Hartaus, radiossa?

Adria

Pari minuuttia sitten alkoi radiosta uskonnollinen hartaus, jossa joku tomppeli pappi puhui aivan niitä sun näitä, älyttömyyksiä. Pari minuuttia kuuntelin ja hyppäsin tälle koneelle. Että mua rasittaa hölmöyden vaalijat.

Ikuinen kysymys mua kaivertaa, miksi pitää olla vielä hölmömpi kun miksi on luotu.

75

486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meriläinen

Papitkin on vaan ihmisiä, ja monet yrittää olla enemmän uskovia kun ovatkaan.
      Kun ei tiedä mistä puhuu, niin silloin voi antaa itsestään hölmömmän kuvan kun mitä on normaali elämässä.

• Adria

Eiköhän papiksi hakeutuvien jo täydy vähän 'sisäistää' alaa mihin ryhtyy.

• Meriläinen
        Adria kirjoitti:

Eiköhän papiksi hakeutuvien jo täydy vähän 'sisäistää' alaa mihin ryhtyy.

Niin kyllä, mutta vain "vähän" ja se ei yleensä riitä.
        Tavallaan jo sosiaalialasta kiinnostunut voi hakeutua sinne. eikä silloin välttämättä ole kuitenkaan oikealla paikalla siellä.
        Kaiken sen kirjamäärän lukeminen ei riitä jos ei ole kutsua oikeasti.

• papeista ei usko jumalaan.:-D)))))))))))

• Meriläinen
        Teotwawki kirjoitti:

papeista ei usko jumalaan.:-D)))))))))))

En tiiä prosentteja kun ole lukenut tieteellisiä tutkimuksia kyseisestä asiasta :D)))

• Adria
        Meriläinen kirjoitti:

Niin kyllä, mutta vain "vähän" ja se ei yleensä riitä.
        Tavallaan jo sosiaalialasta kiinnostunut voi hakeutua sinne. eikä silloin välttämättä ole kuitenkaan oikealla paikalla siellä.
        Kaiken sen kirjamäärän lukeminen ei riitä jos ei ole kutsua oikeasti.

Minua ketuttaa ihmisten typeryys, joka ilmenee uskontona. En juurikaan enää viitsi kantaani puolustaa, koska uskonnosta vääntäminen on upottava, loputon suo.

• lillilinkki
        Meriläinen kirjoitti:

En tiiä prosentteja kun ole lukenut tieteellisiä tutkimuksia kyseisestä asiasta :D)))

Olisi kivaa nähdä linkkejä näistä tutkimustuloksista. D))))))))

• Meriläinen
        Adria kirjoitti:

Minua ketuttaa ihmisten typeryys, joka ilmenee uskontona. En juurikaan enää viitsi kantaani puolustaa, koska uskonnosta vääntäminen on upottava, loputon suo.

Hmmm. Minulle ei tarvi kenenkään kantaansa puolustaa, ei uskovien eikä epäuskoisten tai ateistien.
        Voisin tästä asiasta puhua aika pitkään mutta olen huomannut sen turhaksi on sitten kysymys kuinka päin vaan.
        Itse en kuuntele hartauksia mutta kuuntelen kyllä hengellistä musiikkia kun sille päälle tulen.

• Meriläinen
        lillilinkki kirjoitti:

Odotetaan jos vaikka Teo löytää. ;)

• lillilinkki kirjoitti:

Le Monde Diplomatique-lehden tekemään tutkimukseen maailman uskonnoista ja niihin uskovista ihmisistä. Artikkelissa käytiin läpi maailman tärkeimpien uskontojen kannatusta eri maissa. Kristinusko oli 2,1 miljardilla kirkkoon kuuluvalla jäsenellään maailman suurin. Sen jälkeen tuli islam ja kolmantena oli ateismi. Ateismia ei voi pitää uskontona, mutta uskomuksena sitä pidetään. Samassa yhteydessä oli mainittu pappien uskovaisuus, joka länsimaissa on suunnilleen 30 % luokkaa.

• Teotwawki kirjoitti:

Le Monde Diplomatique-lehden tekemään tutkimukseen maailman uskonnoista ja niihin uskovista ihmisistä. Artikkelissa käytiin läpi maailman tärkeimpien uskontojen kannatusta eri maissa. Kristinusko oli 2,1 miljardilla kirkkoon kuuluvalla jäsenellään maailman suurin. Sen jälkeen tuli islam ja kolmantena oli ateismi. Ateismia ei voi pitää uskontona, mutta uskomuksena sitä pidetään. Samassa yhteydessä oli mainittu pappien uskovaisuus, joka länsimaissa on suunnilleen 30 % luokkaa.

että papeista 30 % ei usko jumalaan.

• Sol57
        Teotwawki kirjoitti:

Olen aina luullut tuo katolisen kirkon olevan yksi suurempia maailmassa? Siis enemmän heitä kuin kristittyjä....entä tämä Hindulaisuus ja Budhalaisuus....eikös heitäkin Intiassa ja Kiinassa ja Tiibetissä?

tsau:Friidu

• lillilinkki
        Teotwawki kirjoitti:

Monikohan ateisti uskoo, ettei ole jumalaa? Tuskin 100%. D))))))))))))

• Sol57 kirjoitti:

Olen aina luullut tuo katolisen kirkon olevan yksi suurempia maailmassa? Siis enemmän heitä kuin kristittyjä....entä tämä Hindulaisuus ja Budhalaisuus....eikös heitäkin Intiassa ja Kiinassa ja Tiibetissä?

on osa kristillistä uskoa, joten kaikki katoliset lasketaan kristityiksi. Kiinasta tietoa on ollut vaikea saada ja siksi artikkelissa mainittiin erikseen se, että nämä ovat epätarkkoja lukuja. Kun kuitenkin muistamme, että Kiina oli niin pitkään ideologialtaan kommunistinen valtio, on maa uskontoryhmien tutkiminen vieläkin mahdotonta. Intiassa vaikuttaa monta eri uskontokuntaa, joten ei ole mikään ihme se, että niistä mikään ei ole saanut valtauskonnon asemaa. Intian väestöstä 13 % on muistaakseni muslimeja. Hindulaisuutta pidetään valtauskontona, mutta siellä asuu myös paljon kristittyjä.

• lillilinkki kirjoitti:

ole juuri sellainen joka ei usko jumalaan, muuten ei voi kutsua itseään ateistiksi. Olenkohan käsittänyt väärin?

• firefox58 kirjoitti:

ole juuri sellainen joka ei usko jumalaan, muuten ei voi kutsua itseään ateistiksi. Olenkohan käsittänyt väärin?

me ateistit emme usko joulupukkiin, emmekä jumalaan.

• Sol57
        Teotwawki kirjoitti:

on osa kristillistä uskoa, joten kaikki katoliset lasketaan kristityiksi. Kiinasta tietoa on ollut vaikea saada ja siksi artikkelissa mainittiin erikseen se, että nämä ovat epätarkkoja lukuja. Kun kuitenkin muistamme, että Kiina oli niin pitkään ideologialtaan kommunistinen valtio, on maa uskontoryhmien tutkiminen vieläkin mahdotonta. Intiassa vaikuttaa monta eri uskontokuntaa, joten ei ole mikään ihme se, että niistä mikään ei ole saanut valtauskonnon asemaa. Intian väestöstä 13 % on muistaakseni muslimeja. Hindulaisuutta pidetään valtauskontona, mutta siellä asuu myös paljon kristittyjä.

Aha...no sit...juu Kiinaa mahdoton tutkia samoin kuin Intiaa sielläkö ei samanlaista rekisteröinti järjestelmää kuin täällä...ja varmaan tämä koskee myös näitä ns. Väli-Amerikan maita...ja Afrikkaa myös...

Intiassa muistaaksi Candhi itse halusi tämän hindulaisuuden siellä pysyvän...poliittisista syistä (eikö tuo kastijako järjestelmä juuri sitä ole sitä hindulaisuutta) Levottomuudet kun olisivat muuten olleet isossa maassa jatkuvat johtuen tästä valtavasta köyhyydestä siellä......mitä nyt Pakistanin kanssa Intia aina väliin ottaa yhteen....varma en täysin ole tuosta...muistan vaan joskus jotain sentapaista lukeeni...siis jostakin;))

• linkkililli
        firefox58 kirjoitti:

Liian iisi yhteenlasku. Voi sanoa, ääneen, mutta mitä kukin syvällä sisimmässään ajatteleekin, onkin toinen juttu, kuin täällä mukapuhuminen.
        Ihminen kieltää ja sallii itselleen paljon sellaista, mistä loppujen lopuksi itsekin on äärimmäisen epävarma.
        Mikään muu ei ole niin varmaa, kuin loputon epävarmuus.

• Meriläinen
        Teotwawki kirjoitti:

me ateistit emme usko joulupukkiin, emmekä jumalaan.

Te ette usko jumalaan mutta kuitenkin voin käydä parhaat henkiset keskustelut juuri ateistien kanssa.
        Jumala voi nauraa partaansa, kuinka hassuja ihmiset onkaan kulkevat minun viitoittamaani tietä tajuamatta sitä :D))))))

• Sol57 kirjoitti:

Aha...no sit...juu Kiinaa mahdoton tutkia samoin kuin Intiaa sielläkö ei samanlaista rekisteröinti järjestelmää kuin täällä...ja varmaan tämä koskee myös näitä ns. Väli-Amerikan maita...ja Afrikkaa myös...

Intiassa muistaaksi Candhi itse halusi tämän hindulaisuuden siellä pysyvän...poliittisista syistä (eikö tuo kastijako järjestelmä juuri sitä ole sitä hindulaisuutta) Levottomuudet kun olisivat muuten olleet isossa maassa jatkuvat johtuen tästä valtavasta köyhyydestä siellä......mitä nyt Pakistanin kanssa Intia aina väliin ottaa yhteen....varma en täysin ole tuosta...muistan vaan joskus jotain sentapaista lukeeni...siis jostakin;))

ennen samaa valtiota, mutta ne erosivat erillisiksi juuri näitä uskonnollisista erimielisyyksistä johtuen. Pakistan lienee kokonaan islamilainen valtio. Kiinassa suvaitaan nykyään uskonnonopetus ja onhan täältä meiltäkin ollut yksi proffa Pekingin yliopistossa opettamassa kristinuskoa, nimittäin tämä Miikka Ruokanen, joka on nyt Helsingin yliopiston dogmatiikan proffa. Yritti päästä arkkipiispaksi, mutta hävisi vaalin.

• linkkililli kirjoitti:

Liian iisi yhteenlasku. Voi sanoa, ääneen, mutta mitä kukin syvällä sisimmässään ajatteleekin, onkin toinen juttu, kuin täällä mukapuhuminen.
        Ihminen kieltää ja sallii itselleen paljon sellaista, mistä loppujen lopuksi itsekin on äärimmäisen epävarma.
        Mikään muu ei ole niin varmaa, kuin loputon epävarmuus.

sietämään. Siitä se lähtee varmuus kaikkeen epävarmuuteen. :-D))))))))))))))))))))

• li-linkki
        Teotwawki kirjoitti:

sietämään. Siitä se lähtee varmuus kaikkeen epävarmuuteen. :-D))))))))))))))))))))

Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmuus, eikä mikään niin viisasta, kuin tietämättömyys.
        Tainnee olla turha meidän jatkaa.
        Noita sinun hymiöitäsi ihmettelen, mies. :))

• Sol57
        Teotwawki kirjoitti:

ennen samaa valtiota, mutta ne erosivat erillisiksi juuri näitä uskonnollisista erimielisyyksistä johtuen. Pakistan lienee kokonaan islamilainen valtio. Kiinassa suvaitaan nykyään uskonnonopetus ja onhan täältä meiltäkin ollut yksi proffa Pekingin yliopistossa opettamassa kristinuskoa, nimittäin tämä Miikka Ruokanen, joka on nyt Helsingin yliopiston dogmatiikan proffa. Yritti päästä arkkipiispaksi, mutta hävisi vaalin.

Tuosta niin kauan, kun tuosta luin..Kiitos, Teo asiallisesta tiedosta jälleen...

Tuohon Kiinaan sen on pakko avautua nyt hiukkasen myös Länsimaihin päin....Vaikuttaa muuten maan talouteen....Aika jännä systeemi muuten nyky Kiinassa vielä tässä talouden ohjauksessa...siis todella itseasiassa hyvinkin järkevä...siellä eivät nämä valuuttaheilahdukset pääse kovasti vaikuttamaan;))

Tuota en kyllä oikeesti tienyt minäkään että, suomalainen Proffa on ollut Pekingin Yliopistossa opettamassa....aika moinen saavutus mieheltä...ei sinne ihan jokaista pyydetä varmasti...Länsimaista....täytyy todella olla pätevä...luulisin...niin..

• Sol57
        Meriläinen kirjoitti:

Hmmm. Minulle ei tarvi kenenkään kantaansa puolustaa, ei uskovien eikä epäuskoisten tai ateistien.
        Voisin tästä asiasta puhua aika pitkään mutta olen huomannut sen turhaksi on sitten kysymys kuinka päin vaan.
        Itse en kuuntele hartauksia mutta kuuntelen kyllä hengellistä musiikkia kun sille päälle tulen.

Aivan samoin ajattelen. Jokaisella oikeus omaan vakaumukseensa.

• Sol57 kirjoitti:

Tuosta niin kauan, kun tuosta luin..Kiitos, Teo asiallisesta tiedosta jälleen...

Tuohon Kiinaan sen on pakko avautua nyt hiukkasen myös Länsimaihin päin....Vaikuttaa muuten maan talouteen....Aika jännä systeemi muuten nyky Kiinassa vielä tässä talouden ohjauksessa...siis todella itseasiassa hyvinkin järkevä...siellä eivät nämä valuuttaheilahdukset pääse kovasti vaikuttamaan;))

Tuota en kyllä oikeesti tienyt minäkään että, suomalainen Proffa on ollut Pekingin Yliopistossa opettamassa....aika moinen saavutus mieheltä...ei sinne ihan jokaista pyydetä varmasti...Länsimaista....täytyy todella olla pätevä...luulisin...niin..

ovat aika päteviä, kun veli Tapani on Suomen Kuvalehden päätoimittaja, pappi hänkin.:-) Mitä sitten siihen Kiinaan tulee, niin kiina omistaa USA:n valtion velkakirjoja sen verran, että se pystyisi pistämään Jenkkilän polvilleen milloin vain, mutta kun siellä sijaitsevat maailman suurimmat markkinat, niin Kiinalla ei ole varaa tehdä sitä. Toistaiseksi.

• Sol57
        Teotwawki kirjoitti:

ovat aika päteviä, kun veli Tapani on Suomen Kuvalehden päätoimittaja, pappi hänkin.:-) Mitä sitten siihen Kiinaan tulee, niin kiina omistaa USA:n valtion velkakirjoja sen verran, että se pystyisi pistämään Jenkkilän polvilleen milloin vain, mutta kun siellä sijaitsevat maailman suurimmat markkinat, niin Kiinalla ei ole varaa tehdä sitä. Toistaiseksi.

niin toistaiseksi...mutta, tätä vahvan yksipuolue järjestelmän sanelupolitiikkaa ei voi muutakuin ihailla sarkastistesti sanottuna tosin...ja siinä rinnalla tämä nouseva markkina- ja kapitalistinen talous...Luulevat että, siellä voidaan mellastaa vapaasti...Kuiten tuo Kommunistinen puolue sitten joko antaa luvan aina tähän puumerkkiin tai ei koska pystyy säätelemään sisämarkkinalait siellä mielensä mukaan..miten toimitaan.....Siis todella taidokasta talouspolitiikkaa Kiinalaisilta....Tavallinen kansalainen ei vaan tästä paljon kostu...vaan joutuu vielä enemmän kurjuuteen .....sielläkö myös työttömyysluvut siis isoimmissa kaupungeissa ovat aikamoisisissa lukemissa...ja varaa tähän on...Maaseudulta kun uutta köyhälistöä (talonpoikaisköyhälistö) sitten virtaa solkenaan paremman elintason ja tulon toivossa näihin Länsimaiden tuomiin alinhankinta tehtaisiin tekemään tätä työtä josta nyt ei meidän mittapuun mukaan juuri makseta......eli....rikkaat johtajat sielläkin (myös tämä korruptoitunut ) polliittinen kerma...kuorii kermat päältä...

• Sol57 kirjoitti:

niin toistaiseksi...mutta, tätä vahvan yksipuolue järjestelmän sanelupolitiikkaa ei voi muutakuin ihailla sarkastistesti sanottuna tosin...ja siinä rinnalla tämä nouseva markkina- ja kapitalistinen talous...Luulevat että, siellä voidaan mellastaa vapaasti...Kuiten tuo Kommunistinen puolue sitten joko antaa luvan aina tähän puumerkkiin tai ei koska pystyy säätelemään sisämarkkinalait siellä mielensä mukaan..miten toimitaan.....Siis todella taidokasta talouspolitiikkaa Kiinalaisilta....Tavallinen kansalainen ei vaan tästä paljon kostu...vaan joutuu vielä enemmän kurjuuteen .....sielläkö myös työttömyysluvut siis isoimmissa kaupungeissa ovat aikamoisisissa lukemissa...ja varaa tähän on...Maaseudulta kun uutta köyhälistöä (talonpoikaisköyhälistö) sitten virtaa solkenaan paremman elintason ja tulon toivossa näihin Länsimaiden tuomiin alinhankinta tehtaisiin tekemään tätä työtä josta nyt ei meidän mittapuun mukaan juuri makseta......eli....rikkaat johtajat sielläkin (myös tämä korruptoitunut ) polliittinen kerma...kuorii kermat päältä...

menee. Oletko lukenut kanadalaisen toimittajan Naomi Kleinen kirjan No Logo? Siinä kiteytyy kaikessa raadollisuudessaan koko näiden hikipajojen maailma.

• xxxyyy
        lillilinkki kirjoitti:

Ateismi ottaa sellaisen uskonkannan että jumalaa ei ole. Agnostikot eivät ota kantaa jumalan olemassaoloon, joten aidosti uskonnottomia löytyy vain heidän joukostaan.

• Sol57
        Teotwawki kirjoitti:

menee. Oletko lukenut kanadalaisen toimittajan Naomi Kleinen kirjan No Logo? Siinä kiteytyy kaikessa raadollisuudessaan koko näiden hikipajojen maailma.

En ole vielä ehtinyt, kerran tuota jo suosittelit. Vitsi vieköön...tämä pää...ylhäällä kyllä tuo nimi on. Täytyy lomalukemiseksi hankkia;)))) Kiitos, muistuksesta...Teo.

• *minttupuu*

mikä mättää?
      Oot niin piikikkäällä päällä.
      Tosin papeista oon tasan samaa mieltä.

• Adria

En tiijä, enkä edes sitä kuinka 'mättäämisen' huomasit. Aina mua vain ihmetyttänyt ihmisten alttius manipulointiin, on kysymyksessä sitten uskonto tai politiikka, tai mikä muu hyvänsä. Viimeaikoina markkinointi ja mainonta. Nuoruuden ihannointi, sillä myydään.

• Sol57
        Adria kirjoitti:

En tiijä, enkä edes sitä kuinka 'mättäämisen' huomasit. Aina mua vain ihmetyttänyt ihmisten alttius manipulointiin, on kysymyksessä sitten uskonto tai politiikka, tai mikä muu hyvänsä. Viimeaikoina markkinointi ja mainonta. Nuoruuden ihannointi, sillä myydään.

Nuoruutta ja elinvoimaa ovat ihmiset aina ihailleet...Ei tämän ajan tuoma juttu ainoastaan...Myös kauneuskäsitteet oli tunnettu jo Antiikin Kreikassa....missä ihailtiin ns. kauniita ja harmoonisia (keholtaan täydellisiä) lähes ruumiin rakenteeltaan täydellisiä ihmisiä...(siis nämä mittasuhteet olivat todella tärkeitä)....niistä nämä kuuluisat marmoripatsaatkin...täydellinen....mies...(nuori tietenkin) ja täydellisen kaunis nainen (nuori hänkin).... Eri maiden ns. vanhoissa kulttuureissa aina nämä ihanteet olleet hyvin keskeisiä...

tsau; Friidu

• Kissing woman

tiedä? Adria kaipaa pehmeitä huulia huulilleen....kyllä siinä viimeistään huonotuulisuus katoaa:))

• halleluujaa
      • Adria

Tommoset hurmosjutut on Woodoota lähellä ja ihmettelen, että niitä sallitaan nyky-yhteiskunnissa, länsimaisissa.

• hölömölö

Toisen hölömöily on helpommin havaittavissa, kun oma. Hölmöilyäkin voi hömäilemällä jalostaa, nostaa sitä korkeampiin potensseihin. En tiedä, onko kukaan päässyt korkeimpaan.

Jos alkaisin rasittumaan maailman hölmöilyä, en jaksaisi. Siispä tyydyn omaan, tuttuun hölmöilyyni, joka on minulle paras ja rakkain, jota siis kutsun viisaudekseni.

• Adria

Ihan hienot viisaudet sinulla. Minulla huonommat.

• sen jokapäiväisen, vaikka sitten saarnaamalla. Mutta on heissäkin eroja, itse olen asunut monella paikkakunnalla ja sattuneesta syystä tavannut useammanlaisia. Rennon, villapaidassa, farkuissa ja kädet taskussa puhelevan, motskarilla pörräävän nuorekkaan pojanklopin mutta myös mustiin pukeutuvan pitkätakkisen ja hattupäisen joka saarnaa virallista ja kuvaannollista kieltä. Olen erehtynyt olemaan jopa kirkkokuorossa laulamassa latinankielisiä lallatuksia.

Sittemmin olen elänyt "vakaumukseni" mukaisesti ja eronnut kirkosta. Miksi kannattaa sellaista johon ei usko, ei se minusta parempaa ihmistä tee. Ohitankin sujuvasti kaikki hartaudet jollei ole ihan pakko kuunnella ja jätän ne heille jotka niistä ilahtuvat ja jotain itrti saavat. Minä en ole saanut koskaan.

• Adria

Aivan oikein, mutta kaikki mainitsemasi pastorit ratsastavat 'asiakkaidensa' ymmärryksellä. Viikonloppuna olin rippikirkossa ja että otti aivoon se paskanjauhanta, jolla mun käsityskyky kyseenalaistettiin. Vaikea jaksaa uskoa, että jauhajapastori itsekään vilpittömästi omaa jauhantaansa kannattaa, kunhan viran puolestaa kailottaa.

Tää uskontojuttu on joku vanha jäänne mitä pitää sinnikkäästi vielä jauhaa. Pyhä henki, voi .... sanonko!

• Adria kirjoitti:

Aivan oikein, mutta kaikki mainitsemasi pastorit ratsastavat 'asiakkaidensa' ymmärryksellä. Viikonloppuna olin rippikirkossa ja että otti aivoon se paskanjauhanta, jolla mun käsityskyky kyseenalaistettiin. Vaikea jaksaa uskoa, että jauhajapastori itsekään vilpittömästi omaa jauhantaansa kannattaa, kunhan viran puolestaa kailottaa.

Tää uskontojuttu on joku vanha jäänne mitä pitää sinnikkäästi vielä jauhaa. Pyhä henki, voi .... sanonko!

jonkakäsityskyky kyseenalaistetaan. Ehkäpä siinä ammatissa kiehtoo johkinlainen vallantunne. Olen aina vastustanut auktoriteetteja koska se perustuu aina jonkinasteiseen pelotteluun. Jotenkin karvat nousevat pystyyn. Vastikään nuorimmaiseni ilmoitti, ettei sitten mene rippikouluun ja minä tietysti sanoin, päätöksesi on oma ja voihan sen käydä myöhemmin jos siltä tuntuu. Minkään päätöksen ei taarvitse olla niin lopullinen ja ehdoton.

• Adria
        firefox58 kirjoitti:

jonkakäsityskyky kyseenalaistetaan. Ehkäpä siinä ammatissa kiehtoo johkinlainen vallantunne. Olen aina vastustanut auktoriteetteja koska se perustuu aina jonkinasteiseen pelotteluun. Jotenkin karvat nousevat pystyyn. Vastikään nuorimmaiseni ilmoitti, ettei sitten mene rippikouluun ja minä tietysti sanoin, päätöksesi on oma ja voihan sen käydä myöhemmin jos siltä tuntuu. Minkään päätöksen ei taarvitse olla niin lopullinen ja ehdoton.

Just noin. Kirkolla luulisi olevan rippi-ikäisille järjellistä sanottavaa vaikka kuinka.

• mielestä ne älyttömyydet voivat olla hyvää ja kiinnostavaa kuultavaa. Ja he ovat ehkä jo tottuneet sellaisiin
      puheisiin, mistä me emme saa mitään tolkkua.

• Adria

Ihan totta. Oikeesti huivipäämummut saavuttavat jonkunlaisen nirvanan, eivät käsitä papin puheesta mitään, mutta uskossaan ovat kovia.

• sinut on luotu? Minä en.:-D)))))))))))

• görgyi

sitten sai pappi sakkoja siitä, että yllytti serurakuntalaisia rikokseen. Kehoitti piiskaamaan tottelemattomia lapsia. Jotain vikaa on pappiskoulutuksessa. Suurin osa puhuu ihan omiaan.

• ja jos näet siellä navan, tiedät mistä olet tullut. Minulla ainakin on, sellainen:))

• Adria

Älä kysy.

Mutta sen sanon, että kunnioitan tätä systeemiä joka ei ihmiselle ole avautunut, tuskin avautuukaan. Mutta tämän systeemin alullepanijoina ei ole yksikään maapallon kirkko eikä uskontokunta. Tästä tosiasiasta laitan kaikki paavit polvilleen.

• pappejakin olla monen kirjavia kuin myös seurakuntalaisia:))
      Aattelen kyllä niin, että pappisvirkaan täytyy kyllä olla jonkinlainen veto, opiskelu aineet on varmasti sellaista luettavaa, ettei sitä kuka vain lähde lukemaan:)

• Iltaa lakeurelta!
        Me ihimiset ollahan aivan liika laiskoja avaamahan ja lukemahan Raamattua. Mutta pappia me luemma, ahaneesti ja alleviivaten. Kyllä se tämä suomi pappien puolesta pyörii ku me muut vaan teemmä oman osamma, uskoosin.
        Hyvää illan jatkoa vaan kaikille.
        terv. seppä ja pieni Tiitu-kani pohojanmaalta

• Adria

Aivan ja papinvirka edellyttää hyvää yleis-sivistystä ja vakuuttavuutta. Hitto, olisit ollut näkemässä kun olen pari pappia pannut polvilleen näkemyksistään. Eivät osanneet perustella järkevästi puheitaan.

• tökstöks

Mua ei muitten uskomiset tai uskomattomuudet haittaa. Omani on mun asia, ei kuulu sekään muille.
      Jospa usko auttaa joitakin elämässään, olemaan vähemmän katkeroituvia, kuin he, jotka uskovat vain, että nälkä siirtyy syömällä.

• 14+18

Tosi upee ja hieno aloitus. Siis tässä on tyyliä ja omaperäistä oivallusta jota enää harvoin tapaa.

• Adria

Kiitos puskalle.

• ...

Mun nuoruudessa oli putkiradiot. Niissä oli älyttömästi kanavia.

Nyt on tietoyhteiskunta, eikai se vaan tarjonta ole vähentynyt?

Kotimaankielistäkin radiotarjontaa on kai melkein sata kanavaa, on niissä vaihtoehtoja.

Uskikset on uskiksia, niitten kans vaan pitää elää.

=DW=

• Adria

Kai niiden kanssa pitää elää, mutta miksi typeryys valtaa niin paljon alaa, että tuntuu kuin typerysten ehdoilla.

• ???

Olisiko kannattanut kuunnella sanomansaloppuun asti? Olen pitänyt sinua tolkun miehenä,nyt pahoitin mieleni. Sinun ei tarvitse uskoa, vaan ei sana pahaa tee paatuneellekään.
      Et voi tietää mikä oli niin sanotusti papin kudelma, jos vain hätäset 2 minstaa kuuntelit?
      Minen tuputa, san vaan et etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. Mistään ei tarvi luopua, tulee vaan muunlaiset arvot elämään.
      Jokainen tavallaan, älä tuomitse ketään?

• Adria

Tuo tuputtaminen on just se pointti. Mitään minulla ei ole kenenkään harrastuksia vastaan kunhan lain puitteissa harrastavat, vaikka uskontoja. Sitävastoin valtakunnan yleisradiosta kuultuna se on tuputtamista.

• Anjaniina

mitä papit on sata/kakssataa vuotta tehneet lapsille.
      Makes me sick!
      Lapsien raiskaaminen on ainoa rikos, josta haluaisin kuolemanrangaistuksen.
      Tekopyhät uskovat papit, hyväksikäyttää lapsia !!!! Sairaampia pervoja, kuin olisin ikinä voinut kuvitella.
      Ei järki riitä.
      "On jumalalle otollista olla selibaatissa." Totta tosiaan.
      Eikö mikään riitä, tälle rodulle.
      Siinä meni kaikenlaisen kristinuskon uskottavuuden loputkin rippeet....

• Adria

Toi on vaikee juttu. Mikäli papeissa esiintyy pedofiilejä keskimääräistä enemmän, niin täytyyhän siihen silloin olla uskonnolla syynsä.

• Anjaniina
        Adria kirjoitti:

Toi on vaikee juttu. Mikäli papeissa esiintyy pedofiilejä keskimääräistä enemmän, niin täytyyhän siihen silloin olla uskonnolla syynsä.

löytyy syy.
        Selibaatti ja tekopyhyys.
        ja nämäkö on niitä jotten pitäs muita opettaa.
        Roviolle, sanon minä.

• Adria
        Anjaniina kirjoitti:

löytyy syy.
        Selibaatti ja tekopyhyys.
        ja nämäkö on niitä jotten pitäs muita opettaa.
        Roviolle, sanon minä.

Asioiden avautuminen ja niiden julkituominen korvaa nykypäivänä paremmin sen rovion.

• xxxyyy
        Adria kirjoitti:

Katolisen kirkon ongelma on että se edellyttää papeiltaan selibaattia mutta ei vaadi siihen selvää sitoutumista.

Muinoin Kiinan hoviin virkamieheksi pyrkivän oli istuttava ensin reikätuoliin, ja vasta kun sirppi oli heilahtanut ja toimenpiteeestä hengissä selvinnyt pääsi oppiin.

Sama katolisen kirkon pappisseminaarin eteiseenkin, tai sitten luopuminen tekopyhästä selibaattivaatimuksesta.

• Adria
        xxxyyy kirjoitti:

Katolisen kirkon ongelma on että se edellyttää papeiltaan selibaattia mutta ei vaadi siihen selvää sitoutumista.

Muinoin Kiinan hoviin virkamieheksi pyrkivän oli istuttava ensin reikätuoliin, ja vasta kun sirppi oli heilahtanut ja toimenpiteeestä hengissä selvinnyt pääsi oppiin.

Sama katolisen kirkon pappisseminaarin eteiseenkin, tai sitten luopuminen tekopyhästä selibaattivaatimuksesta.

Mielenkiintoista, enpä tiennyt. Toisaalta yhtä kaikki ovat uskontojen sallimia. Useat ihmiset ovat jo alkaneet ajattelemaan omilla aivoillaan todistettujen, tieteellisten faktojen myötä. Perinteisiä uskontoja korvaamaan tulee kyllä muita jotka mahdollistavat pikaisen pakotien todellisuudesta.

• Anjaniina
        Adria kirjoitti:

Asioiden avautuminen ja niiden julkituominen korvaa nykypäivänä paremmin sen rovion.

ollenkaan.
        Pedot sais lopettaa

• ............

ajattelee karavaanareista samoin kuin sinä uskovaisista.......

• Adria

Samaa mieltä olen.

• Tuo nyt oli aika metsään menevä ajatelma. Olen kuullut sanonnan; "Karavaanari on kaikkien kaveri" missä mielessä se sitten lausutaankin mutta kyllä siitä on uskonto kaukana. Joka noin ajattelee, ei tiedä karavaanihommeleista mitään. Se on tietynlainen harrastus jonka myötä tulee tuttuja koska taukopaikat ovaat samoja, ei sen kummempaa.
        Aivan samoin voisi puhua motoristeista. Kun ei tiedä, tulee luuloja. Väitän kuitenkin, että luuloja ja erotteluja tulee sieltä uskonnon puolelta enemmän. Kenellä on taivaspaikka ja kuka menee helvettiin.
        Huomautan, etten ole itse karavaanareihin kuuluva.

• Adria
        firefox58 kirjoitti:

Tuo nyt oli aika metsään menevä ajatelma. Olen kuullut sanonnan; "Karavaanari on kaikkien kaveri" missä mielessä se sitten lausutaankin mutta kyllä siitä on uskonto kaukana. Joka noin ajattelee, ei tiedä karavaanihommeleista mitään. Se on tietynlainen harrastus jonka myötä tulee tuttuja koska taukopaikat ovaat samoja, ei sen kummempaa.
        Aivan samoin voisi puhua motoristeista. Kun ei tiedä, tulee luuloja. Väitän kuitenkin, että luuloja ja erotteluja tulee sieltä uskonnon puolelta enemmän. Kenellä on taivaspaikka ja kuka menee helvettiin.
        Huomautan, etten ole itse karavaanareihin kuuluva.

Hyvin veli julistit. Dee dee.

• xxxyyy

Eikös tuo luomisesta höpöttäminen osoita että pata kattilaa jne...

• Adria

Koska ihmiset tarvitsevat kuitenkin uskontoa, tulisi olla tarjottavana paremmin tätä päivää peilaavaa, eikä paatoksellisesti todisteta ja julisteta parituhatta vuotta vanhaa tarinaa.

• xxxyyy
        Adria kirjoitti:

Koska ihmiset tarvitsevat kuitenkin uskontoa, tulisi olla tarjottavana paremmin tätä päivää peilaavaa, eikä paatoksellisesti todisteta ja julisteta parituhatta vuotta vanhaa tarinaa.

Jaa, kuka on sanonut että ihminen tarvitsee uskontoa? En sitten ole ihminen koska tuollaista tarvetta ei ole vielä ilmaantunut, tuskin koskaan ilmaantuukaan.

• Adria
        xxxyyy kirjoitti:

Jaa, kuka on sanonut että ihminen tarvitsee uskontoa? En sitten ole ihminen koska tuollaista tarvetta ei ole vielä ilmaantunut, tuskin koskaan ilmaantuukaan.

Siis ihmismieli hakee selityksiä vaikka mille mitä ei itse pysty ajattelemaan taikka järjellisesti mieltämään. Minä en tarvitse realistina uskontoja, mutta jotenkin olen ymmärtävinäni, että jotkut tarvitsevat.

• the 00000

aspertaami

• HTZA

aivoista, kaikki eivät vaan älyä.
      Nyt voit sitten miettiä, kummalla puolella tuo puute on.

• Jos ajatellaan asiaa tunnepuolelta niin mä uskon, että monikin saa virkistäviä, lohduttavia ja ahaa elämyksiäkin hartaushetkistä. Järki laittaa vastaan no niin tietenkin laittaa, kun se järki käskee olla viisas ja orientoitunut vain näkyviin totuuksiin ja tieteellä todistettuihin asioihin. Ihminen niin pelkää manipuloituvansa ja joutuvansa auktoriteettien hallintaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      32
      2073
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      47
      1986
    3. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      309
      1799
    4. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1326
    5. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      30
      1322
    6. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1278
    7. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      14
      1196
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1127
    9. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1016
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      38
      1009
    Aihe