Vakaata on

Otsikolla tarkoitan maailman keskilämpötilaa. Puhutaan ja kirjoitetaan kasvihuoneilmiöstä, joka aiheuttaa lämpenemistä.

Lämpeneminen on kuitenkin hyvin hidasta, vuositasolla asteen osia.

Kun katsomme uutisia tai kurkistamme lämpömittariin, tulee muuta mieleen. Pakkasta 20-astetta ja sitä on jatkunut pitkään. Keski-Euroopassa on pakkasta sielläkin. Romania, Puola, Bulgaria ym:t mukaan lukien.

Voidaan olettaa, että kasvihuoneilmiö on loppunut. Voidaan tosiaan, mutta vain olettaa. On sitä kuumaakin, esimerkiksi Australiassa oli n. 40-astetta. Tuo siis meidän talviaikaan, mitä sitten muulloin.

Ei tarvitse olla suuri ennustaja ja tietäjä voidaksen sanoa,että tulvat ovat suuret koko Euroopassa. Lumihan sulaa jossain vaiheéssa ja vain kova tuuli ja lämpö voi haihduttaa vettä ja estää tulvia.

Mistähän vielä kertoisin? Juu, siitä, että ihminen ei olekaan maailmasta vaan avaruudesta lähtöisin. Tuon minäkin huomasin kun yritin perehtyä Raamatun totuuteen lukemalla.

Vielä pieni ennuste: Tsunami kohtaa Espanjan rannikkoa joskus. Minäkin siiryin ntakaisin Suomeen. Tiedättehän, että Marokon alueella mannerlaatat liikkuvat ja jos tuollaista tapahtuu meren pohjalla niin...

22

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Kööpenhaminan ilmastokokous joulukuussa osoitti lämpenemisen pysäyttämisen mahdottomaksi. Tavoitteena oli ettei lämpötila saisi kohota kahta astetta enempää. Siihen eivät suurimmat, kuten USA ja Kiina suostuneet.

50 maata 100:sta mukana olleesta aikoi ryhtyä vapaa-ehtoiseen hiilidioksiidin vähentämiseen osaamatta kuitenkaan sanoa miten ja milloin.

Tällä hetkellä ilmasto juonittelee. Me saimme pitkästä aikaa nauttia kunnon talvesta pakkasineen. Monissa Euroopan maissa sen kanssa ei pärjätä. Jos minulta kysyttäisiin mikä neuvoksi, vastaisin etten tiedä. Olen talvi-ihminen, joten nyt menee hyvin - siis henkilökohtaisesti.

• *Kukkahame*

Kesästä olen aina pitänyt, ja niin se on tulevaisuudessakin, muutaman asteen lämpeneminen ja talven lyhentyminen olisi minulle mieluinen asia.
        Syksystä jouluun on aika kun vanhuksia poistuu keskuudestamme, se on terveellekin rankkaa aikaa, saatikka heikolle vanhukselle, lumi kyllä auttaa valaisemaan, sitä tuli syksyllä kreivin aikaan, kun pimein aika alkoi jo tuntua.
        Niistä laatoista se 'saumakohta' joka kulkee Välimeren etelä rannikolla teki valtavaa tuhoa Turkissa muutama vuosi sitten, kai se läntinen osakin josta Ruuneperi mainitsi voisi saada kovaa tuhoa, tsunameineen.
        Väkiluku maapallolla kasvaa ja ruuanpulaa kärsitään jo väärillä viljetyskasveilla viljeltäessä, oopium ja tupakka, ja nyt tämä öljypalmu on vienyt hyvää viljavaa maata.
        Joku on joskus selittänyt että luonto tekee tehtävänsä liiallisen väkiluvun kasvulle, ja selittänyt näillä luonnon ilmiöillä näitä suurtuhoja, oli miten oli hirveitä ovat.

• pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Kesästä olen aina pitänyt, ja niin se on tulevaisuudessakin, muutaman asteen lämpeneminen ja talven lyhentyminen olisi minulle mieluinen asia.
        Syksystä jouluun on aika kun vanhuksia poistuu keskuudestamme, se on terveellekin rankkaa aikaa, saatikka heikolle vanhukselle, lumi kyllä auttaa valaisemaan, sitä tuli syksyllä kreivin aikaan, kun pimein aika alkoi jo tuntua.
        Niistä laatoista se 'saumakohta' joka kulkee Välimeren etelä rannikolla teki valtavaa tuhoa Turkissa muutama vuosi sitten, kai se läntinen osakin josta Ruuneperi mainitsi voisi saada kovaa tuhoa, tsunameineen.
        Väkiluku maapallolla kasvaa ja ruuanpulaa kärsitään jo väärillä viljetyskasveilla viljeltäessä, oopium ja tupakka, ja nyt tämä öljypalmu on vienyt hyvää viljavaa maata.
        Joku on joskus selittänyt että luonto tekee tehtävänsä liiallisen väkiluvun kasvulle, ja selittänyt näillä luonnon ilmiöillä näitä suurtuhoja, oli miten oli hirveitä ovat.

Sen tosiasian edessä uskoakseni olemme. Sinänsä se ei niinkään koske pohjoista osaa maapallolla, niin katastrofaalisesti kaukana tulevaisuudessa, kuin eteläeurooppaa. Kun nyt tarkastelee sitä oman maanosamme kannalta. Tulevaisuutta emme pysty ennustamaan tämän palstan puitteissa, siihen paneutuu tutkijat aivan tarpeeksi, josta saamme lukeakin tiedejulkaisuissa.

Ainoana uhkana koen ilmastomuutoksen hiljalleenkin tapahtuvana on jonkinlainen tasapainon muuttuminen, josta nytkin saamme lukea paikallisten katastrofien muodossa. Kaikki vaikuttaa yleensä kaikkeen luonnossa,
        jään sulaminen mereen, auringon vaikutus, kaikki fysiikan lait saattavat aiheuttaa meille poikkeuksellisiä muutoksia, joiden en usko kuitenkaan vaikuttavan elämään maapallolla.

Elellään ja katsellaan, ja luotetaan siihen tosiasiaan, että hitaiden muutosten mukana sopeutuu elämäkin
        monimuotoisuudessaan.
        Rajuistakin muutoksista maapallon elämän kannalta , on aina jokin haara paremmin sopeutunut vallitseviin olosuhteisiin :D

Jos ihminen häviää maapallolta, jäähän sinne apinapuuhun vielä muut odottamaan vuoroaan:D Tai termiitit, ja muut basiliskot:D moikka....

• Nuo saastumisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet ovat lähinnä naurettavia. Saastesopimuksen allekirjoittaneet maat, mm. Suomi, ponnistelevat määrättyjen rajoitusten toteutumiseksi.

Ei meidän, ei muidenkaan pienten maiden toimet mitään merkitse. Kiina ja Intia syytävät saastetta täysin rajoiuiksetta, katsovat sen oikeudekseen. Hiilidioksidi-ja muukin saaste etenevät entisellään, jopa lisääntyen.

Luoja, tuo Isä Jumala, antaa meille selkäsaunoja tihenevään tahtiin. Kas kun eivät sosiaalitantat mene heristämään sormiaan liiallisesta kurinpidosta?

Olen ollut huomaavinani, että meillä on samanlaisia mieltymyksiä. Kylmän suhteen olemme perin erilaisia. Polion takia en siedä kylmää. Jo syksyn viileys saa käteni särkemään ja uimaan menen n. 37-asteen vesilämmössä.

Kyllä hellekin minua rasittaa, mutta sitäkin vastaan voi taistela - saastuttaen.

• pilvi*
        Ruuneperi kirjoitti:

Nuo saastumisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet ovat lähinnä naurettavia. Saastesopimuksen allekirjoittaneet maat, mm. Suomi, ponnistelevat määrättyjen rajoitusten toteutumiseksi.

Ei meidän, ei muidenkaan pienten maiden toimet mitään merkitse. Kiina ja Intia syytävät saastetta täysin rajoiuiksetta, katsovat sen oikeudekseen. Hiilidioksidi-ja muukin saaste etenevät entisellään, jopa lisääntyen.

Luoja, tuo Isä Jumala, antaa meille selkäsaunoja tihenevään tahtiin. Kas kun eivät sosiaalitantat mene heristämään sormiaan liiallisesta kurinpidosta?

Olen ollut huomaavinani, että meillä on samanlaisia mieltymyksiä. Kylmän suhteen olemme perin erilaisia. Polion takia en siedä kylmää. Jo syksyn viileys saa käteni särkemään ja uimaan menen n. 37-asteen vesilämmössä.

Kyllä hellekin minua rasittaa, mutta sitäkin vastaan voi taistela - saastuttaen.

se vääjäämättä kulkee kun kehitystä ei voi pysähdyttää. Kiina sentään on energian turvaamiseksi saanut aikaan vesivoimaloita , miljoonien ihmisten pakkosiirrolla tosin.

Kyllä Ameriikka on myös suuri hiilidioksiidin tuottaja, vaikkakin nyt on jonkin asteen sitoutuminen meneillään.

Tuohon polion aiheuttamiin häiriöihin kannattaakin suhtautua suojellen.

Hyvät rukkaset on talvella välttämättömät!

• Katleija-yksi

Sivustaseuraajan ominaisuudessa tietysti seuraan ilmastoasioitakin. Sisäistänyt tietysti olen ja olette varmasti energian säästön ja jätteiden minimoinnin ja lajittelun sekä kierrätyksenkin. Lisää ihmisiäkään emme enää synnytä tänne.
        Aiheesta keskusteltiin äsken A-talkissakin.Ilmaston lämpenemisestä ollaan kaiketi yhtä mieltä. Eri mieltä kuitenkin tiedepiireissä ollaan ihmisen osuudesta siihen ja nimenomaan hiilidioksidin osuudesta.
        Tutkimustuloksien esittämisessä epäilyttäviä piirteitä, jotka antavat vaikutelman tarkoitushakuisuudesta. Jos nyt kuitenkin hiilidioksidi huolestuttaa, niin aika vähän puhutaan hiilinielujen lisäämisestä, nimittäin maapallon metsien lisäämisestä. Väestönkasvu vie metsiä rutosti, jopa sademetsät, joita jo kansakoulussa sanottiin maapallon keuhkoiksi, hupenevat hupenemistaan. Jokaisen asfaltoidun maa-alan pitäisi korvata metsällä. Ihmisten uudet asuinalueet vievät viheriöivää maata ja metsiä koko ajan.

• demeter
        Ruuneperi kirjoitti:

Nuo saastumisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet ovat lähinnä naurettavia. Saastesopimuksen allekirjoittaneet maat, mm. Suomi, ponnistelevat määrättyjen rajoitusten toteutumiseksi.

mutta kiitos avauksesta Ruuneperi. Entisenä luontoaktivistina olen nostanut käteni pystyyn: en jaksa, en ymmärrä, en osaa... Välillä tuntuu, että minne tahansa katson, ympärillä näkyy vain rappiota ja uhkaa. Ne pienet ilonaiheet, jotka kyllä ovat havaittavissa meillä, sumentuvat siihen, mitä maailmalta näkyy ja
        kuuluu. Hirvittää myös ajatella, millaisen maailman ja millaiset ongelmat jätämme omille lapsillemme, lapsenlapsista puhumattakaan. Muuta emme ole täällä kotona keksineet kuin yrittää pitää oma kulu-
        tuksemme ja omat päästömme pieninä: emme osta juuri mitään uutta, emme matkustele ulkomailla, lämmitämme puulla...

• pilvi*
        Katleija-yksi kirjoitti:

Sivustaseuraajan ominaisuudessa tietysti seuraan ilmastoasioitakin. Sisäistänyt tietysti olen ja olette varmasti energian säästön ja jätteiden minimoinnin ja lajittelun sekä kierrätyksenkin. Lisää ihmisiäkään emme enää synnytä tänne.
        Aiheesta keskusteltiin äsken A-talkissakin.Ilmaston lämpenemisestä ollaan kaiketi yhtä mieltä. Eri mieltä kuitenkin tiedepiireissä ollaan ihmisen osuudesta siihen ja nimenomaan hiilidioksidin osuudesta.
        Tutkimustuloksien esittämisessä epäilyttäviä piirteitä, jotka antavat vaikutelman tarkoitushakuisuudesta. Jos nyt kuitenkin hiilidioksidi huolestuttaa, niin aika vähän puhutaan hiilinielujen lisäämisestä, nimittäin maapallon metsien lisäämisestä. Väestönkasvu vie metsiä rutosti, jopa sademetsät, joita jo kansakoulussa sanottiin maapallon keuhkoiksi, hupenevat hupenemistaan. Jokaisen asfaltoidun maa-alan pitäisi korvata metsällä. Ihmisten uudet asuinalueet vievät viheriöivää maata ja metsiä koko ajan.

muistui mieleeni, kuinka tuvassa oli 30 ast. lämmössä valmistettava talkooväelle ruokaa, niin keksin hyvän keinon . Kastelin frotee kylpypyyhkeen ja kiedoin sen ympärilleni paljaaseen ihoon, kainaloiden alta niin´siinä oli raikas ja viileä pitkään! Vielä kukallinen pyyhe, niin on kuin Havaijin mimmi vaan:D

Märkä pyyhe juomapullonkin ympärillä pitää Jaffan viileänäI

• *Kukkahame* kirjoitti:

Syksyn synkkyys ilmeisesti rasittaa. Omat vanhempani nukkuivat pois juuri synkimpinä kuukausiana.

Itse olen kevään lapsi, äitienpäivänä aikanaan syntynyt. Lämpö on minulle tärkeä, ei kuitenkaan helle. Polion kärsineenä en voi uida kuin n. 27-asteisessa vedessä. Näin on meillä kaikilla polion sairastaneilla.

Talvi on ankaraa aikaa vähän kaiken suhteen, kylmä ja liukkaus kaipaavat.

Ihminen on tehnyt rikoksia luontoa vastaan ja kaikki saavat rangaistuksen.

• kerro ihmeessä
        pilvi* kirjoitti:

muistui mieleeni, kuinka tuvassa oli 30 ast. lämmössä valmistettava talkooväelle ruokaa, niin keksin hyvän keinon . Kastelin frotee kylpypyyhkeen ja kiedoin sen ympärilleni paljaaseen ihoon, kainaloiden alta niin´siinä oli raikas ja viileä pitkään! Vielä kukallinen pyyhe, niin on kuin Havaijin mimmi vaan:D

Märkä pyyhe juomapullonkin ympärillä pitää Jaffan viileänäI

miten se pyyhe pysyi työtä tehdessä päällä !Tarjoilitko ruuan siinä asussa myös ?

• demeter
        Ruuneperi kirjoitti:

Syksyn synkkyys ilmeisesti rasittaa. Omat vanhempani nukkuivat pois juuri synkimpinä kuukausiana.

Itse olen kevään lapsi, äitienpäivänä aikanaan syntynyt. Lämpö on minulle tärkeä, ei kuitenkaan helle. Polion kärsineenä en voi uida kuin n. 27-asteisessa vedessä. Näin on meillä kaikilla polion sairastaneilla.

Talvi on ankaraa aikaa vähän kaiken suhteen, kylmä ja liukkaus kaipaavat.

Ihminen on tehnyt rikoksia luontoa vastaan ja kaikki saavat rangaistuksen.

luontoa vastaan ja saa rangaistuksensa, kuten sanoit Ruuneperi. Mutta entä nämä viattomat, juuri syntyneet ja vielä syntymättömät? Heistä tässä suurin suru on. Mistä annamme heille toivoa, kun
        sitä ei tahdo itsellekään riittää?

• pilvi*
        kerro ihmeessä kirjoitti:

miten se pyyhe pysyi työtä tehdessä päällä !Tarjoilitko ruuan siinä asussa myös ?

se täytyi kiinnittää tukevalla hakaneulalla, että pysyy! Kaikki miehetkin ovat yläkroppa paljaana helteellä, pihakraanan alla huuhtoivat suurimmat hiet, ennenkuin tulivat ruokapöytään.

Osallistuin itsekin pellolla, vain tuntia ennen syömistä tulin sisälle, ja arvaa oliko sitä kuumissaan, kun kävelee vielä helteellä kotiin! Mutta ruuat oli jo valmistettu edellisenä päivänä, perunat vain piti keittää.

Se on todella rankaa työtä, saada heinät seipäille, olen tehnyt kaksistaan viikon aikana 6-700 heinäseivästä, kunnes tilasimme paalajan. Ei siinä ajatella onko paljaat käsivarret ja jalat sopivaa ruokapöydässä, pääasia on saada työt tehtyä!
        Koko vuoden tuotos on kiinni heinänkorjuusta.

• pilvi*
        pilvi* kirjoitti:

se täytyi kiinnittää tukevalla hakaneulalla, että pysyy! Kaikki miehetkin ovat yläkroppa paljaana helteellä, pihakraanan alla huuhtoivat suurimmat hiet, ennenkuin tulivat ruokapöytään.

Osallistuin itsekin pellolla, vain tuntia ennen syömistä tulin sisälle, ja arvaa oliko sitä kuumissaan, kun kävelee vielä helteellä kotiin! Mutta ruuat oli jo valmistettu edellisenä päivänä, perunat vain piti keittää.

Se on todella rankaa työtä, saada heinät seipäille, olen tehnyt kaksistaan viikon aikana 6-700 heinäseivästä, kunnes tilasimme paalajan. Ei siinä ajatella onko paljaat käsivarret ja jalat sopivaa ruokapöydässä, pääasia on saada työt tehtyä!
        Koko vuoden tuotos on kiinni heinänkorjuusta.

pitää pyyhettä ympärillään tietenkään!

• Seku
        pilvi* kirjoitti:

pitää pyyhettä ympärillään tietenkään!

Raamatun ennustukset pitävät paikkansa. "Maa saastuu asujainsa alla", niinkuin siinä Isossa Kirjassa ennustetaan.
        Ihmisen ahneus ja luonnon riistäminen talodellisiin tarkoitusperiin, vie meitä väistämätöntä loppua kohti.
        Kukaan ei tiedä mekö, vai lastemmelasten sukupolvi on maapallolla viimeinen, mutta kuka tahansa ajatteleva, aikaansa seuraava ihminen tietää, että Äiti Luonto on ryöstetty ja riistetty
        melko alastomaksi.
        Raha on menettämässä merkityksensä. Setelit ovat pian arvotonta paperia. Englanninkielisissä taloustiedotteissa kerrotaan kuinka dollari on kiinalaisille melko arvoton maksuväline. Lainatessaan Thdysvalloille rahaa, Kiina vaati vakuudekai 4000000 kiloa kultaa.

Itse seuraan maailman tapahtumia kiinnostuneena, mutta pelotta, sillä "tulee uudet taivaat ja uusi maa, missä vanhurskaus asuu".

• sinisirkku*
        Seku kirjoitti:

Raamatun ennustukset pitävät paikkansa. "Maa saastuu asujainsa alla", niinkuin siinä Isossa Kirjassa ennustetaan.
        Ihmisen ahneus ja luonnon riistäminen talodellisiin tarkoitusperiin, vie meitä väistämätöntä loppua kohti.
        Kukaan ei tiedä mekö, vai lastemmelasten sukupolvi on maapallolla viimeinen, mutta kuka tahansa ajatteleva, aikaansa seuraava ihminen tietää, että Äiti Luonto on ryöstetty ja riistetty
        melko alastomaksi.
        Raha on menettämässä merkityksensä. Setelit ovat pian arvotonta paperia. Englanninkielisissä taloustiedotteissa kerrotaan kuinka dollari on kiinalaisille melko arvoton maksuväline. Lainatessaan Thdysvalloille rahaa, Kiina vaati vakuudekai 4000000 kiloa kultaa.

Itse seuraan maailman tapahtumia kiinnostuneena, mutta pelotta, sillä "tulee uudet taivaat ja uusi maa, missä vanhurskaus asuu".

voi turvata johonkin. En osaa minäkääm pelätä----asioille joille ei mitään voi. enkä edes ajattele, että meidän elinaikanamme kohtaa, päivä kerrallaan, sanoi Kristuskin, joka päivällä on " omatkin murheensa" miksi ottaisimme kannettavaksemme vielä koko maailman murheet: Luottaen tulevaisuuteen vaan! Ja lapsillemme samat sanat! terveisin pilvi*= sinisirkku

• demeter
        sinisirkku* kirjoitti:

voi turvata johonkin. En osaa minäkääm pelätä----asioille joille ei mitään voi. enkä edes ajattele, että meidän elinaikanamme kohtaa, päivä kerrallaan, sanoi Kristuskin, joka päivällä on " omatkin murheensa" miksi ottaisimme kannettavaksemme vielä koko maailman murheet: Luottaen tulevaisuuteen vaan! Ja lapsillemme samat sanat! terveisin pilvi*= sinisirkku

Seku ja sinisirkku* , mutta entä se kilvoittelu? Siihenkin kai meitä on kehotettu. Ajattelen myös, että täällä pitäisi elää vastuullisesti - "maata tulisi viljellä ja varjella".

• Seku
        demeter kirjoitti:

Seku ja sinisirkku* , mutta entä se kilvoittelu? Siihenkin kai meitä on kehotettu. Ajattelen myös, että täällä pitäisi elää vastuullisesti - "maata tulisi viljellä ja varjella".

Globaali maailmantalous ja EU sääntöineen pakottavat käyttämään maanviljelyssäkin tuottavuuden ylläpitämiseksi "myrkyllisiä" keinoja.

Luonnon tasapaino on järkkynyt. Emme tapaa enää edes kottaraisperhettä pesänrakennuspuuhissaan, sillä noita lapsuuteni ja nuoruuteni aikaisia pikkulintuja ei enää ole. Pellloille kylvettävät myrkyt ovat hävittäneet kottaraisetkin lähes sukupuuttoon.

Aikaisemmin maanviljely kannatti, nyt ei.
        Mielestäni maanviljelijä on kaunein tuntemani ammattinimike. Valitettavast heikin ovat nykyisin maatalousyrittäjiä, joiden täytyy pitää älyttömän tarkkaa ja seikkaperäistä kirjanpitoa kaikesta mitä maillaan kasvattavat. Meiltä on nirhattu vapautta ja pahemmaksi vaan menee loppua kohti.

• pilvi*
        Seku kirjoitti:

Globaali maailmantalous ja EU sääntöineen pakottavat käyttämään maanviljelyssäkin tuottavuuden ylläpitämiseksi "myrkyllisiä" keinoja.

Luonnon tasapaino on järkkynyt. Emme tapaa enää edes kottaraisperhettä pesänrakennuspuuhissaan, sillä noita lapsuuteni ja nuoruuteni aikaisia pikkulintuja ei enää ole. Pellloille kylvettävät myrkyt ovat hävittäneet kottaraisetkin lähes sukupuuttoon.

Aikaisemmin maanviljely kannatti, nyt ei.
        Mielestäni maanviljelijä on kaunein tuntemani ammattinimike. Valitettavast heikin ovat nykyisin maatalousyrittäjiä, joiden täytyy pitää älyttömän tarkkaa ja seikkaperäistä kirjanpitoa kaikesta mitä maillaan kasvattavat. Meiltä on nirhattu vapautta ja pahemmaksi vaan menee loppua kohti.

helpompaa välttyä ylituotannolta, ei vedä vienti, jos on liikaa niinkuin voita ennen. Valtiolle tulee kalliiksi tukea viljelijöitä ostamalla kalliimmalla kuin myy.Tietenkin se vaatii viljelijältä mukautumista, mutta mikäpä yritys ei sitä vaadi.Tuottajia kun ovat. Nyt tukee EU vielä, mutta onneksi tämän päivän nuori viljelijäpolvi, on omaksunut sivuelinkeinojakin.

• Saavutetusta hyvinvoinnista ei haluta luopa kuin pakon edessä.
      Me rikkaat maat ollaan kyllä jarruttamassa köyhien, mutta kehittyvien maiden elintasojen nousua, koska pelkäämme, että jos ne alkavat saastuttaa samalla tavalla kuin me jo nyt, niin kauheita tapahtuu. Köyhät maat taas sanovat, että me halutaan kanssa.

• samaa asiaa

levy jäänyt pyörimään täällä .

• demeter

tuo on tilanne, selkeästi ilmaistuna. Mutta sitten on kyllä siellä täällä nuoria, jotka haluavat sanoutua irti kuluttamisen orjuudesta ja ainakin yrittävät tehdä kestävän kehityksen mukaisia valintoja. Vaikka heidän
        ponnistuksensa eivät vaikuta kokonaisuuteen minkään vertaa, pidän niitä tosi arvokkaina. Kyllä ne ainakin jonkinlaista hengen nostatusta ovat.

• JoBel
        demeter kirjoitti:

tuo on tilanne, selkeästi ilmaistuna. Mutta sitten on kyllä siellä täällä nuoria, jotka haluavat sanoutua irti kuluttamisen orjuudesta ja ainakin yrittävät tehdä kestävän kehityksen mukaisia valintoja. Vaikka heidän
        ponnistuksensa eivät vaikuta kokonaisuuteen minkään vertaa, pidän niitä tosi arvokkaina. Kyllä ne ainakin jonkinlaista hengen nostatusta ovat.

Nuo muutoksen vastustajat ovat minusta vähän hassu ryhmä.
        Otetaan nyt esimerkiksi tuo Vuotoksen tekoaltaan rakentaminen.
        Sitä vastustavat samat ihmiset, jotka vaativat saasteetonta energiaa.
        Vesivoima on mitä saasteetonta energiaa ja paljon edullisempaa kuin esim. tuuli.
        Kuinkahan moni niistä vastustajista on käynyt katsomassa tuota tällä hetkellä lähes tuottamatonta
        alannetta, joka kaiketi joskus on ollut järvikin.

Se voisi olla ihan kiva järvenäkin uudelleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      42
      5841
    2. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      71
      4585
    3. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      46
      4352
    4. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      56
      4131
    5. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      91
      3725
    6. Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä

Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään
      Maailman menoa
      61
      3245
    7. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      50
      2433
    8. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      35
      2339
    9. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      42
      2079
    10. En uskalla ees ajatella muru

Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha
      Ikävä
      13
      1199
    Aihe