Subbarit lakkasivat soimasta !

Juuentierä

Mikäs olisi vikana kun 2kk käytön jälkeen subbarit lakkasivat soimasta. En luukuttanut niitä kyseisenä hetkenä. Mutta on sitä pari kertaa tullut koitettua kuinka soi. Muuten soitettu rauhallisesti. Vahvistimeen tulee virta, sulakkeet ovat ehjät, heräte on ehjä, soittimessa kaikki oletuksella, koitettu toisilla RCA-johdoilla. Että kumpaa veikkaatte simahtaneen. Subbareiden vai vahvarin. Mittasin subbarin kotelosta tulevien kaapeleiden päästä että ne jatkuvat. Molemmat jatkuivat ( -> - ) Ja mittailin paljonko kuormaa oli niin se näytti 4.jtn ohmia. Subbarit on kytketty 4 ohmiin. Nyt tarvitsisi tietää mistä lähteä hakemaan vikaa seuraavaksi ! Kun jännä että subbarit simahtavat samaa aikaa, ja toisaalta että vahvistimen molemmat kanavat pimenevät samaan aikaa. En oikee tiedä neuvo olisi tarpeen !

6

2438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsu.tsu

      onnea vahvari pamahti.

    • jönssirg

      Polta testiääni tai laita muistitikulle, esim sini50hz levylle. Tuolta voi ladata http://realmofexcursion.com/index.php?pageid=audio_downloads. Ota rca:t irti vahvistimesta ja laita ääni soimaan täysille. Mittaa rca johdoista vaihtojännite alueella ilmestyykö sinne pieni jännite 0-4v väliltä. Jos jännitettä ilmestyy signaalia kulkee vahvistimelle. Irtoita seuraavaksi kaiutin johdot ja mittaa kaiutin lähdöistä uudestaan vaihtojännitettä. Jos jännitettä ilmestyy kymmeniä voltteja niin vahvistin antaa signaalia subbareille. Soittimen perässä olevat kaiuttimet kannattaa vaimentaa tai irroittaa johdot mittauksen ajaksi omien korvien ja elementtien omaksi parhaaksi.

      Kuitenkin jos rca:ahan ei ilmesty jännitettä niin vikaa kannattaa etsiä soittimesta tai rca johdosta. Jos rca on jänniteitä mutta vahvistimen kaiutin lähdöistä ei tule niin vikaa kannattaa etsiä vahvistimesta. Jos vahvistimestakin tulee jännitettä niin vikaa voi epäillä subbareista ja niiden johdoista. Näin voidaan tutkia koko ketju läpi ja miettiä minne se ääni jää matkalla.

      • ..kyllästynyt naapurinsetä on käyny panemassa piuhat poikki. Laita uudet piuhat vaikka ratakiskosta. Kestää paremmin virtojakin.


      • PaulBunyan
        siilisimo kirjoitti:

        ..kyllästynyt naapurinsetä on käyny panemassa piuhat poikki. Laita uudet piuhat vaikka ratakiskosta. Kestää paremmin virtojakin.

        Ei tule mieleen muuta kuin vahvistimen omat sulakkeet?
        Onko vahvistimessa muita suojamekanismeja, lämpösulakkeet tms.
        Tuleeko herätteeseen varmasti jännitettä?
        Oliko kytkentä vahvarin ja elementtien välillä varmasti kunnossa?
        Ettei olisi kärähtänyt väärästä impedanssista (Ohmeista)?

        Jos ei löydy mitään päällisin puolin mittaamalla niin lankku takuuseen ja jos ostit kaverilta niin kysy mistä osti ja vie liikkeeseen vaikka ilman papereita ja testaa miten hyvää palvelua sieltä oikein saa.

        Jos et liikkeeseen vie, ja takuulla ei ole väliä niin voit aina ettiä jonkun puolitutun elektroniikka-asentajan jolla on radio-ja TV-korjaajan koulutus ja antaa sen mitattavaksi. Mutta tässä kohtaa kun laite avataan muualla kuin valtuutetussa huollossa, takuu raukeaa. Kannattaa koittaa liikkeeseen josta ostettu, hyvässä tapauksessa saat sen huoltoon ilmaiseksi.

        Yksi on kanssa googlettaa vahvistimen tyyppi ja etsiä mahdollisia tyyppivikoja. Hakusanoilla "vahvistimesityyppi problems / issues / about"

        Siinä jonkinmoiset eväät matkaan.


      • juuentierä
        PaulBunyan kirjoitti:

        Ei tule mieleen muuta kuin vahvistimen omat sulakkeet?
        Onko vahvistimessa muita suojamekanismeja, lämpösulakkeet tms.
        Tuleeko herätteeseen varmasti jännitettä?
        Oliko kytkentä vahvarin ja elementtien välillä varmasti kunnossa?
        Ettei olisi kärähtänyt väärästä impedanssista (Ohmeista)?

        Jos ei löydy mitään päällisin puolin mittaamalla niin lankku takuuseen ja jos ostit kaverilta niin kysy mistä osti ja vie liikkeeseen vaikka ilman papereita ja testaa miten hyvää palvelua sieltä oikein saa.

        Jos et liikkeeseen vie, ja takuulla ei ole väliä niin voit aina ettiä jonkun puolitutun elektroniikka-asentajan jolla on radio-ja TV-korjaajan koulutus ja antaa sen mitattavaksi. Mutta tässä kohtaa kun laite avataan muualla kuin valtuutetussa huollossa, takuu raukeaa. Kannattaa koittaa liikkeeseen josta ostettu, hyvässä tapauksessa saat sen huoltoon ilmaiseksi.

        Yksi on kanssa googlettaa vahvistimen tyyppi ja etsiä mahdollisia tyyppivikoja. Hakusanoilla "vahvistimesityyppi problems / issues / about"

        Siinä jonkinmoiset eväät matkaan.

        Nonni kyllä se vahvistin on sanonu ittensä irti. ja aikaisempiin (onko herätteet ja muut piuhat kiinni) niin vahvistin lähtee päälle, olen katsonut kaikki sulakeet yms. Ja kytkin subbarin 6x9 piuhoihin niin silloin se soi. Eli ne eivä ole rikki. Ja ohmit pitäisi olla kunnossa. (vahvari antaa 4 ohmiin 450w ja subbarit on kytketty 4ohmiin 2x2ohmia puhekelat) Huomenna lähtee takuuseen. Ja kiitokset neuvoista ! ;)


      • kliks87
        juuentierä kirjoitti:

        Nonni kyllä se vahvistin on sanonu ittensä irti. ja aikaisempiin (onko herätteet ja muut piuhat kiinni) niin vahvistin lähtee päälle, olen katsonut kaikki sulakeet yms. Ja kytkin subbarin 6x9 piuhoihin niin silloin se soi. Eli ne eivä ole rikki. Ja ohmit pitäisi olla kunnossa. (vahvari antaa 4 ohmiin 450w ja subbarit on kytketty 4ohmiin 2x2ohmia puhekelat) Huomenna lähtee takuuseen. Ja kiitokset neuvoista ! ;)

        Väärin kytketty. Et voi saada 2 x 2 ohmin keloilla olevia subbareita 4 ohmiin. Todennäköisesti kytkit ne 1 ohmiin, ja vahvistin ei kestänyt kyseistä kuormaa. EI TAKUUTA.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe