IHMETELKÄÄ

haalo kaalo

Lautakunta: Järvenpää syrji romaneja asunnonhaussa
1.3.2010 19:17
A A Helsingin Sanomat

Järvenpään kaupungin on syrjinyt romaneja kaupungin asuntojen haussa, sanoo valtioneuvoston syrjintälautakunta. Se totesi helmikuussa, että niin sanotun väistämisvelvollisuuden noudattaminen asunnonjaossa rikkoo asunnonhakijoiden oikeutta valita asuinpaikkansa.

Järvenpäässä kaupungin vuokra-asuntoyhtiö on romaneja asuttaessaan kysynyt neuvoa epäviralliselta romaniyhdyshenkilöltä. Tarkoitus on ollut, etteivät riidoissa olevien sukujen jäsenet joudu asumaan lähellä toisiaan.

Syrjintälautakunnan tutkinnan takia Järvenpään kaupunki luopui käytännöstä helmikuun alussa. Järvenpään lisäksi romaniyhdyshenkilö on osallistunut romanien asunnonvalintaan joissain muissakin kaupungeissa.

27

980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haalo kaalo

Johan taas
      ylermi | 1.3.2010 19:46
      miksi yksi porukka saa moista erityiskohtelua?
      Vastaa viestiin
      Monikulttuuria voi noudattaa lain sisällä
      Archie | 1.3.2010 19:46
      Mielestäni romanit elävät jossain menneessä maailmassa näiden väistämissääntöjensä kanssa. Ei sellaisia voi noudattaa nykyaikaisessa kaupunkimaisessa elämäntavassa.

Täysin hyvin voi noudattaa hassuja tapojaan sikäli kun ei mennä rikosten tai vastaavien puolelle -- mutta sitä ei kylläkään voi olettaa, että jossain on julkishallinnon taikaseinä, joka maksaa tuon kaiken erikoisuuden ja eksotiikan kaipuun.
      Vastaa viestiin

Vähemmistöjen ehdoilla
      JPT | 1.3.2010 19:48
      Aika erikoista, että vähemmistöjen oikkuja pitää aina noudattaa.

Valtaväestö saa sitten sitä mitä jäljelle jää, kun on ensin sijoiteltu "krooniset eläkeläiset" elikkä romanit sopiviin paikkoihin ja sen päälle annettu isot ja asuntonsa itse maksaville suomalaisille tulorajoihin nähden liian kallisvuokraiset asunnot maahanmuuttajille, että kaikille kasvattilapsille löytyy tilaa....

Eiköhän romaneja voisi edellyttää sopimaan sukuriitansa jos mielivät mitään asuntoa kunnalta?
      Vastaa viestiin

Älkää nyt naurattako
      Kartsamies | 1.3.2010 19:55
      Eihän Järvenpää mitään syrji, vaan ottaa vähemmistöjen erityistarpeet huomioon. Vähemmistöjen erilaiset tavathan vain rikastuttavat kulttuuriamme, niin kuin lehdessä sanotaan.
      Vastaa viestiin

Siis kuinka se siis meni
      Minervan pöllö | 1.3.2010 19:55
      Tulkitsenko oikein jos tulkitsen ,että Järvenpään kaupunki syrjii asunnonhakjoita, kieltämällä asunnonhakijoita syrjimästä asunnonhakijoita.
      Vastaa viestiin

Ainoa asia missä Romaanit väistää
      ex-veronmaksaja | 1.3.2010 20:04
      Kohta kotoutettu 600 v ja eivät integroidu edelleenkään yhteiskuntaan puhumattakaan luku ja kirjoitustaidosta.
      Vastaa viestiin

Ja sitten kun
      Andersson | 1.3.2010 20:09
      Mielestäni romanit elävät jossain menneessä maailmassa näiden väistämissääntöjensä kanssa. Ei sellaisia voi noudattaa nykyaikaisessa kaupunkimaisessa elämäntavassa.

Ja sitten kun joku tappaa toisen kunnian vuoksi, sinä menet ja palautat kuolleen henkiin ja pidätät tappajan ja hoidat hänet vankilaan. Niinhän?
      Vastaa viestiin

huoh
      J.B | 1.3.2010 20:13
      On se kumma että enemmistö joutuu nykyään kumartamaan vähemmistöjen edessä. Pikkasen väärin päin menee asiat tässä maassa. Homman pitää mennä silleen että enemmistö sanoo mitä tehdään ja vähemmistö tekee tai itkee ja tekee.
      Vastaa viestiin

Laki & hyvät tavat.
      Rautala | 1.3.2010 20:13
      Suomessa on aivan liian paljon annettu periksi romaneiden tavoille. Romaneiden pitäisi todellakin päivittää itsensä edes 1900-luvulle. Romaneiden koulutusvastaisuus ja työnvieroksunta on saanut hyvinvointivaltiossa massiiviset mittasuhteet. Verikosto on vieläkin voimassa- edes suomalaiset rikolliset eivät noudata kyseistä käytäntöä.

Romaneilla on täysi oikeus harjoittaa kulttuuriaan -varsinkin jos raha elämiseen ja olemiseen on hankittu rehellisellä työllä tai liiketoimilla. Lakeja ja normaaleja käytöstapoja pitäisi myös noudattaa vapaa-aikana. Mitä taas tulee suomalaisten käsitykseen romaneista voidaan sanoa, että romanit ovat itse oman pesänsä lianneet. Jos ympäröivää yhteiskuntaa ei kunniota laisinkaan ei ole mitään syytä odottaa kunnon kansalaisten kunnioitusta.
      Vastaa viestiin

• Tumma,

ihan asiallinen käytäntö, vältääkseen väkivaltaa. Tuo käytäntö soveltuupi Raamatun periatteisiin, murhamies siis pysyy pois siitä kaupungista jossa murhatun omaiset asuvat.

Tuota periaatetta voijaan yhtä hyvin noudattaa nykypäivänä kuin muitakin Romani perinteitä.

Ja tuosta ei mitenkään ole kyse mistään "maffiasta" vaan kyse vältääkseen vihollisen kohtaamisen ja sen seuraukset siitä. Kaajeethan ei tätä ymmärrä, mutta kaaleethan tajuavat sen hienon merkityksen.

• kysyn vaan

joka kaupungissa asuu yksi murhamies suku ?

• Tumma,
        kysyn vaan kirjoitti:

joka kaupungissa asuu yksi murhamies suku ?

suomalinen?

• Minä vain ihmettelen

Kummallista on minusta myöskin se että JOS vaikka minä (kunnollinen työssäkäyvä ihminen) haen asuntoa jostain kaupungista ja jos kaupunki myöntää minulle asunon niin sepä ei olekkaan ollenkaan sillä selvä, sitten pitää vielä kysyä paikkakunnan romaneilta josko heille sopii että minä muutan sinne. No, se loppuhan onkin sitten kiinni niistä romaneista siellä. JOs he sanovat että ei käy, niin sitten se ei käy enkä voi ottaa vastaan tarjottua asuntoa. Tässä asiassa ei kuitenkaan ole kyse tästä ns. väistämis velvollisuudesta....vaan mistä???
        En ole ikinä voinut ymmärtää tätä asiaa. (Tosin...itse en ole kyllä koskaan kysynyt keltään missä mahdollisesti saan romanien mielestä asua ja missä en. Minähän asun tasan siellä missä haluan).

Kuinkahan monta kertaa kaupunki mahtaa asuntoa tarjota jos siitä aina kieltäytyy?? Minä en ota sitä riskiä koskaan että joudun maantiellä asumaan sen takia että joku minua edes tuntematta kieltää muuttamasta paikkakunnalle tms. Olen kuullut paljon näitä juttuja kun ihmiset ei ole voineet ottaa vastaan tarjottua asuntoa, eikä siinä todellakaan ole ollut kyse siitä että olisi vihamiehiä sillä paikkakunnalla.

En mimä ainakaan katso että voisin kieltää ketään muuttamasta tänne missä minä asun. Ei tämä minun kyläni ole. Onhan täällä tilaa. Enkä myöskään ota vastuuta siitä jos joku romani täällä töpeksii. Ei ole minun asiani se. Jokainen vastatkoon omista teoistaan.

Miettikääpä jos vaaleilla olisi sama käytäntö...kyllä olisi yhtä hullun myllyä koo touhu :)))

• Tumma,
        Minä vain ihmettelen kirjoitti:

Kummallista on minusta myöskin se että JOS vaikka minä (kunnollinen työssäkäyvä ihminen) haen asuntoa jostain kaupungista ja jos kaupunki myöntää minulle asunon niin sepä ei olekkaan ollenkaan sillä selvä, sitten pitää vielä kysyä paikkakunnan romaneilta josko heille sopii että minä muutan sinne. No, se loppuhan onkin sitten kiinni niistä romaneista siellä. JOs he sanovat että ei käy, niin sitten se ei käy enkä voi ottaa vastaan tarjottua asuntoa. Tässä asiassa ei kuitenkaan ole kyse tästä ns. väistämis velvollisuudesta....vaan mistä???
        En ole ikinä voinut ymmärtää tätä asiaa. (Tosin...itse en ole kyllä koskaan kysynyt keltään missä mahdollisesti saan romanien mielestä asua ja missä en. Minähän asun tasan siellä missä haluan).

Kuinkahan monta kertaa kaupunki mahtaa asuntoa tarjota jos siitä aina kieltäytyy?? Minä en ota sitä riskiä koskaan että joudun maantiellä asumaan sen takia että joku minua edes tuntematta kieltää muuttamasta paikkakunnalle tms. Olen kuullut paljon näitä juttuja kun ihmiset ei ole voineet ottaa vastaan tarjottua asuntoa, eikä siinä todellakaan ole ollut kyse siitä että olisi vihamiehiä sillä paikkakunnalla.

En mimä ainakaan katso että voisin kieltää ketään muuttamasta tänne missä minä asun. Ei tämä minun kyläni ole. Onhan täällä tilaa. Enkä myöskään ota vastuuta siitä jos joku romani täällä töpeksii. Ei ole minun asiani se. Jokainen vastatkoon omista teoistaan.

Miettikääpä jos vaaleilla olisi sama käytäntö...kyllä olisi yhtä hullun myllyä koo touhu :)))

nuin mee. Eihän kukaan voi määrätä kaupunkeja. Ja eihän niihiin lupaa kysytäkään jos muutetaan. Mutta vihamiestähän ei sallita muuttaa samaan pitäjään. Ja kaaleillahan on itekullakin omat pitäjät missä asuupi.
        ne pienemmät pitäjät. Ei meilläkään ole tapana kieltää ketään muita kuin vihamiehet muuttamasta meijän pitäjään.

Jos vaaleilla olisi sama käytäntö kuin meillä niin ei nekään ein tartteis nähä omaistensa murhaajia silmiensä eessä. Tämähän on yksi hyvä käytäntö kaaleitten kesken. Ja ei meilläkään vastata muitten mustalaitten rikoksista. Se on vaan semmosta roomija jota vejetään, kyllähän kaajeet tunteevat paikkakuntalaisensa ja ei nekään tuomihe syyttömijä kaaleita, muitten mustalaitten teoista.

• Yks Rom
        Tumma, kirjoitti:

nuin mee. Eihän kukaan voi määrätä kaupunkeja. Ja eihän niihiin lupaa kysytäkään jos muutetaan. Mutta vihamiestähän ei sallita muuttaa samaan pitäjään. Ja kaaleillahan on itekullakin omat pitäjät missä asuupi.
        ne pienemmät pitäjät. Ei meilläkään ole tapana kieltää ketään muita kuin vihamiehet muuttamasta meijän pitäjään.

Jos vaaleilla olisi sama käytäntö kuin meillä niin ei nekään ein tartteis nähä omaistensa murhaajia silmiensä eessä. Tämähän on yksi hyvä käytäntö kaaleitten kesken. Ja ei meilläkään vastata muitten mustalaitten rikoksista. Se on vaan semmosta roomija jota vejetään, kyllähän kaajeet tunteevat paikkakuntalaisensa ja ei nekään tuomihe syyttömijä kaaleita, muitten mustalaitten teoista.

Kyllä romanit joilla on sukujen välisiä riitoja tai jotka siis ovat väistämisvelvollisia tietävät itse mihin paikkaan voivat muuttaa. Pysyttelevät yleensä omilla paikkakunnillaan.Kyse on nykyään vaan siitä että keksitään olevinaan näitä juttuja että muita romaneita ei muuttaisi samaan kylään vaikka ei mitään syytä siihen olisi.Olevinaan omistetaan paikkoja vaikka asutaan kaupungilla tai kunnalla vuokralla...Ymmärrän kyllä että porukoita joilla ei ole minkään näköistä käsitystä normaalista elämästä eli varastelevat kaupoista ja tekevät muita pahojaan kielletään muuttamasta koska niistä kärsii muutkin viattomat ns. normaalit ihmiset.Mutta yleensä normaaleita romaneita kielletään ja nämä häiriköt saavat asua missä haluavat.
        on eri asia jos omistan talon ja tontin niin sen oman tonttini voin määrätä. Mutta siis suvut joilla on väistämisvelvollisuus eivät yleensä muuta sellaiselle paikkakunnalle jossa asuu toisen suvun edustajia.

• vantaa10
        Yks Rom kirjoitti:

Kyllä romanit joilla on sukujen välisiä riitoja tai jotka siis ovat väistämisvelvollisia tietävät itse mihin paikkaan voivat muuttaa. Pysyttelevät yleensä omilla paikkakunnillaan.Kyse on nykyään vaan siitä että keksitään olevinaan näitä juttuja että muita romaneita ei muuttaisi samaan kylään vaikka ei mitään syytä siihen olisi.Olevinaan omistetaan paikkoja vaikka asutaan kaupungilla tai kunnalla vuokralla...Ymmärrän kyllä että porukoita joilla ei ole minkään näköistä käsitystä normaalista elämästä eli varastelevat kaupoista ja tekevät muita pahojaan kielletään muuttamasta koska niistä kärsii muutkin viattomat ns. normaalit ihmiset.Mutta yleensä normaaleita romaneita kielletään ja nämä häiriköt saavat asua missä haluavat.
        on eri asia jos omistan talon ja tontin niin sen oman tonttini voin määrätä. Mutta siis suvut joilla on väistämisvelvollisuus eivät yleensä muuta sellaiselle paikkakunnalle jossa asuu toisen suvun edustajia.

kaalolla on nykyään niin hyvät olot etteivät suvaitse toinen toisiaan.ei muuta kuin takaisin niihin risu majoihin,niin alkaa suvaitsevuutta löytymään kun kaikki samassa veneessä.kaikilta vuokra asunnot pois ja ehdoton kielto etteivä tuusia saa.siinä ratkaisu ongelmaan.kaalo on tänä päivänä niin kateellinen toinen toiselle ,että jos toisella on isompi pala leipää niin siitäkin ollaan pahollaan.ne on just nämä ns.kermat jotka täällä määrää joka paikan .vaikka isekkään eivät omista näitä paikkoja tai asuntojakaan,ja sit vielä suurin osa muualta tulleita ,eivät ole edes paikkakuntalaisia.joutuneet lähtemää omilta paikoiltaa tänne pääkaupunkiseudulle kun ovat pilanneet omat asiansa siellä.

• I am Finnish
        Tumma, kirjoitti:

suomalinen?

v...n suomalinen?

• finski oksoo
        I am Finnish kirjoitti:

v...n suomalinen?

Toi doris tarkotti varmaan somalilaista.

• seppo & akka
        Tumma, kirjoitti:

suomalinen?

tuos jokku kysy mikä on suomalinen. Kertoka ny meille mikä on suomalinen.

• Tumma,
        seppo & akka kirjoitti:

tuos jokku kysy mikä on suomalinen. Kertoka ny meille mikä on suomalinen.

Kerro sinä ensin mikä on "jokku"

• seppo & akka
        Tumma, kirjoitti:

Kerro sinä ensin mikä on "jokku"

Älä ihmeessä kerro, kun et varmaan tiedä itsekkään.

• Anonyymi
        Yks Rom kirjoitti:

Niin juuri kukaan normi mustalainen ei muuta sellaselle paikkakunalle jossa asuu sopimattomia, tai on ite sopimaton paikkakunnan mustalaisille. Kyllä nää muuttokiellot on ihan mustalaisten omahyväsyyttä ja ahasmielisyyttä, ja valtaväestölle, kuten kaupungin vuokraastotoimistoille soittavat ja valhtelevat että uusu mustaslainen joka aikoo muuttaa on sopimaton, näin nää pikkuhitlerit valhtelevat kaajeille, että kaajeet ei vuokrais toiselta-paikkakkunnalta muuttavalle mustalaiselle asuntoa.

• tummatuli

"Se totesi helmikuussa, että niin sanotun väistämisvelvollisuuden noudattaminen asunnonjaossa rikkoo asunnonhakijoiden oikeutta valita asuinpaikkansa."

No niinhä se rikkookin. Ja tätä tapahtuu joka puolella suomee. Miten tää on mahollista? Kunnatki lähtee mukaan syrjintään. Aina valitetaan et kaajeet syrjii ja muuta, mut ite ollaan niitä pahimpiä syrjimää.

• Sama Tumma

estääpi seurauksija siitä että viholliset muuttavat samalle pitjälle. Ei se oo mitään syrjintää kaajeitten kannalta. Samalla tavalla tuo asia on otettava huomioon kaaleitten asunto kysymyksessä, kuin se että terne kaaleita ei laiteta ylimpään kerrokseen jos alhaalla asuu puranoja kaaleita

• tummatuli
        Sama Tumma kirjoitti:

estääpi seurauksija siitä että viholliset muuttavat samalle pitjälle. Ei se oo mitään syrjintää kaajeitten kannalta. Samalla tavalla tuo asia on otettava huomioon kaaleitten asunto kysymyksessä, kuin se että terne kaaleita ei laiteta ylimpään kerrokseen jos alhaalla asuu puranoja kaaleita

Mutta ku kaaleet tai kaajeet ei saa määrätä missä kukaki asuu, kukaan ei saa. Suomessa saa jokaine valita paikkasa. Siitä on kysymys.

• eflkaoseöljf
        Sama Tumma kirjoitti:

Eikö romanikulttuuriin kuulu se, että opetellaan sovittelemaan ja ratkaisemaan ristiriitatilanteita. Se oliisi paljon järkevämpää, kuin siirtää väistämisvelvollisuuksia perinnöksi lapsille, jotka ovat esi-isiensä toilailuihin täysin viattomia? Täytyyhän aikusiten ihmsten osata käyttäytyä, vaikka samassa kaupungissa asutaankin.

• Tumma,
        tummatuli kirjoitti:

Mutta ku kaaleet tai kaajeet ei saa määrätä missä kukaki asuu, kukaan ei saa. Suomessa saa jokaine valita paikkasa. Siitä on kysymys.

douva, kaalo saanaa so saaka hin so douva naa puhhipa toola.

• eflkaoseöljf kirjoitti:

Eikö romanikulttuuriin kuulu se, että opetellaan sovittelemaan ja ratkaisemaan ristiriitatilanteita. Se oliisi paljon järkevämpää, kuin siirtää väistämisvelvollisuuksia perinnöksi lapsille, jotka ovat esi-isiensä toilailuihin täysin viattomia? Täytyyhän aikusiten ihmsten osata käyttäytyä, vaikka samassa kaupungissa asutaankin.

Järvenpää teki oikein estäen asunnon saannin. Mitä helvettiä sitä tulee kun vedotaan vanhoihin terroristilakeihin "väistämisvelvollisuus" joku on aikoinaan halunnut huomiota ja kumarruttanut köyhempiään. Nyt pitäisi elää tätä aikaa. Vankilat on täys - Ei ole sellaista kuin luulette elämä on tässä ja nyt
        PEACE sormet on silleen

• Anonyymi

Pahin rasisti mustalaista kohtaan, on toisen paikkakunnan mustalainen. hyi olkoo sit ihmetellää jos kaajeet on rassisteja ko kaalo painaa kaajeille toista kaaloo, semmosta kaaloo ei voi ees sanoo kaaleeksi joka painaa kaajeille muita kaaleita. Ei ne kaajeet pijä sitä pahanpuhujaa yhtään parenpana. Kaajeet nauraa teille .

• Anonyymi

Muistatteko kun helsinkiläisravintola syrji vammaista 13 vuotta sitten?

• Anonyymi

Turha näitä on noudattaa, asunto annetaan missä sellainen on tarjolla.

• Anonyymi

Omistan kymmeniä vuokra-asuntoja ja vuokralaisena on ollut useampia romaneja ja nytkin on yksi. Valitettavasti he ovat omalla käyttäytymisellään aiheuttaneet sen etten ota mielelläni romaania vuokralaiseksi.

• Anonyymi

Vuokranantaja kai saa valita vuokralaisensa, kunhan peruste eväämiselle ei ole rasistinen?

• Anonyymi

Tossa ei oo kyse muusta kuin ilkeydestä, ja ahdasmielisyydestä. SILLÄ KUKAAN ROMANI JOKA ON VÄISTÄMISVELVOLLINEN EI TODELLAKAAN HAKEUDU ASUMAAN VÄISTETTÄVIEN KANSSA SAMALLE PAIKKAKUNALLE. JA MUUTENKIN YRITETÄÄN VÄLTTÄÄ TURHIA KÄYNTEÄ VÄISTETTÄVÄN ASUINALUEELLA, MUTTA SILLEHÄN EI VOI MITÄÄN JOS VAIKKA JOUTUU SAIRAALAAN TAI MUUHUN VASTAAVAAN. MUSTALAISEN SELKÄRANKAAN ON ISKOSTUNUT SE ETTÄ KENKÄÄN EI TARVITSE VÄISTÄÄ OMALLA PAIKKAKUNNALLAAN, MUTTA MAAILMALLA VÄISTÄÄ SE JOKA ON VÄÄRÄSSÄ. JOTENKA KUKAAN VÄISTÄMISVELVOLLINEN ROMANI EI TODELLAKAAN HAKEUDU ASUMAAN, TAI EDES KYLÄILEMÄÄN MISSÄÄN SELLAISESSA KYLÄSSÄ, TAI KAUPUNGISSA MISSÄ ON VÄISTÄMISVELVOLLINEN PAIKKAKUNNAN ASUKKAILLE. USEEMITEN NÄMÄ MUUTTO KIELLOT ONKIN PELKÄSTÄÄN AHDASMIELISYYTTÄ, JA VALTAVÄESTÖLLE VALHDELLAAN ETTÄ OLISI MUKA VÄISTÄMISVELVOLLISUUS. SURULLISTA ETTÄ TODELLINNEN MUSTALAISUUS ON LÄHESTULKOON HÄVINNYT JA TILALLE ON TULLUT UUSMUSTALAISUUS UUSINE KEKSITYINNE TAPONEEN JOTKA ON PELKÄSTÄÄN AHDASMIELISYYDESTÄ JA KATEELISUUDESTA KUMPUVAA. YST. Siiri Justiina

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      4781
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3203
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3145
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      413
      2264
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      236
      1392
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1151
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1118
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1028
    Aihe