Kissa vai koira

hairioilmoitus

Kumpaa fanitatte. Mistä syystä. Kertokaa ärsyttäviä/ihania tarinoita lemmikeistäni. Itse olen EHDOTTOMASTI kissafani.

50

655

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GreenBean

kissat on parhaita.
      Ihanaa on se, kun kissa tulee vatsan päälle makaamaan ja "leipoo" siinä kehräten :))
      Kissa on jo niin vanha, etten halua kertoa mitään ärsyttäviä juttuja.

• hairioilmoitus

Kissoilla on kumman ovela tapa omistaa omistajansa. ne tekevät sen silleen salaa...kiehnäävät ja näyttelevät haavoittunutta.
        Ja omistaja on ihan sulaa vahaa :(

• GreenBean
        hairioilmoitus kirjoitti:

Kissoilla on kumman ovela tapa omistaa omistajansa. ne tekevät sen silleen salaa...kiehnäävät ja näyttelevät haavoittunutta.
        Ja omistaja on ihan sulaa vahaa :(

ja mä epäilen, että meidän vanhalla rouvalla on dementia, kun hän ei ollenkaan muista,
        että on just syönyt. Jos menen keittiöön, niin heti tulee vaatimaan ruokaa,
        vaikka edellisestä aterioinnista olisi kulunut viisi minuuttia.
        Katselee kaihisilla silmillään anovasti, mitä siinä voi tehdä, joko paeta paikalta tai avata ruokapussi.

• hairioilmoitus

Tuli avaukseen jo virhe. "lemmikistäni" piti tietysti olla "lemmikeistänne"

• Monta näkökulmaa

Aivan turha ja kovin lapsellinen aloitus;))) yritä keksiä parempi puheenaihe...eihän tämä nyt ketään kiinnosta;)))))

tsau:Friidu

• hairioilmoitus

joo...toi oli kuittaus mun aiempaan kirjoitukseen :))

Mutta et vastannut kysymykseeni. Kissa vai koira?

• lemmikki.

Ja yhteiskunnalliselta kannalta katsoen sanoisin että muuttuvassa suorituskentässä on niinpaljon erilaisia määreitä että jotenkin kaikki on jonkun poliittisen ryhmittymän syytä ja ellei ole niin se on sitten kähmitty saunassa.

• Monta näkökulmaa

joo...toi oli kuittaus mun aiempaan kirjoitukseen :))

Mutta et vastannut kysymykseeni. Kissa vai koira?

;))Nooh...kyllä se on koira. Olen koira ihminen aina ollut. Mutta, kyllä kisutkin ihan söpöjä...;))

Kovin tykkään eläimistä.... oma hevonen nyt olisi sellainen lempi eläin myös..

• Monta näkökulmaa
        lemmikki. kirjoitti:

Ja yhteiskunnalliselta kannalta katsoen sanoisin että muuttuvassa suorituskentässä on niinpaljon erilaisia määreitä että jotenkin kaikki on jonkun poliittisen ryhmittymän syytä ja ellei ole niin se on sitten kähmitty saunassa.

;)))siis jonkin sortin kameolontti....aivan selvästi on lemmikki-suosikkisi...menikö arvaus oikein?

• Mun lemppari on villakoira. Itselläni oli 13 vuotta pieni suloinen ruskea villakoira. Sen luonne oli vilkas iloinen ja leikkisä. Nimi oli Dimi ja mitään suloisempaa olentoa ei maa ole päällänsä kantanut.

• hairioilmoitus

koira. Rakastit koiraasi.Ilmeisesti hän kuoli onnellisena. sanoistasi huomaa rivien välistä hoidit häntä hellästi ja hän pääsi taivaaseen emäntänsä rakastamana.

• Se otti mun hoitajakseen olosuhteiren pakosta ja näyttää joka aamu kiintymyksensä,vastoin vaimon komentoa.
      Aamiais pöyrässä se hyppää lehden päälle painaa päänsä olkaani ja naukuu huomenet rapsutuksen saatuaan siirtyy keinun vierelle kun tietää mun siirtyvän seuraavaks siihen,siin vaihretaan loput kuulumiset.

• Sähän olet sit kuin se Pesonen siinä ruotsalaisessa lastenkirja- ja piirroselokuvasarjasta nimeltään Viiru ja Pesonen. Heh heh

• hairioilmoitus

Mun veljeni on myös kissafani ja silläkin oli keinutuoli. Kissa tuli siihen viereen ja veli kiikkui...kissa ärtyi jostakin ja heilutti häntäänsä....ja veli kiikkui...tarvitseeko kertoa mitä tapahtui vai arvaatko?

• lillukkanvarsi

Ainoa kriteeri perheellämme oli aikoinaan, että kissan pitää olla musta. No, täysin mustia kissojahan ei ole, niillä aina muutama valkoinen karva. Mustat kissat poltetiin noitien mukana keskiajalla, liekö tarua vai totta. Kissa hommattiin eläinsuojeluyhdistyksestä, haimme kämpästä, jossa kissoja oli varmaan tusinan verran. Niitä oli joka paikassa ja hajukin oli sen mukainen.

Katti oli aluksi arka, mutta ajan mittaan rohkaistui. Kerran ollessani yksin kotona, ihmettelin vessasta kuuluvaa lorinaa, katti istui pytyn reunalla pissillä. Olihan se opetettu tavoille, oli näet löydetty Kaivopuistosta ennen päätymistään eläinsuojeluyhdistyksen hoteisiin...Hieno hiirenpyytäjä oli se eunukki, toi näytille mouruten ja kehumisen jälkeen pisteli poskeen saaliinsa...Hävisi mökillä liki kaksikymmentävuotiaana. Kun ei ole enää kissaa, niin hiiret mellastavat mökillä jopa kesällä, loukkuja täytynyt hankkia. Nämä muoviset loukut vaan liian heppoisia, yhdestä oli purtu pala pois, oli hiiriressu yrittänyt pelastautua.

• viivi-amaldiina

kissa se on.
      lasteni perheessä on suloinen kissa vanhus 15 v.
      Reppanalla hampaatkin jo tippuu, osa onkin jo pois.
      Syö ainoastaan sose ruokia, muuten virkeä ja tyytyväinen, seurankipee kissa.
      Ollut samassa kodissa syntymästään saakka, se päivä jolloin joutuvat kissasta luopumaan, ei edes kestä ajatella eteenpäin...vanhus se on....

• hairioilmoitus

Veljeni vei 15 v kissan lepoon. Ei kuulemma ollut helppoa. Akka katteli ja veli houkutteli katin häkkiin. Katti pakeni sohvan alle. Tiesi kuolevansa. Ei antanut periksi kissa.
        Oli paha paikka veljelle. 15 v kaveri piti viedä tapettavaksi.

Nyt Miuku lepää hyvää unta

• lillukanvarsi

Veljeni vei 15 v kissan lepoon. Ei kuulemma ollut helppoa. Akka katteli ja veli houkutteli katin häkkiin. Katti pakeni sohvan alle. Tiesi kuolevansa. Ei antanut periksi kissa.

katti piti tappaa? Kissa lähtee, kun sen aika on, kuten meidän katti maaliskuussa -02 mökillä... En ollut paikalla, mutta oli vähän väliä halunnut ulos...Sitä etsittiin, jätettin ruokaa jne...Sillä oli punainen panta kaulassa, jossa yhteystiedot....Onneksi ihmiset eivät lähde samalla tavalla, epätietoisuus on kamalaa.

• hairioilmoitus
        lillukanvarsi kirjoitti:

katti piti tappaa? Kissa lähtee, kun sen aika on, kuten meidän katti maaliskuussa -02 mökillä... En ollut paikalla, mutta oli vähän väliä halunnut ulos...Sitä etsittiin, jätettin ruokaa jne...Sillä oli punainen panta kaulassa, jossa yhteystiedot....Onneksi ihmiset eivät lähde samalla tavalla, epätietoisuus on kamalaa.

Mun veljeni kissa lähti kissojen taivaaseen. Samaan paikkaan kuin sinun kissa. Niillä on hyvä olla siellä.

• lillukanvarsi

Mun veljeni kissa lähti kissojen taivaaseen. Samaan paikkaan kuin sinun kissa. Niillä on hyvä olla siellä.

se piti lähettää sinne? Mun katti sentään lähti itse jonnekin, ei sitä viety lopetettavaksi.

• RIMMIR
        lillukanvarsi kirjoitti:

se piti lähettää sinne? Mun katti sentään lähti itse jonnekin, ei sitä viety lopetettavaksi.

pantiin säkkiin ja hukutettiin silloin aikanaan. Nykyään kun kesälomalaiset vuokraavat mökkejään, sinne myös jostain hankitaan kissanpentu. Sittenpä sitä ei kaupunkiasuntoon voi viedäkään. Ja kissanpentu "unohtuu" sinne kesäpaikalle.
        Kyllä vanhan rakkaan ystävän, oli se koira taikka kissa, on parempi eläinlääkärin avulla lopettaa. Voi sitä kyynelten määrää kun rakas karvaturri, monivuotinen vinkeilijä koira, koko perheen lemmikki sairastui ja se sitten jouduttiin lopettamaan. Siihen se syliin vaipui ikuiseen uneen eläinlääkärin armopiikin avulla.

• ----
        lillukanvarsi kirjoitti:

eläinlääkärit eivät edes suostu lopettamaan eläintä. Ymmärrän heitä.

• lisbet*

Olisi vienyt sen akkansa ...ja kiiruusti!'
        Kaikenlaisia ämmänläyskiä maa päällänsä kantaakin?
        Mun kattimaijasta ei kukaan uskaltais katkaista karvaakaan, niin lähtisi kuin kuppa aikoinaan Töölöstä!

Myös koirat ovat ihan yhtä rakkaita, niitäkin on ollut ja ikävä oli koko perheen kun ikä ja sairaudet johti piikille.

Minun ystävänäni ei koskaan voisi olla ihminen joka ei suvaitse kotiin kissuja, koiria tai jotain muita lemmikkejä, kunhan ne myös hoidetaan.

• Pirre*

Kissa on yhtaikaa ärsyttävä ja ihana, - se on itsepäinen, sekä kamplii taitavasti..:)

Kissa roikkuu helmoissa kuin pikkulapsi, ja etenkin heti kun menen jääkaapille, tai vähänkin sinnepäin..

Ja sitten se on hassun näköinen ottaessaan käpäläänsä lennosta juustosiivun, ihan kuin kissa Karvinen siinä sarjiksessa..

Kissaa ei saa omaksi, niinkuin koiran saa..se ei mielistele isäntäänsä/emäntäänsä..se junttura vain tekee mitä tahtoo..:/

• s_a

koira palvoo ihmistä, kissa alistaa ihmisen palvomaan itseään. Meillä on ollut kissoja, nyt kauan koira. Oli kumpi tahansa, yhtä ihana ja rakas perheenjäsen se on. Osaa vaikka mitä, viitsi edes kertoa, ettei joku väitä valehtelevan. Mitä vanhemmaksi koira tulee, sitä enemmän se osaa päätellä, joskus tuntuu, että se osaa lukea ajatuksia.
        Meidän koira pelkää pihalla joskus majailevia tiikereitä, sitä paljon suurempia.
        .

• Pirre*
        s_a kirjoitti:

koira palvoo ihmistä, kissa alistaa ihmisen palvomaan itseään. Meillä on ollut kissoja, nyt kauan koira. Oli kumpi tahansa, yhtä ihana ja rakas perheenjäsen se on. Osaa vaikka mitä, viitsi edes kertoa, ettei joku väitä valehtelevan. Mitä vanhemmaksi koira tulee, sitä enemmän se osaa päätellä, joskus tuntuu, että se osaa lukea ajatuksia.
        Meidän koira pelkää pihalla joskus majailevia tiikereitä, sitä paljon suurempia.
        .

sitten tiikeriä pienempi koira, niinkö? :)

Koira on viisas, ainakaan mie en usko etteikö koira pystyisi loogiseen ajatteluun, - meijjän koira ainakin pystyi, - se tajusi kun kerran isäntä ei lähe tiettyyn aikaan kotoa, niin silloin täytyy olla se "hänen" päivänsä :)

• Sisältä kultaa

Lapsillani on monenkokoista haukkujaa.Jos tarvitsevat hoitopaikkaa,olen ilomielin ottamassa ne hoitoon :) Kun ne ovat hoidossa,en jaksa oikein muuhun keskittyä.On aina joku siinä kerjäämässä silityksiä :) Teen kaikkeni,että niillä hyvä olo luonani :) Voi sitä riemua ja hyppimistä kun tulevat luokseni :) Koiratkin vaistoavat,kuka tykkää koirista ja kuka ei.Ulkoillessani,moni koira olisi tulossa luokseni,mutta omistajat vetävät vaan koiriaan perässään.

• s_a
        Pirre* kirjoitti:

sitten tiikeriä pienempi koira, niinkö? :)

Koira on viisas, ainakaan mie en usko etteikö koira pystyisi loogiseen ajatteluun, - meijjän koira ainakin pystyi, - se tajusi kun kerran isäntä ei lähe tiettyyn aikaan kotoa, niin silloin täytyy olla se "hänen" päivänsä :)

Hyvinsyötetyt, pörheäturkkiset karviset ovat tosi suuria. Ne osaavat viekkaasti kesäisin vetää hirsiä jossain näkymättömissä. Meidän kultamuru kun sattuu viereen, se pinkaisee yhdellä hypyllä kymmenen metriä pakoon. Tai pinkaisi, nyt jo luuvalo on kangistanut hänen lonkkiaan.
        Koira osaa tosiaankin ajatella loogisesti, itseäkin joskus naurattaa, mistä asiasta milloinkin se sen tekee. :))
        .

• Se kun on vielä musta(mustat koirat on viisaampia), ja kokoa ja luonnetta niin on talonvahti vailla vertaa.
      Nyt ei ole koiraa, enkä aio hankkia. Vaan ei sitä tiedä, jos saksan paimenkoiran, tai karjalan karhukoiran pentu sattuu kohdalle, niin on se harkinnan paikka.

• on ehdoton suosikkini ja omastani on muutama kuvakin galleriassa. Eivät tosin mitään ammattilais kuvia, mutta saa niistä nyt jotain tolkkua. Ikää on kohta 13v.

• hairioilmoitus

Sun pitää kertoa isille tai äidille että täällä kirjoittelet. Tämä on 50 palsta eikä ollenkaan sovelias 13 v tytölle.

• eläväkin

Sun pitää kertoa isille tai äidille että täällä kirjoittelet. Tämä on 50 palsta eikä ollenkaan sovelias 13 v tytölle.

Pitää ihmetellä kuka haluaa eläimen lelukseen ? Sairasta mielestäni , miltähän ihmisestä tuntuisi
        jos joku suurempi paviaani laittaisi narun sinun kaulaasi ja veisi omaan yhteisöön , olisikohan
        siinä jotain orgasminkorviketta ?

• hairioilmoitus
        eläväkin kirjoitti:

Pitää ihmetellä kuka haluaa eläimen lelukseen ? Sairasta mielestäni , miltähän ihmisestä tuntuisi
        jos joku suurempi paviaani laittaisi narun sinun kaulaasi ja veisi omaan yhteisöön , olisikohan
        siinä jotain orgasminkorviketta ?

...aion hakea silti lähestymiskieltoa sinusta..

Kaikkea hyvää elämässä silti :/

*juoksee karkuun ja lujaa*

• hairioilmoitus kirjoitti:

kissalla on ikää 13v ei minulla.

• hairioilmoitus

Mun veljelläni on kaksi kissaa.TÄSMÄLLEEN samannäköiset kuin sun kissa. Siis aivan prikulleen. Tuo perusturkki ja valkoinen turpa ja kaula ja valkoiset tassunpäät. Ilmekin on kissamaisen typerä (puhun siis nyt oikeasti kissasi kuvasta en sinusta) :))

Sinäkin olet kaunis ja tykkään että naisella on pitkä tukka!!

• hairioilmoitus
        Nittaminax kirjoitti:

kissalla on ikää 13v ei minulla.

Mikä sinua kiinalaisuudessa viehättää. Itse menin naimisiin v.1992 kiinalaisen naisen kanssa. 5 vuotta ero valitettavasti. Äitinsä ja isänsä puhuivat superharvinaista "mandariini.kiinaa". Kieli joka on kuulemma maailman vaikein. Wendy puhui "Hokkien"-kiinaa. ilmeisesti helpompaa mutta opin itse vain muutaman sanan. "keinoi ho tsia=kananmuna on hyvä syödä....gu leng=lehmän maito...wah ai lou=rakastan sinua...lu mia ha mi=mikä sinun nimesi on....Wah mia Petri=Minun nimeni on petri

Sitä en tiedä mikä on kissa tai koira kiinaksi. kissa voisi olla "Miau" ja koira "Wuf"?? :)))

• Dorodea

Molempia fanitan ja lisäks kania, aasia, alpakkaa. Ne vaan on niin söpöjä. Siis ei mulla noita kaikkia ole, mutta silti fanitan :)

• uk-ko

ja molempia on mulla joskus ollut. Nykyään ei ole ja tuskin tuleekaan läheisteni allergioiden vuoksi.

Koira on läheisempi kuin kissa. Pidän koiran tavasta olla sosiaalinen ja älykäs enemmän kuin kissan tavasta - tai ymmärrän koiran sielunelämää paremmin.
      Roduista muhun vetoavat eniten nämä alkukantaiset rodut, pohjoiset pystykorvat. Ne ovat toki jalostettuja tai aikojen saatossa jalostuneita kaltaisikseen, mutta niissä olen näkevinäni vanhaa historiaa: kuinka koira on vuosituhansien aikana muokkautunut sen elämän mukaisesti, mitä ihmiset ja koirat ovat yhdessä viettäneet. Vaikka kaikkia koirarotuja on toista sataa vuotta jalostettu rotumääritelmien mukaan, niin näissä pohjoisissa roduissa taitaa kaikissa olla vahvana se ikivanha luonnollinen pohja.
      Niitä kun katsoo: Suomen pystykorvaa tai karhukoiraa, niin on näkevinään jonnekin kauas suomalaiseen historiaan :-)

Tykkään kyllä monista muistakin koirista, mutta pohjoiset rodut tuntuvat omimmilta.

• Tyytyy vähään ja antaa paljon! Joskus katti osaa yllättää täydellisesti. Esimerkkinä kerrottakoot jääkaapillakäyntini puolen yön jälkeen vuosia sitten. Avattuani oven pimeässä keittiössä tunsin jotain mätkähtävän olalleni. Sydän hypähti lähes kurkkuun kun en heti tajunnut, mistä on kyse. Rauhoituin, kun tajusin karvakasani hypänneen vaan keittiön pöydältä olkapäälle pientä makupalaa kerjäämään! :)

• Tällä hetkellä ei ole omaa, mutta hemmottelen kaverin kisut kuulemma piloille ;) Vien käydessäni herkkuja, mitä parhaita vaan keksin.
      Hankin kokeeksi niille kahta eri sortin hiekkaakin, toinen paakkuuuntuvaa, myös paakkuuntumaton käytössä. Vaikka kisut pääsee myös pihalle, mutta onhan se ollut ihan liian kylmää ;)
      Sille, joka on kissafani, lienee turha selittää miksi ne on niin ihania..

• HTZA

tappaa sukupuuttoon.
      Palveluskoirat ovat ok.
      Minä en koskaan hyväksy mitään "kotieläimiä".
      " Hellanlettas kuinka isin hauva kakki taas ulos, eikä nurmikolle".. jne.
      On yhtä huvittavaa nähdä 185 pitkä mies jonkun Puudelin kanssa, tai 145 pitkän Thaitytön kanssa.
      Tai 150 pitkä nainen jolla on Bernhandilainen ketjussa.
      Tallitytöt, ilmaiset työntekijät, ja juoksuhevoset. silkkaa roskaa.
      Hankkikoon matolaatikon ja menkööt pilkille.

• hairioilmoitus

Entisellä asuntoalueellani oli pitkä, n. 185 vähintään, ehkäpä 60-65 v mies. Sillä oli kolme..öööö.."kääpiöcollie":ta ulkoilutettavanaan.
        Näky oli suorastaan perverssi.

Tuota Thai-tyttö kommenttia ihmettelen? Ei kai niitä narun perässä vedetä? :/

• kuolen nauruun

Oletpa pontevana taasen! Mukavaa jos jotenkin perustelisit mielipiteesi kun olet noin polleana. Miksei isolla miehellä saisi olla pientä koiraa, tai pienellä naisella isoa. Tai jotain muuta?

• HTZA
        kuolen nauruun kirjoitti:

Oletpa pontevana taasen! Mukavaa jos jotenkin perustelisit mielipiteesi kun olet noin polleana. Miksei isolla miehellä saisi olla pientä koiraa, tai pienellä naisella isoa. Tai jotain muuta?

Jossa todettiin että ihminen nauttii sopusuhtaisuudesta.
        Tarkoittaa että söpö nainen ei ole kaunis eikä haluttava.
        Nykyinen, uusi, missi on sellainen.
        Liian lyhyt ja naama omituisen vääntynyt, ja epäsuhtainen.

Joulukuusi, jos on mukavan pitkä mutta laiha ei sovi olohuoneeseen.
        Porsaankyljykset pitää olla samankokoiset jos on, vaikka, neljä syöjää.
        Pakettia jossa on neljä grillimakkaraa, mutta eripituisia, eivät houkuta.
        Naiset, joidenka rinnat ovat erikokoiset tai muotoiset, eivät viihdy ruumiissaan, eikä poikaystävänsäkään, poikaystävät viihtyisivät mutta ilta menee pilalle koska nainen ujostelee turhaan.

Eli, liian iso kokoero ei ole kaunista.

Ja joku kysyi Thainaisista, heillä on myötäsyntyinen ominaisuus kävellä miehensä takana.
        Kainuussa se on vielä ok, vaan ei Stadissa.

• aitokaino*

Ehdottomasti koira, eikä mikään pikkukoira, vaan kerrostaloon ei mitään elukoita, kesän kärpäsiä lukuunottamatta.

• koira mikä vaan

kissat niille jotka on laiskoja eivätkä viitsi liikkua. Mulla ollut molempia (yhtä aikaa) mutta koiraa pidän sosiaalisempana. Koiran ei tarvitse miellyttää omistajaansa niinkuin yleisesti luullaan ja usein käykin toisinpäin. Koira on best.

• Olet sinäkin outo

Tuijottaa narun päässä olevaa peräreikää,hyi hyi.

• koira mikä vaan
        Olet sinäkin outo kirjoitti:

Tuijottaa narun päässä olevaa peräreikää,hyi hyi.

Koira kävelee vierelläni eikä edellä.

• 7+6

koira.

• hhhhhh3

Satoi tai paistoi. Koira huutaa lenkille kukonlaulun aikaan mitä kissa ei tee. En ottais koiraa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      280
      1694
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      41
      1631
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      23
      1518
    4. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1316
    5. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1228
    6. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1067
    7. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      960
    8. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      925
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      911
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      910
    Aihe