Mistä soolojen soitto

Abusimppeli

alkaa?

Siis mielellään ihan konkreettisia neuvoja ilman lennokkaita musiikin teorioita. Niistä minä en tiedä paskaakaan - vaikka kaipa niistä hyötyä olisi.

39

2328

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys?

      perjantaiaamuksi?

      • Mahtavasiis!

        Ajattelin ajaa korttelin ympäri - mutta VW:ni tuskin saisisi ketään hereille. Siinä kuin moottori on tehosekoittimen luokkaa.


    • SetäSamulinTaikakalu

      ..ensimmäisestä nuotista?

      • Tystnad

        Ääntä pimeyteen?


    • 1+1
      • Fuckinåmohl

        sormea.

        Mikä oli koodikielen idea? Se olisi voinut olla yhtä hyvin latinaa tai mandariniinikiinaa. En osaa kumpaakaan.


      • mika2
        Fuckinåmohl kirjoitti:

        sormea.

        Mikä oli koodikielen idea? Se olisi voinut olla yhtä hyvin latinaa tai mandariniinikiinaa. En osaa kumpaakaan.

        .... ei tuota asiaa voi enää tuota selkeämmin sanoa. Ymmärtäähän sen ettei teoria kiinnosta ja että musa vaan kiinnostaa, mutta ei sulle voi sanoa mitään jos kategorisesti kieltäydyt ymmärtämästä mitään teoriaan vivahtavaakaan. Ihan muutama perus termi edes kannattaa opetella niin voit kommunikoida toisten soittajien kanssa ja silloin voit myös oppia heiltä jotain. Tuossa linkissä oli piirretty viidennestä asemasta laatikkomalli mihin sormet laitetaan kun soitetaan mollipentatoninen asteikko. Ei tarvita kahtatoista sormea koska melodiassa sävelet soitetaan yksi kerrallaan. Yhtäaikaa soitettaessa saadaan aikaan harmonia jolloin puhutaan soinnuista tai akordeista.


    • simppelimanni

      ja matki. Ihan kuin olet opetellut puhumaankin. Sillä tavalla se on ennenkin opittu.
      Ilman asteikkoja ja teorioita.

      • hjjjhjhjhj

        Onhan siinä puheessakin kuitenkin kirjaimet vähän pohjalla


      • -----------------

        Kyllä ne asteikot ja teoria on siinä mukana, vaikka niitä ei tietoisesti käyttäisikään, mikäli aikoo saada jotain järkevää tavaraa ulos. Eikä kannata keksiä pyörää uudestaan, asteikkojen tuntemus ja jonkinlainen teoriakäsitys helpottaa huomattavasti.
        Ehkä joku Howlin' Wolf ei ole soittaessaan ajatellut "jos venytän sävellajin terssisävelen duuriterssiksi V-asteen harmoniaan, muodostaa se kadenssin seuraavan kierron I-asteelle" mutta on hänelläkin ollut jonkinlainen pyrkimys soittaa oikein.


      • puheessa
        hjjjhjhjhj kirjoitti:

        Onhan siinä puheessakin kuitenkin kirjaimet vähän pohjalla

        ei käytetä kirjaimia vaan äänteitä. Eikä niidenkään olemassaolosta tarvitse tietää mitään. ;)


      • toivoi
        ----------------- kirjoitti:

        Kyllä ne asteikot ja teoria on siinä mukana, vaikka niitä ei tietoisesti käyttäisikään, mikäli aikoo saada jotain järkevää tavaraa ulos. Eikä kannata keksiä pyörää uudestaan, asteikkojen tuntemus ja jonkinlainen teoriakäsitys helpottaa huomattavasti.
        Ehkä joku Howlin' Wolf ei ole soittaessaan ajatellut "jos venytän sävellajin terssisävelen duuriterssiksi V-asteen harmoniaan, muodostaa se kadenssin seuraavan kierron I-asteelle" mutta on hänelläkin ollut jonkinlainen pyrkimys soittaa oikein.

        "konkreettisia neuvoja ilman lennokkaita musiikin teorioita". Silloin ei jää muita vaihtoehtoja kuin opetella korvakuulolta. Asteikkoja soittamalla toki oppii soittamaan asteikkoja, mutta musiikki ei ole niin yksinkertaista. Korvakuulolta oppii (jos innostus riittää ja takapuoli kestää) sisäistämään miltä musiikin pitäisi kuulostaa ei niinkään sitä mitä asteikkoa siinä käytetään.


      • Abusimppeli
        toivoi kirjoitti:

        "konkreettisia neuvoja ilman lennokkaita musiikin teorioita". Silloin ei jää muita vaihtoehtoja kuin opetella korvakuulolta. Asteikkoja soittamalla toki oppii soittamaan asteikkoja, mutta musiikki ei ole niin yksinkertaista. Korvakuulolta oppii (jos innostus riittää ja takapuoli kestää) sisäistämään miltä musiikin pitäisi kuulostaa ei niinkään sitä mitä asteikkoa siinä käytetään.

        onneksi sentään jalat. Suonikohjut ei vielä vaivaa ... Tota, olisiko nyt ehdotusta vaikka netistä, mitä kannattaisi kuunnella ja katsella?

        Siis jotain muuta kuin luentoa musiikin teoriasta. Siis sooloilun ABC. Tai ainakin sen alkeet ... :)

        Ei todellakaan kannattaisi keksiä pyörää uudestaan ja varmasti teoriasta on hyötyä. Siis jos on sitä lukenut ...

        Eli nettisivu tai useampikin voisi olla parempi alku ... Lupaan ja vannon tietenkin lukevani kaiken musiikin teoriasta seuraavassa elämässäni. Ihan varmasti. Tosin en usko eläväni kuin - kerran vain.


      • Kaikkikäy!
        toivoi kirjoitti:

        "konkreettisia neuvoja ilman lennokkaita musiikin teorioita". Silloin ei jää muita vaihtoehtoja kuin opetella korvakuulolta. Asteikkoja soittamalla toki oppii soittamaan asteikkoja, mutta musiikki ei ole niin yksinkertaista. Korvakuulolta oppii (jos innostus riittää ja takapuoli kestää) sisäistämään miltä musiikin pitäisi kuulostaa ei niinkään sitä mitä asteikkoa siinä käytetään.

        eikä norsun kärsivällisyyttä. Tosin pidän hehtaariperseistä, jos niillä tarkoitetaan naisia. Niitä minä kestän - ihan niin kauan kuin ruipelot koipeni kestävät niiden painoa. Siis hetken. Tai sen murto-osan. Se nyt on sivuseikka. Minähän pidän hehtaariperseistä. Minulla itselläni on pienen pieni peppu. Ihan vaatimaton. Ihan pikkulapsen pepun kokoinen. Kaikki naiset ovat siihen aivan hullaantuneita. Ajattelin casanovan ammattia.

        Isäni oli Turun suurin Casanova. Kateeksi kävi. Rauha hänen muistolleen. Olen vain lerppumuna jälkeläinen. Osaatteko te turkua? Se on merkillinen kieli. Kun äitini kysyi velipuoleltani, että vieläkö isä kuljeksi? Niin, vastaus oli, kyllä.

        Turkulaiset tietenkin tietävät, että minun isäni kävi vieläkin vieraissa naisissa. Siis niiden tuttujen lisäksi. Tärkeintä tietenkin on ettei isäni osanut edes soittaa. Riitti että hän osasi hymyillä kauniisti ja puhua paskaa. Ihan siis kuin joku Stubbi.

        Sen minäkin osaan. Olen, oikein, mummomagneetti.

        Ei varmasti käy kateeksi?

        Jos käy, olette ikärasisteja.


      • 6-srtinggun
        Kaikkikäy! kirjoitti:

        eikä norsun kärsivällisyyttä. Tosin pidän hehtaariperseistä, jos niillä tarkoitetaan naisia. Niitä minä kestän - ihan niin kauan kuin ruipelot koipeni kestävät niiden painoa. Siis hetken. Tai sen murto-osan. Se nyt on sivuseikka. Minähän pidän hehtaariperseistä. Minulla itselläni on pienen pieni peppu. Ihan vaatimaton. Ihan pikkulapsen pepun kokoinen. Kaikki naiset ovat siihen aivan hullaantuneita. Ajattelin casanovan ammattia.

        Isäni oli Turun suurin Casanova. Kateeksi kävi. Rauha hänen muistolleen. Olen vain lerppumuna jälkeläinen. Osaatteko te turkua? Se on merkillinen kieli. Kun äitini kysyi velipuoleltani, että vieläkö isä kuljeksi? Niin, vastaus oli, kyllä.

        Turkulaiset tietenkin tietävät, että minun isäni kävi vieläkin vieraissa naisissa. Siis niiden tuttujen lisäksi. Tärkeintä tietenkin on ettei isäni osanut edes soittaa. Riitti että hän osasi hymyillä kauniisti ja puhua paskaa. Ihan siis kuin joku Stubbi.

        Sen minäkin osaan. Olen, oikein, mummomagneetti.

        Ei varmasti käy kateeksi?

        Jos käy, olette ikärasisteja.

        kuten kaikki lapsenlapset.


      • .............
        toivoi kirjoitti:

        "konkreettisia neuvoja ilman lennokkaita musiikin teorioita". Silloin ei jää muita vaihtoehtoja kuin opetella korvakuulolta. Asteikkoja soittamalla toki oppii soittamaan asteikkoja, mutta musiikki ei ole niin yksinkertaista. Korvakuulolta oppii (jos innostus riittää ja takapuoli kestää) sisäistämään miltä musiikin pitäisi kuulostaa ei niinkään sitä mitä asteikkoa siinä käytetään.

        "Asteikkoja soittamalla toki oppii soittamaan asteikkoja, mutta musiikki ei ole niin yksinkertaista. Korvakuulolta oppii (jos innostus riittää ja takapuoli kestää) sisäistämään miltä musiikin pitäisi kuulostaa ei niinkään sitä mitä asteikkoa siinä käytetään."

        Olet oikeassa että paras keino loppupeleissä on kuunnella miltä se musiikki kuulosta. Jos harjoittelu on sitä pelkkää 1234 -sormiharjoitusta, niin todennäköisesti soittokin on sitä. Enemmänkin viittasin niihin jotka rehvastelevat sillä etteivät koskaan ole opetelleet mitään teoriaa. Jos korvakuulolta tapailee vaikkapa Vanhaa Holvikirkkoa niin on onhan siinä jo teoriaa. Asteikko, intervallit jotka muodostavat asteikon, melodia, tempo ja toivottavasti myös rytmi ja harmonia.
        Nuo kaksi viimeistä kannattaa muistaa erityisesti. Rytmi ja harmonia. Pelkkä ympäristöstään tiedostamaton vinguttelu ei loppupeleissä kuulosta miltään vaikka tekniikka olisi täydellinen ja sweepit ja tappingit.


      • Shitinhead
        ............. kirjoitti:

        "Asteikkoja soittamalla toki oppii soittamaan asteikkoja, mutta musiikki ei ole niin yksinkertaista. Korvakuulolta oppii (jos innostus riittää ja takapuoli kestää) sisäistämään miltä musiikin pitäisi kuulostaa ei niinkään sitä mitä asteikkoa siinä käytetään."

        Olet oikeassa että paras keino loppupeleissä on kuunnella miltä se musiikki kuulosta. Jos harjoittelu on sitä pelkkää 1234 -sormiharjoitusta, niin todennäköisesti soittokin on sitä. Enemmänkin viittasin niihin jotka rehvastelevat sillä etteivät koskaan ole opetelleet mitään teoriaa. Jos korvakuulolta tapailee vaikkapa Vanhaa Holvikirkkoa niin on onhan siinä jo teoriaa. Asteikko, intervallit jotka muodostavat asteikon, melodia, tempo ja toivottavasti myös rytmi ja harmonia.
        Nuo kaksi viimeistä kannattaa muistaa erityisesti. Rytmi ja harmonia. Pelkkä ympäristöstään tiedostamaton vinguttelu ei loppupeleissä kuulosta miltään vaikka tekniikka olisi täydellinen ja sweepit ja tappingit.

        ole harjoitellut teorioita. En edes suomenkielessä - saatikka musiikissa. Kaikki on tullut "ohessa". Vahingossa tai sivujuonena joku sanoisi. Minua eivät todellakaan kiinnosta teorioiden lukemiset. Elleivät ne liity jotenkin käytännön tilanteeseen. Ei minua saa lukemaan mitään teoriata kukaan eikä mikään ellei sillä ole jotain tilanteen kanssa tekemistä.

        Kyllä. Huolellisuus ja tarkkaavuus 7. Kerran jopa 6.

        Eikä hävetä tippaakaan. Ei kiinnostanut silloin, satikka nyt. Sehän ei liikuta minua tippaakaan. Ei silloin eikä nyt. Muutenhan minä olisin käynyt korottamassa numeroitani ...

        Eikä siinä mitään, että joku käy korottelemassa. Sen kun korottelevat. Hyvä niille, jos saavat paremman numeron.

        Pitäisikö meidän ihan tosissaan käydä teoriatuneilla? Se on melkein yhtä fiksua kuin puuseppäkurssin teoriatunnit. Niistä teorioista ei ollut pätkän verran hyötyä yhtään missään. Enkä usko, että tulee olemaankaan. Ei edes sadassa vuodessa.


      • NoJust...
        Shitinhead kirjoitti:

        ole harjoitellut teorioita. En edes suomenkielessä - saatikka musiikissa. Kaikki on tullut "ohessa". Vahingossa tai sivujuonena joku sanoisi. Minua eivät todellakaan kiinnosta teorioiden lukemiset. Elleivät ne liity jotenkin käytännön tilanteeseen. Ei minua saa lukemaan mitään teoriata kukaan eikä mikään ellei sillä ole jotain tilanteen kanssa tekemistä.

        Kyllä. Huolellisuus ja tarkkaavuus 7. Kerran jopa 6.

        Eikä hävetä tippaakaan. Ei kiinnostanut silloin, satikka nyt. Sehän ei liikuta minua tippaakaan. Ei silloin eikä nyt. Muutenhan minä olisin käynyt korottamassa numeroitani ...

        Eikä siinä mitään, että joku käy korottelemassa. Sen kun korottelevat. Hyvä niille, jos saavat paremman numeron.

        Pitäisikö meidän ihan tosissaan käydä teoriatuneilla? Se on melkein yhtä fiksua kuin puuseppäkurssin teoriatunnit. Niistä teorioista ei ollut pätkän verran hyötyä yhtään missään. Enkä usko, että tulee olemaankaan. Ei edes sadassa vuodessa.

        ilman teoriaakin. Tunnenkin yhden tosi kovan kitaristin(itseäni selkeesti vanhempi), joka ei ole ainakaan omien sanojensa mukaan ole paljon teoriaa lueskellut.
        Usein kuiteski homma menee niin, että vaikka kuinka olisit lukematta silti joutuu jollain tavalla kehittelemään omia muistisääntöjä ym. muita kaavoja...ainakin, mikäli haluaa todella kehittyä soolokitaristina.
        Eli lopputulos on se, että jokatapauksessa tarvitaan jonkunlaista "teoriaa", että homman sais kulkemaan sujuvasti. Olkoonkin niin, että se teoria on täysin itse kehitelty. Silti se on teoriaa.
        Jonkun muistisäännön kehittäminen on jo teoriaa mun mielestä.

        Eli kysymys on hyvin pitkälti siitä, haluaako tutustua jo hyväksi havaittuun tapaan ja lukea teoriaa vai opetella teorian oman kantapään kautta.
        Mikä kenellekin sopii?!


      • -----------
        NoJust... kirjoitti:

        ilman teoriaakin. Tunnenkin yhden tosi kovan kitaristin(itseäni selkeesti vanhempi), joka ei ole ainakaan omien sanojensa mukaan ole paljon teoriaa lueskellut.
        Usein kuiteski homma menee niin, että vaikka kuinka olisit lukematta silti joutuu jollain tavalla kehittelemään omia muistisääntöjä ym. muita kaavoja...ainakin, mikäli haluaa todella kehittyä soolokitaristina.
        Eli lopputulos on se, että jokatapauksessa tarvitaan jonkunlaista "teoriaa", että homman sais kulkemaan sujuvasti. Olkoonkin niin, että se teoria on täysin itse kehitelty. Silti se on teoriaa.
        Jonkun muistisäännön kehittäminen on jo teoriaa mun mielestä.

        Eli kysymys on hyvin pitkälti siitä, haluaako tutustua jo hyväksi havaittuun tapaan ja lukea teoriaa vai opetella teorian oman kantapään kautta.
        Mikä kenellekin sopii?!

        "Eli lopputulos on se, että jokatapauksessa tarvitaan jonkunlaista "teoriaa", että homman sais kulkemaan sujuvasti. Olkoonkin niin, että se teoria on täysin itse kehitelty. Silti se on teoriaa.
        Jonkun muistisäännön kehittäminen on jo teoriaa mun mielestä. "

        Tätä olen tässä yrittänyt tässä sanoa. Olkoonkin ettei sitä teoriaa käytetä siinä muodossa missä sitä oppilaitoksissa käsitellään. Esim. fuusiovirtuoosi Allan Holdsworth ei ole lukenut teoriaa, mutta on siinä sivussa kehittänyt omia muistisääntöjään. Teoriaa sekin on.
        Ja vaikka soitettaisiin sitä 12 tahdin bluesia, niin tuleehan siinäkin teoria sisäänrakennutta vaikka sitä ei ääneen lausutakaan. Esim. mikä on sävellaji A:ssä toinen tai kolmas sointu. Eihän siitä nyt mitään tule jos soitetaankin pianosävellaji G#stä, eikä tiedä edes miten soinnut muutetaan uuteen sävellajiin.


      • simppelimanni
        NoJust... kirjoitti:

        ilman teoriaakin. Tunnenkin yhden tosi kovan kitaristin(itseäni selkeesti vanhempi), joka ei ole ainakaan omien sanojensa mukaan ole paljon teoriaa lueskellut.
        Usein kuiteski homma menee niin, että vaikka kuinka olisit lukematta silti joutuu jollain tavalla kehittelemään omia muistisääntöjä ym. muita kaavoja...ainakin, mikäli haluaa todella kehittyä soolokitaristina.
        Eli lopputulos on se, että jokatapauksessa tarvitaan jonkunlaista "teoriaa", että homman sais kulkemaan sujuvasti. Olkoonkin niin, että se teoria on täysin itse kehitelty. Silti se on teoriaa.
        Jonkun muistisäännön kehittäminen on jo teoriaa mun mielestä.

        Eli kysymys on hyvin pitkälti siitä, haluaako tutustua jo hyväksi havaittuun tapaan ja lukea teoriaa vai opetella teorian oman kantapään kautta.
        Mikä kenellekin sopii?!

        että yritin tuolla "matkimalla opettelu"-kommentilla hieman provosoida keskustelua aiheesta. Soittamaan oppiminen ilman minkäänlaista teoriaopetusta tai -tietämystä on toki mahdollista, mutta se vaatii joko poikkeuksellista lahjakkuutta tai halun tehdä hirvittävä määrä työtä. Toisaalta lahjakkaalle soittajalle ei teoriankaan oppiminen tuota vaikeuksia, ja vähemmän lahjakas hyötyy siitä vielä enemmän.


      • Anonyymi
        Shitinhead kirjoitti:

        ole harjoitellut teorioita. En edes suomenkielessä - saatikka musiikissa. Kaikki on tullut "ohessa". Vahingossa tai sivujuonena joku sanoisi. Minua eivät todellakaan kiinnosta teorioiden lukemiset. Elleivät ne liity jotenkin käytännön tilanteeseen. Ei minua saa lukemaan mitään teoriata kukaan eikä mikään ellei sillä ole jotain tilanteen kanssa tekemistä.

        Kyllä. Huolellisuus ja tarkkaavuus 7. Kerran jopa 6.

        Eikä hävetä tippaakaan. Ei kiinnostanut silloin, satikka nyt. Sehän ei liikuta minua tippaakaan. Ei silloin eikä nyt. Muutenhan minä olisin käynyt korottamassa numeroitani ...

        Eikä siinä mitään, että joku käy korottelemassa. Sen kun korottelevat. Hyvä niille, jos saavat paremman numeron.

        Pitäisikö meidän ihan tosissaan käydä teoriatuneilla? Se on melkein yhtä fiksua kuin puuseppäkurssin teoriatunnit. Niistä teorioista ei ollut pätkän verran hyötyä yhtään missään. Enkä usko, että tulee olemaankaan. Ei edes sadassa vuodessa.

        Kyllä sitä teoriaa voi lukea ihan kirjoista tai netistä ja vaikka Youtubesta, ei kenenkään minnekään tunnille tarvitse mennä.
        Mutta jos on hyvä tutor, niin se nopeuttaa ja helpottaa asioita huomattavasti.


    • tavallisesti

      melodinen osuus, joka saattaa noudattaa laulumelodiaa tai kappaleessa esiintyvää teemaa, mutta poikkeaa yleensä kappaleen valmiiksi sävelletyistä osista vähintään fraseerauksen osalta" (Wikipedia).

      Kitarasoolon soitto alkaa siitä, että opetellaan soolo ulkoa (keinolla millä tahansa). Ja sitten vaan soitetaan. Jos huolellisesti ulkoa opeteltu ja harjoiteltu soolo pääsee unohtumaan kesken esityksen, soitetaan mitä mieleen juolahtaa...

      • NoJust...

        , jos näin jälkiviisaana asiaa miettii, soolojen soitto kannattais aloittaa opettelemalla ihan perus duuriastekko ja sitten ehkä mollikin.
        Yleensä homma startataan opettelemalla se mollipentatoninen, mikä on varmasti ihan ok.

        Duuriasteikko ja molliasteikko on taas siinä mielessä hyviä, että valtaosa musiikista perustuu näihin kahteen sävellajiin(duuriin ja molliin).
        Kun osaat nuo kaksi soittaa vaikkapa vain yhdestä asemasta ja ymmärrät, miten ne "siirretään" toiseen sävellajiin, niin pian pystyt soittelemaan vaikkapa laulumelodiota kappaleiden päälle...toki pitää keksiä ensin, että mistä sävellajista koko kappale menee, mutta senkin hahmottamiseen auttaa se, että tunnet nämä asteikot.
        Sitten ajan saatossa skaaloja voi alkaa opettelemaan eri asemista siten, että alkaa pikkuhiljaa hahmottamaan koko otelautaa.


    • karskioo

      En tiedä tuosta teoriapuolesta juuri mitään, enkä osaa soittaa mitään tunnettujen kappaleiden sooloja. Mutta teen itse biisejä. Äänittelen niitä moniraiturille ja soittelen niihin soolojakin. Kun komppi soi taustalla niin siihen improvisoin soolon. Treenaan muutaman kerran ja kun kuullostaa hyvältä, niin painan REC-nappulaa. Joskus saa soittaa monta kertaa, mutta joskus menee kerralla purkkiin. Eli, kyllä se korva sanoo kun nuotit on osapuilleen kohdallaan.

      • NoJust...

        Aina pitää ensisijaisesti uskoa korviinsa...ja vaikka joku teoria olisi vastaan asiaa, joka sinusta kuulostaa hyvältä, niin eihän sellaisesta kannata välittää?

        Sinänsä olen sellaista ryppyotsaista teoriaviisautta vastaan, mutta eihän teoriasta tietäminen ole välttämättä mistään pois...siis että edes vähän tietää. En minäkään paljoa tiedä, mutta kun tiedän, mistä sävellajista kappale menee, niin kyllähän se helpottaa vaikkapa melodian soittamista.

        Tokihan sen voi ihan teoriasta tietämättäkin "tunnustella" ja hakee oikeat sävelet, mutta sävellajin tunnistaminen auttaa.


      • SatchTL
        NoJust... kirjoitti:

        Aina pitää ensisijaisesti uskoa korviinsa...ja vaikka joku teoria olisi vastaan asiaa, joka sinusta kuulostaa hyvältä, niin eihän sellaisesta kannata välittää?

        Sinänsä olen sellaista ryppyotsaista teoriaviisautta vastaan, mutta eihän teoriasta tietäminen ole välttämättä mistään pois...siis että edes vähän tietää. En minäkään paljoa tiedä, mutta kun tiedän, mistä sävellajista kappale menee, niin kyllähän se helpottaa vaikkapa melodian soittamista.

        Tokihan sen voi ihan teoriasta tietämättäkin "tunnustella" ja hakee oikeat sävelet, mutta sävellajin tunnistaminen auttaa.

        Jos tiedät soinnut ja sävellajit, niistäkin pystyy soittamaan sooloja, pystyy myös improvisoimaan siten, että kuulostaa sopivalta. Mutta ellei mitään tietoa mistään merkeistä, niin on kyllä aika kova homma.
        Vaikka korvakuulolta yrittääkin, niin ellei edes sointukiertoa, sävellajia tiedä- oikeastaan ei löydy improvisointiosuuksiin "järkeä". Itse soittanut ekat 15 v. soinnuista ja myöhemmin sävellajit ja muu teoria alkanut väkisinkin kiinnostamaan(harmi ettei heti alkuksi).


      • NoJust...
        SatchTL kirjoitti:

        Jos tiedät soinnut ja sävellajit, niistäkin pystyy soittamaan sooloja, pystyy myös improvisoimaan siten, että kuulostaa sopivalta. Mutta ellei mitään tietoa mistään merkeistä, niin on kyllä aika kova homma.
        Vaikka korvakuulolta yrittääkin, niin ellei edes sointukiertoa, sävellajia tiedä- oikeastaan ei löydy improvisointiosuuksiin "järkeä". Itse soittanut ekat 15 v. soinnuista ja myöhemmin sävellajit ja muu teoria alkanut väkisinkin kiinnostamaan(harmi ettei heti alkuksi).

        Kaikkihan on yksilöllisiä. Ei ole olemassa mitään kaavaa, että jos opettelet kaiken teorian kautta, niin susta tulee tällanen...tai jos opetteleta vain kuutelemalla, niin tällanen...

        "Vaikka korvakuulolta yrittääkin, niin ellei edes sointukiertoa, sävellajia tiedä- oikeastaan ei löydy improvisointiosuuksiin "järkeä"."

        Tästä voi kanssa olla kahta mieltä. Oman kokemukseni perusteella monet kitaristit, jotka on opetelleet kaiken ns. korvan avulla keskittyy enemmän oleelliseen ja sitä kautta sooloista tulee mielenkiintoisia.
        Monesti taas ne, jotka on erikoistuneet skaalojen kanssa sahailuun ei opi keskittymään siihen oleellisimpaan, eli juuri ne yksittäiset melodiakulut tai jopa pelkästään yksi tilanteeseen sopiva nuotti, on niitä juttuja, jotka tekee siitä soolosta mielenkiintoisen. Mahdollisten nuottien määrä saattaa "sokaista" kitaristin, joka tuntee skaalat ja tietää missä niitä voi käyttää.
        Tämä on varmasti yksi tekijä, miksi monet kyseenalaistaa koko teorian tarpeellisuuden?!

        Kyllä teoria on hyvä apuväline, mutta korvat on silti tärkein juttu!


      • juutuubista
        NoJust... kirjoitti:

        Kaikkihan on yksilöllisiä. Ei ole olemassa mitään kaavaa, että jos opettelet kaiken teorian kautta, niin susta tulee tällanen...tai jos opetteleta vain kuutelemalla, niin tällanen...

        "Vaikka korvakuulolta yrittääkin, niin ellei edes sointukiertoa, sävellajia tiedä- oikeastaan ei löydy improvisointiosuuksiin "järkeä"."

        Tästä voi kanssa olla kahta mieltä. Oman kokemukseni perusteella monet kitaristit, jotka on opetelleet kaiken ns. korvan avulla keskittyy enemmän oleelliseen ja sitä kautta sooloista tulee mielenkiintoisia.
        Monesti taas ne, jotka on erikoistuneet skaalojen kanssa sahailuun ei opi keskittymään siihen oleellisimpaan, eli juuri ne yksittäiset melodiakulut tai jopa pelkästään yksi tilanteeseen sopiva nuotti, on niitä juttuja, jotka tekee siitä soolosta mielenkiintoisen. Mahdollisten nuottien määrä saattaa "sokaista" kitaristin, joka tuntee skaalat ja tietää missä niitä voi käyttää.
        Tämä on varmasti yksi tekijä, miksi monet kyseenalaistaa koko teorian tarpeellisuuden?!

        Kyllä teoria on hyvä apuväline, mutta korvat on silti tärkein juttu!

        vanhempaa kitaramusiikkia (Clapton, Knopfler tms.) ja samalla lueskelin kommentteja. Nuoriso arvosteli ettei soitto ole niin teknistä tai taitavaa kuin uudemmilla kitaristeilla. Siihen joku totesi, ettei ole oleellista kuinka monta nuottia soitetaan sekunnissa vaan "put the feeling to the note". Minusta se sisältää soittamisen, itseasiassa koko musiikin olemassaolon idean. Tunteiden ja tunnelmien välittämisen.


    • jurama

      Opettele bluesasteikko ja siitä se lähtee!

      • esdrkmäläö

        Kannattaa lainata kirjastosta Harri Louhensuon kirja Blues Station
        Sen avulla opit hallitsemaan sooloja, opit uusia likkejä joita voit sitten sovittaa omiin sooloihisi ja siinä tulee mukana cd missä on taustanauhat ja ite kappale soitettuna kirjassa on kappaleiden nuotit ja tabulatuurit itse olen oppinut huimasti juuri tuosta kirjasta suosittelen kyllä kaikille :D


      • Noshameatall
        esdrkmäläö kirjoitti:

        Kannattaa lainata kirjastosta Harri Louhensuon kirja Blues Station
        Sen avulla opit hallitsemaan sooloja, opit uusia likkejä joita voit sitten sovittaa omiin sooloihisi ja siinä tulee mukana cd missä on taustanauhat ja ite kappale soitettuna kirjassa on kappaleiden nuotit ja tabulatuurit itse olen oppinut huimasti juuri tuosta kirjasta suosittelen kyllä kaikille :D

        Pitääpä käydä katsomassa kirjakaupasta.

        Yksi juttu kävi mielessäni, vain yksi. Onko siinä mitään sellaista mikä vivahtaisi edes Rory Gallagherille?

        Jostain syystä pidin äijän soitosta. Eikä se olisi mitenkään hassu idea opetella kitaran kiusaamista ...

        Sitä en tiedä onko se vaikeata, mutta Gallagherin tyylistä kitaran kiusaamista kuulee ani harvoin. Jos sitä itse soittaisi, sitä olisi ihan aitiopaikalla!

        Eikä hävettäisi tippaakaan!


      • Noshameatall!
        Noshameatall kirjoitti:

        Pitääpä käydä katsomassa kirjakaupasta.

        Yksi juttu kävi mielessäni, vain yksi. Onko siinä mitään sellaista mikä vivahtaisi edes Rory Gallagherille?

        Jostain syystä pidin äijän soitosta. Eikä se olisi mitenkään hassu idea opetella kitaran kiusaamista ...

        Sitä en tiedä onko se vaikeata, mutta Gallagherin tyylistä kitaran kiusaamista kuulee ani harvoin. Jos sitä itse soittaisi, sitä olisi ihan aitiopaikalla!

        Eikä hävettäisi tippaakaan!

        makukysymys.

        Siis noin niin kuin lisäyksenä. Että kukin tykkää mistä tykkää. Minä tykkään Gallagheristä ja joku Acropolis adieusta.

        Pidän muuten molemmista. En tiedä onko niillä mitään yhteistä sen lisäksi, että minä tykkään niistä.


      • wwwwwwwwwwwwwwww
        Noshameatall kirjoitti:

        Pitääpä käydä katsomassa kirjakaupasta.

        Yksi juttu kävi mielessäni, vain yksi. Onko siinä mitään sellaista mikä vivahtaisi edes Rory Gallagherille?

        Jostain syystä pidin äijän soitosta. Eikä se olisi mitenkään hassu idea opetella kitaran kiusaamista ...

        Sitä en tiedä onko se vaikeata, mutta Gallagherin tyylistä kitaran kiusaamista kuulee ani harvoin. Jos sitä itse soittaisi, sitä olisi ihan aitiopaikalla!

        Eikä hävettäisi tippaakaan!

        itse ostin kyseisen kirjan ihan musiikkiliikkeestä, jos ei kirjakaupasta löydy.
        ja mitä tuossa nyt kuuntelin Gallageria niin kyllä siinä on ainakin harjoituksia mitkä edesauttavat juuri tuonlaista soittoa erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota bendauksiin ja vibratoon


      • Nowayout!
        wwwwwwwwwwwwwwww kirjoitti:

        itse ostin kyseisen kirjan ihan musiikkiliikkeestä, jos ei kirjakaupasta löydy.
        ja mitä tuossa nyt kuuntelin Gallageria niin kyllä siinä on ainakin harjoituksia mitkä edesauttavat juuri tuonlaista soittoa erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota bendauksiin ja vibratoon

        asia harvinaisen selvä.

        Nyt vaan pitää lähteä ja vetää perseet olalle!

        Tota, sitä ennen, oliko Fazerin myymälässä vai missä?


      • Erikoista?
        wwwwwwwwwwwwwwww kirjoitti:

        itse ostin kyseisen kirjan ihan musiikkiliikkeestä, jos ei kirjakaupasta löydy.
        ja mitä tuossa nyt kuuntelin Gallageria niin kyllä siinä on ainakin harjoituksia mitkä edesauttavat juuri tuonlaista soittoa erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota bendauksiin ja vibratoon

        erikoista?

        Siis aikoinaan?


      • Kwhomeini
        Erikoista? kirjoitti:

        erikoista?

        Siis aikoinaan?

        Ihan hyvä käsityöläiseksi.

        Joka on ihan kunniamaininnan arvoinen asia. Jotain muuta kuin joku homeinen poliitikko.


    • gt soolo

      on soittajansa näköinen.
      Jos homma ei aukene, ota vaikka joltain oppia.

      Tässä vähän hajua opista, jopa soolon rakentamisesta:
      http://www.rockopisto.fi/tapahtuma-arkisto/
      Soolon vetäminen on jossain siellä puolessa välissä, about..

      Parhaat osat vissiin leikattu pois.

      • Droppi jyrä D

        Hitsi, ei toiminut videon lataus ekaks illalla mutt nyt näkyy toimivan.
        Tarkoitti varmaan Alexander Kuoppala videota.
        No joo, parhaat palat on tosiaan leikattu mut on siellä jätetty aika mielenkiintoisia pätkiäkin. Vaikka jotain plekun käytöstä ja aksentoinnista ja harmonioistakin. Parasta osuutta on kun alkaa Bodom jakso ja siit eteen päin.
        Soolo hommasta ainakin näkee et siit on ainaki takotuksella leikattu oleelista asiaa selvästi veke :(

        Aattelin aluks et ei taida Kuoppala olla enää vireessä, ekaks mietin itseasiassa onko se nyt ees se Kuoppala mut kyl se on se. Ja jossain se hetkittääin antaa tulla, niinku siinä Bodom osuudessaki. Ainoastaan muutamassa kohdin se vetää Bed of Razors komppia täydellä temmolla, muuten taitaa olla joku opetusmoodi päällä. Tai sit niitä on leikattu veke. Kurssi kestäny 5 tuntii ja videolla on 35 minuuttia.
        Siin on monelle hevariksi aikovalle namuapalaa, ja jopa monelle jo hevarille, siitä miten Razors on tehty ja miten sitä soitetaan. Ja ne muutamat namupätkät orgis temmolla, mulle tuli ihan sairas olo :)

        Katoin et sama, kai?, kurssi 24.4. Hyvinkäällä. On mulle vähä turhan pitkä matka mut täytyy miettii meniskö.
        Siin ei sanottu maksaaks se jotain, yleensä kai tollaset maksaa. Jos maksaa niin paljonko, mull ei oo oiken varaa muutenkaan mihinkään niin jos maksaa mulle liikaa ja pitkät matkat, joutuu jättää väliin
        Tietääks ketään mitä luokkaa se vois olla?


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      177
      11208
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2565
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1781
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1685
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1320
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1275
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1096
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      112
      1014
    Aihe