Mihin sijoittaisin 50 - 100 €

per kk?

Okei, täällä matalatuloinen tyhjätasku.

Parinkymmenen vuoden päästä pääsen toivottavasti eläkkeelle, ja eläke tulee olemaan surkean pieni.

Olen säästänyt 100 € kuussa pari vuotta Handelsbankenin eläkesäästöjuttuun. En odota siltä juurikaan mitään. Toivottavasti olen väärässä!

Kaipaisin neuvoa, onko joku kannattava juttu, mihin voisi päästä säästämään, jos on vain 50 - 100 € laittaa kuussa siihen? Siis joku pääomaturvattu ja mielellään pikkuisen tuottoakin. Eikä saisi kauheasti mennä kuluihin. En tohdi ottaa riskejä, siksi varmaan näin köyhä olenkin. Jos olisi alkupääoma (niin tuhlaisin sen...ei kun...) voisi ostaa vaikka obligaatioita. Mutta kun ei ole.

Vai kannattaako vain maksaa eka kaikki velat pois (n. 15 v vielä!)?

Olen muuten ihan tosissani, jos joku epäilee.

:O)

Anne

18

2042

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sijoitusmies

Kukaan epäilisi? :-)

Hienoa että olet kiinnostunut säästämisestä ja sijoittamisesta. Ei sijoittaminen ole mikään rikkaiden etuoikeus, toisin kuin monet kuvittelevat.

Luultavasti sinun kannattaisi maksaa velat pois. Miksi? Koska et halua ottaa riskiä. Ilman riskiä et saa samaa tuottoa kuin taho jolle maksat korkoa (esim. asuntolainaanhan sisältyy markkinakorko riskipreemio eli marginaali kulut). Ylittääksesi tämän, sinun on hyväksyttävä korkoriski, luottoriski, tai epätietoisuus tuotoista ja markkinahintojen vaihtelu (osakkeet).

Ns. pääomaturvatuissa tuotteissa on tyypillisesti kovat kulut, miettisin kaksi kertaa ennen kuin sellaiseen rahojani laittaisin. Ja pääomaturvahan usein tarkoittaa lupausta maksaa laina takaisin - jos pystytään. Todellisesta pääomaturvasta joutuu sitten maksamaan vielä isompia kuluja.

Voi toki olla viisasta pitää hieman rahaa "turvasatamassa", mutta tämä tarkoittaa säästämistä yllättäviä kuluja varten. Ei niinkään sijoittamista. Kovemmalla riskillä, siis esim. osakesijoituksilla, tuotto-odotus on korkeampi kuin tyypillinen asuntolainan korko, mutta velallisen on ymmärrettävä että kyse on marginaalilla sijoittamisesta. Maksat sijoitettuna olevasta pääomasta korkoa, ja se on vähennettävä tuotoista. Tämän jälkeen riskin ja tuotto-odotuksen suhde ei välttämättä olekaan kohdallaan. Jos tämä kuitenkin motivoi säästämään lisää, 50e kuussa 20 vuoden horisontilla osakesijoituksiin saattaa olla käytännössä ok ajatus, vaikka teoriassa et saakaan kunnollista kompensaatiota riskistä..

Työkaluiksi suosittelisin piensäästäjälle Seligson & Co:n indeksirahastoja.

Ei kun onnea matkaan!

• Tyhjätasku kiittää!

Kiitos! Otan Seligsoniin yhteyttä. Sitä firmaa olin pikkuisen jo ajatellut.

Arvelin, että minun ei uskottaisi olevan aito kysyjä, kun kuulostaa niin tyhmältä, että köyhä ja velkainen haluaisi sijoittaa!

Mutta tuommoisen summan voisin joka kk pistää syrjään, ja sitten toivon mukaan ei tarvisi elintasosta enää tinkiä lisää eläkeiässä!

Arvostan vastaustasi tosi paljon!

Anne

• säästäjä2010
        Tyhjätasku kiittää! kirjoitti:

Arvelin, että minun ei uskottaisi olevan aito kysyjä, kun kuulostaa niin tyhmältä, että köyhä ja velkainen haluaisi sijoittaa!

Mutta tuommoisen summan voisin joka kk pistää syrjään, ja sitten toivon mukaan ei tarvisi elintasosta enää tinkiä lisää eläkeiässä!

Anne

jonkin pankin säästötili, esim. Sampo pankin varatili jossa korko määräytyy euribor 350:n mukaan, tällä hetkellä tosin korko on surkea mutta jos korot nousevat on se ainakin parempi kuin käyttötilin olemattoman pieni korko. Pankkitilillä ei ole riskiä sijoitetun/talletuksen menetyksestä, rahastossa on aina mahdollisuus hävitä, itsellä on siitä kokemusta kun tämä nykyinen taantuma alkoi. Vaikka kuin mainostavat matalariskiseksi niin tappiota tulee kun kurssit laskevat. Puhuessaan riskistä pankki tarkoittaa jotain ihan muuta kuin sitä pääoman menetyksen riskiä, en edes muista sitä hevonpaskaa jota mulle ladeltiin riskistä.
        Itsekin laitoin jo muutaman vuoden ajan n. 100e säästöön mutta tuplasin summan hiljattain jotta säästöjä kertyisi nopeammin. Pienituloinen olen itsekin joten pitää katsoa kärsiikö laittaa kovin kauan sitä paria saturaista säästöön vai onko pienennettävä jossain vaiheessa...

• Vakuusvaje
        Tyhjätasku kiittää! kirjoitti:

Anne

20 vuodessa ehtii luoda varsin mukavan osakesalkun ostamalla kerran tai kahdesti vuodessa aina houkuttelevinta yhtiötä 500 tai 1000 eurolla. Käyttämällä edullista välittäjää tämä tulee myös kustannuksiltaan halvemmaksi kuin mikään rahasto. Tapani mukaan en kuitenkaan tässä rupea mainitsemaan nimiä.

• sijoitusmies
        säästäjä2010 kirjoitti:

jonkin pankin säästötili, esim. Sampo pankin varatili jossa korko määräytyy euribor 350:n mukaan, tällä hetkellä tosin korko on surkea mutta jos korot nousevat on se ainakin parempi kuin käyttötilin olemattoman pieni korko. Pankkitilillä ei ole riskiä sijoitetun/talletuksen menetyksestä, rahastossa on aina mahdollisuus hävitä, itsellä on siitä kokemusta kun tämä nykyinen taantuma alkoi. Vaikka kuin mainostavat matalariskiseksi niin tappiota tulee kun kurssit laskevat. Puhuessaan riskistä pankki tarkoittaa jotain ihan muuta kuin sitä pääoman menetyksen riskiä, en edes muista sitä hevonpaskaa jota mulle ladeltiin riskistä.
        Itsekin laitoin jo muutaman vuoden ajan n. 100e säästöön mutta tuplasin summan hiljattain jotta säästöjä kertyisi nopeammin. Pienituloinen olen itsekin joten pitää katsoa kärsiikö laittaa kovin kauan sitä paria saturaista säästöön vai onko pienennettävä jossain vaiheessa...

Häviää pitkässä juoksussa inflaatiolle, ts. säästetyn rahan ostovoima laskee. Vaikka nimellispääoma kasvaakin, tosiasiassa häviät sataprosenttisella varmuudella.

"Vaikka kuin mainostavat matalariskiseksi niin tappiota tulee kun kurssit laskevat. Puhuessaan riskistä pankki tarkoittaa jotain ihan muuta kuin sitä pääoman menetyksen riskiä, en edes muista sitä hevonpaskaa jota mulle ladeltiin riskistä."

Matalariskinen ei tarkoita samaa kuin riskitön. Tämän luulisi olevan itsestään selvää. Matala riski tarkoittaa sitä että riskiä on, eikä liene yllättävää että poikkeuksellisissa olosuhteissa - esim. globaalin finanssikriisin aikana - riski realisoituu.

Olen huomannut että ihmisillä on taipumusta lukea "matalariskinen" = "riskitön" ja "todennäköinen tuotto" = "varma tuotto". Syyllinen löytyy peiliin katsomalla.

En osaa sanoa mitä sinulle on tiskillä kerrottu (omien kokemuksian mukaan pankeilla olisi tässä parantamisen varaa), mutta se rahastoesite kannattaa ihan oikeasti lukea ennen kuin laittaa ruksia ruutuun. Laki vaatii että riski on siellä selitetty.

Niin kuin vanha ohje kuuluu: "älä sijoita sellaiseen mitä et ymmärrä" :-)

• sijoitusmies
        Vakuusvaje kirjoitti:

20 vuodessa ehtii luoda varsin mukavan osakesalkun ostamalla kerran tai kahdesti vuodessa aina houkuttelevinta yhtiötä 500 tai 1000 eurolla. Käyttämällä edullista välittäjää tämä tulee myös kustannuksiltaan halvemmaksi kuin mikään rahasto. Tapani mukaan en kuitenkaan tässä rupea mainitsemaan nimiä.

Halvempaa...välityspalkkiot spredit kylläkin tasaavat eroa kummasti.

Toisekseen, säästämällä 50 euroa kuussa indeksirahastoon pystyy optimoimaan sijoitusajan paremmin. Suurempi osa säästöistä pysyy sijoitettuina, sen sijaan että ne makaavat tilillä odottamassa että kasassa olisi se 500-1 000 EUR.

Myönnettäköön että itse omistan pääasiassa osakkeita, ei rahastoja. Mutta 50e/kk satsauksella (indeksi)rahasto on erinomainen idea.

Jos kuitenkin tekee mieli ostaa osakkeita suoraan, Nordnet lienee edullisin välittäjä.

• uytrewq
        Vakuusvaje kirjoitti:

Suorat osakesijoitukset häviävät verotuksessa. Osakkeiden osinkojen vero on helposti vuodessa puoli prosenttia pääomasta. Rahasto ei joudu maksamaan tätä summaa lainkaan.

Alkuperäiselle kirjoittajalle: jos velkasi on kallista, esimerkiksi kulutusluottoa, maksa se ensin pois. Asuntolainan sivussa sijoittamista voi harrastaa, jos muistaa pitää pahan päivän varalta käteisenä parin kolmen kuukauden menot.

• sijoitusmies
        uytrewq kirjoitti:

Suorat osakesijoitukset häviävät verotuksessa. Osakkeiden osinkojen vero on helposti vuodessa puoli prosenttia pääomasta. Rahasto ei joudu maksamaan tätä summaa lainkaan.

Alkuperäiselle kirjoittajalle: jos velkasi on kallista, esimerkiksi kulutusluottoa, maksa se ensin pois. Asuntolainan sivussa sijoittamista voi harrastaa, jos muistaa pitää pahan päivän varalta käteisenä parin kolmen kuukauden menot.

Juuri näin. Osingoista menee vero. Koska rahasto ei maksa veroa, osuudenomistaja maksaa veroa vasta kun luovutusvoitto realisoituu, ts. osuuksia lunastettaessa. Toisaalta osingot ovat kevyemmin verotettuja (19,6% vs 28%).

Tämän lisäksi riskiä pelkäävälle voinee suositella maksimaalista hajautusta, joka onnistuu helpoimmin indeksirahastojen kautta.

• Inflaatiopeikko
        sijoitusmies kirjoitti:

Halvempaa...välityspalkkiot spredit kylläkin tasaavat eroa kummasti.

Toisekseen, säästämällä 50 euroa kuussa indeksirahastoon pystyy optimoimaan sijoitusajan paremmin. Suurempi osa säästöistä pysyy sijoitettuina, sen sijaan että ne makaavat tilillä odottamassa että kasassa olisi se 500-1 000 EUR.

Myönnettäköön että itse omistan pääasiassa osakkeita, ei rahastoja. Mutta 50e/kk satsauksella (indeksi)rahasto on erinomainen idea.

Jos kuitenkin tekee mieli ostaa osakkeita suoraan, Nordnet lienee edullisin välittäjä.

Aika tiukalle on sijoitusohjelma vedetty, jos pankkitilille ei saa kertyä edes tuhatta euroa, vaan nekin pitää pistää tuottamaan viidenkympin erissä. 500 eurolle yhden ja viiden prosentin välinen tuottoero on kaksikymppiä vuodessa. Rahaahan sekin on, mutta elämä käy rasittavaksi, jos tilin saldo on nollassa ja pesukoneen korjaukseen pitää purkaa viimeisten puolen vuoden rahastosijoitukset. Ja samalla puhutaan riskien välttämisestä...

• säästäjä2010
        sijoitusmies kirjoitti:

Häviää pitkässä juoksussa inflaatiolle, ts. säästetyn rahan ostovoima laskee. Vaikka nimellispääoma kasvaakin, tosiasiassa häviät sataprosenttisella varmuudella.

"Vaikka kuin mainostavat matalariskiseksi niin tappiota tulee kun kurssit laskevat. Puhuessaan riskistä pankki tarkoittaa jotain ihan muuta kuin sitä pääoman menetyksen riskiä, en edes muista sitä hevonpaskaa jota mulle ladeltiin riskistä."

Matalariskinen ei tarkoita samaa kuin riskitön. Tämän luulisi olevan itsestään selvää. Matala riski tarkoittaa sitä että riskiä on, eikä liene yllättävää että poikkeuksellisissa olosuhteissa - esim. globaalin finanssikriisin aikana - riski realisoituu.

Olen huomannut että ihmisillä on taipumusta lukea "matalariskinen" = "riskitön" ja "todennäköinen tuotto" = "varma tuotto". Syyllinen löytyy peiliin katsomalla.

En osaa sanoa mitä sinulle on tiskillä kerrottu (omien kokemuksian mukaan pankeilla olisi tässä parantamisen varaa), mutta se rahastoesite kannattaa ihan oikeasti lukea ennen kuin laittaa ruksia ruutuun. Laki vaatii että riski on siellä selitetty.

Niin kuin vanha ohje kuuluu: "älä sijoita sellaiseen mitä et ymmärrä" :-)

jos laittaa rahastoon muutaman kympin kuussa niin aina siitä pankki veloittaa kulut, samoin jos lunastaa niin kulut veloittaa siitäkin joten itsellä ainakin se tuotto oli todella heikkoa ja kun tuli aina jokin sijoittajia pelästyttänyt uutinen niin kurssit putosivat roimasti pyyhkäisten hetkessä pois sen vaatimattoman nousun.
        Lisäksi rahaston kurssikäyrän päivitys laahasi päiviä jäljessä nykyhetkeä joten kun kurssin suunta paljastui oli se kerennyt mennä jo karmeasti tappiolle. Erityisen paljon päivitys näytti laahaavan jäljessä silloin kun kurssit olivat laskusuuntaisia.
        Kaikenkaikkiaan rahastosäästämisestä jäi todella paskanmaku suuhun.

• kulut
        säästäjä2010 kirjoitti:

jos laittaa rahastoon muutaman kympin kuussa niin aina siitä pankki veloittaa kulut, samoin jos lunastaa niin kulut veloittaa siitäkin joten itsellä ainakin se tuotto oli todella heikkoa ja kun tuli aina jokin sijoittajia pelästyttänyt uutinen niin kurssit putosivat roimasti pyyhkäisten hetkessä pois sen vaatimattoman nousun.
        Lisäksi rahaston kurssikäyrän päivitys laahasi päiviä jäljessä nykyhetkeä joten kun kurssin suunta paljastui oli se kerennyt mennä jo karmeasti tappiolle. Erityisen paljon päivitys näytti laahaavan jäljessä silloin kun kurssit olivat laskusuuntaisia.
        Kaikenkaikkiaan rahastosäästämisestä jäi todella paskanmaku suuhun.

Tuotto heikko vai kustannukset suuret? Rahastoon sijoittajan pitää tutustua rahaston kulurakenteeseen, myös pienillä kuluilla toimivia enemmän tai vähemmän ei niin aktiivista sijoitustoimintaa harrastavia rahastoja on olemassa. Tosin nämä rahastot eivät ole niin tuottoisia, mutta usein niistä saa kuitenkin paremman koron, kuin makuuttamalla rahoja pankissa.

Itse olen pitänyt vararahoja Seligsonin korkorahastoissa. Niiden tuotto on maltillinen, tosin niin myös veloitettavat kulut (esim. Rahamarkkinarahasto AAA:ssa on hallinnointi- ja säilytyspalkkio vain 0,18%, joka veloitetaan rahastosta. Ei siis erikseen myynti- ja lunastuspalkkioita.). Nettotuottokin esim. viimeiseltä 12 kk tosin vain reilu prosentti, mutta tuotto seuraa hyvin markkinakorkoja. Toinen käyttämäni korkorahasto (Euro-obligaatio A) on ollut tuottoisampi (netto n. 6% p.a.) ja senkin palkkiot kovin maltilliset (0,28%).

Lisäksi rahastoista saa piensijoittaja jonkinmoisen verohyödyn eli 28% vero menee voitosta vasta sitten, kun osuuksia myydään. Lisäksi vuosittain ilman veroa voi myydä osuuksia 1000 eurolla eli vuosittain voi nostaa vaikkapa pienen joulurahan ilman, että verottaja puuttuu voittoihin...

• Puh70

Moi!
      Minä itse säästän eläkerahastoon (106 euroa/kk) ja otin ihan huvikseni ja mielenkiinnosta siihen rinnalle toisen rahaston. Molemmat ovat Tapiolassa.
      Säästän tähän toiseen rahastoon 50 euroa kuussa eli varmaan aika samalla suunnnitelmalla kuin sinäkin. Tämä on osakerahasto, joka hajauttaa rahat Aasia-Tyynen meren alueen osakemarkkinoille (siis moneen eri kohteeseen). Faktahan on se, että mitä korkeampi tuotto-oletus, sitä korkeampi riski. Joten "älä koskaan sijoita enempää kuin olet valmis häviämään" sanonta on varmaan paikallaan.
      Korkorahastoissa on pienin riski, mutta myös näinollen pienin tuotto. Sitten on yhdistelmä rahastoja (korko osake) ja näitä pelkkiä osakerahastoja. Rahastothan ovat siitä hyviä, että ne hajauttavat aina rahat useampaan kohteeseen.
      Viisikymppiä kuussa on raha, joka menisi kuitenkin johonkin (luultavasti johonkin jonninjoutavaan), joten sen summan voin hyvin sijoittaa joka kuukausi. Olen ollut rahastosäästäjä pari vuotta ja juuri asken kävin katsomassa, niin olen joitain satoja euroja plussalla. Säästäminen on aina pitkäjännitteistä puuhaa ja sitä kannattaa tehdä vuosia (jotta saisi oikeasti tuottoa). Mutta minulla ainakin on tässä osakerahastossa mahdollisuus lunastaa arvo-osuuksia koska tahansa eli suomeksi: voin koska tahansa myydä osuuksia ja saada rahat pankkitilleni muutamassa päivässä. Eläkesäästämisessähän se ei onnistu tuosta vaan.

Mielestäni rahastosäästäminen on muutenkin oiva säästämiskeino, koska sieltä ei rahoja voi niin helposti ottaa käyttöön kuin omalta pankkitililtä. Ne ovat vähän niinkuin turvassa itseltä. ;oD Näin ollen se on myös hyvä pahanpäivän vara.
      Minä suosittelen rahastosäästämistä, kunhan vaan tietysti pitää järjen mukana. Tapiolassa minä voin käydä verkkopankissa seuraamassa rahastojeni tapahtumia, arvokehityksiä ja tehdä myös tämän lunastuksen, jos tarve vaatii. Siellä on mielestäni hyvin kansankielellä ilmoitettu paljon itse olet yhteensä laittanut rahaa, paljon on tullut tuottoa (euroina ja prosentteina) ja mikä on tämän hetkinen sijoituksesi arvo.
      Ja vielä vinkki: tällaisen piensäästäjän ei kannata reagoida millään tavoin, vaikka sijoituksen arvo heittelisi välillä alaspäin. Se, koska pitää ostaa ja myydä ym. ovat sitten ammattilaisten juttuja. Minunkin sijoitus on välillä ollut minuksella ja aina noussut takaisin plussalle.
      Suosittelen!
      Mukavaa kevättä ja säästämistä. ;o)

• moneymoneymoney

Käyttäisin jotakuta halpaa välittäjää ja säästäisin sen 500-1000 euroa ensin, sitten jotain kivaa ostamaan. Näin ei välityspalkkio vie aivan tolkutonta osaa sijoituksista.

Siinä säästellessä sitä olisi mukavaa harkita, että mitähän sitä seuraavaksi ostaisi ja seurailla kuinka jo tehdyt sijoitukset kehittyvät.

Hyödyt: Tulee hyvä aikahajautus salkulle ja kun ostelee vielä eri alojen yritysten osakkeita... niin ompahan hajautettu niinkuin kuuluukin.
      Lisäksi tehdessä oppii ja tulotason mahdollisesti noustessa sitä onkin paljon valistuneempi piensijoittaja.

Jos taas pörssihommelien seuraaminen ei kiinnosta voi laittaa rahat rahastoon, jossa joku kloppi pelaa sun rahoilla ja ottaa hommasta pari viiva jotain prosenttia palkkiota, tuotti se rahasto tai ei. Vaikka sen rahaston arvo tippuisi alle puolen, edelleen kloppi vetää samat prosentit sun rahoista. Eli rahasto on hyvä diili, muttei sulle.

Jos et halua sijoittaa suoraan osakkeisiin, sitten vaan rahat tilille.

Velan maksaminen on ehkä kuitenkin se tuotteliain kohde, vaikkakin tylsä.

• lkjdsandflsa

> Jos taas pörssihommelien seuraaminen ei kiinnosta voi laittaa rahat rahastoon, jossa joku kloppi pelaa sun rahoilla ja ottaa hommasta pari viiva jotain prosenttia palkkiota, tuotti se rahasto tai ei.

On olemassa myös indeksirahastoja.

• Alkup. kirjoittaja
        lkjdsandflsa kirjoitti:

> Jos taas pörssihommelien seuraaminen ei kiinnosta voi laittaa rahat rahastoon, jossa joku kloppi pelaa sun rahoilla ja ottaa hommasta pari viiva jotain prosenttia palkkiota, tuotti se rahasto tai ei.

On olemassa myös indeksirahastoja.

Kiitos!

Kehtaanko sanoakaan, että säästäminen tilille on minulle ihan mahdotonta. Raha polttelee ja kaikki on pakko käyttää. Ostaa jotain kivaa, antaa lahjoja, matkustella. Eli on ihan mahdoton ajatus saada 500-1000 E kokoon!! Ikävä kyllä tililläni ei ole koskaan ollut tuota suositeltua 2 - 3 kk puskurirahastoa, ja tuskin tulee olemankaan. :O( Mutta kaikki laskut ja lainat maksan tunnollisesti. Mitään maksuhäiriöitä tms ei ole elämäni aikana ollut. Eli säästäminen "jälkikäteen" onnistuu. Myönnän täysin, että olisi erinomaisen järkevää ja viisasta pitää pikku puskurirahasto!

Kun tulee yllättäviä menoja, niin maksan luottokortilla. Korjaan: ELÄN luottokortilla, ja seuraava tili menee luottokorttimaksuihin. Eli kädestä suuhun elän. Niin kauan kun on töitä ja työkykyä, homma toimii. Noloa, mutta totta. Yritän nyt seuraavan vuoden aikana päästä tasapainoon eli korttivelat pois ja yksi kallis kulutusluotto pois.

Niinpä tämä rahastohomma on minulle sopiva idea, samassa veneessä just ollaan, Puh70! Sieltä rahoja ei saa ihan niin helposti nostettua. Ja oikeesti joku 50 - 70 E kuussa laittaisin vaikka karkkiin, lottoon tms. Yritän nyt vähentää noista juuri.

Niin, lisäksi säästän tosiaan sen 100 E kuussa eläke"vakuutukseen".

Rahastosäästössä on kumminkin se kiva, että saan itse päättää, milloin otan rahani pois. Ehkä eläkkeellä ollessani, ehkä hiukan eiemmin, kuka tietää? Ajatus on kyllä pitää sijoituksia siellä 10 - 15 v ainakin.

Sitten tykkään kovasti nyt tuosta Seligsonista siksi, että voin sijoitella pikku summia erilaisiin juttuihin. Kiitos, Sijoitusmies, neuvosta!! Indeksirahasto tuntuu kivalta.

Kummasti minusta löytyy sitten pikkuinen uhkapelurikin, hylkäsin ajatuksen pääomaturvatusta. :O)

Anne

• kannattaa,.
        Alkup. kirjoittaja kirjoitti:

Kiitos!

Kehtaanko sanoakaan, että säästäminen tilille on minulle ihan mahdotonta. Raha polttelee ja kaikki on pakko käyttää. Ostaa jotain kivaa, antaa lahjoja, matkustella. Eli on ihan mahdoton ajatus saada 500-1000 E kokoon!! Ikävä kyllä tililläni ei ole koskaan ollut tuota suositeltua 2 - 3 kk puskurirahastoa, ja tuskin tulee olemankaan. :O( Mutta kaikki laskut ja lainat maksan tunnollisesti. Mitään maksuhäiriöitä tms ei ole elämäni aikana ollut. Eli säästäminen "jälkikäteen" onnistuu. Myönnän täysin, että olisi erinomaisen järkevää ja viisasta pitää pikku puskurirahasto!

Kun tulee yllättäviä menoja, niin maksan luottokortilla. Korjaan: ELÄN luottokortilla, ja seuraava tili menee luottokorttimaksuihin. Eli kädestä suuhun elän. Niin kauan kun on töitä ja työkykyä, homma toimii. Noloa, mutta totta. Yritän nyt seuraavan vuoden aikana päästä tasapainoon eli korttivelat pois ja yksi kallis kulutusluotto pois.

Niinpä tämä rahastohomma on minulle sopiva idea, samassa veneessä just ollaan, Puh70! Sieltä rahoja ei saa ihan niin helposti nostettua. Ja oikeesti joku 50 - 70 E kuussa laittaisin vaikka karkkiin, lottoon tms. Yritän nyt vähentää noista juuri.

Niin, lisäksi säästän tosiaan sen 100 E kuussa eläke"vakuutukseen".

Rahastosäästössä on kumminkin se kiva, että saan itse päättää, milloin otan rahani pois. Ehkä eläkkeellä ollessani, ehkä hiukan eiemmin, kuka tietää? Ajatus on kyllä pitää sijoituksia siellä 10 - 15 v ainakin.

Sitten tykkään kovasti nyt tuosta Seligsonista siksi, että voin sijoitella pikku summia erilaisiin juttuihin. Kiitos, Sijoitusmies, neuvosta!! Indeksirahasto tuntuu kivalta.

Kummasti minusta löytyy sitten pikkuinen uhkapelurikin, hylkäsin ajatuksen pääomaturvatusta. :O)

Anne

Ota sijoitusvakuutus, jolloin joka kuukausi menee 50 e valitsemiisi rahastoihin. Sampopankilla ainakin tälläinen mahdollisuus.

Kannattaa mennä neuvottelemaan ihan alan asiantuntijoiden kanssa.

• sijoitusmies
        kannattaa,. kirjoitti:

Ota sijoitusvakuutus, jolloin joka kuukausi menee 50 e valitsemiisi rahastoihin. Sampopankilla ainakin tälläinen mahdollisuus.

Kannattaa mennä neuvottelemaan ihan alan asiantuntijoiden kanssa.

Siinä ettei keskiverto piensijoittaja pääse asiantuntijoiden puheille. Pankkitoimihenkilö harvemmin on suuri asiantuntija, eikä missään tapauksessa puolueeton sellainen. Taustalla on pankin antama koulutus, ja käsky myydä niitä sijoitustuotteita jotka antavat maksimaalisen tuoton - pankille.

Ns. asiamiesyritykset ovat sitten vielä huonompi juttu. "Asiantuntijat" ovat yleensä aggressiivisia myyntimiehiä.

Neuvoisin pysymään kaukana sijoitusvakuutuksista.

• hyvä leposija rauhoi

jatkasisin seligson oligaatio/coporate ja ehkä aaa hankin. näissä on ollut vajaa 2v ja kaikkien yhteispotin nousuprossat 7-9 välillä ja kulut on toistakuin sampo25ssa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      38
      2915
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2824
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      120
      2288
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1422
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1236
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1063
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      969
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      782
    Aihe