Yksin jääminen ahdistaa

Zeepu

Minulla on ihana, rakas vauva joka täyttää kohta kuukauden verran. Kuvittelisin, että baby blues iski päälle n. viikon kuluttua synnytyksestä aika voimakkaana, niin kovasti mielialat vaihtelivat, oli vuoroin itkua ja vuoroin ärtymystä.

Nyt uutena asiana on tullut yksin kotona olemisen pelko. Mies on paljon töissä, välillä päivän verran ja välillä koko vuorokauden, ja etenkin jos tiedän että hän on koko vuorokauden poissa, alkaa jo etukäteen kamalasti ahdistaa ja kurkkua kuristaa. Ihan uusi juttu minulle, joka olen aina nauttinut myös yksinolosta. Ja onhan mulla nyt seuraakin, vauva. Pelkään, että tulee joku vaikea tilanne kotona yksin ollessani, ja ehkä menetän hermoni tms.

Vauva on oikein helppo, nukkuu öisin 4h putket eli saan kyllä levättyä. En tunne itseäni masentuneeksi, syön ja nukun hyvin ja jaksan touhuta sopivasti kotihommiakin. Mutta ihmettelen tätä ahdistusta, suorastaan paniikkia.

En tiedä onko salaamallani synnytyspelolla ollut vaikutusta tähän. En kehdannut neuvolassa kertoa, että pelkään kuolevani synnytyksessä. Sairaalaan lähtiessä itkin, kun ajattelin etten välttämättä tule enää kotiin... aikamoisen järjetön pelko kuitenkin, kun ottaa huomioon miten paljon vauvoja kaiken aikaa syntyy. Ja siksi en asiasta kehdannut puhua, tyhmä minä... synnytys sujui erittäin helposti ja olin suunnattoman iloinen että elämä jatkuu sittenkin.

Kaipaisin nyt jotain kannustavaa, jotain selitystä miksi musta tuntuu tältä, ja ennen kaikkea, meneehän se pian ohi? En kehtaisi tästäkään puhua neuvolassa, mutta ehkä pitäisi nyt tehdä toisin ja avata suunsa... oli jo suuri kynnys edes kirjoittaa tänne.

3

966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kauppaan

      Hei!
      Minulla saman tyyppinen tilanne oli raskaana ja taas nykyään kun jäin yh äidiksi.
      En halunnut mennä kauppaan raskaana koskaan, mietin mitä ihmiset sanoivat tai ajattelivat ja ajattelin koko ajan että mitä jos siellä on tuttuja tms. Itkin aina joka kerta ku tiesin että minun pitäis mennä kauppaan yksin. Ja ajoin reippaasti kaupan ohi pysähtymättä. Ei minusta ollut siihen.
      Kerroin asiasta miehelleni ja se vaan nauroi. Ja vielä vähemmän menin kauppaan sen jälkeen. En saanut ymmärrystä. No sitten kerroin asiasta ystävälleni joka ymmärsi ja se sai minut nostamaan itsetuntoa niin paljon että yhtäkkiä huomasin että käyn kaupassa yksinkin.

      Sitten syntyi lapsi... 6kk vanhana jäin lapsen kanssa kaksi. Muutettiin ja opeteltiin uuteen elämään. Pari viikkoa uudessa kodissa ja jääkaappi ihan tyhjä. Kauppa reissu eessä. Pakkasin pojan autoon ja kaupan pihalla pääsi itku. En taaskaan pystynyt menemään sinne. En tiedä miksi, vaikka olin lapsen kanssa käynyt kaupassa monet kerrat kaksin aikasemminkin. Ajoin takaisin kotiin ja soitin siskolle että kävis puolestani.
      Lapsi on nyt 9kk enkä vieläkään suostu menemään sen kanssa kahdestaan kauppaan. Luulen että minulla tämä on taas kaikki siitä kiinni kun mietin mitä ihmiset ajattelee. Vaikka en halua miettiä niin...
      Soitan aina jonkun kaverin mukaan tai en mene kauppaan ollenkaan.

      Luulen että sinulla on pelkoa pärjäämisestä yksin kotona tai onko äitinä olo vielä vierasta? Mikään ei ole häpeä ja olen varma että asiasta ääneen puhuminen helpottaa.
      Voimia

      • niinpä juu

        MULLA ON OLLU VASTAAVIA TUNTEITA, EN KESTÄNYT ajoittain lainakaan yksinoloa pitkiä aikoja. En myöskään kyennyt kaupassakäynteihin. Nämä molemmat menivät ohi ajan kanssa. Puhu vaan neuvolassa, ei tarvi hävetä. Sulle voi olla apua lääkityksestä ja näin päin pois. En itse kertonut kun omaisille, enkä hullu ottanut lääkkeitä. selvittiin kuitenkin.


    • ahdistunut

      Et todellakaan ole ainoa ongelmasi kanssa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe