Moni tyttö pilaa elämänsä tekemällä lapsen nuorena

TuumailijaMies

Liian moni nuori alta kaksiviitonen tyttö pilaa elänänsä tekemällä lapsen nuorena jonkun mitättömän pojanklopin kanssa. Ei siis kannata tehdä lapsia nuorena, koska sitä tulee katumaan melkoisella varmuudella!
Eikä siinä mene pilalle vain sen tytön elämä, vaan ennen kaikkea sen lapsen ja myöskin sen isän.

Karua mutta totta jos tarkemmin ajatellaan. Elämä on elämistä varten eikä suorituksia varten. Turhaan siis on tehdä lapsia kun muutkin tekee ja kun niitä vielä saa helposti nuorena. Jos lapsia ei tule niin niit ei tule, ja niin se on tarkoitettu.

53

4720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jennnnnni

      Lapsia tehdään silloin kun siltä tuntuu, ja sitä tosissaan haluaa. Ja on rakastava mies, ja asiat kunnossa, niin kyllä lapsia saa tehdä . Lapset ovat maailman ihanin asia. Olen itse todella nuori, ja teimme mieheni kanssa lapsen rakkaudella. Olemme hyvin onnellisia. Ja kenenkään elämä ei mene siinä pilalle, ei lapsen, ei isän, eikä äidinkään, Vaan päinvastoin. Ei maailmassa ole kauniimpaa asiaa kuin lasten hankkiminen

      • iuytreyiyouio

        Mutta se harvalla menee ihan putrkeen tuo homma.


    • huhhuh..

      ihmettä selität tällästä. minä 19,mies 26 ja tyttö 2v7kk,pikkukakkonen tulossa. omakotitalo valmistunu ja muutenki asiat ok! elämä ei tosiaankaan ole pilalla,paremmin tuskin voisi olla. sekö nyt on sitten parempi elämä että vloput juo ja vaihtaa miestä ku sukkia?

    • Niinpä

      Enpä kyllä muista kuulleeni, että KUKAAN olisi katunut sitä, että on hankkinut lapsensa esimerkiksi 20-25-vuotiaana. Toki heitäkin voi olla, mutta eiköhän jää vähemmistöksi, eikä ole ensisijaisesti iästä kiinni.

      Sanot, että elämä on elämistä eikä suorituksia varten. Mikä osa perheen perustamisessa ei ole "elämistä"? Ja mitä sen sijaan pitäisi tehdä? Tehdä töitä, vaihtaa puolisoa...? Se se vasta elämää onkin...

      Niin kauan kun tuntuu, että lapsen saanti jollain tavalla rajoittaa "elämistä", niin ei todellakaan kannata hankkia lapsia. Mutta aika monelle se lasten saanti ja kasvatus on juuri elämää parhaimmillaan!! :)

      • estä

        Vaihtelemasta puolisoja. En ole nähnyt yhtään nuorta jolla lapsensaanti olisi jollain tapaa rajoittanut elämistä, päinvastoin menee jopa lujempaa. Ja jokaisenhan on tehtävä omat virheensä, ihan turha katuakkaan kun tehtyä ei saa enään katumallakaan tekemättömäksi.


      • ngjifojio
        estä kirjoitti:

        Vaihtelemasta puolisoja. En ole nähnyt yhtään nuorta jolla lapsensaanti olisi jollain tapaa rajoittanut elämistä, päinvastoin menee jopa lujempaa. Ja jokaisenhan on tehtävä omat virheensä, ihan turha katuakkaan kun tehtyä ei saa enään katumallakaan tekemättömäksi.

        Jep,tein lapsen ihan vaan siksi parikymppisenä kun muillakin oli,nyt elämä on niin perseellään että huhhuh,mihin ryhdyinkään?!?! :D :D :D SIIS HALOO!!! Mikä ihme siinä on että nämä muut ja vanhemmat ihmiset tietävät paremmin mitä nuorten pitäisi tehdä,se on ihan normaalia nykypäivänä että nuoremmat ja nuoremmat saavat lapsia,eikä se elämää pilaa,ei todellakaan minulla ainakaan,ei voisi elämä parempaa olla ilman poikaani ja toista tekemässä jo :)


      • Pohti ja ja ja
        ngjifojio kirjoitti:

        Jep,tein lapsen ihan vaan siksi parikymppisenä kun muillakin oli,nyt elämä on niin perseellään että huhhuh,mihin ryhdyinkään?!?! :D :D :D SIIS HALOO!!! Mikä ihme siinä on että nämä muut ja vanhemmat ihmiset tietävät paremmin mitä nuorten pitäisi tehdä,se on ihan normaalia nykypäivänä että nuoremmat ja nuoremmat saavat lapsia,eikä se elämää pilaa,ei todellakaan minulla ainakaan,ei voisi elämä parempaa olla ilman poikaani ja toista tekemässä jo :)

        "se on ihan normaalia nykypäivänä että nuoremmat ja nuoremmat saavat lapsia,eikä se elämää pilaa,ei todellakaan minulla ainakaan,ei voisi elämä parempaa olla ilman poikaani ja toista tekemässä jo :)"

        - huomaappa sellainen asia, että kyse on vain sinun mielipiteestäsi. Harvalla menee se perheenperustaminen tuubiin, ainakaan kun nuorena tietämättömänä sitä perustaa. Mutta hei, katsotaan mielipiteesi vaikka kuuden vuoden päästä. Tulethan kertomaan sen tänne meille?
        Tämä nykyajan suorituskeskeisyys on perhe-elämässäkin mukana ja ihmiset tekevät uusia veromaksajia eikä lapsia, koska Vanhasen mulkku-Matti lestadiolainen liero niin kehoitti!


      • xoXo-
        Pohti ja ja ja kirjoitti:

        "se on ihan normaalia nykypäivänä että nuoremmat ja nuoremmat saavat lapsia,eikä se elämää pilaa,ei todellakaan minulla ainakaan,ei voisi elämä parempaa olla ilman poikaani ja toista tekemässä jo :)"

        - huomaappa sellainen asia, että kyse on vain sinun mielipiteestäsi. Harvalla menee se perheenperustaminen tuubiin, ainakaan kun nuorena tietämättömänä sitä perustaa. Mutta hei, katsotaan mielipiteesi vaikka kuuden vuoden päästä. Tulethan kertomaan sen tänne meille?
        Tämä nykyajan suorituskeskeisyys on perhe-elämässäkin mukana ja ihmiset tekevät uusia veromaksajia eikä lapsia, koska Vanhasen mulkku-Matti lestadiolainen liero niin kehoitti!

        Sinulla se elämä taitaa muutenkin olla vinksallaan :DD olet ilmeisesti joku katkera eukko joka omia lapsia ei ole koskaan saanut... itse en myöskään voisi tyytyväisempi olla elämäntilanteeseeni. Mielummin lapset nuorena sanon minä! Eipähän ole sitten tuommoinen kärttyisä elämäänsä kyllästynyt akka😂


    • 13+12

      Ei lapsi pilaa äitinsä elämää, vaan tuo siihen uutta rikkautta. Kun lapset tekee nuorena, on äitiysvaiheen jälkeenkin vielä runsaasti elämää jäljellä. Kaksikymppisenä lapsensa saanut on jo nelikymppisenä vapaa lapsistaan. Kierrä naiset kaukaa, niin et voi tulla isäksi vastoin tahtoasi.

      • ihme urpo oot!

        No os ei lapsi äitin, niin moni äiti lapsen. Mieti nyt saatana tätä maailmaa!


      • ffeeeee
        ihme urpo oot! kirjoitti:

        No os ei lapsi äitin, niin moni äiti lapsen. Mieti nyt saatana tätä maailmaa!

        voihan se tietysti noinkin olla mutta eikös yleensä kuitenkin lapsia tehdä sitten kun halutaan lapsia toki vahinkojakin sattuu mutta kyllä niitä rakastetaan ihan yhtälailla..
        Sitä jäin miettimään,miks alle 25:et olis liian nuoria..voihan se olla että reilu 30v ei oo valmis tekemään lapsia eikä sille kukaan sano että sähän oot jo ton ikänen että sulla pitäis olla jo lapsia ja pitäis olla valmis äidiks.Kuka sen ylipäätänsä päättää minkä ikäinen pitäis olla?
        Nuorena kun saa lapsen palautuukin synnytyksestä paremmin ja jaksaa touhuta enemmän lapsien kanssa. Ja jos meinaa uraa alkaa tekemään niin sitä ei tarvitse keskeyttää jos lapsiluku on jo täynnä..


      • meppis

        Anteeksi vaan mutta tuo kun sanoit että 20 lapsensa tehneet ovat lapsistaan jo 40 vapaita??? Ei muuten pidä paikkaansa, sä et oo koskaan vapaa lapsestas se on aina sun laspes olkoon minkä ikäinen tahansa!!!


      • open your eyes!!
        ffeeeee kirjoitti:

        voihan se tietysti noinkin olla mutta eikös yleensä kuitenkin lapsia tehdä sitten kun halutaan lapsia toki vahinkojakin sattuu mutta kyllä niitä rakastetaan ihan yhtälailla..
        Sitä jäin miettimään,miks alle 25:et olis liian nuoria..voihan se olla että reilu 30v ei oo valmis tekemään lapsia eikä sille kukaan sano että sähän oot jo ton ikänen että sulla pitäis olla jo lapsia ja pitäis olla valmis äidiks.Kuka sen ylipäätänsä päättää minkä ikäinen pitäis olla?
        Nuorena kun saa lapsen palautuukin synnytyksestä paremmin ja jaksaa touhuta enemmän lapsien kanssa. Ja jos meinaa uraa alkaa tekemään niin sitä ei tarvitse keskeyttää jos lapsiluku on jo täynnä..

        Nuorten ihmisten "perhe-elämä" on usein riitaisaa, koska ei ole elämänkokemusta. Ukko pelaa jotain videopelejä ja juo kaljaa viikonloput kavereiden kanssa ja akka on kotona sen tenavan kanssa lihomassa.
        Sitä se vaan on. Onhan vanhempanakin perheen perustavilla riitoja, mutta ehkä he osaavat pidemmän yhdessäolon ja elämänkokemuksen sekä ihmisuhdetaitojen kehittymisen seurauksena ratkoa niitä. Ja yleensä vanhemmat miehet on enemmän omistautuneet perheelleen ja lapsilleen. Mutta pojat on poikia;)

        Se on vauvakuumepalstalla epärealistisesti ajatteleville pikkutytöille turha puhua, mutta niin se vaan on kuten aloittaja ilmaisi aika karuun sävyyn.

        Kolmissakymmenissä olisi hyvä ikä tehdä lapsia. Niinhan ne muualla maailmassa tekeekin tuossa 30-40 haarukkaan. Tosin niiden elämä on stressaamattomampaa, vaikka kuinka on sotia sun muitakin joissakin maissa, niin silti ne huolehtii itsestään ja kun ei niitä mikään oravanpyörä siihen painostakkaan ja stressaa perheenperustamisella. Saa olla siis lapsi, nuori ja nuori aikuinen ihan rauhassa ilman ulkopuolisten painostuksia.

        Mut mut, kyllähän tosiasia on se että suomalaiset sikiää liian nuorena. Ja se on varmaan yksi syy mt-ongelmiin sun muihin.


      • open your eyes!!
        meppis kirjoitti:

        Anteeksi vaan mutta tuo kun sanoit että 20 lapsensa tehneet ovat lapsistaan jo 40 vapaita??? Ei muuten pidä paikkaansa, sä et oo koskaan vapaa lapsestas se on aina sun laspes olkoon minkä ikäinen tahansa!!!

        NIin nämä VAUVAkuumeiset varmaan ajattelee ja toivoo, että nelikybäsenä oltais VAPAITA. Tulee vähän sellainen olo, että kun menee kaksikymppisenä vankilaan tuomiolle, niin nelikymppisen pääsee pois:(
        Pakkopullaa siis tehdä lapsia ja olla yhdenvertainen suomalainen? Todiste jostakin?


      • dfghjklöööööööö
        open your eyes!! kirjoitti:

        NIin nämä VAUVAkuumeiset varmaan ajattelee ja toivoo, että nelikybäsenä oltais VAPAITA. Tulee vähän sellainen olo, että kun menee kaksikymppisenä vankilaan tuomiolle, niin nelikymppisen pääsee pois:(
        Pakkopullaa siis tehdä lapsia ja olla yhdenvertainen suomalainen? Todiste jostakin?

        pakko huomauttaa ettei tää oo mitenkään nykyajan asia että lapsia tehdään nuorena. tilastollisesti itseasiassa päinvastoin.
        ennenvanhaan (kuten minun mummot ym.) ovat saaneet ensimmäiset lapsensa jo 20 vuotiaina ja se on ollut normaalia.tilastollisestihan suomalaiset tekee nykyään vanhempana lapsensa kun aikaisemmin..

        ja kuka päättää mikä on sopiva ikä lapsille? eiköhän se ole jostain muusta kun iästä kiinni.


      • meppis
        dfghjklöööööööö kirjoitti:

        pakko huomauttaa ettei tää oo mitenkään nykyajan asia että lapsia tehdään nuorena. tilastollisesti itseasiassa päinvastoin.
        ennenvanhaan (kuten minun mummot ym.) ovat saaneet ensimmäiset lapsensa jo 20 vuotiaina ja se on ollut normaalia.tilastollisestihan suomalaiset tekee nykyään vanhempana lapsensa kun aikaisemmin..

        ja kuka päättää mikä on sopiva ikä lapsille? eiköhän se ole jostain muusta kun iästä kiinni.

        Ei sitä mikä on sopiva ikä lapsen tekoon päätä varmasti kukaan muu kuin sinä itse. Mutta silloin on todellakin syytä miettiä hyvin tarkkaan jos on vielä nuori että onko taloudellinen tilanne sellainen että pystyn sen lapsen elättämään, olenko henkisesti valmis siihen mitä kaikkea se lapsi tuo tullessaan (se kun ei ole pelkkää onnea ja ruusuilla tanssimista) ja onko parisuhde niin vakaalla pohjalla että siihen voi lapsen tehdä ja olenko valmis loppuelämäni kestäväään vanhemmuteen jossa kannan huolta lapsestani hautaan saakka?
        Noi asiat ite oon käyny läpi joka kerran kun muhun on aikasemmin iskeny vauvakuume ja joka kerran aikaisemmin on vastaus ollu että en ole valmis! Nyt tällä hetkellä kun miesystäväni kans tätä asiaa pohdittiin et olisko oikee aika tehdä lapsia niin voin hyvällä omallatunnolla sanoa että nyt olen valmis. Nyt on kaikki nuoruuteen kuuluneet juoksemiset baareissa juostu ja keretty näkemään ja kokemaan ihan tarpeeksi että nyt en enää koe et menettäisin jotain jos nyt tulisin raskaaks. Niinpä nyt onkin sit yrittäminen aloitettu. :)


      • Tässä totuus
        dfghjklöööööööö kirjoitti:

        pakko huomauttaa ettei tää oo mitenkään nykyajan asia että lapsia tehdään nuorena. tilastollisesti itseasiassa päinvastoin.
        ennenvanhaan (kuten minun mummot ym.) ovat saaneet ensimmäiset lapsensa jo 20 vuotiaina ja se on ollut normaalia.tilastollisestihan suomalaiset tekee nykyään vanhempana lapsensa kun aikaisemmin..

        ja kuka päättää mikä on sopiva ikä lapsille? eiköhän se ole jostain muusta kun iästä kiinni.

        Ennen, silloin kun sinun mummosi teki lapsia, oli vielä mahdollista se että nainen menee esimerkiksi ison talon rumalle pojalle emännäksi ja tekee sille lapsia ja on kotiäitinä sitten ja hoitelee tilan hommia apuna kun kerkeää. Nykyisin se ei ole mahdollista. Muutenkin tuolloin Suomi oli toipumassa sodista ja ihmisten menetyksiä korjattiin talkoilla tekemällä lapsia jatkamaan tätä yhteiskuntaa.
        Talkoon kai ne on nytkin ilmeisesti? Mutta miksi?

        Yhdessä välissä taas laman aikaan oli suunta oikea ja ensisynnyttäjien keski-ikä oli jotain kolmissakymmenissä. Avioerotilastot laskivat. Huostaanottojakaan ei heidän lapsistaan tullut.
        Nyt on taas alkkanut huostaanotot kasvaa kun lama-aikaan syntyneet ovat aikuistumassa. Ja huolestuttavaa tässä on se, että ne huostaanotetut tekevät nyt lapsia kun heillä itsellään jä se perhe-elämä kokematta kun vanhemmat vain suorittivat.

        Siis pointti on se, että se naisen tyhteiskuntarooli oli tuolloin erilainen. Nainen alistui vähän niin kuin jäämään sinne kotiin lapsia synnyttämään ja huoltamaan sitä miestään kun se oli töissä. Nyt on tasa-arvo ja naisetkin menevät töihin ja kouluttautuvat ja saavat siksi olla tasavertaisia kansalaisia eikä tarvitse elää ukkonsa nyrkin alla ihan vain kun on ne yhteiset lapset ja kun ei ole muuta mahdollisuutta koska ei ole ammattia ja työpaikkaa.

        Tässä yhteiskuntarakenteessa ja naisen asemassa on tapahtunut kova parannus. Mutta kaikki tytöt eivät käytä sitä parannusta ja tekaisevat parit mukulat ja elelevät sinne kolmeen kymmeneen ikävuoteen siinä vittumaisessa avioliitossa. Sitten tulee yleensä ero ja se on tosi paskamainen lähteä kolmikymppisenä yksinhuoltajana opiskelemaan jonnekin aikuiskouloutuskeskukseen kerrossiivoojaksi ja asumaan jonnekin kerrotaloyksiöön vuokralle muutaman erossa vinksahtamaan päässeen penskan kanssa. Ei miesmrkkinoillakaan kauheen haluttu ole kun mukuloitakin jo on.

        Tämä on se pointti. Miksi ei siis kannattaisi odottaa sinne liki kolmeen kymmeneen ja turvata selusta muussakin asiassa kuin siinä että saa lapsia aikaiseksi, kun se ei ole ensinnäkään mikään saavutus, vaikka moni epäonnistuja niin ajattelee:)


      • Tässä totuus
        meppis kirjoitti:

        Ei sitä mikä on sopiva ikä lapsen tekoon päätä varmasti kukaan muu kuin sinä itse. Mutta silloin on todellakin syytä miettiä hyvin tarkkaan jos on vielä nuori että onko taloudellinen tilanne sellainen että pystyn sen lapsen elättämään, olenko henkisesti valmis siihen mitä kaikkea se lapsi tuo tullessaan (se kun ei ole pelkkää onnea ja ruusuilla tanssimista) ja onko parisuhde niin vakaalla pohjalla että siihen voi lapsen tehdä ja olenko valmis loppuelämäni kestäväään vanhemmuteen jossa kannan huolta lapsestani hautaan saakka?
        Noi asiat ite oon käyny läpi joka kerran kun muhun on aikasemmin iskeny vauvakuume ja joka kerran aikaisemmin on vastaus ollu että en ole valmis! Nyt tällä hetkellä kun miesystäväni kans tätä asiaa pohdittiin et olisko oikee aika tehdä lapsia niin voin hyvällä omallatunnolla sanoa että nyt olen valmis. Nyt on kaikki nuoruuteen kuuluneet juoksemiset baareissa juostu ja keretty näkemään ja kokemaan ihan tarpeeksi että nyt en enää koe et menettäisin jotain jos nyt tulisin raskaaks. Niinpä nyt onkin sit yrittäminen aloitettu. :)

        Ihmeen viisasta puhetta tälle palstalle. Paljonko meppis on iältään?


      • meppis
        Tässä totuus kirjoitti:

        Ihmeen viisasta puhetta tälle palstalle. Paljonko meppis on iältään?

        Joo mä olen siis tänä vuonna 30 täyttävä ja kyllä on jo tovi tullu kuultua sukulaisten ym suusta et millonkas niitä lapsia saadaan? Johon olen tylysti luetellu tuon litannian mikä on pakko olla kunnossa ennenku edes mietitään asiaa. Ja kun itse tiedostin et on vielä haluja juosta baarissa ja bailata aamuun asti kavereiden kans niin ei siihen mitenkään lasta olis voinu ottaa vaikka parisuhde asiat oliski ollu kunnossa. Ja mulle on aina ollu itsestään selvyys et lapsia ei tehdä ennenku on vakipaikka työssä eli on sit varmaa et se paikka odottaa mua vielä raskauden jälkeenkin. Sillä mulle se ei ole koskaan riittänyt että riittää kun on vaan lukenut ammatin, se ammatti pelkästään ei ole tae mistään jos ei ole työpaikkaa minne palata. Nimittäin sen olen päättänyt et sossun luukulle en kuunaan mene ja miehen rahoilla en aio koskaan elää.
        Ja tällä hetkellä en ole edes riippuvainen mieheni tuloista, jos hän vaikka joku päivä päättäiski sit joskus mut jättää niin siitä vaan, ei mun taloudellisen tilanteen takia ole pakko häntä silloin roikottaa mukanani. Tiedän että olen äärettömän materialisti ajatuksiltani, sillä on mun kavereita monia jotka on tehneet lapsen tosi nuorena ja ilman työpaikkaa ja vielä huonossa liitossa ollessaan. Itse en ole voinut kuin päätäni pudistella ja sääliä noita ihmisiä. No, täähän on vaan mun ratkaisu ollu eikä se sitä sano et tää on ainut oikee ratkaisu mut mulle tää on ollu just passeli. Sillä aikaisemmin jos olisin lapsen tähän maailmaan tehny, olisin kokenu et hän "riistää" multa vapauden. Nykyään ei enää noin, mut en silti sano et vaik jatkan vielä opintojani eteenpäin äitiysloman aikana..siinä olis just sopiva aika viedä taas ammattia eteenpäin. :)


      • Tässä totuus
        meppis kirjoitti:

        Joo mä olen siis tänä vuonna 30 täyttävä ja kyllä on jo tovi tullu kuultua sukulaisten ym suusta et millonkas niitä lapsia saadaan? Johon olen tylysti luetellu tuon litannian mikä on pakko olla kunnossa ennenku edes mietitään asiaa. Ja kun itse tiedostin et on vielä haluja juosta baarissa ja bailata aamuun asti kavereiden kans niin ei siihen mitenkään lasta olis voinu ottaa vaikka parisuhde asiat oliski ollu kunnossa. Ja mulle on aina ollu itsestään selvyys et lapsia ei tehdä ennenku on vakipaikka työssä eli on sit varmaa et se paikka odottaa mua vielä raskauden jälkeenkin. Sillä mulle se ei ole koskaan riittänyt että riittää kun on vaan lukenut ammatin, se ammatti pelkästään ei ole tae mistään jos ei ole työpaikkaa minne palata. Nimittäin sen olen päättänyt et sossun luukulle en kuunaan mene ja miehen rahoilla en aio koskaan elää.
        Ja tällä hetkellä en ole edes riippuvainen mieheni tuloista, jos hän vaikka joku päivä päättäiski sit joskus mut jättää niin siitä vaan, ei mun taloudellisen tilanteen takia ole pakko häntä silloin roikottaa mukanani. Tiedän että olen äärettömän materialisti ajatuksiltani, sillä on mun kavereita monia jotka on tehneet lapsen tosi nuorena ja ilman työpaikkaa ja vielä huonossa liitossa ollessaan. Itse en ole voinut kuin päätäni pudistella ja sääliä noita ihmisiä. No, täähän on vaan mun ratkaisu ollu eikä se sitä sano et tää on ainut oikee ratkaisu mut mulle tää on ollu just passeli. Sillä aikaisemmin jos olisin lapsen tähän maailmaan tehny, olisin kokenu et hän "riistää" multa vapauden. Nykyään ei enää noin, mut en silti sano et vaik jatkan vielä opintojani eteenpäin äitiysloman aikana..siinä olis just sopiva aika viedä taas ammattia eteenpäin. :)

        Kyllä näkee että ihmiselle tulee älliä kun elelee ja ei touhua penkoja kauheella tohinalla liian nuorena kun niitä helpommalla saa. Mitään ei saa helpolla loppupeleissä. Kiitos meppis, oot varmaan upee älykäs nainen;)


      • -.-
        open your eyes!! kirjoitti:

        Nuorten ihmisten "perhe-elämä" on usein riitaisaa, koska ei ole elämänkokemusta. Ukko pelaa jotain videopelejä ja juo kaljaa viikonloput kavereiden kanssa ja akka on kotona sen tenavan kanssa lihomassa.
        Sitä se vaan on. Onhan vanhempanakin perheen perustavilla riitoja, mutta ehkä he osaavat pidemmän yhdessäolon ja elämänkokemuksen sekä ihmisuhdetaitojen kehittymisen seurauksena ratkoa niitä. Ja yleensä vanhemmat miehet on enemmän omistautuneet perheelleen ja lapsilleen. Mutta pojat on poikia;)

        Se on vauvakuumepalstalla epärealistisesti ajatteleville pikkutytöille turha puhua, mutta niin se vaan on kuten aloittaja ilmaisi aika karuun sävyyn.

        Kolmissakymmenissä olisi hyvä ikä tehdä lapsia. Niinhan ne muualla maailmassa tekeekin tuossa 30-40 haarukkaan. Tosin niiden elämä on stressaamattomampaa, vaikka kuinka on sotia sun muitakin joissakin maissa, niin silti ne huolehtii itsestään ja kun ei niitä mikään oravanpyörä siihen painostakkaan ja stressaa perheenperustamisella. Saa olla siis lapsi, nuori ja nuori aikuinen ihan rauhassa ilman ulkopuolisten painostuksia.

        Mut mut, kyllähän tosiasia on se että suomalaiset sikiää liian nuorena. Ja se on varmaan yksi syy mt-ongelmiin sun muihin.

        Jokainen joka lapsen hankkii, tehkööt sen silloin kun se oikeelta tuntuu ja kun sitä todella tahtoo.. mitä hittoo se muille kuuluu? itse olen 25v ja toivon todella tulevani pian raskaaksi, tuttava piirissäni on monia nuoria äitejä, heillä monilla lapsia jo useampia, mies, on omakotitalo, työt molemmilla, eivät vaikuta erityisen onnettomilta.

        Ette te kaikki tietävät tiedä kaikkea, luulette tietävänne.
        huolehtikaa omista asioistanne ja antakaa toisten huolehtia omistaan.


      • -.-
        -.- kirjoitti:

        Jokainen joka lapsen hankkii, tehkööt sen silloin kun se oikeelta tuntuu ja kun sitä todella tahtoo.. mitä hittoo se muille kuuluu? itse olen 25v ja toivon todella tulevani pian raskaaksi, tuttava piirissäni on monia nuoria äitejä, heillä monilla lapsia jo useampia, mies, on omakotitalo, työt molemmilla, eivät vaikuta erityisen onnettomilta.

        Ette te kaikki tietävät tiedä kaikkea, luulette tietävänne.
        huolehtikaa omista asioistanne ja antakaa toisten huolehtia omistaan.

        Siis tarkoitin YLEISTÄMISTÄ


      • muualla nuorena
        open your eyes!! kirjoitti:

        Nuorten ihmisten "perhe-elämä" on usein riitaisaa, koska ei ole elämänkokemusta. Ukko pelaa jotain videopelejä ja juo kaljaa viikonloput kavereiden kanssa ja akka on kotona sen tenavan kanssa lihomassa.
        Sitä se vaan on. Onhan vanhempanakin perheen perustavilla riitoja, mutta ehkä he osaavat pidemmän yhdessäolon ja elämänkokemuksen sekä ihmisuhdetaitojen kehittymisen seurauksena ratkoa niitä. Ja yleensä vanhemmat miehet on enemmän omistautuneet perheelleen ja lapsilleen. Mutta pojat on poikia;)

        Se on vauvakuumepalstalla epärealistisesti ajatteleville pikkutytöille turha puhua, mutta niin se vaan on kuten aloittaja ilmaisi aika karuun sävyyn.

        Kolmissakymmenissä olisi hyvä ikä tehdä lapsia. Niinhan ne muualla maailmassa tekeekin tuossa 30-40 haarukkaan. Tosin niiden elämä on stressaamattomampaa, vaikka kuinka on sotia sun muitakin joissakin maissa, niin silti ne huolehtii itsestään ja kun ei niitä mikään oravanpyörä siihen painostakkaan ja stressaa perheenperustamisella. Saa olla siis lapsi, nuori ja nuori aikuinen ihan rauhassa ilman ulkopuolisten painostuksia.

        Mut mut, kyllähän tosiasia on se että suomalaiset sikiää liian nuorena. Ja se on varmaan yksi syy mt-ongelmiin sun muihin.

        Juu ja melko isossa osassa maata lapsia alkaa tulla joskus 13 - 15 vuotiaana kun tyttö joutuu naimisiin jonkun vanhemman miehen kanssa. Eikös se ole monissa maissa niin, että kun tyttö on saanut kuukautisensa niin hän on valmis naitettavaksi ja seksiin tietysti hääyöstään alkaen. Ja sitten niitä lapsia tuleekin sinne vaihdevuosiin asti tasaista tahtia, ellei sitten nainen kuole jo ennen vaihdevuosiaan esim. AIDS:iin. Enkä usko että heidän elämä niin hirveän stressitöntä on. Vaikka toisaalta he ovat jo tottuneet siihen että nuoret tytöt saa lapsia ja lapsia myös kuolee paljon. Samoin kuin lasten vanhempia. Afrikassa on hyvin tavallista että joku sattuman kautta vanhaksi elänyt mummo huolehtii kaikista lastenlapsistaan (heitä usein n. 50) kun hänen omat lapsensa ovat jo kuolleet tauteihin.

        Monissa maissa siis parikymppisellä voi helposti olla jo vaikka viisi lasta, varsinkin jos mukana on kaksosia ym.

        Niin että ei se ihan niinkään mene että ulkomailla lapset tehtäisiin vasta 30 - 40 vuotiaana...


      • Tulevaisuuden äiti
        meppis kirjoitti:

        Anteeksi vaan mutta tuo kun sanoit että 20 lapsensa tehneet ovat lapsistaan jo 40 vapaita??? Ei muuten pidä paikkaansa, sä et oo koskaan vapaa lapsestas se on aina sun laspes olkoon minkä ikäinen tahansa!!!

        Anteeksi et kommentoin tähän väliin, kun en ole vielä lukenut koko viesti putkee, mutta olen itse vielä aika nuori ja olen miettinyt jo jonkin aikaa lapsen hankintaa ja näin, mut mä tiijän et se lapsi jonka aijon hankkia tulee olemaan minun pieni lapsukainen aina ja ikuisti. Se et hankisin sen nyt kaksikymppisenä ei todellakaan meinaa että nelikymppisenä olisin "vapaa" se menaa silloin sitä, että se lapsi vain lähtee kokeilemaan siipiään ja näin :D

        Omien vanhempien kaa on hyvät välit ja olen heidän pieni lapsukainen edelleen :) Ja aijon pitää tämän linjan itsekkin, kun itselläni on lapsia.


      • Aikuinen lapsonen
        meppis kirjoitti:

        Anteeksi vaan mutta tuo kun sanoit että 20 lapsensa tehneet ovat lapsistaan jo 40 vapaita??? Ei muuten pidä paikkaansa, sä et oo koskaan vapaa lapsestas se on aina sun laspes olkoon minkä ikäinen tahansa!!!

        No on sitä 20-vuotiaasta lapsesta sillä lailla vapaa ettei sitä tartte koko ajan vahtia ja huoltaa... Ne lapset on aikuisia sitten. Aikuisia lapsia.


      • 12/32
        Aikuinen lapsonen kirjoitti:

        No on sitä 20-vuotiaasta lapsesta sillä lailla vapaa ettei sitä tartte koko ajan vahtia ja huoltaa... Ne lapset on aikuisia sitten. Aikuisia lapsia.

        Lapsia kun hankkii, niistä ei ole vapaa 30 vuoteen, jos ihan vastuullinen vanhempi. En tarkoita että fyysisesti on sitä 30 vuotta enemmän kiinni niissä, mutta entäs kun se penikan kasvatus kusee ja siitä tulee joku linnakundi, niin kanna siinä sitten vastuuta loppu ikä! Tai entäs jos itse hoidattaa kusipäät pentunsa ja itsensä vanhemmillaan, kuten moni nykyään, niin penikoista tulee vielä pahempia luusereita ja vässyköitä!

        Kyllä lapset pitää hankkia siksi oikealla iällä!

        Alle 30 vuotias ei ajattele järkevästi, koska ETUOTSALOHKOT ovat kehittymättömät.


    • Nuorena äidiksi

      Onneksi tein lapseni nuorena! Molemmat oltiin 19-vuotiaita. Kukaan ei koskaan ole täysin valmis vanhemmaksi, mutta voin sanoa, että silloin nuorempana olin varmasti valmiimpi pienen vauvan äidiksi kuin mitä olisin nyt, 10 vuotta myöhemmin. Olen huomannut itsessäni sellaisen ilmiön, että mitä vanhemmaksi tulen, mitä säännöllisemmäksi elämäni muuttuu ja mitä enemmän "maallista omaisuutta" kertyy (omakotitalo/mökki/auto ym.), sitä "itsekkäämmäksi" ja mukavuudenhaluisemmaksi muutun, ja ne omat pikku rutiinit ja harrastukset tulevat aina vaan tärkeämmiksi. Jos nyt alkaisimme tekemään vauvaa, niin muutos siihen vauvaelämään olisi huomattavasti paljon suurempi kuin silloin nuorena, jolloin sopeutui muutoksiin paljon paremmin, oli joustavampi ja osasi elää hetkessä murehtimatta liikaa tulevaisuutta. Olin nuoresta iästäni huolimatta todella tasapainoinen ja niin valmis äidiksi kuin olla ja voi. Ja kun en tiennyt vauvoista mitään ennen, luotin äidinvaistooni, hoidin vauvaani aidolla rakkaudella, tukeutumatta liikaa kaikenmaailman kirjatietoon. Nyt kun vähän vanhempana ja kokeneempana ihmisenä tiedän enemmän vauvoista (mm. työni puolesta), niin voin sanoa että tieto lisää tuskaa....voin hyvin kuvitella, että stressaisin raskaudesta, synnytyksestä ja vauvanhoidosta nyt huomattavasti paljon paljon enemmän kuin mitä silloin kun oli nuori, kokematon ja avoin uusille kokemuksille.

      Mutta se, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Itse kuitenkin tunnen itseni paremmin, niin voin sanoa, että ratkaisuni tulla äidiksi nuorena, oli varmasti minulle se oikea. Mikäli nyt vauva tulisi, tai vaikka 10 vuoden kuluttua, en sano, että se missään nimessä mikään katastrofi olisi, mutta sen voin itseni tuntien sanoa, että sopeutuminen siihen vauvaan ja elämänmuutokseen vaatisi aikalailla enemmän ponnisteluja, enkä varmaankaan osaisi nauttia siitä raskaudesta ja vauva-arjesta kun hermoilisin liikaa....

    • <3

      Minä olen 22-vuotias ja poikani on 6,5kk ja toinenkin lapsi jo kovasti haaveissa enkä todellakaan ole liian nuori äidiksi! Se ei todellakaan katso ikää että pystyy tarjoamaan lapselleen sitä tärkeintä eli rakkautta ja yhdessäoloa vaan on ihmisestä itsestä ja asenteesta kiinni. Siihen ei tarvita korkeita koulutuksia ja isoja taloja. Mieheni on 24-vuotias ja yhdeksäs vuosi yhdessä meneillään. Miehelläni on amiskoulutus ja minä olen vaan ylioppilas,mutta molemmilla on vakityöpaikat ja tienataan sen verran että just toimeen tullaan ja se riittää meille oikein hyvin. Nyt kun meillä on ihana pikkuinen poika, sekoituksena meitä kumpaakin on elämämme parempaa kun voi toivoa ja ollaan huomattu et nyt se elämä vasta on alkanut. Elo ennen tätä pikkuista tuntuu nyt ajatellen kovin tyhjältä. Elämä on tosiaan elämistä varten ja nyt se eläminen on alkanut.

      Mielestäni ärsyttävää yleistämistä tuo alkuperäinen kirjoitus ja ihan kun se olis jotenkin katkerasti kirjoitettu. Olen pahoillani jos et ole saanut kokea vanhemmuuden iloa ja purat sitä nyt täällä.

      • meppis

        No ei se aloittaja välttämättä ole siinä mitenkään katkerasti kirjoittanut vaan tottahan se on et kyl nykyään naiset tekee lapsensa tosi aikasin (ainakin monet). Se on hienoa että sulla on mennyt noin hienosti mutta et varmaan voi kieltää et aika moni nuorena perheen perustanut eroaa ja niistä tulee sit yh-äitejä ja isiä jotka myöhemmin katuvat päätöstään ja purkavat sen syyllisyyden lapsiin ku ovat "pilanneet" hänen elämänsä. Tiedän et tää kuulostaa pahalta, mutta valitettavasti näitä juttuja kuulee jatkuvasti et pariskunta eroaa ja lapset koetaan vaan että heidän takiaan mennyt elämä piloille kun ensin aateltu onnensa huumassa et tehdään se lapsi, et on ihanaa olla perhe ja sit huomataan ettei se nyt sit niin pelkkää ihanaa ja ruusuilla tanssimista olekaan! Toki tunnen myös nuoria naisia jotka ovat todella nuorina tehneet lapsensa eivätkä kadu sitä yhtään, päinvastoin. Siis itse oon sitä mieltä et vaikka oon jo monta vuotta kärsinyt vähän väliä vauvakuumetta niin en todellakaan olis voinu edes ajatellakaan et sitä rupeisin jonkun kanssa tekemään, päinvastoin.

        En edes tiennyt et minne muutan asumaan ku oon valmistunut, minne meen töihin jne niin olis ollut todella itsekästä tehdä ensin lapsi ja sit repiä hänet juuriltaan sen jälkeen johonkin toiseen kaupunkiin. Ja lapsen kanssa sen elämisen muualla aloittaminen ei todellakaan ole ihan helppoa etenkään jos olis vielä ollut yh-äiti. Ja varsinkin kun tiesin, etten varmasti kotikulmille asumaan jää, se oli aivan päivänselvää et muutan jonnekin muualle ja haen sit sieltä töitä ja niinhän siinä kävikin.

        Tällä hetkellä en kadu hetkeäkään että olen lykännyt lapsen tekoa näin myöhäiseksi, sillä nyt olen parisuhteessa aivan ihanan miehen kanssa joka todella osaa kohdella naista arvostavasti ja elämä muutenkin mallillaan. Tietty sen tiedän myös etten välttämättä tule niin nopeasti raskaaks ku jos olisin tehny lapsen 20 vuotiaana mut sen riskin olen hyväksynyt ja jos käy vaikkapa niinkin etten sais lasta ollenkaan niin senkin sitten hyväksyisin ja miettisin varmaan sit muita ratkaisuita. Tottakai se kipeää tekisi, mut täällä elämässä vaan pitää ottaa asiat vastaan sellaisina kuin ne on. Ei mun serkkukaan esim.oo tehny ku nyt vast lapsen vaik on ollut jo yli 10 vuotta naimisissa kun hänellä oli opinnot kesken ja myös hän oli samalla linjalla kuin minä et ensin koulut loppuun ja ammatti ja työ, sitten vasta lapset. Ja hyvinhän toisaalta tuokin raskaaks tuli, et ei heillä ainakaan mitään ongelmia siinä ollut. et toisaalta myöskään turha täällä on arvostella ihmisiä jotka tekevät lapsen myöhemmin, se milloin lapsen tekee on jokaisen oma asia.


    • äiti 35v ja 4 lasta

      se olikin ainoa lause jossa tuossa kirjoituksessasi voin olla samaa mieltä. Lapset ja perhe jos jokin on sitä Elämää. Kaikki muu on suorittamista (ammatti, työ, maalliset asiat). Minulla on 25- vuotiaana ollut 3 lasta, hmmmm, pitäisikohän tuolta "pojanklopilta" (pian 40v) kysyä onko hänen elämänsä nyt piloilla?
      Verrattuna siihen elämään, jota esim hänen samanikäiset kaverinsa vieläkin viettävät, satunnaisia suhteita, sunsasta alkoa ja suorituspaineita.
      Meillä on hyvä olla näin, olemme siitä maallisesta saaneet sen mitä tarvitsemme; ammatit, työt, talon ja muut. Mutta kaikkein tärkein saavutuksemme on lapse tja tämä perhe, kaiken muun voi korvata, perhettä ei korvaa mikään.

    • Jenni-

      Mun mielestä ihmiset, olivat minkä ikäisiä tahansa, ovat erittäin tyhmiä ja lapsellisia, jos ajattelevat noin. Jokainen ihminen ja parisuhde on uniikki. Kukaan muu ei voi sanoa mitä jonkun toisen pitäisi tehdä. Yhdessä kommentissa sanottiin että nuoret isät pelaa tyyliin nintendoa ja juovat kaljaa viikonloput? Haloo! Mitä yleistystä! Jokaisella on toki oikeus omiin mielipiteisiinsä, mutta välillä näitä keskusteluja lukiessa alkaa miettimään että ketä siellä ruudun toisella puolella oikein on.
      Mä tiedän perheen, jossa ensimmäinen lapsi saatiin kun vanhemmat olivat 18v. Nyt heillä kolme lasta, naimissa onnellisesti ja ikää 25v. Lapset erittäin fiksuja ja hyvin kasvatettuja, samoin kuin vanhempansa. Tiedän myös perheen, jossa samaiset kolme lasta. Lapset saatu kuin äiti ollut 27-39v, jokainen lapsi on eri isälle. Äiti alkoholisti, jokainen mies pahoinpidellyt häntä. Nämä ovat tosiaan vain tapauksia miljoonien muiden joukossa, mutta juuri tällaisen takia en IKINÄ menisi yleistämään MISTÄÄN.
      Lasten kasvattaminen, onnistunut liitto ja hyvä vanhemmuus ei todellakaan katso ikää. En toki suosittele alle parikymppisille lastenhankintaa, mutten sitä kielläkään.
      Itse olen 23v ja avomieheni 24. Ensimmäistä kertaa pitkän ja erittäin onnellisen suhteen aikana olemme tulleet siihen tulokseen, että olemme valmiita. Olemme matkustelleet, oppineet elämästä, kouluttautuneet, tehneet töitä ja suhteemme on vakaalla pohjalla. En voisi parempaa elämää tulevalle lapselleni antaa. Mutta toki, nuo ikänumerot tekee meistä juopottelevia, vastuuntunnottomia idiootteja jotka pilaavat elämänsä. Miettikää nyt vähän itsekin!!!

      • mun mielest

        ihminen tietää vasta kolmikymppisenä mitä se haluaa. Silloin alkaa olla nähnyt ja kokenut ja valmis tajuamaan mitä oikeesti itse henkiläkohtaisesti tahtoo. Sitten taas nämä nuorena lapsen tehneet, ne vaan joutuu asennoitumaan siihen. Ei ne ole niin valmiita ja onnellisia lapsistaan. Näkeehän sen monesta asiasta, kuten avioerotilastot, joihin eronneita avopareja ei edes tietty ole mukana. Ne ei arvosta perhetä niin paljoo kun ei ole elämänkokemusta.


      • venus18
        mun mielest kirjoitti:

        ihminen tietää vasta kolmikymppisenä mitä se haluaa. Silloin alkaa olla nähnyt ja kokenut ja valmis tajuamaan mitä oikeesti itse henkiläkohtaisesti tahtoo. Sitten taas nämä nuorena lapsen tehneet, ne vaan joutuu asennoitumaan siihen. Ei ne ole niin valmiita ja onnellisia lapsistaan. Näkeehän sen monesta asiasta, kuten avioerotilastot, joihin eronneita avopareja ei edes tietty ole mukana. Ne ei arvosta perhetä niin paljoo kun ei ole elämänkokemusta.

        Kylläpä oli ärsyttävä lukea tätä keskustelua! minusta kukaan ei ole valmis sanomaan täällä netissä että milloin kukin on valmis hankkimaan lapsia. Se on aivan jokaisen oma valinta! Ite olen 18-v ja kovin haluaisin saada lapsen, mutta tiedän sen että en vielä voi. Olemme poikaystäväni kanssa olleet vakavassa parisuhteessa jo 2 vuotta ja puhuneet asiasta moneen kertaan. Vaikka poikaystäväni ei ole kuin vuoden vanhempi ja käymme molemmat vielä lukiota, tiedämme lapsen vastuun jos sellainen tulisi! tottakai haluamme ensin saada varman toimeentulon, opiskelut loppuun ja armeijan ohi MUTTA ei todellakaan voida yleistää että ''Moni tyttö pilaa elämänsä tekemällä nuorena lapsen''!
        Ei se elämisen ''kokeminen'' lopu siihen että saa lapsen! Tottakai sitten kun on saanut lapsen voi käydä joskus iltaisin kavereiden kanssa pitämässä hauskaa, ei lapsen saanti sitä estä ja se on todella toivottuakin. Kyllähän ihminen tulee hulluksi jos joutuu vain olemaan kotona lapsen kanssa eikä ole minkäänlaista muuta sosiaalista elämää. Ja lapsen täytyy myös oppia siihen että on erilaisia tilanteita ja eri ihmisiä.
        En todellakaan puolustele tässä niitä nuoria äitejä ja isiä jotka tekevät lapsen esim sillä syyllä ettei ''tarvitse käydä koulua'', koska sellaisenkin tapauksen tiedän, tai niitä jotka ovat vastuuttomasta olleet ilman ehkäisyä yhdynnässä eivätkä vastaa seurauksista, mutta myös näissä tapauksissa jos ei ole päädytty aborttiin elämä on onnellista! useimmiten. Ei tälläisiä asioita voi yleistää, meitä on jokaiseen lähtöön.
        Mutta kyllä se nykyään vaan on tilastollisestikin niin että lapset tehdään paljon vanhempina mitä ennen! onko se sitten hyvä? Mitä vanhempana lapsen tekee, sitä suurempi riski on saada sairas lapsi. Olen itse ainakin huomannut miten monelle ura ja monet muut menevät perheen perustamisen edelle. Minusta ei se ei ole hyvä asia. Ei lapsella tarvitse olla täydelliset olosuhteet mihin tulla, ei rahaa tarvitse olla paljon, kunhan tulee toimeen (minusta se opettaa myös elämästä eniten). Riittää että lapsella on rakastavat vanhemmat ja täysi tuki ta turva. Kyllä niitä eroja tulee sillon vanhempanakin... Minä ainakin aion hankkia lapsen heti kun vaan olen saanut varman toimeentulon ja aivan varmasti n. 20v!


      • elli89
        venus18 kirjoitti:

        Kylläpä oli ärsyttävä lukea tätä keskustelua! minusta kukaan ei ole valmis sanomaan täällä netissä että milloin kukin on valmis hankkimaan lapsia. Se on aivan jokaisen oma valinta! Ite olen 18-v ja kovin haluaisin saada lapsen, mutta tiedän sen että en vielä voi. Olemme poikaystäväni kanssa olleet vakavassa parisuhteessa jo 2 vuotta ja puhuneet asiasta moneen kertaan. Vaikka poikaystäväni ei ole kuin vuoden vanhempi ja käymme molemmat vielä lukiota, tiedämme lapsen vastuun jos sellainen tulisi! tottakai haluamme ensin saada varman toimeentulon, opiskelut loppuun ja armeijan ohi MUTTA ei todellakaan voida yleistää että ''Moni tyttö pilaa elämänsä tekemällä nuorena lapsen''!
        Ei se elämisen ''kokeminen'' lopu siihen että saa lapsen! Tottakai sitten kun on saanut lapsen voi käydä joskus iltaisin kavereiden kanssa pitämässä hauskaa, ei lapsen saanti sitä estä ja se on todella toivottuakin. Kyllähän ihminen tulee hulluksi jos joutuu vain olemaan kotona lapsen kanssa eikä ole minkäänlaista muuta sosiaalista elämää. Ja lapsen täytyy myös oppia siihen että on erilaisia tilanteita ja eri ihmisiä.
        En todellakaan puolustele tässä niitä nuoria äitejä ja isiä jotka tekevät lapsen esim sillä syyllä ettei ''tarvitse käydä koulua'', koska sellaisenkin tapauksen tiedän, tai niitä jotka ovat vastuuttomasta olleet ilman ehkäisyä yhdynnässä eivätkä vastaa seurauksista, mutta myös näissä tapauksissa jos ei ole päädytty aborttiin elämä on onnellista! useimmiten. Ei tälläisiä asioita voi yleistää, meitä on jokaiseen lähtöön.
        Mutta kyllä se nykyään vaan on tilastollisestikin niin että lapset tehdään paljon vanhempina mitä ennen! onko se sitten hyvä? Mitä vanhempana lapsen tekee, sitä suurempi riski on saada sairas lapsi. Olen itse ainakin huomannut miten monelle ura ja monet muut menevät perheen perustamisen edelle. Minusta ei se ei ole hyvä asia. Ei lapsella tarvitse olla täydelliset olosuhteet mihin tulla, ei rahaa tarvitse olla paljon, kunhan tulee toimeen (minusta se opettaa myös elämästä eniten). Riittää että lapsella on rakastavat vanhemmat ja täysi tuki ta turva. Kyllä niitä eroja tulee sillon vanhempanakin... Minä ainakin aion hankkia lapsen heti kun vaan olen saanut varman toimeentulon ja aivan varmasti n. 20v!

        Aivan samaa mieltä kanssasi tuosta mitä kirjoitit:
        > "Ei tälläisiä asioita voi yleistää, meitä on jokaiseen lähtöön.
        Mutta kyllä se nykyään vaan on tilastollisestikin niin että lapset tehdään paljon vanhempina mitä ennen! onko se sitten hyvä? Mitä vanhempana lapsen tekee, sitä suurempi riski on saada sairas lapsi. Olen itse ainakin huomannut miten monelle ura ja monet muut menevät perheen perustamisen edelle. Minusta ei se ei ole hyvä asia. Ei lapsella tarvitse olla täydelliset olosuhteet mihin tulla, ei rahaa tarvitse olla paljon, kunhan tulee toimeen (minusta se opettaa myös elämästä eniten). Riittää että lapsella on rakastavat vanhemmat ja täysi tuki ta turva. Kyllä niitä eroja tulee sillon vanhempanakin... " <

        Itse olen hiukan yli kaksikymppinen ja ehkäisyn lopetin joulukuussa ja vauva saa tulla jos niikseen:)

        Ps. Herra isukki. Voi voi sua reppanaa. Olikos tuo nyt aivan asiallista ja kypsää?


      • meppis
        elli89 kirjoitti:

        Aivan samaa mieltä kanssasi tuosta mitä kirjoitit:
        > "Ei tälläisiä asioita voi yleistää, meitä on jokaiseen lähtöön.
        Mutta kyllä se nykyään vaan on tilastollisestikin niin että lapset tehdään paljon vanhempina mitä ennen! onko se sitten hyvä? Mitä vanhempana lapsen tekee, sitä suurempi riski on saada sairas lapsi. Olen itse ainakin huomannut miten monelle ura ja monet muut menevät perheen perustamisen edelle. Minusta ei se ei ole hyvä asia. Ei lapsella tarvitse olla täydelliset olosuhteet mihin tulla, ei rahaa tarvitse olla paljon, kunhan tulee toimeen (minusta se opettaa myös elämästä eniten). Riittää että lapsella on rakastavat vanhemmat ja täysi tuki ta turva. Kyllä niitä eroja tulee sillon vanhempanakin... " <

        Itse olen hiukan yli kaksikymppinen ja ehkäisyn lopetin joulukuussa ja vauva saa tulla jos niikseen:)

        Ps. Herra isukki. Voi voi sua reppanaa. Olikos tuo nyt aivan asiallista ja kypsää?

        "Olen itse ainakin huomannut miten monelle ura ja monet muut menevät perheen perustamisen edelle. Minusta se ei ole hyvä asia". Perusteluita??

        Et voi todellakaan tulla tuolla tavalla sanomaan että jos ihminen haluaa ensin uran ja taloudellisen tilanteen sellaisille vesille että tietää pystyvänsä elättämään lapsensa hyvin ilman että täytyy kääntyä sossun puoleen rahoituksessa että olisi muka väärin niin on aika tylysti kirjoitettua tekstiä! Siis kyllä mun mielestä nykymaailmassa se raha vaan on se mikä ratkaisee ja ite en vois kuvitellakaan jääväni ns."tyhjän päälle" eli ei olis palkkaa eikä tietoa minne mennä äitiysloman jälkeen, joka kuukaus sais pelätä et miten seuraavan kuun pärjää ja mistä rahat ja entäs jos joku perheenjäsen vaikka äkkiseltään sairastuu, mistä rahat siihen tai tulee jotain muita ongelmia matkaan? Et kyllä se raha aika isoa osaa täällä elämässä näyttelee, näin se vaan on ja ihan jokaisen oman mielenterveyden kannalta eikö olis parempi ensin hankkia työpaikka ym ja sitten vasta se lapsi sillä ei se lapsi pelkällä rakkaudella elä ja ruokaa ja vaatteita ym se tarvii siinä missä jokainen ihminen täällä.

        Ja mitä oon kuunnellu moniakin nuoria naisia joilla ei ole työpaikkaa eikä koulutusta ja sit ku ovat lähteneet opiskelemaan lapsen kanssa ni on kyl ollu äärettömän rankkaa..plus se kaikki joka ikisen pennin laskeminen ja miettiminen mitä voi nyt kaupasta ostaa ym ym..kyllä siinä kuulkaa rakkaus on aika koetuksella varsinkin jos tuota vielä pitkään jatkuu..ei mikään ihana tilanne.

        Ja ite voin sanoa kun olen elänyt lapsuuteni aika köyhissä oloissa että sitä en todellakaan omille lapsilleni halua! Ei ollut todellakaan kivaa kun mihinkään ei voinu osallistuu ku aina oli perheellä rahat niin vähissä et ne piti jättää ruokarahoiks et ruoka saatiin. Kyllä siinä kuulkaa vanhemmillakin oli monesti aika henkisesti uuvuttavat tilanteet edessä ja miten voit olla hyvä ja rakstava äiti jos sulla on koko ajan niskallas kuorma miten pärjäätte seuraavaan kuukauteen taloudellisesti, kuinka paljon nyt on enää ruokaan rahaa ym ym.

        Ja siis tää ei koskenu niitä nuoria äitejä joilla talous ym asiat on kunnossa. Tää kommentti oli vaan puhtaasti tuohon liittyvä kun väitettiin ettei rahalla oo mitään merkitystä. Sillä jokainen sen tietää, et nykypäivänä sillä on suurempaakin suurempi merkitys.


      • voi saakeli
        meppis kirjoitti:

        "Olen itse ainakin huomannut miten monelle ura ja monet muut menevät perheen perustamisen edelle. Minusta se ei ole hyvä asia". Perusteluita??

        Et voi todellakaan tulla tuolla tavalla sanomaan että jos ihminen haluaa ensin uran ja taloudellisen tilanteen sellaisille vesille että tietää pystyvänsä elättämään lapsensa hyvin ilman että täytyy kääntyä sossun puoleen rahoituksessa että olisi muka väärin niin on aika tylysti kirjoitettua tekstiä! Siis kyllä mun mielestä nykymaailmassa se raha vaan on se mikä ratkaisee ja ite en vois kuvitellakaan jääväni ns."tyhjän päälle" eli ei olis palkkaa eikä tietoa minne mennä äitiysloman jälkeen, joka kuukaus sais pelätä et miten seuraavan kuun pärjää ja mistä rahat ja entäs jos joku perheenjäsen vaikka äkkiseltään sairastuu, mistä rahat siihen tai tulee jotain muita ongelmia matkaan? Et kyllä se raha aika isoa osaa täällä elämässä näyttelee, näin se vaan on ja ihan jokaisen oman mielenterveyden kannalta eikö olis parempi ensin hankkia työpaikka ym ja sitten vasta se lapsi sillä ei se lapsi pelkällä rakkaudella elä ja ruokaa ja vaatteita ym se tarvii siinä missä jokainen ihminen täällä.

        Ja mitä oon kuunnellu moniakin nuoria naisia joilla ei ole työpaikkaa eikä koulutusta ja sit ku ovat lähteneet opiskelemaan lapsen kanssa ni on kyl ollu äärettömän rankkaa..plus se kaikki joka ikisen pennin laskeminen ja miettiminen mitä voi nyt kaupasta ostaa ym ym..kyllä siinä kuulkaa rakkaus on aika koetuksella varsinkin jos tuota vielä pitkään jatkuu..ei mikään ihana tilanne.

        Ja ite voin sanoa kun olen elänyt lapsuuteni aika köyhissä oloissa että sitä en todellakaan omille lapsilleni halua! Ei ollut todellakaan kivaa kun mihinkään ei voinu osallistuu ku aina oli perheellä rahat niin vähissä et ne piti jättää ruokarahoiks et ruoka saatiin. Kyllä siinä kuulkaa vanhemmillakin oli monesti aika henkisesti uuvuttavat tilanteet edessä ja miten voit olla hyvä ja rakstava äiti jos sulla on koko ajan niskallas kuorma miten pärjäätte seuraavaan kuukauteen taloudellisesti, kuinka paljon nyt on enää ruokaan rahaa ym ym.

        Ja siis tää ei koskenu niitä nuoria äitejä joilla talous ym asiat on kunnossa. Tää kommentti oli vaan puhtaasti tuohon liittyvä kun väitettiin ettei rahalla oo mitään merkitystä. Sillä jokainen sen tietää, et nykypäivänä sillä on suurempaakin suurempi merkitys.

        ne puhuu vaikka ei ole mitään kokemusta ja näyttöö. Tajuaisivat sen, että se lapsi kärsii tässä loppupeleissä saatana kun touhotetaan pentuja maailmaan keskenkasvuisena. Laki tulisi säätää, että alle kakskasina ei lapsia tehtäis!


      • Ja katin kontit
        voi saakeli kirjoitti:

        ne puhuu vaikka ei ole mitään kokemusta ja näyttöö. Tajuaisivat sen, että se lapsi kärsii tässä loppupeleissä saatana kun touhotetaan pentuja maailmaan keskenkasvuisena. Laki tulisi säätää, että alle kakskasina ei lapsia tehtäis!

        Vaikka rahaa ois kuinka paljon ja uraputki huipussaan, ei se ole silti mikään tae sille, että lapsi saa onnellisen ja turvatun lapsuuden.

        Kaiken lisäksi tuossa tekstissähän nimenomaan tähdennettiin myös sitä, että rahaakintarvitaan:

        "Ei lapsella tarvitse olla täydelliset olosuhteet mihin tulla, ei rahaa tarvitse olla paljon, kunhan tulee toimeen (minusta se opettaa myös elämästä eniten). Riittää että lapsella on rakastavat vanhemmat ja täysi tuki ta turva".


      • ...
        Ja katin kontit kirjoitti:

        Vaikka rahaa ois kuinka paljon ja uraputki huipussaan, ei se ole silti mikään tae sille, että lapsi saa onnellisen ja turvatun lapsuuden.

        Kaiken lisäksi tuossa tekstissähän nimenomaan tähdennettiin myös sitä, että rahaakintarvitaan:

        "Ei lapsella tarvitse olla täydelliset olosuhteet mihin tulla, ei rahaa tarvitse olla paljon, kunhan tulee toimeen (minusta se opettaa myös elämästä eniten). Riittää että lapsella on rakastavat vanhemmat ja täysi tuki ta turva".

        Niin se vaan on että ikään katsomatta rikkaiden kakaroista tulee nokka pystyssä kulkevia "isi maksaa" tyyppejä. Vähempivaraisista taistelijoita jotka eivät luovuta vaikka elämä ei aina menisikään niin kuin tahtoo.


      • meppis
        ... kirjoitti:

        Niin se vaan on että ikään katsomatta rikkaiden kakaroista tulee nokka pystyssä kulkevia "isi maksaa" tyyppejä. Vähempivaraisista taistelijoita jotka eivät luovuta vaikka elämä ei aina menisikään niin kuin tahtoo.

        Että kyllä sillä rahalla on äärettömän suuri vaikutus nykypäivänä. Kun mitään et mistään ilmaiseksi saa ja itse haluan ainakin että voin tarjota lapselleni muutakin kun pelkkää makaroonia ja jauhelihaa ruoaksi. Siis ruokakin nykyään maksaa jo tosi paljon, alle 20 euron en itsekään ole juuri koskaan kaupasta selvinnyt ja vielä vähemmän jos siinä on vielä lapsi kuvioissa.

        Kyllä siinä köyhyysloukussa on kuulkaa rakkaus lapseen aika koetuksella, sen ainakin huomasin omasta perheestä ku se suurin huoli oli et miten rahat riittää eteenpäin ja mitä voi kaupasta ostaa. Ei se lapsi tietenkään pelkkää rahaa vaadi, kyllä siinä äidinrakkaus on suurempi osapuoli mut siis tarkoitin vaan sitä et kyl olis hyvä molemmilla vanhemmilla työpaikka ja palkka ja muutenkin kaikki talousasiat kunnossa enneku sitä lasta ruvetaan tekemään. Ja ennekaikkea et opinnot olis opiskeltu loppuun ettei tarvi sit lapsen kans ruveta enää niitä opintoja jatkamaan..sillä kun se ei ole siitä helpoimmasta päästä kuitenkaan.

        Valitettavaa tietenkin on että nykypäivänä työttömyys on kasvamassa suuresti mutta silti harkintaa lapsentekoon. En itse ainakaan lähtis työttömyyspäivinäni raskaaks hommautumaan, siinä nyt ei ole mitään järkeä! Enkä myöskään kesken opintojeni.


      • Älkää tuomitko
        meppis kirjoitti:

        Että kyllä sillä rahalla on äärettömän suuri vaikutus nykypäivänä. Kun mitään et mistään ilmaiseksi saa ja itse haluan ainakin että voin tarjota lapselleni muutakin kun pelkkää makaroonia ja jauhelihaa ruoaksi. Siis ruokakin nykyään maksaa jo tosi paljon, alle 20 euron en itsekään ole juuri koskaan kaupasta selvinnyt ja vielä vähemmän jos siinä on vielä lapsi kuvioissa.

        Kyllä siinä köyhyysloukussa on kuulkaa rakkaus lapseen aika koetuksella, sen ainakin huomasin omasta perheestä ku se suurin huoli oli et miten rahat riittää eteenpäin ja mitä voi kaupasta ostaa. Ei se lapsi tietenkään pelkkää rahaa vaadi, kyllä siinä äidinrakkaus on suurempi osapuoli mut siis tarkoitin vaan sitä et kyl olis hyvä molemmilla vanhemmilla työpaikka ja palkka ja muutenkin kaikki talousasiat kunnossa enneku sitä lasta ruvetaan tekemään. Ja ennekaikkea et opinnot olis opiskeltu loppuun ettei tarvi sit lapsen kans ruveta enää niitä opintoja jatkamaan..sillä kun se ei ole siitä helpoimmasta päästä kuitenkaan.

        Valitettavaa tietenkin on että nykypäivänä työttömyys on kasvamassa suuresti mutta silti harkintaa lapsentekoon. En itse ainakaan lähtis työttömyyspäivinäni raskaaks hommautumaan, siinä nyt ei ole mitään järkeä! Enkä myöskään kesken opintojeni.

        Hassua miten ihmiset haluaa olla niin jyrkkiä. Jos sanotaan, että nuorena ei saa tehdä lapsia, kun ei ole rahaa - niin saako kolmekymppisenä, jos on vaikka työttömyysputkessa? Entä kaksikymppisenä jos rahaa riittää esim. vanhempien puolelta (hyvin yleistä kuitenkin)? Entä jos ei käy kaksikymppisenä baarissa? Entä jos kolmikymppisenä käy? Entä jos on luotettava mies nuorena? Entä jos 30 vuotiaana löydetty mies jättää? HALOO. Lapsia hankitaan silloin kun hankitaan, älkää olko niin riippuvaisia rahasta. Kaikilla itse tuntemilla nuorilla äideillä menee hyvin, onko sillä nyt kenenkään rahoissa hirveää eroa, että venyykö opiskelut vuodella vauvan vai vaikka vuoden juhlimisen takia kuten monilla.

        Miksiköhän synnytyksen jälkeinen masennus on niin yleistä... oisiko siksi että niitä lapsia hankitaan fyysisesti liian vanhoina. Ei toisille voi mennä sanomaan mikä heidän elämässään on väärin tai väärään aikaan. EI TULEVAISUUTTA VOI ENNUSTAA

        Itse en suunnittele vauvan hankintaa, mutta koen nuorena hankkimisen fiksumpana, koska silloin vauvat ovat todennäköisemmin terveitä (paras hedelmällisyysikä 19-v, ja esim. downin syndrooman riski on 20-v:llä 1:200 ja 30-v:llä 1:100) Myös itse opiskellessani lääkäriksi on lasten hankinta fiksumpaa ennen valmistumista kuin valmistuttua, koska silloin kesken töiden poisjäänti jättää helposti jälkeen urakehityksessä.


      • eämästä enempi tiet
        Älkää tuomitko kirjoitti:

        Hassua miten ihmiset haluaa olla niin jyrkkiä. Jos sanotaan, että nuorena ei saa tehdä lapsia, kun ei ole rahaa - niin saako kolmekymppisenä, jos on vaikka työttömyysputkessa? Entä kaksikymppisenä jos rahaa riittää esim. vanhempien puolelta (hyvin yleistä kuitenkin)? Entä jos ei käy kaksikymppisenä baarissa? Entä jos kolmikymppisenä käy? Entä jos on luotettava mies nuorena? Entä jos 30 vuotiaana löydetty mies jättää? HALOO. Lapsia hankitaan silloin kun hankitaan, älkää olko niin riippuvaisia rahasta. Kaikilla itse tuntemilla nuorilla äideillä menee hyvin, onko sillä nyt kenenkään rahoissa hirveää eroa, että venyykö opiskelut vuodella vauvan vai vaikka vuoden juhlimisen takia kuten monilla.

        Miksiköhän synnytyksen jälkeinen masennus on niin yleistä... oisiko siksi että niitä lapsia hankitaan fyysisesti liian vanhoina. Ei toisille voi mennä sanomaan mikä heidän elämässään on väärin tai väärään aikaan. EI TULEVAISUUTTA VOI ENNUSTAA

        Itse en suunnittele vauvan hankintaa, mutta koen nuorena hankkimisen fiksumpana, koska silloin vauvat ovat todennäköisemmin terveitä (paras hedelmällisyysikä 19-v, ja esim. downin syndrooman riski on 20-v:llä 1:200 ja 30-v:llä 1:100) Myös itse opiskellessani lääkäriksi on lasten hankinta fiksumpaa ennen valmistumista kuin valmistuttua, koska silloin kesken töiden poisjäänti jättää helposti jälkeen urakehityksessä.

        Nyt et tiedä mistä puhut, koska olet nuori, kaverisi ovat saaneet lapsia, eli et ajattele järkevästi! Raha ja oletettavasti vakaampi tulevaisuus ei todellakaan ole ainoa peruste miksi lapsia tulisi hankkia vanhemmalla iällä, mutta hyvä syy lykätä lapsentekoa riskittä. Pääsyy siihen että vanhempana kannattaa ja kerkeää on se, että ensinnäkin ihmisten elinikä on kasvanut! Toisekseen naisen asema yhteiskunnassa on muuttunut, ja siksi naisella pitää olla ammatti ja mielellään työpaikka. - Ainakin työkokemusta tulee olla, jotta saa äitiyspäivärahaa, eli perhe pärjää ja siksi ei tule sitä synnytyksen jälkeistä masennusta. Lisäksi em. vaivaan auttaa se, että parisuhde on kunnossa ja tunnetaan se toinen vanhempi ja on keskusteltu asioista ennen lapsentekemisen aloittamista.

        Kyllä sanoisin, että 90% suomalaisten raskauksista on harkitsemattomia ja tpuhuun aletaan kunmuutkin, eli halutaan todistaa muille jotakin. Ihmisiä on muutenkin liikaa maailmassa. Suomalaiset tekevät lapsia liian nuorena, koska pitää saada veronmaksajia ja siitä ideologiasta kertoo mylskin se että avioerotilastot ja husotaanotot ovat räjähdysmäisessä kasvussa. Propagandaa, eli ihmisten käännyttämistä veronmaksajien hankkijoiksi harrastetaan mm. televisiossa lähettämällä propagandaohjelmia, kuten. Vanessa ja pikkuväki, masu pystyssä jne. Tajutkaa ihmiset harrastaa kriittistä ajattelua Ei se tarkoita pessimismiä, mutta ihan fiksua on joskus miettiä näitä asoita monelta kantilta ennen kuin alkaa muita lampomaan.

        Tiedän se, että nykyajan nuorelle "mulle mulle kaikki heti mulle ku muollaki" -tyypin ihmiselle on turha koettaa puhua järkeä, mutta olen ainakin yrittänyt.
        Kova tarve olla kuten muut ja todistella jotakin. Edes omia mielipiteitä ei saisi olla, eli tyhmäksi pitäisi itsensä turruttaa.


      • elämästä enempi tiet
        eämästä enempi tiet kirjoitti:

        Nyt et tiedä mistä puhut, koska olet nuori, kaverisi ovat saaneet lapsia, eli et ajattele järkevästi! Raha ja oletettavasti vakaampi tulevaisuus ei todellakaan ole ainoa peruste miksi lapsia tulisi hankkia vanhemmalla iällä, mutta hyvä syy lykätä lapsentekoa riskittä. Pääsyy siihen että vanhempana kannattaa ja kerkeää on se, että ensinnäkin ihmisten elinikä on kasvanut! Toisekseen naisen asema yhteiskunnassa on muuttunut, ja siksi naisella pitää olla ammatti ja mielellään työpaikka. - Ainakin työkokemusta tulee olla, jotta saa äitiyspäivärahaa, eli perhe pärjää ja siksi ei tule sitä synnytyksen jälkeistä masennusta. Lisäksi em. vaivaan auttaa se, että parisuhde on kunnossa ja tunnetaan se toinen vanhempi ja on keskusteltu asioista ennen lapsentekemisen aloittamista.

        Kyllä sanoisin, että 90% suomalaisten raskauksista on harkitsemattomia ja tpuhuun aletaan kunmuutkin, eli halutaan todistaa muille jotakin. Ihmisiä on muutenkin liikaa maailmassa. Suomalaiset tekevät lapsia liian nuorena, koska pitää saada veronmaksajia ja siitä ideologiasta kertoo mylskin se että avioerotilastot ja husotaanotot ovat räjähdysmäisessä kasvussa. Propagandaa, eli ihmisten käännyttämistä veronmaksajien hankkijoiksi harrastetaan mm. televisiossa lähettämällä propagandaohjelmia, kuten. Vanessa ja pikkuväki, masu pystyssä jne. Tajutkaa ihmiset harrastaa kriittistä ajattelua Ei se tarkoita pessimismiä, mutta ihan fiksua on joskus miettiä näitä asoita monelta kantilta ennen kuin alkaa muita lampomaan.

        Tiedän se, että nykyajan nuorelle "mulle mulle kaikki heti mulle ku muollaki" -tyypin ihmiselle on turha koettaa puhua järkeä, mutta olen ainakin yrittänyt.
        Kova tarve olla kuten muut ja todistella jotakin. Edes omia mielipiteitä ei saisi olla, eli tyhmäksi pitäisi itsensä turruttaa.

        Korjaan vielä edellisessä käyttämääni termiä "vanhemmalla iällä" sanaksi myöhemmässä nuoruudessa...


      • Niin.
        elämästä enempi tiet kirjoitti:

        Korjaan vielä edellisessä käyttämääni termiä "vanhemmalla iällä" sanaksi myöhemmässä nuoruudessa...

        Kysymys: vanhempi kun on aina viisaampi, miten looginen on lause "kaverisi ovat saaneet lapsia, eli et ajattele järkevästi?" Kypsempienkään ihmisten ei kannata antaa itsestään hölmöä kuvaa puheillaan, sillä se lisää nuorten tietoisuutta omista tiedoistaan ;) Haluaisin siis korostaa, että EN ole hankkimassa lapsia, en vain pidä siitä, että toisten valintoja haukutaan ennakkoluulojen perusteella ja 23-v äiti saa osakseen "teiniäiti" kommentteja, vaikka elää elämää samoin kuin 28-v "kunnon ihmiset". Ei kaikki osu samaan muottiin. Ihmiset kypsyy eri tahtiin.

        JA ihmisten elinikä on kasvanut, siinä olet oikeassa. Mutta kasvaminen on tapahtunut pikkuhiljaa, toisin kuin myöhäisemmän odotusiän yleisyys vasta viimevuosina. Nämä asiat eivät ole tilastollisesta näennäisyydestä riippumatta yhteydessä, vaan myöhempi odotusikä liittyy enemmän juuri vaurauteen. Samoin lisääntyneet hedelmällisyyshoidot jotka maksavat valtiolle PALJON, kun ihmetellään kun 30-v pillerien syönnin jälkeen ei sitä lasta tulekaan. Ihmisen eliniän piteneminen viime vuosista ei ole todistettavasti lisännyt ihmisen hedelmällistä ikää.

        Työpaikka toki pitää olla, mutta moni valmistuu parikymppisenä. Ja moni kolmikymppinen on työtön. Joten jos oletetaan, että henkilöllä on jokin koulutus, ei tarkka ikä liity tähänkään asiaan. Yleistäminen ei auta, jos aijot kritisoida jokaista nuorta.
        Synnytyksen jälkeinen masennus tuskin liittyy rahaan tai parisuhteeseen. Se on synnytyksen jälkeinen masennus. Liittyy siihen synnytykseen ja siitä lapseen. Ei työpaikkaan. Tavallinen masennus on sitten asia erikseen.

        Maailmassa on liikaa ihmisiä, se on varma. Mutta mistä se johtuu- ei suomalaisista "vastuuttomista 20-25-vuotiaista teiniäideistä". On varmasti monessa meistä vikaa, niin nuorissa kuin vanhoissa. Kyllä minusta saatte ihan rauhassa saarnata sossun tuella elävälle 18-v yh äidille, mutta kunhan ei sorruttaisi negatiiviseen yleistämiseen. Jokainen ihminen on yksilö, vanhemmatkin ihmiset voisivat tajuta sen.


    • Päässä vikaa?

      Itse olen nuoren (18v), työttömän, lukion kesken jättäneen yh-äidin ja alkoholisti-isän tytär. Vaikka loppujen lopuksi äiti vaihtoi miestä vielä monesti ja lopputuloksena meitä on 5 yh:n kasvattamaa, oli lapsuuteni silti ihana. Äidiltä riitti aina rakkautta ja aikaa meille lapsille ja perheemme on tyodella tiivis yhteisö, pidämme aina yhtä ja tuemme toisiamme ja vaikeudet ovat vain kasvattaneet. Ei se tietenkään aina helppoa ollut kun ei voinut saada sitä hienointa polkupyörää tai merkkifarkkuja, mutta olen onnellinen nyt jälkeenpäin kun osaan mielestäni arvostaa elämässä niitä oikeasti tärkeitä asioita. Äitini on ihminen jota ihailen eniten tässä maailmassa, hän on todellinen esikuva siitä kuinka ihminen voi selviytyä mistä vain tahtoo. Minulle on lapsduudesta asti ollut selvää, että jos vain mahdollista, lapset/lapsen tahdon alle 25-vuotiaana. Ja jos miehestä ei ole isäksi niin selviydyn kyllä itsekin.

      • Olivatko kaikki 5

        lasta eri miehille ? Onneksi olkoon !


    • roselia

      Ihminen on eläin -> eläimen ainoa elämä tarkoitus on kerätä ravintoa ja lisääntyä

    • säälilapsia

      Kyllä vastuuta myös pitää ottaa niistä monista aborteista jota nämä moniongelmaiset naiset jättää jälkeensä.Kolme aborttia ja sitten 2 lasta eri miehille ja lapsia tyrkitään joka viikko jonnekkin hoitoon viikonlopuksi että uusi kaveri taas kohteena.Ikää 19v ja koulut käymättä ja työhalut nollassa,minkälainen tulevaisuus tällaisilla lapsilla edessään?Onko mieli sairastunut kun pystyy tälläisiin tekoihin ja loppua ei näy?

    • perheelämää

      Itse olin 25 ja parempi puolisko oli 23 kun saatiin ensimmäinen lapsi joka on jo 3v ensikuun puolessa välissä tulossa toinen lapsi, enkä kyllä vaihtaisi päivääkään pois.

    • suku_sammuu

      Mainittu ongelma ei ole kovinkaan iso. Syntyvyys on Suomessa voimakkaassa laskussa. Lapsia tehdään Suomessa aivan liian vähän. Se on ison luokan ongelma. Tätä menoa tulee kaput tälle maalle, kun nuoret kantasuomalaisten ikäluokat katoavat. Suvut sammuvat.

    • 55ööll

      15000 avioeroa vuosittain/jäänen odottamaan milloinka tärppää
      ja joudun aloittamaan yksinhuoltajauran.Todella ikävää lapsille oman äidin tai isän
      menettäminen. Vara äidit ja isät ovat perseestä.

    • pllllå

      Äitini teki 20 v. Lääkäri oli sanonut, lapsena äidiksi 1952

      Siskoni 21 v. Jäi nuoruus kokematta.

    • Kohta_mummuiässä

      Mielestäni mieluummin nuorena, eikä 35 vuotiaana niinkuin minä tein. Nuoruus oli hurja, mutta lapsi olisi muuttanut tilannetta. Tosin nyt on virka kaupungin töissä, ok-talo ja talous tasapainossa. Kaikesta huolimatta koen olevani aika vanha pienen lapsen äiti.

    • Anonyymi

      Mun äitillä oli 3 lasta 25 vuotiaana ja yks lisääkin tullu ton 25 jälkeen ja äiti ja isä vieläkin onnellisesti yhdessä, äiti on kertonut että ei ole meitä katunut elämässään hetkeäkään. Mulla on joka päivä kaksi lämmintä ruokaa naaman edessä ja jääkaapista saa ruokaa 24/7, saan oikeestaan kaiken mitä haluan mutta kyllä sen eteen jotain täytyy aina tehdä että siinä mielessä vähän lellittyjä kakaroita ollaan. Tyhmää yleistää että muka kaikkien elämät menee pilalle jos lapsen saa nuorena. Kyllä mulla on onni että oon saanu ihanat vanhemmat!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe