Kuntoutusraha

15+8

Sain myöntävän päätöksen ammatillisesta kuntoutuksesta ja lähden opiskelemaan merkonomiksi. Samalla sain laskelman kuntoutusrahasta ja se oli 900 33% kuntotuskorotusta. Tienestini on ollut 25000-30000e vuodessa kahtena viimeisenä vuotena. Kävin kelan sivuilla tekemässä kuntoutusraha laskurin ja sen mukaan minun pitäisi saada 1850e kuntoutusrahaa. Soitin työeläkeyhtiöön ja kysyin että miksi saan niin paljon vähemmän heiltä ja sanottiin että he laskevat eri tavalla kuin kela tämän kuntoutusrahan. kyllä ottaa päähän kun ei tajunnut kelasta hakea vaan meni hakemaan työeläkeyhtiöltä tätä kuntotusta. Todella epäoikeudenmukaista.
Syy tähän ilmeisestin on kun opiskelin vuonna 2004 ja ei ollut tuloja ja työeläkeyhtiö laskee sen vuoden mukaan tähän kuntoutusraha laskelmaansa! Eikös sen työeläkeyhtiön pitänyt juuri maksaa paremmin tätä eläkettä!

44

10855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • before

      Ajattelisin kyllä näin, että voit joka tapauksessa olla tyytyväinen siihen, että sinulle on ylipäätään myönnetty kuntoutustuki opiskelua varten. Monilta sekin hakemus hylätään. Vaikka et saakaan rahaa niin paljon kuin odotit, on tässä se etu että sinun ei tarvitse opiskella pienellä opintotuella ja lainalla. Sinulle ei kerry opintovelka ja koulusta valmistumisen jälkeen voit aloittaa mahdolliset työt ilman, että rahaa alkaisi mennä opintolainan maksamiseen. Onhan tuo raha silti aika mukavan kuuloinen summa. Minä olen itse sairaseläkkeellä ja saan eläkettä n. 800 euroa/kk.

      Tsemppiä opiskeluun !

      • 3

        Eipä tuolla summalla paljon lainoja ja elämistä maksella. 3000e palkasta hyppy 1300 on aika iso ero.


      • niinpä..
        3 kirjoitti:

        Eipä tuolla summalla paljon lainoja ja elämistä maksella. 3000e palkasta hyppy 1300 on aika iso ero.

        No joo, kiva. Minulla ei pahemmin auttanut kuntoutukselle siirtyminen opintotuesta. Saan kuntoutusrahaa 440 euroa kuussa ja asumistuen, onhan se vähän enemmän kuin opintotuki, eikä minun tarvitse nostaa lainaa. Mutta samalla tavalla sitä pitää edistyä.


    • Kale_

      Ikävä juttu kun sinulle tuli pettymys rahasummista. Vinkkinä voisin sanoa muille, jotka näitä asioita vielä tulevaisuudessa joutuu pähkäilee että menkää uravalmentajalle vakuutusyhtiön kautta.Minä olin noposen valmennuksessa rovaniemellä ja kuntoutujatuttava saman firman valmentajan luona tampereella, molemmat olimme tosi tyytyväisiä, sillä saimme juuri tuommoisiin kysymyksiin apua. Se uravalmentaja on vähän kuin oma konsultti tai sihteeri, joka hoitaa kaikki asiat hyvin vakuutusyhtiöön ja ylipäätään se tietää nuo kaikki raha jututkin. Se eimaksa mitään minulle, mutta auttaa puolueettomana tosi paljon. Ei siis oo mikään kurssi tai kuntoutus, vaan siellä käydään yksikseen tapaamassa asiantuntijaa. vakuutusyhtiöitä ei välttämättä kiinnosta tai niillä ei oo aikaa kertoa näistä oikeasti auttavista palveluista vaan ihmisten pitää vaatia näitä itse. Luulenpa että tosi moni jää siitä syystä apua vaille ja siksi kerronkin tästä mahdollisuudesta. Noposen firman työntekjä järjestää työpaikat tai koulutuksetkin, jos sellaista tarviaa ja vakuutusyhtiö uskoo niitä paremmin kuin jos itse yrittää asioitaan saada hoidetuksi.

      • Ketjun aloittaja

        Tuommoisella ulkopuolisella "uravalmentajalla" Yksityinen firma täällä helsingissä ja työeläkeyhtiö maksoi sen. 5 kertaa kävin ja kyllä apua sai liittyen siihen että mitä lähtisin opiskelemaan ja näitä vaihtoehtoja käytiin läpi mutta ei "uravalmentajalla" ollut edes sen vertaa tietoa mitä minä olin ottanut selvää esim. näistä tukiasioista sun muistakaan työeläkeyhtiön asioista.


      • Kale_
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Tuommoisella ulkopuolisella "uravalmentajalla" Yksityinen firma täällä helsingissä ja työeläkeyhtiö maksoi sen. 5 kertaa kävin ja kyllä apua sai liittyen siihen että mitä lähtisin opiskelemaan ja näitä vaihtoehtoja käytiin läpi mutta ei "uravalmentajalla" ollut edes sen vertaa tietoa mitä minä olin ottanut selvää esim. näistä tukiasioista sun muistakaan työeläkeyhtiön asioista.

        Joo, näitäkin on varmasti monia ja ammattitaito eiole kaikillla. Näistä missä minä ja kaveri kävi oli hyvät kokemukset, joten tätä firmaa uskaltaa hyvin suositella. Ne tiesi kyllä paljon ja avasi minunkin silmiä monessa asiassa jota en olisi yksin osannut edes ajatella. Nää on kai vähän erikoistuneita just meikäläisiin.


      • NN 5
        Kale_ kirjoitti:

        Joo, näitäkin on varmasti monia ja ammattitaito eiole kaikillla. Näistä missä minä ja kaveri kävi oli hyvät kokemukset, joten tätä firmaa uskaltaa hyvin suositella. Ne tiesi kyllä paljon ja avasi minunkin silmiä monessa asiassa jota en olisi yksin osannut edes ajatella. Nää on kai vähän erikoistuneita just meikäläisiin.

        Olin myös Noposen valmennuksessa Helsingissä ja se oli hyvä kokemus. Sain täysin heidän avullaan oppisopimuspaikan pitkään unelmoimalle alalle. Tarvitsin tukea ja sitä heiltä sain. Kannattaa siis pyytää sinne, työkkärin professista en ole kuullut samaa, eli mielummin tämmöiselle yksityiselle kuin työkkäriin. Vakuutusyhtiö ei näitä minulle tarjonnut vaan jouduin itse Ilmariselta tätä pyytämään. Hyvä kun pyysin!


      • Tuija 3+8
        NN 5 kirjoitti:

        Olin myös Noposen valmennuksessa Helsingissä ja se oli hyvä kokemus. Sain täysin heidän avullaan oppisopimuspaikan pitkään unelmoimalle alalle. Tarvitsin tukea ja sitä heiltä sain. Kannattaa siis pyytää sinne, työkkärin professista en ole kuullut samaa, eli mielummin tämmöiselle yksityiselle kuin työkkäriin. Vakuutusyhtiö ei näitä minulle tarjonnut vaan jouduin itse Ilmariselta tätä pyytämään. Hyvä kun pyysin!

        Minulle tarjottiin saman firman palveluja Varma-vakuutus yhtiön taholta ja otin ne vastaan. (Kävin Jyväskylässä.) Se oli tosi hyvä kokemus. Varma kouluttaa minut nyt uuteen ammattiin ja he järjestivät koko koulutuspaikkahomman Varman suuntaan ja selittivät tosi tarkasti mitä rahoja missäkin vaiheessa minä saan ja miten koulutus etenee jne. Suosittelen, pyytämään tätä jos ei itselle suoraan tarjota.


      • Tuikku67
        Tuija 3+8 kirjoitti:

        Minulle tarjottiin saman firman palveluja Varma-vakuutus yhtiön taholta ja otin ne vastaan. (Kävin Jyväskylässä.) Se oli tosi hyvä kokemus. Varma kouluttaa minut nyt uuteen ammattiin ja he järjestivät koko koulutuspaikkahomman Varman suuntaan ja selittivät tosi tarkasti mitä rahoja missäkin vaiheessa minä saan ja miten koulutus etenee jne. Suosittelen, pyytämään tätä jos ei itselle suoraan tarjota.

        Voin suositella, mutta ei sitä minullekaan mitenkään suoraan tarjottu, mutta annettiin kun pyysin.


      • Tanttaroosa
        Tuikku67 kirjoitti:

        Voin suositella, mutta ei sitä minullekaan mitenkään suoraan tarjottu, mutta annettiin kun pyysin.

        Nykyäänhän on trendinä kaikkialla, että asioita pitää vaatia, jos niitä haluaa. Eli normaalimeininkiä, ei mitään ihmeellistä.


      • Kuusseiska`
        Tanttaroosa kirjoitti:

        Nykyäänhän on trendinä kaikkialla, että asioita pitää vaatia, jos niitä haluaa. Eli normaalimeininkiä, ei mitään ihmeellistä.

        Mä pyysin pääsyä ulkopuoliselle uravalmentajalle eläketapiolasta eilen ja laittoivat heti minulle koneiltaan jonkun toimeksikutsun sinne. Kertoivat itsekin käyttävän paljon juuri tuota noposta, tuli ihan tunne että olivat iloisia kun ymmärsin pyytää ulkopuolista apua. Hämmästyin tosissaan heidän kantaansa, yleensä kun joutuu kissojen ja koirien kanssa anomaan jotain ja mitään apua ei kovinkaan helposti saa.


      • <dsfa<
        Kuusseiska` kirjoitti:

        Mä pyysin pääsyä ulkopuoliselle uravalmentajalle eläketapiolasta eilen ja laittoivat heti minulle koneiltaan jonkun toimeksikutsun sinne. Kertoivat itsekin käyttävän paljon juuri tuota noposta, tuli ihan tunne että olivat iloisia kun ymmärsin pyytää ulkopuolista apua. Hämmästyin tosissaan heidän kantaansa, yleensä kun joutuu kissojen ja koirien kanssa anomaan jotain ja mitään apua ei kovinkaan helposti saa.

        Pyysin ja pääsin. Ei tarvinnut kuin mainita asiasta. Tämä Ilmarisella.


      • --Tuire--
        <dsfa< kirjoitti:

        Pyysin ja pääsin. Ei tarvinnut kuin mainita asiasta. Tämä Ilmarisella.

        Kiitos vinkistä, soitin tänään Eläke-Fenniaan ja mun oma työntekijä oli lomalla, mutta kesälomantuuraaja sanoi hoitavansa asiaa eteenpäin. Tämä on juuri sitä mitä tarvitsen, sillä en tiedä yhtään mitä työtä voisin enää tehdä. Töihin haluaisin takaisin.


    • Tuikku67

      Onnea Tuire, siitä kaikki alkaa, olen iloinen puolestasi. t. Kanssakuntoutuja :)

    • --Tuire--

      Kiitos. Eka aika tällä viikolla. Vähän jännittää, mutta sillei kivalla tavalla :)

      • --Tuire--

        Pakko hehkuttaa, mutta mulla on nyt oppisopimuspaikka uudelle alalle. En olis millään uskonut että näin nopeasti sen saisin. Kannatti mennä sille valmentajalle, se mulle tän uuden paikan hommasi. Toki itse olin haastattelussa mutta ilman sitä valmentajaa ei olis tullu mitään kun sen kanssa tämä paikka saatiin.


    • tukiviidakko
    • oooppps

      Joo, mä sain tietokoneen lisäksi myös nosturin firmaan.

    • saamaton.....

      Mä en saanu mitään vaikka yritin tietokonetta tai muita apulaitteita.

      • 11+4

        Siis saitko myöntävän päätöksen että maksavat uudelleenkoulutuksesi? Kysyn siksi kun ainakin Varmalla tuo raha kuuluu siihen samaan "pakettiin" automaattisesti. Lisäksi matkakorvaukset tulee kuin manulle illallinen.


    • kokemusta on...

      Riippuu paljon kokonaistilanteesta mitä saa. Virkailijakohtaista on myös ja vuodenaikakin voi vaikuttaa onko rahaa miten paljon jemmassa.

    • ::Jeppe::

      Jep, alkuvuodesta on yleensä rahahanat löysemmässä, taantuma heikentää sijoituksia se myös vaikuttaa paljon.

    • Kiitos neuvoista!!

      Kiitos Tukiviidakko! Ohjeillasi irtosi uusi tietokone, jolla tätäkin viestiä kirjoitan!

    • Iloinen mirkku

      Mahtavaa, kerrankin täällä on jotain muuta kuin ainaista valitusta, ihana lukea positiivisia asioita ja hyviä vinkkejä.

    • pian yrittäjä

      Niin on, mä sain myös tietokoneen ja apua yritystoiminnan aloittamiseen! Neuvot tuli täältä! KIITOS!

    • pian yrittäjä

      Olen iloisen mirkun kanssa samaa mieltä. Täällä yleensä aina vaan pelkkää narinaa ja haukkumista. En ole viitsinyt pitkään aikaan kirjoittaa tänne mitään, kun tuntuu että aina kaikki vaan tyrmätään ja haukutaan. Kiva lukea hyvistä asioista ja saada vinkkejä muilta samassa tilanteessa olevilta.

    • Iloinen mirkku

      Kiitos, on mukavaa jakaa iloisia asioita kanssanne.

    • ratsuttaja!

      Täytyy ehdottomasti olla tyyytyväinen vaikka rahaa ei tulekaan samaa määrää kuin töissä, niin eläkeyhtiön kautta opiskelemaan lähtiessä ei opiskelle opintotuella ja lainalla. Valmistumisen jälkeen ei oo opintolaina odottamassa. Mä pääsin eläkeyhtiiön uravalmentajalle, olin tosi tyytyväinen noposen valmennukseen. Valmistuin viime vuonna oppisopimuksella uuteen työhön.

      • Elämä voittaa

        Hei, mukava kuulla, että asiat hoituvat kuntoon. Asioilla on tapana järjestyä. Noponenko järjestää oppisopimuspaikan?


    • ratsuttaja!

      Noponen järjesti, itseasiassa lopulta sain valita kahdesta eri paikasta. Mulla oli tosikiva valmentaja, kaikki meni sen kanssa hyvin ja ollaan soiteltu vielä nytkin jos joku asia on mietityttäny,

    • Näin se menee.

      Jos vakuutusyhtiö on velvollinen maksamaan kuntoutusrahaa niin silloin ei voi hakea Kelasta. Kelassa kuntoutusraha on saman suuruinen kuin sairauspäiväraha. Vakuutusyhtiöllä se on kertynyt työeläke 33%.

      • opiskelijaaaaaa

        eläkeyhtiö maksaa sen kuntoutustuen 33% korotusta siihen. Kela maksaa 10% varsinaisesta kuntoutustuesta vielä päälle.


    • yes

      Jäljempänä nuo laskukaavat. 2004 opiskelut eivät vaikuta kuntoutusrahaan muuten kuin sitä kautta että työeläkettä ei ole tuona vuonna kertynyt. Yhden vuoden osuus ei vaikuta juuri mitään kuntoutusrahan määrään.

    • jelpoy

      Kelan kautta ei kannata mennä, jos pääsee eläkeyhtiön kautta, on paljon paremmat edut.

    • uusissa töissä

      Noposen kautta mullekin järjestyi oppisopimuspaikka uuteen työhön, mun entinen työnantaja osti palvelun eli en menny eläkeyhtiön kautta vaikka sitten koulutuksen aikana jotain tukea eläkeyhtiöltäkin sain.

      • Maukka-75

        Sama juttu, mä tosin pyysin mun työnantajaa ostamaan palvelua noposelta, jotta he pääsevtä musta sairaasta työntekijästä eroon ja mä saan työpaikan ja työn jota voin tehdä. Molemmat oltiin tyytyväisiä, työnantaja ja minä. :)


      • selkävaivainen ämmä
        Maukka-75 kirjoitti:

        Sama juttu, mä tosin pyysin mun työnantajaa ostamaan palvelua noposelta, jotta he pääsevtä musta sairaasta työntekijästä eroon ja mä saan työpaikan ja työn jota voin tehdä. Molemmat oltiin tyytyväisiä, työnantaja ja minä. :)

        Tämä oli hyvä vinkki. Meilläkin on työnanatajan kanssa yhteiset itressit siitä että mä vaihtaisin työpaikkaa. Mulla on paljon sairaslomia ja uusi työ olisi järkevää kaikille. Täytyypä kysyä työnantajalta jos ne innostuis myös tuosta noposen palvelusta. Mä voisin hyvin alkaa etsimään uutta työtä kun vaan tietäis mitä työtä viel voisi tehdä.


      • oikkuri

        Mulla ei työnantaja suostunut maksamaan tätä ja nyt se sit maksaa mun jatkuvia saikkuja, ehkä mieli muuttuu vielä. Nykyistä työtä en pysty tekemään kuin 2vk kerralla, oon etsinyt uutta oppisopimuspaikkaa alalle, jota pystyisin tekemään mutta en oo löytäny paikkaa, ei haittais yhtään jos joku etsis niitä mun kanssa


      • omakokemustästä
        Maukka-75 kirjoitti:

        Sama juttu, mä tosin pyysin mun työnantajaa ostamaan palvelua noposelta, jotta he pääsevtä musta sairaasta työntekijästä eroon ja mä saan työpaikan ja työn jota voin tehdä. Molemmat oltiin tyytyväisiä, työnantaja ja minä. :)

        Mulla oli sama juttu, työnantaja oli kuullu jostain noposen työstä ja ne ehdotti mulle että mitäs jos ne ettis sulle uuden työn. Mä sanoin että jos ette heitä pois vaan saan itse päättää mihin meen niin voin kokeilla, mutta en usko että siitä mitään tulee. Kolmen kuukauden päästä irtisanoin itseni ja sain uuden duunin, jopa 500 kuussa enemmän kuin silloisessa duunissa. Noposen valmentaja teki mulle kaikki paperit millä työtä haettiin, ne opetti mitä vastata haastattelussa ja nyt oon ollu jo kohta vuoden uudessa duunissa. Uuden työpaikan pomo mietti miten pääsis eroon yhdestä tyypistä, niin aloin googlettelemaan että voisko nekin käyttää noposta tässä. Eli mä koin sen ihan hyväksi kun edellinen duuni oli sellaista että selkä ei kestäny sitä niin työantaja maksoi noposelle jotta ne hoitaa homman eteenpäin. Mä koin koko jutun ihan hyväksi eikä mua vedätetty mistään vaan päin vastoin koin että mulle kävi hyvin tässä.


      • EikäTässäVieläKaikki

        Joo, mulle kävi näin kivasta.

        Yhteiskunta hoitaa mut kuntoon.

        Vähän hoito on vielä kesken, mutta eteenpäin mennään vuosi vuodelta.

        Mitään palkka en vielä saa. Minä olen maksavana osapuolena. Harmi vaan, että kaikki omakustannuslaskurit nollautuvat joka kalenterivuosi. Omavastuun keräilykausi hidastaa kuntoutuskauden tehokasta käynnistymistä joka armias vuodenalku.

        Nyt sitten teen kokopäiväröitä milloin kelaan, terveyskeskukseen, lähipalvelukeskukseen, työnestotoimistoon, perusturvaan, vammaispalveluun, liittoon, työttömyyskassaan, työeläkekassaan, polikliiniseen osaamiskeskukseen, kuntoutusyksikköön, kuntoutustyöryhmään, työeläkeasioiden muutoksenhakulautakuntaan, sosiaaliasioiden muutoksenhakulautakuntaan, ortopedille, yleislääketieteen erikoislääkärille, fysiatrille, neurologille, terveyskeskuslääkärille, työpaikkalääkärille, työterveydenhoitajalle, psykologille, kipupoliklinikalle, kuntoutusosastolle, apuvälinelainaamolle, apuvälinekeskukselle, erikoistutkijalle, tukivaatteen mittaajille, jalkatuentekijöille, kesäkengäntekijöille, kevätkengäntekijoille, syyskengäntekijöille, talvikengäntekijöille, tukisukantekijöille, pohjallistenmittaajille, pohjallistentekijöille, vammaiskuljettajalle, kelataksinkuljettajalle, usealle henkilökohtaiselle avustajalle, vammaistuenkartoittajalle, sosiaaliohjaajalle, sosiaalityöntekijälle, kuntoutusohjaajalle, apuvälineteknikolle, potilasvahinkokeskukseen, kotihoidolle, kotipalvelulle, kotihoitopalvelulle, kotityöpalvelulle, kotiavulle, kotisairaanhoidolle, siivouspalvellulle, kuntohoitajalle, fysioterapeutille, lymfahoitajalle, potilasvakuutuslautakuntaan, apteekkiin, vakuutuskuntoutukseen, neljälle lakimiehelle, poliisille.....JA MATKA JATKUU :)


      • EikäTässäVieläKaikki
        EikäTässäVieläKaikki kirjoitti:

        Joo, mulle kävi näin kivasta.

        Yhteiskunta hoitaa mut kuntoon.

        Vähän hoito on vielä kesken, mutta eteenpäin mennään vuosi vuodelta.

        Mitään palkka en vielä saa. Minä olen maksavana osapuolena. Harmi vaan, että kaikki omakustannuslaskurit nollautuvat joka kalenterivuosi. Omavastuun keräilykausi hidastaa kuntoutuskauden tehokasta käynnistymistä joka armias vuodenalku.

        Nyt sitten teen kokopäiväröitä milloin kelaan, terveyskeskukseen, lähipalvelukeskukseen, työnestotoimistoon, perusturvaan, vammaispalveluun, liittoon, työttömyyskassaan, työeläkekassaan, polikliiniseen osaamiskeskukseen, kuntoutusyksikköön, kuntoutustyöryhmään, työeläkeasioiden muutoksenhakulautakuntaan, sosiaaliasioiden muutoksenhakulautakuntaan, ortopedille, yleislääketieteen erikoislääkärille, fysiatrille, neurologille, terveyskeskuslääkärille, työpaikkalääkärille, työterveydenhoitajalle, psykologille, kipupoliklinikalle, kuntoutusosastolle, apuvälinelainaamolle, apuvälinekeskukselle, erikoistutkijalle, tukivaatteen mittaajille, jalkatuentekijöille, kesäkengäntekijöille, kevätkengäntekijoille, syyskengäntekijöille, talvikengäntekijöille, tukisukantekijöille, pohjallistenmittaajille, pohjallistentekijöille, vammaiskuljettajalle, kelataksinkuljettajalle, usealle henkilökohtaiselle avustajalle, vammaistuenkartoittajalle, sosiaaliohjaajalle, sosiaalityöntekijälle, kuntoutusohjaajalle, apuvälineteknikolle, potilasvahinkokeskukseen, kotihoidolle, kotipalvelulle, kotihoitopalvelulle, kotityöpalvelulle, kotiavulle, kotisairaanhoidolle, siivouspalvellulle, kuntohoitajalle, fysioterapeutille, lymfahoitajalle, potilasvakuutuslautakuntaan, apteekkiin, vakuutuskuntoutukseen, neljälle lakimiehelle, poliisille.....JA MATKA JATKUU :)

        Ai, niin lista jatkuu ja jatkuu...
        Potilasasiamiehille kaupunginsairaalassa, keskussairaalassa ja yliopistollisessa sairaalassa.
        Sosiaaliasimies, Valviran asiantuntijat ja Avin tarkastajat.
        Sosiaali- ja terveysministeriö.
        THL.
        jne.


    • LhhjG

      Ilman uraneuvojaa hain kelasta kuntoutustuen ja rahan 2300€\kk opiskelen nyt korkeakoulussa...tapella kyllä sai. olis ollu juristin paperit nii oisin helpommalla päässyt :)

    • uravalmentajallaollu

      Onnea sinulle, ei ollut varmasti helppo tie selvitä tuosta yksin!

    • Onko jotain vihjettä, että miten kannattaa toimia. Soitin Kelalla ja eläkeyhtiöön. Sanoivat Kelalla että kun olen töistä saikulla, niin kuntoutusraha(ammatilliseen koulutukseen) anotaan ensisijaisesti eläkeyhtiöstä. Eivät kuitenkaan sulkeneet pois kelaa(oli ns. toissijainen). Kelalla raha on paljon isompi. Onko vihjeitä tai taktiikkaa, että miten tämän muljauttaa Kelan puolelle eikä eläkeyhtiön. Mielummin sitä paremmalla korvauksella opiskelisi. Kelalla vain sanoivat tosiaan että ensisijaisesti anomus työeläkeyhtiöön. Kait tässä jotenkin saa kelalle homman, niin saa paremman rahan?...neuvoja/kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe