oletko vielä Suomen

kansalainen?

...ja kauanko olet asunut ulkomailla?

Itse olen pitänyt Suomen kansalaisuuden (eikä ole suunnitelmissa vaihtaa) ja olen asunut 18 v ulkomailla.

15

987

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen ja meinaan olla

      Olen saamassa toisen maan kansalaisuuden lähiaikoina, mutta aion pitää Suomen passin. En minä ainakaan löydä mitään syytä, miksi ei pitäisi kiinni Suomen kansalaisuudesta, kun kerran siihen on mahdollisuus.

      Sitä paitsi, Euroopassa yleensä on helpompaa kulkea EU:n passilla kuin ilman !

    • txvlx

      ja olen asunut ulkomailla 32 vuotta. Sain nykyisen kansalaisuuteni kolme päivää ennen Suomen lain muutosta (1.6.2003) joka mahdollisti kaksoiskansalaisuuden. Olisihan sen saanut anomalla ja maksamalla 300 euroa takaisin, mutta ei enää kiinnostanut.

    • edelleen vaan

      Edelleen vain Suomen kansalainen 20 vuoden ulkomailla olon jalkeen.

    • kansalaisuuden

      muutama vuosi sitten, mutta pidin Suomenkin passin. Se on kätevä, jos vaikka joskus haluaisin viipyä Suomessa pitempään. Monta vuotta (14) asuin täällä suomalaisena, koska Suomi ei silloin sallinut kaksoiskansalaisuutta. Heti, kun se mahdollistui, anoin asuinmaani passia.

    • Tuulen viemää

      Yli kolmenkymmenen ulkomailla asutun vuodenkaan jälkeen, en näe mitään syytä vaihtaa kansalaisuutta.
      Eihän nykyisessä Euroopassa ole mitään merkitystä sillä, minkä jäsenmaan passilla liikkuu.
      Nykyisin tosin alan jo tuntemaan itseni Suomessa enemmän ulkomaalaiseksi, kuin useimmissa muissa
      keski-Euroopan maissa. Siltikin olen ylpeä "kansalaisuudestani".

      • Tofias rulez

        EU-Euroopassa ei ole juurikaan tarvetta hankkia asuinmaansa kansalaisuutta. Kai sillä passilla saisi jotain poliittisia oikeuksia (?), mutta tämä 'demokratia' ei minun ääntäni kaipaa.


      • tuulen viemää
        Tofias rulez kirjoitti:

        EU-Euroopassa ei ole juurikaan tarvetta hankkia asuinmaansa kansalaisuutta. Kai sillä passilla saisi jotain poliittisia oikeuksia (?), mutta tämä 'demokratia' ei minun ääntäni kaipaa.

        Minun tietääkseni ainoastaan valtiolliset vaalit ovat meille ulkomaalaisille "tabu",
        mutta niin sanottuissa kunnallisissa vaaleissa voimme antaa äänemme.
        "Haitta" ei todellakaan ole riittävän suuri syyksi kansalaisuuden vaihtamiseen.


      • pian ex-suomalainen
        tuulen viemää kirjoitti:

        Minun tietääkseni ainoastaan valtiolliset vaalit ovat meille ulkomaalaisille "tabu",
        mutta niin sanottuissa kunnallisissa vaaleissa voimme antaa äänemme.
        "Haitta" ei todellakaan ole riittävän suuri syyksi kansalaisuuden vaihtamiseen.

        olen viela suomen kansalainen ja nyt ollaan ulkomailla (Keski-Euroopassa) asuttu 1 vuosi ja 4 kk

        mutta heti kun mahdollista niin aion vaihtaa kansalaisuuden, mutta viela se perhanen kielikoe kai...

        kun ei oo enaa mitaan asiaa Suomeen niin miksipa sita kansalaisuutta enaa pitaa ja taalla nyt elama


      • Tuulen viemää
        pian ex-suomalainen kirjoitti:

        olen viela suomen kansalainen ja nyt ollaan ulkomailla (Keski-Euroopassa) asuttu 1 vuosi ja 4 kk

        mutta heti kun mahdollista niin aion vaihtaa kansalaisuuden, mutta viela se perhanen kielikoe kai...

        kun ei oo enaa mitaan asiaa Suomeen niin miksipa sita kansalaisuutta enaa pitaa ja taalla nyt elama

        kielikoe, ainakin jos asut Saksassa. Täytyy tietää maasta paljon muutakin, niin historiasta
        kuin lainsäädännöstäkin.
        Kannattaa harjoitella netissä ennen kokeeseen menoa. Mutta voihan olla, että asut jossain muussa
        keski-Euroopan maassa ja jokaisella maallahan ovat omat systeeminsä.
        Tuo vajaa puolitoista vuotta tuntuu kyllä kovin lyhyeltä ajalta noinkin suurten päätösten tekemiseen.
        Kuulostaa olevan pikkuisen uhoa mukana, joten kannattaa harkita kaksikin kertaa.


    • mancunian

      7 vuotta. En koe tarvitsevani brittipassia, parlamenttivaalit ei ihan niin paljoa kiinnosta kuitenkaan.

    • Monet maa hyväksyvät nykyään kaksoiskansalaisuuden. Niinpä uuden kotimaan kansalaisuuden hankkimiseen ei tänä päivänä mielestäni sisälly sellaista haikeutta tai dramatiikkaa kuin aikaisemmin, jolloin useimmiten oli pakko luopua syntymälahjana saadusta kansalaisuudesta.

      Omasta mielestäni on hyvä ihan käytännön syistä, että jommalla kummalla puolisoista on asuinmaan kansalaisuus. Meillä on menossa neljäs vuosi Portugalissa ja aion hakea maan kansalaisuutta heti kun se tulee mahdolliseksi (vuonna 2013). Vaimoni on jo kerran vaihtanut kansalaisuuttaan Japanin kansalaisuudesta Yhdysvaltojen kansalaiseksi, joten hän menee hautaan amerikkalaisena. Poikamme on sekä Suomen että USA;n kansalainen.

      Olen jo varttuneempi kansalainen enkä aio enää Suomeen palata, sillä Azorit ovat ihana paikka asua. Olen aikaisemmin asunut Yhdysvalloissa kuusi vuotta.

    • MIR2

      ja viides vuosi menossa täällä, muilla mantereilla.
      Suomen passilla on etunsa matkustaessa, samoin haluan säilyttää lapsilla mahdollisuuden mennä Suomeen opiskelemaan, jos haluavat.

      • .5

        Viimeksi asuin Suomessa 90-luvulla, ja sinnekaan asti en yhtenaisesti vain Suomessa.
        EU:ssa ei ollut niin valia milla passilla kulkee, mutta harmittaa etta en naturalisoinut itseani. Siita olisi ollut se hyva puoli etta mieheni olisi myos yhdessa aiemmassa maassani saanut kansallisuuden. Taalla USAssa aion naturalisoida itseni, mutta yhteinen EU-passi olisi kateva. Suomessa ei ole aikomus asua vaadittavia 4 vuotta kielikoetta hanelle.


    • HavØrn

      Luovuin reilun 8 vuoden asumisen jälkeen Suomen kansalaisuudesta.
      Asun Norjassa, joka ei hyväksy kaksoiskansalaisuutta tilanteessani.
      Uusi työni vaati käytännössä norjan kansalaisuuden. Siteet Suomeen ovat aika vähäiset, eikä paluuaikeita
      ole. Mutta ei myöskään haikeutta. Suomessa toki lomaillaan vieläkin, mutta sitähän ei Norjan passi
      estä.
      Eikä se suomalaisuus minusta passin vaihdon yhteydessä lähtenyt, edelleen kotona puhutaan Suomea
      suurimmaksi osaksi.

      Ensilumiterveisin myrskyä odotellessa

    • kansalainen-.,.-.

      41 vuotta, en suomenkansalainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe