Mistä voi johtua seuraava: moottorista katoaa tehot kiihdytettäessä. Jos ajan mittarinopeutta 80-90km/t, niin menee hyvin ja normaalisti, mutta kun alan kiihdyttää nopeutta, tehot katoavat eikä vauhti nouse kuin johonkin 100km/t. Nelosvaihteella välillä käy niin, ettei autoa nopeutta saa nostettua yli 80km/t. Sama hyytymisilmiö esiintyy pienemmilläkin vaihteilla kiihdytettäessä. Tätä ei ole koko ajan, välillä toimii normaalisti ja ilmiö on voimakkaimmillaan ennen kuin moottori on saavuttanut normaalin käyntilämpötilansa. Ilmiö on esiintynyt satunnaisesti muutaman viikon ajan, mutta nyt tänä viikonloppuna voimistunut paljon. Vikamerkkivalo(keltainen moottorin kuva) syttyy toisinaan hyytymisen jälkeen, muttei läheskään aina. Toyota-korjaamossa kone kertoi, että oli ollut häikkää polttoainepumpulla tjsp. mutta sanoivat, ettei syytä tehdä mitään, jos ei vaikka uusiudukaan. Auto on Corolla d4d 2003.
Veto loppuu, teho häviää
36
28676
Vastaukset
- vika voi
johtua mm. ilmamäärämittarista, ahtopaineista(vnt ahtimen siivet jumii, ahtopaineensäätöventtiili ei toimi, alipaineletku tukossa), jumittavasta egr-venttiilistä.
Kokeileppa ajella lämpimällä koneella vaikka puolisen minuuttia kierrokset 4000 paikkeilla, niin enimmät karstat lähtee ahtimesta. Moottorit tykkää kun niitä käytetään. Ainakin vagissa hyytymiset loppui kun kierrätti karstoja pois.- Tojootti
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kävin nyt kierrättämässä pariin otteeseen puolen minuutin verran kolmosvaihteella kierrokset ~4000/min. Ei tuonut mitään muutosta tilanteeseen. Karstoittuminen ei muutenkaan tunnu oikein tässä tapauksessa kovin loogiselta, koska ajotyylini ei ole "karstoittava" ja autolla ajetaan enimmäkseen maantieajoa,(työmatkoihin n. 50km/pv) vuositasolla kilometrejä kertyy ~50 000km. Hyytyminen tuntuu täsmälleen samalta, kuin kevytkuorma-autossa rajoitinta vasten ajaessa: poljinta vain painat syvempää, mutta vauhti/kierrokset ei nouse...
Aion kyllä ottaa yhteyttä huomenna korjaamolle, mutta kun aamusella oli tarkoitus lähteä heittämään n. tuhannen kilometrin lenkki Pohjois-Ruotsiin ja sen siirtyminen harmittaa kovasti. Mietin, uskaltaisinko kuitenkin lähteä... eli jos tuo vika ei pahenisi ajaessa niin maltillisella 90-vauhdilla reissu olisi ok, mutta taitaa riski vian pahenemisesta olla liian suuri, kun ei tiedä mistä se johtuu. - hjklö
Tojootti kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kävin nyt kierrättämässä pariin otteeseen puolen minuutin verran kolmosvaihteella kierrokset ~4000/min. Ei tuonut mitään muutosta tilanteeseen. Karstoittuminen ei muutenkaan tunnu oikein tässä tapauksessa kovin loogiselta, koska ajotyylini ei ole "karstoittava" ja autolla ajetaan enimmäkseen maantieajoa,(työmatkoihin n. 50km/pv) vuositasolla kilometrejä kertyy ~50 000km. Hyytyminen tuntuu täsmälleen samalta, kuin kevytkuorma-autossa rajoitinta vasten ajaessa: poljinta vain painat syvempää, mutta vauhti/kierrokset ei nouse...
Aion kyllä ottaa yhteyttä huomenna korjaamolle, mutta kun aamusella oli tarkoitus lähteä heittämään n. tuhannen kilometrin lenkki Pohjois-Ruotsiin ja sen siirtyminen harmittaa kovasti. Mietin, uskaltaisinko kuitenkin lähteä... eli jos tuo vika ei pahenisi ajaessa niin maltillisella 90-vauhdilla reissu olisi ok, mutta taitaa riski vian pahenemisesta olla liian suuri, kun ei tiedä mistä se johtuu.Kerroit, että ajat (työmatkoihin n. 50km/pv) vuositasolla kilometrejä kertyy ~50 000km
Vuodessa on noin 200 työpäivää joten työmatkoista tulee 10 000 km/vuosi
Mitä ajoa ne 40 000 km on? - Tojootti
hjklö kirjoitti:
Kerroit, että ajat (työmatkoihin n. 50km/pv) vuositasolla kilometrejä kertyy ~50 000km
Vuodessa on noin 200 työpäivää joten työmatkoista tulee 10 000 km/vuosi
Mitä ajoa ne 40 000 km on?Ne muut ajot ovat ihan vapaa-ajan ajoja. Esimerkiksi nyt olin lähdössä tuolla Ruåttissa käymään isoäitini luona, käyn siellä vähintään kerran kuukaudessa ja niistä kertyy n. 12-15 000km/v. Asun Pohjois-Savossa ja käyn myös usein Helsingissä asioimassa ja sukuloimassa. Kesälomílla en matkustele etelän lämpöön, vaan mieluummin ajelen vaikkapa Norjaan. Muutenkin viihdyn ratin takana vaikka teen sitä työksenikin.. :) kyllä niitä kilometrejä vaan näkyy kertyvän, vaikka näillä dieselin hinnoilla ehkä vähempikin riittäisi.
- listalta
ilmamassamittarin ja alipaineletkun. Eikös silloin ongelma olisi päällä koko ajan. Hatara arvaus egr-venttiilin suuntaan. Olisiko cleanpowereiden vianetsinnän tuloksista mitään hyötyä tässä tapauksessa?
- Tojootti
listalta kirjoitti:
ilmamassamittarin ja alipaineletkun. Eikös silloin ongelma olisi päällä koko ajan. Hatara arvaus egr-venttiilin suuntaan. Olisiko cleanpowereiden vianetsinnän tuloksista mitään hyötyä tässä tapauksessa?
No niin... kävin Toyota-huollossa. Katsoivat koneelta sen aikaisemman käynnin tiedot ja silloin oli vikakoodi viitannut sellaiseen, että vika olisi SCV-venttiileissä. Kustannukset venttiilien vaihdolle ovat työ venttiilit n.450€. Toivottavasti vika on siinä, ettei tule turhasta maksettua moista summaa...
- Näin on marjat
Tojootti kirjoitti:
No niin... kävin Toyota-huollossa. Katsoivat koneelta sen aikaisemman käynnin tiedot ja silloin oli vikakoodi viitannut sellaiseen, että vika olisi SCV-venttiileissä. Kustannukset venttiilien vaihdolle ovat työ venttiilit n.450€. Toivottavasti vika on siinä, ettei tule turhasta maksettua moista summaa...
Pohdipa jo etukäteen minkä ilmeen otat kun viissatanen meni ja vika ei korjaantunut. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen 2.0 D4D jossa käyntihäröjä. Toyota-liikkeessä helpoin tapa varmaan rahastukseen on katsoa vikkoodit ja olipa vikakoodeja muistissa tai ei, ensiksi vaihdetaan dieseleihin aina SCV-venttiili. Sen jälkeen ehdotellaan koko turbon vaihtamista ja ei ole ihan halpaa. Asiantunteva turbohuolto pystyy puhdistamaan ja tarvittaessa jojo korjaamaan tai vaihtamaan turbon puolet halvemmalla kuin toyota-liike. Apulaitteet ja turbo muuten karstoittuvat ajoitpa miten hyvänsä. Toisin kuin väitetään karstoja ei saa pois ajamalla.
- Tojootti
Näin on marjat kirjoitti:
Pohdipa jo etukäteen minkä ilmeen otat kun viissatanen meni ja vika ei korjaantunut. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen 2.0 D4D jossa käyntihäröjä. Toyota-liikkeessä helpoin tapa varmaan rahastukseen on katsoa vikkoodit ja olipa vikakoodeja muistissa tai ei, ensiksi vaihdetaan dieseleihin aina SCV-venttiili. Sen jälkeen ehdotellaan koko turbon vaihtamista ja ei ole ihan halpaa. Asiantunteva turbohuolto pystyy puhdistamaan ja tarvittaessa jojo korjaamaan tai vaihtamaan turbon puolet halvemmalla kuin toyota-liike. Apulaitteet ja turbo muuten karstoittuvat ajoitpa miten hyvänsä. Toisin kuin väitetään karstoja ei saa pois ajamalla.
Tietysti jos on esittää jotain järkevämpää toimintatapaa, kuin antaa merkkiliikkeen vaihtaa SCV-venttiilit, joihin vikakoodi viittaa, niin mielelläni toimin sitten niin. Ehkäpä ensiksi vaihdetaan SCV-venttiilit siksi, että vika todennäköisimmin on niissä? En pohdi ilmeitäni etukäteen, kun niillä ei ole merkitystä auton kuntoon saamiseen.
- Tojootti
Tojootti kirjoitti:
Tietysti jos on esittää jotain järkevämpää toimintatapaa, kuin antaa merkkiliikkeen vaihtaa SCV-venttiilit, joihin vikakoodi viittaa, niin mielelläni toimin sitten niin. Ehkäpä ensiksi vaihdetaan SCV-venttiilit siksi, että vika todennäköisimmin on niissä? En pohdi ilmeitäni etukäteen, kun niillä ei ole merkitystä auton kuntoon saamiseen.
No niin... auto saatu huollosta ja SCV-venttiilit vaihdettu. Koeajon perusteella kaikki toimii taas hienosti, kiihtyy ja vääntää hyvin(=normaalisti) kierroksista tai ajonopeudesta riippumatta. :)
- Don_Carlos
hjklö kirjoitti:
Kerroit, että ajat (työmatkoihin n. 50km/pv) vuositasolla kilometrejä kertyy ~50 000km
Vuodessa on noin 200 työpäivää joten työmatkoista tulee 10 000 km/vuosi
Mitä ajoa ne 40 000 km on?Kyllähän sinä tiedät, mitä nuoret miehet iltaisin tekevät autoilla. Tojolla joutuu kiertämään vähän pitempään ennen kuin flaksi käy.
- Tojo-San
Tojootti kirjoitti:
No niin... auto saatu huollosta ja SCV-venttiilit vaihdettu. Koeajon perusteella kaikki toimii taas hienosti, kiihtyy ja vääntää hyvin(=normaalisti) kierroksista tai ajonopeudesta riippumatta. :)
Tyyppivika Toyotassa, ei tällaista usein hajoilevaa venttiiliä muissa autoissa ole.
- Yamamoto
Tojo-San kirjoitti:
Tyyppivika Toyotassa, ei tällaista usein hajoilevaa venttiiliä muissa autoissa ole.
Yksi monesta tyyppiviasta, jostain kumman syystä näistä ollaan hiljaa kun kyseessä on Toyota.
- Normaalia.
Normaalia Toyotaa.
- HeikkiJL
Silikoni letkun pätkä on mennyt vanhuuttaan puhki, putki löytyy kaasuttajasta tulevaa putkea seuraamalla ilman esilämmittimeen joka saa lämmön pakosarjasta. Nämä on yhdistetty tuolla silikonisella joustoputken pätkällä, kun siihen tulee reikä tehot putoavat lähes nollaan, kun ilma karkaa siitä. Osa on halpa ja se on kiinnitetty kahdella letkunkiristimellä.
- käy.se.noinkin
Jaahas, Tero heräsi yli 7 vuoden unesta kertomaan kaasuttajan letkuista dieselauton omistajalle.
- Letkujenkka
käy.se.noinkin kirjoitti:
Jaahas, Tero heräsi yli 7 vuoden unesta kertomaan kaasuttajan letkuista dieselauton omistajalle.
Ja kaasuttajat oli muutenkin jo historiaa 2003...
käy.se.noinkin kirjoitti:
Jaahas, Tero heräsi yli 7 vuoden unesta kertomaan kaasuttajan letkuista dieselauton omistajalle.
Asiaton kommentti!
Tuollainen ongelma on juuri nyt esillä. Auto on vuoden 04 mallinen ja pari päivää sitten ongelma pompsahti esiin. Hienoa että jaksoit päivittää ongelman ratkaisun vielä vuosienkin jälkeen, se auttaa monia kun ongelmaa kohtaa voi fokusoida mainitsemillesi ongelmakohdille.
- Oletko_koskaan
vvek kirjoitti:
Asiaton kommentti!
nähnyt Tojota-trollipojun kirjoittamaa asiallista kommenttia? Minä en vaan kaikki pojun yli 300.000 kommenttia viimeisten 10 vuoden ajalta ovat yhtä ja samaa noloa ja lapsellista paskaa.
- KokemustaX
Puhdista ilmamassamittari ( tai vaihda uusi, jos putsaus auta)
Todennäköisesti vika häviää.- se.trollipoju
Kyllä vika on tukkeentuneessa polttoaineen suodattimessa, tuskin vaihdettu parin vuoden välein kuten nykyiset ecodieselit vaativat.
- TrollinNostoja
Ketju aloitettiin ja veto loppui 21.3.2010 klo 15:06 eli yli seitsemän vuotta sitten.
- Asiallinenkommentoija
Ei Toyotan D4D moottorin heikko vetäminen ole mihinkään parantunut muutamassa vuodessa, eli ketju on edelleen ajankohtainen.
- Tojo-Mekaanikko
Nykyään saatetaan vika osata paikallistaa paremmin kuin seitsemän vuotta sitten.
- Kallistaon
Tojo-Mekaanikko kirjoitti:
Nykyään saatetaan vika osata paikallistaa paremmin kuin seitsemän vuotta sitten.
Totta, diagnostìikka on parantunut. Huollot ei ole halventuneet. Itsekin saman scv- rempan teettäneenä harmittaa hinnoittelu.
- Liianharvatietää
Asiallinenkommentoija kirjoitti:
Ei Toyotan D4D moottorin heikko vetäminen ole mihinkään parantunut muutamassa vuodessa, eli ketju on edelleen ajankohtainen.
Ja D4D:n katastrofaalinen laatu Ei ole läheskään riittävän hyvin tiedossa. Eipä ihme että.firmalla on hätä tuputtaa hybrideitä kun diesel on tuollainen täysin epäonnistunut tekele, täysin susi.
- h.anuri
Toyotan vapari ei muuta syytä tarvitse etsiä. Tehoahan siinä ei ole.
- Anonyymi
jep Camryssä oli ruisku 1986 ,,millä antiikki vehkeillä ootte vielä 2002 ajanu kaasarivhkeillä ???
jep ei Tojon vapareissa olekkaan tehoja mm. tuo gti carina 2,0 -95 vain 175 hv.. onhan joissain turboissa jo samanvarran nykyään ...
ja dualvvt konessa oli jo 1900 -luvulla 210 hv..
ja laiskahan tuo Supra IV 3,0 twinturbokin vain 300 hv luokkaa... vaan lie maailman eniten rakenneltu moottori joka kestää 1500 hv..
ei kannate paljoo tekniikasta kirjoitella jollei tiedä omasta vehkeestä venttilinvälystä... voihan pyöriä tyhmempikin potkia...- Anonyymi
Jos kuitenkin pysyttäisiin meiltä kaupoista saatavista autoista? Tosi onnettomia nuo hybridit on tehojen suhteen ja muutenkin, vai oletko siitäkin erimieltä?
- Anonyymi
Ensimmäiseksi vaihtaisin polttoainesuodattimen. Milloin vaihdettu?
- Anonyymi
100 km/h on corolla d4d:n huippunopeus, älä murehdi, autosi "urheilullinen suorituskyky" on tallella sinullahan on se satavarmasti vielä näin 9 vuoden jälkeenkin.
- Anonyymi
No mulle sanottiin vastaavanlaisessa tilanteessa että joku akseli tms pitää uusia ja osa yli 800 eur.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mulle sanottiin vastaavanlaisessa tilanteessa että joku akseli tms pitää uusia ja osa yli 800 eur.
Mulle sanottiin että koko tsi-kone pitää uusia, 8000 euroa.
- Anonyymi
D4d moottorit tuntien voin ennustaa että sen 8000€ kun laitat niin taas toimii. Sen verran se moottorinvaihto taitaa suunnilleen maksaa.
- Anonyymi
Löytyyköhän toyota versosta sellaista osaa kun venttiilinostajan ohjauslaite? Se maksoi vähän yli 800 euroa ja sellainen kuulemma vaihdettiin. Kuitissa ei oltu eritelty osan nimeä tarkemmin.
- Anonyymi
Kaikenlaisiin kusetuksiin sitä ihmiset nykyään menee,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663085
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262163Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681739Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251607Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161341- 281311
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61236Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281190Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101147Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621041