Polttomootorin hyötysuhde 25%, sähkö 90%

Koulussa oppii...

Normaaliajossa polttomoottorin hyötysuhde on vain n. 25%.

Sähkömoottorin (pientenkin) hyötysuhde on n. 90%.

Akun energiasisältö/massa tarvitsee olla vain reilu neljännes bensiinistä, niin ollaan "tasoissa".

24

4198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LOefks

      Kyllä sähköautoilu on tulevaisuutta.

      Kuitenkin bensassa ja dieselissä on todella hyvä energiasisältö per kilo.
      Nopea tankkaus.
      Luotettava jakelu.
      Tuttu ja turvallinen valinta.

      Mutta joo, pidetään peukut pystyssä sähköautojen puolesta.

      • Huomioipa vielä sen sähkön tekemiseen ja varastoimiseen menevät häviöt ja laske hyötysuhde vasta sitten. Talvisaikaan pitää vielä lämmittää kabiinia, että on mukavampi ajella. Polttomoottoriautossa tuo lämmitys hoituu osalla sitä hukkalämpöä (se 75 %), mutta mitenkäs sähköautolla? Tämäkin pitää huomioida kokonaishyötysuhteessa.
        Odotan fiksuja laskelmia!


      • Turkishaalari..
        sitroen kirjoitti:

        Huomioipa vielä sen sähkön tekemiseen ja varastoimiseen menevät häviöt ja laske hyötysuhde vasta sitten. Talvisaikaan pitää vielä lämmittää kabiinia, että on mukavampi ajella. Polttomoottoriautossa tuo lämmitys hoituu osalla sitä hukkalämpöä (se 75 %), mutta mitenkäs sähköautolla? Tämäkin pitää huomioida kokonaishyötysuhteessa.
        Odotan fiksuja laskelmia!

        on lämpimissä maissa. Tuskin isoja valmistaja jaksaa kiinnostaa laittaa rahaa pohjoismaiden automarkkinoihin.


      • gKOes
        sitroen kirjoitti:

        Huomioipa vielä sen sähkön tekemiseen ja varastoimiseen menevät häviöt ja laske hyötysuhde vasta sitten. Talvisaikaan pitää vielä lämmittää kabiinia, että on mukavampi ajella. Polttomoottoriautossa tuo lämmitys hoituu osalla sitä hukkalämpöä (se 75 %), mutta mitenkäs sähköautolla? Tämäkin pitää huomioida kokonaishyötysuhteessa.
        Odotan fiksuja laskelmia!

        Lämmitetään sähköautoa diesel-webastolla, minkä hyötysuhde on 75% tai parempi.

        Näin ollen sähköä käytetään auton liikutteluun hyvän hyötysuhteen takia, ja autoa lämmitetään nestemäisellä polttoaineella helpon, halvan ja hyvän hyötysuhteen takia.


      • sitroen
        gKOes kirjoitti:

        Lämmitetään sähköautoa diesel-webastolla, minkä hyötysuhde on 75% tai parempi.

        Näin ollen sähköä käytetään auton liikutteluun hyvän hyötysuhteen takia, ja autoa lämmitetään nestemäisellä polttoaineella helpon, halvan ja hyvän hyötysuhteen takia.

        Paljonkos se kokonaishyötysuhde sitten talvella on, kun mukaan otetaan sähkön tuotannon ja varastoinnin hyötysuhde, moottorin ja lämmitysjärjestelmän hyötysuhteet?
        Eli paljonko alkuperäistä energiaa kuluu sanotaan sadalla kilometrillä kun ajelet vaikkapa kahdeksaakymppiä 20 asteen pakkasella?
        Muutetaan se sitten vertailun vuoksi vaikka bensamääräksi, jolla saman saa aikaiseksi nykyautossa.


      • KOpfesji
        sitroen kirjoitti:

        Paljonkos se kokonaishyötysuhde sitten talvella on, kun mukaan otetaan sähkön tuotannon ja varastoinnin hyötysuhde, moottorin ja lämmitysjärjestelmän hyötysuhteet?
        Eli paljonko alkuperäistä energiaa kuluu sanotaan sadalla kilometrillä kun ajelet vaikkapa kahdeksaakymppiä 20 asteen pakkasella?
        Muutetaan se sitten vertailun vuoksi vaikka bensamääräksi, jolla saman saa aikaiseksi nykyautossa.

        Kuluttaa n. 0,5l tunnissa polttoainetta. Eli litra dieseliä sisältää n. 10 kWh. Siitä sitten laskemaan.

        Ja heikkenee se kokonaishyötysuhde tietysti talvella, mutta kuinka paljon, niin riippuu kymmenistä asioista. Jos tähän jotain ehdottaa, niin väärin menee tottakai.

        Vai osaatko sinä ilmoittaa bensa-auton kulutuksen noilla tiedoilla? No etpä osaa, muuta kuin hatusta heittää jotain tai sitten perustella omilla kokemuksilla.

        Mutta voisi tähän nyt heittää, että 80 kilometrin tuntinopeus tasaisella tiellä vaatii noin 6-8 kW tehon. Siihen voi lisätä lisävastuksia oman mielen mukaan, plus tuon webaston kulutuksen.

        Eikä bensa-auton kulutuksessakaan oteta huomioon raakaöljyn etsimistä, kaivamista, pumppaamista, jalostamista, lisäaineistusta, kuljetusta, varastointia... Näin ollen ihan turha ottaa huomioon sähköntuotannon hyötysuhteita (mitkä kyllä kestäisi varsin hyvin vertailun).


      • KOpfesji kirjoitti:

        Kuluttaa n. 0,5l tunnissa polttoainetta. Eli litra dieseliä sisältää n. 10 kWh. Siitä sitten laskemaan.

        Ja heikkenee se kokonaishyötysuhde tietysti talvella, mutta kuinka paljon, niin riippuu kymmenistä asioista. Jos tähän jotain ehdottaa, niin väärin menee tottakai.

        Vai osaatko sinä ilmoittaa bensa-auton kulutuksen noilla tiedoilla? No etpä osaa, muuta kuin hatusta heittää jotain tai sitten perustella omilla kokemuksilla.

        Mutta voisi tähän nyt heittää, että 80 kilometrin tuntinopeus tasaisella tiellä vaatii noin 6-8 kW tehon. Siihen voi lisätä lisävastuksia oman mielen mukaan, plus tuon webaston kulutuksen.

        Eikä bensa-auton kulutuksessakaan oteta huomioon raakaöljyn etsimistä, kaivamista, pumppaamista, jalostamista, lisäaineistusta, kuljetusta, varastointia... Näin ollen ihan turha ottaa huomioon sähköntuotannon hyötysuhteita (mitkä kyllä kestäisi varsin hyvin vertailun).

        No jos nuo väitteesi ovat totta, niin mikä estää tekemästä näitä ihmesähköautoja?
        Ne harvat testatut ovat käytännössä osoittautuneet täysiksi susiksi.
        Joku mopoauton tapainen kauppakassi (kesällä) tai sähköskootteri voisi lyhyillä matkoilla esim. kaupunkioloissa olla hyväkin ratkaisu, mutta taitaa ainakin Suomen lainsäädäntö asettaa tarpeettomia esteitä sellaisen käytölle.

        "Vai osaatko sinä ilmoittaa bensa-auton kulutuksen noilla tiedoilla? No etpä osaa, muuta kuin hatusta heittää jotain tai sitten perustella omilla kokemuksilla."
        Kyllä minä osaan.
        Muuten, mitä vikaa on omissa kokemuksissa? Kyllä minä olen aina päässyt suunnilleen 6 litralla satasen pakkaskelillä ja kesällä 4,5 - 4,7 litralla (bensaa) josta siis enemmän kuin 75 % menee hukkalämmöksi josta taas osa tulee käyttöön hytin lämmitykseen. Tämä kaikki siis jo yli 20 v sitten valmistetulla 5 hengen perheautolla. Onko kehitys pysähtynyt tai jopa taantunut, jos ei nykyautoilla samaan tai parempaan pystytä? Ja kenen etu on, että kulutus lisääntyy?

        Toki osaisin laskea teoriapohjaltakin jotain vertailuja, mutta miksi sinulle niitä laskisin? Et kuitenkaan usko muuta kuin omia laskujasi. Kyllä autotehtaalla osataan laskea ja on laskettu ja lasketaan edelleenkin. Eikä ole saatu toimivaa järjestelmää kehitettyä. Ainakaan vielä.
        Ajellaanhan vain öljypohjaisilla polttoaineilla siihen asti, että parempia saadaan valmiiksi.

        Öljyn loppumisen jälkeen on olemassa lähes rajaton määrä metaania (maakaasua) metaanihydridin eli ns. metaanijään muodossa eri puolilla maapalloa mannerjalustoilla ja ikiroudan alueilla. Sen talteenottoa vain ei aloiteta koska öljy on halvempaa. Tämä metaanihydridistä saatu metaani käy sellaisenaan nykymoottoreihin kun vain varastointi ja jakelu järjestetään ja autojen polttoaineensyöttölaitteet muutetaan. Tämä on joissakin maissa ollut arkikäytössä jo vuosikymmeniä, vaikka siitä Suomessa yleensä vaietaankin.
        Toisaalta metaanihydridistä saatu metaani voidaan suhteellisen helposti jalostaa esimerkiksi bensiiniksi ja muiksi hiilivedyiksi jolloin sivutuotteena syntyy vetyä esimerkiksi polttokennokäyttöön. Tämän prosessin järkevyydestä tai muista hyödyistä en osaa sanoa, mutta mahdollista se kyllä on.

        Pidetäänhän mieli avoinna, seurataan asioitten kehitystä eikä uskota kaikkia mainosmiesten mielikuvituksen tuotteita!


      • Anonyymi
        sitroen kirjoitti:

        Huomioipa vielä sen sähkön tekemiseen ja varastoimiseen menevät häviöt ja laske hyötysuhde vasta sitten. Talvisaikaan pitää vielä lämmittää kabiinia, että on mukavampi ajella. Polttomoottoriautossa tuo lämmitys hoituu osalla sitä hukkalämpöä (se 75 %), mutta mitenkäs sähköautolla? Tämäkin pitää huomioida kokonaishyötysuhteessa.
        Odotan fiksuja laskelmia!

        Niin, mikä on sähköauton valmistuksen hiilijalanjälki+materiaalin rikastuksen ympäristö haitat. ?? Tämä nykyinen ilmastohössötys ei ole alentanut ilmakehän hiilidioksidia yhtään.
        Lopputulos täysi nolla, tai oikeastaan menee miinukselle. Mitä tähän kouluesimerkki teoriaan tulee olla jonkinmoinen tien näyttäjä, se ei nyky metodeilla toimi, Rasittaa talouden mahdollisuuksia kyllä, ja rankasti. Esimerkkejä pitää mennä näyttämään sinne missä tupruttelu on suurinta. Näin se vain on. Pelkällä idealismilla ei tuloksia synny.


      • Anonyymi
        sitroen kirjoitti:

        Huomioipa vielä sen sähkön tekemiseen ja varastoimiseen menevät häviöt ja laske hyötysuhde vasta sitten. Talvisaikaan pitää vielä lämmittää kabiinia, että on mukavampi ajella. Polttomoottoriautossa tuo lämmitys hoituu osalla sitä hukkalämpöä (se 75 %), mutta mitenkäs sähköautolla? Tämäkin pitää huomioida kokonaishyötysuhteessa.
        Odotan fiksuja laskelmia!

        Juu, ja nykyiset litium ioni akut pitää lämmittää pakkasella koko ajan että ne toimivat(+4°).
        Siis johdon päässä koko ajan suuren osan vuotta, muutenhan auto ei lähde menemään.


    • Entäs genu?

      Vaihteisto ja voimansiirto, hyötysuhde 85-90 %

    • mutkat suoraksi

      > Normaaliajossa polttomoottorin hyötysuhde on vain n. 25%.

      Olisikin. Kyllä polttomoottoreilla päästään >30 %, dieseleillä jopa liki 50 %, mutta vajaateholla eli kaupunkipyörityksessä mennään toisaalta reilusti alle.

      > Sähkömoottorin (pientenkin) hyötysuhde on n. 90%.

      Vitut on. Tämä on jo ison moottorin hyötysuhde. Pienellä moottorilla voi hyötysuhde olla 70 % tai allekin ... ja tämä moottorin toimiessa täydellä teholla. Halvimmalla & toimintavarmimmalla moottorityypillä, oikosulkumoottorilla, hyötysuhde laskee myös silloin, kun moottoria käytetään nimellistaajuutta pienemmällä nopeudella. Eli pieni & kierrosnopeussäädöllä varustettu oikosulkumoottori voi helposti jäädä alle 50 % lukemiin.

      Halvoissa sähköautovirityksissäkin käytetään oikosulkumoottoreita ja silloin ollaan niidenkin kanssa saman ongelman edessä.

      > Akun energiasisältö/massa tarvitsee olla vain reilu neljännes bensiinistä, niin ollaan "tasoissa".

      Oletko oikeasti näin tyhmä, vai näytteletkö vaan? Siis että 10 km lyijyakkua sisältää yhtä paljon energiaa kuin 10 kg eli noin 13 litraa bensaa...

      Aika paljon pitäisi kertoa jo se, että viime syksynä yhdellä "sähköautotekniikan viimeisintä sanaa" edustaneella sähköautolla ei päästy "täydellä tankilla" edes Hämeenlinnasta Helsinkiin. Toki auton luvattu toimintasäde oli pitkälti yli 100 km, mutta se edellyttäisi köröttelyä 50 km/h. Muun liikenteen tahtiin moottoritiellä ajettaessa päästiin vain 70 km.

      Eli sähköauton toimintasäde on kymmenesosa siitä mitä bensakäyttöisellä.

      • KOpfesji

        "Kyllä polttomoottoreilla päästään >30 %, dieseleillä jopa liki 50" vissiin mainita, että 50% hyötysuhteeseen päästä kaksitahti laiva-dieseleillä... Joten ei nyt ehkä ihan kauhean hyvä vertaus. Tai sitten maailmassa on keksitty jotain todella uutta ja mullistavaa viime kuukausina.


      • Hiiliharjaton...

        Hyötysuhde 90%, teho 200 W ja paino 77 g. Kyseessä siis HIILIHARJATON mootori eikä siinä ole muita kuluvia osia kuin laakerit.
        2200-wattinen lennokinmoottori painaa 700 g.

        FET-ohjainlaitteen (PWM) hyötysuhde 98%.

        Hiiliharjattomissa DC-moottoreissa on tulevaisuus.


      • tarkemmin sanottuna
        Hiiliharjaton... kirjoitti:

        Hyötysuhde 90%, teho 200 W ja paino 77 g. Kyseessä siis HIILIHARJATON mootori eikä siinä ole muita kuluvia osia kuin laakerit.
        2200-wattinen lennokinmoottori painaa 700 g.

        FET-ohjainlaitteen (PWM) hyötysuhde 98%.

        Hiiliharjattomissa DC-moottoreissa on tulevaisuus.

        > Hyötysuhde 90%, teho 200 W ja paino 77 g. Kyseessä siis HIILIHARJATON mootori eikä siinä ole muita

        Myös oikosulkumoottori on hiiliharjaton. Se todellinen ero taitaa olla roottorin magnetoinnissa. Näissä hyvän hyötysuhteen moottoreissa lienee kestomagneetit, jolloin magnetointiin ei kulu tehoa, kuten oikosulku yms. moottoreissa. Ja silloin hyötysuhde pysyy osatehollakin hyvänä. Oikosulkumoottorin hyötysuhteen lasku pienillä pyörimisnopeuksilla johtuu juuri siitä, että magnetointiin kuluva osuus ottotehosta kasvaa.

        ...mutku oikosulkumoottorit ovat halvempia, niin niistähän sitä on ainakin halvempia sähköautoviritelmiä rakenneltu.


      • täältä tähän
        KOpfesji kirjoitti:

        "Kyllä polttomoottoreilla päästään >30 %, dieseleillä jopa liki 50" vissiin mainita, että 50% hyötysuhteeseen päästä kaksitahti laiva-dieseleillä... Joten ei nyt ehkä ihan kauhean hyvä vertaus. Tai sitten maailmassa on keksitty jotain todella uutta ja mullistavaa viime kuukausina.

        > "Kyllä polttomoottoreilla päästään >30 %, dieseleillä jopa liki 50" vissiin mainita, että 50% hyötysuhteeseen päästä kaksitahti laiva-dieseleillä... Joten ei nyt ehkä ihan kauhean hyvä vertaus. Tai sitten maailmassa on keksitty jotain todella uutta ja mullistavaa viime kuukausina.

        Totanoin, kyllä minun käsittääkseni bensakoneillakin pääsee parhaimmillaan päälle 30 ja dieseleillä päälle 40 % hyötysuhteisiin, kun tarkastellaan pelkkää moottoria. Mut sehän ei riitä, vaan pitää huomioida, että oikeassa autossa & liikenteessä menee jatkuvasti kilowatti tai kaksi vesipumpun, laturin, ohjaustehostimen ja ilmastointilaitteen kompressorin pyörittämiseen. Tietysti siitä voidaan kiistellä, mitkä näistä apulaitteista ovat kiinteä osa moottoria ja mitkä osa hyötytyötä...

        Ja siihen sitten päälle voimansiirron häviöt renkaiden vierintävastus (yht. n. 15 %), niin onkin kätevästi päästy siihen 25 % kokonaishyötysuhteeseen (bensasta auton liike-energiaksi).

        Eli toisinpäin laskettuna (kun ilmanvastus, vierintävastukset yms. tunnetaan kohtuullisella tarkkuudella) - nykyiset polttoaineenkulutukset eivät ole mahdollisia, ellei moottorin hyötysuhde ole maantieajossa 30 % tai päälle. Kaupunkiköröttelyssä sitten taitaa jo moottorin palamishyötysuhde olla huonompi auton liikutteluun tarvittava teho pienempi, mutta apulaitteet vie edelleen ~saman tehon, jolloin niiden osuus l/100 km kulutuksesta kasvaa roimasti.

        Mut varsinainen pointtini oli, ettei pidä aloittajan tapaan verrata pelkän sähkömoottorin hyötysuhdetta polttomoottoriauton kokonaishyötysuhteeseen, koska siinä sähköautossakin menoa jarruttaa voimansiirron häviöt renkaiden vierintävastus ja energiaa kuluu siinäkin ohjaus- ja jarrutehostimiin sekä jäähdytysjärjestelmän pumppuihin ja puhaltimiin (moottorin, tehoelektroniikka ja jotkin akkutyypitkit vaativat jäähdytystä).


      • Tekniikka

        Jos lueskelee Tekniikan Maailma lehdestä markkinoille tulevista autoista voi kai varmemmin saada tietoa tekniikasta joka pitää paikkansa.Luin yhdestä ., polttomoottori-sähkö autosta jonka toimintasäde 500 kilometriä.Polttoaineen kulutus 1.6 litraa 100 kilometrillä tai alle. Verkkovirtalatauksella voi ajaa päivit täiset 40 - 80 kilometrin matkat. Ehkä kaikkea teknillistä tietoa ei päästetä jul kisuuteen.Mutta sitä insinööritason tietoa kuitenkin tulee tipottain .


    • näyttöä on

      Ai, tämä lehti, joka aikanaan julisti lopettavansa ikiliikkujien yms. kylähullujen tekemien keksintöjen julkistamisen. Ja jo muutamaa kuukautta myöhemmin oli taas yksi toimittajien läpi päässyt ikiliikkujan suunnitelma lukijakirjeissä ;-D

    • Puurowelli

      Puurot ja vellit sekaisin?
      "Akun energiasisältö/massa tarvitsee olla vain reilu neljännes bensiinistä, niin ollaan "tasoissa". "
      Energiasisältö ei ole = massa...
      Keskikokoisella dieselhenkilöautolla ajaa 1000 km 60 litran tankillisella, mikä painaa (muovi)tankin kanssa n. 60 kg. Kuinka paljon painaa akusto, millä pääsee yhdellä latauksella saman matkan ja että siitä johtuva lisäpaino on otettu tehonkulutuksessa huomioon, riittääkö 500 kg?

      Hyötysuhdetta verrattaessa pitää verrata kokonaishyötysuhdetta, eli siitä kun polttoaine on laskettu tankkiin tai mikä virta töpselistä on laturiin mennyt. Mm. laturi, säätimet ja akuston omat häviöt ottaa oman hukkatehonsa.

      Kustannuksia laskiessa pitää ottaa monta muutakin seikkaa huomioon.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nykyakkujen kylmänkesto on luokkaa nolla, joten minun puolestani yks pas..n hailee koko juttu. Kun uudet akut tulevat, ja jos nekään eivät kestä kylmää, ovat etelän hemmojen tavaraa. Ai niin, varokaa niitä autojen kynnyksiä, ja hyvät välit naapuriin ettei muovivasarat heilu. Voi tulla katsastuksessa hylsy.

      • Anonyymi

        Pakkelia menee purkki, jos toinenkin, ennen katsastusta ja paksu massa päälle.😂


    • Anonyymi

      Jos minulla olisi sähköauto asennuttaisin heti polttoaine toimisen ilmalämmittimen ja osan ilmasta menemään akkutilaan jollain tapaa. Tuo akkutila on vain jos jotenkin mahdollista järkevästi. Mutta ilmanotossa sisälle olisi kyllä kuumaa ilmaa tulossa. Se on varma. En kuitenkaan ole hankkimassa sähköautoa toistaiseksi mutta joku vanha autoni voisi kyllä muuntautua lyhyen matkan sähköautoksi esim tuo awd.

    • Anonyymi

      Sähköautojen koko ajoakkujen hinta on saatava alle 2euros jos vaihtaq koko ajoakun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      976
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe