"Eläkeläisissä piilee osaamisklusteri kokemuksena vailla vertaa. Eläkeläiset ovat keskimäärin entistä terveempiä ja heille osalle voisi mainiosti soveltua työtä ’kaksi kertaa viikossa’ -ajattelu. Pitkien historioiden maissa varttunut väki kokee kunnioitusta nuoremmistaan elämänkokemuksensa vuoksi - tämä on myös meillä Suomessa voimavara vailla vertaa. Eläkeläiset heidän halujensa mukaisesti aktiiviseen osa-aikatoimintaan nostamaan kansallista yhteenkuuluvuutta ollen tärkeä osa kokemuspatteristona nuoremmilleen." Ilkka Luoma Espoo 3/2008
Olisitko valmis palaamaan vielä työelämään, jos olisi saatavilla sopivaa työtä pari päivää viikossa?
Minä saattaisin palatakin 10 vuoden "sapattivapaan" jälkeen.
Voimavara vailla vertaa
18
223
Vastaukset
- mimmi 75
työ. joka ei vaatisi fyysistä voimaa olisi ihan mahdollista kohdallani, lasten---vanhusten, ehkä mieluimmin lasten entisenä partio-ohjaajana. Satutuntien pitoa päiväkodissa, miks' ei vanhusten luona luennointia, ei mikään mahdottomuus:D
- ullapulla*
terveempi nyt kun työssä käydessäni 10 v eläkettä nautittuani nyt vasta huomaan kuinka herrat elää. Ei tartte olla kenenkään käskettävänä. Voi olla että ,saisin jonkun sairauden ,jos nyt menisin niihin samoihin hommiin.
Istuma työ ,ja huono sisäilma ,josta sain lääkärin lausunnon mukaan syövän,(liimat ym. epäpuhtaudet)joka kuitenkin oman Diakonoosini pakottamalla tutkittiin ja todettiin ajoissa onneksi.
Miksi tekisin niin hullun päätöksen ,että työhön,vaikka olenkin terve ikäihminen ja omanosani jo tehnyt.- ullapulla*
näitähän minä teen ilman palkkaa parikertaa viikossa ,ja raskasta on
1½v poika ja 3v tyttö on siinä muutamaksikin tunniksi liikaa --ainakin minulle
Mutta kieltääkkään en rohkene kun heillä on kotona remontti ,ja senikäisiä ei voi pitää siinä mukana pyörimässäkään. - mimmi 75
ullapulla* kirjoitti:
näitähän minä teen ilman palkkaa parikertaa viikossa ,ja raskasta on
1½v poika ja 3v tyttö on siinä muutamaksikin tunniksi liikaa --ainakin minulle
Mutta kieltääkkään en rohkene kun heillä on kotona remontti ,ja senikäisiä ei voi pitää siinä mukana pyörimässäkään.Juuri tuo valppaana olo kun noin pieni, alle 2 v. kodissa, joka ei enää ole pieniä varten sisustettu, joutuu väkisin "vahtimaan" ettei tapahdu vahinkoja, on väsyttävää.
Toisaalta olen huomannut minulta sujuvan automaattisesti tuo ennakoiminen, täällä kun on pyörinyt jo niin monet lastenlapset! Itselläni oli kolme lasta, mutta työelämässä olin aktiivivuoteni.
Joka taholla yritetään nyt saada ihmiset tekemään töitä pidempää, en usko siihen oikein, joku prosentti saattaa jaksaa, mutta ei se oikein ole. Nyt on näitä jo syrjäytyneitä nuoria liikaa, hullua on tässä kilpailuyhdyskunnassa etteivät nuoret saa työtä, jos ei ole papereita lyödä etee.! Vanhusten kotiavustajillakin etusija on ylioppilailla! Aivan järjetöntä!!!!! - etsivivä-amadeus
mimmi 75 kirjoitti:
Juuri tuo valppaana olo kun noin pieni, alle 2 v. kodissa, joka ei enää ole pieniä varten sisustettu, joutuu väkisin "vahtimaan" ettei tapahdu vahinkoja, on väsyttävää.
Toisaalta olen huomannut minulta sujuvan automaattisesti tuo ennakoiminen, täällä kun on pyörinyt jo niin monet lastenlapset! Itselläni oli kolme lasta, mutta työelämässä olin aktiivivuoteni.
Joka taholla yritetään nyt saada ihmiset tekemään töitä pidempää, en usko siihen oikein, joku prosentti saattaa jaksaa, mutta ei se oikein ole. Nyt on näitä jo syrjäytyneitä nuoria liikaa, hullua on tässä kilpailuyhdyskunnassa etteivät nuoret saa työtä, jos ei ole papereita lyödä etee.! Vanhusten kotiavustajillakin etusija on ylioppilailla! Aivan järjetöntä!!!!!vaikka en olisi omaishoitaja,niin en töitä veis nuoremmilta.Vapaaehtoistyötä kyllä on tarjolla sitä haluaville.
Minä aivan väsyn,kun neiti 9v.on viikoloppukyläilemässä ja lomilla pidempään.
Kyllä jaksaminen on rajallista ainakin minulla.
Omaishoitajana kannan oman korteni kekoon.
Yhä terveemmät ja kauemmin elävät vanhukset kyllä voimavara, mutta aika rajoitetusti.
Kun varsinkin tekniikka on kehittynyt, ei vanha henkilö sitä useinkaan pysty omaksumaan. Tämä digitaaliteknikka on yksi.
Vanhojen ihmisten arvostus on myös vähentynyt kun jo 10-vuotiaat lapset ja nuoremmatkin "pyyhkivät ohi tiedossa ja taidossakin.
On tosin olemassa tietoja ja taitoja vaikkapa käsityötaidoissa, jotka ovat hyvinkin arvokkaita, mutta vähän käyttöä. Iän tuoma kömpelyyskin rajoittaa.
Olet toki oikeassa, mutta rajoitetummassa määrin kuin sanoit. Maailma on muuttunut, eskoseni!- vilosohvi
Kun meitä "vanhuksia" ei enää kaivata edes osa-aikaisesti mihinkään töihin, niin on meillä kuitenkin tärkeä tehtävä suoritettavana.
Se tehtävä on antaa panoksemme yhteiskunnan kehittämisessä tasa-arvoisemmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi, kertomalla nuoremmille ikäpolville kokemuksiamme elämän varrelta.
Elämänkokemuksemme pitää sisällään mm. erittäin vaikeat ajat vuosina 1939-1950, jolloin tarvittiin paljon mm. sitä nykyään paljon peräänkuulutettua yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemisen meininkiä.
Muistettakoon vain, kuinka esimerkiksi talkoohenki oli tuolloin voimissaan, kun kaveri rakensi omaa kotiaan.
Elämänkokemuksia voi hyvin kirjoittaa esimerkiksi näille palstoille sen sijaan, että käydään loputonta nokkapokkaa keskenämme.
Tiettävästi näitä palstoja lueskelee nykyään yhä useampi poliitikkokin, koska täältä "löytää" kansan syvien rivien äänen. vilosohvi kirjoitti:
Kun meitä "vanhuksia" ei enää kaivata edes osa-aikaisesti mihinkään töihin, niin on meillä kuitenkin tärkeä tehtävä suoritettavana.
Se tehtävä on antaa panoksemme yhteiskunnan kehittämisessä tasa-arvoisemmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi, kertomalla nuoremmille ikäpolville kokemuksiamme elämän varrelta.
Elämänkokemuksemme pitää sisällään mm. erittäin vaikeat ajat vuosina 1939-1950, jolloin tarvittiin paljon mm. sitä nykyään paljon peräänkuulutettua yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemisen meininkiä.
Muistettakoon vain, kuinka esimerkiksi talkoohenki oli tuolloin voimissaan, kun kaveri rakensi omaa kotiaan.
Elämänkokemuksia voi hyvin kirjoittaa esimerkiksi näille palstoille sen sijaan, että käydään loputonta nokkapokkaa keskenämme.
Tiettävästi näitä palstoja lueskelee nykyään yhä useampi poliitikkokin, koska täältä "löytää" kansan syvien rivien äänen.Olin kymmenvuotias kun sota päättyi. Muistan hyvin tuon ajan. Talkoohengellä tehtiin suuremat työt, kaikki naapurit auttamassa. Kun rahaa ei sanottavasti ollut tuo olikin ainoa mahdollisuus
Kotitilani oli Valtion vuokratila, josta oli maksettava vuokra. Vieläkin ihmettelen miten vaikkapa kaikki talousrakennukset oli pystytty rakentamaan ja asuintalokin lisäksi.
Ruoka ja osin kangastavaraa (pellava), saatiin tilalta, niin myös ruokatavara.
Peltotyöt tehtiin omin voimin, lapsetkin tärkeänä työvoimana, mutta esimerkiksi perunannosto toi apuväkeä kun palkaksi sai perunoita talvikäyttöön. Maattomilla oli maitotinkejä, joilla maitoa myytiin litrahintaan. Myöhemmin maito vietiin meijeriin maitotonkilla, joka tämäkin nosti elintasoa.
Yhteisiä työkalujakin oli käytössä mutta vaurastumisen myötä kuoli yhteistyö ja hyvä naapuruus piikkilangan taakse. Edellistä sanotaan kehityksesksi.
Yhteishenkeä ym. hyvää voimme kehittä omilla esimerkeillämme, mutta parhaiten valitsemalla osaavia päättäjiä. Poliittinen sidonnaisuus on suuri haitta. Ihmisten pitäisi valita itse suuntansa eikä kulkea laumasieluina.- etsivivä-amadeus
vilosohvi kirjoitti:
Tiettävästi näitä palstoja lueskelee nykyään yhä useampi poliitikkokin, koska täältä "löytää" kansan syvien rivien äänen.ohjelmassa eilen illalla vitsailtiin vanhusten keskustelupalstan annista.Esim.vaikka alustus käsittelisi naurismaan aitoja,se päättyy maahanmuuttajiin..kirjoitusvirheitä satoja ja asiattomuuksia ja henk.kohtaisuuksia saman verran..tutulta tuntuu.
Kieltämättä,olen itsekin osallistunut parjaukseen,enkä ole itsestäni ylpeä.
- Maalaismies*
Teen muutaman tunnin viikottain "avustustyötä" entiselle työnantajalleni. Kysymys on arkistoinnista. Pystyn auttamaan nuoria työntekijöitä löytämään valtavasta materiaalista olennaisia pointseja pitkän kokemukseni perusteella. Heillä säästyy aikaa turhasta materiaalien selaamisesta.
Tyydytys ja kunnioitus on molemminpuolista.- *Kukkahame*
Totuus on toisenlainen, olen muutaman tunnin viikossa, en mitenkään sidotusti, ja joskus menee aamusta iltaan, se on niin väsyttävää jopa rankkaa.
Riippuu tietysti työstä, mutta monipuolista puuhaa ja puhelimet soi tuon tuostaan, kyllä en lähtisi vapaaehtoisesti 5pv viikossa ahkeroimaan.
Kuntoni on kohtalainen ja muisti pelaa ja hoksottimet tallella, ajatuksissaan sitä ihminen tekee kaiken niin sujuvasti, mutta harjoituksen kauttakaan se ei enää taitaisi miellyttää.
Taidan mieluummin viettää aikaani eläkkeellä.
Olen työssä edelleen. Kevyessä tosin. Ihan vaan ajankulukseni.
En vie kenenkään leipää, sillä olen tarjonnut tätä hommaa nuoremmille, mutta eipä ole vielä kelvannut.
Totta kai se täytyy jonkun tehdä kun minusta aika jättää, muuta se on sitten.
Siitä kiva homma, että joudun ylläpitämään nykytekniikantietämystänikin.Otettaisiinko osaviikkoiset eläkeläisen töihin samalla palkalla kuin ne nuoret?
Kyllä minä vähän pahaa pelkään, että heidän kohdallaan korostettaisiin tätä osa-aikaisuutta ja "suuria eläkkeitä" ja todettaisiin, että palkkaa ei tipu kuin puolet työikäisten palkasta, ja kun sairastuu, niin sairauspäivärahat ym. eivät kuulu työehtosopimuksen mukaan yli-ikäiselle työntekijälle.
Kyllä olisi paljon asetuksien rukkaamista ennen kuin eläkeläisen kannalta saataisiin kohtuulliset työolot.
Ehdotus on vähän samanlainen heitto kuin se ehdotus, että työttömät menisivät talkoilla lumenluontipuuhiin. Ihmetellä sopii, miksi juuri vähäväkisimmät tekisivät palkatta yleishyödyllisiä töitä. Miksei tällaista ehdotusta esitetty esim. kaikille 35 v. ikäisille miehille asemaan katsomatta!- liki 73 v
Aina eläkkeelle jäätyäni olen käynyt joka vuosi lomasijaisena.
Huoma.! EN vie nuorilta paikkaa.
Koska eivät saa ketään, niin pyytävät.
Piristävältä tuntuu. Käytännön rutiinit sujuvat.
Tietokoneohjelma vaatii aluksi funtsailua,
kun muuttelevat vanhaa ohjelmaa,
eikä aina parempaan suuntaan.
Mukavaa on myös tavata entisiä työtovereita.- katleija....
Eläkeläisen onkin kannattavampaa käydä työssä, kuin jos siirtäisi muuten eläkkeelle menoa. Eläkehän juoksee ja silloin kaikki tulee ylimääräisenä. Tosin veroprogressio rokottaa, mutta työtulovähennys toimii kuitenkin.
katleija.... kirjoitti:
Eläkeläisen onkin kannattavampaa käydä työssä, kuin jos siirtäisi muuten eläkkeelle menoa. Eläkehän juoksee ja silloin kaikki tulee ylimääräisenä. Tosin veroprogressio rokottaa, mutta työtulovähennys toimii kuitenkin.
kun meidän talon pihaan tuli lumikatastroofi .Oltiin tumput suorina valittamassa . Talo on osaketalo ja kaikilla on oma leekenheetti.
Olisin odottanut, että joku nuorempi olisi ottanut oppia minusta ,kun hain kellaristani oman lapion (taloyhtion lapioton lukkojen takana ettei kukaan vaan varasta) ja onneksi lumi oli kevyttä pakkaslunta,.
Ohi mennessään sanoivat jotain ,mutta en ollut kuulevinani ,eihän työssä sovi rupatella.
ja raivasin senverran tietä kadulta että ampulanssit pääsee oveneteen ,niitä kun käy aika usein ,iso talo ja paljon vanhuksia talossa.
!0 kerrosta ja paljon myös niitä jotka menivät lenkkiasuissa juoksulenkille, tai sitten kuntosaliin.
Jostain syystä on vallalla käsitys että lapion varteen ei nykyihmisen käsi sovi.- 70män
ullamirjami kirjoitti:
kun meidän talon pihaan tuli lumikatastroofi .Oltiin tumput suorina valittamassa . Talo on osaketalo ja kaikilla on oma leekenheetti.
Olisin odottanut, että joku nuorempi olisi ottanut oppia minusta ,kun hain kellaristani oman lapion (taloyhtion lapioton lukkojen takana ettei kukaan vaan varasta) ja onneksi lumi oli kevyttä pakkaslunta,.
Ohi mennessään sanoivat jotain ,mutta en ollut kuulevinani ,eihän työssä sovi rupatella.
ja raivasin senverran tietä kadulta että ampulanssit pääsee oveneteen ,niitä kun käy aika usein ,iso talo ja paljon vanhuksia talossa.
!0 kerrosta ja paljon myös niitä jotka menivät lenkkiasuissa juoksulenkille, tai sitten kuntosaliin.
Jostain syystä on vallalla käsitys että lapion varteen ei nykyihmisen käsi sovi.lumitöiden teko, kolaminen ja lapiointi, on kuin huonosti auratulla jalkakäytävällä kävely.
Tehokkaampaakin noin niin kuin liikuntamielessä.
Riippuu paljon henkilön työhistoriasta ja luonteestakin voiko sitä ihan vapaalle heittää kun ansiotyöt loppuu. Monelle yht'äkkinen rutiinien tai fyysisten töiden loppuminen on huono juttu.
Ei ole yhden käden sormilla luettavissa ne tapaukset, joissa niin henkisen kuin fyysisenkin kunnon rapautuminen alkaa siitä kuuluisesta sapattivuodesta.
Jotai tupsimista on tilalle hyvä saada, kullekin posan kondiksen mukaan. Ettei kävis kuin entiselle kaverille Juicen laulun mukaan...kohta jo arkkua höylättiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site395777Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,2165323Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers394452Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto404293SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun514068Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813766SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt853680Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä
Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään453119Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä1062440SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het462388