liian vanha ammatinvaihtoon?

eylifarkkila

olen 38-v ja olen miettinyt ammatinvaihtoa joko yhdistelmärekan- tai metsäkoneenkuljettajaksi. onko minulla mitään saumaa? olenko jo liian vanha?

11

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eylifarkkila

      niin unohtui laittaa että mulla on vaan AB-kortti, olisin tiedoista ja koulutuksesta/harjoituspaikasta kiinnostunut!

      • alaa nähneenä...

        No mitä ihmettä? Liian vanha, minkä ikäisenä ajattelit kuolla jos nyt jo olet vanha..?

        Ei muuta kun aikuiskoulutuskeskukseen ja sieltä suoraan yhdistelmäpuolelle. Ensin ajatetaan C-kortti, sitten siihen perään E. Ei ole mikään itsestäänselvyys, mutta kurssilla oppii kyllä ajamaan. Ja ainakin huomaa, onko sinusta auton käsittelijäksi.

        Valitettava totuus ikävä kyllä on, että alasta siellä ei tahdo oikeen saada oikeanlaista kuvaa. Toisin sanoen, usein on vähän turhan ruusuinen kuva hommasta. Eli kannattaa kyllä aika tarkkaan miettiä, haluatko tehdä paljon yötöitä, paljon pitkää päivää (>12h), josta suurin osa kuormankäsittelyä ja siihen päälle jonkin verran ajoa. Ja vieläpä työajat voi olla hommasta riippuen hieman epäsäännöllistä. Niin ja tietysti kestää sitä kiireen tuomaa painetta ("prkl kun pitäisi olla seuraavassa paikassa jo.."). Mutta jos tuollaiset asiat ei pelota, niin ei muuta kun kokeilemaan.

        Esim. JAKK tekee paljon noita juttuja, on omaehtoista koulutusta jolloin maksat koko homman omasta pussista, tai jotain valtion(?) tukemia jossa on tietyt ehdot.

        Onnea matkaan ;)


      • opiskelija 40v

        et sä ole liian vanha alan vaihtoon jos motivaatiota vaan riittää.mielestäni on paljon järkevämpää kouluttaa ihmisiä joilla on kiinnostusta jotain alaa kohtaan, kun taas niitä joita ei kiinnosta mikään. sun kannattaa todellakin kouluttautua kun intoa on. velipoika opiskeli aikuiskoulutus keskuksessa jossa oli myös 55 vuotiaita opiskelijoita. ja ne opiskeli uutta ammattia. aikuis koulutuksessa yksi suuri haaste onkin juuri toi suuri ikä jakautuma.eli nuorimmat voi olla 20v ja vanhimmat liki 60v.


      • eylifarkkila
        alaa nähneenä... kirjoitti:

        No mitä ihmettä? Liian vanha, minkä ikäisenä ajattelit kuolla jos nyt jo olet vanha..?

        Ei muuta kun aikuiskoulutuskeskukseen ja sieltä suoraan yhdistelmäpuolelle. Ensin ajatetaan C-kortti, sitten siihen perään E. Ei ole mikään itsestäänselvyys, mutta kurssilla oppii kyllä ajamaan. Ja ainakin huomaa, onko sinusta auton käsittelijäksi.

        Valitettava totuus ikävä kyllä on, että alasta siellä ei tahdo oikeen saada oikeanlaista kuvaa. Toisin sanoen, usein on vähän turhan ruusuinen kuva hommasta. Eli kannattaa kyllä aika tarkkaan miettiä, haluatko tehdä paljon yötöitä, paljon pitkää päivää (>12h), josta suurin osa kuormankäsittelyä ja siihen päälle jonkin verran ajoa. Ja vieläpä työajat voi olla hommasta riippuen hieman epäsäännöllistä. Niin ja tietysti kestää sitä kiireen tuomaa painetta ("prkl kun pitäisi olla seuraavassa paikassa jo.."). Mutta jos tuollaiset asiat ei pelota, niin ei muuta kun kokeilemaan.

        Esim. JAKK tekee paljon noita juttuja, on omaehtoista koulutusta jolloin maksat koko homman omasta pussista, tai jotain valtion(?) tukemia jossa on tietyt ehdot.

        Onnea matkaan ;)

        eli siis suuntaan te-keskuseen! yksi (varmaan tyhmä aloittelijan) kysymys; mikä on JAKK?


      • eylifarkkila
        opiskelija 40v kirjoitti:

        et sä ole liian vanha alan vaihtoon jos motivaatiota vaan riittää.mielestäni on paljon järkevämpää kouluttaa ihmisiä joilla on kiinnostusta jotain alaa kohtaan, kun taas niitä joita ei kiinnosta mikään. sun kannattaa todellakin kouluttautua kun intoa on. velipoika opiskeli aikuiskoulutus keskuksessa jossa oli myös 55 vuotiaita opiskelijoita. ja ne opiskeli uutta ammattia. aikuis koulutuksessa yksi suuri haaste onkin juuri toi suuri ikä jakautuma.eli nuorimmat voi olla 20v ja vanhimmat liki 60v.

        no mites sitte toi rekka tai vaihtoehtona metsähommat?


      • eylifarkkila
        alaa nähneenä... kirjoitti:

        No mitä ihmettä? Liian vanha, minkä ikäisenä ajattelit kuolla jos nyt jo olet vanha..?

        Ei muuta kun aikuiskoulutuskeskukseen ja sieltä suoraan yhdistelmäpuolelle. Ensin ajatetaan C-kortti, sitten siihen perään E. Ei ole mikään itsestäänselvyys, mutta kurssilla oppii kyllä ajamaan. Ja ainakin huomaa, onko sinusta auton käsittelijäksi.

        Valitettava totuus ikävä kyllä on, että alasta siellä ei tahdo oikeen saada oikeanlaista kuvaa. Toisin sanoen, usein on vähän turhan ruusuinen kuva hommasta. Eli kannattaa kyllä aika tarkkaan miettiä, haluatko tehdä paljon yötöitä, paljon pitkää päivää (>12h), josta suurin osa kuormankäsittelyä ja siihen päälle jonkin verran ajoa. Ja vieläpä työajat voi olla hommasta riippuen hieman epäsäännöllistä. Niin ja tietysti kestää sitä kiireen tuomaa painetta ("prkl kun pitäisi olla seuraavassa paikassa jo.."). Mutta jos tuollaiset asiat ei pelota, niin ei muuta kun kokeilemaan.

        Esim. JAKK tekee paljon noita juttuja, on omaehtoista koulutusta jolloin maksat koko homman omasta pussista, tai jotain valtion(?) tukemia jossa on tietyt ehdot.

        Onnea matkaan ;)

        että tällä hetkellä teen usein n. 12h päivää kuljetusalalla eli työtunnit on aika tuttua, haastavuutta vaan haen lisää


      • eylifarkkila
        opiskelija 40v kirjoitti:

        et sä ole liian vanha alan vaihtoon jos motivaatiota vaan riittää.mielestäni on paljon järkevämpää kouluttaa ihmisiä joilla on kiinnostusta jotain alaa kohtaan, kun taas niitä joita ei kiinnosta mikään. sun kannattaa todellakin kouluttautua kun intoa on. velipoika opiskeli aikuiskoulutus keskuksessa jossa oli myös 55 vuotiaita opiskelijoita. ja ne opiskeli uutta ammattia. aikuis koulutuksessa yksi suuri haaste onkin juuri toi suuri ikä jakautuma.eli nuorimmat voi olla 20v ja vanhimmat liki 60v.

        haluaisin vielä juttuja ja kokemuksia. Mutta näistä vastauksista olen jo hieman rohkaistunut!


      • eylifarkkila kirjoitti:

        eli siis suuntaan te-keskuseen! yksi (varmaan tyhmä aloittelijan) kysymys; mikä on JAKK?

        jalasjärven aikuiskoulutuskeskus


    • Nyt 7 vuotta alalla

      Itse olin 39, kun sain kaupparatsun hommista tarpeekseni ja menin Rajamäelle TTS:n yhdistelmäkursseille. En mennyt sinne työttömänä, joka olisi paljon helpompaa taloudellisesti, vaan tein yöt töitä ja päivät koetin pysyä hereillä kursseilla. Takki ja perse oli aika tyhjä tuon puolen vuoden jälkeen, mutta päivääkään en ole katunut. Tai no tarkemmin ajatellen ehkäpä joka toinen päivä... :o)
      Minun kurssilla puolet oli neljänkympin nurkilla ja puolet noin parikymppisiä. Kaikki nämä iäkkäämmät on edelleen alalla ja nuorista sitten viimekulemaltani enään yksi.

      Eli taloutta kannattaa miettiä. Eläminen ja kulkeminen vie rahaa aika paljon. Moni joutuu keskeyttämään kurssit, kun ei voi ostaa edes bensaa, että pääsisi kouluun. Niin ja tosiaankin mistään rekkaromantiikasta ei kannata haaveilla. Tää on kiireistä hommaa surkeilla työajoilla. Metsäkonehommissa varmaankin pääsisi joskus kotiinkin?

      Mutta nyt töihin. Edessä yörunko Jyväskylään. Ja keli on taas periistä..

    • ex-kuski

      justiisa lopetin rekkahommat kun rupes tekeen mieli elää tätä muutakin elämää kuin kopissa asumista koiran palkalla... Jostodella sulla ei ole muuta elämää niin sitten kait on sama mitä tekee mutta tosi asia on näin että 24/7 olet työnantajas palveluksessa ja jos joku hurja sattuu maksamaan esim ylitöistä niin ekaksi saat painaa 2-viikkois jaksoissa sen 80 tuntia ja sit kahtellaan.. Naimisiin joudut työpaikkas kanssa.... Joillekkin passaa sekin....

      • 143

        Suosittelen hakeutumaan ahtaajaksi jos asut rannikolla, niin ei sitten tarvi myöhemmin kiroilla essonbaarissa kuinka jotkut tienaa enemmän vähemmällä vouhotuksella.
        Onhan se kanikka hieno mut ei sillä hommalla elä kunnolla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe