Kouvola

booky

Katselin Kouvolan XIV Dekkaripäivien ohjelmaa 11.6-12.6.2010. Lauantaina ohjelmaan esiintyviksi oli merkitty Esikoiskirjailijat: Kari Häkämies, Johanna Tuomola, Olli Lehtinen, Janne Katajisto.

Kari Häkämiehen esikoisen luin tässä muuan aika sitten, joka dekkarina ei ollut hassumpi tai pahimmasta päästä - kuinka asian haluaa ilmaista. Makaaberin sairaanloista poliittista kähmintää olisi saanut olla kirjassa sekoittavana tekijänä enemmänkin, koska aihealueen kirjailija näyttää tuntevan. Teksti oli varovaista, siistiä ja pidättyväistä. Olisi voinut irroitella ja revitellä enemmäkin.

Olli Lehtisen Sokeasta etsivästä olen kuullut, vaikka sitä en ole lukenutkaan, mutta kuka on Johanna Tuomola? Kirjoittanut mitä ja minkälaisen dekkarin? Ja eikös Janne Katajisto ole visailuohjelmien juontaja, joka myy luontaislaihditustuotteita? Onko hän kirjoittanut dekkarin? En ole kuullutkaan asiasta.

14

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näiltä

      kahdelta muistaakseni mitään lukenut, sillä viime vuonna heiltä Dekkarinetin mukaan dekkariesikoisteos ilmestyi. Savolaista rulettia, siis Katajiston teos tuntuu kyllä tutulta nimeltä, mutta ei siitä muuta muistikuvaa ole jäänyt.
      Häkämiehen teokseen en syvenny, luin siitä nimittäin jonkun pätkän jostakin.
      Janne Kataja ja Oskari Katajisto ovat jonkinlaisia juontajia. Janne Katajisto?????

      • booky

        >Janne Kataja ja Oskari Katajisto ovat jonkinlaisia juontajia

        Nauran itselleni. No niinhän se olikin! Muisti temppuilee...:) Teokset lukeneilta harrastajila saa parhammat vinkit toisin kuin erilaiset mainoslipareet antavat ymmärtää.


    • nöösi harrastaja

      Minkälainen tapahtuma on? Ajattelin mennä käymään tänä vuonna. Kirjoituskilpailuun oli tullut kaikkien aikojen osallistujamäärä. Siinä on varmasti mukana tulevia (ja nykyisiä) huippudekkaristeja. Myös esitelmöitsijät ovat huippukaartia.

    • .Päivi

      mielestäni lastenkirjailija jolta on ilmestynyt yksi dekkari, Tummissa vesissä. Makuasioita toki, minä en pitänyt, siis tästä jännitysromaanistaan, muu tuotanto onkin minulle ihan outoa.

      • Jokohan ne on julkistettu, tarkoitan Kouvolan dekkarikisan tuloksia? Osallistuin itse kisaan yhtenä sen 250:stä osanottajasta? Paljon on tullut novelleja, joten raadilla on hommaa miettiä mikä menee jatkoon ja mikä ei. Kirjoitin liian pitkän tarinan ja myönnän, että sen lyhentäminen nappasi siitä pois jotain tärkeää. niin että taisi tulla huti.
        Onkohan näillä sivuilla käyneistä vieraista kukaan osallistunut tuohon kilpailuun nyt tai aiemmin? Minulla yritys oli ensimmäinen.


      • Ei tärpännyt
        dolmen kirjoitti:

        Jokohan ne on julkistettu, tarkoitan Kouvolan dekkarikisan tuloksia? Osallistuin itse kisaan yhtenä sen 250:stä osanottajasta? Paljon on tullut novelleja, joten raadilla on hommaa miettiä mikä menee jatkoon ja mikä ei. Kirjoitin liian pitkän tarinan ja myönnän, että sen lyhentäminen nappasi siitä pois jotain tärkeää. niin että taisi tulla huti.
        Onkohan näillä sivuilla käyneistä vieraista kukaan osallistunut tuohon kilpailuun nyt tai aiemmin? Minulla yritys oli ensimmäinen.

        Dekkaripäivien verkkosivuilla ilmoitetaan, että jatkoon päässeille on ilmoitettu.


      • Apskokko
        dolmen kirjoitti:

        Jokohan ne on julkistettu, tarkoitan Kouvolan dekkarikisan tuloksia? Osallistuin itse kisaan yhtenä sen 250:stä osanottajasta? Paljon on tullut novelleja, joten raadilla on hommaa miettiä mikä menee jatkoon ja mikä ei. Kirjoitin liian pitkän tarinan ja myönnän, että sen lyhentäminen nappasi siitä pois jotain tärkeää. niin että taisi tulla huti.
        Onkohan näillä sivuilla käyneistä vieraista kukaan osallistunut tuohon kilpailuun nyt tai aiemmin? Minulla yritys oli ensimmäinen.

        Itse osallistuin kisaan ensimmäisen kerran ja sain ilokseni ilmoituksen jatkoon ja sitä kautta myös novellikokoelman lehdille pääsystä.


      • Dakota2
        Apskokko kirjoitti:

        Itse osallistuin kisaan ensimmäisen kerran ja sain ilokseni ilmoituksen jatkoon ja sitä kautta myös novellikokoelman lehdille pääsystä.

        Parhaimmat onnittelut. Toivottavasti hyödyt vielä rahallisesti siitä, että pääsit mukaan kirjan sivuille. Onhan se jännää lukea omaa tekstiään kirjan kansien välistä. Olen lukenut näitä novelleja ja kyllä siellä on ollut aika vaatimattomia tekeleitä. Mutta joukossa myös helmiä, joten ehkäpä olet yksi niistä.


      • novellit
        Dakota2 kirjoitti:

        Parhaimmat onnittelut. Toivottavasti hyödyt vielä rahallisesti siitä, että pääsit mukaan kirjan sivuille. Onhan se jännää lukea omaa tekstiään kirjan kansien välistä. Olen lukenut näitä novelleja ja kyllä siellä on ollut aika vaatimattomia tekeleitä. Mutta joukossa myös helmiä, joten ehkäpä olet yksi niistä.

        kautta linjan, jos suoraan sanotaan.


      • New Yorker
        novellit kirjoitti:

        kautta linjan, jos suoraan sanotaan.

        Niin, en päässyt minäkään mukaan Murhattu Mieli-novellikokoelmaan, mutta pistemääräni sain selville. 2,8 ei riittänyt. Mikähän mahtoi olla se pistemäärä, joka riitti jatkoon?


      • daa daa.,.,.,
        New Yorker kirjoitti:

        Niin, en päässyt minäkään mukaan Murhattu Mieli-novellikokoelmaan, mutta pistemääräni sain selville. 2,8 ei riittänyt. Mikähän mahtoi olla se pistemäärä, joka riitti jatkoon?

        miten ne pisteet lasketaan ja millaisilla pisteillä pääsee novellikokoelmaan?

        Jos ei itse kuulu tuomaristoon, eikä ole lukenut kaikkia, niin ei voi varmaan tietää, että kaikki novellit ovat huonoja.

        Onkohan eri vuosina suuria eroja millä pistemäärällä pääsee jatkoon?


      • jjjjjyyyy
        daa daa.,.,., kirjoitti:

        miten ne pisteet lasketaan ja millaisilla pisteillä pääsee novellikokoelmaan?

        Jos ei itse kuulu tuomaristoon, eikä ole lukenut kaikkia, niin ei voi varmaan tietää, että kaikki novellit ovat huonoja.

        Onkohan eri vuosina suuria eroja millä pistemäärällä pääsee jatkoon?

        palautetilaisuudessa selvisi, että ainakin 3.8 pisteellä pääsi kirjaan. Kaikki kirjoittajat eivät halunneet palautetta, eivätkä siis olleet paikalla ja kaikkien pisteitä en tiedä.
        Korkeinta pistemäärää en tiedä, ymmärsin, että se oli selkeästi yli neljän. Esim. 1.8 pisteellä ei päässyt kirjaan, tilaisuudessa annettiin palautetta myös sellaisesta novellista, koska kirjoittaja oli sitä halunnut. Mielestäni palautetilaisuus oli samalla oppimistilaisuus. Hienoa, että sellainen järjestettiin.


    • Arnaldur

      Johanna Tuomola on kirjoittanut dekkarit "tummissa vesissä" ja "sieppaus".

    • dorritdorrit

      Janne Katajisto on kirjoittanut mukavat dekkarit Savolaista rulettia ja Savolaista saattohoitoa. LIsäksi hän on kirjoitttanut mm. laulutekstejä esim. Kai Chydeniuksen musiikkiin ja pienoisnäytelmiä, proosaa yms.

      Dekkarit tapahtuvat Juankoskella, missä kirjailija itsekin asuu. (Ja on nuorisotyönohjaaja kuten dekkareittensa päähenkilö Äijä.)
      Suosittelen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe