Kissanpäivät - vai milloin alkaa kyllästyttää

murnau

Lupailin 7-vuotiaille kynsilaukoilleni kissanpäiviä, kun tieto osallistumisesta testiin tuli. Nyt kun paketti tuli, hieman epäilyttää jaksavatko kuukauden ajan samoista raksuista innostua.

Molemmat ovat virkeitä ja yhtä vauhdikkaita kuin ihan nuorinakin, joten mitään suurta muutosta en odota. Jonkin verran karvapallojen oksentelua on ja sikälikin olisi ollut mukava testata myös tuota Indoor-laatua, senhän sanotaan auttavan juuri tuohon ongelmaan.

Nyt saavat kuitenkin maistella tuota Sterilcatia, ja ainakin toinen tuntuu niistä innostuneen. Tämä ei oikein muuta suostu syömäänkään kuin kissanruokia. Sanotaan, että Purina ONE:ssa on kaikki tarvittava, mutta annatteko muut muutakin sapuskaa kateillenne, jotain itse laittamaanne esimerkiksi?

19

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EC

      Minä annan näille meidän vanhoille palleroille mikrossa kypsennettyä seitiä ja pilkon sen ihan pieneksi silpuksi ja sekaan menee yleensä Whiskasia purkista, mutta olisi ollut kiva, jos olisi ollut mahdollisuus... ja saanut kokeilla Purinan jotakin vastaavaa safkaa. Meillä tämä raksuttelu on enimmäkseen välipala juttu. Niin ja Shebaa menee myös vain yhden rasian verran päivässä yhteensä. Jani kun on tällä hetkellä aika tuhdissa kunnossa, kun hän painaa 11.ta kiloa ja tuo " karvahousu pitäisi saada laihtumaan lekurin mukaan edes 1-2 kiloa. Tämä kolli-mies on kyllä sellainen isoraajainen ja runkoinen, että asiantuntijan mukaan se saakin painaa vähän normikokoista kisua enemmän, mutta tuo nykyinen paino on kyllä todella liikaa. Ties vaikka näistä raksuista olisi nyt apua sitten tässäkin tavoitteessa. Alkujaan Jani-poika lihoi nimenomaan raksujen mussuttelusta, kun meilläkin oli niitä aina jatkuvasti tarjolla. Siksi annan niitä nyt vain välipalana pienen erän kerrallaan noin 3 kertaa päivässä kummallekin maukulaiselle. Meillä on kaksi vanhinta kissaa eläneet 23 vuuotiaiksi ja nekään ei olisi menehtyneet, mutta pari törkeää hoitovirhettä lääkäreiltä otti nämä meidän rakkaat ystävät pois meiltä ja hyvin ikävällä tavalla vielä :(

      • murnau

        Ikävä kuulla tuollaisista hoitovirheistä. Tämä kaksikko ei tunnu juuri sairastavan, mutta niinhän sitä sanotaan, että sairaina kissat pyrkivät salaamaan kipeytensä. Tiedä sitten, onko tuossa mitään perää.

        Kyllä tuntuvat raksujen lisäksi kaipaavan muuta täälläkin. Jostain muistan lukeneeni/kuulleeni, että kuivaruoka olis kissoille terveellisempää. Mutta silti jotenkin tuntuu, että kyllä se ruoalla herkuttelu on yhtä tärkeää kissoillekin, varmasti tulee iloa elämään.

        Täällä syödään rinnalla lähinnä mun voisen aamupuuron jämiä ja keitettyjä kanankoipia kans. Kalaa saavat ikävä kyllä vain säilykkeinä tms. Tuohon puoleen pitäisi kyllä panostaa.

        Purina ONEn sivuilla (http://www.purina-one.com/fi/cat/) saan kissoille suositukseksi Adult- ja Indoor-sarjoja. Miksiköhän tuli vain tuota Sterilcatia... Suosittelevat myös Purina ONEen totuttamiseksi sotkemista muun ruoan sekaan aluksi. Pitänee tehdä niin.


      • EC
        murnau kirjoitti:

        Ikävä kuulla tuollaisista hoitovirheistä. Tämä kaksikko ei tunnu juuri sairastavan, mutta niinhän sitä sanotaan, että sairaina kissat pyrkivät salaamaan kipeytensä. Tiedä sitten, onko tuossa mitään perää.

        Kyllä tuntuvat raksujen lisäksi kaipaavan muuta täälläkin. Jostain muistan lukeneeni/kuulleeni, että kuivaruoka olis kissoille terveellisempää. Mutta silti jotenkin tuntuu, että kyllä se ruoalla herkuttelu on yhtä tärkeää kissoillekin, varmasti tulee iloa elämään.

        Täällä syödään rinnalla lähinnä mun voisen aamupuuron jämiä ja keitettyjä kanankoipia kans. Kalaa saavat ikävä kyllä vain säilykkeinä tms. Tuohon puoleen pitäisi kyllä panostaa.

        Purina ONEn sivuilla (http://www.purina-one.com/fi/cat/) saan kissoille suositukseksi Adult- ja Indoor-sarjoja. Miksiköhän tuli vain tuota Sterilcatia... Suosittelevat myös Purina ONEen totuttamiseksi sotkemista muun ruoan sekaan aluksi. Pitänee tehdä niin.

        Oli se rankka kokemus ja vielä kaksi kertaa. Ekalla kisulla oli vain ihan pieni patti kyljessä ja pyysimme, että lääkäri poistaisi sen, mutta eipä halunnut poistaa. Sanoi vaan, että annetaan sen olla, kun kisukin on niin iäkäs jo. Patti sitten kasvoi kasvamistaan 2 vuotta ja lopulta se oli jo sellainen, että Jessica oli pakko viedä kyseiselle lääkärille ja sitten hän sanoi, että ei voi enää tehdä mitään asialle. Hitto soikoot, miksi ei tehnyt silloin, kun vielä olisi voinut ja sitä moneen kertaan pyydettiin!
        Toinen kisu Miska (tyttö nimestä huolimatta myös oli sen 23.v.) Hän sai vaan virtsatie tulehduksen ja siihen sitten lääkäri antoi hänelle 2 viikkoa kestävän antibiootti-piikin (Convenia). Ennen pistosta varoitin lääkäriä, että Miska on sitten allerginen Synoluxille ja hän ei tuota allergiaa ottanut kuuleviin korviinsa. Kotona sitten illalla myöhällä meidän painajainen alkoi ja itse en pystynyt tekemään mitään, koska olin niin järkyttynyt kaikesta näkemästäni, mitä kisumme joutui kestämään lääkkeen sivuvaikutusten takia, että isäni joutui yöllä soittamaan kaupungin eläinlääkärille ja viemään Miskan viimeiselle matkalleen. Taisin itkeä seuraavan 2 viikkoa vähän väliä. Kun ajattelee, että kyseeessä oli vain virtsatietulehdus, jonka olisi voinut hoitaa oikealla lääkkeellä pois. Kisun muut kokeet olivat kaikki ihan normaalit.

        Se on varmaa, että asiallista ja hyvää ruokaa ja paljon, paljon haleja, kun maukuille antaa, niin ne elävät todella pitkään ja ovat tyytyväisiä :) Purina Onesta ainakin tulee meille vakituinen ruoka kisujen ruokalistaan!


      • hännänpäät
        EC kirjoitti:

        Oli se rankka kokemus ja vielä kaksi kertaa. Ekalla kisulla oli vain ihan pieni patti kyljessä ja pyysimme, että lääkäri poistaisi sen, mutta eipä halunnut poistaa. Sanoi vaan, että annetaan sen olla, kun kisukin on niin iäkäs jo. Patti sitten kasvoi kasvamistaan 2 vuotta ja lopulta se oli jo sellainen, että Jessica oli pakko viedä kyseiselle lääkärille ja sitten hän sanoi, että ei voi enää tehdä mitään asialle. Hitto soikoot, miksi ei tehnyt silloin, kun vielä olisi voinut ja sitä moneen kertaan pyydettiin!
        Toinen kisu Miska (tyttö nimestä huolimatta myös oli sen 23.v.) Hän sai vaan virtsatie tulehduksen ja siihen sitten lääkäri antoi hänelle 2 viikkoa kestävän antibiootti-piikin (Convenia). Ennen pistosta varoitin lääkäriä, että Miska on sitten allerginen Synoluxille ja hän ei tuota allergiaa ottanut kuuleviin korviinsa. Kotona sitten illalla myöhällä meidän painajainen alkoi ja itse en pystynyt tekemään mitään, koska olin niin järkyttynyt kaikesta näkemästäni, mitä kisumme joutui kestämään lääkkeen sivuvaikutusten takia, että isäni joutui yöllä soittamaan kaupungin eläinlääkärille ja viemään Miskan viimeiselle matkalleen. Taisin itkeä seuraavan 2 viikkoa vähän väliä. Kun ajattelee, että kyseeessä oli vain virtsatietulehdus, jonka olisi voinut hoitaa oikealla lääkkeellä pois. Kisun muut kokeet olivat kaikki ihan normaalit.

        Se on varmaa, että asiallista ja hyvää ruokaa ja paljon, paljon haleja, kun maukuille antaa, niin ne elävät todella pitkään ja ovat tyytyväisiä :) Purina Onesta ainakin tulee meille vakituinen ruoka kisujen ruokalistaan!

        Voi miten kauhea kokemus. Ikävä kuulla, että välinpitämättömiä eläinlääkäreitä on olemassa.

        Meillekin taitaa tämä ruoka tulla vakituiseksi, koska niin hyvin se on maistunut herralle.


    • raitahäntä

      Ennen testin alkamista olen ruokkinut kissani,18v tuli täyteen 14.2.2010, kauppapurkeilla ja kuivaruokaakin tuli annettua, mutta annoin myös melkein aina samaa ruokaa, mitä itse söin, kun niin mieli teki maistaa ja on se lämmin ruoka aina niin houkuttelevaa,niin minun kissani tuumasi. Vettäkin se on alkanut pyytää lämmintä! Näytti sen minulle sillä tavalla, että meni suihkuhuoneeseen märälle lattialle lätkimään lämmintä vettä! On se kerran juonut noi kolmanneksen kupillista makeaa teetä, kun nousi lököilemään tietokoneen viereen ja löysi sen minun teekupin.Jugurttia se syö säännöllisesti pari-kolme lusikkaa,mansikkajugurttia ja 200 g purkista, 1 litran jugurtti ei kelpaa, en tiedä, mikä ero niissä sitten on, tai voi sille maistua 1% viili, myös muutama lusikallinen.Kala oli ehdoton suosikki, mutta perattuna ja keitettynä, ruodot piti siivota pois, muuten jätti syömättä. Kerran viikossa olen antanut kissalleni 60 g tuoretta maksaa, ja joskus,pari-kolme kertaa kuukaudessa tuoretta possun munuaista, mutta sitä on todella harvoin kaupassa.Viime aikoina kissa alkoi syödä juustomakarooneja, sopivan lämpimiä. On se vähän ihmeellistä.Tämä uusi ruoka maistuu pitkin päivää, mutta välillä aina ikävöi jotain lisää. Vaikka on iäkäs, mutta raksuttaa tosi hyvin, näkyy, että mielekästä on.

      • emulle

        Ihanaa kuulla että testissä on niin paljon iäkkäämpiä kissaystäviä mukana. Keskusteluista saa nyt jo vinkkejä, joiden avulla saisi pitää omat karvatassu luonaan mahdollisimman pitkään ja lisätä mielekkyyttä ja vaihtelua tyttöjen ruokailuihin.


      • murnau

        On kyllä mielenkiintoista, mikä kaikki se kissoille maistuukin. Erikoisuuksina toista kiinnostavat oliivit, sipsit, ja lakritsi.

        Nuo raksut on kyllä varmasti hyviä ainakin hampaille ja ikenille. Oletkos käyttänyt kattilaasi hammaslääkärillä? Minun kyllä pitäisi viedä, hampaiden harjaaminen on niin satunnaista. Joku hyvä tapa hampaiden hoitoon pitäisi keksiä.


      • Die Katzen
        murnau kirjoitti:

        On kyllä mielenkiintoista, mikä kaikki se kissoille maistuukin. Erikoisuuksina toista kiinnostavat oliivit, sipsit, ja lakritsi.

        Nuo raksut on kyllä varmasti hyviä ainakin hampaille ja ikenille. Oletkos käyttänyt kattilaasi hammaslääkärillä? Minun kyllä pitäisi viedä, hampaiden harjaaminen on niin satunnaista. Joku hyvä tapa hampaiden hoitoon pitäisi keksiä.

        ..tulin mieleeni;onko kukaan käyttänyt eläinkaupasta saatavaa plaque off;ia? Eräs myyjä niin kiitteli, kuinka koiralta oli plakki lähtenyt.Purkissa ei kuitenkaa sanota, kuinka usein pitäisi antaa.Kun pakko kai sen on oltava kuuriluontonen? Itse en ole hammaslääkärillä käyttänyt, poistivat muun käynnin yhteydessä enimpiä, kun kerta nukutettuna oli.tarpeen varmaankin olisi.vaan kun tuo rahapuoli tahtoo olla aika heikko..150 menee, kun vain käy näyttäytymässä e.lääkärillä.Saisivat järjestää koirille ja kissoille kunnallisen palvelun, kuten ihmisille...


      • Die Katzen kirjoitti:

        ..tulin mieleeni;onko kukaan käyttänyt eläinkaupasta saatavaa plaque off;ia? Eräs myyjä niin kiitteli, kuinka koiralta oli plakki lähtenyt.Purkissa ei kuitenkaa sanota, kuinka usein pitäisi antaa.Kun pakko kai sen on oltava kuuriluontonen? Itse en ole hammaslääkärillä käyttänyt, poistivat muun käynnin yhteydessä enimpiä, kun kerta nukutettuna oli.tarpeen varmaankin olisi.vaan kun tuo rahapuoli tahtoo olla aika heikko..150 menee, kun vain käy näyttäytymässä e.lääkärillä.Saisivat järjestää koirille ja kissoille kunnallisen palvelun, kuten ihmisille...

        kissoja ole opetettu hampaita harjaamaan...jotenkin tuntuu luonnottomalta semmonen touhu. Uskosin että puhistuvat kyllä kun syövät tuolla pihalla hiiriä ja kyllä nuo raksutkin varmaan auttaa siinä.


      • emulle
        murnau kirjoitti:

        On kyllä mielenkiintoista, mikä kaikki se kissoille maistuukin. Erikoisuuksina toista kiinnostavat oliivit, sipsit, ja lakritsi.

        Nuo raksut on kyllä varmasti hyviä ainakin hampaille ja ikenille. Oletkos käyttänyt kattilaasi hammaslääkärillä? Minun kyllä pitäisi viedä, hampaiden harjaaminen on niin satunnaista. Joku hyvä tapa hampaiden hoitoon pitäisi keksiä.

        Nakulla tarkistetaan aina rokotuksen yhteydessä miltä hampaat näyttää, kun tyttö antaa kiltisti katsoa suuhun. 6-vuotiaana eläinlääkäri sanoi että nyt ois ientulehdusta ja hammaskiveä tullut sellainen satsi, että vuoden sisään pitäis käydä poistamassa. Maksettiin noin 70€, kun neiti tietty piti rauhottaakin. Lääkäri sanoi ettei kahteen/kolmeen vuoteen tarvitse tarkistella, jos vaan syö myös kuivamuonaa. Hampaita ei tarvitse kuulemma pestä, jos ei ole mitään suurempia taipumuksia, joita meidän tädillä siis ei ollut.

        Meillä on myös annettu niitä vähän kovempia dentabits nameja kisuille aina välillä. Tuntuvat tykkäävän ja rouskutus on sen mukaista että uskoisin olevan hyväksi hampaille.


    • eee2

      Vielä kun joku fiksu ihminen kehittäisi matolääkkeen, joka maistuisi kissojen mielestä hyvälle. Vanhempi kissoistamme inhoaa matolääkkeen saamista yli kaiken ja tässä vuosien varrella on tullut kokeiltua jos jonkinmoista kikkaa.

      Parhaiten meillä toimii kun hänet kääritään pyyhkeen sisään ja pidetään hellän tiukasti sylissä. Kynnet porautuvat pyyhkeeseen eikä omaan käteen. Tahnaa vähän kerrallaan, jos tulee hiukankin liikaa niin vips - se lentääkin milloin minnekin. Kerran sain jopa tätä tököttiä suuhun niin en yhtään ihmettele miksi kissat pistää niin hanttiin.

      Mitä konsteja olette kokeilleet tämän pakollisen toimenpiteen saattamisessa loppuun mahdollisimman mutkattomasti?

      • emulle

        Meillä ostetaan noita pillereitä, murskataan, laitetaan tuollaisen ruiskun sisään, imetään vähän vettä sinne ja sitten kun murskatun pillerin palat on liuennut, struutataan suuhun. Tällä tavalla saa koko lääkkeen pienenpään tilavuuteen, ni ei tarvitse saada niin paljon lääkettä suuhun kuin pastan kanssa. Ikävänä puolena se, että tuo täytyy tehdä kolmena päivänä. Meillä tytöt alistuu helposti kaikkiin ruiskujuttuihin, mutta luulee että heitä myrkytetään jos yrittää sekoittaa ruokaan, ja lakkaavat syömästä muutamaksi päiväksi.


      • zenkatti
        emulle kirjoitti:

        Meillä ostetaan noita pillereitä, murskataan, laitetaan tuollaisen ruiskun sisään, imetään vähän vettä sinne ja sitten kun murskatun pillerin palat on liuennut, struutataan suuhun. Tällä tavalla saa koko lääkkeen pienenpään tilavuuteen, ni ei tarvitse saada niin paljon lääkettä suuhun kuin pastan kanssa. Ikävänä puolena se, että tuo täytyy tehdä kolmena päivänä. Meillä tytöt alistuu helposti kaikkiin ruiskujuttuihin, mutta luulee että heitä myrkytetään jos yrittää sekoittaa ruokaan, ja lakkaavat syömästä muutamaksi päiväksi.

        Meillä aivan mahtava keksintö tosi pahanmakuiseen giardia-lääkityksen antamiseen olivat gelatiinikapselit. Huugo rupesi aina vaahtoamaan ja oksentamaan lääkkeen jälkeen kunnes laitettiin tabletin murut sellaiseen läpinäkyvään kapseliin, joita sain eläinlääkäriltä. Sitä pyöriteltiin voissa ja huiskis kurkusta alas. Siihen loppu yökkäily. Tosin sen jälkeen ei ole voita himoittu enää herkkupalaksi. :-D On olemassa kuulemma myös sellaisia makupalapillereitä, joiden sisään voi lääkkeet kätkeä ja hyvin menevät kissaan. Meillä niitä ei ruoka-allergia takia ole vielä kokeiltu.


      • -Sirurisu-

        Itsellä niinkin onnellinen tilanne että matolääkkeet on mennyt ihan murskaamalla tonnikalan (suuri herkku) seassa. Voi olla että tonnikala sitten peittää sitä lääkkeen makua niin paljon ettei ole haitannut, muiden ruokien seassa ei ole tullut kokeiltua. Mutta tonnikalaa irtoaa niin harvoin että sekin voi olla että menee hotkimalla alas sen kummemmin maistelematta :)


      • murnau
        -Sirurisu- kirjoitti:

        Itsellä niinkin onnellinen tilanne että matolääkkeet on mennyt ihan murskaamalla tonnikalan (suuri herkku) seassa. Voi olla että tonnikala sitten peittää sitä lääkkeen makua niin paljon ettei ole haitannut, muiden ruokien seassa ei ole tullut kokeiltua. Mutta tonnikalaa irtoaa niin harvoin että sekin voi olla että menee hotkimalla alas sen kummemmin maistelematta :)

        Sama täällä, matolääkepillerit on menny ruoan seassa. Niinköhän edes huomaavat, että lääkettäkin on ollut mukana.


      • eee2
        murnau kirjoitti:

        Sama täällä, matolääkepillerit on menny ruoan seassa. Niinköhän edes huomaavat, että lääkettäkin on ollut mukana.

        Loistava idea, kiitos! Tonnikalaa täytyy siis kokeilla. Jos kapselin murskaa tavalliseen ruokaan, eivät kyllä taatusti syö palastakaan.


    • murnau

      Nyt aloituksesta on vajaa viikko, ja kattiloiden ruoka koostuu pääosin Purina ONEsta. Tasaisesti sitä kuluu, mutta ovat ilmeisesti tottuneet vaihteluun, kun välillä pyytävät edelleen jotain muutakin. Oletteko muut saaneet leikatuille kissoillenne muuta kuin tuota Sterilcat-ruokaa? Mietin että pitäiskö ostaa kaupasta sitä testauksen ja vaihtelun vuoksi.

    • hännänpäät

      Meidän kissalle tarjotaan Whiskas-märkäruokaa naksujen lisäksi, eli ei ihan kokonaan muuteta ruokavaliota.

      • murnau

        Nyt ovat kissat syöneet noin 500 grammaa raksuja kumpainenkin kahden viikon aikana.

        Sellaisen huomion olen tehnyt toisen kissan kohdalla, että jos Purina ONEn lisäksi saa muutakin ruokaa, niin tulee helposti oksennus. Yleensä niin, että vasta syöty toinen ruoka tulee ulos.

        Kaikille kissoille tuo Sterilcat ei siis tunnu soveltuvan, ainakaan jos kissat saavat muutakin ruokaa niin kuin omat kattini saavat, ihan jo vaihtelunkin vuoksi.

        Oletteko muut huomanneet samaa ilmiötä?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe