Fisteli, kannattaako leikata?

ÅKK88

Olen 21-vuotias mies. Minulla on kaiketi peräaukon fisteli, josta ei ole vaivaa. Onko siis leikkaaminen välttämätöntä, mikäli siitä ei ole vaivaa eikä mitään kipua? Voiko fisteli kehittyä vakavaksi, tai jopa hengenvaaralliseksi? Kokemukset fistelileikkauksista kuulostavat niin järkyttäviltä, että oireeton fisteli kuulostaa harmittomammalta kuin leikkauksen mahdolliset seuraukset. En näin nuorena tahtoisi alkaa leikkauttamaan (ainakin tällä hetkellä) harmitonta vaivaa.

16

9533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirsummalaatio

      Olen itse 29 vuotias mies ja olin kesällä fistelileikkauksessa. Ennen kesää en tällaisesta sairaudesta tiennytkään.

      Paiseita mulla oli ollut kaksi kertaa aikaisemmin ja ne oli puhkaistu päivystyksessä. Ekalla kerralla tuli reilusti märkää ulos, mutta toisella kerralla ei tullut mitään, ja siitä kehittyi fisteli.

      Itse en haluaisi mennä kirurgille enää, koska se tutkiminen sattui viimeksi niin kamalasti, että mulle jäi siitä hirveät traumat. Lisäksi fistelini ei vuoda ja se on peräaukossa. Varmaan olisi pahempi juttu, jos se olisi pakarassa? En tiedä, onko tämä vaarallinen sairaus.

      Kun kysyin lääkäriltä, että mitäs jos sitä ei leikata, niin lääkäri sanoi, että se voi kuulemma mennä ylemmäksi. En ymmärrä oikein, mitä se tarkoittaa.

      Itsekin tosiaan kun olen lukenut tästä sairaudesta leikkauksissa olleiden ihmisten kokemuksia, niin vaikuttaisi tosiaan, että se aina vaan uusii ja uusii ja tekee niitä uusia käytäviä.

      Eli mitä järkeä mennä leikkaukseen, jos ei juurikaan haittaa elämää ja uusii kuitenkin?

      Tuskin tämä mikään kovin vakava juttu on, kun monissa vanhemmissa lääkärikirjoissakaan ei tällaisesta mitään mainita.

      Kävin itse lääkärillä tuossa pari päivää sitten terveysasemalla tämän takia. Lääkäri sanoi, että siellä näkyy se pieni fisteliaukko, mutta se ei vaikuttanut tulehtuneelta. Jätin mainitsematta, että sieltä aukosta on tullut kakkaa ulostamisen yhteydessä. Sen huomaan siitä, että paperilla pyyhkiessä paperin reunaan jää semmoinen ''hiirenkakka'', joka on ihan selvästi tullut tosi pienestä reiästä. Olen sitten suihkutellut aina kakkaamisen jälkeen ja laittanut jotain perusvoidetta tai joskus jotain bakteereja tappavaa salvaa.

      Mulla se leikkaus meni hyvin ja toipuminenkin ihan jees. Tosin en silloin hoitanut hygieniaa kovin hyvin, mikä on tietysti ollut virhe. Olen ottanut siitä opikseni, mutta taitaa olla jo liian myöhäistä. Tosin en tiedä onko tämä uusiutunut huonon hygienian takia. Oli kuitenkin jotain 3 kuukautta leikkauksen jälkeen ihan oireeton.

      Lääkäri sanoi mulle viimeksi, että pese pylly vain kerran päivässä. Mutta en uskalla pestä niin harvoin. Jos käyn useamman kerran päivässä kakkimassa, niin pesen kyllä aina takapuolen nykyään sen jälkeen.

      Jos jollain on kokemusta, niin auttakaa ihmeessä jotain vinkkejä kertomalla tms.

      Mulla kesälläkin tosiaan sen jälkeen kun ajos oli puhkaistu ja kehittynyt fisteliksi, niin se ei vaivannut juuri mitenkään. Vaan silti oli kirurgi sitä mieltä, että leikkaukseen vaan.

      Vaan ei oikein huvittaisi jatkuvasti olla leikkausjonossa. Ja muutenkin kaikki niin herkän alueen sorkkimiset tekee niin kipeää että ei ihan mielellään menisi, jos tämän kanssa pystyy suinkin elämään.

      Kipua pelkään eniten. Jos ois jotain vuotoa tms, niin voisin käyttää vaikka vaippoja! Kunhan ei tarviis kauheista kivuista kärsiä.

      • voivaiva

        Itsellä uusiutui toi fisteli ja samanlailla tulee ulostetta pienestä fistelistä. Miten sinulla nyt menee?


      • että sellasta
        voivaiva kirjoitti:

        Itsellä uusiutui toi fisteli ja samanlailla tulee ulostetta pienestä fistelistä. Miten sinulla nyt menee?

        Hei minullakin on tuo vaiva. Miettinyt, että antaisko jo olla, mutta annan lääkärin tehdä jonkinmoisen arvion. Olisihan se hyvä että sitä aikaajoin seurataan että ei suurene tai leviä. Vasta leikattu :-/


    • Järki käteen nyt

      No jos jostain pikkujutusta ei kerran ole vaivaa, niin miksi himputissa sitä pitäisi lähteä leikkelemään?????!!!!! Kannattaa ottaa huomioon, että leikkauksesta on AINA haittavaikutuksensa ja esim oireettoman/ongelmattoman jutun silpomisen seurauksena voi olla oikeat ongelmat ja haitat - ongelattomia ja haitattomia pikkujuttuja siis ei tosiaankaan kannata antaa sörkkiä!

    • Ass

      Joo ei kannata leikata. Ainoastaan jos se haittaa että voi levitä sulkijalihakseen ja se voi vaurioitua. Mutta mitä siitä jos on paskat housussa loppuelämänsä:)

    • nimetön hoitaja

      Ei kannata leikkauttaa koska vaivaa ei ole eikä sinulla ole ollut vakavia tulehduksia tai paiseita.Jotkut sairastavat leikattuja fisteleitä loppuelämänsä.

    • täälämyös...

      Itselläkin on ehkä leikkaus tiedossa. Aikaisemmin avattiin pakaravaosta ajos leikkaussalissa ja nyt 2 vkon jälkeen löydettiin fisteli mikä johtaa peräsuoleen. Jotuukohan tälläisissä tapauksissa olemaan pitkäänkin leikkaus jonossa? Päivystyksen kautta olisivat lähteneet leikkaamaan heti mutta sisäelinkirurgi oli eri mieltä.

      Onko näitten leikkausten jälkeen jotain ruokavalio juttuja tiedossa vai ihan voi jatkaa normaalein syömisin?

    • Anonyymi

      Mulla oli peräsuolen sisällä paise, joka oli lääkärien mukaan ennennäkemättömän suuri. kivut oli valtavat ja 40 asteen kuume. paise leikattiin ja fisteli oli syntynyt. Pari kuukautta fistelissä oli setoni-lanka ja odottelin jatko-hoitoa. Nyt laserilla poltettu fisteli umpeen ja jännityksellä odotetaan, että onnistuuko lopputulos.

      • Anonyymi

        Itsellä jo yhteensä 9 leikkausta takana. Keväällä tehtiin liukuläppäleikkaus ja fisteli taas auki. Syksyllä seton-lanka asennetaan taas ja katsotaan sitten mitä seuraavaksi... tätä jatkunut jo 7 vuotta ja 2 vuoden aikana leikattu jo 5 kertaa. Alkaa jo pikkusen käydä pään päälle tämä vaiva...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä jo yhteensä 9 leikkausta takana. Keväällä tehtiin liukuläppäleikkaus ja fisteli taas auki. Syksyllä seton-lanka asennetaan taas ja katsotaan sitten mitä seuraavaksi... tätä jatkunut jo 7 vuotta ja 2 vuoden aikana leikattu jo 5 kertaa. Alkaa jo pikkusen käydä pään päälle tämä vaiva...

        Sama täällä, 7 leikkausta, joista ensimmäinen ei korjannut tilannetta juuri lainkaan. Sitten yliopistollisessa kolme saneerausleikkausta hevosenkenkäfisteleiden yhdistämistä yhdeksi.
        Viidennessä leikkauksessa toisen fistelikanavan laserointiyritys ; kolmen viikon jälkeen hätäleikkaus laserointituhojen takia - palattiin lähes lähtötilanteeseen!
        Seiskassa taas molempien kanavien ja niiden välin setonointi.
        Pari kuukautta mennyt päivittäisin haavahoitokäynnein sorbact-nauhavaihtoineen.

        Hoitajalakon estellessä lisärepostelut = avanne leikkelyt yms. ilman paskahaittoja(?).

        Kolmesataa haavahoitokäyntiä muutama tuhat peräaukon seudun suihkuttelua ja tietenkin valtava määrä erilaisia vaippasysteemivirittelyjä siinä hessa.
        Hermot? Kulutettu loppuun jo vuosi sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä, 7 leikkausta, joista ensimmäinen ei korjannut tilannetta juuri lainkaan. Sitten yliopistollisessa kolme saneerausleikkausta hevosenkenkäfisteleiden yhdistämistä yhdeksi.
        Viidennessä leikkauksessa toisen fistelikanavan laserointiyritys ; kolmen viikon jälkeen hätäleikkaus laserointituhojen takia - palattiin lähes lähtötilanteeseen!
        Seiskassa taas molempien kanavien ja niiden välin setonointi.
        Pari kuukautta mennyt päivittäisin haavahoitokäynnein sorbact-nauhavaihtoineen.

        Hoitajalakon estellessä lisärepostelut = avanne leikkelyt yms. ilman paskahaittoja(?).

        Kolmesataa haavahoitokäyntiä muutama tuhat peräaukon seudun suihkuttelua ja tietenkin valtava määrä erilaisia vaippasysteemivirittelyjä siinä hessa.
        Hermot? Kulutettu loppuun jo vuosi sitten.

        Itselläni vasta kolmas leikkaus takana. Päällimmäinen tunne juuri nyt on, että luovutan. Yksi fistelin haara menee suoraan sulkijalihaksen läpi. Jos sitä aletaan leikellä ei fisteliongelma luultavasti poistu; extrana voin kuitenkin menettää pidätyskyvyn. Fisteli vuotaa melko tasaisesti verta ja limaa (ei siis paskaa). Aikaa tässä on asiaa miettiä, kun näitä leikkausyritelmiä on noin vuoden välein. Ja uusin yritelmä on ihan tuore tapaus.


    • Mies 48v tulin kaksi viikkoa sitten fisteli leikkauksesta kivut helpotti ,mutta ei se leikkaus muuten onnistunut, fisteli reijästä tulee kaasut ja muut mönjät edelleen.Konrolli aika parin viikon päästä , mutta kirurgi sanoi jo puhelimessa ,että pitää todennäköisesti leikkaa uudestaan ,nytten olen kärsinyt vaivasta noin voden pahalta näyttää ,että ei näitä kuntoon saada koskaan.

      • Anonyymi

        Kävin itse fistelileikkauksessa neljä kertaa kahden vuoden aikana. Viimeinen leikkaus puoli vuotta sitten. Ja sillä viimeisellä leikkauksella saatiin aikaan se hyvä, että yhteys peräsuoleen on nyt tukossa. Kahdesta kohtaa se suoli iholle alunperin vuosi. Toinen haara meni sulkijalihaksen läpi, joten kauhulla niihin leikkauksiin menin.

        Nyt on tilanne tosiaan se, että suoliyhteys on tukossa, mutta pienimuotoista tipottelua on vieläkin fistelireiästä. Tippa tai muutama per päivä. Ei haittaa moiset tipoittelut pätkääkään, kun vertaa siihen pahimpaan aikaan. Leikannut kirurgi jopa epäili, että nämä muutamat tipatkin voivat loppua ja fistelireikä hoitua ihan itsekseen.

        Eli äläpä heitä Sinä tai muutkaan toivoa pois. Onnistunut leikkaukseni tehtiin Oysissa Mäkelä-Kaikkosen toimesta,


    • Anonyymi

      Kolme leikkausta nyt takana, eli minut on leikattu kolme kertaa 3kk aikana ei nämä kuntoon tule koskaan, vuotaa mätää verta ja kaikkee edelleen. Viikon kuluttua otan taas yhteyttä kirurgiin ja kysyn mitä aletaan , hermot on loppu motivaatio täysin nolla.

    • Joo siis 48v mies kolme leikkausta kolmeen kuukauteen ja ei vaan onnistu , alkaa Usko Tauno ja Toivo olla lopussa.

    • Fistelistä jäi fissuura eli haavauma mikä ei parane millään.vuotaa runsaasti.masennus on vallannut mielen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1326
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      54
      895
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      77
      809
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      764
    7. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      756
    8. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      744
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      744
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe