taivas=taivis
tahdon=mon tahto
tunti=timaa
sinä=tun
talvi=talvu
siellä;sieltä=tume,todepel
tupakka=tupagi
tunnen=tobdom
tulisija=tolla
tänä päivänä=tabbi
tähti=täst
törmänalus=törm vuolle
pimeä=senjada
Tämä saamenkieli katosi 1900-luvun alussa Kuolajärveltä.Kieli muistuttaa Koltan ja inarin saamenkieltä.Kuolajärven saamelaisten heimo oli pieni joka käsitti n.reilu kymmenkunta sukukuntaa.Kuolajärven saamelaiset ovat metsäsaamelaisia.Ks.sanat on taltioinut Lapin pappi Jacob Fellman kiertäessään metsäsaamelaisten parissa itä-kairassa v.1826.Nimimerkki ristiriemani tarkoittaa "ristikettua".
Kuolajärven(nyk.Sallan) saamea
43
5467
Vastaukset
- Kojamo vm.1978
Olen kahlannut kirjallisuutta metsäsaamelaisista,koska sukujuureni ovat Kuolajärvellä.Onko ilmestynyt uusia teoksia,joista löytyisi sanakäännöksiä.Juuri nyt luen metsäsaamelaisten mytologiasta:)
Kiitos.- Kirjaamo
Ristiriemani:
Kumma kun uudempia kielennäytteitä ei oleolemassa, vaikka monet tutkijat ovat sielläkin käyneet ja arkistoissa on paljon näytteitä Kuolajärven alueen suomen kielestä.
Fellman ei käynyt Kuolajärvellä. Kuolajärveläisten omien kertomusten mukaan siellä oli 1920-luvulla yksi merkillistä kieltä puhunut henkilö. Henkilö oli ruotsinkielinen kunnanlääkäri.
Ei Juhani Lassilan Lapin koululaitoksen historiaa käsitelleessä väitöskirjassa eikä Heinäsen Sallan historiassa ole mainintoja saamen kielestä Kuolajärvellä.
- netistä
"Moni uskoo, että esimerkiksi Kuolluojan nimi syntyi viime sotien aikaan, kun Savukosken taisteluissa kaatui joukko saksalaisia. Tosiasiassa nimi tulee saamen sanasta guolle ja tarkoittaa kalaa. Kuolan niemimaa tarkoittaa siis kalaista niemimaata."
http://www.lappomania.fi/merimatti00.php
"Lönnrot kirjoitti muistiin kolme joikutekstiä Savukosken kieltä. Sanojen lisäksi niistä selviää kielen lause- ja muoto-oppia. Sjögren tallensi isämeidänrukoukset, jotka oli käännetty Kuolajärven ja Sompion murteille." - olmmái
mon illastuvam!
Hyvä nähdä että vanhasta metsäsaamelaiskulttuurista ja erityisesti kielestä kiinnostuinetakin löytyy! Kieli tosiaanki on kadonnu ja aika hyvin, MUTTA kultakimpaileitakin löytyy. Esimerkiksi Rovaniemeltä löytyy kirjastosta Jacob Fellmanin teos "Sompion ja Kuolajärven lapinmurteet". Mahottoman hyvä teos! Vaikkakin tosi vanha.
Vaikkakaan saamelaiskäräjät eivät ota metsäsaamelaisten jälkeläisiä luetteloihinsa, heillä on silti täysi oikeus tutustua saamelaiskulttuuriinsa ja esi-isien kieleensä.
Ii oaččo vuollánit :) elikkäs ei saa alistua- Miuluksensukua
mon tahto,
että kaikki metsäsaamelaisten jälkeläiset hyväksyttäisiin omana ihmisryhmänä ja voisimme sanoa keitä olemme. Jos saamelaiskäräjät eivät hyväksy meitä, niin meijän täytyy ajaa itte omia metsäsaamelaisen oikeuksia. Niin sanotut oikeat saamelaisethan ovat itse tehneet sen omilta osiltaan. Meillä metsäsaamelaisilla on varmasti yhtä paljon paljon annettavaa kultuurillisesti ja kielellisesti kuin saamelaiskäräjien hyväksymällä ryhmällä. Näin myöskin koko saamelaiskulttuuri laajentuisi ja tulisi rikkaammaksi kulttuuriksi. Myöskin kielen voisimme taas laittaa elämään, koska sanoja ja tekstejä on tallella.
siis eipä alistuta! - Yäk
Valheellinen mieli löytää kirjastosta teoksia, joita ei ole olemassakaan. Samoin on löytänyt valesaamelaisasun ja valetarinan " saamelaisuudestaan".
- Miuluksensukua
En ole koskaan väittäny, että kirjallisuutta löytyis kirijastoista, mutta Fellmannin muistiinpanot Sompion ja Kuolajärven murteista on olemassa, minullaki on. Haluaisin vielä sanoa, että mistä sinä tiijät minun sukujuureni, kun et ees tunne minua. Tuo on erittäin loukkaavaa ja jopa häpäisevää. Minulla ei ole mitään syytä alakaa sepittäämään valetarinoita, koska nasia vain on näin. En minäkään rupia sinua haukkumaan ja väittelemään sukujuuriasi, minun puolesta saat olla vaikka indokiinasta tullut "oikia" saamelainen. Sillekkään en voi mitään jos ns. "valesaamalaisasu" on Sallassa, sillä valokuvien perusteella semmosia pukuja on ollut usiampiaki. En olis ikinä uskonut, että sinua ihan yököttää, että meitä on olemassa ja uskalletaan vielä tuuva asiat esille niinkuin ne ovat. On tosissaan ikävää, että näin kiihkoja ihimisiä on olemassa. Tämmösistä asioistahan ne sovat syttyvät. En ole tulossa joukkoosi, mutta olen ylypiäs siitä mitä esi-isäni olivat ja aijon jatkaa heijän kunnioittamista ja tapoja.
- Identiteettiävarastosta
Miuluksensukua:
Tätini jäämistöstä löytyi inkkarivarusteita kuten päähineitä, housuja ja paitoja, myös jousipyssyjä ja tomahawkeja. Isoenoni amerikantumisia. Näitä ovat käyttäneet lapset leikeissään jo 1950-luvulla. Serkkuni olivat hyvin innostuneita lännen seikkailuista ja perehtyivät syvästi intiaanikulttuuriin isoenoni tarinoiden, elokuvien ja kirjallisuuden avulla.
Olen lapsena kokenut serkkuni intiaaneiksi ja globaalissa maailmassa olen yhä enemmän tunnistanut itsessänikin intiaani- identiteettiä. Pitäisikö minun ruveta elvyttämään omaa, lapsuuden geenitodellisuutta? - saapas
Yäk kirjoitti:
Valheellinen mieli löytää kirjastosta teoksia, joita ei ole olemassakaan. Samoin on löytänyt valesaamelaisasun ja valetarinan " saamelaisuudestaan".
No kaikkea kanssa!!! Olen aina ollut jotenkin saamelaisten puolella, mutta enpä taida olla enää. Aivan järkyttävää tekstiä, mitä ne luulee olevansa!!!! nyt ymmärtää, miksi ne tappelevat keskenänsä eivät saa mitään hyvää aikaseksi. ovat kuin umpilammen hauet ja mätänevät omaan paskaansa lopulta., siinä heidän geenitodellisuutensa!!!!
- jälkeläinentenno
Hei! mistä olet löytänyt nämä kuolajärvensaamen sanat??
- Ristiriemani
Lapinpappi Jacob Fellmanin muistiinpanoista, sompion ja kuolajärven murteet.
- Kuolluojalta
"Lönnrot kirjoitti muistiin kolme joikutekstiä Savukosken kieltä. Sanojen lisäksi niistä selviää kielen lause- ja muoto-oppia. Sjögren tallensi isämeidänrukoukset, jotka oli käännetty Kuolajärven ja Sompion murteille."
"Moni uskoo, että esimerkiksi Kuolluojan nimi syntyi viime sotien aikaan, kun Savukosken taisteluissa kaatui joukko saksalaisia. Tosiasiassa nimi tulee saamen sanasta guolle ja tarkoittaa kalaa. Kuolan niemimaa tarkoittaa siis kalaista niemimaata."
Sitaatit Tapani Niemen kotisivulta:
http://www.lappomania.fi/merimatti00.php - Kuolluojalta
Väärä linkki. Oli tarkoitus laittaa tämä jossa on paikannimiä
http://www.suomunmokit.com/mp/db/file_library/x/IMG/44560/file/SA_s18.pdf - mielenkiintoistaa
Kuollansaamea kutsutaan virallisesti keminsaameksi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keminsaame
Keminsaamessa on paljon enemmän suomalaisvaikutteita kuin muissa saamelaiskielissä, ehkäpä juuri siksi että kieli oli paljon kosketuksessä suomenkielen kanssa. Onkohan joskus aikoinaan ollut murrejatkumo suomen ja keminsaamen välillä? Saamelaisiahan on aikoinaan asunut myös huomattavasti etelämpänä (mm. kainuunsaame) esim. pohjois-Savossa ja Kainuussa. Monet paikkakuntien nimistä pohjautuvat saameen (esim. Siilinjärvi).
Harmi, että näistä eteläisemmistä saamenkielistä ei ole säilynyt kerättyä nimistöä. - lähteidenlähde
Jos paikannimet etelä suomessa kiinnostaa, lue Saamelaiset lainasanat suomen ja karjalan kielessä/The Saami Loanwords in Finnish and Karelian.
Jos saamen kielen murteet ja kielet kiinnostaa, lue The Saami languages : an introduction. Sallassa puhuttiin akkalansaamesta, kun vielä äitini nuoruudessa, miehet erotusaidalla puhuivat saamea poroasioissa. Oma sukunikin on kirkon kirjoihin merkitty tuhkasaamelaisiksi, eli sellaisiksi, jotka eivät jutaa, ja ovat asettuneet viljelemään maata. Isomummi kertoi kuolan saamelaisita, jotka tulivat isoine poroineen markkinoille Kuolajärvelle eli guollejavriin ja sieltä muutama iso kisura sallankin porokantaan varmaan jäi. Isomummi oli syntynyt 1882. Oulun yliopiston arkistoista varmaan löytyis mielenkiintoista aineistoa akkalansaamen sanastosta, ja vaikka ääninäytteitäkin, joita vois verrata nykyiseen murteeseen. Juuri ja juuri änkytän tunturisaamea, eikä turussa monta keskustelukumppania löydy. Mutta tuota omaa kieltä olisi kiva tutkia, ja vaikka oppiakin ;-)
- Stuorátgoássit
Onhan Kuolajärven(nyk.Sallan) mettäsaamelaisilla sukulaisia mm.Juonnin kylässä Venäjällä. Varmasti löytyy muualtakin Kuolan-niemimaalta mettäsaamelaisten rippeitä.
- Ätericci
Kuolajärven saamenkielisessä nimestä ei ole mitään tietoa. Voihan niitä jälkikäteen ruveta keksimään, niin kuin muka on olemassa Sallan saamelaispukukin. Saamelaistaustaansa valehtelumielssä etsivien strategiaan kuuluu juuri tämä: perustavat yhdistyksiä ja käyttävät niistä myös saamenkielisiä nimityksiä. Sattuipa niin, että Metsä- kalastaja- ja tunturisaamelaiset feikkisaamelaisyhdistys käänsi nimensä ensin saamelaisia huvittaneeseen muotoon, mutta korjasivat sitten, kun saamelaisia hymyilytti. - On saamelaisen kulttuurin ja saamen kielen suojelun vastaista kulttuuririistoa tapa, jolla feikkiyhdistykset yrittävät päästä käsiksi saamelaisuuteen.
- Sajos
Jopas nyt jotakin! Tuhkasaamelaiseksi ei ole ketään missään merkitty! Tarkistapa nyt suurennuslasin kanssa, mitä paperissa lukee, niin tulet hämmästymään: mistä ihmeestä tuo tuhkasaamelainen minun päähäni ilmestyi!
- Vuosisadat
Jylle71
Olet siis syntynyt 1700- luvulla. Olet vähintäänkin Sallan vanhin asukas. Ilmoittaudu Iltalehteen, niin tekevät jutun. Suomen Kuvalehti olisikin vasta otollinen, uskonjulkaisu.
- kaikkea kunnioittava
Mielestäni vähän hömppää aikansa kuluksi, ruveta saamelaistumaan kuolajärveläisinä nykyisinä sallalaisina.
En iki aikoina ole kuullut moisesta saamelaisuudesta, vaikka kuinka Sallassa 1940- luvulla syntynyt olenkin.
Ollaan vaan suomalaisia ja sallalaisia, kuolajärvisiä ja annetaan oma rauha ja arvo oikeille saamelaisille, heidän kielelleen ja rodulleen. He ansaitsevat kunnioituksensa ja rotunsa puhtaudn.
Mitä häpeää on olla kuolajärveläinen puhtaine murteineen ja kulttuureineen?
Sodan jälkeinen kuolajärinen pukeutui siihen asuun, johon varat antoivat; yleiskansalliseen asuun. Annettakoon saamelaisille yksinoikeus heidän ainutlaatuiseen kauniiseen asuunsa ja kulttuuriinsa. Ihaillen sitä, arvostaen sitä etäältä kuolajärveläisenä itsenään.- sallalainen
Minä, syntynyt 1947. Minun isomummini( s. 1850 k.1904) puhunut täysin Kuolajärven lapinkieltä ja sen opettanut pojalleen, siis ukkini veljelle. ( Poika kuollut 1953. Haudattu Saijan hautausmaalle. Joten Kuolaärven lapinkieltä, varmuudella osattiin vielä 1950 luvulla.
- Tutkijoidentieto
Jacob Fellmanin julkaisemasta sanastosta näkee, että 1820-luvulla eli 200 vuotta sitten Sompiossa ja Kuolajärvellä oli joku, joka osasi muutaman sanan saamea. Kieli oli henkitoreissaan jo tuolloin. Puheet siitä, että edes 1800-luvun puolella vanhaa keminsaamea olisi puhuttu, voitte aivan varmasti tulkita myöhäsyntyiseksi toiveajatteluksi ja että olisi puhuttu vielä 1900-luvulla on jo selvää valehtelua.
- Sallalaismielinen
Kuulkaapas nyt. Ketään ei ole missään merkitty mihinkään kirkonkirjaan tuhkasaamelaisena. Eikä metsäsaamelaisena. Ettekö osaa lukea vai kuka teidän tietämättömien päähän ammentaa valheita. Olette saamelaiskäräjiä vastaan suunnatun informaatiosodan ilmeisen viattomia apulaisia. Koettakaa ymmärtää, että on olemassa tahoja, joiden aikeet on luoda hämmennystä ja riitaa.
Kaikkea kunnioittava puhuu asiaa, luulen sallalaisten 99,99 prosenttisesti olevan hänen kanssaan samaa mieltä. - uskomattomiajuttuja
Diibadaapaa....höpönhöpötystä.
- Lapintakki
Sitähän se on ollut ja näyttää yhä olevan, höpö-höpö on ollut vaikuttava voima Lapin lehdissä ja blogeissa. Veli-Pekka Lehtolan kirja Saamelaiskiista kertoo hyvin, mitä on tapahtunut. Pitäisi nyt saamelaisiksi pyrkineiden suomalaisten tarkistaa, mihin kaikkeen on syyllistynyt. Ihan vain oman selväjärkisyyden tarkistamiseksi.
- jallajalla
Mennyttä aikaa ei voi muuttaa........vaikka olisi professorin suikka pääsä :D
- enyleistätoteanvain
Olen saamelainen ja ollu sitä aina. Ja olen kunnian saanut seurata saamelaiskeskusteluja läpi elämäni. Ennen me ei oltu mitään ja nyt yhtäkkiä hyvin moni haluaa muuttua saamelaiseksi. Miksi? Onko muotia? Ei tämä nykyään ole rankkaa verrattuna entiseen. Onneksi ihmisyys säilyi kohtelusta huolimatta.
- Päivänneito
Enyleistätoteanvain: kirjoitit lyhyesti meidän ikisaamien historian. Ihmisyys säilyi, ikisaamien nimi pysyy kirkkaana.
- eikannataarvailla
Miten niin MUUTTUA SAAMELAISEKSI?
- Saukoskilainen
Minä se löysin totuuden omaan elämään eli Jeesuksen..tarvin aika paljon uskoakseni.mutta siihen malliin hän itsensä ilmas että kyllä se totta on! Ja siitä pari vuotta niin Jeesus Alko näyttää mulle että olen metsäsaamelainen.en olis ikinä ees älynnyt miettiä koko asiaa mutta nyt olen saanu identiteetin ja rauhan itelleni..Jeesus näytti kuinka tämäki kulttuuri on melkein kokonaan saatu hävitettyä mutta. Hän sen tulee taas nostamaan esiin .sillä hän on myös luonut keminsaamelaiset ja niille kielen. ja tätä hanketta ei voi pysäyttää kukaan koska se on Jumalasta! Joten kiittäkäämme häntä
- Uususkovainen
Hallelija!
- Hengessämukana
Kannattaisiko uusi lahko liittää katoliseen kirkkoon? Hyvässä lykyssä paavi kanonisoi lahkon perustajan. Saukosken elämä piristyy kun saavat pyhimyksen ja uuslappalais-metsälappalaisuus nousee kovaan maineeseen. Onnea saukoskelaislle!
- Totuutta
Fellman ei ole koskaan käynyt Kuolajärvellä. On täysi vale puhua Kuolajärven saamesta. Kummallista väittää jonkun puhuneen sitä vielä 1950-luvulla, ihan sairasta!
- Nimierkki
Täällä ensimmäisiä maistiaisia keminsaamen murteiden tutkimuksesta:
http://www.elisanet.fi/alkupera/Keminsaame.pdf - Kielentaitaja
Lähdekritiikki on ensimmäinen asia, mitä tutkimustyössä tulisi harjoittaa. Taustaltaan epäselvistä kielennäytteistä (Sirmaa lukuunottamatta) tehty tutkimus on spekulaatiota, jolla voidaan harrastaa politikointia. Tosiasioita tällaisilla tutkimuksilla ei saada esille.
Taustaksi riittää summittainen sijaintitieto keruupaikasta; vertailu eläviin saamelaiskieliin kertoo loput. Menneisyyden tosiasiat saadaan selville sillä lailla, vaikkeivät ne kaikkia miellyttäisikään. Tutkimus on objektiivista, eikä sitä saa ohjata politikointi. Se tarkoittaa, ettei tutkija voi vääristellä tulosta edes siinä pelossa, että joku saattaisi käyttää hänen tuloksiaan joskus politikointiin.
Miksi sinä pelkäät keminsaamea? Mikä on sinun poliittinen agendasi?
- ApuaHarhoihin
Ihmiset yleensäkin pelkäävät piruja ja manalle menneiden ihmisten asioilla leikkimistä..
Menneiden sukupolvien historian väärentäminen on rikollista, epähumaania toimintaa, joka ei hyödytä, mutta kiusaa totuutta rakastavia ihmisiä. Tämän takia tutkimuksessa käytettyjen lähteiden on luotettavia.Kuka on väärentänyt historiaa? Miten tämä liittyy keminsaameen? Tutkimus on luotettavaa, kun käytetään kaikkia todellisia lähteitä, mitä on säilynyt.
- Perustus
JaakkoH: Ilman lähdekritiikkiä kaikki on mahdollista.
- Anonyymi
Kylläpä on törkeä ketju. Jos keminsaamen kieli on kuollut, niin rekisterisaamelaisen mielestä metsäsaamelaisten kulttuurista ei SAISI olla mitään jäljellä, vaikka OIKEASTI ONKIN? Kaikki paikallinen perimäkulttuuri tehdään valheeksi. Sanonpa vaan että törkeää. Näköjään toinen saamelainen on pahempi vihollinen kuin suomalainen.
- Anonyymi
Täyttä asiaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251960- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822