Miten jb/viksumpi ja Möttöskä 1

-sivusta seurannut-

kehtaavat tulla tänne enää kirjoittamaan kreahöttöä, kun tulee joka keskustelussa turpiin niin että lävähtää?

64

797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jb

      jotten saa aihetta väittää sinua kanveesista huutelevaksi luuseriksi.

      • linkittää

        tänne mitään, kun voisi ihan hyvin linkittää minkä tahansa keskustelun. ongelma nimittäin on siinä, ettei tyhmyri jb ymmärrä saaneensa turpiin. ei se, että jatkaa puhumista vaikka maailman tappiin asti, todista sitä että puhuja olisi voittanut keskustelun. argumentit ratkaisevat, ja sinulla ne ovat tosi surkeita.


      • Mr.K.A.T.

        tai efekti:

        -Dunning-Kruger-efekti on sitä että siitä kärsivät luulevat olevansa tietäväisiä mutta tekevät vääriä päätelmiä ja virheitä mutta ovat kyvyttömiä huomaamaan sitä.(Tämä efekti on tavallaan löydettykin mm. uskovaisilta jenkeissä, liberaalit tuskastuu virheistään, mutta uskovaiset mennä sojottaa, tekemänsä virheet eivät tee hälytystä aivoissa=suurpiirteisyys).

        http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect

        Myös crank-syndrooma nimitystä käytetään

        Ja esimerkki ? Esim. apinan ja ihmisen geneettisen eron mittaaminen..


      • Mr.K.A.T.

        ..olet jo pyramidi-keskustelussa jo myöntänytkin. Silti olet käyttäytynyt ikäänkuin olisit tietävämpi kuin 1000 biologian proffaa..


      • jb
        linkittää kirjoitti:

        tänne mitään, kun voisi ihan hyvin linkittää minkä tahansa keskustelun. ongelma nimittäin on siinä, ettei tyhmyri jb ymmärrä saaneensa turpiin. ei se, että jatkaa puhumista vaikka maailman tappiin asti, todista sitä että puhuja olisi voittanut keskustelun. argumentit ratkaisevat, ja sinulla ne ovat tosi surkeita.

        tai muuten väität että olet toinen kanveesista huuteleva luuseri!


      • jb
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        tai efekti:

        -Dunning-Kruger-efekti on sitä että siitä kärsivät luulevat olevansa tietäväisiä mutta tekevät vääriä päätelmiä ja virheitä mutta ovat kyvyttömiä huomaamaan sitä.(Tämä efekti on tavallaan löydettykin mm. uskovaisilta jenkeissä, liberaalit tuskastuu virheistään, mutta uskovaiset mennä sojottaa, tekemänsä virheet eivät tee hälytystä aivoissa=suurpiirteisyys).

        http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect

        Myös crank-syndrooma nimitystä käytetään

        Ja esimerkki ? Esim. apinan ja ihmisen geneettisen eron mittaaminen..

        olen mitannut apinan ja ihmisen geneettisen eron virheellisesti?
        Tai muuten sanon että olet kolmas kanveesista huuteleva luuseri.


      • Linkkitänne
        jb kirjoitti:

        tai muuten väität että olet toinen kanveesista huuteleva luuseri!

        Olet jo tällä palstalla. Vai etkö ymmärrä?


      • Linkkitänne
        jb kirjoitti:

        olen mitannut apinan ja ihmisen geneettisen eron virheellisesti?
        Tai muuten sanon että olet kolmas kanveesista huuteleva luuseri.

        Tutustu omiin väittämiisi asiasta. Voit tehdä sen tällä palstalla, joten et tarvitse mitään linkkiä.


      • jb
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        ..olet jo pyramidi-keskustelussa jo myöntänytkin. Silti olet käyttäytynyt ikäänkuin olisit tietävämpi kuin 1000 biologian proffaa..

        jos en jotain tiedä, onko sekin paha.

        En minä sitäkään tiedä että miksi noin epäsuskottava ja epätieteellinen asia kuin evoluutioteoria on syöpynyt niin helposti ihmisten mieliin.

        Mutta aina kun telee kyse evoluution puolesta esitettyjen todisteiden tulkinta, niin olen kyllä vahvoilla. Sa se johtuu siitä että evokit tekevät johtopäätöksensä poikkeuksetta sen ennakkoasenteen ohjaamina ettei vooi olla älyllistä luojaa.
        Tosi tiede taas lähtee siitä että faktat otetaan faktoina vaikka se johtaisi tutkijan mielestä kuinka epätoivottuun lopputulokseen hyvänsä.

        Esimerkiksi, jos löydettyjä 200 miljoonaa surta fossiilia tarkastellaan ilman ennakoasenteita, niin näemme vain kasan eri ajoilta olevia erilaisia luurankoja. Emme yhtään mitään muuta.

        Mutta jos otamme avuksi evluutiomyönteisen ennakkoasenteen niin alamme kuvitella mielessämme noiden hiukankin samanmutoisten lurankojen välille olemattomia välimuotoja, ja tällä tavalla itseämme pettämällä rakennamme hienoja sukupuita epäkuranteiksi todisteiksievoluutiosta.

        Tämä em. on mekansimi jota vastaan ei kukaan tuhansista evokkiteidemiehistä voi pätevällä argumentaatiolla vastata.


      • yhden

      • Linkkitänne
        jb kirjoitti:

        jos en jotain tiedä, onko sekin paha.

        En minä sitäkään tiedä että miksi noin epäsuskottava ja epätieteellinen asia kuin evoluutioteoria on syöpynyt niin helposti ihmisten mieliin.

        Mutta aina kun telee kyse evoluution puolesta esitettyjen todisteiden tulkinta, niin olen kyllä vahvoilla. Sa se johtuu siitä että evokit tekevät johtopäätöksensä poikkeuksetta sen ennakkoasenteen ohjaamina ettei vooi olla älyllistä luojaa.
        Tosi tiede taas lähtee siitä että faktat otetaan faktoina vaikka se johtaisi tutkijan mielestä kuinka epätoivottuun lopputulokseen hyvänsä.

        Esimerkiksi, jos löydettyjä 200 miljoonaa surta fossiilia tarkastellaan ilman ennakoasenteita, niin näemme vain kasan eri ajoilta olevia erilaisia luurankoja. Emme yhtään mitään muuta.

        Mutta jos otamme avuksi evluutiomyönteisen ennakkoasenteen niin alamme kuvitella mielessämme noiden hiukankin samanmutoisten lurankojen välille olemattomia välimuotoja, ja tällä tavalla itseämme pettämällä rakennamme hienoja sukupuita epäkuranteiksi todisteiksievoluutiosta.

        Tämä em. on mekansimi jota vastaan ei kukaan tuhansista evokkiteidemiehistä voi pätevällä argumentaatiolla vastata.

        Evoluutioteorian olevan epätieteellinen. Määrittele epätieteen ja tieteen ero?


      • jb
        Linkkitänne kirjoitti:

        Olet jo tällä palstalla. Vai etkö ymmärrä?

        sellaiseen keskusteluun jossa jb tai Möttöskä olisivat olleet heikoilla.

        Tiedoksesi vain että koska evoluutioteoria perustuu hatarille näytöille, niin eihän tässä ole muuta tarvinnut kuin selvittää että missä kunkin "todisteen" heikkous on. Eikä tuo ole vaikeaa ollut.

        Esim. yksi helpoimmista kumottavista evoluutiotearian uskomuksista on että luonnonvalinta luo jotain uutta. Mutta luoko se todellisuudessa uutta? Eipäs ole yhtään havaintoa. Havaintoja on vain siitä että luonnonvalinta selvittää olemassa olevista eliöistä sopeutuvimman, mutta mitään uutta lajia se ei ole koskaan esille tuonut.

        Eliölajeilla on hyvin erilaisia geeneissään olevia muuntelumahdollisuuksia jotka ovat hämänneet yli-innokkaita tutkijoita. Esim koiria on vaikka minkä näköisiä ja kokoisia, ja sama koskee monia muitakin eläimiä. Lajin sisäisen muuntelun ansiosta luonnonvalinta voi valita menestyjäksi olosuhteisiin sopivimman joka saattaa jopa syrjäyttää täydellisesti muut lajinsa muunnokset, mutta mitään uutta ei silti synny.

        Itse asiassa fossiilistokin saattaa antaa viitteitä tästä em. tapahtumasta. Ts. jonkin lajin hyvinkin erikokoiset ja eri näköiset muunnokset ovat saattaneet lokuksessaan elää ja kuolla sukupuuttoon hyvinkin erilaisina aikoina, kenties tuhansia ja taas tuhansia vuosia vuosia voi olla saman lajin erilaisten muotojen sukupuuttojen välillä, ja nyt sedimentistä kaivellaan näitä eri-ikäisiksi ajoitettuja fossiileja, ja niiden yhdennäköisyys hämää ajattelemaan että kyse on eri lajeista joiden välillä on tapahtunut hidasta lajiutumista. Kuitenkin tämä ajatus tällaisesta lajiutumisesta on todellisuudessa täydellisesti toiveikasta mielikuvitusta. Todistaahan tuota ei voi.


      • jb
        Linkkitänne kirjoitti:

        Tutustu omiin väittämiisi asiasta. Voit tehdä sen tällä palstalla, joten et tarvitse mitään linkkiä.

        tulivat tänne joukolla herjabileisiin. Jos ette parempaan pysty, (tietenkään ette pysty, sillä jos pystyisitte niin kyllä olisi jo linkkejä näytillä pitkä rivi! ) niin hävetkää koko sakki, ei tuollainen käytös ole sivistynyttä.


      • jb
        Linkkitänne kirjoitti:

        Evoluutioteorian olevan epätieteellinen. Määrittele epätieteen ja tieteen ero?

        selväksi. Tiede perustuu faktoihin jotka voidaan tieteellisesti todistaa tavalla joka ei jätä mielikuvitukselle varaa.

        Epätieteellisyys taas sisältää aina jotain aineksia jotka eivät perustu faktoihin, ja joita ei voida mitenkään todistaa, mutta joita kuitenkin todellisuuksiksi väitetään.

        Tehdäänkö pieni testi. Kerro sinä jokin evoluutiotoriaa mielestäsi hyvin todistava asia. Minä kerron sinulle että missä kohdin siinä mennään uskomusten puolelle tieteen sijasta. Tämän haasteen saa toki ottaa vastaan kuka tahansa haluaa. Niin että antakaahan tulla, tästä voi tulla kivaa:


      • innostunut sonni
        jb kirjoitti:

        tulivat tänne joukolla herjabileisiin. Jos ette parempaan pysty, (tietenkään ette pysty, sillä jos pystyisitte niin kyllä olisi jo linkkejä näytillä pitkä rivi! ) niin hävetkää koko sakki, ei tuollainen käytös ole sivistynyttä.

        Voit valita itse, ole hyvä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/tid:3509 sort_name:"jb"?perpage=25&term_keywords=


      • jb
        innostunut sonni kirjoitti:

        Voit valita itse, ole hyvä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/tid:3509 sort_name:"jb"?perpage=25&term_keywords=

        mutta en löytänyt muuta kuin kreationismin voitonmarssia.

        Joten kysynpä edelleen että löytyykö mistään evokkia joka osaisi kertoa että missä ketjussa jäin altavastaajaksi. Varmaan sellaisiakin täytyy olla, enhän minä ihan kaikkitietävä sentään ole, vaikka lähestulkoon kylläkin....... nimittäin evokkeihin verrattuna jotka elävät valheiden verkossa.


      • jb kirjoitti:

        selväksi. Tiede perustuu faktoihin jotka voidaan tieteellisesti todistaa tavalla joka ei jätä mielikuvitukselle varaa.

        Epätieteellisyys taas sisältää aina jotain aineksia jotka eivät perustu faktoihin, ja joita ei voida mitenkään todistaa, mutta joita kuitenkin todellisuuksiksi väitetään.

        Tehdäänkö pieni testi. Kerro sinä jokin evoluutiotoriaa mielestäsi hyvin todistava asia. Minä kerron sinulle että missä kohdin siinä mennään uskomusten puolelle tieteen sijasta. Tämän haasteen saa toki ottaa vastaan kuka tahansa haluaa. Niin että antakaahan tulla, tästä voi tulla kivaa:

        todistaa Lajien Synnyn.


      • DDDDDDD!
        jb kirjoitti:

        selväksi. Tiede perustuu faktoihin jotka voidaan tieteellisesti todistaa tavalla joka ei jätä mielikuvitukselle varaa.

        Epätieteellisyys taas sisältää aina jotain aineksia jotka eivät perustu faktoihin, ja joita ei voida mitenkään todistaa, mutta joita kuitenkin todellisuuksiksi väitetään.

        Tehdäänkö pieni testi. Kerro sinä jokin evoluutiotoriaa mielestäsi hyvin todistava asia. Minä kerron sinulle että missä kohdin siinä mennään uskomusten puolelle tieteen sijasta. Tämän haasteen saa toki ottaa vastaan kuka tahansa haluaa. Niin että antakaahan tulla, tästä voi tulla kivaa:

        Esimerkiksi maakerrostumien radiohiiliajoiteut fossiilit.


        Mutta sinäpä varmaan tuollaisena fundishinaajana alat selittämään jotain oman pääsi sisällä keittämääsi salaliittoteoriaa jonka mukaan adiohiiliajoitusten tuloksia on vääristelty ja että vedenpaisumus sekoitti kerrostumat diipadaipa daa...

        Ja jälleen kierretään kehää.

        http://images.encyclopediadramatica.com/images/thumb/a/a3/Creationistlogic0.jpg/500px-Creationistlogic0.jpg


        Esitä joku OIKEASTI tieteellinen todiste kreationisti-"tieteen" (lue hihhulihallusinaatioiden) puolesta.


      • jb
        MrKAT kirjoitti:

        todistaa Lajien Synnyn.

        sitten jos sellaista joskus tapahtuisi. Vielä ei ole näkynyt. Tietääkseni vuosikymmentenkään säteilyttäminen ja kemiallinen manipulointi ei ole banaanikärpästäkään saanut muuttumaan muuksi kuin banaanikärpäseksi. Vai onko? Ja kuitenkin tiedepiirit pitävät banaanikärpästä parhaana todisteena lajiutumisesta. Heikoilla eväillä ovat evokit lajiutumishypoteesinsa kanssa matkassa!


      • jb
        DDDDDDD! kirjoitti:

        Esimerkiksi maakerrostumien radiohiiliajoiteut fossiilit.


        Mutta sinäpä varmaan tuollaisena fundishinaajana alat selittämään jotain oman pääsi sisällä keittämääsi salaliittoteoriaa jonka mukaan adiohiiliajoitusten tuloksia on vääristelty ja että vedenpaisumus sekoitti kerrostumat diipadaipa daa...

        Ja jälleen kierretään kehää.

        http://images.encyclopediadramatica.com/images/thumb/a/a3/Creationistlogic0.jpg/500px-Creationistlogic0.jpg


        Esitä joku OIKEASTI tieteellinen todiste kreationisti-"tieteen" (lue hihhulihallusinaatioiden) puolesta.

        olemassa fossiileineen kaikkineen. Ja ne todistavat Genesiksen mukaisesta vähittäisestä luomisesta. Ja tämä onkin tuo kaipaamasi todiste Genesiksen puolesta.
        (Kreationismi sinänsä pitää sisällään niin paljon epäraamatullisia väitteitä että en ole koskaan tullut sinuksi sen kanssa, joten edustan tässä vain Genesistä, en kreationismia)
        Eikä minulla ole mitään muuta radiohiiliajoitusta vastaan kuin se mitä asiantuntijat siitä sanovat. Ja sitä vastaan ikävä kyllä sanotaan melko paljon. Minun sanojanihan et tietenkään usko, jotan saat googlata itse mitä radiohiiliajoituksesta tiedepiireissä puhutaan.


      • Maltti on valttia
        jb kirjoitti:

        olemassa fossiileineen kaikkineen. Ja ne todistavat Genesiksen mukaisesta vähittäisestä luomisesta. Ja tämä onkin tuo kaipaamasi todiste Genesiksen puolesta.
        (Kreationismi sinänsä pitää sisällään niin paljon epäraamatullisia väitteitä että en ole koskaan tullut sinuksi sen kanssa, joten edustan tässä vain Genesistä, en kreationismia)
        Eikä minulla ole mitään muuta radiohiiliajoitusta vastaan kuin se mitä asiantuntijat siitä sanovat. Ja sitä vastaan ikävä kyllä sanotaan melko paljon. Minun sanojanihan et tietenkään usko, jotan saat googlata itse mitä radiohiiliajoituksesta tiedepiireissä puhutaan.

        Radiohiiliajoitus ei toki ole ongelmaton mutta se yhdessä muiden ajoitusmenetelmien kanssa antaa varsin hyvän kuvan fossiilien ajankohdasta.

        Usein kiihkeimpien kreationistien suitsuttama 6000 vuoden ikäinen maa ei millään mahtuisi edes radiohiiliajoituksen virhetoleransseihin. Puhutaan aivan eri lukemista.

        En toki väitä että itse uskoisit maan olevan 6000 vuoden ikäinen.


      • jb kirjoitti:

        sitten jos sellaista joskus tapahtuisi. Vielä ei ole näkynyt. Tietääkseni vuosikymmentenkään säteilyttäminen ja kemiallinen manipulointi ei ole banaanikärpästäkään saanut muuttumaan muuksi kuin banaanikärpäseksi. Vai onko? Ja kuitenkin tiedepiirit pitävät banaanikärpästä parhaana todisteena lajiutumisesta. Heikoilla eväillä ovat evokit lajiutumishypoteesinsa kanssa matkassa!

        Vaikka itse Leisolakin on antanut periksi ja myöntänyt ?

        Uusia lajeja joita ei ollut olemassakaan ennen Lajien syntyä:
        -Primula Kewensis
        -Spartina Anglica


      • jb kirjoitti:

        olemassa fossiileineen kaikkineen. Ja ne todistavat Genesiksen mukaisesta vähittäisestä luomisesta. Ja tämä onkin tuo kaipaamasi todiste Genesiksen puolesta.
        (Kreationismi sinänsä pitää sisällään niin paljon epäraamatullisia väitteitä että en ole koskaan tullut sinuksi sen kanssa, joten edustan tässä vain Genesistä, en kreationismia)
        Eikä minulla ole mitään muuta radiohiiliajoitusta vastaan kuin se mitä asiantuntijat siitä sanovat. Ja sitä vastaan ikävä kyllä sanotaan melko paljon. Minun sanojanihan et tietenkään usko, jotan saat googlata itse mitä radiohiiliajoituksesta tiedepiireissä puhutaan.

        èvoluutio.fi ja Harun Yahya puhuvat että äkkiä syntyivät .

        Nyt meilä on kaksi ristiriitaista väitettä:
        Genesis-sanoo->lajit vähittäin luotu
        Genesis- sanoo->lajit ja elämä äkkiä luotu

        Genesis taitaa olla p:stä mitä tulee sen luonnontieteelliseen ennustettavuuteen.


      • Niin teit
        jb kirjoitti:

        mutta en löytänyt muuta kuin kreationismin voitonmarssia.

        Joten kysynpä edelleen että löytyykö mistään evokkia joka osaisi kertoa että missä ketjussa jäin altavastaajaksi. Varmaan sellaisiakin täytyy olla, enhän minä ihan kaikkitietävä sentään ole, vaikka lähestulkoon kylläkin....... nimittäin evokkeihin verrattuna jotka elävät valheiden verkossa.

        Tiedät siis mistä löytyy sen käännetyn nuolenpääkirjoituksen alkuperäislähde?


      • Exper
        jb kirjoitti:

        mutta en löytänyt muuta kuin kreationismin voitonmarssia.

        Joten kysynpä edelleen että löytyykö mistään evokkia joka osaisi kertoa että missä ketjussa jäin altavastaajaksi. Varmaan sellaisiakin täytyy olla, enhän minä ihan kaikkitietävä sentään ole, vaikka lähestulkoon kylläkin....... nimittäin evokkeihin verrattuna jotka elävät valheiden verkossa.

        Mitenkä olikaan niiden Moskovan ydinvoimaloiden kanssa?


      • jb

      • jb
        Maltti on valttia kirjoitti:

        Radiohiiliajoitus ei toki ole ongelmaton mutta se yhdessä muiden ajoitusmenetelmien kanssa antaa varsin hyvän kuvan fossiilien ajankohdasta.

        Usein kiihkeimpien kreationistien suitsuttama 6000 vuoden ikäinen maa ei millään mahtuisi edes radiohiiliajoituksen virhetoleransseihin. Puhutaan aivan eri lukemista.

        En toki väitä että itse uskoisit maan olevan 6000 vuoden ikäinen.

        maan olevan 6000 vuotinen. Sen kirjamme kertoo ettö luominen päättyi 6000 v. sitten ihmisen ilmaantumiseen.

        Radiohiiliajoitus on sitä tarkempi, mitä nuorempia asioita tutkitaan. Sen olen pannut merkille että parin tuhannen vanhat esineet voidaan ajoittaa melkoisen tarkasti. Mutta siitä taaksepäin alkaa jyrkkä lasku tarkkuudessa. tutkijat yleensä myöntävät että kun mennään yli viiden tuhannen vuoden takaisiin asioihin, niin homma menee totaaliseksi arpapeliksi.


      • jb
        MrKAT kirjoitti:

        èvoluutio.fi ja Harun Yahya puhuvat että äkkiä syntyivät .

        Nyt meilä on kaksi ristiriitaista väitettä:
        Genesis-sanoo->lajit vähittäin luotu
        Genesis- sanoo->lajit ja elämä äkkiä luotu

        Genesis taitaa olla p:stä mitä tulee sen luonnontieteelliseen ennustettavuuteen.

        että äkkiä luotu?

        Luehan Genesiksesi huolella uudelleen, ja oikein ajatuksen kanssa, ja pyrkien luetun ymmärtämiseen.


        Ylioppilaskokeeseen olisi joskus hyvä ottaa luetun ymmärtämiskokeeseen pätkä Genesiksen alusta. Tuntuu että sitä eivät osaa lukea kretut eikä evopellet.


      • nystagmus
        jb kirjoitti:

        mutta en löytänyt muuta kuin kreationismin voitonmarssia.

        Joten kysynpä edelleen että löytyykö mistään evokkia joka osaisi kertoa että missä ketjussa jäin altavastaajaksi. Varmaan sellaisiakin täytyy olla, enhän minä ihan kaikkitietävä sentään ole, vaikka lähestulkoon kylläkin....... nimittäin evokkeihin verrattuna jotka elävät valheiden verkossa.

        olet auttamaton altavastaaja, typeryyksiä laukova luuseri, jolla ei ole väitteidensä tueksi minkäänlaista totuuspohjaa: jo tuo yllä oleva väittesi lesboilusta evo-piireissä osoittaa hyvin todellisen luonteesi


      • botanisti...

      • botanisti..

      • jb
        nystagmus kirjoitti:

        olet auttamaton altavastaaja, typeryyksiä laukova luuseri, jolla ei ole väitteidensä tueksi minkäänlaista totuuspohjaa: jo tuo yllä oleva väittesi lesboilusta evo-piireissä osoittaa hyvin todellisen luonteesi

        Silä et varmaankaan ole tietoinen siitä että tällä palstalla meitä on vain parikymmentä evokkien sivunikit.

        Ja tuo lsbo-homo keskustelu on jo käyty. En kommentoi sitä enää.

        Mutta se jäi vaivaamaan että mikä luonteessani olikaan vialla, kertoisitko, sillä olen opiskellut psykologiaa maailman arvostetuimmassa yliopistossa. Osaan ehkä analysoida sitten itseäni hiukan paremmin kuin tähän asti.


      • jb
        botanisti... kirjoitti:

        on nimenomaan yksi tie lajiutumiseen! Vielä esim. Arabis suecica joka selvästi on alunperin kahden lajin risteymä ja sen jälkeen alkanut elää itsenäisenä lajina. Puhumattakaan Asplenium adulterinumista.

        sata watussin ja eskimon jälkeläistä ja pannaan ne autiolle saarelle tuhanneksi vuodeksi,niin meilä on ihan omanlaisensa ihmisrotu. Mutta onko tämä lajiutumista?


        Sitäpaitsi puhut hybrideistä edelleenkin, et uusista lajeista.


      • jb
        botanisti.. kirjoitti:

        risteytyminen ei ole Luoja-käsityksen mukaista, tällainenhan alunperin kiellettiin koska se ei ole Raamatun oppien mukaista! Ei mikään Luojan luoma voi risteytyä!

        Mutta evokit ovat siirtäneet lajiutumisen maalitolppia saadakseen niitä aikaiseksi.

        Aika läpinäkyvää. Liian läpinäkyvää. Ihan tyhmää. Suorastaan typerää. Jopa ääliömäistä.


      • fakta homma......
        jb kirjoitti:

        sata watussin ja eskimon jälkeläistä ja pannaan ne autiolle saarelle tuhanneksi vuodeksi,niin meilä on ihan omanlaisensa ihmisrotu. Mutta onko tämä lajiutumista?


        Sitäpaitsi puhut hybrideistä edelleenkin, et uusista lajeista.

        puhuin nimen omaan itsenäisestä lajista joka on kehittynyt risteytymisen kautta ja kaksinkertaistanut kromosomimääränsä. Ne ovat silloin kehittyneet omiksi lajeikseen.


      • botanisti..
        jb kirjoitti:

        Mutta evokit ovat siirtäneet lajiutumisen maalitolppia saadakseen niitä aikaiseksi.

        Aika läpinäkyvää. Liian läpinäkyvää. Ihan tyhmää. Suorastaan typerää. Jopa ääliömäistä.

        risteytyä. Ja hyvin yleisesti risteytyykin. Tästä on kirjoitettu Raamatun paksuisia kirjoja. Oletko esimerkiksi kuullut puhuttavan korpimetsosta, teeren ja metson risteytymästä? Vai väitätkö että teeri ja metso kuuluisivat samaan lajiin. Surkeaa biologian tuntemusta sulla.


      • jb
        fakta homma...... kirjoitti:

        puhuin nimen omaan itsenäisestä lajista joka on kehittynyt risteytymisen kautta ja kaksinkertaistanut kromosomimääränsä. Ne ovat silloin kehittyneet omiksi lajeikseen.

        muuntelumahdollisuudet ovat joillakin kasveilla tunnestusti ehkä jopa rajattomat. Vrt. meidän kaalejamme; ruusukaali, kukkakaali, keräkaali ym. ym. Niitä voi risteyttää keskenään rajattomasti jos halutaan, ja risteymät saadaan jäämään lisääntymään sellaisina kuin halutaan.

        Uudelta lajilta tuo risteymä helposti vaikuttaa, mutta kyllä se sama kaali on.

        Sinunkin risteymäsi saadaan risteytettyä jomman kumman kantalajin kanssa, joten se siitä lajiutumisesta.


      • jb
        botanisti.. kirjoitti:

        risteytyä. Ja hyvin yleisesti risteytyykin. Tästä on kirjoitettu Raamatun paksuisia kirjoja. Oletko esimerkiksi kuullut puhuttavan korpimetsosta, teeren ja metson risteytymästä? Vai väitätkö että teeri ja metso kuuluisivat samaan lajiin. Surkeaa biologian tuntemusta sulla.

        lajinsa ääripäitä, niinkuin susi ja koira. Erilaisia ovat mutta tuo juuri tuo lisääntymiskyky osoittaa ne samaksi lajiksi. Ja tuo että näin tapahtuu, viekin meidät lähemmäksi Nooan arkin eläimistöä. Eihän Nooalla tarvinnut ola joka koirarotua arkissaan, vain muutama riitti. Niistä sitten muuntelun kautta tuli myöhemmin muut.

        Evokkien määritelmä lajille on vain erilainen kuin Raamatun määritelmä. Siksi aiheesta on vähän vaikea kinata. Raamattu ei oikeastaan sano muutakuin että eläimet luotiin "lajiensa mukaan". Sen parempaa määritelmää ei annettu.

        Evokit määrittelevät teeren ja metson eri lajeiksi saadakseen todisteen lajiutumisesta.

        Raamattu sallii määritellä ne samaksi lajiksi, jolloin lajiutumista ei tapahdu.

        Asetelma on yksinkertaisuudessaan tämä, joten mitäs tästä turhaa kinaamaan.

        Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi! Mutta minä luotan Raamatun selkeään määritelmään.


      • asianharrastaja
        jb kirjoitti:

        lajinsa ääripäitä, niinkuin susi ja koira. Erilaisia ovat mutta tuo juuri tuo lisääntymiskyky osoittaa ne samaksi lajiksi. Ja tuo että näin tapahtuu, viekin meidät lähemmäksi Nooan arkin eläimistöä. Eihän Nooalla tarvinnut ola joka koirarotua arkissaan, vain muutama riitti. Niistä sitten muuntelun kautta tuli myöhemmin muut.

        Evokkien määritelmä lajille on vain erilainen kuin Raamatun määritelmä. Siksi aiheesta on vähän vaikea kinata. Raamattu ei oikeastaan sano muutakuin että eläimet luotiin "lajiensa mukaan". Sen parempaa määritelmää ei annettu.

        Evokit määrittelevät teeren ja metson eri lajeiksi saadakseen todisteen lajiutumisesta.

        Raamattu sallii määritellä ne samaksi lajiksi, jolloin lajiutumista ei tapahdu.

        Asetelma on yksinkertaisuudessaan tämä, joten mitäs tästä turhaa kinaamaan.

        Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi! Mutta minä luotan Raamatun selkeään määritelmään.

        "Raamattu ei oikeastaan sano muutakuin että eläimet luotiin "lajiensa mukaan". Sen parempaa määritelmää ei annettu." Noinhan se on.

        Yhdestä asiasta sanotaan vielä kaksi sanaa vähemmän kuin tuosta. Siis siitä miten tuo luominen tapahtui.


      • jb kirjoitti:

        Mutta evokit ovat siirtäneet lajiutumisen maalitolppia saadakseen niitä aikaiseksi.

        Aika läpinäkyvää. Liian läpinäkyvää. Ihan tyhmää. Suorastaan typerää. Jopa ääliömäistä.

        että joku epäeettinen biologinen tutkimuslaitos koettaisi risteyttää ihmisen ja simpanssin ja onnistuisi siinä. sitten nähtäisiin, miten evokit siirtelisivät taas lajiutumisen maalitolppia ja typerästi väittäisivät, että ihminen ja simpanssi eivät ole samaa lajia...[roll eyes]


      • A.E.A.
        jb kirjoitti:

        lajinsa ääripäitä, niinkuin susi ja koira. Erilaisia ovat mutta tuo juuri tuo lisääntymiskyky osoittaa ne samaksi lajiksi. Ja tuo että näin tapahtuu, viekin meidät lähemmäksi Nooan arkin eläimistöä. Eihän Nooalla tarvinnut ola joka koirarotua arkissaan, vain muutama riitti. Niistä sitten muuntelun kautta tuli myöhemmin muut.

        Evokkien määritelmä lajille on vain erilainen kuin Raamatun määritelmä. Siksi aiheesta on vähän vaikea kinata. Raamattu ei oikeastaan sano muutakuin että eläimet luotiin "lajiensa mukaan". Sen parempaa määritelmää ei annettu.

        Evokit määrittelevät teeren ja metson eri lajeiksi saadakseen todisteen lajiutumisesta.

        Raamattu sallii määritellä ne samaksi lajiksi, jolloin lajiutumista ei tapahdu.

        Asetelma on yksinkertaisuudessaan tämä, joten mitäs tästä turhaa kinaamaan.

        Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi! Mutta minä luotan Raamatun selkeään määritelmään.

        "Raamattu sallii määritellä ne samaksi lajiksi, jolloin lajiutumista ei tapahdu.

        Asetelma on yksinkertaisuudessaan tämä, joten mitäs tästä turhaa kinaamaan.

        Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi! Mutta minä luotan Raamatun selkeään määritelmään."

        Eli jos jostain löytyy dokumentoituna tapaus, jossa eliö on lajiutunut kahdeksi lajiksi, jotka eivät enää saa keskenään jälkeläisiä, niin sinä myönnät että Raamattusi arvo biologian oppikirjana on nolla ja luovut uskostasi Genesiksen mukaiseen luomiseen?

        Lupaatko tämän vai alkaako varautuminen maalitolppien siirtelyyn ja aktiivinen käsien heiluttelu?


      • jemiwa
        A.E.A. kirjoitti:

        "Raamattu sallii määritellä ne samaksi lajiksi, jolloin lajiutumista ei tapahdu.

        Asetelma on yksinkertaisuudessaan tämä, joten mitäs tästä turhaa kinaamaan.

        Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi! Mutta minä luotan Raamatun selkeään määritelmään."

        Eli jos jostain löytyy dokumentoituna tapaus, jossa eliö on lajiutunut kahdeksi lajiksi, jotka eivät enää saa keskenään jälkeläisiä, niin sinä myönnät että Raamattusi arvo biologian oppikirjana on nolla ja luovut uskostasi Genesiksen mukaiseen luomiseen?

        Lupaatko tämän vai alkaako varautuminen maalitolppien siirtelyyn ja aktiivinen käsien heiluttelu?

        Evoluutio ei tarkoita lajien eriytymistä vaan kehittymistä. Jotkin lajit kehittyvät huonompaan suuntaan ja kuolevat pois, jotkin taas parempaan suuntaan ja selviytyvät.

        Ja evoluution epätodennäköisyyteen. Lajeilla on ollut miljardeja vuosia aikaa kehittyä. Kyllä siinä vaiheessa alkaa kaikenlaisia omituisia piirteitä syntymään.

        Miljardi=1 000 000 000
        Homo Sapiens ollut olemassa=200 000

        1 000 000 000:200 000=5 000

        Olemme siis olleet olemassa 5 000 osan maailman kehityshistoriasta. Ja olemme siinä ajassa kehittyneet älykkäiksi. Kyllä kehitystä on tapahtunut muulloinkin ja paljon kauemmin.


    • Päertil

      viksumpi/jb uhkuu ja puhisee mutta ei saa aikaiseksi kuin pienen tuulenhenkäyksen pullisteluillaan.

      Paljon puhetta ja vähän näyttöä. Toki hän uskoo omaan erinomaisuuteen alalla kuin alalla.

      • rihveli

        jb haastaa kisaan,eipä ollut Mooseskaan kunnolla tullut opetelluksi.
        Tyyppi on tietävinään kaikesta kaiken.


      • jb

        on väärä näkökulma asiaan.

        Ei jb tokikaan omaa erinomaisuuttaan puhku kuin satunnaisesti silloin harvoin innostuu leuhkimaan. Eikä sekään ole jb:n omaa syytä, vaan johtuu kauhavalaisesta geeniperimästä.

        Todellisuudessa jb:n innoituksen aihe on tieteellisten tosiasioiden riemuvoitto evoluutioteoriasta joka murenee ihan käsiin edistyvän tieteen murentaessa evokkien hypoteeseilta perustuksia pois kiihtyvällä vauhdilla. Tätä jb jaksaa hehkuttaa, mutta kurillaan ottaa joskus kunnian itselleen saavutuksista jotka kuuluvat todellisuudessa tosi tietelle, ei hänelle.

        Mutta koska näyttää siltä että avaajan houreet eivät näytä saavan aikaan muuta kuin tyhjäpäistä huutelua, niin taidan lähteä tältä palstalta muualle. Heippa.


      • Nurmoolaanen!
        jb kirjoitti:

        on väärä näkökulma asiaan.

        Ei jb tokikaan omaa erinomaisuuttaan puhku kuin satunnaisesti silloin harvoin innostuu leuhkimaan. Eikä sekään ole jb:n omaa syytä, vaan johtuu kauhavalaisesta geeniperimästä.

        Todellisuudessa jb:n innoituksen aihe on tieteellisten tosiasioiden riemuvoitto evoluutioteoriasta joka murenee ihan käsiin edistyvän tieteen murentaessa evokkien hypoteeseilta perustuksia pois kiihtyvällä vauhdilla. Tätä jb jaksaa hehkuttaa, mutta kurillaan ottaa joskus kunnian itselleen saavutuksista jotka kuuluvat todellisuudessa tosi tietelle, ei hänelle.

        Mutta koska näyttää siltä että avaajan houreet eivät näytä saavan aikaan muuta kuin tyhjäpäistä huutelua, niin taidan lähteä tältä palstalta muualle. Heippa.

        Jaa mä ku luulin notta lapualaaset on tuollaasia.


    • Pönttöksä 5

      Oliskohan ollu möttöskä joka kerran kyseli millainen on evotutkimuksen mukaan ollut hyönteisten evoluutio. Miten ne ovat kehittyneet kun väitetään vähitellen kehittyneen. Tai seksuaalisen lisääntymisen evoluutio. Tai miksi savannien raadonsyöjäksi väitetyllä ihmisellä on meriruoan syöjän rasva-aineenvaihdunta.

      Annas vastauksia, viisas kun olet, niin katsotaan kuka saa turpiinsa ja kuka ei.

    • Mr.K.A.T.

      jb/viksumpi on pikkusen ollut kallellaan Jehovan todistajien oppeihin päin, tai heidän teoksia omaksuttu. Jeh.tod:llakaan luominen ei tapahtunut kerralla (kuten tyypillisillä jenkkikreationisteilla) vaan jaksottain eri kerroksiin, joihin Luoja ei ollut tyytyväinen (tai jotain sinnepäin) ja antoi "harjoitelmien" kuolla sukupuuttoon. Elämää saattoi olla kymmenien tuhansien vuosien ajan.. (ainakin jollain Jeh. tod-lahkolla oli näin).

      • Pavel.,.,,,.,,,.,.,.

        itsekin ajattelin samaa


      • jb

        käy harvakseltaan Jeh. Tod. eikä ole kovin paljoa näistä heidän kanssaan väännetty. Enempi uskonnosta.

        Ei sinulla sattuisi olla olemaan linkkiä heidän genesis-käsityksiinsä, voisin tsekata jos ne kerran mielestäsi läheltä liippaa.

        Onhan minulla joitain JT- kirjoja, mutta vähälle on niiden lukeminen jäänyt. Vaimo niitä kyllä lukee. Lieköhän sieltä kautta vaikuttanut minuunkin, voipi olla. Tämä pitää tsekata.

        Tosin pieni fobian tunne meinaa pukata päälle, mistähän sekin tulee.


      • Mr.K.A.T.
        jb kirjoitti:

        käy harvakseltaan Jeh. Tod. eikä ole kovin paljoa näistä heidän kanssaan väännetty. Enempi uskonnosta.

        Ei sinulla sattuisi olla olemaan linkkiä heidän genesis-käsityksiinsä, voisin tsekata jos ne kerran mielestäsi läheltä liippaa.

        Onhan minulla joitain JT- kirjoja, mutta vähälle on niiden lukeminen jäänyt. Vaimo niitä kyllä lukee. Lieköhän sieltä kautta vaikuttanut minuunkin, voipi olla. Tämä pitää tsekata.

        Tosin pieni fobian tunne meinaa pukata päälle, mistähän sekin tulee.

        Itse asiassa Suomen ja USAn JT-ihmisiltä olen saanut osin ristiriitaista tietoa.
        Emailitse olen jutellut amer. Davidin kanssa jonka vaimo oli ollut Jeh.tod. liikkessä (ennenkuin erosi siitä lahkosta).
        He (USAssa) usko(i)vat:
        -maa on miljoonia - miljardeja vuosia vanha kuten geologian tiede sanoo
        -Ihmiskunta on vain 6000 vuotta vanha.
        -"luomipäivä" on 6000 vuotta kukin (Aatamista on niin kauan, joten viimeisin 6. luomispäivä joka nyt lähenee loppuaan on ollut niin pitkä)
        -eläimet ovat olleet (korkeintaan) 20 000 - 30 000 vuoden ajan olemassa.

        Suomessa: yksi JT puhui että eläimiä on luotu ja hävitetty välillä joukoittain..(->geol. kerrokset)
        Toinen suom. JT sanoi että maa on korkeintaan 100 000 vuotta vanha.


      • mee.rika
        jb kirjoitti:

        käy harvakseltaan Jeh. Tod. eikä ole kovin paljoa näistä heidän kanssaan väännetty. Enempi uskonnosta.

        Ei sinulla sattuisi olla olemaan linkkiä heidän genesis-käsityksiinsä, voisin tsekata jos ne kerran mielestäsi läheltä liippaa.

        Onhan minulla joitain JT- kirjoja, mutta vähälle on niiden lukeminen jäänyt. Vaimo niitä kyllä lukee. Lieköhän sieltä kautta vaikuttanut minuunkin, voipi olla. Tämä pitää tsekata.

        Tosin pieni fobian tunne meinaa pukata päälle, mistähän sekin tulee.

        teidän talosta, ne on pahaa harhaoppia.


      • jb
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        Itse asiassa Suomen ja USAn JT-ihmisiltä olen saanut osin ristiriitaista tietoa.
        Emailitse olen jutellut amer. Davidin kanssa jonka vaimo oli ollut Jeh.tod. liikkessä (ennenkuin erosi siitä lahkosta).
        He (USAssa) usko(i)vat:
        -maa on miljoonia - miljardeja vuosia vanha kuten geologian tiede sanoo
        -Ihmiskunta on vain 6000 vuotta vanha.
        -"luomipäivä" on 6000 vuotta kukin (Aatamista on niin kauan, joten viimeisin 6. luomispäivä joka nyt lähenee loppuaan on ollut niin pitkä)
        -eläimet ovat olleet (korkeintaan) 20 000 - 30 000 vuoden ajan olemassa.

        Suomessa: yksi JT puhui että eläimiä on luotu ja hävitetty välillä joukoittain..(->geol. kerrokset)
        Toinen suom. JT sanoi että maa on korkeintaan 100 000 vuotta vanha.

        tuollaisia puhunut. Paitsi että maa voi olla minunkin mielestänä Raamatun mukaan ihan vaikka kuinka vanha. Ei Raamattu maalle mitään ikää anna.

        Ramattu kertoo että Aatami luotiin n. 6000 v. sitten. Mutta näinhän käsittääkseni kaikki uskikset sanovat.

        Luomispäivien pituuden määrittely tuollaiseksi on uutta.
        Tosin olen jostain muualta kuin JT:lta joskus hamassa muinaisuudessa kuullut jotain tuon kaltaista, oiskohan ollut niin että eräs adentistituttavani siitä kertoi. En vain muista yksityiskohtia enkä perusteita moiselle laskelmalle.

        Eläinten maanpäälläolon ajoituskin on uutta. Mistähän ovat laskelmansa perusteet kaivaneet.

        Raamattu ei mielestäni puhu mitään noista eläinten sukupuutoista, paitsi jos vedenpaisumus sellaiseksi lasketaan. Toki onhan meillä dinojen kerrostumat, mutta niistäkään ei sano Raamattu mitään, vaan arkeologia. Ja että maako olisi 100 000 v, vanha? On tainnnut vetää sanoja hatusta tuon lukeman.


        Pikkasen suhtaudun varauksella ex-uskovaisten kertomuksiin entisestä uskonnostaan. Tuppaa tulemaan vähän väriä sekaan. Minultakin saisi aika värikkään kertomuksen Ev. lut. kirkosta.

        Googlasin JT:n sivuille, enkä löytänyt tuollaisia laskelmia. Mutta kylläkin ihan leppoisaan tyyliin kirjoitettuja pikku artikkeleita Darvinista , ja avaruudesta ja luomakunnasta. Ei mitään uutta kuitenkaan.


      • mee.rika
        jb kirjoitti:

        tuollaisia puhunut. Paitsi että maa voi olla minunkin mielestänä Raamatun mukaan ihan vaikka kuinka vanha. Ei Raamattu maalle mitään ikää anna.

        Ramattu kertoo että Aatami luotiin n. 6000 v. sitten. Mutta näinhän käsittääkseni kaikki uskikset sanovat.

        Luomispäivien pituuden määrittely tuollaiseksi on uutta.
        Tosin olen jostain muualta kuin JT:lta joskus hamassa muinaisuudessa kuullut jotain tuon kaltaista, oiskohan ollut niin että eräs adentistituttavani siitä kertoi. En vain muista yksityiskohtia enkä perusteita moiselle laskelmalle.

        Eläinten maanpäälläolon ajoituskin on uutta. Mistähän ovat laskelmansa perusteet kaivaneet.

        Raamattu ei mielestäni puhu mitään noista eläinten sukupuutoista, paitsi jos vedenpaisumus sellaiseksi lasketaan. Toki onhan meillä dinojen kerrostumat, mutta niistäkään ei sano Raamattu mitään, vaan arkeologia. Ja että maako olisi 100 000 v, vanha? On tainnnut vetää sanoja hatusta tuon lukeman.


        Pikkasen suhtaudun varauksella ex-uskovaisten kertomuksiin entisestä uskonnostaan. Tuppaa tulemaan vähän väriä sekaan. Minultakin saisi aika värikkään kertomuksen Ev. lut. kirkosta.

        Googlasin JT:n sivuille, enkä löytänyt tuollaisia laskelmia. Mutta kylläkin ihan leppoisaan tyyliin kirjoitettuja pikku artikkeleita Darvinista , ja avaruudesta ja luomakunnasta. Ei mitään uutta kuitenkaan.

        Minäkin törmäsin tuohon käsitykseen, että maa tosiaan voisi olla vanha ja ihmiskunta nuori (6000 v) ilman että luomispäiviä aletaan venyttämään ja vanuttamaan. Sainpa eräässä paikassa tehtäväkseni kirjoittaa asiasta lyhyen katsauksenkin, nimenomaan siitä näkökulmasta, että mikä Raamatussa puoltaa tätä näkemystä. Laitan sen tähän alle, se on englanniksi kun on ulkomailla tehty - mullakin on omat "Shanghain yliopistoni" :-)

        Tämä oli mielestäni oikein kiinnostava ajatus, ja Raamatun mukaan näköjään mahdollinen.

        The earth was not created formless and empty


        Gen. 1:1-2a (NIV): In the beginning God created the heavens and the earth. (2) Now the earth was formless and empty…
        There are several obvious hints in the Scripture that there was a time period on earth between these first and second verses. The first verse tells about the very beginning of the time. However, it seems that the second verse jumps to the time when God made the earth ready for Adam and Eve and their decendants.
        The verb was in verse 2 can be translated also as became, which would indicate that the earth was not formless and empty from the beginning, it became such. The Scripture which supports this translation is found in Isaiah 45:18: He did not create it (the earth) to be empty, but formed it to be inhabited.
        ”Formless and empty” in Hebrew is ”tuhuu wa buhuu”. ”Tuhuu” can be translated ”chaotic” or ”not proper place for living”, which could refer that there was something good on earth before it became chaotic and useless for living.
        Gen. 1:2 describes the earth formless, empty and dark, and that does not sound like God’s work. When He makes something, it is perfect (Deutr. 32:4), and ”in him, there is no darkness at all” 1 John 1:5. Also, Ps. 104:30 describes Holy Spirit ministering the earth, ”renewing the face of the earth”, as stated in Gen. 1:2.
        Interestingly, when God commanded Adam and Eve to fill the earth (Gen 1:28), the verb used is ”mala”, which can be translated ”to fill” as well as ”to refill”.
        Another Scripture which seems to refer to this period of time is found in Jeremiah 4:23-26: ”I looked at the earth, and it was formless and empty, and at the heavens, and their light was gone. I looked at the mountains, and there were quaking; all the hills were swaying. I looked, and there were no people; every bird in the sky had flown away. I looked , and the fruitful land was a desert; all its towns lay in ruins before the Lord, before his fierce anger.” It tells about the time when the Lord has destroyed the inhabitants of the earth, and there was huge natural disasters. This could refer to the Flood, but it is not likely, since it says that he couldn’t see any people. Also, the phrase ”formless and empty” is the same phrase that is used in Genesis 1:2, and it is natural to think that it refers to that same time. This phrase is used only in these two verses.
        One might think that why Jeremiah would see something like this while he is prophecing about the Captivity in Babylon, but there is a logical connection between these two: (1) the humankind was forced to leave the earth and (2) Israelities were forced to leave the Promised Land. In both cases there was a need for a new start, new inhabitation, because the first one was spoiled by humans.
        There is also one Scripture in New Testament that refers to the old and present heaven and earth: ””…long ago by God’s word the heavens existed and the earth was formed out of water and by water. By these waters also the world of that time was deluged and destroyed. By the same word the present heavens and earth are reserved for fire…” 2 Pet. 3:5-6. This is traditionally intepreted as the Flood, but it ca refer to the original earth as well. The Scripture does not record that during the Flood the heavens were regenerated.
        Somebody might wonder that if there has been an inhabitation of the earth before Adam and Eve, why the Scripture does not tell more explicitely about that. I think that having included this information openly to Genesis would have been even confusing to many. For us as descendants of Adam and Eve is most important to know about our origin. So, I don’t wonder why it is not explicitely told in the Scriptures. Also, many important doctrines are not told very explicitely, in a linear docmatic way. The way Jesus explains the Scriptures shows us that the truth is there, but you have to find it (for ex. the Saddukees’ question about resurrection).


      • asianharrastaja
        mee.rika kirjoitti:

        Minäkin törmäsin tuohon käsitykseen, että maa tosiaan voisi olla vanha ja ihmiskunta nuori (6000 v) ilman että luomispäiviä aletaan venyttämään ja vanuttamaan. Sainpa eräässä paikassa tehtäväkseni kirjoittaa asiasta lyhyen katsauksenkin, nimenomaan siitä näkökulmasta, että mikä Raamatussa puoltaa tätä näkemystä. Laitan sen tähän alle, se on englanniksi kun on ulkomailla tehty - mullakin on omat "Shanghain yliopistoni" :-)

        Tämä oli mielestäni oikein kiinnostava ajatus, ja Raamatun mukaan näköjään mahdollinen.

        The earth was not created formless and empty


        Gen. 1:1-2a (NIV): In the beginning God created the heavens and the earth. (2) Now the earth was formless and empty…
        There are several obvious hints in the Scripture that there was a time period on earth between these first and second verses. The first verse tells about the very beginning of the time. However, it seems that the second verse jumps to the time when God made the earth ready for Adam and Eve and their decendants.
        The verb was in verse 2 can be translated also as became, which would indicate that the earth was not formless and empty from the beginning, it became such. The Scripture which supports this translation is found in Isaiah 45:18: He did not create it (the earth) to be empty, but formed it to be inhabited.
        ”Formless and empty” in Hebrew is ”tuhuu wa buhuu”. ”Tuhuu” can be translated ”chaotic” or ”not proper place for living”, which could refer that there was something good on earth before it became chaotic and useless for living.
        Gen. 1:2 describes the earth formless, empty and dark, and that does not sound like God’s work. When He makes something, it is perfect (Deutr. 32:4), and ”in him, there is no darkness at all” 1 John 1:5. Also, Ps. 104:30 describes Holy Spirit ministering the earth, ”renewing the face of the earth”, as stated in Gen. 1:2.
        Interestingly, when God commanded Adam and Eve to fill the earth (Gen 1:28), the verb used is ”mala”, which can be translated ”to fill” as well as ”to refill”.
        Another Scripture which seems to refer to this period of time is found in Jeremiah 4:23-26: ”I looked at the earth, and it was formless and empty, and at the heavens, and their light was gone. I looked at the mountains, and there were quaking; all the hills were swaying. I looked, and there were no people; every bird in the sky had flown away. I looked , and the fruitful land was a desert; all its towns lay in ruins before the Lord, before his fierce anger.” It tells about the time when the Lord has destroyed the inhabitants of the earth, and there was huge natural disasters. This could refer to the Flood, but it is not likely, since it says that he couldn’t see any people. Also, the phrase ”formless and empty” is the same phrase that is used in Genesis 1:2, and it is natural to think that it refers to that same time. This phrase is used only in these two verses.
        One might think that why Jeremiah would see something like this while he is prophecing about the Captivity in Babylon, but there is a logical connection between these two: (1) the humankind was forced to leave the earth and (2) Israelities were forced to leave the Promised Land. In both cases there was a need for a new start, new inhabitation, because the first one was spoiled by humans.
        There is also one Scripture in New Testament that refers to the old and present heaven and earth: ””…long ago by God’s word the heavens existed and the earth was formed out of water and by water. By these waters also the world of that time was deluged and destroyed. By the same word the present heavens and earth are reserved for fire…” 2 Pet. 3:5-6. This is traditionally intepreted as the Flood, but it ca refer to the original earth as well. The Scripture does not record that during the Flood the heavens were regenerated.
        Somebody might wonder that if there has been an inhabitation of the earth before Adam and Eve, why the Scripture does not tell more explicitely about that. I think that having included this information openly to Genesis would have been even confusing to many. For us as descendants of Adam and Eve is most important to know about our origin. So, I don’t wonder why it is not explicitely told in the Scriptures. Also, many important doctrines are not told very explicitely, in a linear docmatic way. The way Jesus explains the Scriptures shows us that the truth is there, but you have to find it (for ex. the Saddukees’ question about resurrection).

        ..selittelet jo kovaa vauhtia, ettei Genesis ihan oikeasti tarkoitakaan sitä mitä siinä kirjaimellisesti sanotaan. Kun näin pääsit alkuun, mikset kehittelisi sellaista vertauskuvallista tulkintaa, ettei tarvitsisi koko ajan riidellä Jumalan luomakunnassaan antaman ilmoituksen (tieteen nykyiset ja tulevat tulokset) kanssa.


      • jb
        asianharrastaja kirjoitti:

        ..selittelet jo kovaa vauhtia, ettei Genesis ihan oikeasti tarkoitakaan sitä mitä siinä kirjaimellisesti sanotaan. Kun näin pääsit alkuun, mikset kehittelisi sellaista vertauskuvallista tulkintaa, ettei tarvitsisi koko ajan riidellä Jumalan luomakunnassaan antaman ilmoituksen (tieteen nykyiset ja tulevat tulokset) kanssa.

        sittenkin kaiken kuuden kirjaimellisen päivän sijasta vain yhdessä päivässä, koska niinkin Raamattu kertoo.

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=1. Moos. 2:1&rnd=1269829707270

        jae 4


      • mee.rika

      • asianharrastaja

      • asianharrastaja
        mee.rika kirjoitti:

        Minäkin törmäsin tuohon käsitykseen, että maa tosiaan voisi olla vanha ja ihmiskunta nuori (6000 v) ilman että luomispäiviä aletaan venyttämään ja vanuttamaan. Sainpa eräässä paikassa tehtäväkseni kirjoittaa asiasta lyhyen katsauksenkin, nimenomaan siitä näkökulmasta, että mikä Raamatussa puoltaa tätä näkemystä. Laitan sen tähän alle, se on englanniksi kun on ulkomailla tehty - mullakin on omat "Shanghain yliopistoni" :-)

        Tämä oli mielestäni oikein kiinnostava ajatus, ja Raamatun mukaan näköjään mahdollinen.

        The earth was not created formless and empty


        Gen. 1:1-2a (NIV): In the beginning God created the heavens and the earth. (2) Now the earth was formless and empty…
        There are several obvious hints in the Scripture that there was a time period on earth between these first and second verses. The first verse tells about the very beginning of the time. However, it seems that the second verse jumps to the time when God made the earth ready for Adam and Eve and their decendants.
        The verb was in verse 2 can be translated also as became, which would indicate that the earth was not formless and empty from the beginning, it became such. The Scripture which supports this translation is found in Isaiah 45:18: He did not create it (the earth) to be empty, but formed it to be inhabited.
        ”Formless and empty” in Hebrew is ”tuhuu wa buhuu”. ”Tuhuu” can be translated ”chaotic” or ”not proper place for living”, which could refer that there was something good on earth before it became chaotic and useless for living.
        Gen. 1:2 describes the earth formless, empty and dark, and that does not sound like God’s work. When He makes something, it is perfect (Deutr. 32:4), and ”in him, there is no darkness at all” 1 John 1:5. Also, Ps. 104:30 describes Holy Spirit ministering the earth, ”renewing the face of the earth”, as stated in Gen. 1:2.
        Interestingly, when God commanded Adam and Eve to fill the earth (Gen 1:28), the verb used is ”mala”, which can be translated ”to fill” as well as ”to refill”.
        Another Scripture which seems to refer to this period of time is found in Jeremiah 4:23-26: ”I looked at the earth, and it was formless and empty, and at the heavens, and their light was gone. I looked at the mountains, and there were quaking; all the hills were swaying. I looked, and there were no people; every bird in the sky had flown away. I looked , and the fruitful land was a desert; all its towns lay in ruins before the Lord, before his fierce anger.” It tells about the time when the Lord has destroyed the inhabitants of the earth, and there was huge natural disasters. This could refer to the Flood, but it is not likely, since it says that he couldn’t see any people. Also, the phrase ”formless and empty” is the same phrase that is used in Genesis 1:2, and it is natural to think that it refers to that same time. This phrase is used only in these two verses.
        One might think that why Jeremiah would see something like this while he is prophecing about the Captivity in Babylon, but there is a logical connection between these two: (1) the humankind was forced to leave the earth and (2) Israelities were forced to leave the Promised Land. In both cases there was a need for a new start, new inhabitation, because the first one was spoiled by humans.
        There is also one Scripture in New Testament that refers to the old and present heaven and earth: ””…long ago by God’s word the heavens existed and the earth was formed out of water and by water. By these waters also the world of that time was deluged and destroyed. By the same word the present heavens and earth are reserved for fire…” 2 Pet. 3:5-6. This is traditionally intepreted as the Flood, but it ca refer to the original earth as well. The Scripture does not record that during the Flood the heavens were regenerated.
        Somebody might wonder that if there has been an inhabitation of the earth before Adam and Eve, why the Scripture does not tell more explicitely about that. I think that having included this information openly to Genesis would have been even confusing to many. For us as descendants of Adam and Eve is most important to know about our origin. So, I don’t wonder why it is not explicitely told in the Scriptures. Also, many important doctrines are not told very explicitely, in a linear docmatic way. The way Jesus explains the Scriptures shows us that the truth is there, but you have to find it (for ex. the Saddukees’ question about resurrection).

        Lainaat viestiisi pitkää englanninkielistä tekstiä, jossa on esimerkiksi lause:

        "Gen. 1:2 describes the earth formless, empty and dark, and that does not sound like God’s work."

        Tässä kirjoittaja huitaisee sivuun kokonaisen jakeen siksi, että se ei hänestä näytä hyvältä. Jos Raamatun haluaa lukea kirjaimellisena Jumalan saneluna, tuo on epärehellistä. Jos taas hyväksyy tekstin tulkinnan tarkoittamaan muuta kuin mitä se sanoo, on epärehellistä valita tekstejä ja merkityksiä pyrkien niillä tukemaan kirjaimellista tulkintaa jossakin muussa kohdassa.

        Tätäkö muuten kysyit?


      • juutas.
        mee.rika kirjoitti:

        teidän talosta, ne on pahaa harhaoppia.

        Nyt sitten mee.rika kaikessa rakkaudessa on jo valmis sytyttelemään kirjarovioita.

        Oletkos koskaan kuullut sellaista sanontaa, että kun ensin palaa kirjat niin seuraavaksi palaa ihmisiä?


    • huomannut

      on jb/viksumman uusi nimimerkki.

    • Pompidu

      ymmärtänyt olla kirjoittamatta enää tänne, mutta viksumpi/jb jaksaa vielä ottaa iskuja jotka lävähtävät vasten kasvoja niin että lätty lätisee ja nuppi tutisee. *SMACK*

      • Pavel.,,.,.,..,,.,..

        Ehkä viksumpi/jb tykkää saada kunnon pöllytyksen ja mäiskeen? Evothan sitä hänelle suovat.


    • Möttöskä 1

      voi voi pikku rassua. Ettehän te evokit osaa vastata ainoaankaan kysymykseen tai evo-opin ongelmaan, joihin teiltä vastauksia on koetettu onkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      155
      3482
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      98
      2333
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2164
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      127
      2075
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1829
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1475
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      102
      1294
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      29
      1275
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1140
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1029
    Aihe