Vuotuinen COP

Antero ..

Olen lukenut että ilmasta-veteen (ILPV) järjestelmissä vuotuinen COP olisi niinkin alhainen kuin 1.5.

Tarkoittaako tämä koko Suomen keskiarvoa?
Mikä mahtaa olla pääkaupunki seudulla vuotuinen COP?

9

3448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aladobix

Muutama perusasia ensiksi:
      COP eli lämpökerroin on aina laitteistokohtainen, ja se vielä riippuu hyvin paljon siitä, kuinka kyseistä laitetta käytetään.

"Ilmasta-veteen" -lämpöpumppua kutsutaan vesi-ilmalämpöpumpuksi (VILP). Mikäli vilpillä tehdään myös lämmintä käyttövettä, jää COP väistämättä huonoksi. Ja syy on se, että mitä korkeampaa loppulämpötilaa vilpistä halutaan, sitä huonompi on hyötysuhde. Tästä syystä vilp sopiikin parhaiten matalille lämpötiloille, esim. lattialämmitykseen tai lämpimän käyttöveden esilämmitykseen.

Lämpöpumppujen myyjät ilmoittavat yleensä laitteiden COP:n niinkin korkeassa lämpötilassa kuin 7, jolloin tietysti saadaan mainospuheisiin isoja lukemia. Näihin ei pidä sokeasti tuijottaa, vaan on selvitettävä, mikä on COP esim. lämpötiloissa -20, -10 ja 0 astetta. Myös sulatusjaksot on otettava huomioon COP:ta laskettaessa.

Lämpöpumppujen markkinat ovat Suomessa ylikuumentuneet, ja liikkeellä on jos jonkinlaista tunaria ja Teneriffan oloihin tarkoitettuja laitteita. Kannattaa pitäytyä vain parhaissa, hyviksi havaituissa merkeissä ja alan ammattiliikkeissä. Lopuksi kannattaa tosiaan miettiä, mikä on investoinnin kokonaiskustannus ja sen takaisinmaksuaika. Huonot järjestelmät eivät maksa itseään takaisin elinaikanansa. Ja hyvistäkin vain harvat.

Vilp on kohtuullisen iso investointi, useita tuhansia euroja. Huomattavasti halvemmalla alkuun pääsee tutustumalla ilmalämpöpumppuihin (ILP). Hyvän ilpin saa asennuksineen n. 1600 eurolla, ja sen takaisinmaksuaika on muutamia vuosia.

• rahallisesti

"Tästä syystä vilp sopiikin parhaiten matalille lämpötiloille, esim. lattialämmitykseen tai lämpimän käyttöveden esilämmitykseen"

Kerropa paljonko halvemmaksi tulee käyttöveden lämmittäminen kun vaihtoehdot ovat: esilämmitys VILPillä ja lämpötilan korottaminen erillisellä boilerilla tai koko homman hoitaminen VILPillä?
        Minä tyytyisin kyllä VILPin tekemään lämpimään veteen, sillä eihän kuumavesihanasta SAISI tulla turvallisuussyistä kuin max. 55-asteista vettä. Mahdollisten pöpöjen nujertamiseen käytetty lämpötilan tilapäinen korottaminen on aivan eri juttu - ja sen tarpeellisuutta voi itse kukin miettiä itse vaikka ihan päissään.

• Aladobix
        rahallisesti kirjoitti:

"Tästä syystä vilp sopiikin parhaiten matalille lämpötiloille, esim. lattialämmitykseen tai lämpimän käyttöveden esilämmitykseen"

Kerropa paljonko halvemmaksi tulee käyttöveden lämmittäminen kun vaihtoehdot ovat: esilämmitys VILPillä ja lämpötilan korottaminen erillisellä boilerilla tai koko homman hoitaminen VILPillä?
        Minä tyytyisin kyllä VILPin tekemään lämpimään veteen, sillä eihän kuumavesihanasta SAISI tulla turvallisuussyistä kuin max. 55-asteista vettä. Mahdollisten pöpöjen nujertamiseen käytetty lämpötilan tilapäinen korottaminen on aivan eri juttu - ja sen tarpeellisuutta voi itse kukin miettiä itse vaikka ihan päissään.

Mielenkiintoinen kysymys, jota pitääkin alkaa ratkoa tupakki-askin kanteen =)

Oletetaan, että talo vie lämmitysenergiaa 20000 kWh vuodessa. Vettä kuluu 120 m3 vuodessa, josta lämpimän käyttöveden osuus on puolet, eli 60 m3. Tämä 60 m3 lämmitetään 5 asteesta 55 asteeseen, eli
        60 m3 x 50 astetta x 1,16 kWh/(aste x m3) = 3480 kWh. Kokonaisenergiamäärä on siis 23480 kWh/vuosi.

Vaihtoehto A:
        Oletetaan, että vilpin varaajassa lämpötila on 60 astetta, jotta saisit vesihanasta ulos 55-asteista vettä.

Vaihtoehto B:
        Jos lämmin käyttövesi vain esilämmitetään vilpin varaajassa, oletetaan varaajan lämpötilaksi 40 astetta. Oletetaan lisäksi, että erilliseen lämminvesiboileriin menevä vesi on 35-asteista, jolloin loput 20 astetta lämmitetään sähkövastuksella. Tällöin esilämmitys vie 2088 kWh/vuosi ja lopputerästys 1392 kWh/vuosi.

Seuraavaksi onkin enää hankala ongelma: Mikä on vilpin COP, kun varaajan lämpötilaksi halutaan 60 tai 40 astetta? Tähän nyt ei tunnu äkkiä löytyvän vastausta, joten ihan arviolta heittäisin, että tällainen 20 asteen ero loppulämpötilassa vaikuttaa COP:iin noin 0,5...1 pykälän verran. Joten käytetään laskelmassa vuotuisia keskiarvoja COP 2 (vaihtoehto A) ja COP 2,75 (vaihtoehto B).

Tällöin kokonaisenergia 23480 kWh tuotettaessa vaihtoehdolla A (COP 2) vie sähköä 11740 kWh.

Vaihtoehdossa B käyttöveden esilämmitys vei 2088 kWh/vuosi. Eli yhteensä 22088 kWh tuotetaan vilpillä (COP 2,75) = 8032 kWh/vuosi. Tähän lisätään lämpimän käyttöveden lopputerästys boilerilla 1392 kWh/vuosi ja saadaan yhteensä 9424 kWh/vuosi.

Säästö boileria käytettäessä yhteensä 2316 kWh/vuosi. Rahaksi muutettuna runsaat 200 euroa/vuosi.

Laskelmaa voisi kehittää paremmin siten, että lämmin käyttövesi tuotettaisiin kesäaikana kokonaan vilpillä hyvällä hyötysuhteella. Pöpöntapposykliä ei tarvita ollenkaan, koska lämmin käyttövesi lämpenee joka tapauksessa tarpeeksi, jos varaajan tai boilerin lämpötila on 60 astetta. Joka tapauksessa boilerin kannattavuuden määrää ensisijaisesti se, mitkä ovat todelliset COP:t eri vaihtoehdoissa. Sen selvillesaamiseksi ei auta muu kuin rakentaa 2 identtistä taloa vierekkäin =)

• enska.
        rahallisesti kirjoitti:

"Kerropa paljonko halvemmaksi tulee käyttöveden lämmittäminen kun vaihtoehdot ovat: esilämmitys VILPillä ja lämpötilan korottaminen erillisellä boilerilla tai koko homman hoitaminen VILPillä?
        Minä tyytyisin kyllä VILPin tekemään lämpimään veteen, sillä eihän kuumavesihanasta SAISI tulla turvallisuussyistä kuin max. 55-asteista vettä. Mahdollisten pöpöjen nujertamiseen käytetty lämpötilan tilapäinen korottaminen on aivan eri juttu - ja sen tarpeellisuutta voi itse kukin miettiä itse vaikka ihan päissään"

2.3.8 Määräys
        Lämminvesilaitteisto on suunniteltava ja asennettava
        siten, että veden lämpötila siinä on vähintään 55 °C.
        Lämminvesiverkoston kiertojohdossa käytettäviä
        lämmönluovuttimia ei saa suunnitella käytettäväksi
        rakennuksen lämpöhäviöiden kattamiseen eikä lattialämmitykseen

2.3.9 Määräys
        Lämminvesijärjestelmä on tehtävä sellaiseksi, että vältytään
        veden liian korkean lämpötilan aiheuttamilta
        tapaturmilta. Henkilökohtaiseen puhtaanapitoon tarkoitetuista
        lämminvesikalusteista saatavan veden lämpötila
        ei saa olla korkeampi kuin 65 °C.

Eli käyttövesi pitää olla vähintään 55 °C verkostossa eli menoveden asetusarvo 55-60 °C.

Vai eikö sinua koske lait?

• Eki . Oil

Minulla palaa öljyä noin 2000L vuodessa. Syksyllä maksoin öljystä 0.66€/L.

Jos COP on 2 niin ilmasta-veteen lämpölaitteen takaisinmaksuun menisi noin 20v.
      Jos COP on 3 niin ilmasta-veteen lämpölaitteen takaisinmaksuun menisi yli 10v.

Jos olisin myymässä asuntoani niin ilmasta-veteen järjestelmä voisi olla sijoitus mielessä hyvä sijoitus.

• Ihmettelevä lukija

Aloittaja Antero kysyy mikä olisi vuotuinen COP.

Yksikään vastaajista ei ole puhunut aloittajan kysymyksestä.

• Nymypoika :)

Täällä asiantuntijoiden palstalla.

Asiantuntijaksi tälle palstalle pätevöidytään kun ollaan mukana kasaamassa yhtä pakettitaloa ja/tai lukemalla TM-Rakennusmaailmaa :)

• easrdtfygjh

No jos kysymys on luokkaa: paljonko autoni kuluttaa bensaa?, niin eipä siihen paljoa pysty vastaamaan. Johan tuo ensimmäinen vastaaja kirjoitti sen, mitä asiasta noilla tiedoilla voi kirjoittaa.

• enska.
        easrdtfygjh kirjoitti:

No jos kysymys on luokkaa: paljonko autoni kuluttaa bensaa?, niin eipä siihen paljoa pysty vastaamaan. Johan tuo ensimmäinen vastaaja kirjoitti sen, mitä asiasta noilla tiedoilla voi kirjoittaa.

Paljonko on bensan kulutus diesel-autolla etelä-suomessa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe