Oluen nauttiminen vauvan nukkuessa?

Sande

Hei, haluaisin kuulla mielipiteenne tällaisesta toiminnasta. Olen 2,5kk:n vauvan onnellinen äiti ja suunnitellut jonain viikonloppuna ottavani mieheni kanssa kotona hieman olutta. En siis perseitä, mutta humalaan kumminkin, noin 7 pulloa keskaria. Emme siis rellestä tai huudata musiikkia, vaan ehkä pelaamme lautapelejä tai kokoamme palapeliä.

Olen suunnitellut asian siten, että korkkaan vasta, kun vauva menee nukkumaan. Vauva herää yleensä kerran yössä ja nukahtaa heti maidon juotuaan. Eli ei joutuisi katselemaan minua huppelissa. Nukkuu pinnasängyssä parisänkymme vieressä. Olen pumpannut maitoa sen verran, että se riittäisi yön yli ja seuraavaksi päiväksi. Imettää aion vasta, kun olen varma alkoholin poistumisesta. Olemmeko moraalittomia? Jos lastensuojelu tietäisi moisesta, joutuisimmeko puhutteluun? Mitä laki sanoo asiasta?

87

3181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammmma

      minä en tuommosia hyväksyä.. vaikka kaikki meniskin hyvin. se vaan ei kuulu juopotella kun vauva on kotona! tai mitä jos vauva sairastuu ja joudutte menemään lääkäriin.. mutta tämä vain minun mielipide.

      • Sande

        Lainaus "mammmma":lta "mitä jos vauva sairastuu ja joudutte menemään lääkäriin". Tarkoititko että kuka silloin ajaa? Eihän kaikilla ihmisillä autoa ole muutenkaan! Sairaala on noin 500 metrin päässä, joten piankos sinne vaunuttelee. Jos hätä tulee, ambulanssilla tietenkin!


      • Landee
        Sande kirjoitti:

        Lainaus "mammmma":lta "mitä jos vauva sairastuu ja joudutte menemään lääkäriin". Tarkoititko että kuka silloin ajaa? Eihän kaikilla ihmisillä autoa ole muutenkaan! Sairaala on noin 500 metrin päässä, joten piankos sinne vaunuttelee. Jos hätä tulee, ambulanssilla tietenkin!

        lekurissa kattelevat että aha, mamma on huppelissa. Kenties liiankin. Sitten aletaan selvittää miten humalassa ja onko lapsi vaarassa....
        Anna lapsi vaikka hoitoon siksi aikaa kun juhlit.


      • mammaliini

        Olemme muutaman kerran humaltuneet kihlattuni kanssa vauvamme (siloin noin 4kk) nukkuessa. Noilla kerroilla otin 5 tai 6 siideriä. En ymmärrä ylisuojelevien äitien meuhkaamista asiasta, sillä kyllä vastuullinen äiti tietää mikä on liikaa! Ketjun aloittaja puhui 7 oluesta, ei siis mistään sammumiseen johtavasta ryyppäämisestä! Itse kykenisin tuolloin vielä hyvinkin huolehtimaan lapsestani tarvittavalla tavalla.


      • JapanilaisenMies
        mammaliini kirjoitti:

        Olemme muutaman kerran humaltuneet kihlattuni kanssa vauvamme (siloin noin 4kk) nukkuessa. Noilla kerroilla otin 5 tai 6 siideriä. En ymmärrä ylisuojelevien äitien meuhkaamista asiasta, sillä kyllä vastuullinen äiti tietää mikä on liikaa! Ketjun aloittaja puhui 7 oluesta, ei siis mistään sammumiseen johtavasta ryyppäämisestä! Itse kykenisin tuolloin vielä hyvinkin huolehtimaan lapsestani tarvittavalla tavalla.

        Vastuullinen äiti tietää mikä on liikaa. Ja vastuuton ei tuollaisia kysele.


      • .....
        JapanilaisenMies kirjoitti:

        Vastuullinen äiti tietää mikä on liikaa. Ja vastuuton ei tuollaisia kysele.

        Samaa mieltä olen edellisen kanssa :)


      • !?!?
        mammaliini kirjoitti:

        Olemme muutaman kerran humaltuneet kihlattuni kanssa vauvamme (siloin noin 4kk) nukkuessa. Noilla kerroilla otin 5 tai 6 siideriä. En ymmärrä ylisuojelevien äitien meuhkaamista asiasta, sillä kyllä vastuullinen äiti tietää mikä on liikaa! Ketjun aloittaja puhui 7 oluesta, ei siis mistään sammumiseen johtavasta ryyppäämisestä! Itse kykenisin tuolloin vielä hyvinkin huolehtimaan lapsestani tarvittavalla tavalla.

        Imettävä äiti menee yhdestä ja kahdesta jo ihan humalaan humalaan.
        Kaksi-kolmekin on jo paljon. Lienee niin, ettei ap ole kokeillut alkoholin vaikutuksia itseensä sitten aikaa ennen raskautta, muuten hän ei tuollaista määrää ehkä ajattelisikaan ottavansa...
        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kotona on oltava toisen vanhemman selvinpäin - "ajokunnossa" siis, että jos ja kun tilanteita tulee, pystyy käsittelemään lasta.
        Ne muutamat kerrat kun olen muutaman annoksen alkoholia ottanut, on mieheni ollut se "ajokuntoinen".


      • ndfff
        !?!? kirjoitti:

        Imettävä äiti menee yhdestä ja kahdesta jo ihan humalaan humalaan.
        Kaksi-kolmekin on jo paljon. Lienee niin, ettei ap ole kokeillut alkoholin vaikutuksia itseensä sitten aikaa ennen raskautta, muuten hän ei tuollaista määrää ehkä ajattelisikaan ottavansa...
        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kotona on oltava toisen vanhemman selvinpäin - "ajokunnossa" siis, että jos ja kun tilanteita tulee, pystyy käsittelemään lasta.
        Ne muutamat kerrat kun olen muutaman annoksen alkoholia ottanut, on mieheni ollut se "ajokuntoinen".

        itsekin mennyt pari kertaa humalaan saunajuomasta. enkä ole ottanut kuin yhen ja kikatan kuin 13vuotias yhestä siideristä. mutta tuohonkin vaikuttaa koska vauva on syönyt ja koska itte ja miten painava. koska vauva syntynyt ja miten synnytys mennyt.. muut elämän tottumukset.


    • MS831

      niin pidä huoli että on joku joka selvänä voi hoitaa lastasi. Yksi olut viel merkkaa mitään, sen vaikutus kun ehtii yössä haihtua. Mutta kunnon huppelikin on tarpeeksi vaarantamaan lapsesi. Otteesi voi livetä, huomiokykysi herpaantuu. Et voi ikinä tietää jos lapsellesi tuleekin jokin hätä ja teidän täytyy päästä esim. sairaalaan.
      Kohtuukäyttö on aina sallittu, mutta et saa vaarantaa lastasi. Jos näin käy lastensuojelu on kimpussasi.
      Selvä kaveri mukaan, aivan niinkuin silloin kun tarvitset kuskia juopporeissulle. Tai anna lapsesi hoitoon seuraavaan päivään asti. Parempi vaihtoehto.

      Mutta moraalisesti, en joisi enkä tupakoisi lapseni nähden oli hän minkä ikäinen tahansa. Vanhempana sinä olet esimerkki ja lapsesi matkii sinua ja oppii tapasi. Tai kuten omassa tapauksessani. Aloin vihata vanhempiani. Omani on kärkiesimerkki mutta valitettavan totta. Muista että kaikilla teoillasi voi olla pitkäaikaiset seuraamukset. Ole varovainen.

      • Sande

        Eli tuosta sairaalaanmenosta edelleen, sairaala sijaitsee 0,5km päässä, joten sinne vaunutellen, kiiretapauksessa ambulanssilla! Ihan kuten ihmiset, joilla ei ole autoa. Ja lasta ei ole koskaan yöllä tarvinnut kanniskella tai kosketella mitenkään, maito riittää ja nukahtaa uudelleen. Eli miten tämä tilanne vaarantaisi lapseni? Lasta en halua antaa hoitoon, sillä pelkään että nukkuisi huonosti jonkun muun hoivissa, oudossa tilanteessa.

        Montako olutta olisi sitten kohtuukäyttö mielestänne? Minulle se olisi kutakuinkin 4-5 pulloa keskiolutta. Ruuan kanssa mies ottaa usein 1-2 olutta ja kerran saunavuorolla 4. Lapsi ei silloin käyttäytynyt mieheni seurassa mitenkään erilailailla, vaikka mies hieman huppelissa olikin.


      • huh huh
        Sande kirjoitti:

        Eli tuosta sairaalaanmenosta edelleen, sairaala sijaitsee 0,5km päässä, joten sinne vaunutellen, kiiretapauksessa ambulanssilla! Ihan kuten ihmiset, joilla ei ole autoa. Ja lasta ei ole koskaan yöllä tarvinnut kanniskella tai kosketella mitenkään, maito riittää ja nukahtaa uudelleen. Eli miten tämä tilanne vaarantaisi lapseni? Lasta en halua antaa hoitoon, sillä pelkään että nukkuisi huonosti jonkun muun hoivissa, oudossa tilanteessa.

        Montako olutta olisi sitten kohtuukäyttö mielestänne? Minulle se olisi kutakuinkin 4-5 pulloa keskiolutta. Ruuan kanssa mies ottaa usein 1-2 olutta ja kerran saunavuorolla 4. Lapsi ei silloin käyttäytynyt mieheni seurassa mitenkään erilailailla, vaikka mies hieman huppelissa olikin.

        jostakin syystä joutuisitte lähtemään vaikka korvatulehduksen takia yöllä ensiapuun. Sairaalan henkilökunta ilmoittaa lasten suojeluun humalaisista vanhemmista. Laki velvoittaa siihen. Oli mukana joku selväpäinen tai ei. Kyseessä ei muuten ole pelkästään vauvan turvallisuus vaan myös vanhempien.... Järki kun ei lisäänny humalassa. Ja jos kerra on ryyppäämistä miettinyt noin tarkkaan, ei sitä auta täällä palstoilla kysellä tai vastailla mitään, päätös korkin auki narauttamisesta kun on jo tehty.


    • -.

      eri asia on ottaa pari olutta vauvan aikana mutta jos seitsemänkin ottaa niin kyllä silloin tarvitaan selvää lapsenvahtia. kyllähän oma järkikin jo jotain pitäisi sanoa.

      • ddddssssf

        itse olen ottanut mutta silleen että tiedän että kykenen vielä vauvaa hoitamaan. Sitä kun katos ei ikinä tiedä vauvojen kanssa mitä eteen tulee vaikka ne siihen asti oiski hyvin yöt nukkunu. Eli järki ehdottomasti nyt käteen ja 7 pulloa on ihan liikaa. Kyllä sinä vielä juopottelemaan ehdit ja vie vauva hoitoon ennemmin tai selvä ihminen kotona. IHAN HULLUA etes ajatella päivstyväsi kun vauva kotona ja vieläpä sinun hoivissasi, voi vauva parka... Kyllä olis lastensuojeluviranomaisilla pari valittua sanaa, jos on tuommoset aikeet....


    • :::::

      Vauva vaistoaa vanhempien olevan erilaisia kun ovat humalassa. Ja se lisää turvattomuuden tunnetta. Jos tuollaiseen totuttelette, niin eipä ole lapsella hauskaa =( ja tiedän tapauksen missä vauva sai kätkytkuoleman vanhempien ollessa humaltuneena. Vanhemmat joutuivat syytteeseen kuolemantuottamuksesta kun eivät humalassa havainneet hengityskatkosta. Vaikka ei olisi mitään asialle voinut selvinpäinkään. Mä en uskaltaisi humaltua koska silloin nukkuu syvemmin. jos vauva meinaisi vaikka tukehtua, ei heräisi itse.

    • <<

      vauva kyllä aistii sen jos vanhemmat on ottanut ja haistaa varmasti myös. jos meinaat ottaa seitsemän olutta niin ehdottomasti selvä aikuinen hoitamaan lasta. itse olen pari kertaa ottanut muutaman pullon siideriä ja meille on tullut lapsenvahti. ikinä ei voi kuitenkaan varmuudella sanoa että vauva nukkuu yönsä hyvin ja ettei heräilisi..ja jos lastensuojelu tietäisin asiasta niin varmasti kiinnostuisi asiasta..

    • asdfad

      varsinkaan kun on noin pieni lapsi kyseessä. Täytyy kyllä silti myöntää, että itse join kerran 6 alkoholiannosta lapseni (silloin 9kk) käytyä nukkumaan ja se harmitti kyllä myöhemmin, sillä vaikka lapsi ei herännyt yöllä (nukkui 11-12 putkeen) ja kaikki meni hyvin, niin tuli kyllä huono omatunto asiasta ja tämän jälkeen olenkin päättänyt, että juon korkeintaan 1-3 alkoholiannosta (esim. pe tai la-iltana) JOS JUON ja nämäkin aina lapseni käytyä nukkumaan illalla. Itse kyllä humallun jos juon yli tuon 3 (esim. 4-6) ja vaikka en varsinaisesti kännissä olisikaan, niin tunnen itse, ettei minun tulisi hoitaa lastani jos hän sattuu heräämään yöllä. Olen lapseni syntymän jälkeen pari kertaa käynyt viihteellä kavereiden kanssa, mutta tällöinkin mies on hoitanut lasta selvänä kotona ja seuraavana aamuna.

    • Ei ei ei

      Huono idea, sorry vaan. Muutama sidukka tms. okey, mutta että kumpikin humalaan asti. Ei hyvä. Sitä ei koskaan tiedä mitä voi tapahtua. Esim. jos vauvalle tulisi jotain. Ja jos lääkäriin tulisi lähtö, niin he tekevät lastensuojeluilmoituksen, jos vanhemmat ovat humalassa. Se on heidän velvollisuus. Humalatila ja vauvan hoito ei kuulu yhteen. Hankkikaan vauvalle hoitaja silloin ja nauttikaan sitten illastanne:)

    • hhhhhhhhhhhh

      En pidä pahana, jos juotte 3-4 pulloa kumpikin mutta tuo 7 taitaa mennä jo humalan puolelle (niinhän kirjoititkin). Mun mielestä kummankin ei kannata olla humalassa, jos on pieni vauva. Ennemmin sit niin, että toinen ottaa vaan pari ja toinen enemmän. Tai sit vauva hoitoon ja saisitte kokonaan vapaaillan. Mä oon pyrkinyt siihen, että vauvan kanssa aina jonkun täytyy olla selvä, mutta siis tarpeeksi selvä voi olla silti vaikka 2 kaljaa juo.

      • Lisbeth-70

        Laita hoitoon kun juot tai hanki selvä lapsenvahti.
        Pienikin alkoholinkäyttö sumentaa mieltä.
        Eräällä tuttavaperheellä kävi ikävästi. Äiti oli todellakin juonut vain tuon pari olutta, lapsi oli tippunut käsistä ja sairaalassa puhalluttivat. Kun näkyi promillet niin kyseltiin ja lastensuojelu kävi kotona tsekkaamassa. Muutaman oluen takia. Ja todella kunnollinen perhe, ei mitään alkoholisteja eikä edes yleensä ota saunaoluttakaan, mutta nyt juhlivat uutta vauvaa.
        En soisi kenelläkään tuollaista kokemusta.
        Ei sillä ole väliä missä matkassa sairaala on. Ambulanssin voi todellakin aina tilata, muta ota hyvä ihminen huomioon että ne kyllä kattoo missä kunnossa vanhemmat on. Tahdotko sitä?


      • ffss.
        Lisbeth-70 kirjoitti:

        Laita hoitoon kun juot tai hanki selvä lapsenvahti.
        Pienikin alkoholinkäyttö sumentaa mieltä.
        Eräällä tuttavaperheellä kävi ikävästi. Äiti oli todellakin juonut vain tuon pari olutta, lapsi oli tippunut käsistä ja sairaalassa puhalluttivat. Kun näkyi promillet niin kyseltiin ja lastensuojelu kävi kotona tsekkaamassa. Muutaman oluen takia. Ja todella kunnollinen perhe, ei mitään alkoholisteja eikä edes yleensä ota saunaoluttakaan, mutta nyt juhlivat uutta vauvaa.
        En soisi kenelläkään tuollaista kokemusta.
        Ei sillä ole väliä missä matkassa sairaala on. Ambulanssin voi todellakin aina tilata, muta ota hyvä ihminen huomioon että ne kyllä kattoo missä kunnossa vanhemmat on. Tahdotko sitä?

        ...Äiti oli todellakin juonut vain tuon pari olutta.."
        "...Kun näkyi promillet niin kyseltiin ja lastensuojelu kävi kotona tsekkaamassa..."

        Tuskin parista oluesta ne promillet kovin ylös nousee tai ainakaan kauaa pysyy ne lukemat. Ja keskimäärin 1 olut palaa elistössä niin että alkoholi on kokonaan poistunut 1-2 tunnissa.

        Oliskohan kuitenkin menny enempi kuin 2 olutta (varmaan sitä aikaa kului viimeisen ryypyn ja puhalluksen väliläkin )

        Ei silti ja sen puoleen, että puoltaisin juomista, kun on lapsia paikalla. Päinvastoin. Mutta 1-2 saunaolutta tuskin antaa aihetta lastensuojelu-toimenpiteisiin. Mutt yleensä aina kun lapselle tapahtuu tapaturma, niin asiaa syynitään tarkkaan ja ihan hyvä niin....


    • Hysteerikkotiukkis

      Kyllä pitää aina lapsen läsnä olla selvin päin joku vastuuhenkilö. Entä jos se herääkin? Sinä huppelissa sylittelet ja kun lapsi vaistoaa että olet huppelissa ja alkaa yön kestävä parku niin kuinkas sitten teet? Lapsen hoito humalassa on laitonta ja edesvastuutonta ja olisko peräti heitteille jättö ja syy ottaa lapsi huostaan. Oliko viime vai toissakesänä kun äiti huppelissa työnteli tuolla pohjoissavossa vauvaansa vaunuissa ja soskuhan sen lapsen vei syystä että äiti ei ollut hoitokuntoinen.

      Meillä kotona on kielto että syliin vauvaa ei ota kukaan joka on yhden saunaoluen yli jotain maistanut. Koskaan en ole lapseni edellee kaljottelua laittanut. Ollut ihan reilusti selvinpäin aina tai sitten lapsi mummolla yötä. Kokonaisen kerran ja täyttää pian vuoden. Sitä kun alkoholi teettää että alkaa haparointi ja vaikka mikä tahaton.. hullu!! Mikset voi vaikka mummolle viedä hoitoon ennemmin kun ryypätä lapsen ollessa samassa huoneistossa? Pienen vauvan kanssa voi tulla vaikka mikä yhtäkkinen hätä joka tarvii selväpäistä aikuista tilanteeseen. Jestas mistä näitä tolliskoja oikeen sikiää?!!

    • Äippyli

      Jokaisen oma asiahan se on, mutta miksi pitää juoda jos ei halua antaa edes lasta selvinpäin olevalle hoitoon? Jos ajattelet lapsesi parasta niin parasta hänelle on että hoitaja on selvinpäin, vaikkakin se olisi vieras! Yksi huonosti nukuttu yö tuskin haittaa ja vauva totuttelee samalla olemaan muillakin hoidossa.

      Lain mukaan AINA kun asunnossa on alaikäisiä lapsi, tulee heillä olla VÄHINTÄÄN yksi selvinpäin oleva aikuinen hoitajana! Tämä on siis laki ja jos käy ilmi että molemmat vanhemmat ovat humalassa, eikä selväpäistä hoitajaa ole, tehdään asiasta lastensuojeluilmoitus! Tämä on aina käytäntö, sama se kävikö mitään tai ei. Harvoinhan näistä vanhemmat kiinni jää, mutta aina kannattaa muistaa että lait on tehty lasten parhaaksi, joten jos haluaa lapsensa parasta kannattaisi lakeja noudattaa!

      Toki todennäköistä on ettei mitään kävisil, mutta mielestäni tuollaisen määrän juominen pienen lapsen ollessa kotona ilman selväpäistä hoitajaa on yksinkertaisesti vastuutonta! En ole mikään jeesustelija äiti, mutta joku roti asioissa tulisi olla. Jos haluaa juoptella niin sitten vie lapsen hoitoon ja jos ei voi hoitoon viedä niin sitten pitää pullonkorkit kiinni! Niin yksinkertaista se mielestäni on! Yksi-kaksi "sauna olutta!" ei kuulosta pahalta, mutta että 7, niin kyllä siinä jo melkolailla humaltuu...

      Järkikäteen ja asettakaa lapsenne hyvinvointi alkoholin himon yläpuolelle!

      • ei kyllä......

        minä ajattelisin näin että jos n tarkoitus humaltua niin sitten kyllä vauva hoitoon, mutta pari kolme olutta túskin on mikään maailman loppu. en tiedä sinusta mutta minun on ainakin vaikea herätä jos olen humalassa-


      • ckkll
        ei kyllä...... kirjoitti:

        minä ajattelisin näin että jos n tarkoitus humaltua niin sitten kyllä vauva hoitoon, mutta pari kolme olutta túskin on mikään maailman loppu. en tiedä sinusta mutta minun on ainakin vaikea herätä jos olen humalassa-

        en kyllä hyväksy enkä edes ymmärrä, miten asiaa voit harkita. Ymmärrän saunaoluen, mutta humaltumiseen saakka niin ei. Ja ei varmasti katsoisi lastensuojelunviranomaiset hyvällä, jos paikalle sattuisivat.. Jos haluatte miehenne kanssa hieman rentoutua niin antakaa lapsenne hoitoon vaikka isovanhemmille silloin :)


      • uuyeruireuiiruruiwer

        "Lain mukaan AINA kun asunnossa on alaikäisiä lapsi, tulee heillä olla VÄHINTÄÄN yksi selvinpäin oleva aikuinen hoitajana!"

        Olisi kiva tietää, että mikä laki ja pykälä sanoo noin?

        Jos ei kestä ottaa 1-2 olutta enempää (selväpäinenhän tarkoittaa myös ajokuntoista) ennenkuin kaikki perheen lapset täyttää 18 v. niin aika paljon Suomessa tuota lakia rikotaan...


    • reha678

      on aivot päässä, koska älyät tällaisia asioita ajatellakin. Joten silloin varmaan tiedät, että pienen ja isommankin lapsen kanssa pitää aina olla joku selväpäinen ihminen. Etenkin jos juot humalatarkoituksessa, ymmärrän kyllä yhden saunakaljan tms. Miksi ihmeessä pitää tissutella kotona, vaikka vauva nukkuisikin, saati sitten vielä noin pieni. Ja miksi ihmeessä tulla täältä nettipalstalta jotain hyväksyntää hakemaan. Tiedäthän tuon jo kirjoittaessasi, että on niitä, jotka sanoo, että ei se oo nii justiinsa ja toiset teilaa sut heti. Niistä sitten itse valitset, vai?

      Nämä on taas sellaisia asioita, joiden moraalisuudesta voi keskustella koko elämän. Jokainen vanhempi kuitenkin tekee itse omat ratkaisunsa. Itse olen elänyt elämäni tissuttelevien vanhempien keskellä ja päättänyt, että IKINÄ ei muksuni tarvitse nähdä molempia vanhempiaan humalassa tai hiprakassa kotona. Toisen on oltava aina selvinpäin tai sitten lähdetään muualle ja pyydetään joku vahdiksi. EI niin suuria viinanhimoja olekaan, ettei ennemmin antaisi aikaansa sille pikkuiselle.

      • dddyt

        Vain hullu ja vastuuton äiti ajattelee hulmaltuvansa ja kuvittelee samalla olevansamuka hyvä äiti!!!!


      • Sande
        dddyt kirjoitti:

        Vain hullu ja vastuuton äiti ajattelee hulmaltuvansa ja kuvittelee samalla olevansamuka hyvä äiti!!!!

        Kylläpä täällä on täydellisiä naisia, wau! Jokainen on varmasti joskus tehnyt jotain sellaista, jota joku toinen äiti paheksuisi? Esim. polttanut tupakkaa lastensa nähden ja HERRANJUMALA ennenvanhaan vieläpä sisätiloissa!!! Oliko minun mummuni siis huono äiti? Ei! Itse uskon, että sisätiloissa polttaminen on lapselle huomattavasti vahingollisempaa, kuin minun tekoni. Tämä tietenkin vain oma mielipiteeni.

        Toiset syöttävät lapsilleen roskaruokaa ja lapsi lihoo. Jotkut eivät käy lapsensa kanssa päivittäin ulkoilemassa. Yksi lapsi joutuu raukka elämään korvikkeella, toinen ei saa hellyyttä. Kolmannen äiti on niin lihava, että lapsiparasta tulee sellainen, kun on saanut mässäilevän esimerkin. Ja lapsi kuolee verisuonitukokseen nelikymppisenä. Itselläni edellämainitut kohdat ovat kunnossa, entäs sinulla, jolla nousi syyttävä sormi? Eikö tule mieleen asioita, jotka voivat olla lapsesi kannalta haitallisia?

        Nämä edellämainitut asiat ovat mielestäni idioottimaisempia minun tekooni verrattuna. Ja tällaisia tekoja voidaan lapselle tehdä päivittäin, itse puhun siis ERITTÄIN satunnaisesta tapahtumasta. En ole kahteen vuoteen nauttinut alkoholia, joten uskon että seuraavaankin kertaan vierähtää taas tovi :) En siis todellakaan koe olevani mitenkään huono äiti, päinvastoin. Tiedän olevani lapselleni paras mahdollinen äiti.


      • tapauksessa
        Sande kirjoitti:

        Kylläpä täällä on täydellisiä naisia, wau! Jokainen on varmasti joskus tehnyt jotain sellaista, jota joku toinen äiti paheksuisi? Esim. polttanut tupakkaa lastensa nähden ja HERRANJUMALA ennenvanhaan vieläpä sisätiloissa!!! Oliko minun mummuni siis huono äiti? Ei! Itse uskon, että sisätiloissa polttaminen on lapselle huomattavasti vahingollisempaa, kuin minun tekoni. Tämä tietenkin vain oma mielipiteeni.

        Toiset syöttävät lapsilleen roskaruokaa ja lapsi lihoo. Jotkut eivät käy lapsensa kanssa päivittäin ulkoilemassa. Yksi lapsi joutuu raukka elämään korvikkeella, toinen ei saa hellyyttä. Kolmannen äiti on niin lihava, että lapsiparasta tulee sellainen, kun on saanut mässäilevän esimerkin. Ja lapsi kuolee verisuonitukokseen nelikymppisenä. Itselläni edellämainitut kohdat ovat kunnossa, entäs sinulla, jolla nousi syyttävä sormi? Eikö tule mieleen asioita, jotka voivat olla lapsesi kannalta haitallisia?

        Nämä edellämainitut asiat ovat mielestäni idioottimaisempia minun tekooni verrattuna. Ja tällaisia tekoja voidaan lapselle tehdä päivittäin, itse puhun siis ERITTÄIN satunnaisesta tapahtumasta. En ole kahteen vuoteen nauttinut alkoholia, joten uskon että seuraavaankin kertaan vierähtää taas tovi :) En siis todellakaan koe olevani mitenkään huono äiti, päinvastoin. Tiedän olevani lapselleni paras mahdollinen äiti.

        "En ole kahteen vuoteen nauttinut alkoholia, joten uskon että seuraavaankin kertaan vierähtää taas tovi"

        Siinä tapauksessa, älä suotta osta seittemää kaljaa, sä olet ihan tuiskeessa kolmen jälkeen.
        Ja kun sä et tiedä, miten alkoholi suhun noin pitkän tauon jälkeen ja imettäessä vaikutta, anna isän seurailla selvempänä tilannetta vierestä. Usko mua, mä tiedän mistä mä puhun.
        Seittemän kaljaa kahden vuoden jälkeen on aika paljo enemmän ku sillon ku oli paremmin "harjotellu".


      • Sande
        tapauksessa kirjoitti:

        "En ole kahteen vuoteen nauttinut alkoholia, joten uskon että seuraavaankin kertaan vierähtää taas tovi"

        Siinä tapauksessa, älä suotta osta seittemää kaljaa, sä olet ihan tuiskeessa kolmen jälkeen.
        Ja kun sä et tiedä, miten alkoholi suhun noin pitkän tauon jälkeen ja imettäessä vaikutta, anna isän seurailla selvempänä tilannetta vierestä. Usko mua, mä tiedän mistä mä puhun.
        Seittemän kaljaa kahden vuoden jälkeen on aika paljo enemmän ku sillon ku oli paremmin "harjotellu".

        Alkuperäisessä kirjoituksessani kerroin, että voisin nauttia NOIN seitsemän kaljaa. En ajatellu väkisin kitata kaikkia, jos tuntuu, että olen liian humalassa. Et kai säkään niin tyhmä ole, että on pakko juoda kaikki mitä jääkaapista löytyy? En ole koskaan nauttinut kännissä olemisesta, van pikemminkin kivasta hiprakasta. Tiedän kyllä varsin hyvin, milloin lopettaa, sillä tapanani on juoda todella hitaasti nautiskellen. Ikinä en ole sammunut, vaikken ole juomista koskaan "harjoitellu" kuten äskeinen kirjoittaja kirjoitti. Eli siis alkoholinkäyttöni on aina ollut minimaalista, en ole harrastanut viikonloppukännejä.

        Normaalisti olen todella kiltti ihminen, mutta kun nyt henkilökohtaisuuksiin on menty, niin tämä yleisesti kaikille täällä huonoksi äidiksi haukkuneille: taitaa naisilla pipo kiristyä samaan tahtiin, kun emätin löystyy. Älkää ihmeessä tehkö enempää lapsia, ettei niistä tule samanlaisia niuhoja ja toisten vikoja syynääviä kuin teistä. Tuollaisia naisia löytyy joka puolelta. Peace out! Ja samma på finska; relatkaa!


      • ksowjio
        Sande kirjoitti:

        Alkuperäisessä kirjoituksessani kerroin, että voisin nauttia NOIN seitsemän kaljaa. En ajatellu väkisin kitata kaikkia, jos tuntuu, että olen liian humalassa. Et kai säkään niin tyhmä ole, että on pakko juoda kaikki mitä jääkaapista löytyy? En ole koskaan nauttinut kännissä olemisesta, van pikemminkin kivasta hiprakasta. Tiedän kyllä varsin hyvin, milloin lopettaa, sillä tapanani on juoda todella hitaasti nautiskellen. Ikinä en ole sammunut, vaikken ole juomista koskaan "harjoitellu" kuten äskeinen kirjoittaja kirjoitti. Eli siis alkoholinkäyttöni on aina ollut minimaalista, en ole harrastanut viikonloppukännejä.

        Normaalisti olen todella kiltti ihminen, mutta kun nyt henkilökohtaisuuksiin on menty, niin tämä yleisesti kaikille täällä huonoksi äidiksi haukkuneille: taitaa naisilla pipo kiristyä samaan tahtiin, kun emätin löystyy. Älkää ihmeessä tehkö enempää lapsia, ettei niistä tule samanlaisia niuhoja ja toisten vikoja syynääviä kuin teistä. Tuollaisia naisia löytyy joka puolelta. Peace out! Ja samma på finska; relatkaa!

        Jos tasan tarkkaan tiedät kuinka toimia niin miksi kysyä asiaa täältä, kun varmasti tiesit että aihe saa monet aika sanalliselle tuulelle. Mikä oli oikein tarkoituksesi? En oikein ymmärrä.. No en kyllä ymmärrä tarvetta juodakkaan samaan aikaan kun lapsi on talossa. Alkoholi kuitenkin vähäisinäkin määrinä vaikuttaa kehossamme. Hidastaa ajatuksen kulkua, tarkkuutta ja niin edelleen.. Kuitenkin lapsen kannalta olisi parempi huono yö muualla kuin juovien vanhempien kanssa kotona!

        Kyselet kuitenkin: Olemmeko moraalittomia? Jos lastensuojelu tietäisi moisesta, joutuisimmeko puhutteluun? Mitä laki sanoo asiasta?

        Jos edes miettii moisi kysymyksiä niin luulisi ettei tulisi mieleen avata niitä olut pullosia.. NIin no soittappa lastensuojeluun aikeistasi niin eiköhän vastauksen sietä sinulle kerro!


      • gsfgds
        Sande kirjoitti:

        Kylläpä täällä on täydellisiä naisia, wau! Jokainen on varmasti joskus tehnyt jotain sellaista, jota joku toinen äiti paheksuisi? Esim. polttanut tupakkaa lastensa nähden ja HERRANJUMALA ennenvanhaan vieläpä sisätiloissa!!! Oliko minun mummuni siis huono äiti? Ei! Itse uskon, että sisätiloissa polttaminen on lapselle huomattavasti vahingollisempaa, kuin minun tekoni. Tämä tietenkin vain oma mielipiteeni.

        Toiset syöttävät lapsilleen roskaruokaa ja lapsi lihoo. Jotkut eivät käy lapsensa kanssa päivittäin ulkoilemassa. Yksi lapsi joutuu raukka elämään korvikkeella, toinen ei saa hellyyttä. Kolmannen äiti on niin lihava, että lapsiparasta tulee sellainen, kun on saanut mässäilevän esimerkin. Ja lapsi kuolee verisuonitukokseen nelikymppisenä. Itselläni edellämainitut kohdat ovat kunnossa, entäs sinulla, jolla nousi syyttävä sormi? Eikö tule mieleen asioita, jotka voivat olla lapsesi kannalta haitallisia?

        Nämä edellämainitut asiat ovat mielestäni idioottimaisempia minun tekooni verrattuna. Ja tällaisia tekoja voidaan lapselle tehdä päivittäin, itse puhun siis ERITTÄIN satunnaisesta tapahtumasta. En ole kahteen vuoteen nauttinut alkoholia, joten uskon että seuraavaankin kertaan vierähtää taas tovi :) En siis todellakaan koe olevani mitenkään huono äiti, päinvastoin. Tiedän olevani lapselleni paras mahdollinen äiti.

        Lähes jokainen äiti tekee kyllä aina jotain sellaista, josta lähipiiri voi arvostella; toinen vie vauvan hoitoon liian nuorena, toinen ei imetä, toinen tissuttelee lauantaisin, toinen ei jaksa leikkiä/ulkoilla lapsen kanssa, toinen syöttää valmisruokaa, toinen vie esikoisen tarhaan vauvan ollessa kotona jne. Tietysti tuo tissuttelu nostaa karvat pintaan siksi, että se on lain mukaan kait kiellettyä ja jos jotain tapahtuu, niin se on lapsen kannalta äärimmäisen paljon vahingollisempaa kuin se, että vauva saa vaikka korviketta tai joutuu hoitoon nuorena. Miksi et voi ottaa vaikka vaan muutamaa (max.4) jos et ole kerran juonut pitkään aikaan????


      • Sande
        gsfgds kirjoitti:

        Lähes jokainen äiti tekee kyllä aina jotain sellaista, josta lähipiiri voi arvostella; toinen vie vauvan hoitoon liian nuorena, toinen ei imetä, toinen tissuttelee lauantaisin, toinen ei jaksa leikkiä/ulkoilla lapsen kanssa, toinen syöttää valmisruokaa, toinen vie esikoisen tarhaan vauvan ollessa kotona jne. Tietysti tuo tissuttelu nostaa karvat pintaan siksi, että se on lain mukaan kait kiellettyä ja jos jotain tapahtuu, niin se on lapsen kannalta äärimmäisen paljon vahingollisempaa kuin se, että vauva saa vaikka korviketta tai joutuu hoitoon nuorena. Miksi et voi ottaa vaikka vaan muutamaa (max.4) jos et ole kerran juonut pitkään aikaan????

        Lainaus: "Tietysti tuo tissuttelu nostaa karvat pintaan siksi, että se on lain mukaan kait kiellettyä" Lain mukaan nimenomaan, ei maalaisjärjen. Lain mukaan saan tupakoida, vaikka siihen kuolee. Annan vieläpä lapselle tappavan esimerkin. Silti en saisi antaa esimerkkiä alkoholin kohtuukäytöstä, eli että joskus voi vähän humaltuakin, kunhan se tapahtuu äärimmäisen harvoin! Esimerkilläni osoitan, että alkoholia voi nauttia ilman grillijonossa tappelua tai vaimon puukotusta. Tai ettei alkoholia tarvitse joka kuukausi kitata. Mistä lapsi muuten moisen oppii?

        "Jos jotain tapahtuu, niin se on lapsen kannalta äärimmäisen paljon vahingollisempaa kuin se, että vauva saa vaikka korviketta" Siis mitä tapahtuu? En ole vielä kertaakaan lastani joutunut öisin minnekään kiikuttelemaan, joten suurin vaara on maidon joutuminen väärään kurkkuun... Lisäksi äitini asuu parin korttelin päässä ja hän on luvannut olla valmiustilassa, jos lapselle tarvitsee tehdä muutakin kuin antaa tuttipulloa. Ja korvikkeesta: tutkimuksissa on osoitettu selkeästi, että imettäminen ehkäisee esim. astmaa. Astmaankin voi kuolla. Ja varmaan useampi kuolee vuodessa astmaan, kuin siihen, että lapsen äiti on humalassa. Monestiko näkee roskalehtien otsikoissa vauvan kuolleen vanhempien humalan takia? Vuosittain kuolee silti toistasataa ihmistä astmaan. Että äärimmäisen paljon vahingollisempaa kuin korvike? Mietipä uudelleen!!!

        Tämä heittona kaikille moraalinvartijoille: raskausajan tupakointikin lisää astmariskiä. Parikin tuttavista poltti läpi raskausajan ja siltikään en heitä huonoiksi äideiksi sanoisi! Kukin taplaa tyylillään.


      • ADFADAF
        Sande kirjoitti:

        Lainaus: "Tietysti tuo tissuttelu nostaa karvat pintaan siksi, että se on lain mukaan kait kiellettyä" Lain mukaan nimenomaan, ei maalaisjärjen. Lain mukaan saan tupakoida, vaikka siihen kuolee. Annan vieläpä lapselle tappavan esimerkin. Silti en saisi antaa esimerkkiä alkoholin kohtuukäytöstä, eli että joskus voi vähän humaltuakin, kunhan se tapahtuu äärimmäisen harvoin! Esimerkilläni osoitan, että alkoholia voi nauttia ilman grillijonossa tappelua tai vaimon puukotusta. Tai ettei alkoholia tarvitse joka kuukausi kitata. Mistä lapsi muuten moisen oppii?

        "Jos jotain tapahtuu, niin se on lapsen kannalta äärimmäisen paljon vahingollisempaa kuin se, että vauva saa vaikka korviketta" Siis mitä tapahtuu? En ole vielä kertaakaan lastani joutunut öisin minnekään kiikuttelemaan, joten suurin vaara on maidon joutuminen väärään kurkkuun... Lisäksi äitini asuu parin korttelin päässä ja hän on luvannut olla valmiustilassa, jos lapselle tarvitsee tehdä muutakin kuin antaa tuttipulloa. Ja korvikkeesta: tutkimuksissa on osoitettu selkeästi, että imettäminen ehkäisee esim. astmaa. Astmaankin voi kuolla. Ja varmaan useampi kuolee vuodessa astmaan, kuin siihen, että lapsen äiti on humalassa. Monestiko näkee roskalehtien otsikoissa vauvan kuolleen vanhempien humalan takia? Vuosittain kuolee silti toistasataa ihmistä astmaan. Että äärimmäisen paljon vahingollisempaa kuin korvike? Mietipä uudelleen!!!

        Tämä heittona kaikille moraalinvartijoille: raskausajan tupakointikin lisää astmariskiä. Parikin tuttavista poltti läpi raskausajan ja siltikään en heitä huonoiksi äideiksi sanoisi! Kukin taplaa tyylillään.

        MIKSI KYSYIT MUIDEN MIELIPIDETTÄ, JOS KUITENKIN ET HALUA KUULLA OMIEN NÄKEMYSTEN MUKAISIA VASTALAUSEITA, PYRITKÖ SAAMAAN JOTAIN HYVÄKSYNTÄÄ TOIMINNALLESI VAI MISTÄ OLI ALUNPERIN KYSE???


    • gchgjghjgjghjjhgh

      Ensinnäkin täällä kinastellaan "sopivasta" määrästä. Totuushan on se, että toinen voi olla jo 2-3 pullon jälkeen enempi hiprakassa kuin toinen 6-7 pullon jälkeen eli mielestäni ei se määrä ole oleellinen, vaan alkoholin sietokyky.

      Yösyönnistä. Jos nuo oluet juo illalla ja vauva herää syömään aamuyöllä, niin tuskin silloin enää on hiprakassa. Varsinkin jos illalla lopettaa juonnin siihen kun tulee pieneen hiprakkaan (ja juo vain mietoja juomia).

      Ja mitä tulee kohinaan, siitä että entä jos pitää lähteä sairaalaan... Ei elämää voi elää ajatellen ja peläten etukäteen "entä jos". Sairastumisia tulee tai tapaturmia sattuu ja tapahtuu ilman alkoholiakin, jos on tapahtuakseen. Toki jos jotain vakavempaa tapahtuu siitä syystä, että äiti tai isä (hoitaja ylipäätään) on humalassa, on sillä seuraamuksia. Ja ihan taatusti tuollaista olisi vaikea antaa itselle anteeksi.

      Jos äiti ja isä yhdessä haluavat iltaa viettää, niin hyvähän se olisi, että toinen ottaisi vain sen verran ettei humallu. Mutta menee osalla täällä haukkuminen ööveriksi. On asia erikseen vetää nakit ts. juoda niin että, selvästi humaltuu kuin se että lopettaa sitten, kun tulee pikkuhiprakkaan. Juopottelu on mielestäni ihan eri asia kuin muutama olut monen tunnin aikana...

      Kuinka moni tulee miettineeksi sitä, että pientä hiprakkaa vastaava olotila tulee helposti myös huonosti nukutun yön jälkeen. Tai jos joutuu syömään kovempia kipulääkkeitä tai ylipäätään on jokin tietty lääkitys. Tai on sairaana, masentunut, jne. Kuinka moni tuolloin jättää lapsen hoitamatta.... Tietysti erotuksena tässä on se, että alkoholilla tuo "olotila" on itse aiheutettua, mutta ihan ajatuksena vain nakkasin tämän...

      Itse en kovin usein alkoholia käytä, mutta joskus saunaolut tai kaksikin on paikallaan. Nuorempana käytin enempikin, mutta raskauden ja äitiyden myötä asia muuttui. Mieheni kyllä saattaa ottaa muutaman oluen silloin tällöin ja mitä siitä. Ei hänestä oikeastaan edes huomaa että on jotain ottanut, tosin hän painaakin lähes 100 kg:)

      • Sande

        Nyt on joku vihdoin tajunnut, mitä tarkoitin :) Lainaus: "Yösyönnistä. Jos nuo oluet juo illalla ja vauva herää syömään aamuyöllä, niin tuskin silloin enää on hiprakassa. Varsinkin jos illalla lopettaa juonnin siihen kun tulee pieneen hiprakkaan (ja juo vain mietoja juomia)." Nimenomaan! Meillä vauva menee nukkumaan klo 20-21 ja herää aina 05-06 syömään. Ja pikkuhiprakkaan on tarkoitukseni lopettaakin, meni sitten 3 pulloa tai 7.

        Ja toinen juttu, jonka hyvin oivalsit on se, että aina voi sattua jotain. Jos koko elämänsä elää väistellen tilanteita, joissa jotain voi sattua, silloin jää lapsilta ja vanhemmilta aika paljon kokematta.
        Ihanaa kuulla, että on vielä järkeviäkin ihmisiä, jotka ajattelevat maalaisjärjellä.


      • 0toleranssi
        Sande kirjoitti:

        Nyt on joku vihdoin tajunnut, mitä tarkoitin :) Lainaus: "Yösyönnistä. Jos nuo oluet juo illalla ja vauva herää syömään aamuyöllä, niin tuskin silloin enää on hiprakassa. Varsinkin jos illalla lopettaa juonnin siihen kun tulee pieneen hiprakkaan (ja juo vain mietoja juomia)." Nimenomaan! Meillä vauva menee nukkumaan klo 20-21 ja herää aina 05-06 syömään. Ja pikkuhiprakkaan on tarkoitukseni lopettaakin, meni sitten 3 pulloa tai 7.

        Ja toinen juttu, jonka hyvin oivalsit on se, että aina voi sattua jotain. Jos koko elämänsä elää väistellen tilanteita, joissa jotain voi sattua, silloin jää lapsilta ja vanhemmilta aika paljon kokematta.
        Ihanaa kuulla, että on vielä järkeviäkin ihmisiä, jotka ajattelevat maalaisjärjellä.

        Joo aina voi sattua jotain..siksi ainakin itse koita vaikuttaa ehkäsevästi mihinkä itse vain voin. Minun ei ole pakko juoda kun lapseni on kotona. Enkä myöskään halua että muut tekee niin hänen seurassaan.
        Mutta en tuomitse 1-2 saunaolutta mutta tuntui kovalta määrältä tuo 7.. Ja eihän se sit haittaa KAI jos tosiaan vauva ei herää mutta..silti en ymmärrä.. Itse vain mietin että miksi on pakko juoda lapsen aikana?
        Mutta joku tossa jo sanoikin että mitä luulit että tämänlainen aihe muka ei nostaisi karvoja pystyyn.. Varsinkin lopussa kysymyksesi..mitä sanoisi lastensuojelu tai laki..


      • barbuli443
        Sande kirjoitti:

        Nyt on joku vihdoin tajunnut, mitä tarkoitin :) Lainaus: "Yösyönnistä. Jos nuo oluet juo illalla ja vauva herää syömään aamuyöllä, niin tuskin silloin enää on hiprakassa. Varsinkin jos illalla lopettaa juonnin siihen kun tulee pieneen hiprakkaan (ja juo vain mietoja juomia)." Nimenomaan! Meillä vauva menee nukkumaan klo 20-21 ja herää aina 05-06 syömään. Ja pikkuhiprakkaan on tarkoitukseni lopettaakin, meni sitten 3 pulloa tai 7.

        Ja toinen juttu, jonka hyvin oivalsit on se, että aina voi sattua jotain. Jos koko elämänsä elää väistellen tilanteita, joissa jotain voi sattua, silloin jää lapsilta ja vanhemmilta aika paljon kokematta.
        Ihanaa kuulla, että on vielä järkeviäkin ihmisiä, jotka ajattelevat maalaisjärjellä.

        jos olet itsellesi asian jo oikeuttanut, miksi ihmeessä täällä siitä kyselet ja toinen on, että miksi lapsen läsnäollessa edes pitää juoda? Totta tietysti on, että lapsen voi "pilata" monella mulllakin tavalla ja että lapsi todennäköisesti nukkuisi koko ajan tai heräisi kerran syömään, mutta silti? J

        On täällä tietysti melkoisia kommentteja, mutta jos mielipidettä kysyt niin turha siitä on sinun sitten suivaantua, mitä toiset vastaa. En koe olevani mikään tiukkapipo tai toisten syyllistäjä, mutta minun mielipiteeni on se (kerran sitä kysytään), ettei vauvan hoidosta vastuussa oleva henkilö saa olla hiprakassa. Jo pelkästään sen vuoksi, että mitä voisi sattua, mutta myös sen vuoksi, että pikkuvauvat ja viina ei kuulu yhteen. Miksi tehdä se lapsi, jos ei voi aikaansa sille antaa. Itse en voisi juoda itseäni hiprakkaan, jos vauvalla ei olisi selväpäistä hoitajaa. Jos haluaisin juoda kotona, pyytäisin isää katsomaan vauvaa. Mutta tämä on minun mielipide, alkoholin käyttö ei ole koskaan ollut minulle kovin tärkeää. Uskon, että myös vauvani kasvaessa ja ollessa jo isompi, pyrin siihen, että aina joku selväpäinen hoitaa lastani (esim. juhlissa) todennäköisesti jompikumpi meistä vanhemmista tai sitten me vanhemmat lähdemme muualle ja joku muu tulee lasta hoitamaan.

        En usko että vauvasi siitä kärsii, jos otat muutaman olusen ja tulet hiprakkaan, muttet känniin. Teillähän voi olla ihan mukava ilta. Mutta kyllä minä sossutätinä vähän ihmettelisin millaista muuta toimintaa perheessä on, jos kotosalla pikkuvauvan kanssa ollaan humalassa.


    • 3+1

      muutaman oluen voi ottaa lapsen nukkuessa, mutta ei mitään seitsemää. Siinähän paukkuu kertakäytön suurkulutuksen raja sekä miehellä että naisella. Sääli, mikäli jonkun mielestä seitsemän olutta on ihan normiannos.

      • ,m,.ö'läööä

        ja jos lukisit koko ketjun, tietäisit että ap ei aio väkisin juoda seittemää olutta, vaan siihen asti että tulee pikku hiprakkaan, jos se tapahtuu esim. kolmen oluen jälkeen niin ap myös lopettaa juomisen siihen.

        ap ei myöskään sanonut että seittemän olutta olisi normiannos. jos olisit edelleenkin lukenut ketjua, niin tietäisit että ap ei ole juonut kahteen vuoteen.


      • 1+13
        ,m,.ö'läööä kirjoitti:

        ja jos lukisit koko ketjun, tietäisit että ap ei aio väkisin juoda seittemää olutta, vaan siihen asti että tulee pikku hiprakkaan, jos se tapahtuu esim. kolmen oluen jälkeen niin ap myös lopettaa juomisen siihen.

        ap ei myöskään sanonut että seittemän olutta olisi normiannos. jos olisit edelleenkin lukenut ketjua, niin tietäisit että ap ei ole juonut kahteen vuoteen.

        ole mitään merkitystä, kuinka humalaan ap kokee tulevansa. 7 olutta on joka tapauksessa naiselle kerta-annoksena suurkulutusta.

        En lukenut koko ketjua, vaan ensimmäisen viestin, johon vastaukseni selkeästi osoitin. Jos muusta ketjusta on tullut ilmi, ettei ap aio juoda seitsemää, vaan huomattavasti vähemmän, niin sittenhän mitään ongelmaa ei ole. En vain ymmärrä, miksi ensin kysymykseen laitetaan, että noin 7kpl on tarkoitus juoda ja sitten myöhemmin sanotaan, että niin ei olekaan. Kannattaisi miettiä kysymys valmiiksi jo ensimmäistä viestiä kirjoittaessaan, koska kaikilla ei ole aikaa selata monta kymmentä viestiä kerralla.


      • sikafiini
        ,m,.ö'läööä kirjoitti:

        ja jos lukisit koko ketjun, tietäisit että ap ei aio väkisin juoda seittemää olutta, vaan siihen asti että tulee pikku hiprakkaan, jos se tapahtuu esim. kolmen oluen jälkeen niin ap myös lopettaa juomisen siihen.

        ap ei myöskään sanonut että seittemän olutta olisi normiannos. jos olisit edelleenkin lukenut ketjua, niin tietäisit että ap ei ole juonut kahteen vuoteen.

        Nythän on myös lanseerattu käsite kertasuurkulutushörppäisy. Jos esim. kahvin kanssa tarjotusta konjakista juo yli 0.5cl kerralla on kyseessä kertasuurkulutushörppäisy ja se tekee juojasta SIKAJUOPPORENTTUALKKIKSEN. Jos pysyy tasan 0.5cl per siemaisu on hienosti rajansa tunteva nautiskelija.

        En ole varma miten tuo pitää suhteuttaa keskariin. Varmaan 5cl:aa voidaan pitää kohtuullisena, jolloin juoja on selvästi aromeista nauttiva akateeminen ja elämässään menestyvä tasapainoinen ihminen. Jos taas erehtyy siemaisemaan 6cl tai enemmän häikäilemättä ja ympäristöstä tahi kansseläjistään välittämättä, niin on ehdottomasti SIKAJUOPPORENTTUALKKIS.


    • rennosti maaliin

      Tämä palsta on täynnä tosikkoja ja tiukkiksia. Ei se vauva nyt pariin oluseen kuole. Ei ole mitään syytä elää kuin kirkossa vaikka vauva talossa onkin. Luulenpa, että nämä valittajat ovat itse viinanhimoissaan ja haluavat itselleen parempaa oloa tuomitsemalla muita.

      • 12+9

        ei suosittele vauvan vanhemmilla kertasuurkulutuksen ylittävää määrää, on tiukkapipo. Selvä.


      • rennosti maaliin
        12+9 kirjoitti:

        ei suosittele vauvan vanhemmilla kertasuurkulutuksen ylittävää määrää, on tiukkapipo. Selvä.

        Sinä voit elää elämäsi herne polvien välissä jos noin ahdistaa. Me muut voimme vähän nauttakin ilman posketonta syyllistämisen tarvetta.

        "kertasuurkulutuksen ylittävää". hehee. On tainnu alkoholivalistaja saada hyvän uhrin alleen. heehee.

        No et sinä välttämättä ole tiukkis, ehkä vain vähän "onneton" :)


      • 20+12
        rennosti maaliin kirjoitti:

        Sinä voit elää elämäsi herne polvien välissä jos noin ahdistaa. Me muut voimme vähän nauttakin ilman posketonta syyllistämisen tarvetta.

        "kertasuurkulutuksen ylittävää". hehee. On tainnu alkoholivalistaja saada hyvän uhrin alleen. heehee.

        No et sinä välttämättä ole tiukkis, ehkä vain vähän "onneton" :)

        luulitko joten osuvasi arkaan paikkaan tai ärsyttäväsi sanomalla, että olen onneton.:) Et onnistunut siinä lainkaan, päinvastoin koen ettei ihminen ole itseensä ihan tyytyväinen, jos täytyy toisista sanoa noin ilman syytä.

        Minä olen ihan rento ja hauskaa pitävä ihminen. Meillää nauretaan ja hassutellaan paljon, mutta usko tai älä, ilman alkoholia. Monesti suurkuluttajat luulevat, että "kaikki muutkin" toimivat kuten he, ja normaalin alkoholin käytön rajat ovat hämärtyneet.

        "Me muut voimme vähän nauttakin ilman posketonta syyllistämisen tarvetta." "me muut"= ne, jotka ovat suurkuluttajia, ei suinkaan kaikki muut ihmiset.


      • miteinpä vaa
        rennosti maaliin kirjoitti:

        Sinä voit elää elämäsi herne polvien välissä jos noin ahdistaa. Me muut voimme vähän nauttakin ilman posketonta syyllistämisen tarvetta.

        "kertasuurkulutuksen ylittävää". hehee. On tainnu alkoholivalistaja saada hyvän uhrin alleen. heehee.

        No et sinä välttämättä ole tiukkis, ehkä vain vähän "onneton" :)

        "En siis perseitä, mutta humalaan kumminkin, noin 7 pulloa keskaria." näin kirjotti ap ekassa viestissä. eli tarkoitus on olla KÄNNISSÄ ei HIPRAKASSA siinä on selvä ero.
        ja nyt yllättäen puhuu tuolla jostain pikkuhiprakasta.... ihan miten vaan....
        pari kolme ymmärrän mutta kyllä 7 alkaa olla jo liikaa varsinkin jos juot niin vähän kun annat ymmärtää niin en tajua miten tuollaista määrää kestät.


      • Eräs vain.
        rennosti maaliin kirjoitti:

        Sinä voit elää elämäsi herne polvien välissä jos noin ahdistaa. Me muut voimme vähän nauttakin ilman posketonta syyllistämisen tarvetta.

        "kertasuurkulutuksen ylittävää". hehee. On tainnu alkoholivalistaja saada hyvän uhrin alleen. heehee.

        No et sinä välttämättä ole tiukkis, ehkä vain vähän "onneton" :)

        Kyllä se kuule on paljon onnettomampaa, jos vauvankin vanhempana on pakko pääästä kotona vetämään pää sekaisin.


      • rennosti maaliin
        20+12 kirjoitti:

        luulitko joten osuvasi arkaan paikkaan tai ärsyttäväsi sanomalla, että olen onneton.:) Et onnistunut siinä lainkaan, päinvastoin koen ettei ihminen ole itseensä ihan tyytyväinen, jos täytyy toisista sanoa noin ilman syytä.

        Minä olen ihan rento ja hauskaa pitävä ihminen. Meillää nauretaan ja hassutellaan paljon, mutta usko tai älä, ilman alkoholia. Monesti suurkuluttajat luulevat, että "kaikki muutkin" toimivat kuten he, ja normaalin alkoholin käytön rajat ovat hämärtyneet.

        "Me muut voimme vähän nauttakin ilman posketonta syyllistämisen tarvetta." "me muut"= ne, jotka ovat suurkuluttajia, ei suinkaan kaikki muut ihmiset.

        En ole ajatellut sinun arkoja paikkojasi vaikka niin ehkä salaa toivoitkin. Totesin vain miten asiat ovat. Toivottavasti nautit luterilaisesta elämäntyylistäsi ja tekopyhyydestäsi. Meillä osataan sentään olla rentoja elämän suhteen eikä kurtistella turhista.


      • 8+10
        rennosti maaliin kirjoitti:

        En ole ajatellut sinun arkoja paikkojasi vaikka niin ehkä salaa toivoitkin. Totesin vain miten asiat ovat. Toivottavasti nautit luterilaisesta elämäntyylistäsi ja tekopyhyydestäsi. Meillä osataan sentään olla rentoja elämän suhteen eikä kurtistella turhista.

        millään voi ymmärtää, että kaikki eivät HALUA juoda päätään täyteen? Ei tarvitse olla luterilainen, eikä tekopyhä. Riittää, että on tyytyväinen elämäänsä eikä halua vaarantaa omaa tai lastensa terveyttä ja hyvinvointia edes silloin tällöin alkoholilla.


      • rennostii kaaliin
        8+10 kirjoitti:

        millään voi ymmärtää, että kaikki eivät HALUA juoda päätään täyteen? Ei tarvitse olla luterilainen, eikä tekopyhä. Riittää, että on tyytyväinen elämäänsä eikä halua vaarantaa omaa tai lastensa terveyttä ja hyvinvointia edes silloin tällöin alkoholilla.

        Sinulla on epänormaali suhde alkoholiin. Ei parin kaljan ottaminen aseta lapsia hengenvaaraan, kuten tunnut ajattelevan.

        Ei ap:kään halunnut juoda päätä täyteen, se on niitä sinun harhojasi taas. Jos sinulle tuottaa nautintoa kiristellä kotona ja tuomita ihmisiä netissä, niin kyllä hyvin pyyhi. Todella onnellinen perhe, joo..

        Lapsille voit pakottaa mielipiteitä, mutta aikuisilla katsos on jo kehittynyt oma ajatusmaailma ja mielipiteet (ellei niitä ole lapsesta asti tukahdutettu). Jos et kestä erilaisia mielipiteitä, niin kannattaa pitää tietokone kiinni ja tuudittautua omaan kivaan maailmaan.


      • tattipappi
        Eräs vain. kirjoitti:

        Kyllä se kuule on paljon onnettomampaa, jos vauvankin vanhempana on pakko pääästä kotona vetämään pää sekaisin.

        Kuka on puhut pakosta? Aloituksessahan vaan kysyttiin mitä muut tällaisesta ajattelevat. Sinä keksit pakon ihan itse, koska laittamalla sanoja muiden suuhun voi tuudittautua omaan täydellisyyteen.

        Jos sinulle onni on keksiä muille vikoja ja haukkua heitä niiden perusteella... eipä se kovin normaalilta kuullosta. Mutta jos se tekee sinut onnelliseksi, niin muullahan ei tietysti ole väliä?


      • Sande
        Eräs vain. kirjoitti:

        Kyllä se kuule on paljon onnettomampaa, jos vauvankin vanhempana on pakko pääästä kotona vetämään pää sekaisin.

        Jos pakko tarkoittaa sitä, että parin vuoden tauon jälkeen haluaa kerran ottaa olutta, niin sitten olkoon niin.. Eikä minulla ole mitään tarkkoja suunnitelmia milloin ja montako. Sitten, kun tuntuu siltä ja sen verran, kuin hyvältä tuntuu. Jos minun olisi pakko, enkö olisi humalassa jo? Ja edelleen, haluan antaa lapselleni terveen suhteen alkoholiin. Aikuisten nollatoleranssilla lapsista tulee helposti suurkuluttajia vanhempina. Eivät ole saaneet esimerkkiä siitä, että alkoholia voi ottaa silloin tällöin siten, ettei vedä heti perseitä. Ja sama toisinpäin.

        Kokemusta löytyy tuttavapeheistä puolin ja toisin. Kahden alkoholistiperheen lapset ovat täysin absolutisteja, toinen heistä tuli myös uskoon. Ja kolmen perheen, joissa alkoholia ei otettu lainkaan, lapsista yksi kuoli huumeisiin, toinen vierottautui huumeista kolmekymppisenä ja tällä hetkellä kai kuivilla ja kolmas on viikonloppualkoholisti. Enempää en täysin raittiita tai alkoholistiperheitä tunne. Eli eikös vain ole hyvä kulkea sitä kultaista keskitietä, nauttia oluesta silloin tällöin?

        Itselleni on oma äiti aikoinaan ensimmäiset siiderit ostanut. Join muistaakseni 3-4 siideriä äidin kanssa. Näin opin terveen tavan ottaa. Kerron nyt vielä uudelleen, etten siis koskaan ole sammunut, ollut ihan perskännissä tai juonut joka viikonloppu! Eikö teitä, jotka ette alkoholia lastenne nähden ota, pelota, että sitten kun lapsesta tulee teini, hän ei osaa alkoholia käyttää oikein, vaan sammuu jonnekin? Entisen puolisoni vanhemmat eivät milloinkaan ottaneet alkoholia ja sitten kun exäni oli teini ja joi ensimmäisiä kertoja, hän joutui vatsahuuhteluun. En omalle lapselleni moista soisi milloinkaan!


      • 19+13
        rennostii kaaliin kirjoitti:

        Sinulla on epänormaali suhde alkoholiin. Ei parin kaljan ottaminen aseta lapsia hengenvaaraan, kuten tunnut ajattelevan.

        Ei ap:kään halunnut juoda päätä täyteen, se on niitä sinun harhojasi taas. Jos sinulle tuottaa nautintoa kiristellä kotona ja tuomita ihmisiä netissä, niin kyllä hyvin pyyhi. Todella onnellinen perhe, joo..

        Lapsille voit pakottaa mielipiteitä, mutta aikuisilla katsos on jo kehittynyt oma ajatusmaailma ja mielipiteet (ellei niitä ole lapsesta asti tukahdutettu). Jos et kestä erilaisia mielipiteitä, niin kannattaa pitää tietokone kiinni ja tuudittautua omaan kivaan maailmaan.

        sanonut, että parin kaljan juominen aiheuttaa lapselle vaaraa? Tässä oli kyse KÄNNIEN VETÄMISESTÄ ja 7 KALJASTA. Kyllä saunaolut tai pari on varmasti joillekin joskus ihan paikallaan. Itsekin olen ottanut esimerkiksi viinilasillisen ruoan kanssa, vaikka lapsi on ollut hereilläkin. Millä perusteella minulla on ongelmia alkoholin kanssa? Tässä on nyt taas kyse siitä, että joillain omatunto itsellä kolkuttaa ja on pakko syyttää siksi muita.


      • 20+14
        Sande kirjoitti:

        Jos pakko tarkoittaa sitä, että parin vuoden tauon jälkeen haluaa kerran ottaa olutta, niin sitten olkoon niin.. Eikä minulla ole mitään tarkkoja suunnitelmia milloin ja montako. Sitten, kun tuntuu siltä ja sen verran, kuin hyvältä tuntuu. Jos minun olisi pakko, enkö olisi humalassa jo? Ja edelleen, haluan antaa lapselleni terveen suhteen alkoholiin. Aikuisten nollatoleranssilla lapsista tulee helposti suurkuluttajia vanhempina. Eivät ole saaneet esimerkkiä siitä, että alkoholia voi ottaa silloin tällöin siten, ettei vedä heti perseitä. Ja sama toisinpäin.

        Kokemusta löytyy tuttavapeheistä puolin ja toisin. Kahden alkoholistiperheen lapset ovat täysin absolutisteja, toinen heistä tuli myös uskoon. Ja kolmen perheen, joissa alkoholia ei otettu lainkaan, lapsista yksi kuoli huumeisiin, toinen vierottautui huumeista kolmekymppisenä ja tällä hetkellä kai kuivilla ja kolmas on viikonloppualkoholisti. Enempää en täysin raittiita tai alkoholistiperheitä tunne. Eli eikös vain ole hyvä kulkea sitä kultaista keskitietä, nauttia oluesta silloin tällöin?

        Itselleni on oma äiti aikoinaan ensimmäiset siiderit ostanut. Join muistaakseni 3-4 siideriä äidin kanssa. Näin opin terveen tavan ottaa. Kerron nyt vielä uudelleen, etten siis koskaan ole sammunut, ollut ihan perskännissä tai juonut joka viikonloppu! Eikö teitä, jotka ette alkoholia lastenne nähden ota, pelota, että sitten kun lapsesta tulee teini, hän ei osaa alkoholia käyttää oikein, vaan sammuu jonnekin? Entisen puolisoni vanhemmat eivät milloinkaan ottaneet alkoholia ja sitten kun exäni oli teini ja joi ensimmäisiä kertoja, hän joutui vatsahuuhteluun. En omalle lapselleni moista soisi milloinkaan!

        ei omena kauas puusta putoa. Olet omaksunut epäterveen suhteen alkoholiin jo lapsena. Äitisi on sinulle ostanut laina vastaisesti monta annosta alkoholia. Nyt aikuisenakin 7 kaljan juominen päivässä tarkoittaa sinulle tervettä alkoholinkäyttöä.

        Olen samaa mieltä siitä, että kotona on hyvä antaa esimerkkiä alkoholin normaalista ja terveestä käytöstä. Se tehdään esimerkiksi ottamalla silloin tällöin ruoan kanssa lasi viiniä, kahvin kanssa avec tai esim. saunaolut illalla. Humalaan juominen (jota 7 oluen juominen aina on, vaikkei humalaiselta tuntuisikaan) ei sitä ole. Tässä on joiltain valitettavasti rajat pahasti hämärtyneet, luultavasti juuri lapsuuden perheen tai nuoruudessa opitun käyttäytymisen seurauksena.


      • rennosti paaliin
        19+13 kirjoitti:

        sanonut, että parin kaljan juominen aiheuttaa lapselle vaaraa? Tässä oli kyse KÄNNIEN VETÄMISESTÄ ja 7 KALJASTA. Kyllä saunaolut tai pari on varmasti joillekin joskus ihan paikallaan. Itsekin olen ottanut esimerkiksi viinilasillisen ruoan kanssa, vaikka lapsi on ollut hereilläkin. Millä perusteella minulla on ongelmia alkoholin kanssa? Tässä on nyt taas kyse siitä, että joillain omatunto itsellä kolkuttaa ja on pakko syyttää siksi muita.

        Olen itse ollut kuivin suin pari vuotta. Ei ole ollut jaksamista tai viitsimistä ottaa kuin saunaolut, mutta jos mieliteko tulee, niin voin ottaa 2, 5 tai 12 olutta jos haluan. Yleensä se on ollut 3-5 ennen kuin väsy voittaa ja menen nukkumaan. Painoa on vajaat 100kg, mutta sekään ei sinulle merkitse mitään, koska annoksista puhuminen on raflaavampaa.

        Katsos kun minulla ei ole pakkomielteistä suhdetta alkoholiin. Minä pystyn kontrolloimaan juomista, voin ottaa hiprakan jos siltä tuntuu, mutta kuten nytkin on mennyt, niin parikin vuotta ajokunnossa ei tuota ongelmia. Se on sitä tervettä suhdetta alkoholiin.

        Se, että viinilasin juominen lasten ollessa hereillä on mainitsemisen arvoinen asia kertoo jo paljon. Taisit kuitenkin ostaa pullon salaa kauppakäynnillä, piilotella sitä autotallissa, kaataa lasiin salaa ja kertoa lapsillesi, että äidillä on nyt käynyttä mehua, joka pitää juoda pois. Hehee.

        Vai sanoitko "tämä on nyt sitä äärimmäisen vaarallista myrkkyalkoholia, mutta äiti nyt ottaa tätä teidän nähden, koska näin voin kertoa netissä olevani sivistynyt äiti. älkää te ikinä ottako myrkkyalkoholia tai joudutte helvettiin".

        Joo, että kiristä vain nutturaa vähän tiukemmalla ja rupea naputtamaan vastinetta. Se ei enä kiinnosta ketään, kun asenne on tuo.


      • jepulista098789
        20+14 kirjoitti:

        ei omena kauas puusta putoa. Olet omaksunut epäterveen suhteen alkoholiin jo lapsena. Äitisi on sinulle ostanut laina vastaisesti monta annosta alkoholia. Nyt aikuisenakin 7 kaljan juominen päivässä tarkoittaa sinulle tervettä alkoholinkäyttöä.

        Olen samaa mieltä siitä, että kotona on hyvä antaa esimerkkiä alkoholin normaalista ja terveestä käytöstä. Se tehdään esimerkiksi ottamalla silloin tällöin ruoan kanssa lasi viiniä, kahvin kanssa avec tai esim. saunaolut illalla. Humalaan juominen (jota 7 oluen juominen aina on, vaikkei humalaiselta tuntuisikaan) ei sitä ole. Tässä on joiltain valitettavasti rajat pahasti hämärtyneet, luultavasti juuri lapsuuden perheen tai nuoruudessa opitun käyttäytymisen seurauksena.

        Nuo jutut on provoilua, ei kukaan voi olla noin rajoittunut.


      • 9+20
        rennosti paaliin kirjoitti:

        Olen itse ollut kuivin suin pari vuotta. Ei ole ollut jaksamista tai viitsimistä ottaa kuin saunaolut, mutta jos mieliteko tulee, niin voin ottaa 2, 5 tai 12 olutta jos haluan. Yleensä se on ollut 3-5 ennen kuin väsy voittaa ja menen nukkumaan. Painoa on vajaat 100kg, mutta sekään ei sinulle merkitse mitään, koska annoksista puhuminen on raflaavampaa.

        Katsos kun minulla ei ole pakkomielteistä suhdetta alkoholiin. Minä pystyn kontrolloimaan juomista, voin ottaa hiprakan jos siltä tuntuu, mutta kuten nytkin on mennyt, niin parikin vuotta ajokunnossa ei tuota ongelmia. Se on sitä tervettä suhdetta alkoholiin.

        Se, että viinilasin juominen lasten ollessa hereillä on mainitsemisen arvoinen asia kertoo jo paljon. Taisit kuitenkin ostaa pullon salaa kauppakäynnillä, piilotella sitä autotallissa, kaataa lasiin salaa ja kertoa lapsillesi, että äidillä on nyt käynyttä mehua, joka pitää juoda pois. Hehee.

        Vai sanoitko "tämä on nyt sitä äärimmäisen vaarallista myrkkyalkoholia, mutta äiti nyt ottaa tätä teidän nähden, koska näin voin kertoa netissä olevani sivistynyt äiti. älkää te ikinä ottako myrkkyalkoholia tai joudutte helvettiin".

        Joo, että kiristä vain nutturaa vähän tiukemmalla ja rupea naputtamaan vastinetta. Se ei enä kiinnosta ketään, kun asenne on tuo.

        enää vastaamaan, kun selvästi tarkoituksesi on väännellä sanojani ja riidellä. Ikävää, että monen suomalaisen alkoholiasenteet ovat noin vääristyneitä, että niitä, jotka käyttävät sitä kohtuudella, haukutaan jotenkin rajoittuneiksi.


      • lipin lopin
        9+20 kirjoitti:

        enää vastaamaan, kun selvästi tarkoituksesi on väännellä sanojani ja riidellä. Ikävää, että monen suomalaisen alkoholiasenteet ovat noin vääristyneitä, että niitä, jotka käyttävät sitä kohtuudella, haukutaan jotenkin rajoittuneiksi.

        Vai on saunaoluet kohtuutonta käyttöä :D Voi jestas.

        Hassua myös, että sinulla on oikeus keksiä väitteitä ja haukkua niiden pohjalta ja oikaisut ovat sitten kääntelyä :)

        Joo, ei tarvi jatkaa.


      • säälittävää
        jepulista098789 kirjoitti:

        Nuo jutut on provoilua, ei kukaan voi olla noin rajoittunut.

        Samaa mieltä^^ ei kyllä kellään voi pipo olla NOIN tiukalla!!! Sääliks käy.. :(


    • meininkiä

      Entä jos pitää imettää tai antaa maitoa pullosta. Humalassa voi pudottaa vauvan. Tai nukkua niin syvässä unessa ettei havahdu vauvan hätään- Tosi vaarallista. Miksi se humala on niin tärkeä etä pitää vaarantaa vauva?

    • ><><

      Kumpi vaatii enemmän reaktiokykyä ja tarkkuutta, autolla ajo vai vauvanhoito? Jos lapsi nukkuu pinnasängyssä se ei kuitenkaan ole "parkissa". Jos olet kaksi vuotta ollut juomatta onko mahdotonta että olisit vielä sen aikaa että saat lapsesi hoitoon? Jos haluat olla itse paikalla etkä viedä häntä vieraaseen paikkaan pyydä kotiisi lapsenvahti.

    • juo pois

      Ota ihmeessa.Kyllä sitä sitten tietää mihin kuuluu lopettaa.Kyllä minäkin olen juonut kotona pojan nukkuessa.Täällä tosiaan on noita tiukkis äitejä kasapäin :D

      • ---

        Kannattaa viedä lapsi hoitoon tai pyytää kotiinne joku hoitamaan, että taloudessanne on edes joku jolla ei ole alkoholia veressä yhtään. Mulla on kohta 4kk ikäinen tytär ja ollaan miehen kanssa parit kerrat juotu yhdet oluet raskaan päivän päätteeksi silloin, kun tyttö on jo nukahtanut. Sen enempää en ottais kun tyttö on paikalla. Enkä tyttöön koskisi jos olisin vähäänkään hiprakassa (yösyötöt jne.).

        Eräs tuttuni oli juonut lasillisen olutta ruuan kanssa. Samana iltana oli joutunut kiidättämään lapsensa päivystykseen kuumeen takia. Lääkäri oli haistanut sen yhden oluen tuttuni hengityksestä ja tokassut ilkeästi ettei tää päivystys ole mikään hoitopaikka. Kannattaa miettiä ihan senkin kannalta että jos jotain tapahtuu niin on joku joka on selvin päin.

        Miksette tee miehes kanssa niin, että miehes hoitaa tyttöä selvin päin ja sä itte kippaat ne seittemän kaljaa?


      • Sande
        --- kirjoitti:

        Kannattaa viedä lapsi hoitoon tai pyytää kotiinne joku hoitamaan, että taloudessanne on edes joku jolla ei ole alkoholia veressä yhtään. Mulla on kohta 4kk ikäinen tytär ja ollaan miehen kanssa parit kerrat juotu yhdet oluet raskaan päivän päätteeksi silloin, kun tyttö on jo nukahtanut. Sen enempää en ottais kun tyttö on paikalla. Enkä tyttöön koskisi jos olisin vähäänkään hiprakassa (yösyötöt jne.).

        Eräs tuttuni oli juonut lasillisen olutta ruuan kanssa. Samana iltana oli joutunut kiidättämään lapsensa päivystykseen kuumeen takia. Lääkäri oli haistanut sen yhden oluen tuttuni hengityksestä ja tokassut ilkeästi ettei tää päivystys ole mikään hoitopaikka. Kannattaa miettiä ihan senkin kannalta että jos jotain tapahtuu niin on joku joka on selvin päin.

        Miksette tee miehes kanssa niin, että miehes hoitaa tyttöä selvin päin ja sä itte kippaat ne seittemän kaljaa?

        Äitini asuu kahden korttelin päässä, joten jos siis lapselle tarvii muuta tehdä, kuin antaa tuttipullo, hän on luvannut olla "hälytysvalmiudessa". En siis ole ajatellut lapseeni koskea tuona yönä. Tuttipullosta kun voi juoda maitoa ilman, että lasta tarvitsee pinnasängystä nostaa! Moni on kysynyt, miksei mieheni olisi selvänä ja itse vain ottaisin. En ole koskaan ottanut alkoholia yksin, enkä näe siinä mitään hauskaa. Tarkoitus on nimenomaan hieman irtautua arjesta ja viettää kahdenkeskistä aikaa mieheni kanssa.


    • 15+7

      kovasti, kuten joku muukin tuolla: Miksi esitit kysymyksesi täällä? Sanoit haluavasi mielipiteitä, mutta niistä ei sitten kelpaakaan mitkään muut, kuin ne, joissa ollaan kanssasi samaa mieltä.

      En keksi muuta selitystä kuin sen, että itsekin syvällä sisimmissäsi tiedät, ettet toimi vastuullisen vanhemman tavoin ja halusin hyväksyttää tekosi edes jollakulla muulla. Kyllä täältä palstalta, niinkuin mistä tahansa muualtakin löytyy niitä, joiden mielestä kännit voi juoda vaikka joka päivä lasten katsellessa piirrettyjä. Olet saanut joitakin hyväksyviä vastauksia toiminnallesi, joten nyt olet varmaan tyytyväinen ja voit käydä ostamassa ne kaljat ja nauttia niistä miehesi kanssa vaikka heti tänään. Pitäkää hauskaa!

      • mie vaan

        Meillä juomakulttuuri muuttui lapsen tulon jälkeen, tai siis kyllä jo raskausaikana. Joskus viikonloppuisin saatan juoda kaksi 0,5 litran siideriä ja mies yhden tai ei mitään tai sitten toisinpäin. Toinen pitää olla aina ajokunnossa. En ole humalassa nämä kaksi juotuani, mutta mukavasti silloin tällöin saunan jälkeen rentouttaa, ei siis joka viikonloppu. Ennen lasta saatoin vetää 6 pulloakin..nyt ei tulisi mieleenkään, en halua olla humalassa lapseni nähden enkä koe muutenkaan tarvetta sellaiseen.


      • 18+11
        mie vaan kirjoitti:

        Meillä juomakulttuuri muuttui lapsen tulon jälkeen, tai siis kyllä jo raskausaikana. Joskus viikonloppuisin saatan juoda kaksi 0,5 litran siideriä ja mies yhden tai ei mitään tai sitten toisinpäin. Toinen pitää olla aina ajokunnossa. En ole humalassa nämä kaksi juotuani, mutta mukavasti silloin tällöin saunan jälkeen rentouttaa, ei siis joka viikonloppu. Ennen lasta saatoin vetää 6 pulloakin..nyt ei tulisi mieleenkään, en halua olla humalassa lapseni nähden enkä koe muutenkaan tarvetta sellaiseen.

        Tässä pienet otteet viestistä..:ottavani mieheni kanssa kotona hieman olutta. En siis perseitä, mutta humalaan kumminkin, noin 7 pulloa keskaria....
        Olemmeko moraalittomia? Jos lastensuojelu tietäisi moisesta, joutuisimmeko puhutteluun? Mitä laki sanoo asiasta?

        Puuttuu siis toki osa tekstistä mutta jos lähinnä tulkitsen tätä niin ei mikään ihme että on herättänyt vähän keskustelua.

        Kysyjä ei kysy kuitenkaan mitä mieltä ollaan jos juo muutaman oluen..Ja taitaa kuitenkin itsekkin epäröidä kun miettii lastensuojelun reagointia, moraalia tai saatika lakia..

        Jos olisi ollut muutamasta niin tuskin keskustelua käytäisiin niin kiivaana. Vastuuttomia ei ole kuitenkaan vanhemmat jostka nauttivat alkoholia nauttiakseen tai ilman lapsia vetävät perseet, eikä ne vanhemmat joille ei maistu alkoholi ole nipoja tai tiukkapipoja. Kaikkien ihmisten ei tarvitse elää samanlailla. Monilla on eirlaiset arvot ja se minkä katsovat tärkeeksi. Kyllä se kokonaisuus ratkaisee oletko hyvä vanhempi. Ja monilla on varmaan se omatunto mikä monesti kolkuttaa jolloin tietää että nyt pitäisi petrata.


      • uskon matto
        18+11 kirjoitti:

        Tässä pienet otteet viestistä..:ottavani mieheni kanssa kotona hieman olutta. En siis perseitä, mutta humalaan kumminkin, noin 7 pulloa keskaria....
        Olemmeko moraalittomia? Jos lastensuojelu tietäisi moisesta, joutuisimmeko puhutteluun? Mitä laki sanoo asiasta?

        Puuttuu siis toki osa tekstistä mutta jos lähinnä tulkitsen tätä niin ei mikään ihme että on herättänyt vähän keskustelua.

        Kysyjä ei kysy kuitenkaan mitä mieltä ollaan jos juo muutaman oluen..Ja taitaa kuitenkin itsekkin epäröidä kun miettii lastensuojelun reagointia, moraalia tai saatika lakia..

        Jos olisi ollut muutamasta niin tuskin keskustelua käytäisiin niin kiivaana. Vastuuttomia ei ole kuitenkaan vanhemmat jostka nauttivat alkoholia nauttiakseen tai ilman lapsia vetävät perseet, eikä ne vanhemmat joille ei maistu alkoholi ole nipoja tai tiukkapipoja. Kaikkien ihmisten ei tarvitse elää samanlailla. Monilla on eirlaiset arvot ja se minkä katsovat tärkeeksi. Kyllä se kokonaisuus ratkaisee oletko hyvä vanhempi. Ja monilla on varmaan se omatunto mikä monesti kolkuttaa jolloin tietää että nyt pitäisi petrata.

        "Kaikkien ihmisten ei tarvitse elää samanlailla"

        Joo, ihan rauhassa voi vetää päivittäin perseet vaikka on vauva talossa. Ihan sama vaikka vetäisi huumeita ja myisi vauvansa piikin takia. Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia. Tuo oli itsekkäin viesti mitä olen nähnyt, todella törkeä.

        Sinua ei selvästikään kiinnosta mitä muualla tapahtuu, kunhan oma piha on omasta mielestäsi puhdas. Silmät vaan kiinni, sillä ongelmista pääsee.


      • ..
        uskon matto kirjoitti:

        "Kaikkien ihmisten ei tarvitse elää samanlailla"

        Joo, ihan rauhassa voi vetää päivittäin perseet vaikka on vauva talossa. Ihan sama vaikka vetäisi huumeita ja myisi vauvansa piikin takia. Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia. Tuo oli itsekkäin viesti mitä olen nähnyt, todella törkeä.

        Sinua ei selvästikään kiinnosta mitä muualla tapahtuu, kunhan oma piha on omasta mielestäsi puhdas. Silmät vaan kiinni, sillä ongelmista pääsee.

        Siis jos sun oma äiti asuu ihan siinä lähistöllä,niin miksi et voi viedä vauvaa hänelle yöksi??Itselläni on nyt n.8kk tyttö ja joitakin kertoja olen halunnut"hieman rentoutua"mutta itsestään selvää,että vauva menee silloin yöksi esim.kummilleen tai isovanhemmilleen..Tai että jompi kumpi tulee ´tänne hoitamaan vauvaa.Sen vielä ymmärrän,että jos vaikka saunan jälkee haluaa sen oluen hörppästä,niin ihan okei..mut eiköhän se siinä sit ole.Vauvan ei todellakaan tarvitse nähdä vanhempiaan humalassa.Ja tosiaan,vaikka vauva nukkuisi koko yön tai yhdellä herätyksellä,niin mieti mitkä morkkikset on JOS jotakin sattuisi,humala kun aiheuttaa kaikennäköistä..Ja sit on soskun tädit oven takana,ja et voi syyttää ketään muuta kun ittees!
        Ja olit vissiin pari vuotta ollut juomatta,niin minulla se ainakin kilahti nuppiin aika yllättäen,vaikka olinkin juomatta vain noin vuoden.Kerkeet kyllä opettamaan lapsellesi "alkoholin käytöstä"myöhemminkin,vielä ei taida olla sen aika!!!!!!


      • 5+17
        uskon matto kirjoitti:

        "Kaikkien ihmisten ei tarvitse elää samanlailla"

        Joo, ihan rauhassa voi vetää päivittäin perseet vaikka on vauva talossa. Ihan sama vaikka vetäisi huumeita ja myisi vauvansa piikin takia. Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia. Tuo oli itsekkäin viesti mitä olen nähnyt, todella törkeä.

        Sinua ei selvästikään kiinnosta mitä muualla tapahtuu, kunhan oma piha on omasta mielestäsi puhdas. Silmät vaan kiinni, sillä ongelmista pääsee.

        Vastaus sinulle ITSEKÄSTÄ USKON MATTO!

        Et siis ymmärtänyt tekstiäni alkuunkaan! Tarkoitukseni oli sanoa etten ymmärrä juomista juomalla vaan jos otat vain hiukan eli lasillisen viiniä NAUTTIAKSESI. Tai jos vedät perseet ilman lasta. KOPIO MINUN ALKUPERÄISESTÄ VIESTISTÄ:: Vastuuttomia ei ole kuitenkaan vanhemmat jostka nauttivat alkoholia nauttiakseen tai ilman lapsia vetävät perseet, ... ymmärrätkö nyt??
        ..."Kaikkien ihmisten ei tarvitse elää samanlailla" Tämä kommentti ole moneen aikaisempaan viestiin tässä ketjussa jos olet niitä lukenut. Minä olen jokaisen! Tarkoitin että monet tekevät eri asioissa erilailla. Toiset täysimetävät 6kk, on perhepetejä, annetaan kiinteitä, ostetaan käytettyjä turvaistuimia, nautitaan saunakalja, viedään 9kk tarhaan, pidetään kotihoidossa 7 vuotiaaksi jne.
        Ei ole yhtä ainoata tapaa olla vanhempi mikä määrittelee oletko hyvä vai et. Mun mielestä oli aivan kohtuutonta sinun haukkumisesi minua kohtaan jos itse et ymmärrä lukemaasi ja minun viestiäni! SINUN TEKSTISTÄSI: Sinua ei selvästikään kiinnosta mitä muualla tapahtuu, kunhan oma piha on omasta mielestäsi puhdas. Silmät vaan kiinni, sillä ongelmista pääsee.
        Ja viestini alussa olin nimenomaa sitämieltä että taitaa alkuperäisen mieltä vähän epäröidä se 7 kaljan juominen. Missään vaiheessa en kirjoituksessani antanut ymmärtää että olisin ollut sitä mieltä että kaljan juominen lapsen kanssa on ok. Sanoin että alkoholia voi NAUTTIA minulle se tarkoittaa 4cl likööriä illalla ..ennen lapsen syntymää ja tietenkin odotusta
        Tämä viesti kun on poikkoillut moneen kertaan, haukutaan kaikki kaikkia kuka milloinkin on välinpitämätön ja toinen taas liian tiukka. Vastauseni oli siis lähinnä ketjun kaikkiin visteihin. Ei vain alkuperäiseen.

        Niin ja minä en juo lapseni kanssa. Ja minä välitän muista. Ja olen huolissani vanhemmista jotka juovat lasten seurassa. Älä hauku toisia kun sinulla ei ole siihen minkäänlaista oikeutta eikä edes tarvetta!

        SINUN TEKSTISI:
        Joo, ihan rauhassa voi vetää päivittäin perseet vaikka on vauva talossa. Ihan sama vaikka vetäisi huumeita ja myisi vauvansa piikin takia. Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia. Tuo oli itsekkäin viesti mitä olen nähnyt, todella törkeä. TÄMÄKÖ EI OLE TÖRKEÄÄ!?
        Käsittämätön vastaus sinulta!!


      • p98iaf
        5+17 kirjoitti:

        Vastaus sinulle ITSEKÄSTÄ USKON MATTO!

        Et siis ymmärtänyt tekstiäni alkuunkaan! Tarkoitukseni oli sanoa etten ymmärrä juomista juomalla vaan jos otat vain hiukan eli lasillisen viiniä NAUTTIAKSESI. Tai jos vedät perseet ilman lasta. KOPIO MINUN ALKUPERÄISESTÄ VIESTISTÄ:: Vastuuttomia ei ole kuitenkaan vanhemmat jostka nauttivat alkoholia nauttiakseen tai ilman lapsia vetävät perseet, ... ymmärrätkö nyt??
        ..."Kaikkien ihmisten ei tarvitse elää samanlailla" Tämä kommentti ole moneen aikaisempaan viestiin tässä ketjussa jos olet niitä lukenut. Minä olen jokaisen! Tarkoitin että monet tekevät eri asioissa erilailla. Toiset täysimetävät 6kk, on perhepetejä, annetaan kiinteitä, ostetaan käytettyjä turvaistuimia, nautitaan saunakalja, viedään 9kk tarhaan, pidetään kotihoidossa 7 vuotiaaksi jne.
        Ei ole yhtä ainoata tapaa olla vanhempi mikä määrittelee oletko hyvä vai et. Mun mielestä oli aivan kohtuutonta sinun haukkumisesi minua kohtaan jos itse et ymmärrä lukemaasi ja minun viestiäni! SINUN TEKSTISTÄSI: Sinua ei selvästikään kiinnosta mitä muualla tapahtuu, kunhan oma piha on omasta mielestäsi puhdas. Silmät vaan kiinni, sillä ongelmista pääsee.
        Ja viestini alussa olin nimenomaa sitämieltä että taitaa alkuperäisen mieltä vähän epäröidä se 7 kaljan juominen. Missään vaiheessa en kirjoituksessani antanut ymmärtää että olisin ollut sitä mieltä että kaljan juominen lapsen kanssa on ok. Sanoin että alkoholia voi NAUTTIA minulle se tarkoittaa 4cl likööriä illalla ..ennen lapsen syntymää ja tietenkin odotusta
        Tämä viesti kun on poikkoillut moneen kertaan, haukutaan kaikki kaikkia kuka milloinkin on välinpitämätön ja toinen taas liian tiukka. Vastauseni oli siis lähinnä ketjun kaikkiin visteihin. Ei vain alkuperäiseen.

        Niin ja minä en juo lapseni kanssa. Ja minä välitän muista. Ja olen huolissani vanhemmista jotka juovat lasten seurassa. Älä hauku toisia kun sinulla ei ole siihen minkäänlaista oikeutta eikä edes tarvetta!

        SINUN TEKSTISI:
        Joo, ihan rauhassa voi vetää päivittäin perseet vaikka on vauva talossa. Ihan sama vaikka vetäisi huumeita ja myisi vauvansa piikin takia. Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia. Tuo oli itsekkäin viesti mitä olen nähnyt, todella törkeä. TÄMÄKÖ EI OLE TÖRKEÄÄ!?
        Käsittämätön vastaus sinulta!!

        Sinä määräät oikean ja väärän eikä sinun tekstiästi saa kritisoida.

        Tämä ymmärretty.


      • 5+11
        p98iaf kirjoitti:

        Sinä määräät oikean ja väärän eikä sinun tekstiästi saa kritisoida.

        Tämä ymmärretty.

        Tottakai saat kritisoida ja se oli minun mieleipiteeni ja sinulla on omasi mutta jos tulkitset minua väärin niin kyllä kai saan vastata siihen. En nyt oikein ymmärrä purkaustasi, mikä kirjoituksissani sinua niin häiritsee..

        Enhän minä missään vaiheessa sanonut mikä on oikein ja mikä väärin vaan minun mielestäni vanhemmuudessakin mitää katsoa kokonaisuutta ei yhtä tekoa ja en nyt edelleenkään tarkoita 7 kaljan juontia niin kuin en ensimmäisessäkään tekstissäni.

        Juu ja sulla on ihan oikeus haukkua kaikkia ihmisiä ihan rauhassa jos se jotenkin helpottaa sinun oloasi.

        Oikein rauhallista loppu talvea sinulle


    • Suunnilleen selvä

      Jos todella et ole juonut pitkiin aikoihin, on seitsemässä oluessa todennäköisesti reilusti liikaa. Se siis ei kuulosta edes "pikku hiprakalta", vaan rankalta juomiselta. Jos kuitenkin osaat lopettaa siihen hiprakkaan ja tiedät olevasi sellaisessa tilassa vielä vastuullinen ja motoriikalta kunnossa (eli lapsi ei putoa tms), niin sitten asia on ok. Laki ei aseta mitään alkoholirajoja, vaan lapsi täytyy pystyä hoitamaan. Se tarkoittaa, että toinen voi juoda pari olutta enemmän kuin toinen. Toisaalta taas viime kädessä sosiaaliviranomaiset päättävät sen sopivan juomisen määrän, joten jos heidän viinapäänsä on herkempi, voi tulla ongelmia, vaikka siihen ei syytä olisikaan.

      Toisin sanoen, mitään selvää lakia ei ole, joten tuomion voi saada ihan mistä alkoholimäärästä tahansa. Pääasia on kuitenkin, että lapsi on kunnossa ja saa hyvää hoitoa. En näe mitään syytä, miksi ei vähän voisi juoda. Mutta oletettavasti seitsemän on liikaa ja todennäköisesti huomaat sen itsekin. Minusta varminta olisi silti varautua vaikka vaan enintään viiteen ja todeta niiden kanssa oma humalatila. Jos se todellakaan ei riitä, niin ehkä sitten seuraavalla kerralla seitsemän.

      • Ensiavun hoitsu

        laki puuttuu vanhempien juomiseen kyllä osittain. Esimerkiksi jos vanhempien pitää viedä lapsi jostakin syystä lääkäriin otettuaan nuo 7 olutta. Lääkärin on lain mukaan tehtävä lastensuojeluilmoitus, jos selvästi humalaiset vanhemmat tuovat pienen vauvansa päivystykseen. Laki siis kyllä suojelee lasta, mutta ei määrää vanhempia olemaan alkoholitta. Oma asia on, haluaako ottaa riskin.


      • Sande

        Kuulostat järkevältä ihmiseltä :) Sinun kaltaisten henkilöiden kommentteja on ilo lukea ja tällaiselle tekstille antaa myös painoarvoa. Toisin kuin ääripäiden edustajien. Olen itsekin tässä pohdiskellut, että tuo seitsemän saattaa olla liikaa minulle, sillä en käytännössä juo juuri koskaan. Uskoisin, että kolme tai neljä olutta saattaa riittää tuomaan tavoittelemani rentoutuneen olon. Itsekin olen asian ajatellut juuri tuolla tavalla, että kunhan lasta pystyy hoitamaan, asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Lapsihan se kuitenkin tärkein tässä on, enkä milloinkaan asettaisi alkoholia lapsen edelle, kuten tuolla joku väitti. Enkä ole vielä toteuttanut suunnitelmaani, sillä haluan pohtia tämän asian tarkkaan loppuun asti, ettei tarvitse potea huonoa omaatuntoa myöhemmin. Eikä ole oikeastaan vielä tehnyt tarpeeksi mielikään.


      • Ellukka79
        Sande kirjoitti:

        Kuulostat järkevältä ihmiseltä :) Sinun kaltaisten henkilöiden kommentteja on ilo lukea ja tällaiselle tekstille antaa myös painoarvoa. Toisin kuin ääripäiden edustajien. Olen itsekin tässä pohdiskellut, että tuo seitsemän saattaa olla liikaa minulle, sillä en käytännössä juo juuri koskaan. Uskoisin, että kolme tai neljä olutta saattaa riittää tuomaan tavoittelemani rentoutuneen olon. Itsekin olen asian ajatellut juuri tuolla tavalla, että kunhan lasta pystyy hoitamaan, asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Lapsihan se kuitenkin tärkein tässä on, enkä milloinkaan asettaisi alkoholia lapsen edelle, kuten tuolla joku väitti. Enkä ole vielä toteuttanut suunnitelmaani, sillä haluan pohtia tämän asian tarkkaan loppuun asti, ettei tarvitse potea huonoa omaatuntoa myöhemmin. Eikä ole oikeastaan vielä tehnyt tarpeeksi mielikään.

        tavoittelit humaltunutta, etkä rentoutunutta olotilaa tuolla alkuperäisessä viestissäsi, joten kyllä se seitsemän siinä tapauksessa kannattaa ainakin ottaa. Jos haluat vain rentoutua parilla kaljalla, niin koko keskusteluhan on käyty ihan turhaan. Ja jos tätä asiaa täytyy päiväkaupalla pohtia, jottei tule huono omatunto, niin eiköhän asia ole jo loppuunpohdittu.


      • Se edellinen
        Ensiavun hoitsu kirjoitti:

        laki puuttuu vanhempien juomiseen kyllä osittain. Esimerkiksi jos vanhempien pitää viedä lapsi jostakin syystä lääkäriin otettuaan nuo 7 olutta. Lääkärin on lain mukaan tehtävä lastensuojeluilmoitus, jos selvästi humalaiset vanhemmat tuovat pienen vauvansa päivystykseen. Laki siis kyllä suojelee lasta, mutta ei määrää vanhempia olemaan alkoholitta. Oma asia on, haluaako ottaa riskin.

        minä juuri sanoin. Mitään selkeää alkoholirajaa ei määritellä lain puitteissa, mutta lapsi pitää pystyä hoitamaan kunnolla. Tietenkään pahasti humalaiset vanhemmat eivät siihen pysty, mutta eri asia on se, onko pahasti humalassa kahden vai seitsemän jälkeen. Toisesta ei huomaa vielä viinipullon jälkeen, että mitään on juotu, mutta toinen on sekava ja parista kaljasta.

        Ehkä meillä on eri käsitys siitä, mikä on pikku hiprakka? Minusta se on sitä, että tuntee itse juoneensa alkoholia, mutta ulkopuolinen ei sitä vielä näe. Ei ole sellaisessa tilassa pelkoa mistään lastensuojeluilmoituksista, kun kukaan ei huomaa mitään.


      • Sande
        Ellukka79 kirjoitti:

        tavoittelit humaltunutta, etkä rentoutunutta olotilaa tuolla alkuperäisessä viestissäsi, joten kyllä se seitsemän siinä tapauksessa kannattaa ainakin ottaa. Jos haluat vain rentoutua parilla kaljalla, niin koko keskusteluhan on käyty ihan turhaan. Ja jos tätä asiaa täytyy päiväkaupalla pohtia, jottei tule huono omatunto, niin eiköhän asia ole jo loppuunpohdittu.

        Elukalle: humalalla tarkoitetaan humaltumista, joka aiheutuu jo vähäisenkin alkoholin nauttimisen seurauksena. Onkin sitten eri asia tavoitteleeko voimakasta humalatilaa, vai lievempää muotoa, kuten minä! Missään vaiheessa en ole sanonut haluavani olla kunnolla humalassa, vaan joka puolella korostanut mukavaa hiprakkaa, rentoutunutta fiilistä. Got it? Ei se määrä, vaan laatu ;)


      • Ellukka79
        Sande kirjoitti:

        Elukalle: humalalla tarkoitetaan humaltumista, joka aiheutuu jo vähäisenkin alkoholin nauttimisen seurauksena. Onkin sitten eri asia tavoitteleeko voimakasta humalatilaa, vai lievempää muotoa, kuten minä! Missään vaiheessa en ole sanonut haluavani olla kunnolla humalassa, vaan joka puolella korostanut mukavaa hiprakkaa, rentoutunutta fiilistä. Got it? Ei se määrä, vaan laatu ;)

        miten haluat nyt jälkikäteen parannella, mutta aloituksessa luki näin: "En siis perseitä, mutta humalaan kumminkin, noin 7 pulloa keskaria."

        Kyllä tästä on pelkkä rentoutuminen kaukana.


    • saffronia10

      tämän aloituksen tarkoitus? Saada ihmiset vastaamaan kipakasti ja sitten haukkua kuinka ollaan rajoittuneita ja ahdasmielisiä? Siltä tuntuu!

      Aloittaja on siis ollut juomatta n. kaksi vuotta ja aikoo nyt juoda n. 7 pulloa keskaria ja koota palapeliä miehensä kanssa. Lasta ei vaan voi viedä muualle hoitoon. Ohhoijaa.

      • :D

        ---ihan ei ehkä kahden vuoden ja seittemän keskarin jälkeen palapelin palaset osu kohdalleen ;)
        Mutta joo, muksu mummolaan ja sillä hyvä.
        Ihan turha on itseensä ottaa, jos tällaisia (jopa provoksi tulkittavia) aloituksia laittaa ja sitten saakin tyrmäävää palautetta.


      • 1+18

        Repesin totaalisesti!!! "ja aikoo nyt juoda n. 7 pulloa keskaria ja koota palapeliä miehensä kanssa." Ei hitto, miten hyvin tiivistetty koko juttu!:D Kiitos, nyt tuli kyllä parhaat naurut koko päivänä!:D


      • Saffronia10
        1+18 kirjoitti:

        Repesin totaalisesti!!! "ja aikoo nyt juoda n. 7 pulloa keskaria ja koota palapeliä miehensä kanssa." Ei hitto, miten hyvin tiivistetty koko juttu!:D Kiitos, nyt tuli kyllä parhaat naurut koko päivänä!:D

        ..nauroin itsekin, mutta näinhän aloittaja tilannetta kuvasi - komiikkaa parhaimmillaan!


      • tuoremamma
        Saffronia10 kirjoitti:

        ..nauroin itsekin, mutta näinhän aloittaja tilannetta kuvasi - komiikkaa parhaimmillaan!

        en kyllä itse ottaisi moista määrää.. ehkä 1-2 saunasiideriä maksimissaan. Ehtiihän sitä juoda sitten myöhemminkin.. ja jos ottaisin, niin kyllä miehen pitäisi sitten olla selvinpäin ja ajokuntoinen. Jokainen tekee tietty tekee tyylillään, mutta jos jotain ikävää sattuisi niin en kyllä itselleni antaisi anteeksi.


    • Anonyymi

      Miksi on niin kova alkoholin himo?

    • Anonyymi

      Ei kannata altistaa lapsia alkoholin vaikutuksen alaisille henkilöille millään tavalla, koskaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3226
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2724
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      117
      2719
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2123
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1947
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      175
      1365
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1206
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      75
      1160
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1020
    Aihe