        Jos akku on korkillinen kannattaa ostaa ominaispainomittari varaosaliikkeestä muutamalla kympillä, jolla pystyy mitata nesteen rikkihappo/vesi seoksen ja siten nähdä akun varaustilan.

        Mutta se on tosiasia että akku ei lataudu kunnolla ennenkuin se kuplii, ja näitten ns. kotilatureiden (oli sitte äly tai ei) latausnäyttöön ei kannata uskoa 100%, ne on usein suhteellisen optimistisia.

        "akkumyyjänä voin sanoa että akku latautuu kunnolla vasta kun se kiehuu."
        ????

        Lyijyakku lataantuu kyllä kiehumattakin "aivan kunnolla". Jos laturista tulee akun napoihin huoneenlämmössä 14,2-14,4 V, akku on aivan täyteen varattu, kun virta on pienentynyt alle puoleen ampeeriin. Näinhän akku lataantuu autossa ollessaankin ja aivan ilman "kiehumista".
        Mitään kiehuttamista ja virran pakottamista ei tarvita.


      • real truth
        trane-myyjä kirjoitti:

        akkumyyjänä voin sanoa että akku latautuu kunnolla vasta kun se kiehuu. Meillä esimerkisk on hyvin ilmastoidussa lataushuoneessa 10Ah laturi joka pakottaa virran akun läpi ja on monta kertaa tehokkaampi kun mikään kotilaturi.

        Jännitemittarilla on turha mitata akun varaustilaa koska se ei kerro mitään. Oikea tapa mitata on kuormitusmittaus jonka saa tehtyä akku-alan erikoisliikkessä ja joka kertoo akun todellisen varaustilan ja kuormituskestävyyden.

        Jos akku on korkillinen kannattaa ostaa ominaispainomittari varaosaliikkeestä muutamalla kympillä, jolla pystyy mitata nesteen rikkihappo/vesi seoksen ja siten nähdä akun varaustilan.

        Mutta se on tosiasia että akku ei lataudu kunnolla ennenkuin se kuplii, ja näitten ns. kotilatureiden (oli sitte äly tai ei) latausnäyttöön ei kannata uskoa 100%, ne on usein suhteellisen optimistisia.

        Mitäs sanot Trane myyjä tähän: OptimaRed Top akkuni napajännite oli 11.8 volttia eikä saanut pikkuautoa käyntiin 16 asteen pakkasessa. Onko normaalia? Eikös tuolla jännitteellä vielä pitäisi käynnistyä?

        Muuten onko nuo Trane akut tosiaan niin hyviä mitä mm. TM väittää testeissään? Siis ihan oikeasti ylivoimaisia muihin akkuihin verrattuna?


      • The mousetrap
        trane-myyjä kirjoitti:

        akkumyyjänä voin sanoa että akku latautuu kunnolla vasta kun se kiehuu. Meillä esimerkisk on hyvin ilmastoidussa lataushuoneessa 10Ah laturi joka pakottaa virran akun läpi ja on monta kertaa tehokkaampi kun mikään kotilaturi.

        Jännitemittarilla on turha mitata akun varaustilaa koska se ei kerro mitään. Oikea tapa mitata on kuormitusmittaus jonka saa tehtyä akku-alan erikoisliikkessä ja joka kertoo akun todellisen varaustilan ja kuormituskestävyyden.

        Jos akku on korkillinen kannattaa ostaa ominaispainomittari varaosaliikkeestä muutamalla kympillä, jolla pystyy mitata nesteen rikkihappo/vesi seoksen ja siten nähdä akun varaustilan.

        Mutta se on tosiasia että akku ei lataudu kunnolla ennenkuin se kuplii, ja näitten ns. kotilatureiden (oli sitte äly tai ei) latausnäyttöön ei kannata uskoa 100%, ne on usein suhteellisen optimistisia.

        Minkähän kuntoisia akkuja oikein myytte? Hieman epäilyttää jos huoltovapaata akkua kiehuttelette, kun siihen ei niitä nesteitä voi lisätäkään. Onko uusi akku jo valmiiksi pilattu vääränlaisella latauksella ja sen elinikää näin lyhennetty merkittävästi?

        Miten voitte pakottaa akun ottamaan 10A virtaa? Kyllähän tyhjä akku ottaa suurempaa virtaa, mutta kun akku alkaa olla täysi, ette mitenkään voi pakottaa sitä ottamaan enempää virtaa kuin se pystyy vastaanottamaan. Ainakaan akun kunnon kärsimättä. Mikä on laturinne napajännite silloin kun oikein kiehuttamalla akkuja lataatte, pikkuisen epäilyttävää toimintaa.

        http://www.tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/vertailut/tm-vertailu-kevyet-akkuvaraajat


      • s-inssi
        The mousetrap kirjoitti:

        Minkähän kuntoisia akkuja oikein myytte? Hieman epäilyttää jos huoltovapaata akkua kiehuttelette, kun siihen ei niitä nesteitä voi lisätäkään. Onko uusi akku jo valmiiksi pilattu vääränlaisella latauksella ja sen elinikää näin lyhennetty merkittävästi?

        Miten voitte pakottaa akun ottamaan 10A virtaa? Kyllähän tyhjä akku ottaa suurempaa virtaa, mutta kun akku alkaa olla täysi, ette mitenkään voi pakottaa sitä ottamaan enempää virtaa kuin se pystyy vastaanottamaan. Ainakaan akun kunnon kärsimättä. Mikä on laturinne napajännite silloin kun oikein kiehuttamalla akkuja lataatte, pikkuisen epäilyttävää toimintaa.

        http://www.tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/vertailut/tm-vertailu-kevyet-akkuvaraajat

        nostaa latausjännitettä, mutta kun akku "kiehuu" eli vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi, akku ei enää lataudu vaan sähkö menee siihen veden hajottamiseen (mikä on yksinomaan haitallista). Vanhanaikaiset "tyhmät" laturit tekee latauksen loppuvaiheessa juuri tuota koska eivät osaa säätää latausjännitettä. Huoltovapaalle akulle kannattaa käyttää vain älylaturia Ctek tms. joka _ei_ kiehuta akkua, voi jättää kiinni vaikka viikoksi.

        Sillä että akku tulee maksimaalisen täyteen ei ole suurtakaan väliä koska varaustila autossa kuitenkin asettuu auton latauksen mukaiseksi eli se "täysi" lataus on mennyttä heti ekasta startista. Tätähän monet ei tajua.


      • perusfyysikko
        real truth kirjoitti:

        Mitäs sanot Trane myyjä tähän: OptimaRed Top akkuni napajännite oli 11.8 volttia eikä saanut pikkuautoa käyntiin 16 asteen pakkasessa. Onko normaalia? Eikös tuolla jännitteellä vielä pitäisi käynnistyä?

        Muuten onko nuo Trane akut tosiaan niin hyviä mitä mm. TM väittää testeissään? Siis ihan oikeasti ylivoimaisia muihin akkuihin verrattuna?

        Jos kuormittamaton napajännite on 11.8 V, akku on lähes tyhjä. Täydellä akulla jännite on n. 12.6 V.


      • kalkulaattori
        real truth kirjoitti:

        Mitäs sanot Trane myyjä tähän: OptimaRed Top akkuni napajännite oli 11.8 volttia eikä saanut pikkuautoa käyntiin 16 asteen pakkasessa. Onko normaalia? Eikös tuolla jännitteellä vielä pitäisi käynnistyä?

        Muuten onko nuo Trane akut tosiaan niin hyviä mitä mm. TM väittää testeissään? Siis ihan oikeasti ylivoimaisia muihin akkuihin verrattuna?

        Vai ovat trane-akut ylivoimaisia? Taitaa olla luetun ymmärrysvaikeuksia, kun minun lukemanani Trane ei ollut mitenkään ylivoimainen.
        Kuten toinenkin kirjoittaa, 11.8 voltilla (kuormittamaton) ei auton enää kuulu käynnistyä pakkasessa. Jos olisit mitannut startin aikana, jännite olisi ollut alle 5 V (sikäli kuin käynnistysrele ja solenoidi vetävät)
        Sensijaan ei ole normaalia, että jännite on 11.8V vaan jossakin on vikaa: sisävalot jääneet päälle, laturin hiilet lopussa, tms.


    • Tojo-Köle

      ......jo pelkkä sisälle tuonti tekee akulle hyvää. (akun varauskyky on parempi lämpimässä, samoin luovutuskyky, eli starttaa hyvin ainakin kerran, kun viet takaisin autoon )

      Normaalilla hitaalla laturilla (yleensä n. 4A:sia), ei liene lataamisesta mitään ongelmia yleensäkään.

      Jos latausvirta ei putoa lähelle nollaa pitkänkään latausjakson jälkeen, kyseinen akku tiensä päässä ja kannattaa hakea ajoissa uusi, ettei tule muita ongelmia (jäät jonnekin ja apuvirtaakaan ei ole tarjolla)

      • koettu on

        se, sisäänTUONTIKIN. On kuitenkin senkokoinen ja tiivis möykky että jos on päässyt jäätymään eli virrat käytetty ja jäänyt pakkaseen, niin menee muutama päivä sulamiseen ennenkuin rupeaaa taas ottamaan virtaa


    • vety pommi

      Vetyähän akusta vapautuu varsinkin jos sitä ladataan liian pitkään "tyhmällä" laturilla joka rupeaa keittämään akkua latauksen päätteeksi. Sisätiloissa ladatessa kannattaisi sijoittaa muutama kymppi elektroniseen akkulaturiin joka tunnistaa akun täyttymisen ja siirtyy automaagisesti ylläpitolataukseen.

      Vety on ilmaa kevyempi kaasu joten se nousee ylöspäin mutta sisällä akku työnnetään yleensä pois tieltä jonnekin pöydän alle tai pahimmassa tapauksessa kaappiin jonne pääsee muodostumaan räjähdyskelpoinen vety-ilmaseos. Tuon takia pitäisikin aina irrottaa akkulaturin töpseli seinästä eikä mennä kiskomaan lennosta hauenleukoja irti akun navasta mikä voi aiheuttaa kipinän. Ellei akku ole huoltovapaata tyyppiä, pitäisi siinä olevat korkit kiertää löysälle tai muuten latauksen aikana syntyvä paine kertyy akun sisälle eikä se todellakaan ole mikään paineastia.

      Sisätiloihin tuominen tekee hyvää lataukselle. Kunnon pakkasessa hyväkään akku ei ota latausta vastaan yhtä hyvin kuin huoneenlämmössä. Lataus on kemiallinen reaktio eikä se suju toivottuun malliin kunnon pakkasessa.

      • JanneK_69

        "Ellei akku ole huoltovapaata tyyppiä, pitäisi siinä olevat korkit kiertää löysälle tai muuten latauksen aikana syntyvä paine kertyy akun sisälle"

        Mitenkäs toimitaan kun akkua ladataan ajon aikana? Avaataanko korkit aina ennen ajoon lähtöäkin?


      • The mousetrap
        JanneK_69 kirjoitti:

        "Ellei akku ole huoltovapaata tyyppiä, pitäisi siinä olevat korkit kiertää löysälle tai muuten latauksen aikana syntyvä paine kertyy akun sisälle"

        Mitenkäs toimitaan kun akkua ladataan ajon aikana? Avaataanko korkit aina ennen ajoon lähtöäkin?

        Autossa onkin "älykäs" lataus, joka rajoittaa jännitteen sopivalle tasolle, eikä näinollen kiehuta akkua kuten nämä halpis laturit tekevät. Siksipä niitä korkkeja ei tarvitse avata ennen ajoon lähtöä :)

        Akun latauksessa ei todellakaan ole tarkoitus kiehuttaa akkua vaikka täällä niinkin väitetään. Akkuun ei voi ladata tiettyä määrää enempää virtaa vaikka olisi kuinka tehokas laturi.


    • Akku-laturi---

      paikka esim lämmin varasto-tila, tai kerrostaloissa wc-suihkutila, missä ei ole tulenarkaa materialia lähettyvilä.

      • Akun herättäjä

        Kyllä akkuun saa menemään virtaa eli amppeereita nostamalla jännitettä jonka tekee ammattikäyttöön tarkoitettu laturi, näin saa vanhaan ja sulfatoituneen akunkin herätettyä vielä toimintaan mutta latausta pitää valvoa ominaispainomittarilla ja akun lämpötilaa seuraamalla eli trane myyjä oli aivan oikeassa . Täällä suurin osa joka kirjoittaa ei tiedä akuista tai latauksesta mitään.


      • The mousetrap
        Akun herättäjä kirjoitti:

        Kyllä akkuun saa menemään virtaa eli amppeereita nostamalla jännitettä jonka tekee ammattikäyttöön tarkoitettu laturi, näin saa vanhaan ja sulfatoituneen akunkin herätettyä vielä toimintaan mutta latausta pitää valvoa ominaispainomittarilla ja akun lämpötilaa seuraamalla eli trane myyjä oli aivan oikeassa . Täällä suurin osa joka kirjoittaa ei tiedä akuista tai latauksesta mitään.

        Jännitettä nostamalla saat akun kiehumaan ja siihenhän sitä virtaakin saa kulumaan ja saattaahan se sitä sulfatoitumistakin poistaa, mutta hieman tarkennusta tarvitaan.

        Trane myyjäkin kai myy (toivottavasti) uusia akkuja, ei kai niistä tarvitse sulfatointia poistaa?

        Toiseksi akun kiehuessa se myös kuivuu. Miten tarkastat huoltovapaasta akusta ominaispainon ja ennenkaikkea miten varmistat että akkuhappoa on oikea määrä ja tarvittaessa lisäät sitä huoltovapaaseen akkuun?


      • Akku-laturi
        Akun herättäjä kirjoitti:

        Kyllä akkuun saa menemään virtaa eli amppeereita nostamalla jännitettä jonka tekee ammattikäyttöön tarkoitettu laturi, näin saa vanhaan ja sulfatoituneen akunkin herätettyä vielä toimintaan mutta latausta pitää valvoa ominaispainomittarilla ja akun lämpötilaa seuraamalla eli trane myyjä oli aivan oikeassa . Täällä suurin osa joka kirjoittaa ei tiedä akuista tai latauksesta mitään.

        Tuo akkuneste jäätyy. ... riippuuko se just tosta jännitemäärästä??
        sen verran pitkään ollu tollasta -25 astettaa että pitää vissiin kohta hakea akku sisälle lämpiämään...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      64
      8799
    2. Maataloustuet pois

      Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      307
      6621
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

      Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      99
      5927
    4. Mitä juuri sinulle kuuluu?

      Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      152
      3830
    5. Joulukinkku NYT

      Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      29
      3221
    6. Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja

      Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.
      Maahanmuutto
      62
      3129
    7. Kaivattusi nimi

      Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      154
      1964
    8. On asioita joita kadun

      Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä
      Ikävä
      17
      1786
    9. Toivoisitko että hän löytäisi jonkun muun?

      Joka voi antaa mihin et kyennyt?
      Ikävä
      32
      1458
    10. Mitä sä pelkäät?

      Että paljastan sut ja touhusi? Elät jotain ihan omaa fantasiaasi ja ainoa virhees oli sekoittaa mut näihin sairaisiin le
      Tunteet
      19
      1226
    Aihe