Etukäteen Varattu Lähtö:Eutanasia...

nooanarkki

eli armokuolema on yksi nykymaailman kiistanalaisimmista keskusteluaiheista.Mulla on aina ollut täysin selvillä oma kantani asiaan:Ei mitään keinotekoista ja koneellista elämänpidennystä!Kun ja jos mun oma aikani tulee ja seurakunnan pastori tulee sairaalavuoteeni viereen pyytäen vielä jaksamaan niin mun viimeiset sanani eivät takuulla ole:Pappi perkele!Jalka pois happiletkun päältä!-

36

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa papille, että astuisitko tuon letkun päälle, ole hyvä.:-))))))

• äkkilähdöt halvempia :0

• mies syöpään kuolem.

Se on niin tilanne kohtainen, ja itse voin itsestäni kertoa etten ikinä! Niin kauan kun henki pihisee on toivoa, kenelläkään ei ole oikeutta päättää läheisensä kuolemasta.
      On saakelin helppoa olla holijaa kun vain kirjoittelee, mieti muutaman kerran mitä edes kirjoitat!
      Tiedätkö että näillä palstoilla on omaisia on sairaita jne... sä lasettelet skeidaa kuin isokin ihminen:/
      Toivon et joudut kuvittelemaasi tilanteeseen, vieläköhän hymyilyttäisi ja viisastelisit?
      Voisin vetää nenuun ja lujaa, tuon luettuani, minä elän tätä sinun kuvitteellista olotilaa, häpee jos osaat.

• ss.aa

on ihmisen alkukantaisin, ja syvin vietti.

Helppo suhteellisen terveenä ja nuorena on kuvitella kuolemantilannettaan.
        Helppo helppohintaisilla palstoilla on naureskella ihmisten sairauksille ja kuolemille, kuin täällä tunnutaan tehtävän.

Naama menee peruslukemille, kun istuu kuolevan ihmisen vieressä, katsoo, ja kuuntelee, elää yhdessä poismenevän kanssa. Siinä on vitsit vähissä.

Mutta eihän niistä täällä ole vitsiniekat tietävinään.

Niin kauan kuin henki pihisee, niin kauan useimmat toivovat elävänsä.

• edellinen,,,
        ss.aa kirjoitti:

on ihmisen alkukantaisin, ja syvin vietti.

Helppo suhteellisen terveenä ja nuorena on kuvitella kuolemantilannettaan.
        Helppo helppohintaisilla palstoilla on naureskella ihmisten sairauksille ja kuolemille, kuin täällä tunnutaan tehtävän.

Naama menee peruslukemille, kun istuu kuolevan ihmisen vieressä, katsoo, ja kuuntelee, elää yhdessä poismenevän kanssa. Siinä on vitsit vähissä.

Mutta eihän niistä täällä ole vitsiniekat tietävinään.

Niin kauan kuin henki pihisee, niin kauan useimmat toivovat elävänsä.

Kiitos, sinulle

• k/k

Olen omaiseni vuoteen vierellä katsellut noutajan hiipimistä ovelta sänkyn viereen.
        En menettänyt uskoani vaik se horjui,me painettiin loppuun asti ja se kannatti me voitettiin.
        Minua on kans aina sylettänyt tollaset äijämäiset uhoilut,sillon kun ollaan viimesellä pysäkillä alkaa hirvee parku ja kitinä,miks minä? tää on epäreiluu.
        Eiköhän se totuus valkene tosi miehillekkin.

• Anjaniina

on ihmisiä jotka haluaa pois.
        Joku yrittää roikkua elämässä, vaikka se ei jatku kuin koneiden varassa.
        Mitä iloa sellaisesta elämästä on?
        Toiset haluaa lähteä pois silloin, kun on vielä jonkinlainen arvokkuus jäljellä ja voi itse sanoa, että nyt lähden.
        Ennenkuin hoitaja tulee alusastian kanssa.

Se että sinä haluat pitää omaisesi on henkilökohtainen asia, eikä oikeuta huutamaan ja uhkailemaan täällä.
        Olisi hauska tietää miehesi kanta väkisellä elossa pitämiseen.
        Ikävä kyllä, syöpäsairas viimeisillään kärsii hirvittävistä kivuista.Taudista joka syö sisältäpäin.

Otan osaa suruusi ja ikävääsi, mutta sanon silti että näkökantoja on muitakin.
        Eikä tuollainen mesominen palstalla ole oikeutettua vaikka olisi elämäntilanne mikä.

Nooalla on oikeus elää elämäänsä ja vitsailla siitä mistä tahtoo.

• k/k
        Anjaniina kirjoitti:

on ihmisiä jotka haluaa pois.
        Joku yrittää roikkua elämässä, vaikka se ei jatku kuin koneiden varassa.
        Mitä iloa sellaisesta elämästä on?
        Toiset haluaa lähteä pois silloin, kun on vielä jonkinlainen arvokkuus jäljellä ja voi itse sanoa, että nyt lähden.
        Ennenkuin hoitaja tulee alusastian kanssa.

Se että sinä haluat pitää omaisesi on henkilökohtainen asia, eikä oikeuta huutamaan ja uhkailemaan täällä.
        Olisi hauska tietää miehesi kanta väkisellä elossa pitämiseen.
        Ikävä kyllä, syöpäsairas viimeisillään kärsii hirvittävistä kivuista.Taudista joka syö sisältäpäin.

Otan osaa suruusi ja ikävääsi, mutta sanon silti että näkökantoja on muitakin.
        Eikä tuollainen mesominen palstalla ole oikeutettua vaikka olisi elämäntilanne mikä.

Nooalla on oikeus elää elämäänsä ja vitsailla siitä mistä tahtoo.

Itte oon nähnyt sen verran sairaalan elämää et olen huomannut elämänvietin olevan vahvin.
        Silloinkin kun saa painella kipupumpusta suoraan suoneen lääkettä,sitä ihmettä orotellaan.
        En tierä aloittajan terveyren tilaa mutta ei vaikuttanut kipeeltä,siksi tulkitsen aloituksen uhoomiseksi ja vastaan siihen vakaumukseni mukaan.
        Ihminen kuvittelee olevansa oman elämänsä herra kunnes sairaus lähtee piiriin,sen jälkeen ollaan matkustajia.

• Anjaniina
        k/k kirjoitti:

Itte oon nähnyt sen verran sairaalan elämää et olen huomannut elämänvietin olevan vahvin.
        Silloinkin kun saa painella kipupumpusta suoraan suoneen lääkettä,sitä ihmettä orotellaan.
        En tierä aloittajan terveyren tilaa mutta ei vaikuttanut kipeeltä,siksi tulkitsen aloituksen uhoomiseksi ja vastaan siihen vakaumukseni mukaan.
        Ihminen kuvittelee olevansa oman elämänsä herra kunnes sairaus lähtee piiriin,sen jälkeen ollaan matkustajia.

mennessä meistä on kaikki nähnyt monenlaisia lähtöjä, niin nuorien kuin vanhojenkin.

Ja sen voin kertoa, ettei kaikki todellakaan halua roikkua elämässä väkisin kiinni, toiset taas haluaa.
        Yleistäminen on aina pahasta, sillä jokaisen suhtautuminen elämään on henkilökohtaista, kuinkapa muutenkaan.
        Itsestäni voin sanoa, että en jää odottamaan edes sitä letkun päälle astumista.
        Eikä sitä todellakaan kukaan pääse päättämään puolestani.
        Kukaan ei voi vaatia minua elämään, jollen sitä halua.

Nämä asiat on kipeitä ja ymmärrän hyvin ihmisiä, joille ne ovat raskaita, mut se ei oikeuta siltikään tuollaisiin kirjoituksiin ja uhkauksiin.

Ja sekin vielä, että jälkeenjäävän osa on se raskaampi, se sairas saattaa olla hyvillään lähdöstä.
        Heitän siis toisenlaisen argumentin.

Pitääkö sairaan jatkaa elämää sen takia, ettei omaisen tarvitse kärsiä ikävää ja kaipuuta?

• unelmat kuolevat
        Anjaniina kirjoitti:

mennessä meistä on kaikki nähnyt monenlaisia lähtöjä, niin nuorien kuin vanhojenkin.

Ja sen voin kertoa, ettei kaikki todellakaan halua roikkua elämässä väkisin kiinni, toiset taas haluaa.
        Yleistäminen on aina pahasta, sillä jokaisen suhtautuminen elämään on henkilökohtaista, kuinkapa muutenkaan.

Nämä asiat on kipeitä ja ymmärrän hyvin ihmisiä, joille ne ovat raskaita, mut se ei oikeuta siltikään tuollaisiin kirjoituksiin ja uhkauksiin.

Ja sekin vielä, että jälkeenjäävän osa on se raskaampi, se sairas saattaa olla hyvillään lähdöstä.

Pitääkö sairaan jatkaa elämää sen takia, ettei omaisen tarvitse kärsiä ikävää ja kaipuuta?

Moni syöpään kuoleva haluaisi jo päästä pois, mutta omaiset roikkkuvat mahdottomissakin toiveissa
        ja heidän takiaan pitäisi vielä jaksaa elää, vaikka itse olisi jo valmis kuolemaan.
        Vanhusten kohdalla syytetään jopa henkilökuntaa kuoleman jouduttamisesta, siinä on mielestäni
        muusta kyse, ei haluta luopua koska oma syyllisyydentunto estää. Ei olla käyty tarpeeksi usein katsomassa ja
        nyt kun äiti/isä on kuolemaisillaan, se vasta tajutaan ja yritetään lypsää lisää aikaa.

• Pirre*
        unelmat kuolevat kirjoitti:

Moni syöpään kuoleva haluaisi jo päästä pois, mutta omaiset roikkkuvat mahdottomissakin toiveissa
        ja heidän takiaan pitäisi vielä jaksaa elää, vaikka itse olisi jo valmis kuolemaan.
        Vanhusten kohdalla syytetään jopa henkilökuntaa kuoleman jouduttamisesta, siinä on mielestäni
        muusta kyse, ei haluta luopua koska oma syyllisyydentunto estää. Ei olla käyty tarpeeksi usein katsomassa ja
        nyt kun äiti/isä on kuolemaisillaan, se vasta tajutaan ja yritetään lypsää lisää aikaa.

hoitajia jotka auttavat...

• Anjaniina kirjoitti:

lause on hyvä kysymys. Nyt kun on toinen lapsenlapsi putkessa, niin mulle on tullut sellainen tunne, että en aivan vielä ole valmis lähtemään. Uteliaisuus nähdä lasten kasvan on valtavan suuri, mutta itse minä aion elämäni pituuden päättää, jos ei äkkikuolema sitten korjaa. Nyt ei näytä siltä, koska ainakin vielä jaksan hyvin painaa 10 km:n lenkin, olen vireä ja viriili. Mutta viiskutosena ei koskaan voi tietää, milloin asia muuttuu. Ja sitä varten olen varautunut riittävän hyvin, kuten prof. Jorma Palo sanoi.

• unelmat kuolevat
        Pirre* kirjoitti:

hoitajia jotka auttavat...

tavallisia tapauksia, en hoitajien tekemiä murhia.

• Anjaniina
        Teotwawki kirjoitti:

lause on hyvä kysymys. Nyt kun on toinen lapsenlapsi putkessa, niin mulle on tullut sellainen tunne, että en aivan vielä ole valmis lähtemään. Uteliaisuus nähdä lasten kasvan on valtavan suuri, mutta itse minä aion elämäni pituuden päättää, jos ei äkkikuolema sitten korjaa. Nyt ei näytä siltä, koska ainakin vielä jaksan hyvin painaa 10 km:n lenkin, olen vireä ja viriili. Mutta viiskutosena ei koskaan voi tietää, milloin asia muuttuu. Ja sitä varten olen varautunut riittävän hyvin, kuten prof. Jorma Palo sanoi.

just tapasin pankissa ystävän, jonka mies kuoli ennen joulua.
        Hyvä että pääsi pois sanoi vaimo.
        Oli niin kovat kivut, ei pystyneet enää lääkkeet.Ainoa mitä saattoivat tuskan helpotukseksi tehdä, oli poistaa selkäytimestä painetta aiheuttavaa nestettä...
        Joskus kuolema on toivottu vieras.

• Anjaniina

saattaa tosiaan olla yksi syy siihen että halutaan pitkittää omaisen elämää, ilman että hän itse sitä haluaa..
        Joskus olen nähnyt aika raivokkaita lapsia, jotka vaativat hoitohenkilökuntaa tekemään mahdottomia.
        Se on aika kam

• ....
        Anjaniina kirjoitti:

saattaa tosiaan olla yksi syy siihen että halutaan pitkittää omaisen elämää, ilman että hän itse sitä haluaa..
        Joskus olen nähnyt aika raivokkaita lapsia, jotka vaativat hoitohenkilökuntaa tekemään mahdottomia.
        Se on aika kam

aika makaaberiä ja loukkaavaa alkaa täällä mietiskelemään ja kuvittelemaan kenenkään "syitä".

• unelmat kuolevat
        .... kirjoitti:

aika makaaberiä ja loukkaavaa alkaa täällä mietiskelemään ja kuvittelemaan kenenkään "syitä".

työni kautta, ei tarvitse kuvitella yhtään mitään. Totuus on vielä kuvitelmia hurjempaa.

• ....

työni kautta, ei tarvitse kuvitella yhtään mitään. Totuus on vielä kuvitelmia hurjempaa.

tiedän kuolleitten läheisteni, kuin myös laitospotilaitten kautta. kukaan ei voi tietää toisen aivoituksia, joten minä ainakaan en katso olevani muitten yläpuolella, kertomassa, mitä he ajattelevat.

• unelmat kuolevat
        .... kirjoitti:

tiedän kuolleitten läheisteni, kuin myös laitospotilaitten kautta. kukaan ei voi tietää toisen aivoituksia, joten minä ainakaan en katso olevani muitten yläpuolella, kertomassa, mitä he ajattelevat.

ei siinä tarvitse keksiä mitään eikä arvailla kenenkään aivoituksia.
        Kyllä nämä omaiset ovat itse kertoneet mitä he ajattelevat.
        Henkilökunnalla on aina eri näkökulma asioihin kuin satunnaisilla vierailijoilla.
        Ja kokemusta hyvin erilaisista omaisista.

• Anjaniina
        .... kirjoitti:

saa asioista puhua?
        Kaikki se kuuluu elämään...ja kuolemaan.
        Ei kai ihmisen elämässä ole asioita joista ei voi puhua?

• ....
        Anjaniina kirjoitti:

saa asioista puhua?
        Kaikki se kuuluu elämään...ja kuolemaan.
        Ei kai ihmisen elämässä ole asioita joista ei voi puhua?

ja pitää, mutta vain omalla suullaan.

• Pirre*

eutanasiaa, mutten myöskään tehohoitoa kauan dementoituneena maanneelle. Pitää ihmisellä olla oikeus kuollakin, - luonnollinen kuolema.

• Anjaniina
        .... kirjoitti:

ja pitää, mutta vain omalla suullaan.

en voi puhua kenenkään suulla, en yleistää.
        Muttei se estä sitä ettenkö voisi arvailla ihmisten motiiveja.
        Sillä jokaiseen asiaan jonka teet tai sanot, sinulla on oma motiivisi.
        Joillakin se on syyllisyydentunto.
        Ei siinä sen kummempaa, se on yhtä hyvä syy kuin mikä tahansa.
        Mutta sen seuraukset pitää pohtia.Onko minulla oikeus vaatia....Varsinkin jos lopputulos koskettaa toisen ihmisen elämää...

• Anjaniina kirjoitti:

En halua jatkaa elämää silloin kun se on mahrotonta,en pakota omaisiani elämään itseni vuoksi.
        Jokainen päättäköön miten ja koska kuolee,minäkin olen päättänyt etten halua maata haisevana kasvina.
        Kysymys olikin siitä että olin aistivani turhaa uhoa aloituksessa,aloittaja kertoo tuolla alempana olevansa valmis ja hyvä hänelle ei siitä tän enempää.
        Kokemukseni perusteella harvat meistä on valmiit tietämään oman kuolinpäivänsä ja vielä harvemmalla on sisua astua se viimeinen askel.

• Anjaniina
        koti-kiusattu kirjoitti:

En halua jatkaa elämää silloin kun se on mahrotonta,en pakota omaisiani elämään itseni vuoksi.
        Jokainen päättäköön miten ja koska kuolee,minäkin olen päättänyt etten halua maata haisevana kasvina.
        Kysymys olikin siitä että olin aistivani turhaa uhoa aloituksessa,aloittaja kertoo tuolla alempana olevansa valmis ja hyvä hänelle ei siitä tän enempää.
        Kokemukseni perusteella harvat meistä on valmiit tietämään oman kuolinpäivänsä ja vielä harvemmalla on sisua astua se viimeinen askel.

lopettaminen on vakava askel.
        Sitä varmaan puntaroi, että mitä jää näkemättä.
        Mutta kuitenkin se päätös on tehtävä, ennenkuin järjenvalo katoaa ja voi vielä itse päättää olemisestaan.
        Elämä on, eikä kukaan luvannutkaan, että se helppoa olis?

• RIMMIR

sellaisen testamentin itselleen ja sairaalahenkilökunnalle siinä elinsiirto suostumuksen ohessa. Vai voiko?

• se on nimeltään hoitotahto. Se tarkoittaa sitä, että ei halua kone avusteista elämän pidennystä ja hoitotestamentti taas takaa sen, että voi antaa elimensä tutkimustarkoituksiin tai luovutettavaksi.

• Putkivalo

Tuo loppu oli hyvä :D

Luulen ettei ennalta voi tietää miten toimii. Yksi läheinen ihminen sanoi ennen aina ettei pelkää kuolemaa, kun se tulee niin tulkoon. Nyt hän pelkää sitä kun sairaudet kolkuttaa. Raastavaa, mutta niin se ihmismieli (vaiko eläin meissä) toimii, taistelu eloonjäämisestä jatkuu viimeiseen hengenvetoon asti.

Toinen kaukaisempi sukulainen eli vuoden tyytyväisenä vuodeosastolla. Hän halusi elää niin pitkään kuin mahdollista, vaikkei elämänlaadusta ollut kuin rippeitä enää.

Että älä manaa. Äläkä kirjoita etukäteen mitään testamenttia.

• Tarkoitin näitä potilaita jotka ovat vuosikausia koneisiin kytkettyinä vailla mitään toivoa.Mä en näe siinä mitään hohtoa että yritetään mahdollisimman kauan pitää hengissä pelkän toivon avulla.Mulla ei ole tapana irvailla toisten sairauksilla.Mun oma terveydentilani on päinvastoin auttanut myötäelämään ja ymmärtämään muita pitkäaikaissairaita.Enkä mä ole mikään nuori ja terve ihminen joka täällä huvikseen haluaa pahoittaa toisten mieliä.Ja syövästä sen verran:Olen itse joutunut seuraamaan oman äitini tuskallista kamppailua vatsasyöpää vastaan.Hänen loppunsa oli suuri helpotus eikä mulle tullut kertaakaan mieleen jatkaa sitä toivotonta ja avutonta elämää.Enkä mä tätä aloitusta ihan lonkalta heittänyt.Kyllä se on käyty läpi monen monta kertaa vuosien aikana.Ja nämä on ainoastaan mun omia mielipiteitä ja jutun loppuirvistely on mun oma suhtautumiseni siihen tilanteeseen.Enkä mä pyytele keneltäkään anteeksi koska jokainen suhtautuu kuolemaan omalla tavallaan.Mutta kyllä ihmisen on osattava luopua.

• unelmat kuolevat

omat kokemukset auttavat ymmärtämään näitä tilanteita ja miettimään miten itse haluaisi omalla
        kohdallaan elämänsä lopun menevän. Saisiko itse päättää, että nyt riittää, vaikka läheiset eivät vielä
        olisi valmiita meistä luopumaan.

• tässä asiassa. Olet kirjoittanut asiasta, josta meille kaikille tulee aikanaan kokemusta. Kuten olen sinulle toisaalla sanonut, itsekin sairastan varmasti kuolemaan johtavaa sairautta. Silti sillä asialla voi vitsailla. Setäni sai salamasyövän ja lähti kahdessa viikossa juuri ennen uutta vuotta. Hänellä huumorinkukka kukki vielä kuolinvuoteellakin, joten me ihmiset suhtaudumme elämään ja kuolemaan eri tavalla ja sillä siisti.

• jassumarketta

Tuo oli tärkeä lause. Jokaisen ihmisen syntymä ja kuolema ovat hänen elinkaarensa alku ja loppu ja siten hyvin yksilöllisiä. Asia on niin tunnepitoinen, arkaluontoinen ja herkkä, suhtautuminen saattaa jopa muuttua elämäntilanteen ja olosuhteiden muuttuessa. Hyvin usein näin käykin.

• Anjaniina
        jassumarketta kirjoitti:

Tuo oli tärkeä lause. Jokaisen ihmisen syntymä ja kuolema ovat hänen elinkaarensa alku ja loppu ja siten hyvin yksilöllisiä. Asia on niin tunnepitoinen, arkaluontoinen ja herkkä, suhtautuminen saattaa jopa muuttua elämäntilanteen ja olosuhteiden muuttuessa. Hyvin usein näin käykin.

jokaisen ihmisen suhtautuminen kaikenlaisiin asioihin.
        Jos tänään sanot, en ikinä!
        On se huomenna, jospa sittenkin.
        Kaikenaikaa tulee uusia näkökulmia ja ihmisen on muututttava sen mukaan.
        Uutta harkintaa peliin, sen valossa mitä tietää..
        Maailma ympärilläkin muuttuu, kuinka mielipiteet vois pysyä samana?
        Moni meistä sanoi aikoinaan, ei ikinä tietokonetta...

• Ei väkisin

Hoitotestamentti on hyvinkin tarpeellinen. Jos et itse kykene kertomaan mitä haluat, testamentti kertoo.
      Olen seurannut läheltä kahta ihmistä, joista toista pidetään väkisin hengissä ja toisella on hoitotestamentti.
      Tien itsekkin sellaisen.

• Anjaniina

lisäksi kerron jo aikoinaan miten haluan itseäni kohdeltavan, omaisilleni.
        Ja syyt siihen.

• Montaa näkökulmaa

Etukäteen....ollaan näistä asioista mekin puhuttu ja hyvä niin.... Kunnioitan mieheni tahtoa. Koska, rakastan häntä. Jonka hän on minulle kertonut. Luvannut olen että, häntä ei pidetä väkisin letkuissa. Käsi kädessä kuljetaan tie loppuun... Mies tietää myös minun tahtoni. Minusta pariskuntien on hyvä ihan rauhassa tämäkin vakava aihe käydä lävitse. Meille se tuli ajankohtaiseksi silloin kun mieheni sairastuin vakavasti syöpään. Selvisi isosta syöpäleikkauksesta hyvin. Sairastuin sitten sydäninfarktiin..Selvisi...sairastui sitten...taas. Armo-ajalla mekin elätään.

Minua itseäni nyt koskettaa tämä laulu: en muista kuka on laulaja: mutta, sanat menevät jotenkin näin....Vain päivän tahdon kerrallaan....en tietää voi mitä tuo huominen...

Voimia toivon kaikille joiden läheinen on sairastunut vakavasti...olkaamme ihmisiä.Tai pyrkikäämme edes...aihe vakava mutta, ei mahdoton keskustella asiallisesti.

tsau:Friidu

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6504
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4452
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3078
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2967
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1536
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1320
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1211
    Aihe