Välijäähdyttimen toimintaperiaate

Miten toimii?

Osaisiko joku kansantajuisesti kertoa, mikä tuossa välijäähdyttimen kondenssivesiongelmassa VW:n TDI & TSI koneissa on kyseessä? Ainakin itselläni ei ole mitään käsitystä moottoritekniikan osalta tällä alueella.

Eli mikä tuo koko välijäähdyttimen toimintaperiaate on ja miksi ylipäätänsä koneeseen tulevaa imuilmaa jäähdytetään? Lämpeneekö imuilma imukanavissa ennen palotilaan tuloa eli sitä halutaan jäähdyttää (antaako viileämpi ilma paremman tehon/hyötysuhteen)? Millainen tuo ilman kulku palotilaan oikein on eli mistä se otetaan (imukanavan alkupään sijainti) ja miten ilmanputsaaja, imukanava (onko sama asia, kuin ahtoputki?), välijäähdytin, turbo, kaasuläppä jne tuossa ilman kulkeutumisesta oikein sijoittuvat, ennen kuin imuilma on palotilassa? Entä millaisia ongelmia tuo kondenssivesi eri vaiheissa aiheuttaa? Eli jos kosteus jäätyy välijäähdyttimeen, niin miten se siitä mahdollisesti etenee palotilaan asti ja millaisia vaurioita se voi matkalla aiheuttaa turboon/kaasuläppään/palotilaan/moottoriin?

Onko missään hyvää havainnekuvaa tuosta koko ilman kulkeutumisprosessista?

Eikö tuohon välijäähdyttimeen kerry lamelleihin kosteutta kesällä? Eikö homma ratkeaisi sillä, että välijäähdyttimessä olisi reikä, josta vesi pääsisi pois ja onko niissä sellainen? Entä miten tuo etumaskin peittäminen tilanteeseen auttaa? Eikö ilmaa kuitenkin kulkeudu ihan samalla tavalla imuputkistoissa? Miksi tuo välijäähdytin on vain turbolla varustetuissa moottoreissa (ilmeisesti imuilma siis imukanavissa lämpenee ja sitä halutaan jäähdyttää ennen palotilaan menoa)?

Sorry että on hieman aloittelijatason kysymyksiä, mutta täältä varmaan löytyy joku, joka osaa homman kansantajuisesti selittää.

45

13392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurinpiirtein

      näin ymmärtääkseni. Turbolta lähtevä ahdettu lämmin ilma ajetaan välijäähdyttimeen jähtymään, josta se menee koneeseen. Syy miksi ilma ohjataan välijäähdyttimeen turbon jälkeen jähtymään on se, että viileämpi ilma sitoo enemmän happea ja palaminen moottorissa tapahtuu tehokkaammin eli tehoja ja vääntöjä saadaan lisää. Syy miksi tulee ongelma, kun välijäähdyttimeen kondensoitunut vesi mennessä moottorin aiheuttaa tuhoja on taas se, että kun vesi on kokoonpuristumatonta ja kun vesi pääsee palotilaa, niin kokoonpuristumattomuutensa ansiosta vesi ei päästä enää mäntää yläkuolokohtaan ja seurauksena on helposti kampiakselimen vääntyminen eli sen akselin, mitä ne männät pyörittää.

      • Miten toimii?

        Eli ilmeisesti ahtoputki on torbon ja välijäähdyttimen välissä? Ymmärtääkseni porukalla on ollut ongelmana myös tuo ahtoputkien jäätyminen. Eikö siinä ole suuri vaara, että turbo menee rikki, jos välijäähdyttimestä tai ahtoputkesta tippuu sinne turbon siipien väliin jäätä? Tai vielä pahempaa, että kondenssivettä pääsee valumaan turboon saakka, jonne se jäätyy, kun auto on paikallaan ja kun kone seuraavan kerran laitetaan päälle, niin turbo on jäässä?

        Ei kai ne keulalle laitettavat viimasuojat tässä autoa sillä turbo ottaa varmaan tarvitsemansa ilman ajoviimasta välittämättä? Vai onko välijäähdytin esim. TDI Passatissa siinä jäähdyttimen edessä eli hyödyntää samaa ajoviimaa, joka tulee siitä etumaskista läpi ja nyt ongelmana on se, että välijäähdytin toimii liian tehokkaasti -> kondenssivettä kertyy välijäähdyttimeen & ahtoputkiin ja se sitten jäätyy?


      • vähän mutu tuntumaa
        Miten toimii? kirjoitti:

        Eli ilmeisesti ahtoputki on torbon ja välijäähdyttimen välissä? Ymmärtääkseni porukalla on ollut ongelmana myös tuo ahtoputkien jäätyminen. Eikö siinä ole suuri vaara, että turbo menee rikki, jos välijäähdyttimestä tai ahtoputkesta tippuu sinne turbon siipien väliin jäätä? Tai vielä pahempaa, että kondenssivettä pääsee valumaan turboon saakka, jonne se jäätyy, kun auto on paikallaan ja kun kone seuraavan kerran laitetaan päälle, niin turbo on jäässä?

        Ei kai ne keulalle laitettavat viimasuojat tässä autoa sillä turbo ottaa varmaan tarvitsemansa ilman ajoviimasta välittämättä? Vai onko välijäähdytin esim. TDI Passatissa siinä jäähdyttimen edessä eli hyödyntää samaa ajoviimaa, joka tulee siitä etumaskista läpi ja nyt ongelmana on se, että välijäähdytin toimii liian tehokkaasti -> kondenssivettä kertyy välijäähdyttimeen & ahtoputkiin ja se sitten jäätyy?

        Mutta tuo veden valuminen turboon on ilmeisesti enemän tai vähemmän mallikohtainen juttu, että pääseekö sitä turbolle valumaan vai ei ja kyllähän jos vesi pääsee turbolle ja se jäätyy ja kun auto pyöräytetään seuraavankerran käyntiin, niin hajalleenhan se turbo menee. Keulalle laitettavat viimasuojat ymmärtääkseni on tarkoitettu vähentämään viimanpääsyä välijäähdyttimelle ja sitä myöten toivotaan, että sitä kondenssivettä ei muodostuisi niin paljon välijäähdyttimeen. Nyt on sitten korjauksena ongelmaan laitettu pienempiä välijäähdyttimiä, jotta sitä kondenssivettä ei pystyisi muodostumaan niin paljon. Tai näin olen asian ymmätäny. Nyt herää vain kysymys, että paljonko se pienempi välijäähdytin sitten pudottaa tehoja ja vääntöjä kesälämpimillä jolloin siitä isommasta välijäähdyttimestä sitä iloa olisi. Tuskinpa ne ovat Volkkarin tehtaalla huvikseenkaan mitoittaneet välijäähdytintä ylisuureksi.


      • näisemenee
        vähän mutu tuntumaa kirjoitti:

        Mutta tuo veden valuminen turboon on ilmeisesti enemän tai vähemmän mallikohtainen juttu, että pääseekö sitä turbolle valumaan vai ei ja kyllähän jos vesi pääsee turbolle ja se jäätyy ja kun auto pyöräytetään seuraavankerran käyntiin, niin hajalleenhan se turbo menee. Keulalle laitettavat viimasuojat ymmärtääkseni on tarkoitettu vähentämään viimanpääsyä välijäähdyttimelle ja sitä myöten toivotaan, että sitä kondenssivettä ei muodostuisi niin paljon välijäähdyttimeen. Nyt on sitten korjauksena ongelmaan laitettu pienempiä välijäähdyttimiä, jotta sitä kondenssivettä ei pystyisi muodostumaan niin paljon. Tai näin olen asian ymmätäny. Nyt herää vain kysymys, että paljonko se pienempi välijäähdytin sitten pudottaa tehoja ja vääntöjä kesälämpimillä jolloin siitä isommasta välijäähdyttimestä sitä iloa olisi. Tuskinpa ne ovat Volkkarin tehtaalla huvikseenkaan mitoittaneet välijäähdytintä ylisuureksi.

        Sitä vettä pääse turboon "valumaan" vaan se vesi kondensoituu sinne välijäähdyttimeen ja putkiin (alas keulaan) josta se turbon paine pukkaa sen sitten sinne mäntienpäälle!


      • ilmeisesti että
        näisemenee kirjoitti:

        Sitä vettä pääse turboon "valumaan" vaan se vesi kondensoituu sinne välijäähdyttimeen ja putkiin (alas keulaan) josta se turbon paine pukkaa sen sitten sinne mäntienpäälle!

        turbo on aina ylempänä kuin välijäähdytin vai? Tässä ilmeisesti haettiin sitä mahdollisuuta, että välijäähdytin jo olis korkeammalla kuin turbo ja jos välijäähdyttimeen muodostuu kuuraa ja kun auton pysäyttää paikalle, niin se kuuraa sulaisi vedeksi, joka sitten pystyisi valumaan turboon ja jäätymään. Näissä TDI koneissa olen ymmärtänyt, että tuo mainitsemasi turbon pukkaaminen vedet välijäähdyttimestä mäntienpäälle on se ongelma, mutta joissakin autoissa voisi teoreettisesti olla myös mahdollista tuo turbon jäätyminenki, mitä miten toimii? nimimerkillä kyseltiin? Eli siitä tämä mutu tuntuma.


      • tk

        Sattuuko kukaan tietämään mitä moottorin (2.0TDI) asetuksissa muutetaan (asiakkaalle kertomatta/tunnustamatta) kun tämä kosteusongelma "korjataan"?
        Oman Volgan rajoitin tipahti yllättäen korjauksen yhteydessä matalammille kierroksille ja polttoaineenkulutus nousi suunnilleen 20%.


      • kulutuksen?
        tk kirjoitti:

        Sattuuko kukaan tietämään mitä moottorin (2.0TDI) asetuksissa muutetaan (asiakkaalle kertomatta/tunnustamatta) kun tämä kosteusongelma "korjataan"?
        Oman Volgan rajoitin tipahti yllättäen korjauksen yhteydessä matalammille kierroksille ja polttoaineenkulutus nousi suunnilleen 20%.

        Aika mielenkiintoinen juttu. Vaihtoivatko siis välijäähdyttimen uuteen, vai ropasivatko jotenkin vanhaa? Kysy nyt ihmeessä, että mitä menivät tekemään varsinkin, jos polttoaineen kulutus nousi 20 %. Oletko mitannut polttoaineen kulutuksen nousun miten ja onko ajosuoritteet olleet vastaavat ennen ja jälkeen tuon korjauksen. Jos niiden korjaus aiheuttaa polttoaineen kulutuksen kasvua, niin luulisi olevan kohteliasta kertoa siitä kuluttajalle.


      • tk
        kulutuksen? kirjoitti:

        Aika mielenkiintoinen juttu. Vaihtoivatko siis välijäähdyttimen uuteen, vai ropasivatko jotenkin vanhaa? Kysy nyt ihmeessä, että mitä menivät tekemään varsinkin, jos polttoaineen kulutus nousi 20 %. Oletko mitannut polttoaineen kulutuksen nousun miten ja onko ajosuoritteet olleet vastaavat ennen ja jälkeen tuon korjauksen. Jos niiden korjaus aiheuttaa polttoaineen kulutuksen kasvua, niin luulisi olevan kohteliasta kertoa siitä kuluttajalle.

        Kulutusta olen seurannut ajotietokoneen kautta, tarkkoja lukemia en ole kirjannut mutta arvioisin tuon 20%. Eka "korjaus" oli vikakoodin kuittaus ja auton sulatus. Toisella kertaa oli pahvinpala konehuoneessa, nipparilla kiinni, en tiennyt oikein oisko pitäny itkeä vai nauraa...toisella kertaa tekivät myös jotain muutakin mystistä, konehuoneessa ei ollut merkkejä vaihtotyöstä. Toisen kerran jälkeen tuli ilmi tämä kulutuksen nousu ja kun ennen paikalla ollessa rajotin tuli vastaan kohdalla 3000 rpm niin nyt se tulee kohdalla 2500 rpm.
        Kun kysyin asiasta niin totesivat että mitään säätöjä ei ole muutettu ja että konetta ei saa hajottaa nostamalla kierrokset rajoittimelle, Volgalla saa ajella vaan pintakaasulla, menee muuten rikki.
        Olen kuullut että näitä ongelmia on jossain muuallakin "korjattu" EGR-venttiiliä säätämällä, voisko olla että kyseinen toimenpide aiheuttaisi edellä mainitut ilmiöt?
        Mihinkähän kaikkeen kyseinen operaatio vaikuttaa jos tämmönen toimenpide on tässä taustalla?
        En oikein ymmärrä huollon ajatusmallia kun eivät voi tunnustaa mitä ovat tehneet vaikka asia on ihan selvä, oliskohan joukkokanteen paikka, tuskin olen ainoa jota viilataan linssiin...


    • ongelmia

      Ei TSI:ssä ole ollut mitään ongelmia.

    • Jumppanen.

      mainittu että TSI koneissa olisi 1,9TDI moottorin kaltainen välijäähdyttimen putkiston kondenssivesi ongelma.
      Itselläni 1,4 90kw TSI jonka Turbo jäähdytetään kaksipiirisellä jäähdytysjärjrstelmällä,neste/ilma.Käsittääkseni TDI Turboissa ei ole neste jäähdytystä.
      Jos joku asioista perillä oleva voisi kertoa miksi kondenssivesi ongelma koskee TDI moottoreita mutta ei TSI moottoreita!
      Vagarena-palstalla oli 1 asiakkaan oma epäily että käyntihäiriö kaksoisahdetussa olisi johtunut kondenssivedestä,mutta siihen ei löytynyt vahvistusta.

      • 27

        Löytyihän siihen vahvistus. Kun huollossa olivat todenneet ahtoputken olevaän täynnä jäämössöä.


    • Taunovaan

      Vaan välijäähdytin vetää lämpötilaeroista härmään (kuuma turbolta tuleva ilma vastaan kylmä jäähdytysilma). Kun ajat auton lämpimään, härmä sulaa vedeksi ja taas kun ajat kylmään, vesi jäätyy ja uutta härmää syntyy putkistoihin lisäten koko ajan veden/jään määrää välijäähdyttimessä. Ongelma syntyy kun jää sulaa lämpimässä tallissa/hallissa. Kun vettä on tarpeeksi ja laittaa auton käyntiin, saattaa sitä huonoimmassa tapauksessa hulahtaa imusarjaan ja siitä sylintereihin. Jos määrä on tarpeeksi iso, se täyttää palotilan ja mantä ei pääse yläkuolokohtaan asti vaan pysähtyy ja kiertokanki antaa periksi. Konerikko on valmis.

      Reiän kautta vesi saattaisi päästä ulos mutta tehoja lähtisi myös harakoille samasta turbon painepuolella olevasta reiästä.

      Kesällä kuumaa imuilmaa jäähdytetään vain vähän viileämmällä ulkoilmalla eli ei synny kondenssivettä/härmää.

    • Karivaan

      kirjoituksesi Provo vai kuinka olet päätynyt ajatukseen että TSI-moottoressa olisi kondenssivesi ongelmia?
      Kysyn koska aiemmin en ole kuullut siitä.

      • viittauksen TSI

        koneisiin johtuvan siitä, kun joissakin näitä dieseli ongelmia koskevissa otsikoissa niin Suomi 24:ssa kuin ultimatevw:lläkin on tuotu esiin joitakin TSI ongelmia, joiden liittymistä tähän dieseli keskusteluun en ole ainakaan minä pystynyt suoraan yhdistämään. Veikkaisin, että ei ole provo, mutta väärin käsitys. Olisi kyllä asiallista tietää, että onko TSI:ssä ongelmia vai ei, kun siihen liittyvät viittaukset ovat olleet hieman epämääräisiä.


      • 21
        viittauksen TSI kirjoitti:

        koneisiin johtuvan siitä, kun joissakin näitä dieseli ongelmia koskevissa otsikoissa niin Suomi 24:ssa kuin ultimatevw:lläkin on tuotu esiin joitakin TSI ongelmia, joiden liittymistä tähän dieseli keskusteluun en ole ainakaan minä pystynyt suoraan yhdistämään. Veikkaisin, että ei ole provo, mutta väärin käsitys. Olisi kyllä asiallista tietää, että onko TSI:ssä ongelmia vai ei, kun siihen liittyvät viittaukset ovat olleet hieman epämääräisiä.

        TSI-moottoreissa, varsinkin kaksoisahdetussa, on välijäähdytin hyvinkin paljon samantyyppinen ajoviimalle altis kuin TDI:ssä. Yksi tapaus ainakin todistettavissa tupla-ahdetussa TSI:ssä, että ahtoputki on jäätynyt. Vagarenalla lisää.


    • Parasvastaus

      No sinä suurinpiirtein tiedät varmaan miten turbo toimii, eli ängetään sylinteriin väkipakolla enemmän ilmaa, tällöin sinne voidaan änkeä myös samassa suhteessa enemmän polttoainetta = pienempään moottorin saadaan ahtamalla periaatteessa isompi iskuntilavuus.

      Kun ilma paineistetaan turbolla se samalla lämpiää, lämpö taas tekee sen että ilma laajenee ja samassa ilman tilavuusmäärässä on vähemmän happiatomeita. Palamiseenhan tarvitaan happea.

      Välijäähdyttimen tehtävä on jäähdyttää ahdettua ilmaa turbon jälkeen. Toisinsanoen poistaa ilmasta laajenemisen haittatekijä.

      Volkkari ei näköjään osaa tehdä sellaisia turbomoottoreita mitkä kestäisivät, suosittelen myymään romun pois.

      • ajojuitsi

        Muuten kaikki oikein mutta johtopäätöksesi on typerä...jos vähänkin älyät vielä miettiä
        anyway
        Pohjolan oloihin välijäähdytin on vain liian iso. Jos sen eteen tehdas kehittäisi talvimaskin. Ongelmaa ei olisi. Teho pienenisi ja kondessiongelma katoaisi. Myöskin määräaikaishuollossa olisi syytä tehdä puhdistus. Öljystä kondenssivedestä. Normaali huoltotoimintaa jos mikä ja asentajalla vartin työ.


      • Toni45645656
        ajojuitsi kirjoitti:

        Muuten kaikki oikein mutta johtopäätöksesi on typerä...jos vähänkin älyät vielä miettiä
        anyway
        Pohjolan oloihin välijäähdytin on vain liian iso. Jos sen eteen tehdas kehittäisi talvimaskin. Ongelmaa ei olisi. Teho pienenisi ja kondessiongelma katoaisi. Myöskin määräaikaishuollossa olisi syytä tehdä puhdistus. Öljystä kondenssivedestä. Normaali huoltotoimintaa jos mikä ja asentajalla vartin työ.

        Johtopäätös ei ollut mitenkään typerä, en ole IKINÄ kuullut edes Ladasta jonka moottori olisi leiponut noilla kilometreillä mitä teidän volkkareissa.
        Ainahan sitä voi selitellä kaikenlaista pohjolan oloista sun muuta mutta volkkarilla on yksinkertaisesti liikaa näitä selityksiä.

        Minä en ainakaan ostaisi autoa mikä on noin paska osiensa ja suunnittelunsa summa.


      • ajojuitsi
        Toni45645656 kirjoitti:

        Johtopäätös ei ollut mitenkään typerä, en ole IKINÄ kuullut edes Ladasta jonka moottori olisi leiponut noilla kilometreillä mitä teidän volkkareissa.
        Ainahan sitä voi selitellä kaikenlaista pohjolan oloista sun muuta mutta volkkarilla on yksinkertaisesti liikaa näitä selityksiä.

        Minä en ainakaan ostaisi autoa mikä on noin paska osiensa ja suunnittelunsa summa.

        Minulta ei ole hajonnut yhdestäkään autosta kone ja merkkejä on ollut ainakin seitsemän. Luultavasti sinäkin ajat nyt sen merkkisellä autolla jonka minä olen omistanut.
        - ja hajoamisarpajaisten voittoja voit tutkia kaikista autoista kun googeloit HS/ vikalista.

        Lentää laput pois silmiltä.

        Se nyt on vain niin ,että tuolla niitä vag tdi-koneita on huomennakin ruuhkaksi asti jos asut pääkaupunkiseudulla. Aikuisten oikeesti!


      • Parasvastaus
        ajojuitsi kirjoitti:

        Minulta ei ole hajonnut yhdestäkään autosta kone ja merkkejä on ollut ainakin seitsemän. Luultavasti sinäkin ajat nyt sen merkkisellä autolla jonka minä olen omistanut.
        - ja hajoamisarpajaisten voittoja voit tutkia kaikista autoista kun googeloit HS/ vikalista.

        Lentää laput pois silmiltä.

        Se nyt on vain niin ,että tuolla niitä vag tdi-koneita on huomennakin ruuhkaksi asti jos asut pääkaupunkiseudulla. Aikuisten oikeesti!

        Kuule aikuisten oikeesti sulla on niin pahat volskilasit päässä että se estää sua havaitsemasta tosiasioita.
        Voisin halutessani kaivaa esiin useita eri Volkswagen Groupin 2000-luvulla valmistamaa moottorikoodia jossa on valmiiksi joku merkittävä tyyppivika. Malli esimerkkinä voisin heittää 2.5TDI ja kaksoisahdettu 1.4TSI


      • fkdhsdgh
        Parasvastaus kirjoitti:

        Kuule aikuisten oikeesti sulla on niin pahat volskilasit päässä että se estää sua havaitsemasta tosiasioita.
        Voisin halutessani kaivaa esiin useita eri Volkswagen Groupin 2000-luvulla valmistamaa moottorikoodia jossa on valmiiksi joku merkittävä tyyppivika. Malli esimerkkinä voisin heittää 2.5TDI ja kaksoisahdettu 1.4TSI

        Olen samoilla linjoilla, pakko lisätä että on olemassa valmistajia joiden moottoreissa ei järjestänsä ole mitään vähemmän haluttua "ominaisuutta" tai edes tyyppivikaa, jos on niin ne on todellakin äärettömän harvinaisia.

        Volkswagen Group ei kuulu näihin laadukkaisiin valmistajiin.


      • ajojuitsi
        fkdhsdgh kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla, pakko lisätä että on olemassa valmistajia joiden moottoreissa ei järjestänsä ole mitään vähemmän haluttua "ominaisuutta" tai edes tyyppivikaa, jos on niin ne on todellakin äärettömän harvinaisia.

        Volkswagen Group ei kuulu näihin laadukkaisiin valmistajiin.

        Ai te ootte niinku niitä miehiä että se auto millä ajaa on maailman paras? ja sitten kun vaihdatte jostakin syytä toiseen merkkiin niin se entinen onkin sitten jo paska ja tämä UUSI merkki on paras.... Voin sitten kahden vuoden päästä kertoa teille onko pata hajonnut.
        Ps. Tarkkaan laskien minulla on ollut kahdeksan automerkkiä. Kertokaapas vaikka nyt oma autonne niin saadaan keskusteluun vähän syvyyttä.... eikä joutavaa räksytystä.


      • välijäähdytin?!
        ajojuitsi kirjoitti:

        Muuten kaikki oikein mutta johtopäätöksesi on typerä...jos vähänkin älyät vielä miettiä
        anyway
        Pohjolan oloihin välijäähdytin on vain liian iso. Jos sen eteen tehdas kehittäisi talvimaskin. Ongelmaa ei olisi. Teho pienenisi ja kondessiongelma katoaisi. Myöskin määräaikaishuollossa olisi syytä tehdä puhdistus. Öljystä kondenssivedestä. Normaali huoltotoimintaa jos mikä ja asentajalla vartin työ.

        Että mitä, enpä ole ennen kuullut tuollaista selitystä! En ole törmännyt/kuullut ennen kondenssivesi-ongelmista TD-, enkä TD Intercooler-koneissa! Useampaa ahdettua Dsl-konetta (Scanian ja Volvon kuorma-autoja, useamman merkkisiä pyöräkuormaajia, jälkikäteen coolattu maasturi(2,8L ja ahdot 0,9bar, cooler suunnilleen 70cm leveä, 50cm korkea ja 5cm paksu)) käyttäneenä ihmettelen, miten se kosteus "päätyy" coolerin pohjalle? Ilmahan "kuivuu" ahdettaessa ja cooler on lämmin, joten ilman suhteellisen kosteuden tarvitsee olla lähellä nk kastepistettä, että vettä voisi muodostua...


    • TDITSI

      Katsoin 2008 Golf 1.9 TDI:n konehuoneeseen ja "ahtoputki" kulkee ahtimesta suoraan moottorin muovikannen alle, ei minkään näkyvän välijäähdyttimen kautta. Uuden 1.2 TSI:n mainoksissa on sanottu, että ahtoilman jäähdytin on yhdistetty imusarjaan. Onko kaikissa TDI/TSI-koneissa tälläinen, ilmeisesti erillisellä vesikierrolla toimiva välijäähdytin? Suora reitti vedelle sylinteriin? Käynnistyksessä turbo tuskin antaa niin paljon potkua, että sylkisi vedet kauempaa sylinteriin?

    • ostoaikomus meni..
      • 28

        ostaa 1,4 90Kw TSI:n,turboon lisätty nestejäähdytys rakenne muutettu. Linkkisi juttu yksittäistapaus kaksoisahdetusta jonka tarkemmat taustat ei tiedossa,(kuva TDI-mootttorin putkesta).
        Itsekkään en ostaisi kaksoiahdettua mutta tähän yhden ahtimen malliin täysiluotto!


      • Toivanen....
        28 kirjoitti:

        ostaa 1,4 90Kw TSI:n,turboon lisätty nestejäähdytys rakenne muutettu. Linkkisi juttu yksittäistapaus kaksoisahdetusta jonka tarkemmat taustat ei tiedossa,(kuva TDI-mootttorin putkesta).
        Itsekkään en ostaisi kaksoiahdettua mutta tähän yhden ahtimen malliin täysiluotto!

        Sellaista volkkarin konetta ei ole koskaan eteen sattunut 1,6 MPI:tä (102 hv) lukuun ottamatta, missä olisi luottoa. Tuo 90kW tsi on käytössäni (Golf VI) tehnyt nykimistä, käyttipä 95 tai 98-bensaa, ja nyt on alkanut ilmeisimmin jakoketju pitää ääntä kylmästarteissa. Tuo jakoketju on ollut tsi:n ongelma, kun jako lyö "yli" niin koneremppa valmis. Edellisessä Jettassa ollut 1,6 MPI eli perusvapari kesti, ainoa moite koski suurehkoa öljynkulutusta. Muutoin oli ok kone ja antoi lämmintäkin sisälle, toisin kuin tämä jossa todella onneton lämppäri kaupunkiajoissa. Jettaa aiemmin kokeilin dieseliä, oli käytetty Audi A4 1,9 tdi jossa nokka-akseli kului vaihtokuntoon 140 tkm:n kohdalla, lisäksi meni pumppua ja suutinta sekä kallis jakohihnaremppa.


      • 28
        Toivanen.... kirjoitti:

        Sellaista volkkarin konetta ei ole koskaan eteen sattunut 1,6 MPI:tä (102 hv) lukuun ottamatta, missä olisi luottoa. Tuo 90kW tsi on käytössäni (Golf VI) tehnyt nykimistä, käyttipä 95 tai 98-bensaa, ja nyt on alkanut ilmeisimmin jakoketju pitää ääntä kylmästarteissa. Tuo jakoketju on ollut tsi:n ongelma, kun jako lyö "yli" niin koneremppa valmis. Edellisessä Jettassa ollut 1,6 MPI eli perusvapari kesti, ainoa moite koski suurehkoa öljynkulutusta. Muutoin oli ok kone ja antoi lämmintäkin sisälle, toisin kuin tämä jossa todella onneton lämppäri kaupunkiajoissa. Jettaa aiemmin kokeilin dieseliä, oli käytetty Audi A4 1,9 tdi jossa nokka-akseli kului vaihtokuntoon 140 tkm:n kohdalla, lisäksi meni pumppua ja suutinta sekä kallis jakohihnaremppa.

        Tsi:si ilman lämmitystä? Kylmäkäynnistyksessä jakoketju yleensä ääntelee kaikissa merkeissä hetken jos moottoria ole lämmitetty. Jakopääkin on näissä muutettu/parannettu vrt kaksoisahdettuun.
        Jos saatte käsiinne TM 6/09 sielltä selviää kuvankera 90kwTsi:n uusittu nestekiertoinen välijäähdytys(SkodaTSI)

        Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa 90kw TSI:n kanssa moottori ja sisätilat lämpenee Webastolla!


    • sulamisvesi minne?

      Jos kerran TDI koneissa ahtoputkeen kertyy jäätä, niin mihin se jäästä sulanut vesi oikein menee? Eihän se sieltä itsestään mihinkään katoa eli sulaa vedeksi lämpimässä tallissa ja jäätyy taas uudestaan ulkona pakkasessa, vai miten homma toimii? Onko muuten tuo ahtoputki heti turbon jälkeen ennen välijäähdytintä vai onko se myös välijäähdyttimen jälkeen ennen imuläppiä? Mihin tuota jäätä nyt on oikein kertynyt näissä ongelmatapauksissa?

    • lämpöoppi

      Välijäähdyttimen tehtävänä on viilentää turbolta tulevaa kuumaa ilmaa (ilma lämpiää kokoonpuristettaessa, vrt. diesel-periaate), jolloin ilman tiheys (g/l) kasvaa eli moottorin läpi saadaan pumpattua suurempi ilmamassa. Suurempi ilmamassa nostaa tehoa ja/tai parantaa hyötysuhdetta.

      Kondenssiongelmia tulee, jos ilman suhteellinen kosteus on suuri. Talvella se on melkein aina lähes 100% tai se voi nousta lähelle sitä jos ilma imetään ilmanputsariin kertyneen lumikinoksen läpi. Paineistettu ilma kykenee sitomaan kosteutta saman verran tilavuutta kohden kuin paineistamaton, joten tehokas välijäähdytys lähelle ulkoilman lämpötilaa johtaa kondenssiveden muodostumiseen. Esim. 1 bar ahdolla puolet kosteudesta voi kondensoitua (teoriassa, ei välijäähy ole niin tehokas). Pienikin ahtopaine riittää aiheuttamaan kondensiota, jos imuilma on hyvin kosteaa. Lisäkosteutta tulee vielä moottorin huohotusilmasta.

      Mitä kondenssivedelle tapahtuu riippuu sitten välijäähdyttimen ja imuputkiston suunnittelusta ja olosuhteista. Mutuillen: jos ollaan plussalla, niin kosteus lähtee imuilman mukana sumuna moottoriin sitä mukaa kuin sitä muodostuu eikä aiheuta vahinkoa. Pakkasella kondenssivesi taas voi jäätyä jäähyn ja putkiston seinämille. Paremmin suunnitelluissa autoissa välijäähdytin ohitetaan automaattisesti kondensoivissa oloissa.

      Ongelmia syntyy, kun imujärjestelmään jäätynyt vesi lähtee kerralla liikkeelle - vaikkapa kun se on sulanut lämpimässä tallissa ja kone hörppää vedet äkkiä lävitseen. Jäähilettä voi myös kiilautua sylinterinkannen ja venttiilin väliin. Tässä tilanteessa tosin luulisi, että jää on heikoin lenkki männän kohdatessa venttiilin. Moniko on saanut moottoriinsa lievän venttiilivaurion pakkaskäynnistyksessä?

      Vaarallisinta lienee pitkä maantieajo talvista nollatoleranssiköröttelyä 5-10 asteen pakkasella. Kylmemmässä kosteutta on ilmassa vähän, aivan nollan tuntumassa ja kovemmassa ajossa välijäähy tuskin menee pakkasen puolelle.

      • Kriitikko.....

        VAG on epäonnistunut moottorin suunnittelussa pahasti, kun se ei ole suunniteltu maamme kelejä silmällä pitäen. Onhan turboja ollut saatavilla kaupasta 70-luvulta alkaen (Saab ja Volvo), eikä noista ole kuulunut erikoista. Mikä helvetti siinä on, että 2010-luvulla VW tekee kelvotonta sontaa markkinoille? Ja kun tulee ongelmia, tehdas/maahantuoja vetäytyy vastuusta vähättelemällä konerikkoja.


      • QC2-tarkastaja

        >>>Paremmin suunnitelluissa autoissa välijäähdytin ohitetaan automaattisesti kondensoivissa oloissa.
        Onkohan tästä jotain todellista näyttöä? Siis mitähän autoja löytyy, joissa tuollainen "automaattiohitus" ihan oikeasti on?


      • kautta aikojen
        Kriitikko..... kirjoitti:

        VAG on epäonnistunut moottorin suunnittelussa pahasti, kun se ei ole suunniteltu maamme kelejä silmällä pitäen. Onhan turboja ollut saatavilla kaupasta 70-luvulta alkaen (Saab ja Volvo), eikä noista ole kuulunut erikoista. Mikä helvetti siinä on, että 2010-luvulla VW tekee kelvotonta sontaa markkinoille? Ja kun tulee ongelmia, tehdas/maahantuoja vetäytyy vastuusta vähättelemällä konerikkoja.

        Se vaan on tuo muisti niin lyhyt. Ettäkö menneiden vuosikymmenien turbosaabeissako ei ollut ongelmia!! Aika kultaa muistot, niinhän se on. Nyt on markkinaosuuksista vaan kova taisto ja toyotaterot ovat käyneet vastahyökkäykseen. Katseet on saatava kohdistumaan muualle! Ja saappiseppojen älähtely nyt on jo aika toivotonta korinaa, saab alkaa olla kuollut ja kuopattu. Heikko toivo enää elää.


      • ....

        Jos talvella on pakkasta, ilman kosteus on pieni, eli ilma on kuivaa. Lähinnä kosteutta syntyy,kun ajetaan edes takaisin kylmään ja lämpimään (talliin, halliin jne.). Hae parempi "lämpö-opin" kirja


      • ??))((
        .... kirjoitti:

        Jos talvella on pakkasta, ilman kosteus on pieni, eli ilma on kuivaa. Lähinnä kosteutta syntyy,kun ajetaan edes takaisin kylmään ja lämpimään (talliin, halliin jne.). Hae parempi "lämpö-opin" kirja

        On täysin totta. Astmaatikkona tosiaan tunnen kuivan ilman ja se on talvella.


      • kovillapakkasilla
        .... kirjoitti:

        Jos talvella on pakkasta, ilman kosteus on pieni, eli ilma on kuivaa. Lähinnä kosteutta syntyy,kun ajetaan edes takaisin kylmään ja lämpimään (talliin, halliin jne.). Hae parempi "lämpö-opin" kirja

        tuo kuiva ilma. Jos seuraa vaikka ilmalämpöpumpun ulkoyksikön kennon jäätymistä, niin kaikista pahiten se jäätyy 0 ja -5 pakkasasteen välissä ja siitä kun pakkanen lähtee kiristymään, niin jäätyminen vähenee. -15 asteen pakkasessa kennoon ei juurikaan kerry jäätä.
        Tuohon välijäähdyttimen jäätymiseen vaikuttaa myös se, että ensin ajetaan autolla pitkälenkki eli välijäähdytin on pitkään saanu kunnon kylvyn raakaa pakkasilmaa ja sitten kun auto pysäytetään paikalle, niin moottori voi hohkata myös jonkinverran lämmintä ja sekin voi aikaan saada kosteuden tiivistymistä talliin vekslaamisen lisäksi.


      • Pumppanen
        kovillapakkasilla kirjoitti:

        tuo kuiva ilma. Jos seuraa vaikka ilmalämpöpumpun ulkoyksikön kennon jäätymistä, niin kaikista pahiten se jäätyy 0 ja -5 pakkasasteen välissä ja siitä kun pakkanen lähtee kiristymään, niin jäätyminen vähenee. -15 asteen pakkasessa kennoon ei juurikaan kerry jäätä.
        Tuohon välijäähdyttimen jäätymiseen vaikuttaa myös se, että ensin ajetaan autolla pitkälenkki eli välijäähdytin on pitkään saanu kunnon kylvyn raakaa pakkasilmaa ja sitten kun auto pysäytetään paikalle, niin moottori voi hohkata myös jonkinverran lämmintä ja sekin voi aikaan saada kosteuden tiivistymistä talliin vekslaamisen lisäksi.

        Ultimatimarketin ilmaläpöpumppu? Meidän pumppu sulattaa kennoon kertyneen jään 0-5pakkasteen välissä,jäät enimmillään n,-10asteessa!


      • Jäätävä auto

        Joksenkin näinhän se menee

        Kun kova yli 25 raatia pakkanen menee ns. "persiilleen" eli tapahtuu hyvin nopea lauhtuminen noin yksi tai kaksi astetta plussalle ja lähdet tuolloin plussan puolella liikkeelle vielä jäisellä moottorilla. Vielä kun on nuoskalunta auton päällä, jota lumiharjalla lapioit kasapäin auton päältä sen käydessä samalla vain tyhjäkäyntiä lämmetäkseen. Voipi olla, että auto jopa sammuu ilmanpuutteeseen jo kesken harjailujen tai voit ajaa vielä kilometrin ja turbon välijäähdytin jäätyy täysin ja happi koneesta loppuuu ja ei käy enää välttämättä edes tyhjäkäyntiä kun typerä jäähdytin (Suomeen mennä rakentamaan ilmanjäähdytin autoon Saharan olosuhteisiin?!) on jo aivan umpijäässä. Täydellinen umpeen jäätyminen voi tapahtua täysiltä kierroksilta umpijäähän todella nopeasti noin pari minuuttia ja se ilmansaanti ei riitä edes auton tyhjäkäyntiin. Tilannetta oleellisesti pahentaa jos olet mennyt ajamaan kovassa yli 25 asteen pakkasessa juuri ennen lauhtumista kovassa lumituiskussa tai maantiellä pöllyävässä pakkaslumessa.
        Suomeen myytävien autojen tulee kestää nämä meidän aivan perussuomalaiset olosuhteet, vaan näin ei nykyään ole.


      • PauliMattila2
        QC2-tarkastaja kirjoitti:

        >>>Paremmin suunnitelluissa autoissa välijäähdytin ohitetaan automaattisesti kondensoivissa oloissa.
        Onkohan tästä jotain todellista näyttöä? Siis mitähän autoja löytyy, joissa tuollainen "automaattiohitus" ihan oikeasti on?

        Ainakin Peugeotin 407 HDi 1,6 moottorissa on ohitus välijäähdyttimelle.


    • no problem

      Kyselin Metroautosta, onko on ollut ongelmia coolerin kanssa. Itsella Ocu -05 1,9TDI.
      Ei ole mitään riskejä. Mekaanikkokin vähän ihmetteli kysymystäni ja sanoi, kaikki dieselithän samanlaisia. Jostainhan tämä tyytymättömyys kumpuaa, vaikka prosentti olisikin pieni niin en ymmärrä vähättelyä. Minulle konerikko tarkoittaa työttömyyttä ja ongelmia. Pitääkö sittenkin alkaa miettiä toista merkkiä.

      • kanget banaanix

        Kaikki dieselit eivät ole samanlaisia!

        Yleensä välijäähdytin on ilmajäähdytteinen = sen on "hitusen" vaikeaa olla ulkoilmaa kylmempi, mikä on edellytys sille, että välijäähdyttimeen kertyy suuria määriä kondenssivettä/jäätä.

        Mutta vaginoissa harrastetaankin vesijäähdytteisiä välijäähyjä. Vesi (jäähdytysneste) voi olla ilmaa kylmempää pakkasen lauhduttua äkillisesti tai kun ajetaan lämpimään & kosteaan pysäköintihalliin.


      • osssss

        Taitaa mekaanikko olla työtön nyt jos noin vähän tietää?


    • ja possahtaa!

      Se on intercooler, hiki pisaran keräin wolkkareissa!

    • Anonyymi

      soon talvi taas

    • Anonyymi

      Voi kun Toyotan omapoika jaksaa yli 10 v. jutuilla yrittää onneen, melkoista onanointia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe