Kaspin, huijausta vai vedätystä???

Melkor

Olisi kiva kuulla muiden harjoittelijoiden kokemuksia Kaspin-rintamalta. Itse kävin yhdellä seminaarilla ja suuhun jäi kovasti kökkö maku. Tyhjän käden tekniikat olivat kummallinen kokoelma aikidoa, ninjutsua, sekä jotain muita lajeja ja veitsiharjoitteet olivat kyllä suoraan filippiiniläisistä lajeista kopioituja. Lajin pimeäharjoitteetkin on tunnettu esim. ninjutsussa jo iät ajat. Lajia markkinoidaan tehokkaana sotilastaitona, mutta tissin vääntäminen vastauksena kuristukseen ei vaan toimi, vaikka se kuinka v****maista olisikin. Entäs sitten historia; sehän tuntuu muuttuvan sen mukaan, mitä kouluttajan sylki suuhun tuo. Pari vuotta sitten lajia markkinoitiin kiinalaisena lajina, jonka naiset olivat kehittäneet, televisiossa se olikin jo sitten suomalainen laji, jota suomalaiset naiset ovat kehittäneet ja nyttemmin sitten naisista ei enää puhutakaan mitään, sitä markkinoidaan vain "suomalaisena taistelutaitoja". Nimi "Kaspin" tulee kuulemma jostain kalliosta, eikun siis kasista, eikun siis...Myös aseita tuntuu lajiin tulevan sitä mukaa lisää, kun lajin opettaja ehtii niitä valmistaa. Jos myös uskoisi kaikki puheet Kaspinin käytöstä taistelukentillä, niin suomalaisethan eivät olisi koskaan hävinneet yhtään sotaa, eikä miehiämme olisi haudattuna satojatuhansia ympäri euroopan taistelukenttiä. Mutta oli kiva kuulla, että esim. israelilaiset ovat käyneet ottamassa oppia suomalaisilta ja muuttaneet Krav Magaa niin, ettei siinä peräännytä enää??? (koska Kaspinissahan ei voi liikkua taakse, kun ollaan metriä syvässä lumessa???!!!). Israelissahan ei ole omasta takaa kamppailulajiopettajia ja siellähän on tunnetusti paljon lunta, joten on kiva, kun tälläistä kulttuurivaihtoa tehdään. Paksuin juttu oli kuitenkin Allan Hagertin kanssa harjoiteltu puukkotekniikka, heh heh. Hyvä vitsi, ainut vaan että heitettiin pokalla naamalla. Summa summarum, itselläni on tällä hetkellä käsitys, että kyseessä on parhaita kamppailulajien vedätyksiä pitkään aikaan (oikaiskaa, jos olen väärässä, tai jos lajista löytyy T-O-D-E-L-L-I-S-T-A faktaa jostakin). Savossahan on pitkät perinteet p****n puhumisella, joten olisikohan lajin tasot aikoinaan myönnetty sillä perusteella?

79

54464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flammee

      Netistä luetut kas-pin jutut ei kyllä vakuuta minuakaan.. "Valitettavasti" on olemassa muutamia ihmisiä jotka ilmeisesti tietävät vähän enemmän kamppailusta kuin minä (heh), ja sanovat mokomat että siinä on jotain järkeäkin.. Niin paljon kuin se tietojenkäsittelyä opiskelevaa tympäseekin, niin sellaiseen tulokseen olen tullut, että pelkän netin ja kuulopuheiden välityksellä ei ehkä kannata kaikkia mielipiteitään muodostaa..

      Mutta juu, eipä laji noin sisällöllisesti satu kiinnostamaan, Miklu varmaan tulee kohta sanomaan että kannattaa käydä leirillä..

      • Tiedz

        olen harjoitellut työkaverini kanssa joka reenaa Kaspinia ja vertailleet tekniikoita ja niiden toimivuutta ja voinkin kertoa, että vakuutuin niiden toimivuudesta. Tosin kaspinin tekniikat on kyllä melko erilaisia kuin monien muiden kamppailulajien...esim: se, että nyrkkiä käytetään tod.harvoin...sen sijaan avokämmentä (karhunkämmen) taasen aika paljon. Puukkotekniikat ovat kyllä omiaan juuri kehitetty suomalaisten omista "puukkojunkkari jutuista". Samoin sidonnat ja torjumiset..melko erikoisia mutta tuntui käytännössä toimivilta kuitenkin.
        Jännä lajissa on se, että tekniikat tehdään melko löysän/letkeän oloisesti, eli myötäillään vastustajan liikkeitä.
        Itse olen lähinnä krav maga miehiä(jota käytimme vertailuna) molemmat opimme toisiltamme melko hyviä ja uusia näkemyksiä samoista hyokkäyksistä/puolustautumisista.
        Että omasta puolestani voinkin suositella kyseistä lajia, josvain on mahdollisuus sitä harjoitella...huonompi puoli onkin juuri siinä, ettei sitä voi harjoitella kovin monessa paikassa suomessa.


      • Persehölkkä
        Tiedz kirjoitti:

        olen harjoitellut työkaverini kanssa joka reenaa Kaspinia ja vertailleet tekniikoita ja niiden toimivuutta ja voinkin kertoa, että vakuutuin niiden toimivuudesta. Tosin kaspinin tekniikat on kyllä melko erilaisia kuin monien muiden kamppailulajien...esim: se, että nyrkkiä käytetään tod.harvoin...sen sijaan avokämmentä (karhunkämmen) taasen aika paljon. Puukkotekniikat ovat kyllä omiaan juuri kehitetty suomalaisten omista "puukkojunkkari jutuista". Samoin sidonnat ja torjumiset..melko erikoisia mutta tuntui käytännössä toimivilta kuitenkin.
        Jännä lajissa on se, että tekniikat tehdään melko löysän/letkeän oloisesti, eli myötäillään vastustajan liikkeitä.
        Itse olen lähinnä krav maga miehiä(jota käytimme vertailuna) molemmat opimme toisiltamme melko hyviä ja uusia näkemyksiä samoista hyokkäyksistä/puolustautumisista.
        Että omasta puolestani voinkin suositella kyseistä lajia, josvain on mahdollisuus sitä harjoitella...huonompi puoli onkin juuri siinä, ettei sitä voi harjoitella kovin monessa paikassa suomessa.

        Kaspin sopii Kaspin ihmisille erittäin hyvin?
        Mielekkäämpää olisi keskustella millaisia ovat Kaspin ihmiset. Kaspin kertomuksista voi päätellä jo jotain. Kaspin on Kaspin ja ihmiset sen mukaisia. Ei huono, eikä hyvä, mutta jotain siltä väliltä. Keksittyä vai totta...jotain siltä väliltä.


      • Tiedz
        Persehölkkä kirjoitti:

        Kaspin sopii Kaspin ihmisille erittäin hyvin?
        Mielekkäämpää olisi keskustella millaisia ovat Kaspin ihmiset. Kaspin kertomuksista voi päätellä jo jotain. Kaspin on Kaspin ja ihmiset sen mukaisia. Ei huono, eikä hyvä, mutta jotain siltä väliltä. Keksittyä vai totta...jotain siltä väliltä.

        Ja toi oli sitten ilmeisesti jollain tavalla asiallinen vastaus....ite en ainakaan tajunnut mitään. Jokaiseen lajiin pitää sisäistyä ennenkuin sitä voi alkaa kunnolla oppimaan.


      • Miklu

        ...että kannattaa käyvvä leirillä ;)
        Mutta elekää menkö enneku on tarpeeksi reeniä takana muista touhuloista.
        Muuuutta mikä minä olen Kas-pinsta puhumaan ku eivät K-p -miehet itekkään lajistaan liikoja huutele. Seurataan jännityksellä mutta ei pidätetä hengitystä!


    • Venäjältä

      Aikonaan (useita vuosia sitten) sain kunnian olla Pietarin erikoisjoukkojen kouluttajan IP-reeneissä. Kouluttaja apukouluttaja tekivät kaikki tekniikat oikealla ja todella terävällä puukolla, joka aiheutti heille vuotavia naarmuja sinne tänne. Tekniikat tehtiin (torjunnat, väistöt ja vastaiskut) rentoina ja sivusta katsoen todella "löysän" näköisesti, mutta uskomattoman tehokkaasti ja varmasti todellisuudessa tappavalla kovuudella. Onkohan Kaspin-kaveri ollut samoissa reeneissä ja saanut vaikutteita sieltä?

      Reenien jälkeen ei tullut mieleenkään kyseenalaistaa kouluttajan taitoa eikä motivaatiota opettamiensa asioiden ja tekniikoiden toimivuuksien suhteen. Hän näet tarvitsi taitojaan jokapäiväisessä taistelussa venäläisiä rikollisia vastaan. Mistä johtuu, että Kaspin ei saa samanlaista varauksetonta hyväksyntää?

      • Miklu

        Venäläisillä lienee sellanen hullu tapa tehdä pehmeän näköisiä liikkeitä. Kattoo esim. systemaa. Net jotka ovat kokeileet ovat olleet tyytyväisiä. Minä en ole koklinu mutta jos tilaisuus tulee niin why not.
        FMA rokkaa kuitennii.


      • make

        niinpä se vaan on me olemme aika lähellä toisia=)käyppä tutkimassa suomen ja velivenäläisen yhteistä historiaa eikös mannerheimikin ollut ennen venäjän puolella=)


    • MrF

      Asiaa on tosiaan Protestin sivuilla käsitelty aika laajasti. Tai paremmin ihmiset ovat yrittäneet kysyä epäkohdista lajin harrastajilta, ja vastaukset ovat olleet ympäripyöreitä jorinoita ja lainauksia Topeliuksen runoista.

      Paras väite oli Valkoselta jossain artikkelissa kuinka häneltä jäi vuoden 1968 olympialaiset judossa väliin rahoituksen takia. Ja kun asiaa tarkastaa, niin huomaa ettei judo ollut olympialajina 1968.

      Uskomatonta tarinaa suurin osa historiasta, enkä ymmärrä minkä ihmeen takia täytyy tuolla tavalla valehdella lajilleen historia. Onhan monella toimivalla lajilla, esim. brassijutsu, hyvin lyhyt menneisyys ja laji toimii hyvin siltikin. Vai olisiko tässä käänteisesti, että kun laji ei toimi, niin keksitään historia, joka kiinnostaa joitain kansallismielisiä metsien miehiä?

      • Pöllö

        "Onhan monella toimivalla lajilla, esim. brassijutsu, hyvin lyhyt menneisyys ja laji toimii hyvin siltikin"
        Määrittele "toimiva laji". (?)


      • Meillä niitä kutsutaan markkinoinniksi tai paskanpuhumiseksi

        Ja brassijutsussahan eivät legendat ole vallanneet alaa... Eiväthän?


    • mokko, pohojanmaalta

      Kyllä sitä aina arvostellaan eri kamppailulajeja,arvostelijoita löytyy. Käykää ensin treenaamassa jonkin aikaa kyseistä lajia tai yleensä jotakin ennenkuin haukutte tekniikat ja niiden toimivuuden, kuinka moni on joutunut käyttämään harjoittelemaansa puukko tai muuta asetekniikkaa tositilanteessa? uusi laji? jos toisessa maailmansodassa suomen sotilaiden tekniikat olivat osaltaankin kaspinia niin hyvin toimii, ei ainakaan olla tänäpäivänä venäjän vallan alla Ladajonossa eli se siitä häviämisestä sodissa. Pohtikaa asioita ennenkun alatte vuodattamaan niitä ihmistenilmoille.

      • Andy

        "kuinka moni on joutunut käyttämään harjoittelemaansa puukko tai muuta asetekniikkaa tositilanteessa?"

        Onko Valkonen? Jos on, niin onko tästä muuta tietoa, kuin että hän itse sanoo niin?

        "jos toisessa maailmansodassa suomen sotilaiden tekniikat olivat osaltaankin kaspinia niin hyvin toimii, ei ainakaan olla tänäpäivänä venäjän vallan alla Ladajonossa eli se siitä häviämisestä sodissa."

        Niin, jos. Onko mitään muuta syytä kuin Valkosen sana olettaa, että näin on asian laita? Sitäpaitsi kyllä siihen aikaan Suomessakin jo tykit ja pyssyt oli, joilla ne venäläiset 99-prosenttisesti tapettiin.


      • Hmm

        "jos toisessa maailmansodassa suomen sotilaiden tekniikat olivat osaltaankin kaspinia niin hyvin toimii, ei ainakaan olla tänäpäivänä venäjän vallan alla Ladajonossa"

        Ahaa, en tiennytkään että Talvi- ja Jatkosota olivat sarja suomalaisten ja venäläisten välillä käytyjä 1-vs-1 puukkotappeluita. Kiitos tästä loistavasta historianpläjäyksestä.

        Onko asialla taas joku ekspertti joka kuvittelee että sodat ratkeavat lähitaistelulajeilla?

        "Pohtikaa asioita ennenkun alatte vuodattamaan niitä ihmistenilmoille."

        Suosittelen samaa sinulle.


      • Melkor

        Kuten kerroin aikaisemmassa viestissäni, niin "Kaspin"- kokemukseni on tosiaan vain yhden leirin mittainen, joten siksi kysyinkin toisten harjoittelijoiden mielipiteitä lajista. Lajin treenaaminen ei minua kiinnosta, koska siihen nykyään liittyvä historiallinen paskanpuhuminen on vienyt mielestäni pohjan ja uskottavuuden koko lajilta. Valkosen puukkotekniikoiden toimivuudesta en tiedä, koska mies ei kyllä itse paljoa puukkoa pyöritellyt leirillä (missäs mies on muuten veitsen kanssa tapellut?). En viitsi kauheasti enää kommentoida Kaspinia omalta osaltani, mutta totean vain seuraavia historiallisia faktoja: Suomi ON ollut Venäjän vallan alla useaan otteeseen, mm. Pikku Vihan, Ison Vihan ja koko 1800-luvun aina vuoteen 1917. Suomalaisia ovat hallinneet ennen venäläisiä tietenkin myös ruotsalaiset satojen vuosien ajan. Suomalaiset totta kyllä osallistuivat sotiin ja konflikteihin eri puolilla Eurooppaa, mutta heitä kuoli arviolta 500 000 näissä sodissa. Suomalaisia TAISTELI eliittijoukoissa mm. Pommerissa, mutta he olivat erikoistuneet ratsuilla ja tuliaseilla käytävään taisteluun, eivät "Kaspiniin" (Karoliinit). Minä lupaan muuttaa käsityksiäni lajista, jos osaatte kertoa minulle yhdenkin historiallisen lähdeteoksen, jossa "Kaspin" mainitaan suomalaisena taistelutaitona (tai yleensä mainitaan "suomalaista taistelutaitoa"). Mielestäni ainoa taatusti elävä kansanperinne "Kaspinin" ympärillä on Valkosen savolainen jutunkerronnan perinne; kuulijan tehtävänä on tietää, milloin häntä vedätetään liikaa ja viheltää homma poikki. Omalta osaltani teen sen nyt!


      • flammee
        Melkor kirjoitti:

        Kuten kerroin aikaisemmassa viestissäni, niin "Kaspin"- kokemukseni on tosiaan vain yhden leirin mittainen, joten siksi kysyinkin toisten harjoittelijoiden mielipiteitä lajista. Lajin treenaaminen ei minua kiinnosta, koska siihen nykyään liittyvä historiallinen paskanpuhuminen on vienyt mielestäni pohjan ja uskottavuuden koko lajilta. Valkosen puukkotekniikoiden toimivuudesta en tiedä, koska mies ei kyllä itse paljoa puukkoa pyöritellyt leirillä (missäs mies on muuten veitsen kanssa tapellut?). En viitsi kauheasti enää kommentoida Kaspinia omalta osaltani, mutta totean vain seuraavia historiallisia faktoja: Suomi ON ollut Venäjän vallan alla useaan otteeseen, mm. Pikku Vihan, Ison Vihan ja koko 1800-luvun aina vuoteen 1917. Suomalaisia ovat hallinneet ennen venäläisiä tietenkin myös ruotsalaiset satojen vuosien ajan. Suomalaiset totta kyllä osallistuivat sotiin ja konflikteihin eri puolilla Eurooppaa, mutta heitä kuoli arviolta 500 000 näissä sodissa. Suomalaisia TAISTELI eliittijoukoissa mm. Pommerissa, mutta he olivat erikoistuneet ratsuilla ja tuliaseilla käytävään taisteluun, eivät "Kaspiniin" (Karoliinit). Minä lupaan muuttaa käsityksiäni lajista, jos osaatte kertoa minulle yhdenkin historiallisen lähdeteoksen, jossa "Kaspin" mainitaan suomalaisena taistelutaitona (tai yleensä mainitaan "suomalaista taistelutaitoa"). Mielestäni ainoa taatusti elävä kansanperinne "Kaspinin" ympärillä on Valkosen savolainen jutunkerronnan perinne; kuulijan tehtävänä on tietää, milloin häntä vedätetään liikaa ja viheltää homma poikki. Omalta osaltani teen sen nyt!

        Historiasta en sano mittään, mutta puukko-osaamisesta sen verran että jos filippolajeja opettavalla henkilöllä ei ole negatiivista sanottavaa lajista niin kyllä se minulle riittää..

        Hmm, en aikoinut kertoa nimiä, mutta ilman niitä tuolla viestilläni ei taida olla pohjaa.. Elikkäs, tälle foorumille joskus kirjoittelevista Miklulla on leirikokemusta kaspinista ja ylistää sitä niin innokkaasti että veikkaisin että hänen kali-opettajallaan (myös käynyt kas-pin-leirillä ja varmasti tietoinen Miklun kas-pin kehumisesta) olisi sanottavaa, jos sanomiseen olisi syytä ja näinollen Miklukaan ei sitten niin kauheasti varmaan ylistäisi sitä. =)

        Vakuuttavaa informaatiota, eikös totta.. =D


      • erkki
        Andy kirjoitti:

        "kuinka moni on joutunut käyttämään harjoittelemaansa puukko tai muuta asetekniikkaa tositilanteessa?"

        Onko Valkonen? Jos on, niin onko tästä muuta tietoa, kuin että hän itse sanoo niin?

        "jos toisessa maailmansodassa suomen sotilaiden tekniikat olivat osaltaankin kaspinia niin hyvin toimii, ei ainakaan olla tänäpäivänä venäjän vallan alla Ladajonossa eli se siitä häviämisestä sodissa."

        Niin, jos. Onko mitään muuta syytä kuin Valkosen sana olettaa, että näin on asian laita? Sitäpaitsi kyllä siihen aikaan Suomessakin jo tykit ja pyssyt oli, joilla ne venäläiset 99-prosenttisesti tapettiin.

        "kuinka moni on joutunut käyttämään harjoittelemaansa puukko tai muuta asetekniikkaa tositilanteessa?"

        "Onko Valkonen? Jos on, niin onko tästä muuta tietoa, kuin että hän itse sanoo niin?"

        Oletko sinä nähnyt kuin opettajasi on tapellut puukkohyökkääjää vastaan muualla kuin salilla? Tai yleensä ollut edes tappelussa salin ulkopuolella? Ei niistä varmaan romaaneja kirjoiteta jos tappeluun joutuu. Pitääkö taistelulajin opettajalla olla videokamera ja lehtitoimittaja mukana siltä varalta jos joutuu tappeluun?

        hyvä jätkät....


      • make
        Andy kirjoitti:

        "kuinka moni on joutunut käyttämään harjoittelemaansa puukko tai muuta asetekniikkaa tositilanteessa?"

        Onko Valkonen? Jos on, niin onko tästä muuta tietoa, kuin että hän itse sanoo niin?

        "jos toisessa maailmansodassa suomen sotilaiden tekniikat olivat osaltaankin kaspinia niin hyvin toimii, ei ainakaan olla tänäpäivänä venäjän vallan alla Ladajonossa eli se siitä häviämisestä sodissa."

        Niin, jos. Onko mitään muuta syytä kuin Valkosen sana olettaa, että näin on asian laita? Sitäpaitsi kyllä siihen aikaan Suomessakin jo tykit ja pyssyt oli, joilla ne venäläiset 99-prosenttisesti tapettiin.

        joo oli ja amerikassa atomipommit=)kuulehan nyt otahan selvää=)


      • jep jep
        Melkor kirjoitti:

        Kuten kerroin aikaisemmassa viestissäni, niin "Kaspin"- kokemukseni on tosiaan vain yhden leirin mittainen, joten siksi kysyinkin toisten harjoittelijoiden mielipiteitä lajista. Lajin treenaaminen ei minua kiinnosta, koska siihen nykyään liittyvä historiallinen paskanpuhuminen on vienyt mielestäni pohjan ja uskottavuuden koko lajilta. Valkosen puukkotekniikoiden toimivuudesta en tiedä, koska mies ei kyllä itse paljoa puukkoa pyöritellyt leirillä (missäs mies on muuten veitsen kanssa tapellut?). En viitsi kauheasti enää kommentoida Kaspinia omalta osaltani, mutta totean vain seuraavia historiallisia faktoja: Suomi ON ollut Venäjän vallan alla useaan otteeseen, mm. Pikku Vihan, Ison Vihan ja koko 1800-luvun aina vuoteen 1917. Suomalaisia ovat hallinneet ennen venäläisiä tietenkin myös ruotsalaiset satojen vuosien ajan. Suomalaiset totta kyllä osallistuivat sotiin ja konflikteihin eri puolilla Eurooppaa, mutta heitä kuoli arviolta 500 000 näissä sodissa. Suomalaisia TAISTELI eliittijoukoissa mm. Pommerissa, mutta he olivat erikoistuneet ratsuilla ja tuliaseilla käytävään taisteluun, eivät "Kaspiniin" (Karoliinit). Minä lupaan muuttaa käsityksiäni lajista, jos osaatte kertoa minulle yhdenkin historiallisen lähdeteoksen, jossa "Kaspin" mainitaan suomalaisena taistelutaitona (tai yleensä mainitaan "suomalaista taistelutaitoa"). Mielestäni ainoa taatusti elävä kansanperinne "Kaspinin" ympärillä on Valkosen savolainen jutunkerronnan perinne; kuulijan tehtävänä on tietää, milloin häntä vedätetään liikaa ja viheltää homma poikki. Omalta osaltani teen sen nyt!

        Joka lajissa on toki oma mytologiansa kuten kiinalaiset lentävät ninjaukkelit. Itse en kuitenkaan kyseenalaista puukko-/ muitatekniikoita ,koska itsellä on niin puukoista kuin taltutuksistakin jäänyt jotain käteen joita olen menestyksellä käyttänyt työskennelläsäni turvallisuustehtävissä. Historian havinaa sen verran, että suomen kaukopartiomiehet joituivat usein puukoilla veistelemään naapuria, koska sodankäynnin kannalta on parempi olla hiljaa ei eikä räiskiä olin paikkaansa kaikille julki (ainakaan vihollislinjan takana 6 miehenporukalla). Nyt tietenkin tietokoneen ääressä istuvat kaikkitietävät kertoo äänenvaimentimista ja muista valomiekoista, mutta käykääpä ensin vaikka armeija ja suhteuttakaa nyky rahatilanne 1939 tapahtumiin puhukaa lisää.


      • Historioitsija
        Melkor kirjoitti:

        Kuten kerroin aikaisemmassa viestissäni, niin "Kaspin"- kokemukseni on tosiaan vain yhden leirin mittainen, joten siksi kysyinkin toisten harjoittelijoiden mielipiteitä lajista. Lajin treenaaminen ei minua kiinnosta, koska siihen nykyään liittyvä historiallinen paskanpuhuminen on vienyt mielestäni pohjan ja uskottavuuden koko lajilta. Valkosen puukkotekniikoiden toimivuudesta en tiedä, koska mies ei kyllä itse paljoa puukkoa pyöritellyt leirillä (missäs mies on muuten veitsen kanssa tapellut?). En viitsi kauheasti enää kommentoida Kaspinia omalta osaltani, mutta totean vain seuraavia historiallisia faktoja: Suomi ON ollut Venäjän vallan alla useaan otteeseen, mm. Pikku Vihan, Ison Vihan ja koko 1800-luvun aina vuoteen 1917. Suomalaisia ovat hallinneet ennen venäläisiä tietenkin myös ruotsalaiset satojen vuosien ajan. Suomalaiset totta kyllä osallistuivat sotiin ja konflikteihin eri puolilla Eurooppaa, mutta heitä kuoli arviolta 500 000 näissä sodissa. Suomalaisia TAISTELI eliittijoukoissa mm. Pommerissa, mutta he olivat erikoistuneet ratsuilla ja tuliaseilla käytävään taisteluun, eivät "Kaspiniin" (Karoliinit). Minä lupaan muuttaa käsityksiäni lajista, jos osaatte kertoa minulle yhdenkin historiallisen lähdeteoksen, jossa "Kaspin" mainitaan suomalaisena taistelutaitona (tai yleensä mainitaan "suomalaista taistelutaitoa"). Mielestäni ainoa taatusti elävä kansanperinne "Kaspinin" ympärillä on Valkosen savolainen jutunkerronnan perinne; kuulijan tehtävänä on tietää, milloin häntä vedätetään liikaa ja viheltää homma poikki. Omalta osaltani teen sen nyt!

        Paini ja nyrkkeily mainitaan usein kertaan vanhoissa koulutusdokumenteissa. Kaspinista en ole kuullutkaan.


      • morasin
        jep jep kirjoitti:

        Joka lajissa on toki oma mytologiansa kuten kiinalaiset lentävät ninjaukkelit. Itse en kuitenkaan kyseenalaista puukko-/ muitatekniikoita ,koska itsellä on niin puukoista kuin taltutuksistakin jäänyt jotain käteen joita olen menestyksellä käyttänyt työskennelläsäni turvallisuustehtävissä. Historian havinaa sen verran, että suomen kaukopartiomiehet joituivat usein puukoilla veistelemään naapuria, koska sodankäynnin kannalta on parempi olla hiljaa ei eikä räiskiä olin paikkaansa kaikille julki (ainakaan vihollislinjan takana 6 miehenporukalla). Nyt tietenkin tietokoneen ääressä istuvat kaikkitietävät kertoo äänenvaimentimista ja muista valomiekoista, mutta käykääpä ensin vaikka armeija ja suhteuttakaa nyky rahatilanne 1939 tapahtumiin puhukaa lisää.

        Ninjat eivät olleet kiinalaisia.

        Yllätystappo puukolla on eri asia kuin puukkotappelu kasvokkain. Jokaisen maan armeija opetti omille erikoisjoukoillensa miten tappaa vihollisen yksittäinen vartiomies äänettömästi ja kylmin asein. Näitä oppaita löytyy netistä. Onko suomalaisten oppaissa mitään muuta kuin normaalia pistimen ja puukottamisen opettamista? Löytyykö mainintoja koulutuksesta sadoista kaukopartiokirjoista ja muistelmista? Vai kuuluuko tarinaan, että Kaspinia opetettiin salassa ja vain tarkoin valituille henkilöille, jotka vannoivat verivalan viedä tietonsa hautaan?


      • Anonyymi

        Mistä tiedät että käyttikö suomalaiset kyseistä lajia sodassa..? vähän epäilen ja jos olisi niin kyseinen laji olisi tänä päivänä erittäin tunnettu ip laji Huom. ympäri maailmaa. Ja ottakaa se järki käteen ei sellaista lajia ole olemassakaan ku kaspin...


    • Julle

      Jep Jep!
      Sanon vaan että kannattaa käydä leireillä kattomassa millaisesta lajista on kyse. Ei varmaan minkään lajin salat aukea ihan yhdellä leirillä. Ei esim. aikidokaan ihan eka kerralla mene jakeluun.
      Lajin historiasta en osaa mennä sanomaan sen kummemmin, en ole asiaan perehtynyt. Mutta onko ajatuksena aivan mahdotonta, että Suomessa on todella kehitetty taistelutaitoja aikojen kuluessa? Suomalaiset ovat kuitenkin sotineet paljon ja menestyneet varsin hyvin. Vaikkei kaikki menestys taistelutaidoista johtuisikaan, ei liene kuitenkaan mahdotonta etteivätkö suomalaiset olisi kehittäneet esim. omia puukkotekniikoitaan.
      Tekniikka on suoraviivaista ja tehokasta. Potkut matalia ja nopeita, lyönnit rentoja, puukkotekniikat tehdään omia valtimoita suojaten ilman turhia kiemuroita. Vähemmän kaspinissa on hienolta näyttäviä turhia temppuja kuten esim. taekwondossa, karatessa tai aikidossa(harrastanut kaikkia).
      Valkosen asiantuntemusta ei mielestäni kannata kyseenalaistaa. Kuusi kattotiiltä ei katkea sormenpäillä paskapuheilla. Jos haluaa, voihan Valkoselle tietysti mennä kasvotusten kertomaan mielipiteitään. Sieltä saa todennäköisesti paremmat vastaukset kaspinista kuin täältä.
      "Tyhjän käden tekniikat olivat kummallinen kokoelma aikidoa, ninjutsua, sekä jotain muita lajeja ja veitsiharjoitteet olivat kyllä suoraan filippiiniläisistä lajeista kopioituja." No niin no. Ju- jutsu muistuttaa judoa, judo kreikkalais-roomalaista painia. Onko käsivarsiheitto kopioitu ju-jutsuun kr- painista vai toisin päin? Onko karaten lyönnit kopioitu jostain kung-fu tyylistä? En tiedä yhtään lajia, joka ei muistuta missään suhteessa mitään muuta lajia.
      Toisaalta on kyllä ymmrrettävää jos on leirin jälkeen hieman pihalla. Tekniikkaa ja asiaa tulee aika vauhdilla, joskus voi olla lieviä vaikeuksia pysyä kyydissä.
      En sano kaspinia muita lajeja paremmaksi, mutta ei sitä voi sanoa huonommaksikaan.

      • Joojojooo

        Käsivarsiheitto on kopioitu jujutsuun painista. Melkein kaikki heitot ovat alunperin painiliikkeitä, vaikka itämaissa (eiryisesti japani) on ollut tapana omia liikkeitä (varsinkin jujutsu tyylisuunnat, judon luojahan on myöntänyt kopioineensa heittoja painista.). Aina naurattaa kun esim. brassijutsussa jokin "teh ultimate extreme new takedown" -video tulee esittämään uusia liikkeitä.

        Mm. jalkasakset ovat ihan painiliike, vaikka se esitetään "teh itämaisena" jujutsu -liikkeenä. Jalkasaksia ei vain kauheasti painissa käytetä, koska ne vaarantavat hyökkääjän itsensä.


    • Hessu

      Aikido 2/2001 s. 11-12

      "Tunnemme useita itämaisia lajeja, mutta tuskin kukaan meistä pystyy näyttämään todeksi läheskään kaikkea ko lajeista kerrottua tarinaa. Silti tarinoiden eksotiikka tuntuu uppoavan meihin miltei täydestä. Itse muistan hyvin ihastelleeni useita samuraisotien muistomerkkehä Japanin maaseudulla kunnes pari japanilaista kaveriani paljasti, riittävän pitkän tuttavuuden jälkeen, muistopaasien tärkeimmän tarkoituksen. Niihin liittyvät tarinat ovat yleensä aika hataria ja suurenneltuja, mutta legendat ja muistomerkit pönkittävät oivallisella tavalla kansallista itsetuntoa.
      Entä jos meille kerrottaisiin jostain kotimaisesta läpi vuosisatojen muutamien sukujen hallussa kulkeutuneesta taistelulajista? Ja millä tavalla puukkotekniikat eroavat eri puolilla Suomea? Aivan, nauruhan siitä tulisi. Kuitenkin samaan yhtälöön pitäisi tunkea ne tosiasiat, että sotia täällä on käyty kautta aikojen ja sijaitsemme havumetsävyöhykkeellä, jossa puukko työvälineenä on ollut välttämätön."

    • mauf
      • -.-

        "Älä tuomitse lajia, vaan harrastajat." Kyseinen lausahdus sopii mielestäni hyvin tähän viestiketjuun.
        Kyseiset veitset tehdään yksilöllisesti juuri SINUN kädellesi sopiviksi. Ottaen huomioon sen millainen työurakka puukon tekemiseen liittyy, olisin hyvinkin valmis maksamaan 200e puukosta.
        Oletko ikinä nähnyt kyseisiä puukkoja livenä? vai katsellut vain googlen kuvahaulla? Kehottaisin jälleen kerran ottamaan asioista paremmin selvää.


      • Erkki Laakso
        -.- kirjoitti:

        "Älä tuomitse lajia, vaan harrastajat." Kyseinen lausahdus sopii mielestäni hyvin tähän viestiketjuun.
        Kyseiset veitset tehdään yksilöllisesti juuri SINUN kädellesi sopiviksi. Ottaen huomioon sen millainen työurakka puukon tekemiseen liittyy, olisin hyvinkin valmis maksamaan 200e puukosta.
        Oletko ikinä nähnyt kyseisiä puukkoja livenä? vai katsellut vain googlen kuvahaulla? Kehottaisin jälleen kerran ottamaan asioista paremmin selvää.

        Sinänsä mielenkiintoinen tuo kaspin-menetelmä..
        Näin tv-ohjelman,jossa Kaarlo Valkonen esitteli
        lajiaan,joka tuntui ohjelman leireillä ja
        harjoituksissa toimivalta.Varsin haastava yhdistelmä
        suomalainen wanha tekniikka yhdistettynä kaukoidän
        ihmeisiin.Kuitenkin noissa jutuissa loppujen lopuksi
        kysymys samoista asioista,joustavuudesta,reagoinnista hyökkääjään ja
        maksimaalisesta tehosta tarvittaessa.Yksittäisiä
        tekniikoita opetetaan eri muodoissaan kyllä eri lajeissa asiantuntemuksella,ihminen voi oppia
        lyömään,potkaiseman,heittämään,hallitsemaan,
        lukottamaan tai kuristamaan.Tärkeintä on
        havainnoida valppaasti ympäristöä,ottaa huomioon
        rajoitteet(oma terveys,liukkaus,pimeys,muut uhkat)
        sekä erityisesti vaaran aste,jolla kenties
        henkeä tai terveyttä uhataan.Samoin avun mahdolli-
        suus.Ihminen toimii kokonaisuutena,harjoitelleenakin!


      • Sitä sun tätä
        Erkki Laakso kirjoitti:

        Sinänsä mielenkiintoinen tuo kaspin-menetelmä..
        Näin tv-ohjelman,jossa Kaarlo Valkonen esitteli
        lajiaan,joka tuntui ohjelman leireillä ja
        harjoituksissa toimivalta.Varsin haastava yhdistelmä
        suomalainen wanha tekniikka yhdistettynä kaukoidän
        ihmeisiin.Kuitenkin noissa jutuissa loppujen lopuksi
        kysymys samoista asioista,joustavuudesta,reagoinnista hyökkääjään ja
        maksimaalisesta tehosta tarvittaessa.Yksittäisiä
        tekniikoita opetetaan eri muodoissaan kyllä eri lajeissa asiantuntemuksella,ihminen voi oppia
        lyömään,potkaiseman,heittämään,hallitsemaan,
        lukottamaan tai kuristamaan.Tärkeintä on
        havainnoida valppaasti ympäristöä,ottaa huomioon
        rajoitteet(oma terveys,liukkaus,pimeys,muut uhkat)
        sekä erityisesti vaaran aste,jolla kenties
        henkeä tai terveyttä uhataan.Samoin avun mahdolli-
        suus.Ihminen toimii kokonaisuutena,harjoitelleenakin!

        Saman ohjelman ja muutaman haastattelun, sekä muutaman kaverin kertoman perusteella voisi sanoa, että kysymyksiä paljon vastauksia vähän, mutta niinhän se on kaikkien "taistelutaitojen" kanssa alkuun ennenkuin asiat sisäistetään. Itse olen valmis uskomaan että miksi ei suomessa voisi olla kehittynyt taistelutaitoa niinkuin muissakin maissa...?


      • Mauri Valkonen
        Sitä sun tätä kirjoitti:

        Saman ohjelman ja muutaman haastattelun, sekä muutaman kaverin kertoman perusteella voisi sanoa, että kysymyksiä paljon vastauksia vähän, mutta niinhän se on kaikkien "taistelutaitojen" kanssa alkuun ennenkuin asiat sisäistetään. Itse olen valmis uskomaan että miksi ei suomessa voisi olla kehittynyt taistelutaitoa niinkuin muissakin maissa...?

        Minä kuulin koko Kaspinista eka kertaa, kun näin äsken televisiosta ohjelman. Tietysti kiinnosti, kun on muka meidän suvussa salaisuudet säilytetty! ;)


      • Touché et coulé
        Mauri Valkonen kirjoitti:

        Minä kuulin koko Kaspinista eka kertaa, kun näin äsken televisiosta ohjelman. Tietysti kiinnosti, kun on muka meidän suvussa salaisuudet säilytetty! ;)

        Mauri Valkonen...osui ja uppos!

        Kaarlohan sanoi eilisessä dokumentissa, että kas pinia pitää "harjoitella ainakin tuo 50 vuotta, että vähän tietäis". Eihän lajin opettelemiseen kannata käyttää niin pitkää aikaa! Jos siis haluaa olla kaspinin mestari, täytynee olla lihava ja todella vanha :)

        Siinä dokkarissa oli kohtaus, jossa Kaarlo käski pysäyttää kameran...
        se herätti epäilyksiä. Kaarlo ja kumppanit varmaan halusivat antaa mielikuvan, että nyt on meneillään jokin niin vaarallinen tekniikka, ettei sitä voi TV:ssä näyttää. Perus bullshidoa.
        Heräsi sellainen mielikuva, että jos he näyttävät treenejänsä, kaikki näkevät, että kas pin on vedätystä.


      • tsiigailija etelämpää
        Touché et coulé kirjoitti:

        Mauri Valkonen...osui ja uppos!

        Kaarlohan sanoi eilisessä dokumentissa, että kas pinia pitää "harjoitella ainakin tuo 50 vuotta, että vähän tietäis". Eihän lajin opettelemiseen kannata käyttää niin pitkää aikaa! Jos siis haluaa olla kaspinin mestari, täytynee olla lihava ja todella vanha :)

        Siinä dokkarissa oli kohtaus, jossa Kaarlo käski pysäyttää kameran...
        se herätti epäilyksiä. Kaarlo ja kumppanit varmaan halusivat antaa mielikuvan, että nyt on meneillään jokin niin vaarallinen tekniikka, ettei sitä voi TV:ssä näyttää. Perus bullshidoa.
        Heräsi sellainen mielikuva, että jos he näyttävät treenejänsä, kaikki näkevät, että kas pin on vedätystä.

        Olen lueskellut näitä nettijuttuja ohjelman jälkeen läpi ja tullut siihen tulokseen että asiasta ainakin puhutaan paljon p:aa, varmaankin tämä mestari Valkonen liioittelee ja sitten toisaalta, asiaa vain seuraileva kansa arvostelee epäillen. Entäpä jos kyseessä olisi ollut nuorehko laiha ja erittäin vakuuttava vähäpuheinen mutta näyttäväeleinen ripakinttu, jonka vierellä yhtä taitava isoiskä ohjailisi, ei takuulla kukaan puhuisi mitään.

        Mutta Valkosen poikki hutaisema tiilipino meni omalla painollaan, kun mies teki upeasta brandistaan liian mahtailevan, ei tullut selville enempiä, kuka häntä opetti? Kertokoon se joka tietää tai ehti nähdä.. Olisi hankkinut ensin faktaa vanhojen tietojen ympärille vaikka ammttilais-ihmisten avulla (historioitsijat ym), niin tämä kaikki jauhava spekulointi aiheen ympärillä olisi tyrehtynyt alkuunsa. Mutta epäilys ja pettymys itse tietojen kohdalla tökkivät ja tarinasta tulikin ikävästi hapero.

        Mutta lajista käytännössä, Upeata jos Kas-pin- tarina on tosi! Kamppailulaji tekniikaltaan on varmasti tulosta tuottavaa, joten sitä voisi enemmänkin Suomeen viljellä aitona suomalaisena itsepuolustuslajina. Tuota puukkotekniikkaa ei kylläkään tarvihe opettaa kuin erikoiskoulutuksena.

        Sen verran maalaisjärjellä varustettua viisautta tarvitaan tähänkin, muistutus että joka miekkaan tarttuu se miekkaan myös voi hukkua. Ja linnaankin päästä ;)


      • naurettavaa
        tsiigailija etelämpää kirjoitti:

        Olen lueskellut näitä nettijuttuja ohjelman jälkeen läpi ja tullut siihen tulokseen että asiasta ainakin puhutaan paljon p:aa, varmaankin tämä mestari Valkonen liioittelee ja sitten toisaalta, asiaa vain seuraileva kansa arvostelee epäillen. Entäpä jos kyseessä olisi ollut nuorehko laiha ja erittäin vakuuttava vähäpuheinen mutta näyttäväeleinen ripakinttu, jonka vierellä yhtä taitava isoiskä ohjailisi, ei takuulla kukaan puhuisi mitään.

        Mutta Valkosen poikki hutaisema tiilipino meni omalla painollaan, kun mies teki upeasta brandistaan liian mahtailevan, ei tullut selville enempiä, kuka häntä opetti? Kertokoon se joka tietää tai ehti nähdä.. Olisi hankkinut ensin faktaa vanhojen tietojen ympärille vaikka ammttilais-ihmisten avulla (historioitsijat ym), niin tämä kaikki jauhava spekulointi aiheen ympärillä olisi tyrehtynyt alkuunsa. Mutta epäilys ja pettymys itse tietojen kohdalla tökkivät ja tarinasta tulikin ikävästi hapero.

        Mutta lajista käytännössä, Upeata jos Kas-pin- tarina on tosi! Kamppailulaji tekniikaltaan on varmasti tulosta tuottavaa, joten sitä voisi enemmänkin Suomeen viljellä aitona suomalaisena itsepuolustuslajina. Tuota puukkotekniikkaa ei kylläkään tarvihe opettaa kuin erikoiskoulutuksena.

        Sen verran maalaisjärjellä varustettua viisautta tarvitaan tähänkin, muistutus että joka miekkaan tarttuu se miekkaan myös voi hukkua. Ja linnaankin päästä ;)

        Kukin tekee mitä tykkää mutta tuntu tossa dokkarissa ettei ole ihan täysjärkinen koko äijä. Ja yleensäkkin harvassa ovat lajit jotka voidaan sanoa että on todistettu tehokkaiksi. Haluaisin nähdä kun kaspin mies käyttää tekniikoitaan oikeasti, jolloin sitä lyöntiä seuraa uusi lyönti ja jne, jolloin oikeasti käydään kimppuun eikä olla vaan käyvinään. Jos haluaa uskoa että joku laji on oikeasti tehokas niin se pitää näyttää myös. Näinhän tekivät mm.Gracien suku brasilialaisen jujutsun kanssa v.1993. Ensimmäisessä vapaaotteluturnauksessa, jossa lähes kaikki oli sallittua eikä ollut painorajoja eikä aikarajoja. Pienin ottelijoista voitti jokaisen matsin lukolla tai kuristuksella vaikka isommat kuinka yritti vetää turpaan. Tuossa on oikeaa todistetta lajin tehokkuudesta. Tämä on joko jonkun sekopään keksimää skeidaa tai huippuluokan kusetusta.


      • päivää
        naurettavaa kirjoitti:

        Kukin tekee mitä tykkää mutta tuntu tossa dokkarissa ettei ole ihan täysjärkinen koko äijä. Ja yleensäkkin harvassa ovat lajit jotka voidaan sanoa että on todistettu tehokkaiksi. Haluaisin nähdä kun kaspin mies käyttää tekniikoitaan oikeasti, jolloin sitä lyöntiä seuraa uusi lyönti ja jne, jolloin oikeasti käydään kimppuun eikä olla vaan käyvinään. Jos haluaa uskoa että joku laji on oikeasti tehokas niin se pitää näyttää myös. Näinhän tekivät mm.Gracien suku brasilialaisen jujutsun kanssa v.1993. Ensimmäisessä vapaaotteluturnauksessa, jossa lähes kaikki oli sallittua eikä ollut painorajoja eikä aikarajoja. Pienin ottelijoista voitti jokaisen matsin lukolla tai kuristuksella vaikka isommat kuinka yritti vetää turpaan. Tuossa on oikeaa todistetta lajin tehokkuudesta. Tämä on joko jonkun sekopään keksimää skeidaa tai huippuluokan kusetusta.

        Saadaan sormi Saadaan perinteinen, saadaan sormi ja saadaan perinteinen. Nuo hänen puukkotekniikkansa pistivät viimeistään ainakin minun suuni pieneen virneeseen ja siinä vaihessa räjähdin nauruun, kun ukko sanoo piilotellensa noita tekniikoita eikä kukaan muu muka suomessa tiedä eikä osaa noita. Uskokokoon ken tahtoo. Mutta mun mielipiteeni on, että ukko on aika "lämmin".


      • mittatilauksena
        -.- kirjoitti:

        "Älä tuomitse lajia, vaan harrastajat." Kyseinen lausahdus sopii mielestäni hyvin tähän viestiketjuun.
        Kyseiset veitset tehdään yksilöllisesti juuri SINUN kädellesi sopiviksi. Ottaen huomioon sen millainen työurakka puukon tekemiseen liittyy, olisin hyvinkin valmis maksamaan 200e puukosta.
        Oletko ikinä nähnyt kyseisiä puukkoja livenä? vai katsellut vain googlen kuvahaulla? Kehottaisin jälleen kerran ottamaan asioista paremmin selvää.

        Vasenkätisten Fiskarsin teräväkärkinen lapio, joka on vartavasten muotoiltu sinun kädellesi ja vartalollesi sopivaksi, jotta saisit lannan mahdollisimman kauas hetitettyä maksaa noin 600€. Destian miesten erikoisvalmisteiset ketjuvartiset lapiot, jotka on myös luonnollisesti tehty mittatilaustyönä maksavat noin 1550€ kappale.


      • Mayborne
        mittatilauksena kirjoitti:

        Vasenkätisten Fiskarsin teräväkärkinen lapio, joka on vartavasten muotoiltu sinun kädellesi ja vartalollesi sopivaksi, jotta saisit lannan mahdollisimman kauas hetitettyä maksaa noin 600€. Destian miesten erikoisvalmisteiset ketjuvartiset lapiot, jotka on myös luonnollisesti tehty mittatilaustyönä maksavat noin 1550€ kappale.

        Itsekin epäilen kovasti Kas-pinia mutta kovasti jotkut sitä mainostavat. Kas-pinin opettajasta Valkosesta on tehty ainakin tälläinen dokkari: http://www.megavideo.com/?v=F74G0LR0


      • saggeri
        Mayborne kirjoitti:

        Itsekin epäilen kovasti Kas-pinia mutta kovasti jotkut sitä mainostavat. Kas-pinin opettajasta Valkosesta on tehty ainakin tälläinen dokkari: http://www.megavideo.com/?v=F74G0LR0

        mutta juovathan jotkut omaa kustansa ja maailmassa on paljon kristittyjä.

        Eiköhän tämä Kaspin mahdu maailmaan. Tuskin tuo tullessaan mitään mullistavaa tai uutta.


      • Pus-Kin
        mittatilauksena kirjoitti:

        Vasenkätisten Fiskarsin teräväkärkinen lapio, joka on vartavasten muotoiltu sinun kädellesi ja vartalollesi sopivaksi, jotta saisit lannan mahdollisimman kauas hetitettyä maksaa noin 600€. Destian miesten erikoisvalmisteiset ketjuvartiset lapiot, jotka on myös luonnollisesti tehty mittatilaustyönä maksavat noin 1550€ kappale.

        Kevättarjous !!!!

        Ketjuvartinen työmieslapio, kullattu ketju, karkaistu Fiskars hc-lapa ja 9-voltin paristolla lämpenevä kahva 1690,-

        Perus lantamalli jäykällä mutta kevyellä hiilikuituvarrella ja ruskeilla led-valoilla vain 590,- ja kaupanpäälle bullshit wunderbaum, special edition

        Näillä kolinan kera kohti kevättä !!!!!!!


    • Soffa Peruna

      Varmaan nämä puheet ovat Savolaista Jing Jangia ja niiden tarkoituksena on etupiässä takapiässä hämätä päällekävijät jo siinä vaiheessa, kun he alkavat pohtia sitä, kuinka paukutelle Kaspinistiä nekkuun? Ainoana vaarana tässä tietysti on se, että onnistuu hämään myös itse itseään. Lajista itsestään en tiedä. Mutta onhan niitä ennenkin uusia syntynyt mahdollisesti vanhojenkin pohjalta?
      Kaspinistien oma tyytyväisyys lajiinsa ja tulevaisuus aika ulottuvuuden muodossa kuitenkin ovat ne, jotka tulevat lopullisesti näyttämään, kuinka sen käy. Itse kehittelisin tarinan Kalevalaisesta käsikamppailulajista, jota on harrastettu, kun kotona ei ole saanut olla sotilasaseita ja talonpojat ja torpparit ovat puolustaneet kotejaan ja perheitään vihollista vastaan. Sehän se vasta olisi pop.
      Varsinkin jos siihen lisättäisiin vielä ns. moderni Kaspin, joka periytyy tästä vanhasta, mutta jonka olisi modernisoinut nykyajan katutaistelu tarpeita vastaamaan, kalevalaisen kansantaisteluperinteen guru ja 66 danin kaspin mestari herra Möttönen Savonmuan Pieksämäen maalaiskunnasta.

    • Fighter

      Hurjaa skeidaa toi kaspin, ei mitää jakoo tolla paksukaisel esim: Ammatti tason raskaan sarjan nyrkkeilijää vastaan :) Mma, kickboxing, Muay Thai

    • Aivan hirveetä Peetä

      Rahat pois tyhmiltä, jokainen joka on edes joskus jotain lajia oieasti treenannu näkee, että toi on aivan järkyttävää Pee-askaa. EI niin tyhmä voi olla, että uskoo noihin horinoihin ja lajin toimivuuteen.

      • antare

        Ei mikään laji toimi. Ihmiset saattavat toimiakin, jos sille päälle sattuvat.

        Ne, jotka eivät ole ihan sysiurpoja, menevät ja treenaavat sitä Kas-pinia sikäli kun ovat siitä kiinnostuneita. Netissä ilman kokemusperäistä tietoa huutelevat ovat idiootteja, joiden sanalle tolkuissaan olevat eivät anna mitään arvoa.


    • Kyllä näkee

      Jos jotain treenaa kamppailupuolella pitempään, niin näkee onko joku asia selkeesti tuubaa vai ei. Kaspin ei kuulu siihen joukkoon, joka toimii. Voi olla hippaa ja kivaa rytmistä voimistelua, mutta siihen se sitten jääkin. Treenatkoon kuka tahtoo, mutta ei Ralliautoiluakaan verrata polkuautoiluun,

    • funkmastereldorado

      Mitä kaikkea tähän kaspiniin sisältyy ? Onko muutakin kuin puukko tekniikkaa ?

      • rammin

        Aika paljon bullshidoa.


    • Seppo_-taalasmaa

      Harrastan turkulaista nic nac noeta ja soitan oboeta. Ja toimii! Hanut kaatuu kartsalla. Niks naks, henki pois.

    • Sekä huijausta

      Että vedätystä.

    • libidot

      Moi
      Olen kokeillut Kaspin lajia
      Puukkoa siinä oppii ainakin heiluttamaan

    • Afflec

      Suurin osa suomalaisista polveutuu savolaisista, koskee hesalaisiakin...

      Jos tuollainen muinainen taistelutaito olisi todellisuutta, siitä pitäisi olla muistumia muuallakin kuin Valkosen muistissa.Historiantutkijat eivät ole ottaneet asiaan kantaa- siitä olisi jonkinlaista dokumenttia vanhoissa teksteissä.Mitäs se Tapani Löfwing tekikään... ja miten? Voiko siinä olla jotain yhyteyksiä?Vai onko tarinoista otettu vinkkejä?

      Teoriassa jonkinlainen taito olisi voinut periytyä todennäköisimmin idästä, mutta miksei myös muualta- ihmisiä tuli Suomen alueella hyvin monelta suunnalta.

      Pidän Valkosen Kas-piniä keksittynä niin kauan kunnes toisin todistetaan.

      Afflec

      • Uno Pälsi

        Suomalaisesta kansanperinteestä vain pieni osa on dokumentoitu. Ja sekin enimmäkseen runonlaulantaa.
        Voisi kuvitella ettei ole yliopistoihmisen ihan helppoa ollut saada tietoa luku- ja kirjoitustaidottomalta väeltä varsinkaan lähtökohtaisesti epäilyttävistä asioista. Eikä ne tappelustavat välttämättä niin hirveästi ole kansanperinteen tutkijoita edes kiinnostanut.


    • koklannut

      Ihan täyttä fuulaa koko Kaspinin historia. Kai sen nyton jo jokainen luku-ja ymmärrystaitoinen ihminen tajunnut, oli kamppailutaustaa eli ei.
      Hämäriä viittauksia kaikenmaailman kaukopartiomiehiin ja linnaritareihin. MITÄÄN, siis MITÄÄN viittauksia asiasta ei ole MISSÄÄN kirjoissa. Helppohan se on sopertaa että ne on ollu NIINNIIN salsita ettei kukaan ole uskaltanut niistä pulista.

      Täyttä soopaa. Itse laji onkinsitten eri asia, jos lajista voidaan puhua. Kokoelma eri lajien tekniikoita huuhaalla varustettuna. Itse "lajin" toimivuutta ei voi todeta kuin kokeilemalla. Itse kokeilin. En vakuuttunut. Mutta osaltaan se saattoi johtua pääjehun levottomista jutuista, joita en oikein millään jaksanut kuunnella. Harjoittelukin meni vähän puolivaloilla kun ajattelin ettei tuolla kaverilla ihan kaikki muumit ole laaksossa.

      Kannattaa kokeilla, sitten sen tietää. Mutta kaspinin "historian" voi varmuudella sanoa olevan ihan täyttä satua.

    • Yks ukko keskisuomes

      Kas-pin on keksitty 2000 luvun alussa hankasalmella. Todennäköisesti saunan lauteilla ja varmuudella kovassa humalassa. Ei siinä mitään. Suurimmalla osalla itämaisista lajeista on sama homma. Kas-pinissa oppii puukkokäsittelyä ja otteita sekä irrtottautumisia ja lyöntejä jota ei muualla Suomessa opi. Kallen höpinät voi jättää kuulematta jos tahtoo. Kallen jutuissa on se hyvä puoli että viihdearvo on kohdillaan. Eikai kukaan usko mieheen joka kertoo kaukopartiomiehestä jolla oli lohensuomuilla päällystetyt puukengä joilla liikkui äänettömästi?

    • opi ihan muualta

      No ei usko ei. Ja takaan ja alleviivaan että ne realistiset puukkojututkin oppii aika monessa paikassa/lajissa kymmenen kertaa paremmin ja pätevämmiltä kouluttajilta.

      Mutta onhan se Kaarlo aika viihdyttävä varmaan jo sellasta jaksaa kuunnella. Itse en jaksa. samanlaisia höpöttäjiä on lähikuppilat pullollaan. Takana loistava tulevaisuus.

    • seppo_1

      Tämä ketju on karvan vaille 10 vuotta vanha, edelleen elossa. Muilta foorumeilta löytyy vanhempiakin ketjuja, ja keskustelun määrä on valtava.

      Itse olen tutustunut K. Valkoseen ja Kas-Piniin suunnilleen yhtä pitkään. Tarina elää, ja niin myös Kalle. Kyllä tämä on ilmiö johon kannattaa Suomessa tutustua jos kamppailulajit kiinnostaa. Mutta tarinankerronta on vahva osa koko hommaa. Siitäkin kannattaa oppia. Tappelustakin saattaa jotain oppia tarttua mukaan.

      Itse olen saanut ainakin ajankäyttöön nähden huikeita tarinoita, olen tavannut eriskummallista porukkaa ja saanut tekniikoita joita olen oikeasti tositilanteessa menestyksellisesti käyttänyt.

      Enemmän sinne hakeutuu kaltaisiani runosieluja, maankiertäjiä ja taivaanrannanmaalareita (joihin lukeutuu outoa kyllä myös suomalaisen kamppailumaailman pioneerejä) kuin pragmaattksesti ajattelevia insinöörejä ja kamppailu-urheilijoita, mutta kokemuksesta voin sanoa että kaikki otetaan lämmöllä vastaan.

      • hokkustapokkustasavosta

        Ilmeisesti koko lajin jujuna onkin pökerryttää vastustaja huimilla tarinoilla?


    • plaah2

      tää koko kas pin homma on yks iso vitsi kaveri on noin 140kilonen läski ja muka vielä mestariki mistä tuulesta temmattu juttu tehdä rahaa ja huijata todella tyhmiä kaverilla tainnu päästä olla pari ruuvia löysällä itse olen harrastannut kamppailulajeja 15vuotta ja tää kyllä niin nauratti kaikenmailman pyrkyrit tonne pääsee suomessa vai yksi ehdoton suomi taistelulajien/tyylisuunnan esi isä ja se on isollä kädellä sensei niiniketo

    • EFOKASPIN

      Suomessa on nykyisin niin monen eri lajin ja tyylisuunnan perustajaa, että ihmetellä saa sitä osaamista. Turkulainen EKJT, Äänekoskelta tulee Aiki Kyusho, on EFOa jne. Kaikki samaa paskaa kuin tämän ketjun Kaspinkin, ainoa ero on siinä, että nämä muut eivät sentään selitä lajilleen jotain olematonta historiaa vaan ovat itse sen luomansa historiaa.

      Jos tällaista suomalaista kamppailutaitos olisi ollut olemassa, jossakin aikakronikoissa olisi siitä varmasti mainintaa useaan ottseen, vaikka kirjoitustaito ei meillä olekaan ollut vahva laji istoriassa. Niin ne on idässäkin mainittu, vaikka niitä oikeasti kuljetettiin sukujen sisällä ja yritettiin säilyttää salassa. Salassa niitä on pidetty siitäkin syystä, että aikanaan ne ovat olleet kiellettyjä, meillä ei löydy kuin Valkosen itsetekemiä paperilappusia ja hänen tarinoitaan.

      Pelkkää paskaa koko touhu ja historia!

      • kido

        Unohdit mainita hokytoryu jujutsun Helsingistä.


    • KASPIN-VS-SYSTEMA

      Tuo Kaspinin historia saattaa olla, enkä ihmettelisi vaikka olisikin vähän väritettyä, mutta joka tapauksessa pidän hyvinkin mahdollisena, että Suomeen on tullut esim. Venäläisten kautta kaikenlaista Sotataito-oppia ja miksei muualtakin. Venäjällä on ollut ilmeisesti jo monia satoja vuosia nimettömänä ja hyvin monimuotoisena nykyisin paremmin Systemana tunnettu laji, joka on ollut hyvin laajalle levinnyt kirjava sotataitokokoelma, jota varsinkin kasakat ovat kehitelleet. Katsokaahan vähän Youtubesta minkälaista se on, joitakin Kaspin videopätkiä katsottuani tulee heti mieleen Systema, joka on todella mahtavaa itämaista taistelukamaa!! Jos sitä oppia ei ole Suomeen tullut jotakin kautta aikoinaan, niin pidän sitä ihmeenä. Systemasta alkaa löytyä kattavasti Youtube videoita ja Englanniksikin. Ns. Esoteeriset keinot ovat osa sotataitojen valikoimaa, Systemassa ne ovat keinovalikoiman huipulla, johtuen ihan siitä, että ne ovat monien harjoittajien ulottumattomissa jo siksi, että juuri niitä ei voi suoraan opettaa. Tällä viittaan myös tuohon enkelin kosketukseen ja näkymättömään käteen ja näihinhän ei kukaan käske uskomaan ja systemassakin ne vähän kuin selitellään tieteellisiksi keinoiksi juontuen ehkä Neuvostoliiton varjosta ja uskonnonvastaisuudesta. Silti.. Taolaisuudessa esimerkiksi tunnetaan tarina erilaisista ihmisistä ja siitä miten he suhtautuvat asiaan, kun kuulevat puhuttavan Taosta, Checkit Out jos kiinnostaa. Tässähän on kyse ihan samasta assiasta, huomaahan sen kun lukee noita löpinöitä tuolla ylempänä.

    • pitsatesysteemi

      allahu akbar mina osata paista pitsa ja kebaba

    • Hopalong_Cassidy

      Minulla ei ole mitään tietoa lajista (eikä mistään kamppailulajista), mutta Valkosen Kallea on kutsuttu monia vuosikymmeniä karatemieheksi ja se on noita juttuja treenaillut ja esitellyt. Mistä se on sitten oppinsa saanut, ei tietoa, mutta ei ainakaan kirjoja lukemalla, eikä telkkarista saatikka mistään kursseilta.

      • KaspinOnKetjuvarsilapio

        Sehän kiersi aikoinaan katsomassa useiden itämaisten lajien treenejä ja teki muistiinpanoja, osallistuen myös joidenkin lajien alkeiskursseille. Hänen kanssaan harjoitelleet kertoivat hänen olleen hyvin arka mm. kontaktin suhteen. Kopioi sitten sieltä täältä juttuja ja sepitti loput. Tältä palstaltakin löytynee kaivelemalla tarkemmin, joita ketjuja voisi nostaa ylös.


    • Larppia

      Kas-pin lajina, tai taitona on kokoelma ja muunnelma muista taidoista kopioituja tekniikoita. Totta kai nekin toimii kun niitä tarpeeksi ahkerasti treenaa.
      Kas-pinin koko historia kaikkine kaukopartio juttuineen ja satoja vuosia vanhoine sukuperinteineen onkin sitten täyttä paskaa.
      Niille jutuille tosin löytyy oma uskollinen joukkonsa.
      Tuntuu että Kas-pinin nimeen vannovat tykkäävät treenaa jotain jonka toivovat olevan totta mutta tietävät itsekkin että lajin historia on puhtaasti keksittyä.
      Ja onhan se kiva larpata jotain kotimaista, vaikka sitten keksittyä kotimaista.

    • Bullshidoa

      Potku.lla on sivukaupalla juttua Kas-pinista ja sen oletetusta (väitetystä) historiasta.
      Lajihistoria on todistetusti täyttä paskaa mutta kyllä siihenkin jotkut tuntuu edelleen uskovan,

    • anssi64

      Voin ihan faktana sanoa että huijaus ja vedätys on homman nimi.!!!!!!! Tekniikat on ehkä parhaimillaan ihan perus itsepuolustus juttua höystettynä mytologia tarinoilla ja kummalisilla henkisillä energiolla kikkaillua.. Lattialla sätkyilyä vielpä helvetin huonosti näyteltynä muka näkymättömällä hengisellä nyrkillä tyrmättynä.. Törkeää sovittua pelleillyä hyvä uskoisten kustannuksella helvetin kallista tivolli huvia jos suoraan sanotaan..

    • Kas-Pinfani_86

      Kävin leirillä toissapäivänä, oli mukava kokemus. Itsellä lajitausta palloilussa, niin oli ihan mukava oppia uutta juttua.

    • Anonyymi

      Jaska on hoitokodissa Espoon Kivenlahdessa. Voisi nyt näyttää sitä selviytymisoppia, vaan ei taida hänestä tosipaikan tullen olla siihen.

    • Anonyymi

      Meskuksella on kuusi ja puoli hammasta suussaan. Tuttu näky paikallisessa juottolassa silmät mustina höpisemässä kaspinista.

    • Anonyymi

      Paanari joi Kelan tuet ja jätti vuokrat maksamatta. Lensi pihalle asunnosta ja kunta järjesti laitoshoitopaikan mielenterveyspalvelujen puolelta. Säälittävä ja surkea tapaus. Mitään tekemistä taistelulajien kanssa kyseisellä hampuusilla ei ole. Valehtelemalla ei hankita vyöarvoja.

      • Anonyymi

        Nyt on kommmentoitava, menee tunteisiin.
        Turha maalittaa jotain meskusta kun et uskalla omaa nimeäsi käyttää. Sehän tosin on yleisesti tiedossa kuka kirjoittelee.
        Koska et kertaakaan treenannut treeneissä kaspinia et mielestäni ole oikeutettu louskuttamaan sen tekniikasta. Jos olisit, olisit jo huomannut mikä ajatus harjoituksen takana piilee etkä huutelisi täällä. Vyöarvoilla ei puolestaan ole mitään merkitystä. Mustan saa kun kykenee suorittamaan tietyt temput. Kun osoittaa ymmärtävänsä mistä on kyse.

        Tekniikoitahan on vain yksi, selviytyminen.
        Sitä voi harjoitella monin tavoin.
        Ei joku laji ole paras tai huonoin. Kyse on siitä kuka on treenannut parhaiten tai on muuten vaan pahin asshole. Kovuus ei ole aina paras vastaus. Lähestyvää teräspalkkia tai mäkysen nyrkkiä kannattaa väistää. minusta esim päähän on turhaa lyödä 200kg voimalla kun jo kilo riittää. Toisille ei riitä mikään.
        Itse olen treenannut reilun 20 v. aikana sadomasotasolla alle kymmentä lajia, kovia ja pehmeitä. kaspin on ainoa joka jaksaa vielä elähdyttää.
        Suosittelen suomalaista.

        Ulkomaidenkin mestarit lentävät matolla sisään, kyllä minullekin maistuu historian sotajutut. Sotia ollut pirusti alkaen n 1000ekr. Kyllä ratsastava pronssimiekoin varustettu Itämeren suomalainen on ollut kovaa ainesta, sitäpaitsi vain henkiinjääneet pääsivät volganmutkasta uuteen kotosuomeen. Gootitkin raivattiin tieltä. Kyllä pojalle isä on opettanut miten miekkaa käytetään, ja poika oppi. Jo 1500 luvulla kirjallisuudessa suomalainen siis ruotsalainen sotilas oli pelätty kautta euroopan. Kun epäilee, voi miettiä miksi heitä pelättiin.
        Myös oman sukuni miehiä on oletetusti osallistunut satojen vuosien ajan toimintaan. Ja jos vielä epäilyttää voi lukaista uusimman tiedon valter langin homo fennicuksesta. Ratsastavalla soturikansalla on varmasti ollut taitoa käyttää aseistustaan. Tämä näkyy mm arkeologiassa kulkureitin varrella.
        Kaspinin lisäksi on tiedossa muutamia sukuja joilla on säilynyt vastaavia asioita.
        Sopii miettiä miksi asianomaiset eivät innostu tuomaan nimiään ja tietojaan julki reviteltäväksi kaikenmaailman suoli24 palstoille.

        Kateus ahneus ja rakkauden puute. Se saa ihmisen huutelemaan. Oikein kun se kaivelee niin ei se jätä rauhaan. Peiliin katsomisen sijaan päätyy vittuilemaan tänne. Paha mieli ei kuitenkaan sillä parannu. Ei vaikka kuinka heittäisi paskaa tuulettimeen.
        Mutta jos sulkisi tuulettimen.. Se voisi auttaakin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kommmentoitava, menee tunteisiin.
        Turha maalittaa jotain meskusta kun et uskalla omaa nimeäsi käyttää. Sehän tosin on yleisesti tiedossa kuka kirjoittelee.
        Koska et kertaakaan treenannut treeneissä kaspinia et mielestäni ole oikeutettu louskuttamaan sen tekniikasta. Jos olisit, olisit jo huomannut mikä ajatus harjoituksen takana piilee etkä huutelisi täällä. Vyöarvoilla ei puolestaan ole mitään merkitystä. Mustan saa kun kykenee suorittamaan tietyt temput. Kun osoittaa ymmärtävänsä mistä on kyse.

        Tekniikoitahan on vain yksi, selviytyminen.
        Sitä voi harjoitella monin tavoin.
        Ei joku laji ole paras tai huonoin. Kyse on siitä kuka on treenannut parhaiten tai on muuten vaan pahin asshole. Kovuus ei ole aina paras vastaus. Lähestyvää teräspalkkia tai mäkysen nyrkkiä kannattaa väistää. minusta esim päähän on turhaa lyödä 200kg voimalla kun jo kilo riittää. Toisille ei riitä mikään.
        Itse olen treenannut reilun 20 v. aikana sadomasotasolla alle kymmentä lajia, kovia ja pehmeitä. kaspin on ainoa joka jaksaa vielä elähdyttää.
        Suosittelen suomalaista.

        Ulkomaidenkin mestarit lentävät matolla sisään, kyllä minullekin maistuu historian sotajutut. Sotia ollut pirusti alkaen n 1000ekr. Kyllä ratsastava pronssimiekoin varustettu Itämeren suomalainen on ollut kovaa ainesta, sitäpaitsi vain henkiinjääneet pääsivät volganmutkasta uuteen kotosuomeen. Gootitkin raivattiin tieltä. Kyllä pojalle isä on opettanut miten miekkaa käytetään, ja poika oppi. Jo 1500 luvulla kirjallisuudessa suomalainen siis ruotsalainen sotilas oli pelätty kautta euroopan. Kun epäilee, voi miettiä miksi heitä pelättiin.
        Myös oman sukuni miehiä on oletetusti osallistunut satojen vuosien ajan toimintaan. Ja jos vielä epäilyttää voi lukaista uusimman tiedon valter langin homo fennicuksesta. Ratsastavalla soturikansalla on varmasti ollut taitoa käyttää aseistustaan. Tämä näkyy mm arkeologiassa kulkureitin varrella.
        Kaspinin lisäksi on tiedossa muutamia sukuja joilla on säilynyt vastaavia asioita.
        Sopii miettiä miksi asianomaiset eivät innostu tuomaan nimiään ja tietojaan julki reviteltäväksi kaikenmaailman suoli24 palstoille.

        Kateus ahneus ja rakkauden puute. Se saa ihmisen huutelemaan. Oikein kun se kaivelee niin ei se jätä rauhaan. Peiliin katsomisen sijaan päätyy vittuilemaan tänne. Paha mieli ei kuitenkaan sillä parannu. Ei vaikka kuinka heittäisi paskaa tuulettimeen.
        Mutta jos sulkisi tuulettimen.. Se voisi auttaakin..

        Suomalaiset eivät ikävä kyllä ole olleet ratsastavaa soturikansaa, vaan ihan korpilaisia, joilla ei ole ollut minkäänlaista taisteluoppia. Olen pahoillani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kommmentoitava, menee tunteisiin.
        Turha maalittaa jotain meskusta kun et uskalla omaa nimeäsi käyttää. Sehän tosin on yleisesti tiedossa kuka kirjoittelee.
        Koska et kertaakaan treenannut treeneissä kaspinia et mielestäni ole oikeutettu louskuttamaan sen tekniikasta. Jos olisit, olisit jo huomannut mikä ajatus harjoituksen takana piilee etkä huutelisi täällä. Vyöarvoilla ei puolestaan ole mitään merkitystä. Mustan saa kun kykenee suorittamaan tietyt temput. Kun osoittaa ymmärtävänsä mistä on kyse.

        Tekniikoitahan on vain yksi, selviytyminen.
        Sitä voi harjoitella monin tavoin.
        Ei joku laji ole paras tai huonoin. Kyse on siitä kuka on treenannut parhaiten tai on muuten vaan pahin asshole. Kovuus ei ole aina paras vastaus. Lähestyvää teräspalkkia tai mäkysen nyrkkiä kannattaa väistää. minusta esim päähän on turhaa lyödä 200kg voimalla kun jo kilo riittää. Toisille ei riitä mikään.
        Itse olen treenannut reilun 20 v. aikana sadomasotasolla alle kymmentä lajia, kovia ja pehmeitä. kaspin on ainoa joka jaksaa vielä elähdyttää.
        Suosittelen suomalaista.

        Ulkomaidenkin mestarit lentävät matolla sisään, kyllä minullekin maistuu historian sotajutut. Sotia ollut pirusti alkaen n 1000ekr. Kyllä ratsastava pronssimiekoin varustettu Itämeren suomalainen on ollut kovaa ainesta, sitäpaitsi vain henkiinjääneet pääsivät volganmutkasta uuteen kotosuomeen. Gootitkin raivattiin tieltä. Kyllä pojalle isä on opettanut miten miekkaa käytetään, ja poika oppi. Jo 1500 luvulla kirjallisuudessa suomalainen siis ruotsalainen sotilas oli pelätty kautta euroopan. Kun epäilee, voi miettiä miksi heitä pelättiin.
        Myös oman sukuni miehiä on oletetusti osallistunut satojen vuosien ajan toimintaan. Ja jos vielä epäilyttää voi lukaista uusimman tiedon valter langin homo fennicuksesta. Ratsastavalla soturikansalla on varmasti ollut taitoa käyttää aseistustaan. Tämä näkyy mm arkeologiassa kulkureitin varrella.
        Kaspinin lisäksi on tiedossa muutamia sukuja joilla on säilynyt vastaavia asioita.
        Sopii miettiä miksi asianomaiset eivät innostu tuomaan nimiään ja tietojaan julki reviteltäväksi kaikenmaailman suoli24 palstoille.

        Kateus ahneus ja rakkauden puute. Se saa ihmisen huutelemaan. Oikein kun se kaivelee niin ei se jätä rauhaan. Peiliin katsomisen sijaan päätyy vittuilemaan tänne. Paha mieli ei kuitenkaan sillä parannu. Ei vaikka kuinka heittäisi paskaa tuulettimeen.
        Mutta jos sulkisi tuulettimen.. Se voisi auttaakin..

        Tottakai on Kaspin suvun lisäksi säilynyt muutamia sukuja, joilla on erikoisninjataitoja. Senhän sanoo jo järkikin :)


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kaspinia on väittämän mukaan käytetty Krimin sodassa, talvi-, ja jatkosodassa? Eikö sitten lapin sodassa natseja vastaan käytetty enää? Entä tässä uusimmassa Krimin tilanteessa, käyttikö Ukrainan armeija sitä Wagneria vastaan tai toisinpäin? Lapin sodassa oli varmaankin ainakin käsivarren lapissa lumipeite, jossa kaspin lumihankitappelu tuotti eniten kuolleita natseja?

    • Anonyymi

      Kyllä niissä keskipakoisvoima-tekniikoissa jotain taikaa on.

      • Anonyymi

        Samoin ontolla kepillä josta puhalletaan mystistä myrkkyä vastustajan silmille xddd


    • Anonyymi

      Kaspinen, eli Kaspinin "aapinen" on rivistö salaisia oppeja. Kirja on hallussa enää salaisella paanarilla, joka on lajin viimeinen mestari..

    • Anonyymi

      Takuulla suurta huijausta ja valehtelua.

    • Anonyymi

      Hämmentävän keskustelun löysin täältä.

      Kas-pin... Kaarlo (nuku rauhassa) oli siis monia lajeja kokeillut veijari. Harjoitti joitain lajeja vähän enemmänkin, ja sieltä sai tietotaitoa kaspiniin. Rakasti etymologiaa, ja sieltä kumpusikin monien juttujensa juuret; "riihioppi" etc. Hän oli myös kansallismytologoitsija, ja ammensi lukemistaan teoksista (Kalevala pienimpänä, heh) Kaspiniin filosofian. Hän pyrki tuomaan suomalaisuutta esille mysteerin verhon kautta. Itse taistelutaidot olivat osittain toimivia, mutta itse keksimänsä "enkelin kosketukset", eivät juurikaan toimineet muihin kuin vuosia kaspinia harjoittaneisiin.

      Kaarlo oli monia itsepuolustuslajeja harrastanut mies, joita yhdistelemällä loi pienen "kultin". Kultti "", koska ei koskaan halunnut mitään pahaa tai yrittänyt tienata paria euroa enempää kassaansa. Mitä itse näin häntä, niin ottaa päähän, ettei lähteny esim. mun kanssa luomaan Lappiin mystistä Suomea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe