Sleepless in ......

Putkivalo

Varmaan jokainen on elämänsä varrella joskus kärsinyt unettomuudesta, vai löytyykö joku joka on säästynyt?

Mitä puuhat kun et saa unta? Aikaisemmin kun työpaikka oli kotona, nousin ylös ja tein töitä. Kummasti nukutti kun käänsi jonkun käyttöohjeen tai kirjoitti muutaman laskun :) Ja oli tehokas olo, aika ei mennyt hukkaan. Nyt keskityn lähinnä pyörimiseen ja tyhmään pähkäilemiseen, ei oikein tunnu auttavan.

Miten ihmeessä vuoro- tai yötyöläiset pärjää?

13

387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Ei ole minkäänlaista unirytmiä, ei ole koskaan ollutkaan. Kaikista kamalinta oli kouluaikoina ja päivätöissä. Aina väsyksissä. Joskus kolmessa tuurissa oli ihan jees, sai sentään nukkuakin joskus. Nykyisellään menee ok. Voi tehdä öisin, silloin kun on virkee, vaikka duuneja. Ja nukkua silloin kun nukuttaa, yleensä päivisin ja iltasella.

Se oli nimittäin yhtä helvettiä olla päivätöissä. Tunnin pari ehti nukahtaa aamusta, ennen kellonsoittoa. Ja töitten jälkeen taju kankaalle sohvalla. Piru, ikinä nähnyt ees kavereita tai mitään. Ja öisin sitten lähinnä luki. Lukemisessa tietenkin hyvät puolensa, mutta karvan yksinäistä hommaa pitemmän päälle.

Aika harvalle sopii normaali päivätyörytmi. On paljon niitäkin, jotka heräävät monta tuntia ennen töitten alkamista. Siis silloin kun minä yleensä viimein pääsin uneen. Aika eri vireystasolla oltiin aina. Ite oli aamupäivän puolinukuksissa kun jotkut oli virkeitä kuin peipposet. Ja ite alkoi virkistymään iltapäivästä, kun monet haukotteli ja vilkuili kelloa. Eli se heijastui suoraan yhteistoimintaankin. Mä en halunnut edes puhua kenenkään kanssa ennen aamukahvia, muut taas ei jaksaneet kuunnella mun keuhkoomista iltakahvin jälkeen...

Mutta unilääkkeitä en ole koskaan käyttänyt. Koittanut vaan pärjäillä muuten vaan. Ja kuten sanottua, nyt on ihan ok asiat. Voi elellä oman rytminsä mukaan, ei kellon. Noh, onhan tässä omat puolensa. Aika harva tajuaa, että mä aamusta, siis ennen nukkumaanlaittamista juon iltakaljat, tai että pitää laittaa herätyskello soimaan, jos on pakko päivällä hoitaa asioita....

Kokeile lämmintä sipulimaitoa. Ei se mun mielestä ala mitenkään nukuttamaan. Mutta se on niin pahaa, että sitä nukahtaa ennemmin vaikka väkisellä, kuin juo sitä :DDD

=DW=

• Putkivalo

että ihmisillä olisi noin luontaisesti pidempi päivärytmi kuin 24h, taisi olla keskimäärin noin tunnin pidempi. Ja sulla sitten vielä muutama tunti päälle :)))

Nukahtamislääkkeisiin sorruin joskus, tuttavalta sain muutaman puolikkaan, ja toimii pelottavan hyvin. En ole hakenut omaa reseptiä, enkä mene. Pelkään että normaalia nukahtamista ei saa enää kokea jos siihen suohon astuu.

Jaaha, sipulimaitoa. Pitää vissiin kokeilla, huomenna :)))

• Mysteriet

Onhan noita.. unettomia hetkiä.
      Joskus kun on vaikka ollut äksöniä töissä, niin jää helposti kierrokset päälle ja uni ei tuu millään - tai tulee mutta sitten se on katkonaista ja sekavaa...

Yleensä istun aamuisin, töitten jälkeen, tähän koneelle ja pelaan jotain farmia tai muuta ja annan kierrosten rauhassa tasaantua - kyllä se uni sieltä sitten tulee =)

Kahvia mun pitää saada joka aamu - olin sitten ollut töissä eli en, ilman sitä ei uni ainakaan tule :O

• Putkivalo

No jo on konstit palstalaisilla! Sipulimaitoa ja kahvia :D

Häh, onks teidänkin kylässä äksöniä ;D Ei vais, voin hyvin kuvitella että on vaikeaa päästä tunnelmasta irti. Saa täällä ainakin muuta ajateltavaa, se on totta.

• Mysteriet
        Putkivalo kirjoitti:

No jo on konstit palstalaisilla! Sipulimaitoa ja kahvia :D

Häh, onks teidänkin kylässä äksöniä ;D Ei vais, voin hyvin kuvitella että on vaikeaa päästä tunnelmasta irti. Saa täällä ainakin muuta ajateltavaa, se on totta.

Täällä taas todistamassa mitä on yövuoronjälkeinen elämä =)
        Vetäsin valtaisan aamupalan pelkkää kolesterolia - (muru sen mulle väsäs) ja pari kuppia kahvia, poltin pari tupakkaa ja ruokin kanat ja kissan ynnä päästin molemmat pihalle, nyt istuksin hetken tässä ja menen nukkumaan levollista unta :-)

Yöllä sai taas painaa kuin viitasusi - mistä kaikki rosmot tiesivätkin mun olevan vuorossa(???!!!)

Nyt ei onneks paista aurinko silmiin - silloin on kyllä pikkuisen hankala keskittyä unennäkemisiin kun mollukka tuijottaa ikkunasta ja suorastaan kiljuu haravoimaan/istuttamaan kukkia/kitkemään/kuokkimaan... ah =)

Linnut muuten ovat kovin äänekkäällä päällä :/
        Mustarastaskin tuossa lähikoivussa visertää sen tuhannen serenadia - toivottavasti saa mieleisensä akan, ettei mun tarvi turhan takia survoa bilsoneita korviin :P

No nyt mä meen - nati nati =)

• Putkivalo
        Mysteriet kirjoitti:

Täällä taas todistamassa mitä on yövuoronjälkeinen elämä =)
        Vetäsin valtaisan aamupalan pelkkää kolesterolia - (muru sen mulle väsäs) ja pari kuppia kahvia, poltin pari tupakkaa ja ruokin kanat ja kissan ynnä päästin molemmat pihalle, nyt istuksin hetken tässä ja menen nukkumaan levollista unta :-)

Yöllä sai taas painaa kuin viitasusi - mistä kaikki rosmot tiesivätkin mun olevan vuorossa(???!!!)

Nyt ei onneks paista aurinko silmiin - silloin on kyllä pikkuisen hankala keskittyä unennäkemisiin kun mollukka tuijottaa ikkunasta ja suorastaan kiljuu haravoimaan/istuttamaan kukkia/kitkemään/kuokkimaan... ah =)

Linnut muuten ovat kovin äänekkäällä päällä :/
        Mustarastaskin tuossa lähikoivussa visertää sen tuhannen serenadia - toivottavasti saa mieleisensä akan, ettei mun tarvi turhan takia survoa bilsoneita korviin :P

No nyt mä meen - nati nati =)

ja noin vilkasta teillä.. vieläkin tuntuu pahalta, että sä kuljet siellä pimeässä :/

Hehheh :))) laitetaan mustarastukselle treffipalstalle haku, pääsee täyttää nokkansa pesätarvikkeilla :))

• nuuh

mulla ainakin, jätä sokeri ja nauti ennen nukkumaanmenoa luomujogurttia tai lämmintä maitoa, yritä vaihtaa kahvi teehen ja mennä nukkumaan niin, ettei ole syönyt liikaa.

• nuuh

molemmat huonontavat unta ainakin mulla. Mutta sokeri ei ole tarpeellista kenellekään. Sokerin syömistä voi ähentää vähitellen siirtymällä intiaani- ja täysruokosokeriin ja edelleen sokerittomaan ruokavalioon. Jos haluaa nauttia kahvia niin sen kanssa vain tavallinen pyöreä pulla ja kahvia vain pieni kuppi. Olen usein tehnyt niin, että jätän loput kahvit kuppiin. Jos haluaa piristää mieltä muulla piristeellä niin kaakao on hyvä mielialankohottaja aamulla.

• Putkivalo
        nuuh kirjoitti:

molemmat huonontavat unta ainakin mulla. Mutta sokeri ei ole tarpeellista kenellekään. Sokerin syömistä voi ähentää vähitellen siirtymällä intiaani- ja täysruokosokeriin ja edelleen sokerittomaan ruokavalioon. Jos haluaa nauttia kahvia niin sen kanssa vain tavallinen pyöreä pulla ja kahvia vain pieni kuppi. Olen usein tehnyt niin, että jätän loput kahvit kuppiin. Jos haluaa piristää mieltä muulla piristeellä niin kaakao on hyvä mielialankohottaja aamulla.

alkoholissa on lisäksi aika paljon sokeria yleensä.

Olet päässyt sokerista irti? Täällä istuu yksi kateellinen, olen pahasti koukussa :) Kahvissa ja teessä en käytä, mutta viikonloppu ei ole mitään ilman karkkipäivää :)) Tiedän että jos olen tarpeeksi kauan ilman, ei tee enää mieli, mutta huoh... missä se mun selkärankani on. Tuo sokerinsiirto-juttu täytyy kokeilla, ehkä se on lempeämpi tapa :)

Ja aamulla heti pennuille kaakaota :))
        Kiitos vihjeistä!

• nuuh
        Putkivalo kirjoitti:

alkoholissa on lisäksi aika paljon sokeria yleensä.

Olet päässyt sokerista irti? Täällä istuu yksi kateellinen, olen pahasti koukussa :) Kahvissa ja teessä en käytä, mutta viikonloppu ei ole mitään ilman karkkipäivää :)) Tiedän että jos olen tarpeeksi kauan ilman, ei tee enää mieli, mutta huoh... missä se mun selkärankani on. Tuo sokerinsiirto-juttu täytyy kokeilla, ehkä se on lempeämpi tapa :)

Ja aamulla heti pennuille kaakaota :))
        Kiitos vihjeistä!

kuukaudessa pääsee sokerinhimosta. Sokerin maku alkaa ajatuksenakin tuntuä äklöltä. Että kyllä siitä pääsee, vaikka ei uskois, ja silti nauttii makuelämyksistä. Ja tilalle saa hyvän rennon olon ja rentouttavan väsymyksen tunteen.

• Putkivalo
        nuuh kirjoitti:

kuukaudessa pääsee sokerinhimosta. Sokerin maku alkaa ajatuksenakin tuntuä äklöltä. Että kyllä siitä pääsee, vaikka ei uskois, ja silti nauttii makuelämyksistä. Ja tilalle saa hyvän rennon olon ja rentouttavan väsymyksen tunteen.

Alle kuukausi... viikkokin on pitkä aika :)) Pitää vissiin vaan olla sitkeä.

• on ongelmia nukahtamisen kanssa, paremminkin tulee joskus uni liiankin herkästi. Usean elokuvan parhaat palat ovat menneet sivu suun, kun on tullut vaivuttua horrokseen kesken kaiken. Joskus taisin nukahtaa teatterissakin! Niin ja onpa tullut palautetta siitäkin, kun on uni vienyt voiton kaverin ollessa iäisyyden valmistautumassa...öööööööh....nukkumaan! :))

Vaan sattuu sitä tietysti joskus, että ei ota uni tullakseen silmään etenkin jos on joku ongelmatilanne päällä. Silloin yleensä otan esiin yöpäydältä jonkun kesken olevan kirjan. Yleensä muutaman sivun päästä olen umpiunessa. Saatan tosin hetkeksi herätä, kun kirja tipahtaa lattialle! :)

• Putkivalo

Tuollaisia me naiset ollaan, nukutetaan miehiä tuosta noin vaan. Mäkin sain kerran miehen nukahtamaan kesken... no enpäs kerrokaan, menee maine ;D Mutta se oli kännish ku khäki! :))))

Mulla oli joskus sängyn vieressä patja lapsia varten, kun en osaa nukkua jos joku on vieressä (paitsi kissa, mutta eihän tuollaista rääpälettä lasketa), sun pitää laittaa patja kirjaa varten :))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      58
      4118
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      126
      2944
    3. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      43
      2643
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      65
      2197
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      437
      1797
    6. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      62
      1277
    7. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      72
      1266
    8. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      57
      1170
    9. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259