Omakustanteesta

o8o8

Tässä lyhyesti omakustanteesta ja sen tekemisestä. Täydentäkää kokemuksillanne ja vinkeillänne, olkaa hyvät.

Omakustanne on kirja, jonka kaikki kulut maksaa kirjoittaja itse. Kirjoittaja usein myös itse suunnittelee kirjan ulkoasun ja tekee niin sanotun taiton eli asettelee tietokoneella tekstin ja kuvat paikoilleen kirjan sivuille. Omatoiminen omakustantaja myös etsii kirjalleen painopaikan sekä markkinoi että myy kirjaa.

Omakustanteen tekeminen onnistuu nykyisin myös niin, että kirjoittaja antaa käsikirjoituksen omakustanteiden tekemiseen erikoistuneelle yritykselle, joka maksua vastaan hoitaa kaikki kirjan valmistamisen vaiheet. Näitä yrityksiä kutsutaan palvelukustantamoiksi.

Omakustanteen vaikein vaihe on markkinointi ja myynti. Oman lähipiirin ulkopuolelle myynti voi olla vaikeaa, jos kirjoittaja ei ole tunnettu. Kirjakauppoihin omakustanteen saa myyntiin lähettämällä kirjan kirjakaupan näytevarastoon. Näytevarasto tarkoittaa myyntitiliä, jossa kirja on noin vuoden. Näytevarastoon kirjan saa esim. Kirjavälityksen kautta. Näytevarastoja on kolmea eri laajuutta, joista esimerkiksi NV1:een kuuluu noin sata suurinta kirjakauppaa kautta maan. Näytevarastopalvelu maksaa vähintään noin 250 euroa.

Kirjakaupan hyllylle pääsy ei takaa yhdenkään kirjan myyntiä, mutta kirja on ainakin kirjakaupassa.

Paikallislehdet tekevät mielellään juttuja kirjan kirjoittaneista ihmisistä, mutta paikallistasoa laajempi levikkiset lehdet tekevät kirja-arvioita hyvin harvoin omakustannekirjoista, ellei kirjaan tai sen tekijään sisälly jokin erityinen uutisarvo.

Omakustanteen hinta riippuu täysin kirjan laajuudesta, ulkoasusta, painosmäärästä ja monesta muustakin tekijästä. Hyvä nyrkkisääntö on, että kirja syntyy tuhannella eurolla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että edullisilla valinnoilla tuhannesta eurosta liikenee muutama satanen markkinointiinkin, paksun, näyttävän ja isopainoksisen kirjan painokuluihin tonni taas ei riitä alkuunkaan.

Lisätietoja aiheesta löytyy esimerkiksi osoitteesta www.omakustanne.com

95

10299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepeli

      Kiinnostaisi kuulla kokemuksia ihmisten omakustanteiden valmistamisesta, paljonko maksoi ja minkä määrän kustansit sekä miten myynti onnistui?

    • epäilijä1

      Omien kokemusten perusteella tuhat euroa ei riitä omakustanteen tekemiseen. Ennemmin kaksi. Riippuu tietysti kuinka laadukasta jälkeä haluaa. Pelkät painokustannukset maksavat ehkä tuon tuhat euroa, mutta siihen päälle saa vielä laskea kannen suunnittelun ja kirjan taittotyön (500-1000e) jne.

      • Omakustanteen hinta riippuu kaikista kirjan tekemiseen tarvittavista vaiheista. Tonnilla saa hyvinkin kirjan, mutta omakustantajan valinnoista riippuu, millaisen ja montako kappaletta.

        Jos omakustantaja on omatoiminen ja esim. tekee painovalmiit pdf-tiedostot kansia myöten ihan itse, silloin pystyy säästämään paljon.

        Jos taas omakustantaja vie käsin kirjoitetut liuskansa kirjapainoon ja teettää sekalaisesta paperinipusta kirjan, paino tietenkin veloittaa tekstinkäsittelystä, taitosta, kannen suunnittelusta jne. Tämä on kaikkein kallein vaihtoehto.

        Painokuluihin vaikuttaa kirjan ulkoasu. Pehmeäkantinen on edullisempi kuin kovakantinen, paksumpi ja näyttävämpi paperi maksaa yleensä enemmän kuin ohuempi tavallisempi paperi jne.

        Painosmäärä on painokuluissa ratkaiseva. Sata kappaletta saa edullisemmalla kokonaishinnalla kuin tuhat kappaletta, mutta tuhannen kappaleen painosmäärässä hinta/kirja on selvästi edullisempi.

        Painopaikan valinnalla on myös merkitystä. Joissain painoissa sama painotyö voi maksaa satoja euroja enemmän kuin jossain muualla. Ero voi johtua esim. painotekniikan eroista, yksi paino tekisi työn digikoneella, toinen perinteisellä offsetilla. Painotarjous kannattaa kysyä aina vähintään kahdesta eri paikasta.

        Kokonaan oma lukunsa on erinäisiä pakettiratkaisuja tekevät yritykset, esim. Bod, joka nettisivuillaan lupaa kirjan syntyvän jopa kokonaan ilmaiseksi.

        Omakustanteen markkinointiin puolestaan saa uppoamaan rahaa mittaamattoman määrän.


    • jo kirjoittanut

      Kätevä keino saada selville hintoja on mennä www.bod.fi sivuille. Siellä on kätevä laskuri kuluille.

      Kirjoja voi tilata juuri sen määrän mitä itse tarvitsee. Digipainossa voi tilata vaikka kirjan kerrallaan itselleen tai suoramyyntiinsä. BOD:n kautta kirja menee myös automaattisesti kirjastojen ja kirjakauppojen listoille.

      Kannet ja taitto on haasteellista. Itselläni oli ystävä, joka teki sen ilmaiseksi.

      Markkinointi on suurin ongelma. Jos pystyy niin kannattaa lähestyä pienempiä medioita esim. omalla paikkakunnalla. Jos kirjassa on joku kiinnostava aihe, kannattaa laittaa tiedotetta ja mennä se asia edellä. Tai sitten jollain tavalla korostaa omaa tarinaansa. Ei siis kannata tehdä mainoksia kirjasta tiedotusvälineille vaan tehdä asiasta uutinen tai tarina.

      Kannattaa kertoa kirjasta nettiyhteisöissä joissa käy, facebookissa yms.

      Itselläni markkinointi on vielä menossa, mutta nyt olen jo saanut kirjan voiton puolelle. Kirjoitan uutta kirjaa, mutta saatan tehdä sen omakustanteena ihan tarkoituksella. Nyt saa kirjastani hyvän tuoton per myyty kirja, mutta kustantamon välittämänä tuotto olisi melko huono.Tietysti niillä on paremmat kanavat tiedottamiseen ja markkinointiin, mutta silti niistäkin asioista tuntuu moni tunnettukin kirjoittaja valittavan.

      Luulen, että alalla on jo alkanut muutos.

      • scarabaeus

        ... onko muuten näillä eri kaupunkien

        kirjamessuilla

        omakustantajilla oma yhteinen loossi, jossa esittelevät tuotantojaan ?


      • scarabaeus

        ... onko muuten sellaisen äänikirjan omakustantaminen miten kallista?
        Ajattelin nimittäin, että

        runokirjani äänikirjana voisi olla aika vinkeä paketti kaikkineen,

        juu.......... ja sitten mitä kaikkia oheistuotteita noin muuten kannattaisi kirjaan liittää ?
        Laittakaapas muutamia hyviä oheistuoteideoita tähän, minullakin on yksi kiva juttu mutta en tietenkään sitä tässä nyt kerro, mutta Kiinassahan voisi valmistuttaa kaikenlaista......

        hmmmmm.........


      • LukijaN-
        scarabaeus kirjoitti:

        ... onko muuten sellaisen äänikirjan omakustantaminen miten kallista?
        Ajattelin nimittäin, että

        runokirjani äänikirjana voisi olla aika vinkeä paketti kaikkineen,

        juu.......... ja sitten mitä kaikkia oheistuotteita noin muuten kannattaisi kirjaan liittää ?
        Laittakaapas muutamia hyviä oheistuoteideoita tähän, minullakin on yksi kiva juttu mutta en tietenkään sitä tässä nyt kerro, mutta Kiinassahan voisi valmistuttaa kaikenlaista......

        hmmmmm.........

        Kuka ostaisi Sinun runokirjaasi äänikirjana?


      • scarabaeus
        LukijaN- kirjoitti:

        Kuka ostaisi Sinun runokirjaasi äänikirjana?

        ... kontolla sitten se, että kuka niitä mun runojani siinä äänikirjassa lukevat / lausuvat
        että ovatko miten tunnettuja ja arvostettuja äänihuuliltaan

        juu, näin minä sen sitten näkisin.........


      • fweffdf
        scarabaeus kirjoitti:

        ... onko muuten sellaisen äänikirjan omakustantaminen miten kallista?
        Ajattelin nimittäin, että

        runokirjani äänikirjana voisi olla aika vinkeä paketti kaikkineen,

        juu.......... ja sitten mitä kaikkia oheistuotteita noin muuten kannattaisi kirjaan liittää ?
        Laittakaapas muutamia hyviä oheistuoteideoita tähän, minullakin on yksi kiva juttu mutta en tietenkään sitä tässä nyt kerro, mutta Kiinassahan voisi valmistuttaa kaikenlaista......

        hmmmmm.........

        Postikortit tai onnittelukortit on se ensimmäiseksi mieleen tuleva oheistuote runokirjalle, tsekkaa esim. http://www.kh-taitto.fi/kuvat/kortitlk1.pdf


      • scarabaeus
        fweffdf kirjoitti:

        Postikortit tai onnittelukortit on se ensimmäiseksi mieleen tuleva oheistuote runokirjalle, tsekkaa esim. http://www.kh-taitto.fi/kuvat/kortitlk1.pdf

        … kirjan oheistuotteista nyt kyselisin, kun minkälaisia niitä sitten...
        siis
        minkälaisia oheistuotteita kirjaan voi liittää?
        Otetaan nyt pilvenhattaraisia esimerkkejä tähän:
        Siis tarkoitan esimerkiksi jos nyt menen jollekin kirjamessuille myymään runokirjaani

        juokse pupu juokse

        niin olisiko hyvä olla siinä tiskillä kirjapinon ohella sitten vaikkapa

        puputikkareita
        pupuavaimenperiä
        pupukravatteja
        pupukorvia
        sika- eiku pupuaurinkolaseja
        ja
        pitäisikö olla sellainen
        iso pahvinen
        kermakakku jonka sisältä puikahtaa
        aina tarpeen tullen

        pupu tai pupuja

        scumppalaseja kilistelemään
        ostavan messuyleisön riemuksi,
        niin minkävärinen scumppa
        ja lasi, sellainen 50-luvun vai nykyajan,
        ja olisiko laseissakin hyvä olla pupulogo,
        ja olisiko se scumppakin oltava
        omaa pupumerkkiä sekin tai
        … pupuviini, onko sitä jo minkälaista markkinoilla?
        Taitaa olla pupuviineilläkin jo reteät markkinat, kun ovat
        alkaneet mutustella Stadin citykaneja.
        Juu.
        .. hei markkinagurut siis kuinka markkinointi etukäteen pitää suunnitella
        kun ollaan menollaan kirjamessuille messuamaan !?
        -
        Kertokaa nyt minulle kun en ole kirjamessuilla käynyt, että onko muuten kirjojen oheistuotteita paljonkin käytetty myyntitilaisuuksissa? Ja ovatko ne vain kylkiäisinä ettei erillisinä tuotteina myynnissä?
        Jos olette törmänneet tällaiseen oheiskrääsään niin mitkä ovat niitä vetävimpiä / mieleenpainuvimpia tuotteita olleet ?


      • Suukapula-Anni
        scarabaeus kirjoitti:

        … kirjan oheistuotteista nyt kyselisin, kun minkälaisia niitä sitten...
        siis
        minkälaisia oheistuotteita kirjaan voi liittää?
        Otetaan nyt pilvenhattaraisia esimerkkejä tähän:
        Siis tarkoitan esimerkiksi jos nyt menen jollekin kirjamessuille myymään runokirjaani

        juokse pupu juokse

        niin olisiko hyvä olla siinä tiskillä kirjapinon ohella sitten vaikkapa

        puputikkareita
        pupuavaimenperiä
        pupukravatteja
        pupukorvia
        sika- eiku pupuaurinkolaseja
        ja
        pitäisikö olla sellainen
        iso pahvinen
        kermakakku jonka sisältä puikahtaa
        aina tarpeen tullen

        pupu tai pupuja

        scumppalaseja kilistelemään
        ostavan messuyleisön riemuksi,
        niin minkävärinen scumppa
        ja lasi, sellainen 50-luvun vai nykyajan,
        ja olisiko laseissakin hyvä olla pupulogo,
        ja olisiko se scumppakin oltava
        omaa pupumerkkiä sekin tai
        … pupuviini, onko sitä jo minkälaista markkinoilla?
        Taitaa olla pupuviineilläkin jo reteät markkinat, kun ovat
        alkaneet mutustella Stadin citykaneja.
        Juu.
        .. hei markkinagurut siis kuinka markkinointi etukäteen pitää suunnitella
        kun ollaan menollaan kirjamessuille messuamaan !?
        -
        Kertokaa nyt minulle kun en ole kirjamessuilla käynyt, että onko muuten kirjojen oheistuotteita paljonkin käytetty myyntitilaisuuksissa? Ja ovatko ne vain kylkiäisinä ettei erillisinä tuotteina myynnissä?
        Jos olette törmänneet tällaiseen oheiskrääsään niin mitkä ovat niitä vetävimpiä / mieleenpainuvimpia tuotteita olleet ?

        scarabaeus, miten sinun omakustanteesi kanssa tilanne on edennyt? Tarkoitan siis myyntiä. Taidat olla ainut aktiivisempi kirjoittaja, joka on sellaisen julkaissut. Olet markkinoinut sitä jollain tavalla?


      • scarabaeus
        Suukapula-Anni kirjoitti:

        scarabaeus, miten sinun omakustanteesi kanssa tilanne on edennyt? Tarkoitan siis myyntiä. Taidat olla ainut aktiivisempi kirjoittaja, joka on sellaisen julkaissut. Olet markkinoinut sitä jollain tavalla?

        Täällä Kirjailijanalut saitillahan minä päiväkirjaani kirjoittelen.… esim. ketjussa
        kyllä tää brandinkitouhu
        on aika hyvin opukseni tapahtumat kirjautuneet ja ihan helposti Googlettamalla
        juokse pupu juokse
        löytyy ja ostettavissa on ja kansikuvakin putkahtaa näytille heti myynnissä Opus Liberum.


      • bod

        Itsekin lukenut tämän kyseisen sivuja bod.fi. Ennen omakustanteella oli huono maine. Nyt monet haluavat tienata itselleen nekin rahat, mitkä kustantaja veisi. Kun itse kustantaa, saat ne asiat kirjaan, mitkä haluat, eikä kirjaasi runnota miten huvittaa. Näissä paikoissa, missä omakustanteisia teoksia voit tehdä, on monetsi myös mahdollista ottaa korjauspalvelu.
        Itse olen tosissaan miettinyt omakustannetta. Ainoa syy on siihen, että haluan kirjasta minunlaisen.


    • kirjoituspiiri

      Olen koonnut ja toimittanut jo kuusi antologiaa lahtelaisessa luovan kirjoittamisen piirissä kirjoitetuista runoista. Viimeisin ilmestyi juuri Lahden kirjamessuille, siis pari viikkoa sitten. Kirja on A5-kokoa, siinä on 72 sivua kannet ja muutama nelivärikuva. Hinta on tosi edullinen, sillä olemme painattaneet kokoelmamme jo vuosikaudet samassa painossa. Paino antaa meille siis "vakkariasiakkaan" edun. Ei puhuta tuhansista euroista vaan muutamasta sadasta eurosta!

      Painoon lähetän aina valmiin aineiston, eli suunnittelen itse kannet ja sivujen ulkoasun sekä kirjoitan tekstit puhtaiksi. Paino lisää vain selkätekstin ja hankkii isbn-numeron, muuta ei painon kontolle oikeastaan jääkään.

      Sähköpostiliitteenä lähetän aineiston kirjapainolle - ja sieltä se kirja sitten tuleekin ensin katsottavakseni vedoksena - ja lopulta valmiina painotuotteena. Paino painaa ainakin tämän meidän antologiamme digitaalisesti, ei siis offsetissa, joten sekin alentaa paljon hintaa. Jos offsetpellit teetetään painamista varten, hinta nousee korkeaksi.

      Meidän kirjoittajapiirimme on ollut tosi tyytyväinen niin painojälkeen kuin ulkonäköönkin näitten seitsemän vuoden ajan, jolloin olemme kirjamme painattaneet.

      Omakustanteen hankaluutena tosiaan on markkinointi, joten jos sinulla ei ole valmiina markkinointikanavia, voivat kirjat jäädä käsiin. Siksi kannattaa miettiä painosmäärä tarkasti, sillä vaikka yhtä kirjaa kohti painatus tulee suurissa painosmäärissä halvemmaksi kuin pienissä painosmäärissä, joudut tietenkin maksamaan kaikkien kirjojen painatuksen painolle. Vaarana on, että kirjat jäävätkin sitten käsiin, vaikka niistä onkin maksanut painatuskulut.

      Meidän kirjoittajapiirimme kirjoittajat antavat kirjoja lahjoiksi, joten oikeastaan myyntiin emme niitä painata. Kuitenkin Lahden kaupungin- ja myös maaseutukirjastot ottavat aina melkein 10 teosta kaikille kansalaisille lainattaviksi. Olemme tosi ylpeitä siitä, että kirjastot ovat huomioineet meidän antologiamme - ja ovat huomanneet ne niin korkeatasoisiksi, että jopa kirjastoihin niitä piiriltämme ostavat.

      Tsemppiä painatushommiin. Ota rohkeasti yhteyttä kirjapainoihin, ja kilpailuta ne.

      Terveisin anneli

      • timota123

        Kerrotko painotalon nimen... he tuskin siitä suuttuvat, kun saattavat saada lisähommia. Kiitos.


    • Mietin myös tätä mah

      Omakustanteista kannattaa pyytää esite. Monilla on erilaiset käytänteet ja tietysti maksutkin. Joissakin paikoissa ne kuitenkin myös markkinoidaan eteenpäin.
      Omakustanne antaa omalle luovuudelle paremmat mahdollisuudet. Ei tarvitse kustantamon kanssa taistella muutoksista.

      • kirjaksi saatava

        Itseäni kiinnostaa Bodin tarjoama palvelu.


      • pienkustantaja
        kirjaksi saatava kirjoitti:

        Itseäni kiinnostaa Bodin tarjoama palvelu.

        299s. liimasidottu kovakantinen 200kpl. Hinta n. 2600 euroa (sis alv.22%). Itse tehty taitto lukuunottamatta kannen taittoa. Kannen ulkoasun suunnittelin kuitenkin itse.

        Markkinointi: Kirja-arvostelu sanomalehdessä, kotisivut, ilmaiset internet-kaupat, paikallisen kirjailijayhdistyksen tapahtumat, dekkaripäivät, sisällön tuottaminen ammattiyhdistyksen nettisivuille ja henkilöstölehteen, avustaminen Ruumiin kulttuuri -lehden Kirjakäräjillä.

        Jakelu Kirjavälityksen ja BTJ:n kautta, sekä suoramyyntinä.

        Otinpa reilu vuosi sitten itselleni jopa toiminimen, minkä tiimoilta vähennän verotuksessa kaiken aina tietokoneesta ja tulostimesta pyyhekumiin. Näin dekkaritkin muuttuivat ammattikirjallisuudeksi. Suosittelen. Tmi ei vaadi kohtuutonta byrokratiaa. Tosin bisnestähän tämä ei ole nähnytkään.


      • timota123
        pienkustantaja kirjoitti:

        299s. liimasidottu kovakantinen 200kpl. Hinta n. 2600 euroa (sis alv.22%). Itse tehty taitto lukuunottamatta kannen taittoa. Kannen ulkoasun suunnittelin kuitenkin itse.

        Markkinointi: Kirja-arvostelu sanomalehdessä, kotisivut, ilmaiset internet-kaupat, paikallisen kirjailijayhdistyksen tapahtumat, dekkaripäivät, sisällön tuottaminen ammattiyhdistyksen nettisivuille ja henkilöstölehteen, avustaminen Ruumiin kulttuuri -lehden Kirjakäräjillä.

        Jakelu Kirjavälityksen ja BTJ:n kautta, sekä suoramyyntinä.

        Otinpa reilu vuosi sitten itselleni jopa toiminimen, minkä tiimoilta vähennän verotuksessa kaiken aina tietokoneesta ja tulostimesta pyyhekumiin. Näin dekkaritkin muuttuivat ammattikirjallisuudeksi. Suosittelen. Tmi ei vaadi kohtuutonta byrokratiaa. Tosin bisnestähän tämä ei ole nähnytkään.

        Hei kerrotko painotalon nimen ja tiedot. kiitos


      • Pilkkuinen
        timota123 kirjoitti:

        Hei kerrotko painotalon nimen ja tiedot. kiitos

        Miten tiedättekö, sellaisessa tapauksess että haluaisin käsikirjoituksestani "kansiinpainetun" version ilman isbn-numeroa ja ns. kirjastatusta. Siis niin, että voin "kirjaa" esimerkiksi ystäville antaa ilman mitään kaupallisia päämääriä?

        Olen nääs ymmärtänyt, että kaupalliset kustantamot eivät pahemmin ole kiinnostuneita aikaisemmin omakustanteena julkaistuista kirjoista, ja haluaisinkin vain kässärin siististi kansien väliin, niin että sitä on itse mukavampi lukea ja tutkiskella. Kannattaako paremmin siis mennä johonkin perus gradusitomoon ja laitattaa parilla kympillä muovikannet tällaista tarkoitusta varten. Oikolukijoillekaan ei viitsisi näetsen antaa sotkuista paperinippua...


      • 23234534rtertrwetwer
        Pilkkuinen kirjoitti:

        Miten tiedättekö, sellaisessa tapauksess että haluaisin käsikirjoituksestani "kansiinpainetun" version ilman isbn-numeroa ja ns. kirjastatusta. Siis niin, että voin "kirjaa" esimerkiksi ystäville antaa ilman mitään kaupallisia päämääriä?

        Olen nääs ymmärtänyt, että kaupalliset kustantamot eivät pahemmin ole kiinnostuneita aikaisemmin omakustanteena julkaistuista kirjoista, ja haluaisinkin vain kässärin siististi kansien väliin, niin että sitä on itse mukavampi lukea ja tutkiskella. Kannattaako paremmin siis mennä johonkin perus gradusitomoon ja laitattaa parilla kympillä muovikannet tällaista tarkoitusta varten. Oikolukijoillekaan ei viitsisi näetsen antaa sotkuista paperinippua...

        Kokeile vaikka blurb.com tai lulu.com


    • Lucky Toukka

      Olen julkaisemassa omakustannettani ja jo hankkinut sitä varten ISBN-keskuksesta ISBN-numeron. He eivät kuitenkaan toimita viivakoodia, vaan viittaavat kirjapainon hoitavan asian. Kirjapaino toteaa, ettei pysty sitä tekemään, mutta painaa sen kyllä mielellään, jos itse toimitan.

      Löysin netistä generaattorin, joka muokkaa ISBN-koodista viivakoodikuvan. Osaatteko sanoa, ovatko osoitteen
      http://www.barcodesinc.com/generator/index.php
      kautta tulostetut ISBN-viivakoodit Suomessa käypiä, vai pitäisikö tässä tilanteessa menetellä jotenkin toisin?

      • Lucky Toujja

        Korjaus... ... kustantaja, eli minä itse, pyrkii tässä tapauksessa tietysti sen kovasati tekemään...


    • Hiljan

      Edullisin ja halvin vaihtoehto saada ISBN-numero ja omakustanne kirjakauppamyyntiin Suomessa on Books on Demand, http://www.bod.fi. Sieltä sen saa alkaen 99 eurolla, kaikki muut vaihtoehdot kustantavat toista tonnia.

      • 14+12

      • Kyselija000

        Mitä Bodin 99 euroa sisältää? Sisältääkö se kirjakauppoihin menevät kirjat ja kirjojen rahtikulut? Vai sisältääkö se vain sen, että Bod hankkii ISBN:n ja ilmoittaa kirjan Kirjavälityksen tietokantaan?


      • GeeGee F
        Kyselija000 kirjoitti:

        Mitä Bodin 99 euroa sisältää? Sisältääkö se kirjakauppoihin menevät kirjat ja kirjojen rahtikulut? Vai sisältääkö se vain sen, että Bod hankkii ISBN:n ja ilmoittaa kirjan Kirjavälityksen tietokantaan?

        ottaa EAN-koodi.

        http://www.okol.org/verkkokurssit/vapaastivalittavat/kaupantietotekniikka/EANKoodit/EANAsia.htm


      • kirjahaave
        Kyselija000 kirjoitti:

        Mitä Bodin 99 euroa sisältää? Sisältääkö se kirjakauppoihin menevät kirjat ja kirjojen rahtikulut? Vai sisältääkö se vain sen, että Bod hankkii ISBN:n ja ilmoittaa kirjan Kirjavälityksen tietokantaan?

        Käsitin bodista, että 99 eurolla saa isbn:n (joka itsessään ilmainen), mutta siihen liittyvänä laki velvoittaa luovuttamaan 6 kpl vapaakappaletta suomen kirjastoihin/arkistoihin. Ajattelin itse, että tuo 99 e on pieni vaiva, ettei tarvi itse täytellä lomakkeita ja lähetellä vapaakappaleita ja täyttää niiden lähetyslomakkeita. Mutta voihan tuonkin työn itse tehdä. (mutta joutuu maksaa ne vapaakappaleet itse)


      • hehehehehheh
        kirjahaave kirjoitti:

        Käsitin bodista, että 99 eurolla saa isbn:n (joka itsessään ilmainen), mutta siihen liittyvänä laki velvoittaa luovuttamaan 6 kpl vapaakappaletta suomen kirjastoihin/arkistoihin. Ajattelin itse, että tuo 99 e on pieni vaiva, ettei tarvi itse täytellä lomakkeita ja lähetellä vapaakappaleita ja täyttää niiden lähetyslomakkeita. Mutta voihan tuonkin työn itse tehdä. (mutta joutuu maksaa ne vapaakappaleet itse)

        Kyllä tässä taas rahastetaan =) 99 e parin minuutin työstä, jonka itse voi kuka tahansa hoitaa ilmaiseksi, eikä ole edes vaikeaa! HAH! Vapaakappaleet yleensä paino hoitaa ilmaiseksi kansalliskirjastoon. Sitä paitsi melkein kaikkista painotuotteista pitää lähettää vapaakappaleet, oli ISBN:ää tai ei.


      • VeeBee Vee
        hehehehehheh kirjoitti:

        Kyllä tässä taas rahastetaan =) 99 e parin minuutin työstä, jonka itse voi kuka tahansa hoitaa ilmaiseksi, eikä ole edes vaikeaa! HAH! Vapaakappaleet yleensä paino hoitaa ilmaiseksi kansalliskirjastoon. Sitä paitsi melkein kaikkista painotuotteista pitää lähettää vapaakappaleet, oli ISBN:ää tai ei.

        oli tyhjentävä kuvaus markkinoinnin ja mainonnan näkemyksistä kustannusmaailmassa:

        http://www.kiiltomato.net/jussi-keinonen-kannattaako-kirjoja-mainostaa/

        Panee miettimään, miten paljon omakustanteelle tai palvelukustantaalle saadaan näkyvyyttä. Vaikeata, vaikeata on saada kirja ostavan lukijan käsiin asti.


      • Ja anteeksi

        Joutavaa mainostamista ja väärää tietoa. ISBN on ilmainen ja omakustanteen saa kirjakauppamyyntiin aivan hyvin ilman välikäsiäkin. Tuo "toista tonnia" on yksinkertaisesti roskaa. Ja tuli jo selväksi tuo nettiosoite, kiitos.


      • Nowrite

        Ei omakustannetta saa noin vain kirjakauppoihin. Tilat eivät riittäisi. Kirjakauppa laskee tarkoin, mistä kirjasta saisi voittoa.


    • Hei! Täälläpä oli paljon mielenkiintoista tietoa. Haaveilen omien runojeni saattamisesta kirjaksi. Nyt on materiaali kasassa Wordilla. Mutta siihen se sitten jäikin. Miten tästä eteenpäin, kun itsellä ei ole minkään valtakunnan käsitystä kirjan tekemisestä, taitosta tai siitä, miten teksti muokataan painokuntoon?

    • scarabaeus

      Käytin Kirja kerrallaan
      Omakirja CD
      joka oli oiva käyttää. Varmaan on muitakin taitto juttuja, mutta onnistuin itse tekemällä paremmin kuin hyvin.
      juokse pupu juokse

      Onnea matkaan Sinullekin !

    • 18+7
      • kirjoittelija__

        Ostin tuon Omakustantajan perusoppaan, tosi hyvä kirja josta sain paljon apua.


      • Pipelipom
        kirjoittelija__ kirjoitti:

        Ostin tuon Omakustantajan perusoppaan, tosi hyvä kirja josta sain paljon apua.

        Kopiolaitos painattaa edullisesti ohuita kirjasia.


    • utsin

      BoD on vaivaton ja riskitön ja kohtuuhintainen. Hoitavathan he monta asiaa puolestasi. Itse painotuotekin on ensiluokkainen, lankasidottu ja niin pois päin.

      Jos taas päätät hoitaa kaiken itse, ei sekään ole ruudinkeksijän hommaa. ISBN numeron saat vaivattomasti, sopimus kirjavälityksen kanssa onnistuu sähköpostiviestittelyllä ja kirjapainot voit kilpailuttaa, kun tiedät teoksesi laajuudeen, eli sivumäärän yms. Lisää säästät, jos osaat kirjan taiton. Siihen löytyy ohjeita BoD.n kotisivuilta. Kaiken palkkiona saat isomman osuuden kirjan hinnasta itsellesi, mutta otat samalla riskin, että ne eivät menekään kaupan. Pelkän 99 euron sijaan tarvitsen koko kirjaläjän hinnan, eli tosiaan jopa muutaman tuhatkunta euroa.

      Sehän kuulostaa jo yrittäjän riskiltä, jonka vuoksi kannattaa ottaa vaikka toiminimi, jolloin saat vähenttä painotalon arvonlisäveron 23 prosenttia verotuksessa. Taiteilijasieluille puheet yrittämisestä ovat tietysti kuin kirosana, mutta näin nämä kirjamarkkinat menevät.

      • BodSitäBodTätä

        Entä jos perustan kustantamon, miten saan sille huomiota? No tietysti tekaisemalla Suomi24:ään muka keskustelun omakustantajan huolista ja sitten vastailemalla omiin kirjoituksiini, omaa firmaa mainiten.


    • Syyssää on

      Kirjailijan ammatti on yritystoimintaa, riskinottoa.

    • efgwrefd23ew

      voiko omakustanteita painattaa vain yhden kirjan?

    • 12+11

      Voi painattaa yksin kappalein, sillä esim. opinnäytteitä painatetaan usein yksi tai muutama.
      Esim. Kluutti painaa niitä, tai etsi haulla gradu painatus tai opinnäyte painatus.
      Itse tilasin kolme kappaletta 90 sivuista gradua ja hintaa tuli alle 100 euroa.

    • näihin kuviin

      Miten, tietääkö, tai onko jollain kokemusta kansikuvan ostamisesta? Oma kirjaprojektini näyttää jäävän kaupallisten kirjakustantajien kustannusohjelman ulkopuolelle ja jää näin oman rahapussin varaan. Iskin silmäni valokuvanäyttelyssä muuan kuvataiteilijan teokseen, joka sopii tulevan kirjani aiheeseen kuin luotuna. Otin häneen yhteyttä, ehdotin ajatusta ja sainkin hänet innostumaan. Sopimushan meidän olisi siis tehtävä ja sovittava sitä myötä myös rahallisesta hyvityksestä. Kertakorvaus vai prosenttiosuus myynnistä? Tietääkö kuka? Vaikka linkkejä kiitos.

      • omakuva

        Muistaen omakustanteiden menekin noin yleensä, jos olet järkevä, ehdotat prosenttikorvausta ja jos kuvaaja on järkevä, hän ei siihen suostu.


    • Federal Law

      Kertakorvaus tietenkin. Bisneksestä tässä on kysymys, ainakin hänen puoleltaan.

    • näihin kuviin

      Jonkinlaista vertauspintaa varmasti antaa taiteilijan valokuvateosten myyntihinta 500€. Ja onhan hyöty molemmin puoleinen. Kirja tulee menemään aikaisemman kokemuksen mukaan kirjastolevitykseen ympäri Suomen ja sitä myös lainataan. Näin myös valokuvat saavat näkyvyyttä.

      Esittelin tulevan romaanini sisällön lyhyesti ja annoin linkin kotisivuilleni, josta pystyy tutustumaan tarinan kahteen ensimmäiseen lukuun. Täytyyhän hänen tietää minkä laatuisesta tekeleestä on kysymys. Ilokseni sain kuulla, että tapahtumat koukuttivat hänet onnistuneesti ja hän jäi odottamaan jatkoa.

    • -minänen-

      tietääkö joku paljonko maksaisi, jos lähettäisi vaikka netin kautta jonnekkin painoon kolmen kirjan pituisen kirjasarjan ja niistä pyytäisi vain yhdet painokset itselleen... kirjat olisi noin 100 - 300 sivuisia, ja ne olisi kuin pokkareita... siis kolmen kirjan paino paljonko maksaisi???

      • 5+2

        Vilkaise tuolta www.bod.fi, saat tarkan sivumääriin, kannen tyyppi etc. perustuvan hinta-arvion kun katsot kirjaa ilman isbn-tunnusta. Yhden kirjan hinnaksi tulee noin 25 euroa.


    • scarabaeus

      Käsitinkö oikein, kun eilen tuli telkkarista sellainen joku rouva Rehnin puffi uudesta kirjastaan, ja
      että hän sekä miehensä
      kustantavat
      kirjansa itse ?

    • Hiontavaiheessa

      Näin ymmärsin myös, eli rouva kertoi joutuneensa perustamaan yrityksen, koska julkaisi itse kirjansa. Markkinointia tietysti avittaa kovasti se, että on naimisissa julkisuuden henkilön kanssa: TV.ssä haastatellaan ja saa muutakin ilmaista mainosta. Tavallisen omakustantajan ei kannata semmoisesta haaveillakaan.

      • scarabaeus

        tänpäivän hesarissa on

        koko sivu

        rouva Rehn

        Sillälailla !


    • Box Machine

      Eiköhän omakustantaminen ole kannattavampaa, kun kirjoittaa jostakin erityisosaamisen alasta teoksen, jonka tietoa ihmiset eivät ole vielä riittävästi saaneet, mutta kaipaavat ja tarvitsevat sitä? Lääketieteen, tekniikan, korjaamisen yms. alalla.

      Luulisin, että kaunokirjallinen taideteos on äärimmäisen hankalasti myytävä teos, koska kilpailua on kaupallisella puolella runsaasti eikä ostajia riitä kaupallisen kustantajankaan jokaiselle kirjailijalle.

      Mutta olisi mukava kuulla omakustantajien myyntikokemuksista. Onko joukossa ketään tietokirjoja kirjoittanutta omakustantajaa?

    • 44234234

      omakustanne.com ei toimi.

    • haaveista totta

      Olen ajatellut omakustantaa lastenkirjan. Siinä olisi muutamia piirroskuvia, n. 60 sivuinen kirja ja suunnattu 7-9-vuotiaille. Olen ajatellut pientä määrää, lähinnä lahjaksi, mutta ei tietysti haittaa jos joku haluaisi ostaakin sitä. Kuinka pieni määrä sitten kannattaa ottaa aluksi. Ajattelin jotain 30 kpl. Taiteilijasieluna kyllä on hankala ajatella näitä käytännön juttuja, mutta toisaalta tästä sai hyviä neuvoja, ei kai se ole niin vaikeaa.

      • scarabaeus

        kas kun kukaan ei ole vastannut kysymykseesi.
        Minähän tein silloin pari vuotta sitten, eikun yli pari, sen juokse pupu juokse runokirjan. Mutta Sinulla kun on piirroksia, joku varmaan osaa neuvoa.

        Ja tosiaan minuakin kiinnostaisi tietää
        mitkä ovat ne tämänhetken
        parhaat kustantamot, siis omakustanteelle.
        Kovasti kiinnostaa kyllä,
        joten
        vastatkaa
        ketkä tiedätte.

        Kiitos!


      • scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

        kas kun kukaan ei ole vastannut kysymykseesi.
        Minähän tein silloin pari vuotta sitten, eikun yli pari, sen juokse pupu juokse runokirjan. Mutta Sinulla kun on piirroksia, joku varmaan osaa neuvoa.

        Ja tosiaan minuakin kiinnostaisi tietää
        mitkä ovat ne tämänhetken
        parhaat kustantamot, siis omakustanteelle.
        Kovasti kiinnostaa kyllä,
        joten
        vastatkaa
        ketkä tiedätte.

        Kiitos!

        jahas, ei mitään vastausta mihinkään suuntaan. Kaikki suomalaiset kustantamotkin ovat tainneet ottaa jalat alleen ja siirtyneet ties minne veroparatiiseihin.


      • Anonyymi
        scarabaeus kirjoitti:

        kas kun kukaan ei ole vastannut kysymykseesi.
        Minähän tein silloin pari vuotta sitten, eikun yli pari, sen juokse pupu juokse runokirjan. Mutta Sinulla kun on piirroksia, joku varmaan osaa neuvoa.

        Ja tosiaan minuakin kiinnostaisi tietää
        mitkä ovat ne tämänhetken
        parhaat kustantamot, siis omakustanteelle.
        Kovasti kiinnostaa kyllä,
        joten
        vastatkaa
        ketkä tiedätte.

        Kiitos!

        BOOKS on DEMAND on ylivoimaisesti paras. Hoitaa painetun kirjan myynnin verkossa, myös e-kirjan. On eri painatusvaihtoehtoja. Itse maksoin 69 euroa painatussopimuksesta. Tein itse taiton. Kannen tein kustantamon ilmaiseen mallipohjaan. Voin tilata itselleni myyntiin alennettuun hintaan vaikka sata kirjaa. Niistä saa parhaan tuoton. Kahdessa kuukaudessa netissä on myyty 44 painettua kirjaa, itse myynyt 25 kpl. Kannattaa vierailla kustantamon sivustolla. Onnea!


    • Konstaapeli Koivunen

      Jos omakustannelinjalle lähtee, siihen täytyy olla jokin erityinen syy. Esim. tietokirja tietylle pienelle kohderyhmälle, minkä joku jo aiemmin mainitsi. Tai vaikkapa sukukronikka isolle suvulle. Tai...

      Mutta en näemitään eroa siinä, onko kustantajien hylkäämä romaanikässäri mapissa kansissa vai omakustanteen kansissa. Pöydällä ne lepäävät kumpaisetkin.

      • kyllä niitäkin menee

        No ei nyt ihan noinkaan. Vaikka kustantamot eivät tekstistä pitäisikään, niin se saattaa silti tavoittaa paljonkin lukijoita omakustanteena. Tottakai siihen vaikuttaa se, onko kirjoitusasu muuten kunnossa. Omakustanne vaatii vaan niin paljon omaa markkinointia ja myyntiä, että on siltä osin turhauttavaa. Mutta jos jaksaa tuon rumban, niin mikä ettei.


    • heekki

      www.elisanet.fi/books

    • Teetätin 10 kpl Unigrafia - painossa omasta PDF-tiedostostani. Sivumäärä n. 250 ja koko 14,5 x 20,5 x 1,7 cm. Painolaatu oli mielestäni oikein hyvä. Materiaalin tein LaTex - ohjelmistolla. Käy siihen moni muukin sovellus.

      Painolasku taisi olla parinsadan euron kieppeillä, siis noin 20€ / kpl.

      Syy painatukseen se tavanomainen: piti osallistua Päätaloinstituutin kilpailuun, saada ikioma kappale ja antaa lahjaksi (?) tutuille. Kannatti tehdä, sillä vaikka maailma on sähköisiä tallenteita pullollaan, on oikea paperi kuitenkin kiva juttu.

      PDF on netissä vapaassa jaossa ja sitä on mennyt noin 600 kpl. Jos nyt ajatellaan omakustanteita noin ylipäätään ja sitä, kannattaako se oma kirja painattaa, niin sanoisin, että ilman muuta. Jäi edes jotakin muistoa puuhasta.

      Suorittamisen, menestymisen ja pätemisen pakko on pahinta myrkkyä kirjoittamiselle. Siinä mennään hakoteille jos tähdätään mahdottomuuksiin.

      Tykkään ajatella, että paikkansa kehnommallakin kirjoittamisella, sillä prosessi itsessään on antoisa. Omakustantajaa ei suuremmalti heilauta, mitä joku oikea kustantamo materiaalista ajattelee. Hylätty tai ei. Omakustantaja vaan painattaa menemään, hörppää kahvia mukista ja menee elämässä eteenpäin.

    • jenkalliosto

      Aihe näyttäisi olevan lähes kuollut ja kuopattu, mutta nostetaan, koska en ole löytänyt itselleni oikeaa toimintamallia... Tällä hetkellä eniten olisi mielen päällä juurikin omakustanne... Ja haluaisin ihan rehellisiä plussia ja miinuksia.

      Mitäköhän minun kannattaisi tehdä...

      Minulla on kirja, jonka tiedän olevan hyvä (koelukijat ja oma mielipide) ja sille olisi jo kysyntää ulkomaillakin... Mikä on juurikin omakustanne ajatelmani syy, haluan saattaa teoksen englanninkieliselle lukijakunnalle saataviin...

      Suomalaiselle kustantamolle en tohtisi lähettää, jumiuttaisivat sen vain suomen rajojen sisäpuolelle..

      Omakustanne? Myöhempi arvostus, tuleva arvostus kirjoittajana? Hirveän kammottavia ajatuksia ja vastaavia tullut vastaan joka puolella, kuinka epämieluisana ajatusta omakustanteesta pidetään...

      Haluaisin julkaista suoraan englanninkielellä teokseni... Mutta... Mutta... Mitäköhän tässä kannattaisi tehdä? Ehdotuksia?

      • 10+3

        Jos haluat julkaista englanniksi, kirjoita englanniksi ja julkaise englantia puhuvissa maissa. Unohda Suomi ja suomi.


      • Satunnainen vieras

        Kyselit jo vajaa vuosi sitten tätä, mutta jos asia edelleen ajankohtainen, paras paikka kustannuttaa ulkomailla lienee Amazonin kumppani https://www.createspace.com/
        Onnea!


      • p a n e p e r
        Satunnainen vieras kirjoitti:

        Kyselit jo vajaa vuosi sitten tätä, mutta jos asia edelleen ajankohtainen, paras paikka kustannuttaa ulkomailla lienee Amazonin kumppani https://www.createspace.com/
        Onnea!

        Nimimerkki "Satunnainen vieras" taitaa olla Amazonin mainospoika. Createspace kuulemma tosi huono, ks. alla:

        http://createspacesucks.com/


    • Niinpä, se

      Agentti.

      • jenkalliosto1

        Mitta mistä ja miten?


    • jenkalliosto1

      Kirjoitin proosallisen novellini alunalkujaan suomeksi mutta paraikaa käännän sitä enkuksi, ongelma onkin siinä että ihmettelystä huolimatta en ole löytänyt järkevintä väylää julkaisuun englannissa/usassa.. Kustannusyhtiöt joilla vastaavaa materiaalia ja jotka tiedän eivät ota suoraan uusia, kuinka tai mitä kautta niitä voisi lähestyä.. Kenelläkään ei varmaan ole kokemuksia?

    • Novelman
    • Color GB

      Mulla kustantaja hoiti itse mun kirjani käännösoikeusasiat, mutta omakustantajan kannattaa kääntyä kirjallisuusagentuurien puoleen itse. Tosin en tiedä, miten paljon heitä kiinnostaa omakustanteiden edustaminen. Aina kannattaa kokeilla. Näytteen kannattaa varmaan olla hyvin koukuttava.

    • kirjaoisvalmis

      Hei mistä hankitte kansikuvat? En tykkää noista mitä BoDilla on ja ne on tosi kalliitakin.

      • omaperäisempää

        Lähetä itse ottamasi valokuva, niin tekevät kannen siitä. Näin minä ainakin tein.


      • kirjaoisvalmis
        omaperäisempää kirjoitti:

        Lähetä itse ottamasi valokuva, niin tekevät kannen siitä. Näin minä ainakin tein.

        No onpa tosi omaperäistä. En halua mitään kännykällä otettua suhrua isoksi levitettynä, vaan ihan kunnollisen alusta pitäen kanneksi tehdyn kuvan ja hyvän taiton.


      • scarabaeus
        kirjaoisvalmis kirjoitti:

        No onpa tosi omaperäistä. En halua mitään kännykällä otettua suhrua isoksi levitettynä, vaan ihan kunnollisen alusta pitäen kanneksi tehdyn kuvan ja hyvän taiton.

        pyydä valokuvaajatuttuasi ottamaan kuvat ja valitse niistä.
        Näin minä ainakin tein silloin, kun teetin Opus Liberum kirjapainossa
        oman
        runokirjani

        juokse pupu juokse

        Tekemisen meininkiä siihen puuhaan eikä vässyttelyä !
        Onnea matkaan!


      • kirjaoisvalmis
        scarabaeus kirjoitti:

        pyydä valokuvaajatuttuasi ottamaan kuvat ja valitse niistä.
        Näin minä ainakin tein silloin, kun teetin Opus Liberum kirjapainossa
        oman
        runokirjani

        juokse pupu juokse

        Tekemisen meininkiä siihen puuhaan eikä vässyttelyä !
        Onnea matkaan!

        Ei ole valokuvaajatuttuja. Enkä kyllä käytä kavereitteni ammattitaitoa hyväkseni ilmaiseksi muutenkaan. Lähinnä tarkoitin pyytää suosituksia tai vinkkejä ammattilaisista, mutta palsta todisti taas turhuutensa. Mutta onhan noita muutama vaihtoehto Googlesta löytyny.


      • 0901923
        kirjaoisvalmis kirjoitti:

        Ei ole valokuvaajatuttuja. Enkä kyllä käytä kavereitteni ammattitaitoa hyväkseni ilmaiseksi muutenkaan. Lähinnä tarkoitin pyytää suosituksia tai vinkkejä ammattilaisista, mutta palsta todisti taas turhuutensa. Mutta onhan noita muutama vaihtoehto Googlesta löytyny.

        facebookissa on toimittajien ja valokuvaajien keikka- ja työpalsta. kysy sieltä. toimii varmasti.


      • scarabaeus
        0901923 kirjoitti:

        facebookissa on toimittajien ja valokuvaajien keikka- ja työpalsta. kysy sieltä. toimii varmasti.

        ......... no ihan turhaa laitella tänne vinkkejä tuolle
        kirjaoisvalmis
        kun hän on selkeästi tyyppi, joka ei osaa
        tehdä päätöksiä.

        hihihhhhhhhh.................. kun ei ole tuttua valokuvaajaa eikä tutuntuttua eikä
        tutuntutuntuttuaa, eikä tutuntutuntutuntuttua.............

        huttua !!!


    • kaunis2
    • kirjatoukka

      kirjan voi myös teettää www.bookhouse.fi, voit teetättää mallikannesta, lähettää oman kuvan, josta tehdä tai sinulle etsitään kuvapankista antamasi aiheen mukaan kuvia, joista voit valita kannen, ihan mitä vaan, maksat valtsemastasi palvelusta. Minä olen ollut omakustanteeseeni tyytyväinen.

    • taitto

      Ei kannata teettää kirjaa Printwayn kaltasissa isoissa painotaloissa ne ottaa vaan rahat. Puolet halvemmalla saa kirjan esimerkiks Juvenes printillä tai Mediapinnalla. Toki taiton tekee itse mutta se tarkoittaa, että muutat työsi pdf muotoon. Sadan kirjanhinnaksi tulee vain 400. Eikä 1700.

    • nominävain

      http://www.kirjoitaitse.fi/

      Elisa kirjalla voi julkaista omakustanteen ilman mitään kuluja. Elisa kirja ottaa oman osansa vain myydyistä kappaleista.

    • vanha_aloittelija

      Mediapinta teki esikoiskirjani palvelukustanteena. Palvelu oli vähäistä, työn jälki välttävää kaikkien korjausten jälkeen, ja laskuttivat kovakantisista mutta eivät toimittaneet niitä, ei myöskään luvattua mainosmateriaalia. Jos inspiraatio iskee uudelleen, vaihdan kustannustaloa koska itse kaiken kuitenkin joutuu maksamaan.

      • lukija---

        Tuttu kirjakauppias kertoi, että Mediapinnalla on vaikeuksia myydä kirjojaan. Eivät kuulemma myy suoraan kirjakaupalle, ainoastaan Kirjavälityksen kautta, jolle Mediapinta ei taas ole innokas myymään ties mistä syystä.


    • longyearbyen

      Täällä ollut informatiivista viestittelyä kirjan kustantamisvaihtoehdoista. Minäkin nyt ensimmäistä kirjaani julkaisemassa. Kyseessä on tietokirja aiheesta, josta aikaisemmin ei ole kirjoitettu. Kohderyhmäkin on tiedossa ja kourallinen alaan liittyviä tahoja on jo lupautnut ottamaan kirjaani myyntiin, kun se valmistuu. Joten näyttää siltä, että omakustantaminen tässä kohtaa paras vaihtoehto, koska kirjani ei mene kirjakauppojejn hyllyille odottamaan. Eräs asia herätti vain hämmennystä: verotus. Jos saan kirjastani myyntituloa, niin verottajahan siihen iskee. Eli kaikki myyntitilityskuitit talteen ja myös dokumentit ja laskut kirjan painatuskuluista. Olen hieman varovainen näiden bod ja opusliberum-tarvepainattajien suhteen...entäpä jos he eivät jaksa/halua painattaa kirjaa? Asiakas/kirjan tilaaja turhautuu odottaessaan...Perinteinen kirjapaino, josta saan kerralla koko satsin, jonka voin sitten toimittaa yhteistyötahoilleni lienee paras. Onko kokemuksia, kommentteja juurikin tuon verotuksen suhteen?

      • hghjgfjj

        Niin, omakustantajana olet yrittäjä ja maksat voitoistasi (siis ei liikevaihdosta, ei tuloista, vaan voitoista) veroa. Suuri riski on, jos olet työtön työnhakija; työkkäri todennäköisesti tuomitsee sinut heti päätoimiseksi, kokoaikaiseksi yrittäjäksi, vaikka saisit vain muutaman euron vuodessa, jos sitäkään, ja rangaistukseksi yriotteliäisyydestäsi he katkaisevat työttömyyskorvauksesi.


    • kirjailijanallu

      Useimmille ihmisille tulee omakusta teestä, joka parempaa kuin niillä toisilla joilla tulee kuin synteettisestä muikusta kun ne juo teeveestä.

    • Änks4

      Julkaisin omaelämäkertani omakustanteena BoD:n kautta. Yleensä kerrotaan vain huonoista kokemuksista, mutta minulla on melkein pelkästään hyvää palautetta. (Itse kirjoittamisprosessiin tai valmiin kirjan markkinointiin en osaa neuvoja antaa.) Kirjoitin kirjani Wordilla. Säädin sivu- ym. asetukset BoD:n ohjeiden mukaan, mikä ei ollut aivan helppoa, sillä versioni on hiukan erilainen, mutta sitkeys palkittiin ja kaikki asetukset löytyivät. Word ei ole mikään taitto-ohjelma, mutta säästösyistä tein taiton itse. Kuvien sijoittelussa Word ei aina taipunut tahtooni, mutta lopputulos oli kohtuullisen hyvä. BoD:n tulostinajuri ei ole vielä(kään) yhteensopiva Windows 10 kanssa! Ohjeissa sanotaan, että tarvitaan maksullinen Adobe, mutta onneksi en ehtinyt hankkia sitä, sillä Word-tiedoston julkaiseminen PDF:nä riitti. Kannen tein BoD:n valmiilla kansiohjelmalla. Lopputulos on nätti, vaikka kieltämättä värivaihtoehdot olivat outoja. Koska kirjani tuli vain omaan käyttööni, halusin painetun kirjan ilman mitään myyntipalveluja tms., siis tällaisen pienen painoksen tilauksen. Tilaaminen netissä oli hankalaa, sillä kunnollisia ohjeita ei ollut. Ensin siis pitää tehdä kirjan painatuksen tilaaminen, sitten vasta tilataan valmiita painotuotteita X kappaletta. Soitin BoD:hen useamman kerran vaihtelevin tuloksin. Välillä vastattiin, välillä ei. Puhelinajat eivät pitäneet lainkaan. Sähköpostitse vastattiin, mutta olin malttamaton enkä halunnut odottaa vastausta. Mutta loppujen lopuksi sain oikean määrän upeita kirjoja laskun kera kotiin kannettuna (mikä oli yllätys). Suosittelen! Parisataasivuisen kirjan hinnaksi tuli runsas kymppi kappaleelta.

      • 3123120

        Paljonko kirjaasi on mennyt?


    • Anonyymi

      Miksi kukaan haluaisi julkaista paperisen kirjan omakustanteena???

      Internet on tulvillaan kanavia, joissa saat tekstisi julkaistua bittimuodossa 100% ilmaiseksi. Lisäksi se on sieltä heti kaikkien saatavilla toisin kuin paperinen omakustanne, jota joudut itse jakelemaan.
      Nimimerkki: Diginatiivi

    • Anonyymi

      Fakta kuitenkin on, että kenttä (kirjakaupat, nettikirjakaupat jne.) suhtautuvat omakustanteisiin varauksella syvän kokemuksensa ansiosta. Omakustanne on usein tehty ilman mitään kustannustoimittajatoimia, ilman taitto-ohjelmaa ja kuvankäsittelyä, kannen osalta ilman graafikkoa ja ylipäätään ilman ulkopuolista silmää ja siksi jälki on usein kuraa. Sen näkee mm. Mediapinta- ja Ketterät Kirjat -nimisten palvelukustantamoiden tuotoksissa, kun usein kaikki em. vaiheet puuttuvat. Se että kirjoittaja vain haluaa ajatuksensa kansien väliin ei vain riitä. Ilman oikean kustantajan apua jälki on usein kauheaa. Siksi edellisen kommentoijan vinkki julkaista verkossa, laadukkaana pdf:nä on mitä parhain ja järkevin.

    • Anonyymi

      Toimittaja, poliisi yhteistyö ukkaukset palaute, uhkas sanan vapaus, pakkohaku, kirjoittavat toisille vammat hoitovirheet raaka kopiot.

    • Anonyymi

      Omakustanne on helppo tehdä. Painotyötä lukuunottamatta kaiken voi tehdä itse.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe