Sairaimmaksi jalostettu koirarotu

pitäisi keskeyttää..

Bokserilla esiintyy harmillisen yleisesti lähes kaikkia koirilla esiintyviä, perinnöllisiä sairauksia: bokseri onkin jo pitkään ollut Agrian sairastavuustilaston kärkirotu.

121

8053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuomittavako?

      ...bokserin kasvattaminen pitäisi lopettaa?

      • terveemmiksi

        Rodun kotimaassa ainakin on kiinnostus terveydestä, pyöreä nolla.
        Saksassa tappelevat joka sairaudesta saako julkaista vai ei. Saksan systeemit muistuttavat "stalinismia".
        Niin ei ainakaan päästä yhtään terveempään suuntaan.


      • Piste!

        Perinnöllisiä sairauksia sairastavia taikka kantavia ei saisi käyttää jatkojalostukseen.


    • ablatio

      Höpö höpö.Jokainen lääkärinkäynti kirjataan ja sen perustella tehdään näitä hienoja tilastoja.Mun mielestä kertoo,että bokserinomistajat huolehtivat koiristaan.nykyään ei ole juuri oleassa tervettä rotua,vinttikoirat ehkä.eikä terveyttä lisää kuivaruuan, jota on säilötty mitä erilaisimmilla aineilla, syöttäminen.

      • kukkahatturouva

        Tiesitkö että Spondyloosia on voimakkaasti rampauttava sairaus- sitä sairastaa noin 65 % boksereista.
        Jotta munuaisvika on tappava tauti 33 % boksereista omistaa vain sairaan geenin, 34 % lisäksi on taudin kantajia (siis periyttävät myös tautia) ja vain 33 % boksereista ovat terveitä munuaissairauden osalta.
        Bokserit ovat allergian osalta kiistatta eniten sairastavien joukossa.
        Sydänviat ovat kuolettavan yleisiä.
        Listaa voi jatkaa aivan loputtomiin.


      • koiraraukat,,.
        kukkahatturouva kirjoitti:

        Tiesitkö että Spondyloosia on voimakkaasti rampauttava sairaus- sitä sairastaa noin 65 % boksereista.
        Jotta munuaisvika on tappava tauti 33 % boksereista omistaa vain sairaan geenin, 34 % lisäksi on taudin kantajia (siis periyttävät myös tautia) ja vain 33 % boksereista ovat terveitä munuaissairauden osalta.
        Bokserit ovat allergian osalta kiistatta eniten sairastavien joukossa.
        Sydänviat ovat kuolettavan yleisiä.
        Listaa voi jatkaa aivan loputtomiin.

        Jalostaako ihminen tämänkin ihanan rodun kuokeman sairaaksi..:-(


      • koiraraukat,,.
        koiraraukat,,. kirjoitti:

        Jalostaako ihminen tämänkin ihanan rodun kuokeman sairaaksi..:-(

        Kirjoitin vahingossa kuokeman, kun piti kirjoittaa kuoleman...


      • gee gee bee
        koiraraukat,,. kirjoitti:

        Kirjoitin vahingossa kuokeman, kun piti kirjoittaa kuoleman...

        on vähätellä tilanteen vakavuutta. Ekaksi meidän pitäisi myöntää että ongelma on todellinen, vasta sen jälkeen voimme asialle todella etsiä ja löytää ratkaisuja.


      • bokseriko
        gee gee bee kirjoitti:

        on vähätellä tilanteen vakavuutta. Ekaksi meidän pitäisi myöntää että ongelma on todellinen, vasta sen jälkeen voimme asialle todella etsiä ja löytää ratkaisuja.

        Miten munuaissairaudet vaivaavat 77% boksereista, eli mitkä ovat käytännön ongelmat pahimmillaan ja lievimmillään?


      • kukkahatturouva
        bokseriko kirjoitti:

        Miten munuaissairaudet vaivaavat 77% boksereista, eli mitkä ovat käytännön ongelmat pahimmillaan ja lievimmillään?

        Nyt meidän laskutavat eivät oikeinstemmaa, kun mä sain 34 plus 33 ainoastaan 67 %, mut ihan sama.
        En tosiaan tiedä muista maista vielä, mutta Saksassa tähän mennessä geenitestatut antavat suunnilleen tuon jakauman.
        Siis 1/3 koirista on sairaita, ainoastaan sairas geeni.
        Toinen 1/3 on kantajia, sairas ja terve geeni. Ei itse sairasta mutta periyttää vikaa.
        Kolmas kolmannes on täysin terveitä, eivätkä myös periytä tätä mutaatiota.

        Miten ilmenee ja mihin johtaa.
        Johtaa väistämättä kuolemaan, ei parannuskeinoa. Yleensä 1/2-5 vuoden iässä.
        Ensimmäiset oireet yleensä, juo ja virtsaa tavallista enemmän.
        Myöhemmin ruokahaluttomuutta, MAHDOLLISTA RIPULIA, menettää painoa, unohtaa sisäsiisteyden jne,,

        nimim. kokemuksesta tiedän


      • ölkjjhhgfrtv
        kukkahatturouva kirjoitti:

        Nyt meidän laskutavat eivät oikeinstemmaa, kun mä sain 34 plus 33 ainoastaan 67 %, mut ihan sama.
        En tosiaan tiedä muista maista vielä, mutta Saksassa tähän mennessä geenitestatut antavat suunnilleen tuon jakauman.
        Siis 1/3 koirista on sairaita, ainoastaan sairas geeni.
        Toinen 1/3 on kantajia, sairas ja terve geeni. Ei itse sairasta mutta periyttää vikaa.
        Kolmas kolmannes on täysin terveitä, eivätkä myös periytä tätä mutaatiota.

        Miten ilmenee ja mihin johtaa.
        Johtaa väistämättä kuolemaan, ei parannuskeinoa. Yleensä 1/2-5 vuoden iässä.
        Ensimmäiset oireet yleensä, juo ja virtsaa tavallista enemmän.
        Myöhemmin ruokahaluttomuutta, MAHDOLLISTA RIPULIA, menettää painoa, unohtaa sisäsiisteyden jne,,

        nimim. kokemuksesta tiedän

        Kylläkin hyvin vanha, mutta mielenkiintoinen lista kuolinsyistä.
        Tanskassa tehty vuosina 1983-89, osallistui 546 bokseria ja heidän kuolinsyynsä näyttivät tältä.

        Syöpä 36.8 %
        sydän 19.4 %
        vanhuus 6.0 %
        munuaiset 5.7 %
        onnettomuus 4.9 %
        spondyloosia 3.8 %
        kohtaus ? 3.8 %
        mahalaukun kiertymä 2.7 %
        epilepsia 1.5 %
        muut 15.8 %

        Huolestuttavan pieni oli tuo vanhuudesta johtuva kuolleisuus.


      • myy myy myy
        ölkjjhhgfrtv kirjoitti:

        Kylläkin hyvin vanha, mutta mielenkiintoinen lista kuolinsyistä.
        Tanskassa tehty vuosina 1983-89, osallistui 546 bokseria ja heidän kuolinsyynsä näyttivät tältä.

        Syöpä 36.8 %
        sydän 19.4 %
        vanhuus 6.0 %
        munuaiset 5.7 %
        onnettomuus 4.9 %
        spondyloosia 3.8 %
        kohtaus ? 3.8 %
        mahalaukun kiertymä 2.7 %
        epilepsia 1.5 %
        muut 15.8 %

        Huolestuttavan pieni oli tuo vanhuudesta johtuva kuolleisuus.

        Valitettavasti uskaltaa sanoa että lähes kaikki suvut ovat yhtä sairaita.
        Meille ostettiin bokserin pentu, hyvistä suvuista. Vanhemmat ja isovanhemmatkin menestyneitä valioita. Oli suvussa Boy v Hochwald, Hoss vd Goldquelle, Peter v Killiansblick ja Plato Hazenberg taustalla.
        Valitettavasti pentu kuoli hyvin nuorena, munuaisvikaan.
        Myöhemmin minulle kerrottiin, jo kaikki nämä hienot valiot, ne jokainen periyttää munuaisvikaa.
        Kivaa kuulla tällainen jäljestä käsin.


      • marianneK
        myy myy myy kirjoitti:

        Valitettavasti uskaltaa sanoa että lähes kaikki suvut ovat yhtä sairaita.
        Meille ostettiin bokserin pentu, hyvistä suvuista. Vanhemmat ja isovanhemmatkin menestyneitä valioita. Oli suvussa Boy v Hochwald, Hoss vd Goldquelle, Peter v Killiansblick ja Plato Hazenberg taustalla.
        Valitettavasti pentu kuoli hyvin nuorena, munuaisvikaan.
        Myöhemmin minulle kerrottiin, jo kaikki nämä hienot valiot, ne jokainen periyttää munuaisvikaa.
        Kivaa kuulla tällainen jäljestä käsin.

        Jos kasvattajat haluavat jonkun tietyn ominaisuuden rotuun, he saavat sen siihen nopeimmin kun käyttävät tuota ominaisuutta voimakkaasti periyttäviä koiria. Nämä usein ovat sukulaisia keskenään. Monet valiot tulevat nimenomaan sukusiittoisista linjoista. Ja sukusiittoisuus altistaa perinnöllisille sairauksille.

        Räikeää sukusiitosta harvemmin nykyisin Suomessa tehdään koska täällä tiedetään sukusiitoksen ongelmat. Monissa roduissa on jo suosituksia siitä, että sukulaisuutta pitäisi välttää kun pentueita suunnitellaan. Mutta jos rotu on aloitettu muutamista yksilöistä (pullonkaula) kehittämään, niin vaikea on saada aikaan pentuetta, jonka vanhemmat ei jotain kautta olisi sukua keskenään.

        Ainoa mitä voi tehdä, on jonkun muun rodun risteyttäminen kantaan. Näin on tehty dalmatiankoiran kohdalla Briteissä. Dalmatiankoiraan sekoitettiin pointteria ja näin saatiin terveitä geenejä sairaaseen popultaatioon.

        Dalmiksissa ei ole kai yhtäkään normaalin virtsa-aineenvaihdunnan omaavaa koiraa. Jokainen dalmis joko sairastaa virtsakiviä tai periyttää virtsakiviin sairastuttavaa geeniä. Kun ajattelen miten kipeä virtsakivivaiva on, niin tuntuu kamalalle, että sairaan rodun kasvattamista ei mikään eläinsuojelulakin kiellä...

        Huomioitavaa on myös se, että Briteissä oli ollut kova työ saada luutuneet päät käsittämään se, että rotu tarvii uutta verta. Mitenkään suuressa yhteisymmärryksessä ei tuota roturisteymää tehty, vaikka jokainen vähänkin normaalin ajattelykyvyn omaava ihminen käsittää että tuo oli hyvä teko.

        Itse olen sitä mieltä, että koiraroduilla, joilla sairastavuus on suurta ja jotka geenitestienkin mukaan ovat "läpisairaita" (geneettisesti terveitä koiria ei ole kuin pieni osa kannasta) pitäisi kasvattaminen lopettaa saman tien. Mutta tätäpä ei minulta kukaan kysy eikä mielipiteelläni sinänsä ole paljon väliä. Olen silti jopa sitä mieltä että eri koirarodut pitäisi vai ohjeellisesti määritellä rotumääritelmällä ja eri rotuja pitäisi yhdistää keskenään. Näin saataisiin paljon suuremmat populaatiot ja geneettinen vaihtelu nousisi reippaasti.

        Ihmettelen myös sitä, että kun tollerilla on niin paljon sukusiittoisuudesta johtuvia sairauksia, niin miksei siihen voi sekoittaa uudelleen niitä rotuja mistä se alunperin on tehty? Sehän on collien, noutajien ja spanielien risteymä. Olen tavannut muutamankin sekarotuisen koiran, joka on ollut aivan tollerin näköinen ja kokoinen. Ja niiden taustalla on ollut juuri collieita ja noutajia.

        Sama koskee muitakin rotuja, jotka eivät ole nk. alkuperäisrotuja vaan melko tuoreita risteytyksiä. Siitä vaan samat rodut uudelleen kattilaan ja katsomaan mitä siitä tulee - ainakin geneettistä vaihtelua :)


      • wanhaan aikaan takai
        marianneK kirjoitti:

        Jos kasvattajat haluavat jonkun tietyn ominaisuuden rotuun, he saavat sen siihen nopeimmin kun käyttävät tuota ominaisuutta voimakkaasti periyttäviä koiria. Nämä usein ovat sukulaisia keskenään. Monet valiot tulevat nimenomaan sukusiittoisista linjoista. Ja sukusiittoisuus altistaa perinnöllisille sairauksille.

        Räikeää sukusiitosta harvemmin nykyisin Suomessa tehdään koska täällä tiedetään sukusiitoksen ongelmat. Monissa roduissa on jo suosituksia siitä, että sukulaisuutta pitäisi välttää kun pentueita suunnitellaan. Mutta jos rotu on aloitettu muutamista yksilöistä (pullonkaula) kehittämään, niin vaikea on saada aikaan pentuetta, jonka vanhemmat ei jotain kautta olisi sukua keskenään.

        Ainoa mitä voi tehdä, on jonkun muun rodun risteyttäminen kantaan. Näin on tehty dalmatiankoiran kohdalla Briteissä. Dalmatiankoiraan sekoitettiin pointteria ja näin saatiin terveitä geenejä sairaaseen popultaatioon.

        Dalmiksissa ei ole kai yhtäkään normaalin virtsa-aineenvaihdunnan omaavaa koiraa. Jokainen dalmis joko sairastaa virtsakiviä tai periyttää virtsakiviin sairastuttavaa geeniä. Kun ajattelen miten kipeä virtsakivivaiva on, niin tuntuu kamalalle, että sairaan rodun kasvattamista ei mikään eläinsuojelulakin kiellä...

        Huomioitavaa on myös se, että Briteissä oli ollut kova työ saada luutuneet päät käsittämään se, että rotu tarvii uutta verta. Mitenkään suuressa yhteisymmärryksessä ei tuota roturisteymää tehty, vaikka jokainen vähänkin normaalin ajattelykyvyn omaava ihminen käsittää että tuo oli hyvä teko.

        Itse olen sitä mieltä, että koiraroduilla, joilla sairastavuus on suurta ja jotka geenitestienkin mukaan ovat "läpisairaita" (geneettisesti terveitä koiria ei ole kuin pieni osa kannasta) pitäisi kasvattaminen lopettaa saman tien. Mutta tätäpä ei minulta kukaan kysy eikä mielipiteelläni sinänsä ole paljon väliä. Olen silti jopa sitä mieltä että eri koirarodut pitäisi vai ohjeellisesti määritellä rotumääritelmällä ja eri rotuja pitäisi yhdistää keskenään. Näin saataisiin paljon suuremmat populaatiot ja geneettinen vaihtelu nousisi reippaasti.

        Ihmettelen myös sitä, että kun tollerilla on niin paljon sukusiittoisuudesta johtuvia sairauksia, niin miksei siihen voi sekoittaa uudelleen niitä rotuja mistä se alunperin on tehty? Sehän on collien, noutajien ja spanielien risteymä. Olen tavannut muutamankin sekarotuisen koiran, joka on ollut aivan tollerin näköinen ja kokoinen. Ja niiden taustalla on ollut juuri collieita ja noutajia.

        Sama koskee muitakin rotuja, jotka eivät ole nk. alkuperäisrotuja vaan melko tuoreita risteytyksiä. Siitä vaan samat rodut uudelleen kattilaan ja katsomaan mitä siitä tulee - ainakin geneettistä vaihtelua :)

        Bokserien kohdalla pitäis ainakin sit sotkee Englannin buldogia, keskikokoista snautseria ja mistäs löytyis ne loppuainekset.


      • marianneK
        wanhaan aikaan takai kirjoitti:

        Bokserien kohdalla pitäis ainakin sit sotkee Englannin buldogia, keskikokoista snautseria ja mistäs löytyis ne loppuainekset.

        Minä oon vaan kiinnostunut näistä jutuista. En ole eläinlääkäri enkä myöskään ole kasvattanut yhtään pentuetta.

        Onko bokseri engl.bullin ja snautserin sekoitus? Ja jotain muutakin mukana kenties? Kiinnostavaa.

        Olihan joku sekoittanut bokseriin corgia, siis sitä pembrokea, jolla on lyhyt häntä perinnöllisesti (osalla koirista töpö). Näin saatiin aikaan töpöhäntäinen bokseri. Tämä oli silloin kun typistyskiellosta alettiin puhua ääneen ja jotkut nyt ei vaan voineet KESTÄÄ ajatusta että koiralla (bokserilla) olisi häntä (voivoi - ajatella, että koiralla on häntä!!!). Tietääkseni tuo geneettistä töpöä periyttävä linja on edelleen olemassa.

        Vanha aika ei tule enää koskaan takas :( valitettavasti. Niin harvat koirat ovat omasta rodustaan jatkaneet sukua ja niin suuri osa jäänyt lisääntymättä kokonaan. Enemmän tai vähemmän suuri määrä joka rodusta on kadottanut geeniperimää sen takia, että on suosittu jotain tiettyjä ominaisuuksia jalostuksessa.

        Bokseri on verrattoman hieno koira luonteeltaan. Olin kerran kylässä bokseriperheessä ja pikkulapset hyppeli perheen boksujen yli ja törmäsivät niihin vähän väliä. Koirat vaan havahtuivat tai siirtyivät. Silloin kun koiran henkiset ominaisuudet ovat tuon kaltaiset, niin harmittaa todella, jos ne toisaalta ovat sairaita. Noilla kaikilla kolmella koiralla, joista puhun, oli yksi tai useampi perinnöllinen vika/sairaus :(
        Se koskee todella, jos koirista pitää ja välittää - ja jos vielä pitää ja välittää siitä perheestä jossa koirat ovat, niin moninkertainen ja syvä NYYYH!


      • ymmälläänoleva
        marianneK kirjoitti:

        Minä oon vaan kiinnostunut näistä jutuista. En ole eläinlääkäri enkä myöskään ole kasvattanut yhtään pentuetta.

        Onko bokseri engl.bullin ja snautserin sekoitus? Ja jotain muutakin mukana kenties? Kiinnostavaa.

        Olihan joku sekoittanut bokseriin corgia, siis sitä pembrokea, jolla on lyhyt häntä perinnöllisesti (osalla koirista töpö). Näin saatiin aikaan töpöhäntäinen bokseri. Tämä oli silloin kun typistyskiellosta alettiin puhua ääneen ja jotkut nyt ei vaan voineet KESTÄÄ ajatusta että koiralla (bokserilla) olisi häntä (voivoi - ajatella, että koiralla on häntä!!!). Tietääkseni tuo geneettistä töpöä periyttävä linja on edelleen olemassa.

        Vanha aika ei tule enää koskaan takas :( valitettavasti. Niin harvat koirat ovat omasta rodustaan jatkaneet sukua ja niin suuri osa jäänyt lisääntymättä kokonaan. Enemmän tai vähemmän suuri määrä joka rodusta on kadottanut geeniperimää sen takia, että on suosittu jotain tiettyjä ominaisuuksia jalostuksessa.

        Bokseri on verrattoman hieno koira luonteeltaan. Olin kerran kylässä bokseriperheessä ja pikkulapset hyppeli perheen boksujen yli ja törmäsivät niihin vähän väliä. Koirat vaan havahtuivat tai siirtyivät. Silloin kun koiran henkiset ominaisuudet ovat tuon kaltaiset, niin harmittaa todella, jos ne toisaalta ovat sairaita. Noilla kaikilla kolmella koiralla, joista puhun, oli yksi tai useampi perinnöllinen vika/sairaus :(
        Se koskee todella, jos koirista pitää ja välittää - ja jos vielä pitää ja välittää siitä perheestä jossa koirat ovat, niin moninkertainen ja syvä NYYYH!

        Hiukan minua kummastuttaa kuinka vaikea toisille on tehdä yhteistyötä, siis sairauksia vastaan.
        Joillekin on tärkeää vain osoittaa kuinka huonoja on toisten bokserit, omat toki ovat superia sekä luonteiltaan että terveydeltään.
        Aika epärealistinen käsitys monilla.
        Hyvänä (huonona) esimerkkinä tämä munuaisvika, joka on jakanut mielipiteitä aika voimakkaasti. Ainoastaan Ruotsissa on ryhdytty toimiin, jotta tilanteelle voitaisiin löytää jokin parannus.
        Saksa, kuten Suomi yrittää hiljentää sairauden pois. Kun siitä ei puhuta, sitä ei ole olemassa.


      • bobtailboy09
        marianneK kirjoitti:

        Minä oon vaan kiinnostunut näistä jutuista. En ole eläinlääkäri enkä myöskään ole kasvattanut yhtään pentuetta.

        Onko bokseri engl.bullin ja snautserin sekoitus? Ja jotain muutakin mukana kenties? Kiinnostavaa.

        Olihan joku sekoittanut bokseriin corgia, siis sitä pembrokea, jolla on lyhyt häntä perinnöllisesti (osalla koirista töpö). Näin saatiin aikaan töpöhäntäinen bokseri. Tämä oli silloin kun typistyskiellosta alettiin puhua ääneen ja jotkut nyt ei vaan voineet KESTÄÄ ajatusta että koiralla (bokserilla) olisi häntä (voivoi - ajatella, että koiralla on häntä!!!). Tietääkseni tuo geneettistä töpöä periyttävä linja on edelleen olemassa.

        Vanha aika ei tule enää koskaan takas :( valitettavasti. Niin harvat koirat ovat omasta rodustaan jatkaneet sukua ja niin suuri osa jäänyt lisääntymättä kokonaan. Enemmän tai vähemmän suuri määrä joka rodusta on kadottanut geeniperimää sen takia, että on suosittu jotain tiettyjä ominaisuuksia jalostuksessa.

        Bokseri on verrattoman hieno koira luonteeltaan. Olin kerran kylässä bokseriperheessä ja pikkulapset hyppeli perheen boksujen yli ja törmäsivät niihin vähän väliä. Koirat vaan havahtuivat tai siirtyivät. Silloin kun koiran henkiset ominaisuudet ovat tuon kaltaiset, niin harmittaa todella, jos ne toisaalta ovat sairaita. Noilla kaikilla kolmella koiralla, joista puhun, oli yksi tai useampi perinnöllinen vika/sairaus :(
        Se koskee todella, jos koirista pitää ja välittää - ja jos vielä pitää ja välittää siitä perheestä jossa koirat ovat, niin moninkertainen ja syvä NYYYH!

        Bruce Cattanach kiitos hänelle todella! pieni mutta tarpeellinen tekohengitys bokserin terveyden puolesta! ovat muuten olleet terveitä nää luonnontöpö linjaiset bokserit :) http://www.steynmere.com/index.html

        PS:)Luonnontöpöboksereiden terveyttä on tutkittu varsinkin selkärangastaan. Boksereilla (eräiden tutkimusten mukaan 60% boksereista on spondyloosi) yleisiä selkävikoja ei ole luonnontöpöistä boksereista ole löydetty ainuttakaan.!


      • juu niin ja näin
        bobtailboy09 kirjoitti:

        Bruce Cattanach kiitos hänelle todella! pieni mutta tarpeellinen tekohengitys bokserin terveyden puolesta! ovat muuten olleet terveitä nää luonnontöpö linjaiset bokserit :) http://www.steynmere.com/index.html

        PS:)Luonnontöpöboksereiden terveyttä on tutkittu varsinkin selkärangastaan. Boksereilla (eräiden tutkimusten mukaan 60% boksereista on spondyloosi) yleisiä selkävikoja ei ole luonnontöpöistä boksereista ole löydetty ainuttakaan.!

        Töpöhäntäisyys pysähtyi yhteen hyvin, hyvin vanhoelliseen patrioottiin nimeltä Peter Holzhausen. Jos sen risteytys kokeilun olis keksinyt tehdä joku saksalainen, olis vihreät valot palaneet asialle.
        Holzhausen pistää aina viimeiseen sakka vastaan jos jotain tautia tai vastavaa halutaan tutkia.
        Hyvä esimerkki tuo munuaisvika. Holzhausen vetoaa johonkin vuonna 1990 tehtyyn tutkimukseen, jotta ongelma ei ole merkittävä. Niin ja asiaan kuluu että suuri joukko vain nyökyttelee, "juu holzhausen sanoo niin ja holzhausen sanoo näin".


      • marianneK
        bobtailboy09 kirjoitti:

        Bruce Cattanach kiitos hänelle todella! pieni mutta tarpeellinen tekohengitys bokserin terveyden puolesta! ovat muuten olleet terveitä nää luonnontöpö linjaiset bokserit :) http://www.steynmere.com/index.html

        PS:)Luonnontöpöboksereiden terveyttä on tutkittu varsinkin selkärangastaan. Boksereilla (eräiden tutkimusten mukaan 60% boksereista on spondyloosi) yleisiä selkävikoja ei ole luonnontöpöistä boksereista ole löydetty ainuttakaan.!

        Nuohan on heinoja luonnontöpöt. Ja paljon kivamman näköinen kuin kirveellä pätkästy :(

        Tässä meidän kylässä on yksi kirveellä pätkäisty boksu joka on tuotu Liettuasta/Latviasta (en muista kumpi maa). Sekin tietenkin todella ihana luonne vaikka sen omistajat ei kai aina ole pitäneet siitä niin hyvää huolta. En tunne heitä hyvin enkä ole nähnyt huonoa kohtelua. Olen vain kuullut että heillä juodaan ja koira saattaa olla heitteillä silloin. Monen koiran luonne häiriintyy jos ei pidetä hyvää huolta, mutta bokseri kestää jotekin eri tavalla. Ei tule vihaiseksi/araksi (jos siis nuo kuulopuheet heitteillä olemisesta pitää paikkansa).

        En tiedä miten roturisteyttäminen vaikuttaisi bokserin luonteeseen. Sen ei soisi muuttuvan mihinkään. Esim. oma koirani (sakemanni) ei välitä yhtään kun leikitään, että onko minun käsi kepin ja hampaiden välissä. Saan itse varoa näppejäni. Mutta ystäväni bokseri ikäänkuin varoo että ei vahingossakaan ota kepistä kiinni sellaisesta kohtaa jossa on minun sormet. Oma seefferini ei varmasti varo minun sormia, vaikka sitä olisi siitä tuhat kertaa ojentanut.


      • ompi niissä
        marianneK kirjoitti:

        Nuohan on heinoja luonnontöpöt. Ja paljon kivamman näköinen kuin kirveellä pätkästy :(

        Tässä meidän kylässä on yksi kirveellä pätkäisty boksu joka on tuotu Liettuasta/Latviasta (en muista kumpi maa). Sekin tietenkin todella ihana luonne vaikka sen omistajat ei kai aina ole pitäneet siitä niin hyvää huolta. En tunne heitä hyvin enkä ole nähnyt huonoa kohtelua. Olen vain kuullut että heillä juodaan ja koira saattaa olla heitteillä silloin. Monen koiran luonne häiriintyy jos ei pidetä hyvää huolta, mutta bokseri kestää jotekin eri tavalla. Ei tule vihaiseksi/araksi (jos siis nuo kuulopuheet heitteillä olemisesta pitää paikkansa).

        En tiedä miten roturisteyttäminen vaikuttaisi bokserin luonteeseen. Sen ei soisi muuttuvan mihinkään. Esim. oma koirani (sakemanni) ei välitä yhtään kun leikitään, että onko minun käsi kepin ja hampaiden välissä. Saan itse varoa näppejäni. Mutta ystäväni bokseri ikäänkuin varoo että ei vahingossakaan ota kepistä kiinni sellaisesta kohtaa jossa on minun sormet. Oma seefferini ei varmasti varo minun sormia, vaikka sitä olisi siitä tuhat kertaa ojentanut.

        Liittyy siihen luonnontöpöön myös terveydellisiä riskejä. Ei kai englantilaisetkaan voi kieltää siihen liittyviä terveysriskejä.


      • joopas
        bokseriko kirjoitti:

        Miten munuaissairaudet vaivaavat 77% boksereista, eli mitkä ovat käytännön ongelmat pahimmillaan ja lievimmillään?

        Jokainen koira( kuten ihminenkin ) kantaa kymmeniä virheellisiä geenejä koskaan niihin sairastumatta. Joten on aivan naurettavaa ruvata huutelemaan koiran kantamasta virheellisestä geenistä?!? Haloo näihin ei ole edes luotettavia geenitestejä. Ja siltikin, kun kaikkiin sairauksiin saadaan geenitestit, ja jätetään ois jalostuksesta kaikki koirat jokta kanvaat jotakin viallista geeniä. Ei ole enää koiria ::) Että silleesti...järki käteen, huuteliat. Tuntuu että täällä huutelee ne joilla ei ole mitään tajua genetiikasta!


    • edelleen johdossa

      Näin viimeisimmät tilastot ja bokserit olivat kärjessä. Herääkin kysymys, kummat tekevät enemmön väärin, jalostajat vai ostajat ?

      • Qua vadis canis fami

        Tillanne on tietynlainen "pahaympyrä".

        Jokainen haluaa hienon, terveen, hyväluonteisen "maailmojenvalion".

        Lähtökohtana, "pieniihminen" ostaa bokserin pennun, hienon rotukoiran ja huomaa, että voi ja täytyy menestyä.
        Elikä siis menestyäkseen, on tuotava kaikki mahdollisimman positiivisesti esille. Luonnollisesti ihan ok.
        Sairaudet ja heikkoudet piiloitetaan. Sairaista pentuesisarista ei puhuta, eikä edes haluta kuulla mitään. Mahdolliset allergiat hoidetaan suuressa hiljaisuudessa, luusto välikuvataan (ongelma tapaukset hiljaisuudessa hautaan) ja niin edelleen, aina tuodaan vain paras esille.
        Koiraa valmennetaan huolella sekä näyttelyihin että käyttökokeisiin. Ihan ok, hyvinhän koirat hoidetaan, sekä näyttelyissä ja mahdollisesti kokeissa menestytään.
        Niin ja hups, meillä on taas super siitoskoira. Kasvattajat nyt innolla käyttämään menestynyttä tähteä.
        Kuka huijaa ja ketä huijataan ?

        Ympyrä sulkeutuu, meidän upea menestynyt koira saa erittäin lupaavia, terveitä, kauniita ja hyvä luonteisia pentuja.
        Tulee taas uusi lauma "pikkuihmisiä" hakemaan kasvattajalta pikku "ihmekoiranalkuja". Niiden pitää taas menestyä ja nostaa kasvattajan ja omistajiensa mieltä ja itsetuntoa.


      • allerginen boksu
        Qua vadis canis fami kirjoitti:

        Tillanne on tietynlainen "pahaympyrä".

        Jokainen haluaa hienon, terveen, hyväluonteisen "maailmojenvalion".

        Lähtökohtana, "pieniihminen" ostaa bokserin pennun, hienon rotukoiran ja huomaa, että voi ja täytyy menestyä.
        Elikä siis menestyäkseen, on tuotava kaikki mahdollisimman positiivisesti esille. Luonnollisesti ihan ok.
        Sairaudet ja heikkoudet piiloitetaan. Sairaista pentuesisarista ei puhuta, eikä edes haluta kuulla mitään. Mahdolliset allergiat hoidetaan suuressa hiljaisuudessa, luusto välikuvataan (ongelma tapaukset hiljaisuudessa hautaan) ja niin edelleen, aina tuodaan vain paras esille.
        Koiraa valmennetaan huolella sekä näyttelyihin että käyttökokeisiin. Ihan ok, hyvinhän koirat hoidetaan, sekä näyttelyissä ja mahdollisesti kokeissa menestytään.
        Niin ja hups, meillä on taas super siitoskoira. Kasvattajat nyt innolla käyttämään menestynyttä tähteä.
        Kuka huijaa ja ketä huijataan ?

        Ympyrä sulkeutuu, meidän upea menestynyt koira saa erittäin lupaavia, terveitä, kauniita ja hyvä luonteisia pentuja.
        Tulee taas uusi lauma "pikkuihmisiä" hakemaan kasvattajalta pikku "ihmekoiranalkuja". Niiden pitää taas menestyä ja nostaa kasvattajan ja omistajiensa mieltä ja itsetuntoa.

        Näinhän se ikävä kyllä vielä toistaiseksi menee :(
        Onneksi on tulossa pakolliseksi boksereille noi selkäkuvaus tulokset, ettei näitäkään ongelmia voida enää piilotella.

        Ja sitten on näitä omasta mielestään rehellisiä kasvattajia, jotka eivät edes kerro emän/isän mahdollisista myöhemmistä selkämuutoksista tai muista sairauksista kaikille sen kyseisen pentueen omistajille, puhumattakaan että päivittäisivät nettiin näitä tietoja julkisesti.. Siinä sitten pennun omistajaa syytellään ja ihmetellään asiaa, jos geenien takia tulee allergiaa tms. kun ei kyllä muilla ole ollut mitään, vaikka todellisuudessa tilanne olisikin aivan toinen. Mutta onneksi tälläisiä kasvattajia ei kyllä kovin kauaa muille suositella ja piiri pieni pyörii..


      • tavis harrastelija
        allerginen boksu kirjoitti:

        Näinhän se ikävä kyllä vielä toistaiseksi menee :(
        Onneksi on tulossa pakolliseksi boksereille noi selkäkuvaus tulokset, ettei näitäkään ongelmia voida enää piilotella.

        Ja sitten on näitä omasta mielestään rehellisiä kasvattajia, jotka eivät edes kerro emän/isän mahdollisista myöhemmistä selkämuutoksista tai muista sairauksista kaikille sen kyseisen pentueen omistajille, puhumattakaan että päivittäisivät nettiin näitä tietoja julkisesti.. Siinä sitten pennun omistajaa syytellään ja ihmetellään asiaa, jos geenien takia tulee allergiaa tms. kun ei kyllä muilla ole ollut mitään, vaikka todellisuudessa tilanne olisikin aivan toinen. Mutta onneksi tälläisiä kasvattajia ei kyllä kovin kauaa muille suositella ja piiri pieni pyörii..

        Mitkä ovat tällä hetkellä bokserin pahimmat terveydelliset ongelmat ?
        Jos siis ajatellaan ihan tavisharrastajan koiraksi ajateltuna.


      • no ekana
        tavis harrastelija kirjoitti:

        Mitkä ovat tällä hetkellä bokserin pahimmat terveydelliset ongelmat ?
        Jos siis ajatellaan ihan tavisharrastajan koiraksi ajateltuna.

        No ensimmäisenä tulee mieleen allergiat, atopiat, selkä ja muut luusto/nivel-ongelmat, liian lyhyeksi jalostettu kuono (näin kesähelteillä huono jäähdytyskyky..). Kaikki terveydelliset ongelmat kulkee aina koiran mukana, oli sitten kotikoirasta kyse tai harrastuskoirasta, niin aina ne edestä löytää..


      • ????
        no ekana kirjoitti:

        No ensimmäisenä tulee mieleen allergiat, atopiat, selkä ja muut luusto/nivel-ongelmat, liian lyhyeksi jalostettu kuono (näin kesähelteillä huono jäähdytyskyky..). Kaikki terveydelliset ongelmat kulkee aina koiran mukana, oli sitten kotikoirasta kyse tai harrastuskoirasta, niin aina ne edestä löytää..

        Miten sitten voisi jalostuksella vähentää tai poistaa allergiat ja atopiat ?
        Olisiko mitään keinoja ?


      • maalaisjärkee vai ei
        ???? kirjoitti:

        Miten sitten voisi jalostuksella vähentää tai poistaa allergiat ja atopiat ?
        Olisiko mitään keinoja ?

        No ihan omakohtaisesta kokemuksesta voin oman koirani kohdalla kertoa.. piti tulla kasvattajalle jalostuskäyttöön, vuoden ikäisenä tullut ruoka-allergiaa= ei tule jalostuskäyttöön omasta tahdostani. Mitä hiton järkeä on käyttää tietoisesti ns. huonolaatuista jalostusmateriaalia, jos kerran terveitäkin yksilöitä on olemassa ja nyt puhun sentään omasta koirastani, joten moni muukin sairaan koiran omistaja (oli kyseessä sitten selkäongelmat, sydänvika, allergia tms.) voisi tätä asiaa pohtia ennen jalostuskäyttöä :) Voihan olla että seuraava sukupolvi on näennäisesti terve, mutta kantaa geeneissään "vikaa" joka periytyy eteenpäin ja ns. hyppää sukupolven yli, mutta ongelma ilmenee taas jossain toisessa sukupolvessa.. jokainen rekisteröity kasvattaja on joutunut sen verran perehtymään genetiikkaan, että nämä asiat pitäisi olla päivän selviä.


      • ei mitään hätää
        maalaisjärkee vai ei kirjoitti:

        No ihan omakohtaisesta kokemuksesta voin oman koirani kohdalla kertoa.. piti tulla kasvattajalle jalostuskäyttöön, vuoden ikäisenä tullut ruoka-allergiaa= ei tule jalostuskäyttöön omasta tahdostani. Mitä hiton järkeä on käyttää tietoisesti ns. huonolaatuista jalostusmateriaalia, jos kerran terveitäkin yksilöitä on olemassa ja nyt puhun sentään omasta koirastani, joten moni muukin sairaan koiran omistaja (oli kyseessä sitten selkäongelmat, sydänvika, allergia tms.) voisi tätä asiaa pohtia ennen jalostuskäyttöä :) Voihan olla että seuraava sukupolvi on näennäisesti terve, mutta kantaa geeneissään "vikaa" joka periytyy eteenpäin ja ns. hyppää sukupolven yli, mutta ongelma ilmenee taas jossain toisessa sukupolvessa.. jokainen rekisteröity kasvattaja on joutunut sen verran perehtymään genetiikkaan, että nämä asiat pitäisi olla päivän selviä.

        Ei bokseri ole kaikkein sairain koirarotu, Englannin Buldoggi on vieläkin sairaampi.


      • niinpä niin..
        ei mitään hätää kirjoitti:

        Ei bokseri ole kaikkein sairain koirarotu, Englannin Buldoggi on vieläkin sairaampi.

        Jos luontoäiti hoitaisi asian, niin kyseistä rotua ei edes olisi olemassa.. kun eivät kerta pysty normaalisti edes astumaan ja synnytykset on riskialttiita ison pään ja hartialinjan vuoksi..


      • ?=)(/&%
        niinpä niin.. kirjoitti:

        Jos luontoäiti hoitaisi asian, niin kyseistä rotua ei edes olisi olemassa.. kun eivät kerta pysty normaalisti edes astumaan ja synnytykset on riskialttiita ison pään ja hartialinjan vuoksi..

        Sitä mä olen joskus ihmetelly, jotta miksei eläinsuojelijat puutu näiden sairaiden rotujen jalostukseen.
        On muistettava että suuri osa näistä sairaista koirista kärsii oman perintönsä lieveilmiöitä koko ikänsä. Ei ole vain hetken kipu ja tuska.


      • bruuuuuuuuuuno
        ei mitään hätää kirjoitti:

        Ei bokseri ole kaikkein sairain koirarotu, Englannin Buldoggi on vieläkin sairaampi.

        Bokserilla esiintyy harmillisen yleisesti lähes kaikkia koirilla esiintyviä, perinnöllisiä sairauksia: bokseri onkin jo pitkään ollut Agrian sairastavuustilaston kärkirotu.


      • ei tietova
        bruuuuuuuuuuno kirjoitti:

        Bokserilla esiintyy harmillisen yleisesti lähes kaikkia koirilla esiintyviä, perinnöllisiä sairauksia: bokseri onkin jo pitkään ollut Agrian sairastavuustilaston kärkirotu.

        Tyhmänä joudun kysymään.


      • terveyttä etsimässä
        ei tietova kirjoitti:

        Tyhmänä joudun kysymään.

        Kun lukee tätä sairaskertomusta ja minun tyttäreni haluaa bokserin pennun.
        Mitenkähän tässäkin käy ?


      • atopiaa..
        ei tietova kirjoitti:

        Tyhmänä joudun kysymään.

        Atopia esiintyy kutinana, nivuset, korvat, tassut, takapuoli.. punoitus, kutina, karvojen lähtö jne. Atopian aiheuttajia esim. eläinepiteelit, pölypunkit, väriaineet, kemikaalit ym ym..


      • terveys on +
        terveyttä etsimässä kirjoitti:

        Kun lukee tätä sairaskertomusta ja minun tyttäreni haluaa bokserin pennun.
        Mitenkähän tässäkin käy ?

        Ettei tyttäresi opi hyväksymään sairaaksi jalostamista, niin sinun kannattaa koittaa saada hänet kunnioittamaan joitain terveempiä rotuja ja valitsemaan sellaisen. Näytä vaikkapa mallia, kuinka itse suhtaudut ryhdikkäästi koirarotujen terveystilanteiden seurantaan ja kannatat sairaiden koirien käyttämisen jalostukseen lopetettavaksi.


      • ihan hatuttaaaaaa!!!
        niinpä niin.. kirjoitti:

        Jos luontoäiti hoitaisi asian, niin kyseistä rotua ei edes olisi olemassa.. kun eivät kerta pysty normaalisti edes astumaan ja synnytykset on riskialttiita ison pään ja hartialinjan vuoksi..

        siis ei enkkubullit mitää sairaimpia koiria oo!! ranskanbulldoggit on. ja mitä siitä vaikka noil o pikkase raskas synnytys ja iso pää!!! ne ovat ihanii koirii ja hyväluontosia!!!!!! ei kannattais haukkua bulleja!!!!! musta on just ihanaa, kun on jalostettu tämmönen lapsiystävällinen ja sulonen rotu!!! se on vaa yleistys et bulleilla on hengitysvaikeuksii ja kuolee nuoreen esim. jotaa 4v. ku ne on ni muka kuolee!!! ei oo totta!!! bullin keskimääränen elinikä on n. 10vuotta ja se riittää mulle!!! kannatan kaikkia bulli-ihmisiä!!! kukaan tässä keskustelussa ei varmaaa oo mun kaa samaa mieltä, mut mä en kuulkaas välitä!!! pitäkää ite "terveet" anatolianpaimenkoiranne tai seisojanne tai jotkut sekarotuset piskit!!! ne sekarotuset ei aina ooo niit terveimpii tiedoks teille vaa ihmiset!!!!!!!!!!!


      • hjjgyutb

        Itse en ainakaan enää toista bokseria hanki, niin surullista ja sydäntäsärkevää on seurata sairaan koiran kärsimyksiä! On epilepsiaa, selkävikaa yms. ja ikää vasta 4 vuotta. Mitä mahtavin rotu, mutta ei kiitos enää. Seuraavan koirarodun valinnan ykköskriteereitä terveys!!!


      • viisitoistavuotta
        ei mitään hätää kirjoitti:

        Ei bokseri ole kaikkein sairain koirarotu, Englannin Buldoggi on vieläkin sairaampi.

        Hyvä


      • Anonyymi
        allerginen boksu kirjoitti:

        Näinhän se ikävä kyllä vielä toistaiseksi menee :(
        Onneksi on tulossa pakolliseksi boksereille noi selkäkuvaus tulokset, ettei näitäkään ongelmia voida enää piilotella.

        Ja sitten on näitä omasta mielestään rehellisiä kasvattajia, jotka eivät edes kerro emän/isän mahdollisista myöhemmistä selkämuutoksista tai muista sairauksista kaikille sen kyseisen pentueen omistajille, puhumattakaan että päivittäisivät nettiin näitä tietoja julkisesti.. Siinä sitten pennun omistajaa syytellään ja ihmetellään asiaa, jos geenien takia tulee allergiaa tms. kun ei kyllä muilla ole ollut mitään, vaikka todellisuudessa tilanne olisikin aivan toinen. Mutta onneksi tälläisiä kasvattajia ei kyllä kovin kauaa muille suositella ja piiri pieni pyörii..

        Kymmenen vuotta on mennyt, tuosta komentista, ja.... Tilanne ei ole parantunut yhtään. Lisää kuvauksia, lisää rajoituksia ja lisää rajoitusten ja totuuden kiertelyä. Bokserin terveys, on tänään huonompi, kuin 10 vuotta sitten. Siis suuntana syöksykierre sairauksien kuiluun.


    • terveys on +

      Olen myös sitä mieltä, että on eläinrääkkäystä jatkaa jalostusta sellaisten koirarotujen osalta, joista ei voida enää kuinkaan saada terveitä, koska riittävästi terveitä yksilöitä ei enää jalostukseen löydy. Viimeiset terveet rodun edustajat saavat koottua niin tiiviin jalostuspohjan, että sukusiitos päätyy rodun seuraavaksi tuhoksi.

      Koira ei kuole lajina sukupuuttoon, jos joidenkin sen rotujen jalostus keskeytettäisiin väistämättömän sairastelevuuden vuoksi.

      • eläinsuojelu on ,

        On aivan päivänselvää, että tulevaisuudessa eläinsuojelu tulee kiinittämään huomionsa, yhä voimakkaammin näihin sairaisiin koirarotuihin.
        Bokseri on etunenässä niistä roduista puhuttaessa joiden rekisteröinti ja jalostus tulee lopettaa.


      • sairaat rodut"
        eläinsuojelu on , kirjoitti:

        On aivan päivänselvää, että tulevaisuudessa eläinsuojelu tulee kiinittämään huomionsa, yhä voimakkaammin näihin sairaisiin koirarotuihin.
        Bokseri on etunenässä niistä roduista puhuttaessa joiden rekisteröinti ja jalostus tulee lopettaa.

        Eläinsuojelijoilla on itselläänkin niin paljon sairaita rotuja koirinaan, etteivät he kehtaa puuttua tuollaiseen asiaan.


      • aina sanottiin
        sairaat rodut" kirjoitti:

        Eläinsuojelijoilla on itselläänkin niin paljon sairaita rotuja koirinaan, etteivät he kehtaa puuttua tuollaiseen asiaan.

        Ennen wanhaan sanottiin "eläinsuojelu ei piittaa korvien typistämisestä", kuinka sitten kävi.
        Seuraavaksi sanottiin, "eläinsuojelu ei pittaa häntientypistämisestä, niillä on itellä,,"

        Nyt sanotaan eläinsuojelu ei piittaa perinnöllisistä sairauksista,,,älkää luulko. Kieltoja on jo joissakin maissa tulossa.


      • terveys kyseessä"
        aina sanottiin kirjoitti:

        Ennen wanhaan sanottiin "eläinsuojelu ei piittaa korvien typistämisestä", kuinka sitten kävi.
        Seuraavaksi sanottiin, "eläinsuojelu ei pittaa häntientypistämisestä, niillä on itellä,,"

        Nyt sanotaan eläinsuojelu ei piittaa perinnöllisistä sairauksista,,,älkää luulko. Kieltoja on jo joissakin maissa tulossa.

        Typistämiset eivät ole mitään terveysongelmia, vaan niillä vähennetään koirien kommunikointikykyä.


      • sattuu mikä vaan
        terveys kyseessä" kirjoitti:

        Typistämiset eivät ole mitään terveysongelmia, vaan niillä vähennetään koirien kommunikointikykyä.

        Niin typistäminen kuin spondulosia, molemmat sattuvat koiraan. Oli siinä mikä tahansa kyseessä.


      • historialääkäri
        sattuu mikä vaan kirjoitti:

        Niin typistäminen kuin spondulosia, molemmat sattuvat koiraan. Oli siinä mikä tahansa kyseessä.

        Ennen typistämistä kiellettiin koiratappelut ja rottajahdit.


      • kärppä....
        historialääkäri kirjoitti:

        Ennen typistämistä kiellettiin koiratappelut ja rottajahdit.

        Ennen ei tutkittu koiria eli oikeaa tietoa niiden terveydestä ei ollut saatavilla.Kyllä nykyäänkin on terveitä boksereita.Pitää vaan osata etsiä sellainen kasvattaja,joka rehellisesti pystyy kertomaan sairauksista ja ei itse käytä sairaita koiria jalostukseen.Pelkkä ulkonäkö ei ole mikään ihmeitätekevä asia vaan luonne ja se terveys.Pitää vaan muistaa,että ei ole olemassa keinoa,jolla voitaisiin elävä olio jlostaa täysin terveeksi.Eihän me ihmisetkään olla terveitä vaan jokaisen suvussa esiintyy sairauksia,toisilla enemmän,toisilla vähemmän.


      • tällaisia aatoksia
        kärppä.... kirjoitti:

        Ennen ei tutkittu koiria eli oikeaa tietoa niiden terveydestä ei ollut saatavilla.Kyllä nykyäänkin on terveitä boksereita.Pitää vaan osata etsiä sellainen kasvattaja,joka rehellisesti pystyy kertomaan sairauksista ja ei itse käytä sairaita koiria jalostukseen.Pelkkä ulkonäkö ei ole mikään ihmeitätekevä asia vaan luonne ja se terveys.Pitää vaan muistaa,että ei ole olemassa keinoa,jolla voitaisiin elävä olio jlostaa täysin terveeksi.Eihän me ihmisetkään olla terveitä vaan jokaisen suvussa esiintyy sairauksia,toisilla enemmän,toisilla vähemmän.

        Ei sellaisia bokserin kasvattajia edes ole, joille luonne ja se terveys olisi tärkeintä.
        Jos bokseri ei näytä bokserilta, niin se on vain joku keskikokoinen koira, kuten mali tai sakemanni.


      • kalen
        eläinsuojelu on , kirjoitti:

        On aivan päivänselvää, että tulevaisuudessa eläinsuojelu tulee kiinittämään huomionsa, yhä voimakkaammin näihin sairaisiin koirarotuihin.
        Bokseri on etunenässä niistä roduista puhuttaessa joiden rekisteröinti ja jalostus tulee lopettaa.

        no, ihminen tuhoaa luontoa = täytyisikö ihminen lopettaa?


      • hirveä olento
        kalen kirjoitti:

        no, ihminen tuhoaa luontoa = täytyisikö ihminen lopettaa?

        Ihminen tuhoaa koko maapallon ja aiheuttaa kärsimystä omallekin lajilleen. Maailmanloppu saisi ihmisen kohdalla tulla.


      • weirdot...!!!!!
        hirveä olento kirjoitti:

        Ihminen tuhoaa koko maapallon ja aiheuttaa kärsimystä omallekin lajilleen. Maailmanloppu saisi ihmisen kohdalla tulla.

        paraskin puhuja, itekki oot ihminen!!!!!


      • hirveä olento
        weirdot...!!!!! kirjoitti:

        paraskin puhuja, itekki oot ihminen!!!!!

        Missä vaiheessa sanoin itseäni syyttömäksi ? Sanoin >>koko ihmiskunta>>, eli enköhän kuulu itse siihen samaan ? Ja enköhän tiedä, mitä tekstini tarkoittaa ?

        Mutta olen sitä mieltä, että ihmiskunta saisi kuolla sukupuuttoon, jotta koko luonto saisi meiltä tuholaislajilta jälleen rauhan, emmekä rääkkäisi kotieläimiä.

        Oliko toi viestis läppä ? Vai kannatatko ihmiskunnan säilymistä, jos omasta päätöksestäsi olisi kiinni ?


      • hirveä ihminen
        hirveä olento kirjoitti:

        Missä vaiheessa sanoin itseäni syyttömäksi ? Sanoin >>koko ihmiskunta>>, eli enköhän kuulu itse siihen samaan ? Ja enköhän tiedä, mitä tekstini tarkoittaa ?

        Mutta olen sitä mieltä, että ihmiskunta saisi kuolla sukupuuttoon, jotta koko luonto saisi meiltä tuholaislajilta jälleen rauhan, emmekä rääkkäisi kotieläimiä.

        Oliko toi viestis läppä ? Vai kannatatko ihmiskunnan säilymistä, jos omasta päätöksestäsi olisi kiinni ?

        En siis aivan kirjoittanut >>koko ihmiskunta>>, mutta >>maailmanloppu ihmisen kohdalla>> tarkoittaa varmaankin samaa.

        Mikä oli viestisi pointti, weirdot...!!!!! ?


      • itkeä-vai-nauraa
        hirveä ihminen kirjoitti:

        En siis aivan kirjoittanut >>koko ihmiskunta>>, mutta >>maailmanloppu ihmisen kohdalla>> tarkoittaa varmaankin samaa.

        Mikä oli viestisi pointti, weirdot...!!!!! ?

        Onkos hiukan mittasuhteet hävinnyt, jos sekoitetaan bokserien terveystilanne ja maailmanloppu ?


      • kukkistäti
        tällaisia aatoksia kirjoitti:

        Ei sellaisia bokserin kasvattajia edes ole, joille luonne ja se terveys olisi tärkeintä.
        Jos bokseri ei näytä bokserilta, niin se on vain joku keskikokoinen koira, kuten mali tai sakemanni.

        Bokserin rakenne on bokserin rakenne. Eteenkin bokserin pään hienouksien oppimiseen menee vuosia. Jos et tunne bokserin päätä, et tunne bokseria. PISTE


      • njtsrj
        itkeä-vai-nauraa kirjoitti:

        Onkos hiukan mittasuhteet hävinnyt, jos sekoitetaan bokserien terveystilanne ja maailmanloppu ?

        joka koirarodulla on omat perinnölliset sairautensa/jalostuksen aiheuttamat ongelmat,siitä nyt ei mihinkään pääse. esim sakemanneilla liian laskeva selkä. Ainoastaan vastuuntuntoisella jalostuksella voi asiaa parantaa. Monta kertaa on tuurista kiinni,saatko terveen vai sairaan,vaikka kuinka on raustat syynätty. Oma ensimmäinen boksuni oli tästä sairaimmasta päästä allergioineen ja lonkkavikoineen. Toisellani taasen ei ole ainkaan vielä mitään vikaa todettu.
        Ennen ei rotuja edes näin tarkkaan syynätty mitä nykyään tehdään. Ennen valittiin rodun käyttötarkoituksen mukaan se menestynein jalostukseen esim.suomen lapinkoirien jalostuksessa oli aikanaan vain ne muutamat "hyvät" urokset joilla sitten astuttiin kynnelle kykenevät nartut hyvien koirien toivossa,jonka seurauksena sukusiitos prosentit nousivat kattoon,lähes kaikki lapinkoirat ovat jollain tapaa sukua toisilleen edelleen.
        Lisääntyneen tietoisuuden ja testauksen myötä myös näitä sairauksia löytyy koko ajan lisää(eihän vielä 60-70v.sitten ollut edes RTG:tä jolla olisi koirien lonkkia/selkiä kuvattu ja yleensä jos koiralla jotain vikaa oli tuli samantien kuula kalloon.. ei koiria samalla tavalla hyysätty silloin kun nykyään). Eihän vielä esim. 30vuotta sitten ollut olemassa dementiaa/alzheimeria,ne ihmiset olivat vain vanhuuden höperöitä tai kylähulluja. Nyt kun näille sairauksille on saatu hienot nimet,puhutaan siitä miten muistisairaudet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti.
        Samalla uskomuksella menee: seropit ovat terveempiä kuin rotupit,vaikka tätä ei voida millään tavalla todistaa,koska harvemmat seropin omistajat käyttävät koiriaan kuvauksissa tai muissa terveyttä mittaavissa testeissä.. ja vaikka käyttäisivät,eivät nämä tulokset mene minnekään tilastoihin.
        Enkä nyt puolustele asiaa millään,on totta että bokseri on sairaampia rotujamme,mutta ei sitä kyllä pitäisi jalostuksesta poistaa,pitäisi vaan määrittää jalostukseen tiukat säännöt tai sallia muutamia risteymiä rodun terveydentilan parantamiseksi.


      • kelkkailija kuusaalt
        njtsrj kirjoitti:

        joka koirarodulla on omat perinnölliset sairautensa/jalostuksen aiheuttamat ongelmat,siitä nyt ei mihinkään pääse. esim sakemanneilla liian laskeva selkä. Ainoastaan vastuuntuntoisella jalostuksella voi asiaa parantaa. Monta kertaa on tuurista kiinni,saatko terveen vai sairaan,vaikka kuinka on raustat syynätty. Oma ensimmäinen boksuni oli tästä sairaimmasta päästä allergioineen ja lonkkavikoineen. Toisellani taasen ei ole ainkaan vielä mitään vikaa todettu.
        Ennen ei rotuja edes näin tarkkaan syynätty mitä nykyään tehdään. Ennen valittiin rodun käyttötarkoituksen mukaan se menestynein jalostukseen esim.suomen lapinkoirien jalostuksessa oli aikanaan vain ne muutamat "hyvät" urokset joilla sitten astuttiin kynnelle kykenevät nartut hyvien koirien toivossa,jonka seurauksena sukusiitos prosentit nousivat kattoon,lähes kaikki lapinkoirat ovat jollain tapaa sukua toisilleen edelleen.
        Lisääntyneen tietoisuuden ja testauksen myötä myös näitä sairauksia löytyy koko ajan lisää(eihän vielä 60-70v.sitten ollut edes RTG:tä jolla olisi koirien lonkkia/selkiä kuvattu ja yleensä jos koiralla jotain vikaa oli tuli samantien kuula kalloon.. ei koiria samalla tavalla hyysätty silloin kun nykyään). Eihän vielä esim. 30vuotta sitten ollut olemassa dementiaa/alzheimeria,ne ihmiset olivat vain vanhuuden höperöitä tai kylähulluja. Nyt kun näille sairauksille on saatu hienot nimet,puhutaan siitä miten muistisairaudet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti.
        Samalla uskomuksella menee: seropit ovat terveempiä kuin rotupit,vaikka tätä ei voida millään tavalla todistaa,koska harvemmat seropin omistajat käyttävät koiriaan kuvauksissa tai muissa terveyttä mittaavissa testeissä.. ja vaikka käyttäisivät,eivät nämä tulokset mene minnekään tilastoihin.
        Enkä nyt puolustele asiaa millään,on totta että bokseri on sairaampia rotujamme,mutta ei sitä kyllä pitäisi jalostuksesta poistaa,pitäisi vaan määrittää jalostukseen tiukat säännöt tai sallia muutamia risteymiä rodun terveydentilan parantamiseksi.

        Kyllä nyt puhutaan vaikeista asioista. Vanha sanonta jotta "vauhdissa olevaa kelkaa on vaikea pysäyttää mäessä", pitää vain tässä kohtaa aivan lian hyvin paikanssa.
        Aikaisempi kirjoittaja meni vähän historian havinoihin ja lapinkoiriin. Ei tarvitse hypätä lappiin, jos katsotaan bokserien sukulaisuutta keskenään.

        Bokseri on jalostettu hyvin pienestä koirakannasta ja rankalla sisäsiitoksella alusta asti.
        Kaikki ne höpötykset "jalostettu alunalkajaan työkoiraksi", on turhanpäiväistä satua.
        Kaikki koirat polveutuvat tiukasti vuonna 1933 syntyneestä Lustig v Dom;ista. Lustig on 2-2 sisäsiitos, sekä muutkin sukutaulun koirat ovat erittäin sisäsiittoisia.
        Lustig on siis syntynyt vajaa 40v rotuyhdistyksen perustamisesta. Niilä koirilla ei ollut mitään käyttötarkoitusta, tai jos oli käyttötarkoitus, se oli "olla kaunis".
        Ei auta syytellä toisiamme, kuka tekee oikein tai väärin.
        Satunnaisesti on syntynyt, sekä varmaan tulee syntymään edelleenkin joitakin hyviä, terveitäkin koiria, ei kuitenkaan mitenkään johdonmukaisesti.
        Jos haluaisimme tehdä asian hyväksi jotain, niin pitäisi kai löytää kansainvälinen yhteistyö sektori, jossa ehkä teoriassa saisimme muutettua kelkan suuntaa tai edes vauhtia hidastettua.


      • koko kanta sairas
        njtsrj kirjoitti:

        joka koirarodulla on omat perinnölliset sairautensa/jalostuksen aiheuttamat ongelmat,siitä nyt ei mihinkään pääse. esim sakemanneilla liian laskeva selkä. Ainoastaan vastuuntuntoisella jalostuksella voi asiaa parantaa. Monta kertaa on tuurista kiinni,saatko terveen vai sairaan,vaikka kuinka on raustat syynätty. Oma ensimmäinen boksuni oli tästä sairaimmasta päästä allergioineen ja lonkkavikoineen. Toisellani taasen ei ole ainkaan vielä mitään vikaa todettu.
        Ennen ei rotuja edes näin tarkkaan syynätty mitä nykyään tehdään. Ennen valittiin rodun käyttötarkoituksen mukaan se menestynein jalostukseen esim.suomen lapinkoirien jalostuksessa oli aikanaan vain ne muutamat "hyvät" urokset joilla sitten astuttiin kynnelle kykenevät nartut hyvien koirien toivossa,jonka seurauksena sukusiitos prosentit nousivat kattoon,lähes kaikki lapinkoirat ovat jollain tapaa sukua toisilleen edelleen.
        Lisääntyneen tietoisuuden ja testauksen myötä myös näitä sairauksia löytyy koko ajan lisää(eihän vielä 60-70v.sitten ollut edes RTG:tä jolla olisi koirien lonkkia/selkiä kuvattu ja yleensä jos koiralla jotain vikaa oli tuli samantien kuula kalloon.. ei koiria samalla tavalla hyysätty silloin kun nykyään). Eihän vielä esim. 30vuotta sitten ollut olemassa dementiaa/alzheimeria,ne ihmiset olivat vain vanhuuden höperöitä tai kylähulluja. Nyt kun näille sairauksille on saatu hienot nimet,puhutaan siitä miten muistisairaudet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti.
        Samalla uskomuksella menee: seropit ovat terveempiä kuin rotupit,vaikka tätä ei voida millään tavalla todistaa,koska harvemmat seropin omistajat käyttävät koiriaan kuvauksissa tai muissa terveyttä mittaavissa testeissä.. ja vaikka käyttäisivät,eivät nämä tulokset mene minnekään tilastoihin.
        Enkä nyt puolustele asiaa millään,on totta että bokseri on sairaampia rotujamme,mutta ei sitä kyllä pitäisi jalostuksesta poistaa,pitäisi vaan määrittää jalostukseen tiukat säännöt tai sallia muutamia risteymiä rodun terveydentilan parantamiseksi.

        Kun koko kanta on jo sairauksien vankina ? Mistäs löydät enää terveitä boksereita (ainakaan riittävästi) parantamaan rodun terveyttä ?


      • jooojooo jooonooo
        koko kanta sairas kirjoitti:

        Kun koko kanta on jo sairauksien vankina ? Mistäs löydät enää terveitä boksereita (ainakaan riittävästi) parantamaan rodun terveyttä ?

        Ehkä juuri siksi tuntuu jotenkin koomiselta tämä mahtava pateettisuus, jota osa kanssa sisariamme pursuaa. Hirveesti ei ole todellisuudessa tehtävissä. Siihen on montakin syytä.
        -Suomella on häviävän pieni merkitys bokserin kehitykseen
        -Saksalle riittä kunhan julkisivu on selkeä, teatteria
        -jalostusta ohjaa tällä hetkellä huonosti järjestäytyneet Italia ja Espania, sekä nippu vanhaa itäblokkia, raha puhuu
        -ei ole yhtään tarpeeksi laajaa tahoa joka toimisi yhtenäisesti terveyden eteen, esim. pohjoismaat tai vastaavaa
        jne. jne.

        "ja minä itse, miksi näitä mietin,,,"


      • koko kanta sairas
        jooojooo jooonooo kirjoitti:

        Ehkä juuri siksi tuntuu jotenkin koomiselta tämä mahtava pateettisuus, jota osa kanssa sisariamme pursuaa. Hirveesti ei ole todellisuudessa tehtävissä. Siihen on montakin syytä.
        -Suomella on häviävän pieni merkitys bokserin kehitykseen
        -Saksalle riittä kunhan julkisivu on selkeä, teatteria
        -jalostusta ohjaa tällä hetkellä huonosti järjestäytyneet Italia ja Espania, sekä nippu vanhaa itäblokkia, raha puhuu
        -ei ole yhtään tarpeeksi laajaa tahoa joka toimisi yhtenäisesti terveyden eteen, esim. pohjoismaat tai vastaavaa
        jne. jne.

        "ja minä itse, miksi näitä mietin,,,"

        Bokseri on yksi pahimmin ylisuosiosta ja ulkomuotojalostuksesta kärsineistä koiraroduista, joiden maailmanlaajuinen populaatio on jo terveysriskien piirittämä. Mahdollisesti boksun kanta on yksilömäärään suhteutettuna jopa huonokuntoisempi terveydeltään kuin minkään muun koirarodun. Rodun pelastamiseksi ei ole tehtävissä enää melkein mitään, sillä niin harvassa ovat viimeiset terveet bokserit, enkä tarkoita pelkästään Suomesta löytyviä koiria, vaan koko maailmasta. Sairaudet leviävät vain suvusta toiselle, yritetään jalostuksessa ja kasvatuksessa olla sitten kuinka tarkkoja hyvänsä. Kunnollinen terveys on bokserikannalta jo tuhoon tuomittua. Bokserin jalostus ja kasvatus olisi vaatinut järkeä ja tarkkuutta jo vuosikymmeniä sitten. Nyt on liian myöhäistä.


      • reuhaajiin kyllästyn
        koko kanta sairas kirjoitti:

        Bokseri on yksi pahimmin ylisuosiosta ja ulkomuotojalostuksesta kärsineistä koiraroduista, joiden maailmanlaajuinen populaatio on jo terveysriskien piirittämä. Mahdollisesti boksun kanta on yksilömäärään suhteutettuna jopa huonokuntoisempi terveydeltään kuin minkään muun koirarodun. Rodun pelastamiseksi ei ole tehtävissä enää melkein mitään, sillä niin harvassa ovat viimeiset terveet bokserit, enkä tarkoita pelkästään Suomesta löytyviä koiria, vaan koko maailmasta. Sairaudet leviävät vain suvusta toiselle, yritetään jalostuksessa ja kasvatuksessa olla sitten kuinka tarkkoja hyvänsä. Kunnollinen terveys on bokserikannalta jo tuhoon tuomittua. Bokserin jalostus ja kasvatus olisi vaatinut järkeä ja tarkkuutta jo vuosikymmeniä sitten. Nyt on liian myöhäistä.

        Valitettavasti tossa edellä kirjoitetaan täyttä totta.
        Kuvottavaa tässä on se että samanaikaisesti läskiperseet huutavat ja reuhaavat milloin mistäkin sanamuodosta JTO:ssa, taikka vastaavaa.
        Pari viimeistä vuosikymmentä on menty huonompaan suuntaan ja reuhaaminen vain lisääntynyt.
        Tee siinä sitten yhteistyötä.


      • justjuujuulia
        reuhaajiin kyllästyn kirjoitti:

        Valitettavasti tossa edellä kirjoitetaan täyttä totta.
        Kuvottavaa tässä on se että samanaikaisesti läskiperseet huutavat ja reuhaavat milloin mistäkin sanamuodosta JTO:ssa, taikka vastaavaa.
        Pari viimeistä vuosikymmentä on menty huonompaan suuntaan ja reuhaaminen vain lisääntynyt.
        Tee siinä sitten yhteistyötä.

        taitaa se JTO kuitenkin olla tuossa terveyden parannusyrityksessä aika tärkeä asia vaimitensenytmeni? Eikö silloin juuri ole hyvä asia, että se herättää tunteita ja sen tiimoilta pilkkua viilataan? Kun asioita tehdään liian suurpiirteisesti, ei tule kuin kusipäisiä lapsia..


      • uyfgr-ufr
        justjuujuulia kirjoitti:

        taitaa se JTO kuitenkin olla tuossa terveyden parannusyrityksessä aika tärkeä asia vaimitensenytmeni? Eikö silloin juuri ole hyvä asia, että se herättää tunteita ja sen tiimoilta pilkkua viilataan? Kun asioita tehdään liian suurpiirteisesti, ei tule kuin kusipäisiä lapsia..

        Kyllä näissä JTO:issa sun muissa pitäis kuitenkin meidädän jokaisen säilyttää hiukan todellisuuden tajuu. Ei se ole JTO:N sanamuodoista kiinni, siis koko Maailman bokserien terveydentila, vielä vähempi palveluskoira ominaisuudeet.

        Hiukan todellisuuden tajua. Useimmin ne törkeimmät reuhat on täysin ulkona todellisuudesta.


      • siitä huumorit
        uyfgr-ufr kirjoitti:

        Kyllä näissä JTO:issa sun muissa pitäis kuitenkin meidädän jokaisen säilyttää hiukan todellisuuden tajuu. Ei se ole JTO:N sanamuodoista kiinni, siis koko Maailman bokserien terveydentila, vielä vähempi palveluskoira ominaisuudeet.

        Hiukan todellisuuden tajua. Useimmin ne törkeimmät reuhat on täysin ulkona todellisuudesta.

        Suomalaisesta bokserijalostuksesta ei kannata läskiperseiden hirveesti huudella, vaikka kuinka olis oikein käyttökoiravouho.

        Esimerkiksi tänä vuonna on rekisteröity 48 pentuetta, joista vain 8 (kahdeksan) on sellaisia joissa molemmat vanhemmat suomalaisia, niisäkin kaikissa jo toisessa polvessa tulee tuontikoira taustalle.
        Suomen merkitys siis Maailman mittakaavassa bokserinjalostukseen on alle nollan, jotain 0,oooooo1.
        Suomen omassa mittakaavassa, suomalainen bokserinjalostus on merkityksetön.


      • luonneeeeettttaaaaa
        tällaisia aatoksia kirjoitti:

        Ei sellaisia bokserin kasvattajia edes ole, joille luonne ja se terveys olisi tärkeintä.
        Jos bokseri ei näytä bokserilta, niin se on vain joku keskikokoinen koira, kuten mali tai sakemanni.

        Ei kylläkään bokseri ole vain ulkomuodoltaan bokseri, kyllä se luonne on myös tärkeä.


      • sivusiivellä
        siitä huumorit kirjoitti:

        Suomalaisesta bokserijalostuksesta ei kannata läskiperseiden hirveesti huudella, vaikka kuinka olis oikein käyttökoiravouho.

        Esimerkiksi tänä vuonna on rekisteröity 48 pentuetta, joista vain 8 (kahdeksan) on sellaisia joissa molemmat vanhemmat suomalaisia, niisäkin kaikissa jo toisessa polvessa tulee tuontikoira taustalle.
        Suomen merkitys siis Maailman mittakaavassa bokserinjalostukseen on alle nollan, jotain 0,oooooo1.
        Suomen omassa mittakaavassa, suomalainen bokserinjalostus on merkityksetön.

        Näin joulun alusviikoilla sitä kun miettii jotta mitä haluais joululahjaksi.
        Boksupiireihin jos jostainlöytyis hiukan yhteishenkeä ja arvostusta toisten tekemiselle, siinä olis tosi paljon.
        Ehkä toi boksujen terveydentila saataisiin käännettyä positiivisempaan suuntaa, yhteispelillä.
        Mä taidan olla lapsellinen, ei se varmaan mitenkään taida onnistua.


      • jdugujhcu
        justjuujuulia kirjoitti:

        taitaa se JTO kuitenkin olla tuossa terveyden parannusyrityksessä aika tärkeä asia vaimitensenytmeni? Eikö silloin juuri ole hyvä asia, että se herättää tunteita ja sen tiimoilta pilkkua viilataan? Kun asioita tehdään liian suurpiirteisesti, ei tule kuin kusipäisiä lapsia..

        Tolla reuhaamisella on tullut vain kusipäisiä ja sairaita koiria.


      • jkhdes
        luonneeeeettttaaaaa kirjoitti:

        Ei kylläkään bokseri ole vain ulkomuodoltaan bokseri, kyllä se luonne on myös tärkeä.

        Mikä luonne, tarkoitat kai luonteettomuus,


      • opuygjhh
        justjuujuulia kirjoitti:

        taitaa se JTO kuitenkin olla tuossa terveyden parannusyrityksessä aika tärkeä asia vaimitensenytmeni? Eikö silloin juuri ole hyvä asia, että se herättää tunteita ja sen tiimoilta pilkkua viilataan? Kun asioita tehdään liian suurpiirteisesti, ei tule kuin kusipäisiä lapsia..

        Nyt kai ne l.s........t ovat itse sitä jalostustoimikuntaa vetämässä. Odotetaan tulosta suurella mielenkiinnolla.


      • icxh23
        justjuujuulia kirjoitti:

        taitaa se JTO kuitenkin olla tuossa terveyden parannusyrityksessä aika tärkeä asia vaimitensenytmeni? Eikö silloin juuri ole hyvä asia, että se herättää tunteita ja sen tiimoilta pilkkua viilataan? Kun asioita tehdään liian suurpiirteisesti, ei tule kuin kusipäisiä lapsia..

        Nyt ne huutajat ovat itse vastuussa JTO:sta, eikä tässä mennä yhtään parempaan suntaan


      • ei toimi toimikunnat
        jdugujhcu kirjoitti:

        Tolla reuhaamisella on tullut vain kusipäisiä ja sairaita koiria.

        Huonompaan suntaan on menty, rankasti pari vimeistä vuotta.


      • mnmnmnmn21
        terveys kyseessä" kirjoitti:

        Typistämiset eivät ole mitään terveysongelmia, vaan niillä vähennetään koirien kommunikointikykyä.

        Typistäminen tekee kipeää, vain lyhyen ajan. Spondyloosi, lonkkavika, allergiat rampauttavat ja särkevät koiraa, koko eliniän.


      • hmhmhmhmh12
        icxh23 kirjoitti:

        Nyt ne huutajat ovat itse vastuussa JTO:sta, eikä tässä mennä yhtään parempaan suntaan

        Ei menty ei. JTO:n sanamuodot eivät pelastaneet rotua.


    • hurrahuudoinmennään

      "taitaa se JTO kuitenkin olla tuossa terveyden parannuksessa aika tärkeä asia"

      Tosiaankin hyvin on vähäinen suomalaisten merkitys bokserin terveyden parannuksessa.
      Kukin niistä läskeistä huutaa vain omaa ainutlaatuisuuttaan, kun on BH (vaikka olis IPO2-ei pelasta rotua) tai jotain vastaavaa tehtynä koiralle.
      Ensin revitään koiraa piikkipanassa ympäri kenttiä, sähköä nyt tietenkin unohtamatta.
      Sen jälkeen kun jonkinlainen koetulos on plakkarissa, nämä huonokäytöksiset epäurheilijat muuttuvat koiranjalostuksen ylipapittariksi.
      Milloin neuvotaan kuinka AD tule tehdä (vaikka itse ei edes osaisi ajaa polkupyörää), milloin möykätään JTO:sta ja sen sanamuodoista.
      Hurraata vaaan.

      • kellokas1

        Tuskin tuo JTO on koko maailman bokserikantaa pelastamaan tarkoitettu! Eiköhän kuitenkin yritetä yhdessä parantaa ensin tätä kotimaan kamaralla olevaa kantaa? Siinäkin on tehtävää useiksi vuosikymmeniksi. Myöskään se BH tai IPO2 ei ole olennainen terveyden parantamisessa. Sairaallakin koiralla voi olla tuloksia ja toisinpäin.
        Mitään koiraa ei tulisi käyttää jalostukseen, mikäli se periyttää selkeästi ei toivottuja ominaisuuksia - olivat ne sitten fyysisiä tai psyykkisiä. Tämä on kaikille varmasti (toivottavasti) selvää, mutta kuinka pääsemme siihen standardiin, mitkä ovat niitä ei toivottuja ominaisuuksia? Ulkomuodollisesti on ehkä helpompaa nähdä koirasta, onko se standardin mukainen (ei kuitenkaan sekään onnistu kaikilta), mutta psyykkiset ja terveydelliset ominaisuudet ovatkin jo paljon vaikeampia seikkoja. Kaikilla kun on omat mielikuvansa siitä, millainen bokserin tulee olla. Onko kaikilla kasvattajilla edes kykyä tulkita jalostuskoiriensa luonneominaisuuksia? Ehkä juuri rotumääritelmän avuksi tarvitaan tuota JTO:ta ja seurantaa, mitä sen avulla voimme tilastoiden valossa nähdä muuttuneen. Itse ainakin odotan innolla tuota uutta JTO:n versiota, jotta pääsemme vertailemaan, onko neljässä vuodessa mikään ehtinyt muuttua. Tuskin kuitenkaan niin, mutta ainakin koiria on ruvettu tutkimaan enemmän. Se on iso askel eteenpäin!


      • kummastelija
        kellokas1 kirjoitti:

        Tuskin tuo JTO on koko maailman bokserikantaa pelastamaan tarkoitettu! Eiköhän kuitenkin yritetä yhdessä parantaa ensin tätä kotimaan kamaralla olevaa kantaa? Siinäkin on tehtävää useiksi vuosikymmeniksi. Myöskään se BH tai IPO2 ei ole olennainen terveyden parantamisessa. Sairaallakin koiralla voi olla tuloksia ja toisinpäin.
        Mitään koiraa ei tulisi käyttää jalostukseen, mikäli se periyttää selkeästi ei toivottuja ominaisuuksia - olivat ne sitten fyysisiä tai psyykkisiä. Tämä on kaikille varmasti (toivottavasti) selvää, mutta kuinka pääsemme siihen standardiin, mitkä ovat niitä ei toivottuja ominaisuuksia? Ulkomuodollisesti on ehkä helpompaa nähdä koirasta, onko se standardin mukainen (ei kuitenkaan sekään onnistu kaikilta), mutta psyykkiset ja terveydelliset ominaisuudet ovatkin jo paljon vaikeampia seikkoja. Kaikilla kun on omat mielikuvansa siitä, millainen bokserin tulee olla. Onko kaikilla kasvattajilla edes kykyä tulkita jalostuskoiriensa luonneominaisuuksia? Ehkä juuri rotumääritelmän avuksi tarvitaan tuota JTO:ta ja seurantaa, mitä sen avulla voimme tilastoiden valossa nähdä muuttuneen. Itse ainakin odotan innolla tuota uutta JTO:n versiota, jotta pääsemme vertailemaan, onko neljässä vuodessa mikään ehtinyt muuttua. Tuskin kuitenkaan niin, mutta ainakin koiria on ruvettu tutkimaan enemmän. Se on iso askel eteenpäin!

        Kellokas1 kirjoitti
        "Eiköhän kuitenkin yritetä yhdessä"

        Ja kohta jalat ja matto alta,
        "Ulkomuodollisesti on ehkä helpompaa nähdä koirasta onko se standardin mukainen (ei kuitenkaan sekään onnistu kaikilta)"

        sekä vielä"Onko kaikilla kasvattajilla edes kykyä tulkita jalostuskoiriensa luonneominaisuuksia"

        Aika kovaa arrokanssia ja valmiutta asettua ylituomariksi mikä on hyvä ja mikä ei. Kuitenkaan Suomessa ei eroitu yhtään kasvattajaa edukseen, pitkässä juoksussa luonneominaisuuksia arvioimaan.


      • kellokas1
        kummastelija kirjoitti:

        Kellokas1 kirjoitti
        "Eiköhän kuitenkin yritetä yhdessä"

        Ja kohta jalat ja matto alta,
        "Ulkomuodollisesti on ehkä helpompaa nähdä koirasta onko se standardin mukainen (ei kuitenkaan sekään onnistu kaikilta)"

        sekä vielä"Onko kaikilla kasvattajilla edes kykyä tulkita jalostuskoiriensa luonneominaisuuksia"

        Aika kovaa arrokanssia ja valmiutta asettua ylituomariksi mikä on hyvä ja mikä ei. Kuitenkaan Suomessa ei eroitu yhtään kasvattajaa edukseen, pitkässä juoksussa luonneominaisuuksia arvioimaan.

        Eipä ollut tarkoitukseni asettautua ylituomariksi tuossa edellisessä kirjoituksessani. Todeta vaan esimerkein, että kaikilla on kuitenkin eri käsitys asioista, vaikka kuinka tarkasti ne on laitettuna kirjoihin ja kansiin. Hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää sitä, että kummastelija ymmärsi tai halusi ymmärtää kirjoittamani negatiiviseen sävyyn. Niin en sitä kuitenkaan tarkoittanut. Halusin vain tuoda esille asian kaksi eri puolta.


      • huipsistaas tuli
        kellokas1 kirjoitti:

        Eipä ollut tarkoitukseni asettautua ylituomariksi tuossa edellisessä kirjoituksessani. Todeta vaan esimerkein, että kaikilla on kuitenkin eri käsitys asioista, vaikka kuinka tarkasti ne on laitettuna kirjoihin ja kansiin. Hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää sitä, että kummastelija ymmärsi tai halusi ymmärtää kirjoittamani negatiiviseen sävyyn. Niin en sitä kuitenkaan tarkoittanut. Halusin vain tuoda esille asian kaksi eri puolta.

        Toi jalostuskoirien luonteen tulkitseminen on sellainen uppoava suo ja purukummi risteytettynä keskenään. Ekaks, rotumääritelmä on niin ympäripyöreä ja yhtä pitkä kuin on paksukin, siihen sitten huudetaan ja nojataan, ehkä lopuksi (siis nyt) kahlataan kainaloita myöten, en sano missä.
        Jokainen on varmaan rotumääritelmän lukenut, joten siitä ei sen enempää. Tulkinnat ovat niin tuhannen vaihtelevia, ettei kukaan ota selkoa.
        Yksi huuta suojelukoiraa, mitä se sitten onkin, toinen liputtaa helppoa perhekoiraa ja valitettavasti molemmat ovat oikeassa ja väärässä.
        Rodun kotimaassa palvelusrotuisten koirien harrastajat sanovat ettei bokserit ole palveluskoiria, bokseriharrastajat eivät ole koiraurheilijoita, eikä bokserituomareita saisi päästää arvostelemaan mitään kokeita koskei niillä ole minkäänlaista näkemystä käyttökoirasta.
        Maalimiehenä saa aina tähdätä jos on bokseri kysessä, jotta koira onnistuisi saamaan edes jonkinlaisen otteen.

        Joo, mikäköhän rotu on kyseessä.


      • kuitenkin tyytyväine
        huipsistaas tuli kirjoitti:

        Toi jalostuskoirien luonteen tulkitseminen on sellainen uppoava suo ja purukummi risteytettynä keskenään. Ekaks, rotumääritelmä on niin ympäripyöreä ja yhtä pitkä kuin on paksukin, siihen sitten huudetaan ja nojataan, ehkä lopuksi (siis nyt) kahlataan kainaloita myöten, en sano missä.
        Jokainen on varmaan rotumääritelmän lukenut, joten siitä ei sen enempää. Tulkinnat ovat niin tuhannen vaihtelevia, ettei kukaan ota selkoa.
        Yksi huuta suojelukoiraa, mitä se sitten onkin, toinen liputtaa helppoa perhekoiraa ja valitettavasti molemmat ovat oikeassa ja väärässä.
        Rodun kotimaassa palvelusrotuisten koirien harrastajat sanovat ettei bokserit ole palveluskoiria, bokseriharrastajat eivät ole koiraurheilijoita, eikä bokserituomareita saisi päästää arvostelemaan mitään kokeita koskei niillä ole minkäänlaista näkemystä käyttökoirasta.
        Maalimiehenä saa aina tähdätä jos on bokseri kysessä, jotta koira onnistuisi saamaan edes jonkinlaisen otteen.

        Joo, mikäköhän rotu on kyseessä.

        Taitaa olla seura- ja perhekoira, siinkin sairaimasta päästä.


      • kuka mitä häh
        kuitenkin tyytyväine kirjoitti:

        Taitaa olla seura- ja perhekoira, siinkin sairaimasta päästä.

        Ostajat eivät osaa vaatia, niin kasvattajat suoltavat pentuja ala-arvoisista vanhemmista.


      • veeeeeera
        kuka mitä häh kirjoitti:

        Ostajat eivät osaa vaatia, niin kasvattajat suoltavat pentuja ala-arvoisista vanhemmista.

        Menkää kaikki lueskelemaan kennelliiton kuolinsyytilastoja... Tehkää vähän vertailuja. En sano että bokserit terveitä olisi, mutta löytyy noita yhtä sairaita /sairaampiakin rotuja aika paljon.


      • ompa siinäkin
        huipsistaas tuli kirjoitti:

        Toi jalostuskoirien luonteen tulkitseminen on sellainen uppoava suo ja purukummi risteytettynä keskenään. Ekaks, rotumääritelmä on niin ympäripyöreä ja yhtä pitkä kuin on paksukin, siihen sitten huudetaan ja nojataan, ehkä lopuksi (siis nyt) kahlataan kainaloita myöten, en sano missä.
        Jokainen on varmaan rotumääritelmän lukenut, joten siitä ei sen enempää. Tulkinnat ovat niin tuhannen vaihtelevia, ettei kukaan ota selkoa.
        Yksi huuta suojelukoiraa, mitä se sitten onkin, toinen liputtaa helppoa perhekoiraa ja valitettavasti molemmat ovat oikeassa ja väärässä.
        Rodun kotimaassa palvelusrotuisten koirien harrastajat sanovat ettei bokserit ole palveluskoiria, bokseriharrastajat eivät ole koiraurheilijoita, eikä bokserituomareita saisi päästää arvostelemaan mitään kokeita koskei niillä ole minkäänlaista näkemystä käyttökoirasta.
        Maalimiehenä saa aina tähdätä jos on bokseri kysessä, jotta koira onnistuisi saamaan edes jonkinlaisen otteen.

        Joo, mikäköhän rotu on kyseessä.

        ZTP-tyylinen "luonteenmittaus" on jo tuhonnut Saksan bokserit ja nyt on kovaa vauhtia menossa suomalaiset syvälle.
        Tämän tyylinen jalostus korostaa saalispainoitteista rotutyyppiä. Bokserien puruotteet ovat muuttuneet levottomiksi ja vastustaminen näkyy ainoastaan niskaravisteluna, keho ei voimakkaasti mukana.
        Valitettavan usein bokseri ei nykyään kykene edes kunnolliseen jäljestystyöhön, puutteellisten hermojen johdosta. Koulutuksessa bokserit kuormittuvat aivan liian syvältä ja voimakkaasti, eivät enää kykene palautumaan ohjauksesta omatoimiseen työhön.


    • vaikea uskoa

      Bokseri kyllä näyttää terveeltä rodulta :-/

    • ???

      Koirani pentuesisarella todettu munuaisvika, voinko teettää pennut omalla koirallani?

    • headhxf

      No et todellakaan voi jos et halua jatkaa perinnettä!!!

      Vain terveistä suvuista koiria jalostukseen!!!1

      • +"+"+"+"+"+

        Olen aivan samaa mieltä. Aivan sairasmielistä edes harkita sairaaksi jalostamista !


    • tyk,kl

      Onko synnynnäinen vai perinnöllinen munuaisvika? onko tutkittu tarkemmin?

    • jaijauhay

      Periytyvää.

    • tietustelua4

      Jäi vähän auki, mitä eroa on synnynnäisessä ja periytyvässä ?

    • !!!

      Eiköhän tuo vika ole periytynyt synnynnäiseksi tuossa linjassa :D.. kenen omatunto kolkuttaa????

    • linjat hakuses

      Mikä se linja sitten on ?

      • linjat pois

        Linja kuin linja, sairaita yksi toisensa sivulla.


    • iuftrtd

      Ei ole ainakaan terveitä linjoja.

    • :)

      Katsokaapas poijat ja tytöt Youtubesta Animal Planet Tv:n videoita, eri koiraroduista. Onpahan kaikilla jokin rotukohtainen tauti.

      • äläs vähättele tät

        Oon kattellu sitä jenkkisarjaa. Siellä on kyllä aivan omituiset koiraperinteet, ei kannata kattoo. Mut koko bokserikanta on niin sairas, että rodun jalostus voitas lopettaa.


    • kyllästynytBox

      Pitäisi kai avata nettiin joku foorumi johon tavalliset ihmiset voisivat kertoa koiriensa sairauksista.
      Siis tietynlainen "kuluttajasuojasivu".

    • Bokserin omistaja

      Käsittämätöntä on myös se, että kasvattajat eivät ole edes kiinnostuneita siitä, mitä sairauksia jalostavat. Ilmoitin vuormanin kennelliin 4 kk vanhasta allergisesta ja sydänvikaisesta bokserinpennusta, kasvattaja ei edes pahoitellut asiaa, eikä ollut kiinnostunut asiasta.

      Kuin ihmeen kaupalla koira on elänyt 8- vuotiaaksi. Hankimme heti alkuun sydänlääkkeet ja 100 euroa maksavaa hypoallergiaruokaa. Allergiasta tullut silti vatsahaava ja lukemattomia tulehduksia. Ikenien liikakasvua, mutta nukutus ei tule kyseeseen aortan ahtauman vuoksi.

      Koira on komea ja luonteeltaan viisas. Kuinka paljon surua nämä sairaudet ovatkaan tuoneet...

      • Vuorman

        On se hyvä että pitää kaikesta kirjaa. Olen maksanut sinulle koiran hinnan takaisin, että silleen.


    • kyllästynyt marinaan

      Voi kun voitaisiinkin poistaa kaikki sairaudet mutta mahdotonta se on ,ihan kuten ihmisilläkin.Joskus vaan sattuu käsiin sairas koira ja onko koira sairas jos sillä on vika,joka ei sitä haittaa? Useimmat koirat ovat lemmikkejä ja toimivat siinä hommassa pienen viakin kanssa ihan hyvin.Ei ole mitään keinoa saada koirarotuja terveiksi eikä tämä ole sairain rotu vaikka joku niin väittääkin.väittäjä ei ole tutustunut muihin rotuihin näköjään ollenkaan.Eläimen terveyteen vaikuttaa myös paljon sen saama hoito,liikunta ja ruoka ja onko sillä stressiä,joka myös aiheuttaa sairauksia.Kaikki ei todellakaan ole aina kasvattajan syytä.

    • oikeakin suunta

      Kyllästynyt marinaan- lopeta kasvatus, se on kaikkien edun mukaista.
      1. Ei synny niin paljon sairaita koiria
      2. Ostajat eivät ole tyytymättömiä
      3. Sinun ei tarvitse kuunnella marinaa

      ;=D

    • kyllästynyt narinaan

      Missä olen sanonut,että kasvattaisin? Koiria ollut vuosikymmeniä.Ja jos kasvattaisin,en olisi niin puusilmä kuin monet on,että tekisin pentuja esimerkiksi sen perusteella,jos vanhemmillä on suojelutulos ja ulkonäkö pelkkää sontaa.Voisin käyttää jonkin pienen vian omaavaa terveeseen koiraan.Ulkomailta en uskaltaisi tilate edes spermaa,koska en voisi luottaa tuloksiin.Myöskään kahta kaikki näyttelyt voittanutta koiraa en yhdistäisi yms yms.Siksi en kasvata,koska en jaksaisi lukea tälläistä soopaa:)Mielummin vaan ostan koiran ihmiseltä,johon voin luottaa ja tukeutua.

    • Rayholtz

      Mulla on 2.5v uros ja toistaiseksi ainakin täysin terve. Hullun tuuria?

    • i7ytrrexs

      Rayholtz- on vain pikku ongelma. Kasvattajat eivät ole vähääkään kiinnostuneita täysin terveestä uroksesta.
      Jos kuitenkin koirasi on Moldovan tai Bulvaanian Juniori Muotovalio, niin terveystulokset voitaisiin kevyeesti ohittaa.

    • kaikki koirat

      Varmaan kaikki koirat voisi lopettaa,eipä sitten tarvi tätäkään palstaa.

    • lkhfgdsa

      joopa joo

    • kjnntt

      Mua kiinnostais kuinka saada tilanne paremmaks ?

      • tilanne kuollut

        Ei kuinkaan. Viimeiset terveet bokserit ovat liian läheistä sukua toisilleen.


      • Sairaat parat

        Risteyttää muiden rotujen kanssa, rotuunotot, tarkempi terveyden valvonta. Nykyisistä boksereista on pelkät tuhkat käsissä.


    • 3s hupi

      Ajoittain aika rakaa tekstiä.

      • hjdfg

        Älkää olko noin negatiivisia, kyllä tämä on kuitenkin kivaa.


    • Olli onnekas

      Jotkut kommentit pistää vähän hiljaiseksi.

    • Bokkeri

      Omistan 8v narttu bokserin, jolla ei ole allergioita. Bokserimme on sairastanut vain kerran korvatulehduksen, ei muuta, että on niitä terveitäkin.

      On myös todettu, että Labradorinnoutajalla on paljon enemmän allergioita ja sairauksia kuin Bokserilla.

    • Boksu/sakemanni

      risteytys!
      Ostimme tuollaisen pennun n. 7v sitten!
      Ihana boksunnäköinen koira, vähän pitemmällä karvalla ja sakun täplillä kuonossa ja alla ja häntä karvaisempi kuin boxulla, kotikoira, mahtavan mukava lepsu kotona ja nuoleva kaikkia tuttuja kohtaan..., mutta lenkillä piru kaikille vastaantuleville koirille, opetus ei ole auttanut lainkaan...!
      Nyt alkanut köhiä ja ja kaula kasvanut yli "läskien"!
      mikähän lienee vikana????

      Korvat aika usein läpsytellen, joita puhdistellaan usein joko lääkkeillä tai muuten...

      mikähän lienee keski-ikä noilla sekoituksilla?

      Tai siis boksuilla?

      Meillä on nyt yli 14v sakemanni narttu ja myös sakemanni/ sharpeinarttu nyt yli 4v, joka on kuin pienoiskoossa oleva musta sakemanni, ei onneksi mitään sharpeita kuin pikkaisen leuassa ryttyjä!

      • tuitukinikki

        Kyllä niitä on monta sairaampaa rotua.


    • boxerma

      Meillä ollut boksereita eri kasvattajilta tähän mennessä 19 vuotta. Ensimmäinen, uros, eli 10 vuotiaaksi täysin rinnoin nautittavaa koiran elämää ilman mitään ylimääräisiä ell käyntejä. Sai 8 vuoden iässä reaktiivisen epilepsian (borrelioosi tod näk syy mittavan punkkialtistuksen jlk) joka pysyi lääkityksellä kurissa kunnes 10 vuotiaana jäi kohtaus päälle --> eutanasia. Toinen, narttu, eli 14 v 8 kk, jonka aikana pari anaalirauhasen tulehdusta, sekä viimeisinä vuosina 12-14 v kipulääkitys spondyloosiin. Tällä hetkellä meillä asustava narttu, 3 vuotta, ei ole käynyt eläinlääkärissä kuin saamassa rokotukset.

      En tiedä onko meillä vaan ollut hurjan hyvä tuuri...

    • boxerma

      Meillä ollut boksereita eri kasvattajilta tähän mennessä 19 vuotta. Ensimmäinen, uros, eli 10 vuotiaaksi täysin rinnoin nautittavaa koiran elämää ilman mitään ylimääräisiä ell käyntejä. Sai 8 vuoden iässä reaktiivisen epilepsian (borrelioosi tod näk syy mittavan punkkialtistuksen jlk) joka pysyi lääkityksellä kurissa kunnes 10 vuotiaana jäi kohtaus päälle --> eutanasia. Toinen, narttu, eli 14 v 8 kk, jonka aikana pari anaalirauhasen tulehdusta, sekä viimeisinä vuosina 12-14 v kipulääkitys spondyloosiin. Tällä hetkellä meillä asustava narttu, 3 vuotta, ei ole käynyt eläinlääkärissä kuin saamassa rokotukset.

      En tiedä onko meillä vaan ollut hurjan hyvä tuuri...

    • Anonyymi

      Tuli käytyä KoiraNetissä katseltua boksereiden terveystuloksia.

      Sydämissä joillain lievää vikaa, löysin myös terveitä yksilöitä (melko paljonkin, jos suhteutetaan kaikkiin tutkittuihin)

      Spondyloosi oli ikävän yleinen. Jotkut myös terveitä, ja nämä ovat pääosin muista selän sairauksista puhtaita. Löysin yhden LTV1-tuloksen. Myös spondyloosin neljättä astetta oli yhdellä koiralla.

      Munuaisvikoja tms. ei taideta kirjata, sillä en löytänyt yhtään.

      Silmätuloksia en myöskään nähnyt.

      Huom. en ole bokserin omistaja, mutta harkitsen ehkä 10-20 vuoden päästä jos näiden koirien terveystilanne sen sallii. Katsotaan, tuleeko siitä parempi vai huonompi.

    • Anonyymi

      Kyllä on meno hurjaa. Kasvattajat suorastaan halveksivat tavan kansan älykkyyttä. Puhutaan terveydestä ja sen tärkeydestä, mutta samaan aikaan, suorastaan huijataan, varomatonta pennun ostajaa. Ulkomailta tuodaan uroksia, joita ei rekisteröidä, vaan odotetaan, jotta koira on lonkkakuviin sopivassa iässä, sitten ostetaan kuvat ja tulokset pennun synnyinmaasta. Koiria ei siis kuvata Suomessa, vaan ulkomailla (vaikka Kroattiassa), jossa kuvastulokset ovat ostettavissa. Hurjaa, mitä merkitystä oikeasti on kuvaustuloksesta, jonka luotettavuus prosentti on jotain 3. Voi aikoja, voi tapoja.

    • Anonyymi

      Höpö höpö juttuja. Meillä oli valkoinen boxeri 12 vuotta ja helvetin terve loppuun asti. Nyt taas boxeri, vuoden vanha paholainen

    • OIS UPEETA OMISTAA 4 0- 4 BOKSERIA JA KASVATTAA NÄITÄ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe