Eli haluaisin tietää mitä eroja on rotalla ja hiirellä, luonteidensa ja käyttäytymisten yms. puolesta. Ei mitään itsestäänselvyyksiä, kuten rotta on isompi, kyllä kaikki ne tietää. Asiasta sen takia koska haluaisin tietää enemmän näistä, ja mahdollisesti kumman sitten hankkisin lemmikiksi, rottia vaiko hiiriä. Joten kaikki hoitoerot ja käyttäytymiserot yms todella tervetulleita ! c: Kiitos etukäteen jo vastauksista !
Rotan ja hiiren erot
Pumpulihiiri
84153
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
- Nainen tiedätkö miksi estin sinutKyse ei ole inhosta tai mistään sellaisesta
Vastaukset 8
Vanhimmat
Kyllä siinä on iso ero ottaako rottia vai hiiriä mm. juurikin koon takia - rotta kun on hiirtä 10 x isompi.
Millaisen lemmikin haluat? Ihmissosiaalisen, huushollissa seikkailevan ötökän vai enemmän omissa oloissaan viihtyvän katselueläimen? Rotta on se touhukas ja toimelias, joka tarvitsee ison häkin ja jaloitteluaikaa, hiiri majoitetaan terraarioon ja sitä taas ei kannata vapaaksi päästää - ei välttämättä enää löydy. Hiirinaaraat asutetaan laumoihin, urokset yksittäin, rotat laumasieluja sukupuolesta riippumatta eli vähintään kaksi per häkki samaa sukupuolta.
Käyttäytymisessä on varsin paljon samaa, hiirten kohdalla ollaan vaan lilliputtimaailmassa rottiin verrattuna. Rotat tulee luukulle kun oma ihminen tulee lähelle, hiiret taas pakenee terrassa kättä vaikka ovat kesyjä - hiirillä pointti on, etteivät saa sinkoilla ja purra kädessä ollessaan.
No tietysti tuo ihmissosiaalinen, ja sellainen myös jonka kanssa voi touhutakkin vähän. En siis yhtään perusta pelkistä katseluelukoista. Ja hiiriä voiko kouluttaa tekemään asioita ? Kun rottiahan ainakin voi opettaa tekemään jonkunlaisia temppuja. Ainakin itse tykkäisin opettaa pari hauskaa temppua. c: Kumpikin on varmaan yhtä 'äänekäs' eläin ?
Hiiriä voi käsitellä, mutta niistä ei ole samalla tavalla iloa kuin rotista, koska ne tosiaan täytyy pitää vain kädessä/olkapäällä (yksinäiset urokset on olkapäälläni yleensä siivouksen ajan).
Voi hiiriä kouluttaa, menestys on sitten ihan toinen juttu, hiiret kun ei kovin älykkäitä eläimiä ole rottiin verrattuna.
Rotta asuu häkissä, hiiri terrassa - häkistä kuuluu enemmän meteliä. Tosin jos on oikein natiseva juoksupyörä hiirillä, ni kyllä se on äänenä kamalampi kun rottien rapistelu.
Joo, tuon halusinki kuulla, koska mielummin minä tosiaan otan sellaisen, jota voi ihan kunnolla paijailla ja koulutella. Minusta kun ei ole kovin paljon iloa jos ne ovat vain lasin toisella puolella, ja joskus satunnaisesti vain ottaa olkapäälle. Kiitos kiitos kovasti näistä c: Auttavat paljon. Netistä kun en millään meinaa löytää mitään sivuja, joissa olisi selkeästi rotan ja hiiren eroavaisuuksia. Tässähän niitä on jo mukavasti c:
Minulla on ollut molempia jyrsijöit ja rotat kesyyntyivät helpommin ja olivat sosiaallisempia. rotat päästin ulos koska oli helpompi ottaa kiinni ja kesympiä, hiiriä taas en uskaötanut päästää vapaaksi. suosittelen siis rottia kyllä hiiretkin ovat ihania, mutta rotat ovat sosiaallisempia
kannattaa ottaa ennemmin kuin hiiri. Pojallani oli niitä 2. Tosin huomioi niiden elinaika 1,5 vuotta ja se menee nopeasti. Meidän viimeinen pääsi eilen rottien taivaaseen. Olen vieläkin järkyttynyt siitä millainen taistelu on elämän lähtö. Itken rotan takia... no jaa...Joka tapauksessa kyseinen nakertaja eli yli 3 vuotiaaksi ja oli todella älykäs. Siitä oli myös seuraa kuten joku jo totesi rotta on uteliaisuutensa tähden ihmisystävällinen. Hoito on helppoa ne on melko kaikkiruokaisia ja syövät rotanruoan lisäksi miielellään vihanneksia.Vahinko mutta tätä on elämä..
Kun viimeinen rottanne eli yli 3 vuotiaaksi?! Elikö hän viimeisen/t vuoden/t yksin ilman rottaseuraa? Meidän neiti jäi viikonloppuna myös yksin ja nyt mietin kovasti mitä teen! Hän on kyllä todella pirteä tapaus joten loppu ei näyttäisi (nyt ainakaan) ihan heti olevan lähellä...ja jos hänkin elelee tuonne kolmeen vuoteen niin hän eläisi meillä sitten vielä 1,5 vuotta....yksin....
^ Et ole uusia rottatyttöjä suunnitellut ottaa?