Amis vai lukio?

bmw530i

Pitäisi miettiä, menisinkö amikseen vai lukioon. Isä haluaisi, että menisin amikseen, mutta itse en näe siinä mitään hyvää:

Amiksen huonoja puolia:

- heikko palkka
- terveys menee likaisissa ja raskaissa töissä
- työ on rutiininomaista: pitkästyttävää
- työttömyys todennäköistä
- työpaikan vaihtaminen ei vaikuta itse työhön: työ on aina samanlaista, esimerkiksi autonrassaus
- työkavereilla on ongelmia: alkoholismi, mielenterveysongelmat, väkivalta

YHTEENVETO:

- kaikki haluaisivat lukioon
- kaikki eivät pääse lukioon
- amikseen menevät ne, joilla ei ole mahdollisuuksia lukioon

12

1142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyväpalkkainen amis

Et kyllä tiedä taas mistään mitään.

Etsipä uudempia tutkimuksia ja laita sitten tänne uutta viestiä ja laita myös tutkimusten lähteet mukaan kirjoitukseesi.

Hauskaa päivän jatkoa! :)

• huono provo

ollessa menee vain 3 buotta hukkaan.lisäks läheskään kaikki ei halua lukioon vaan karttavat sitä. eikä lukio takaa hyvää palkkaa. ammattikorkeaan jne. voi hakea myös amistaustalla joten.. ; )
        itsehän valitset alan ja jos valitset jonku pitkäåstyttävän ni oma moka sitte.
        suurin osa haluaa ottaa töihin käytännön kokemusta omaavaa henkilöä esim. kesällä. lukiosta sit' harvemmin pääsee kertymään, amiksessa heti opiskellessa tulee kun on työssäoppimsia.
        ja joo, ei oo mitää takeita et noita ongelmia on vaan amiksilla. ; DDD monet angstiteinithän menee lukioon ja siinä on sulle sitte kavereita.

mieti nyt uudestaan ja toivon että oli provo koska vaikutti siltä.. : DD

• Ek

Tuli lukio lusittua ja ihan hyvällä todistuksella ulos, nytten kuitenkin amikseen hakemassa, koska yliopistot eivät nappaa.
      Isosisko valmistui muutamalla l:llä lukiosta ja meni yliopistoon, nytten tekee dippatyötä ja harkitsee opettajan ammattia. Tienaan samanverran pelkästään ahkeralla työnteolla.
      Ei lukio/ yliopistokaan takaa hyvää palkkaa, sen eteen on tehtävä paljon töitä tai oltava todella hyvä mitä tekee. On sitten toimitusjohtaja tai tatuoija? Siks varmaan mukavampi hakeutua sellaiseen ammattiin jota haluaa tehdä ja yleinsä sellaista haluaa tehdä, jossa on hyvä.

• ghngfhng

Keskiarvo yläasteella oli 8.8, joten menin lukioon. Valmistuin lukiosta keskitason arvosanoin. Matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa siellä oppi aika hyvin. Muut yleissivistävät aineet olivat melko hyödytöntä ajanhukkaa esim. filosofia, psykologia, musiikki jne. Kieliä en paljoa oppinut, vaikka yritin. Moni ammattikoulun käynyt osaa varmasti paremmin englantia.

Lukion jälkeen menin yliopistoon. Valmistun luultavasti lähiaikoina työttömäksi diplomi-insinööriksi, mikä johtuu osittain siitä että en jaksanut tehdä yliopistossa kunnolla töitä. Tuli valittua pääaine joka ei ollut kovin vaativa, mutta ei sitten myöskään järkevä vaihtoehto työllistymisen kannalta. Pahinta on se, että oma kiinnostus alaan alkaa olla kadonnut. Ehkä olis kannattanut aikoinaan mennä ammattikouluun. Olen harkinnut ammattikouluun menoa vielä yliopiston jälkeen. Voi olla että käytännön osaamiselle on nykyään enemmän kysyntää kuin teoriaosaamiselle. Lukioon kannattaa mennä, jos erityisesti haluaa opiskella matematiikkaa, luonnontieteitä (fysiikkaa, kemiaa) tai kieliä. Jos nuo aineet ei kiinnosta, niin ei kannata mennä. Ammattikoulusta saisi sentään ammatin. Lukiosta saa vain oikeuden jatkaa johonkin korkeamman asteen oppilaitokseen, mikä on myös mahdollista ammattikoulusta. Pelkällä lukiokoulutuksella ei ole juurikaan arvoa työmarkkinoilla.

• lukio-kokki

Olen vaan ja ainoastaan hyvä kielissä ja haluaisin jatkaa ranskaa kun oon sitä 8-luokalta nyt lukion ykköselle asti opiskellu.
        Mutta lukion aineet muuten tuntuu ihan paskalta ja koko koulu yleensäkin.

Kiinnostais ravintola-ala.
        MUTTA myös ne KIELET!

Ja eihän amiksessa paljoo kieliä opiskella, ainakaan ranskaa ollenkaan?

Eikä täällä oo järjestetty vapaa-ajalla mitään kansalaisopiston ranskan kursseja että vois opiskella koulun ulkopuolella.

Että tällästä..

• amis
        lukio-kokki kirjoitti:

Olen vaan ja ainoastaan hyvä kielissä ja haluaisin jatkaa ranskaa kun oon sitä 8-luokalta nyt lukion ykköselle asti opiskellu.
        Mutta lukion aineet muuten tuntuu ihan paskalta ja koko koulu yleensäkin.

Kiinnostais ravintola-ala.
        MUTTA myös ne KIELET!

Ja eihän amiksessa paljoo kieliä opiskella, ainakaan ranskaa ollenkaan?

Eikä täällä oo järjestetty vapaa-ajalla mitään kansalaisopiston ranskan kursseja että vois opiskella koulun ulkopuolella.

Että tällästä..

Entäs amiksen kansainvälinen linja?

• franncee
        amis kirjoitti:

Entäs amiksen kansainvälinen linja?

se sellanen on?

Tell me more.

• Tango_Delirium
        franncee kirjoitti:

se sellanen on?

Tell me more.

Hotelli- ja ravintola-alalla on usein ns kansainvälinen linja, jolla osa opinnoista suoritetaan englannin kielellä. Joissain kouluissa on mahdollista päästä ulkomaille esim työharjoitteluun. Riippuu paljon koulusta. Mistä päin Suomea olet? Kannattaa selvittää asiaa suoraan oppilaitoksesta.

• niin-tai-näin

Pakkoks sitä on tuupata itseään 70-luvun putkiajatteluun?

>>Amiksen huonoja puolia:>- heikko palkka>- terveys menee likaisissa ja raskaissa töissä>- työ on rutiininomaista: pitkästyttävää>- työttömyys todennäköistä>- työpaikan vaihtaminen ei vaikuta itse työhön: työ on aina samanlaista, esimerkiksi autonrassaus>- työkavereilla on ongelmia: alkoholismi, mielenterveysongelmat, väkivalta>- kaikki haluaisivat lukioon>- kaikki eivät pääse lukioon>- amikseen menevät ne, joilla ei ole mahdollisuuksia lukioon

• AJ

Toivon, että tän keskustelun alottajan viesti oli jokin provoyritys, sen verran typerältä se kuulosti : D.
        Kaikki eivät todellakaan halua lukioon, eikä sinne kannata edes mennä, jos siellä amiksessa on joku linja, joka oikeasti kiinnostaa. Itse menin lukioon, koska ysillä miettiessäni mikään amiksen linjoista ei tuntunut houkuttelevalta. Nyt on tosin pian lukio käyty, enkä ole sen viisaampi : D.

Mutta tosiaan, jos amiksessa on ala joka kiinnostaa, eikä halua harrastaa ylimääräistä koulunkäyntiä - suosittelen sitä. Sitäpaitsi, kuten monet ovat todenneet, amiksen jälkeen voi myös jatkaa sitten opiskeluja esim sinne ammattikorkeaan, jos haluaa opintoja jatkaa. Jos taas haluat lukea, eikä amiksen linjat innosta, sitten lukioon.

Amikseen ei kuitenkaan kannata mennä ainoastaan sen takia, että pääsee nopeasti töihin. Työelämässä ehtii kyllä oleen kymmeniä vuosia. Ennen sitä kannattaa opiskella alalle, jota oikeasti haluaan ne vuodet tehdä.

• niin-tai-näin
        AJ kirjoitti:

Toivon, että tän keskustelun alottajan viesti oli jokin provoyritys, sen verran typerältä se kuulosti : D.
        Kaikki eivät todellakaan halua lukioon, eikä sinne kannata edes mennä, jos siellä amiksessa on joku linja, joka oikeasti kiinnostaa. Itse menin lukioon, koska ysillä miettiessäni mikään amiksen linjoista ei tuntunut houkuttelevalta. Nyt on tosin pian lukio käyty, enkä ole sen viisaampi : D.

Mutta tosiaan, jos amiksessa on ala joka kiinnostaa, eikä halua harrastaa ylimääräistä koulunkäyntiä - suosittelen sitä. Sitäpaitsi, kuten monet ovat todenneet, amiksen jälkeen voi myös jatkaa sitten opiskeluja esim sinne ammattikorkeaan, jos haluaa opintoja jatkaa. Jos taas haluat lukea, eikä amiksen linjat innosta, sitten lukioon.

Amikseen ei kuitenkaan kannata mennä ainoastaan sen takia, että pääsee nopeasti töihin. Työelämässä ehtii kyllä oleen kymmeniä vuosia. Ennen sitä kannattaa opiskella alalle, jota oikeasti haluaan ne vuodet tehdä.

Itse menin aikoinani lukioon, koska en päässyt amiksessa haluamalleni linjalle. Linjalle oli valintakokeet ja kälysesti kävi. Lukioonhan riittää pelkkä lukuaineiden keskiarvo, monille mielenkiintoisille amis-linjoille taas on valintakokeet.

Jouduin siis menemään pitkän kaavan mukaan. Paskat paperit lukiosta ja valkolakki. Sitten kansanopistoon opiskelemaan haluamaani alaa ja sen jälkeen yliopistoon. Saman olisin voinut tehdä menemällä amikseen, mutta sillä erotuksella, että olisin päässyt omaan alaani kiinni jo neljä vuotta aikaisemmin.

• ahihihiih
        niin-tai-näin kirjoitti:

Itse menin aikoinani lukioon, koska en päässyt amiksessa haluamalleni linjalle. Linjalle oli valintakokeet ja kälysesti kävi. Lukioonhan riittää pelkkä lukuaineiden keskiarvo, monille mielenkiintoisille amis-linjoille taas on valintakokeet.

Jouduin siis menemään pitkän kaavan mukaan. Paskat paperit lukiosta ja valkolakki. Sitten kansanopistoon opiskelemaan haluamaani alaa ja sen jälkeen yliopistoon. Saman olisin voinut tehdä menemällä amikseen, mutta sillä erotuksella, että olisin päässyt omaan alaani kiinni jo neljä vuotta aikaisemmin.

hah, itse hain ysin jälkeen lukioon, onneksi en päässyt. ehdin kympin käymään ja korottamaan päättötodistuksen arvosanoja, siinä sitten talouskoulun jälkeen ehdin kokea työttömyyden "ihanuuden", nykyään opiskelen alaa, joka oikeasti kiinnostaa. ja vain pari vuotta after peruskoulun! helpommalla pääsi kun jätti ysillä lukematta ja petrasi kympillä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe