Yksityisten asiakkaiden CNC CAD/CAM projektit

dFgfdg

Hei, olisi tarkoitus aloittaa yksi projekti autoiluun liittyen, joka vaatii CNC-koneistusta (tarkan mittaustyön takia). Kyselisin nyt, että pystyykö yksityinen ihminen, jolla ei ole koulutusta asiasta, tekemään vaaditut piirustukset? Itse kuvittelin asian niin että piirrän ensiksi 3d mallin tietokoneella (AutoCad?) ja lähetän sen pajalle josta he tekevät sitten tuotteen piirustusten mukaan, mutta meneekö homma näin yksinkertaisesti? Mitä piirustukselta vaaditaan (tiedostopäätteet yms?)? Kannattaako jokaisesta komponentista tehdä oma piirustus? Ajattelin teettää tuotteen Kiinassa (hinnasta riippuen) mutta kaikkialla on kai loppujenlopuksi sama periaate? Tuttavapiiristä löytyy kyllä insinöörejä ja vissiin jokunen CERN:in tiedemieskin niin voin kyllä tarkistuttaa piirustukset heillä (eikös joku CNC-simulaattorikin ollut?). Metallina toimii alumiini.

13

4095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konneistaja

vaikka ruutupaperille lyijykynällä, pää-asia että on selkee kuva, mitat selkeesti, kaikki tarvittavat mitat,
      toleranssit.
      Ei ne koneet sitä kuvaa lue kyllä sen lukee koneistaja ainakin meillä.

Vai heti Kiinaan! meinaat sitten aluks vallata koko maapallon?
      Onnee

• fssfafsafs

Kiitos vastauksesta. Kyllähän sitä suomalaista suosisi mutta lukiobudjetti ei anna toivoakaan sille. Eli siis koneistaja tekee lopulliset piirustukset, asiakas yrittää vain selittää mahdollisimman tarkasti mitä ollaan kasaamassa? Kiinnostaako koneistajaa 3D-videot, tuotteen kuvat (mitä muut henkilöt ovat kasanneet) ja toimintaperiaate vai onko ne vaan ne piirustukset joiden pohjalta lähdetään?

• nc-lomautettu

Sanoisin että EI onnistu, ei ainakaan ekalla kerralla. Millä meinaat mitata noi mitat edes 0.01 mm tarkkuudella? Toleranssialue voi olla esim.noin 0.014 mm. Osaatko arvioida välyksen tarpeen? Osaatko huomioida lämpölaajenemisen tarvitseman muutosalueen? Osaatko laskea lujuuslaskennan ja materiaalivalinnan perusteella tarvittavat ainevahvuudet? Tiedätkö mitään osien lämpökäsittelystä ja siitä miten käsittelyt vaikuttaa mittoihin ja vääntymiin?
      Kyllähän monet osaa kuvia piirrellä, mutta tosi ammattilaiset osaa tehdä kaiken itse alusta loppuun, eli mittauksista koneistukseen (aarporaus, jyrsintä, sorvaus) ja kokoonpanoon asti. Lisäksi he osaavat muuttaa menetelmää, jos tulee ongelmia. AutoCad on jonkin perusinsinöörin lelu, mutta tosi koneistajat ja työkalujen tekijät käyttää vähän parempia ohjelmia. Lopuksi toteaisin, että yksittäisosien teettäminen Kiinassa ei kannata lentorahtien, tullien yms. takia. Ja jossain suomalaisessa alihankintakonepajassa hinta tulee olemaan enemmän kuin on järkevää maksaa. Jos kaveripiirissäsi on joku jolla on ylimääräistä aikaa, niin voitte kokeilla, mutta luulen, että kukaan ei suostu kovin helpolla.

• dasds

Minulla on oma pieni firma maahantuonnissa jne. ja pienien/yksittäisten osien tuominen todellakin kannattaa, ainakin minulle. Tullia ei tule alle 40€ tilauksissa (kiinalaiset pyöristää aina paketin arvon alaspäin) ja EMS:sästä saan noin 40%-60% pois, riippuu pitkälti pajan hinnastoista mitä kannattaa tehdä. Ei olisi tarkoituskaan kasata kuin pieni "peruslelu" näin alkuunsa, ja saada jotain grippiä touhuun. Pieni kiinnileikkaamisen vaara tosiaan on mutta en ihan niin tiukkaa ajatellut tehdä että lämpölaajenemiset ottaa kiinni, on näitä kuulemma käsinkin tehty. Mitä tarkempi, sen parempi mutta pitänee kysellä harrastelijoilta lisää noista tarkkuuksista. Ja jos hinta on kohdallaan niin tulee varmaan tulevaisuudessakin teetettyä jotain muuta.

Tarvitsisin nyt jotain koneistajan mielipidettä että onko järkeä opiskella PC:n/kirjaston avulla sen verran lisää että homma taittuisi paremmin (auttaako muutama kk mitään?) vai vetäistä piirustukset ja katsoa mitä tulee (tosiaan kokeilumielessä ollaan matkalla). Osa sanoo että homman oppii kuukaudessa ja osaa sanoo että 10 vuodenkaan jälkeen ei mitään toivoa.

Riippuu nyt pitkälti minkähintaista touhu on Kiinassa, Suomessa ei kuulemma ainakaan kannata.

• M
        dasds kirjoitti:

Minulla on oma pieni firma maahantuonnissa jne. ja pienien/yksittäisten osien tuominen todellakin kannattaa, ainakin minulle. Tullia ei tule alle 40€ tilauksissa (kiinalaiset pyöristää aina paketin arvon alaspäin) ja EMS:sästä saan noin 40%-60% pois, riippuu pitkälti pajan hinnastoista mitä kannattaa tehdä. Ei olisi tarkoituskaan kasata kuin pieni "peruslelu" näin alkuunsa, ja saada jotain grippiä touhuun. Pieni kiinnileikkaamisen vaara tosiaan on mutta en ihan niin tiukkaa ajatellut tehdä että lämpölaajenemiset ottaa kiinni, on näitä kuulemma käsinkin tehty. Mitä tarkempi, sen parempi mutta pitänee kysellä harrastelijoilta lisää noista tarkkuuksista. Ja jos hinta on kohdallaan niin tulee varmaan tulevaisuudessakin teetettyä jotain muuta.

Tarvitsisin nyt jotain koneistajan mielipidettä että onko järkeä opiskella PC:n/kirjaston avulla sen verran lisää että homma taittuisi paremmin (auttaako muutama kk mitään?) vai vetäistä piirustukset ja katsoa mitä tulee (tosiaan kokeilumielessä ollaan matkalla). Osa sanoo että homman oppii kuukaudessa ja osaa sanoo että 10 vuodenkaan jälkeen ei mitään toivoa.

Riippuu nyt pitkälti minkähintaista touhu on Kiinassa, Suomessa ei kuulemma ainakaan kannata.

joka osasta ihan normaali koneistus piirustus, kolmelta suunnalta kuvattu ja oleelliset mitat
        näkyvissä.mitoissa tietenkin toleranssit ja pinnan laatu.ei se koneistaja muuta tarviii,ei minua kiinnosta miten se toiminnassa käyttäytyy!!! teen niinkuin piirustuksessa on ja suunnittelia asian on miettinyt. ja se mielipide .jos et ole konepiirustustuksia nähny niin rakennus piitustuksissa sama idea muttta mitta kaava vähän laajempi, niitähän löytää vaikka kirjastosta ,sieltä tsiikailet.pinnanlaatu ja toleranssitaulukot varmaan löytys netistä.

• konneistaja
        M kirjoitti:

joka osasta ihan normaali koneistus piirustus, kolmelta suunnalta kuvattu ja oleelliset mitat
        näkyvissä.mitoissa tietenkin toleranssit ja pinnan laatu.ei se koneistaja muuta tarviii,ei minua kiinnosta miten se toiminnassa käyttäytyy!!! teen niinkuin piirustuksessa on ja suunnittelia asian on miettinyt. ja se mielipide .jos et ole konepiirustustuksia nähny niin rakennus piitustuksissa sama idea muttta mitta kaava vähän laajempi, niitähän löytää vaikka kirjastosta ,sieltä tsiikailet.pinnanlaatu ja toleranssitaulukot varmaan löytys netistä.

EI piirrä eikä suunnittele mitään tuotetta asiakkaalle!
        tarvit mekaniikka suunnittelijan joka tajuaa toleranssit ja niiden merkityksen.
        Saisko jostakin tekusta/amattikorkeesta apua?

Proto pitää tietysti tehdä ensin jossa näkyy virheet ja voi testailla toleransseja.
        Vai lukio sälli! no yritystä ei sulta puutu sitä tarvitaan.
        Onnee!

• rheu665u
        konneistaja kirjoitti:

EI piirrä eikä suunnittele mitään tuotetta asiakkaalle!
        tarvit mekaniikka suunnittelijan joka tajuaa toleranssit ja niiden merkityksen.
        Saisko jostakin tekusta/amattikorkeesta apua?

Proto pitää tietysti tehdä ensin jossa näkyy virheet ja voi testailla toleransseja.
        Vai lukio sälli! no yritystä ei sulta puutu sitä tarvitaan.
        Onnee!

No ei ihan lukionörtiksi kannata heti haukkua, eihän kukaan lukiosta tykkää (ainakaan täälä), mutta miten muuten aattelit päästä teknilliseen. Suomessa on paska koulutusjärjestelmä.

Tosiaan yksi tuttu joka on joskus ollut CERN:issä töissä on CNC CAD/CAM koneistanut itse kyseisen projektin, pitää varmaa lähestyä sitä alustavilla piirustuksilla. Jos siltä saisi vähän teknillisemmän suunnitelman ja niillä sitten Kiinaan. Kiinnostaako muuten mitä CNC-koneistus maksaa Kiinassa vai pilaanko vaan teidän motivaation? Pistin joka tapauksessa hintakyselyn, jos hinta on aiheellinen niin projekti saa luvan jatkua.

Voin muutenkin postitella tänne projektia sitä mukaa kun etenee aina kun löytyy vapaa aikaa.

• m30.5
        rheu665u kirjoitti:

No ei ihan lukionörtiksi kannata heti haukkua, eihän kukaan lukiosta tykkää (ainakaan täälä), mutta miten muuten aattelit päästä teknilliseen. Suomessa on paska koulutusjärjestelmä.

Tosiaan yksi tuttu joka on joskus ollut CERN:issä töissä on CNC CAD/CAM koneistanut itse kyseisen projektin, pitää varmaa lähestyä sitä alustavilla piirustuksilla. Jos siltä saisi vähän teknillisemmän suunnitelman ja niillä sitten Kiinaan. Kiinnostaako muuten mitä CNC-koneistus maksaa Kiinassa vai pilaanko vaan teidän motivaation? Pistin joka tapauksessa hintakyselyn, jos hinta on aiheellinen niin projekti saa luvan jatkua.

Voin muutenkin postitella tänne projektia sitä mukaa kun etenee aina kun löytyy vapaa aikaa.

jospa teettäisit proton jossain ammattikoulussa. Itse olen muutamia (mp-)kopterin osia teetättänyt ammattikoulussa, jos ei ole ollut mahdollista itse väsätä manuaalikoneilla.

• konneistaja
        m30.5 kirjoitti:

jospa teettäisit proton jossain ammattikoulussa. Itse olen muutamia (mp-)kopterin osia teetättänyt ammattikoulussa, jos ei ole ollut mahdollista itse väsätä manuaalikoneilla.

ihmeessä kuinka halavalla Kiinasta saat. Muista että tunti velotus on vain luku,
        on muitakin tekijöitä.
        Kerro vasta sitten kun tuote on sulla kädessä toimivana hintaan X

• Kenentekijänoikeudet

Nykyään on vaikea löytää Suomesta CNC-sorvaajafirmaa, jolla olisi aikaa tehdä suunnittelua josko ollenkaan tai sitten kohtuuttomaan hintaan. Tuossa yksi kirjoittaja viittasi siihen, että hinnanmuodostuksessa suunnittelunkin osalta on muitakin tekijöitä otettava huomioon kuin tuntihinta. Se on totta kyllä. Kerron yhden valaisevan esimerkin.

Menin yhteen suunnittelufirmaan kysymään voisivatko he piirtää minun tekemäni suunnitelman mukaisen laatikon. Kantti kertaa kantti kertaa kantti. Pieni simppeli laatikko, kuten myöhemmin huomaat.

No ensiksi piirtäjäksi valittu insinööri totesi, että voin kyllä suunnitella laatikon. Se vie vain kolme työpäivää, hintaan 65 euroa tunti ALV. (24%). Ellei yllätyksiä tule, että sen suunnittelu vie kuitenkin enemmän aikaa kuin kolme työpäivää. Ehkä olisi hyvä varalta ottaa aikaa ainakin yksi työviikko, ellei kollega voi suunnitella yhdessä hänen kanssaan.

Siis laatikon "suunnittelun"? Mitä ihmettä, minähän olen sen jo suunnitellut ja se tarvitsee vain syöttää tietoineen ohjelmaan valmiine tietoineen ja tulostaa siistiin muotoon. Mutta jos insinööri piirtää sen ja toteaa sen hänen tekemäksi suunnitelmaksi, tekijänoikeudet lienevät sitten hänellä. Ja entä hinta:
      8 tuntia X 65 euroa X 3 työpäivää x 2 työntekijää. 24% ALV ...No tuota...minä palaan asiaan sanoin.

Sen jälkeen otin yhteyttä suoraan kolmeen valmistajaan. Yksi sanoi, että sinullahan näkyy olevan Skissi, luonnos mittoineen olemassa, josta me voimme syöttää tiedot koneelle tunnissa ja kyllä me voimme tehdä sen laatikon hintaan 1250 euroa ALV.
      Toinen valmistaja otti kysyi suulisesti mitat, piirsi laatikosta kuvan mittoineen viidessä minuutissa kynällä ja kysyi onko hän käsittänyt oikein. kun sanoin, että kyllä aivan oikein. Hän lupasi lähettää laatikosta tarjouksen kolmen päivän sisällä. Sähköpostitarjous tulikin. 600 euroa ALV 24%. Kolmas valmistaja valitti kiireitään, mutta sanoi, että odota hetki, niin hän katsoo voisiko jossakin välissä tehdä laatikon piirustukset. Seisoin paikalla 15 minuuttia ja odotin. Sitten hän myös luonnosteli itse piirustuksen laatikosta, antoi sen yhdelle työntekijälle, joka mallinsi sen kymmenessä minuutissa konepiirustuksen muotoon. Sen jälkeen osat valmistettiin puolessa tunnissa. Sitten he valittivat, että hitsaaja ei tänään ehdi, mutta tule huomenna kysymään uudestaa. Otin osat ja menin toiseen, heidän varalta suosittelemaan hitsauspajaan ja sain laatikon valmiiksi tehtynä vielä samalle päivälle. Hintaa tuli 120 euroa.

Arvaa keneltä päätin tilata seuraavat 1000 laatikkoa tai 10 000, sillä kysymyksessä oli teollisen tuotteen suojaus. Tuote menee tulevaisuudessa yli 130 maahan.

• kenentekijänoikeudet

.... jatkoa edelliseen. Ehkä oikeampi tilausmäärä tulee olemaan 2 miljoonaa laatikkoa vuodessa tai enemmän. 136 maata kun niitä tilaa. (Huumorilla, jossa voi olla totuuden siemen, noin kuvaannollisesti.) Mutta edellisessä kirjoituksessa en vielä vastannut pohdintaan siitä, kun yksi kirjoittaja viittasi siihen, että suunnittelunkin hinnassa voi olla muitakin vaikuttavia tekijöitä, kuin tuntihinta. Kysyn yhden kysymyksen, johon mieti tarkkaan mitä vastaat. Kuka tarkistaa kuinka monta tuntia piirustus / "suunnittelu"työtä on oikeasti tehty. Tiedän yhdenkin erittäin suuren pörssiyhtiö Suomessa, jossa työntekijät pakotettiin valehtelemaan asiakkaalle tunnit maksimaalisen laskuvedätyksen aikaansaamiseksi, mutta kertomaan johdolle oikeat tunnit, jotta palkkaa ei tarvitse maksaa kuvitteellisista tunneista. Moraalisimmat työntekijät eivät sitä väärinpeluuta kestäneet ja monet lopulta lähtivät pois siitä firmasta. Yksityinen insinööritoimisto ei ole samanlaisen spekulaation ja valvonnan kohteena, joten kuka valvoo, että tunnit on ilmoitettu oikein ja, että työtä on tehty laskutettuna aikana?

• fghjufgh

Miksi et vienyt suunnitelmaasi ammattikoulun jannuille? He pyöräyttävät sulle palikan ilmaiseksi jos nyt ei ihan hirveän monimutkaisesta työstä ole kyse. On selvä että mitä isompaan konepajaan mennään, niin sen enemmän välimiesportaita ja "iilimatoja" organisaatiossa on ja näiden palkka pitää jostain maksaa. Pikkupajaan kun vie kuvan suoraan koneistajalle, niin tämä näkee heti miten kauan menee asetukseen ja työstöratojen tekemiseen, hyvällä onnella työn saa samalla reissulla käteen "tupakkarahalla".

• Koneinssi-

Tuo tänne amkkiin se, mallinan sulle palikat solikalla 3D malliksi. Käyää paikallisen amikset kautta teettämässä ne tai sitten 3D tulostan sulle sen laatikon, jos ei kauheen iso ole. Lasken lujuudet jos tarvis ja teen alustavan liiketoimintasuunnitelman. Palkkaa ei tartte, mut opintopisteet jos saan koululta siitä projektista passaa hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6148
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe