Sydän ja treenaus

ffshow

miten kehonrakennus vaikuttaa sydämen toimintaan? vahvistaako, parantuuko kunto, verenkierto jne?

Jos esim nyt otetaan joku kaveri joka treenaa ilman aineita 4x vkossa ja hän treeena kovaa sutkot kovilla painoilla niin miten se vaikuttaa pumpun ja terveyden tilaan?

Itse olen huomannut että tarpeeksi kova pumppi nostaa sykkeet korkealle, varsinkin kun kyykätään jolloin kehon suurimmat lihaksen tekevät työtä. Joskus tuntuu että tulee pumppu rinnasta läpi. Onko enää voimailu terveellistä jos taakat on sen verran isot että se tuntuu jo pumpussa kovalta?

Itse olen huomannut monessa tehokkaassa bodaus liikkeessä että kyllä se syke nousee aika korkealle ja sen tuntee pumpun toiminnassa.
?kertokaapa miten bodaus on terveyden kannalta järkevää?

Varmasti joku juoksu tai pyöräily voisi olla terveellisempää?

70

3110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-bodari

      Oon samaa mieltä. Kuuden vuoden salitreenin jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että pyöräily on paljon terveellisempi harrastus. Nivelet ei hajoa, lihakset ei repeä ja kunto kehittyy sellaiseksi, että siitä on oikeasti hyötyä arkipäivän askareissa. Rautaa pumpatessa ja lisää massaa bulkatessa (kaikkea aerobista varoen totta kai) kasvoi vain sellaiseksi ylipainoiseksi mötikäksi, joka ei jaksanut sitoa edes kengännauhoja hengästymättä. Saatana lampun vaihtokin pisti kädet sellaiseen pumppiin, ettei sitäkään voinut tehdä pitämättä taukoja.

      • Anonyymi

        Ainakaan ei kannata käyttää anabolisia steroideja

        "Pitkäaikainen anabolisten steroidien väärinkäyttö heikentää sydämen toimintaa jopa enemmän kuin aikaisemmin on oletettu. Toimintahäiriö saattaa altistaa sydämen vajaatoiminnalle ja lisätä sydänperäisen äkkikuoleman riskiä, todetaan Circulation-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa."

        https://yle.fi/uutiset/3-5601693


    • Pyöriäilyjepa

      Itsekin lopetin saliharrastuksen ja aloin pyöräilemään, 30kg putosi paino 2 vuodessa ja isot lihakset eivät ole enää tiellä!
      Kuntni on mainio ja olen siirtynyt kasvisruokavalioon, olo on mitä parhain koskaan.

      • Anonyymi

        Olet sitten polkenut vähintäin 50km päivässä, muuten ei tuollaisia määriä pudoteta. Omat 30 km päivälenkit, yhdistettyä kevyempään ruokailuun pudotti puolessa vuodessa 3 kiloa. Huonolla kelillä syksyllä, sekä talvella reipasta kävelyä ja hölkkää, putosi vielä kilo. Nyt on paino 82kg ja 183cm pituus. Tästä alemmas ei painoa saa mitenkään.


    • 66-v

      Luonnehdin itseäni lähinnä sairasvoimistelijaksi.

      Aloitin salilla 6,5-vuotta sitten, hyvin varovasti.

      En ole mikään bodari mutta olen valtaosin tehnyt sarjat 10:n kahta puolen.
      Välillä olen vetänyt kapeat pyramidit maksimin lähelle.
      Palautukset olen katsonut sykkeestä ja kellosta.

      Ennen seuraavaa sarjaa olen pitänyt pulssini 110 -120 tasossa.
      Veto rinnalle > työntö ylös > lasku alas > veto rinnalle --- sarjat 10:n yhtämittaisina (=pysäyttämättä) toistoina 50kg:lla, minuutin palautuksella nostaa sykkeeni jo neljännen sarjan lopulla 180:een. Tilastollisesti merkitsee ikäiselleni ylikierroksia.
      Crossarilla pääsen samaan.

      Puolessa vuodessa voin luopua verenpainelääkityksestä ( 10mg Ramipril ) ja lääkitsemätön paineeni on alempana kuin aikaisemmin lääkitty. Nyt on ollut 115 - 120 / 70 - 72.

      Sydänkohtaus minulla oli 1992 joka näkyy sydänfilmissä lopun ikääni.

      Verenpaineiden laskun ohella laski leposykkeeni 80:stä (rupukuntoinen, alkoholisoituva ukko) 60:n kahden puolen.
      Kolestroli 8 -> alle 5:n josta HDL on yli 2:n.
      Veren sokeri on optimitasossa, 4,7 - 5,2.

      Kuten sanoin, en bodaile mutta periaatteessa treenini rakenteeltaan muistuttanevat sitä.
      Paitsi rinnallevetoni, pysty- ja vauhtipunnerrukset ja työnnöt.
      Pyrin myös aina tekemään kuormitetulle lihasryhmälle lopuksi jonkin nopean harjoitteen.

      Salilla käyn 5krt/viiko paitsi rentoutusviikot joista yksi 6:n viikon rupeama alkaa maanantaina.

      Näin toteutettuna vaikutus terveyteeni on ollut erinomaisen hyvä!

      Ps. Kahdesti viikossa teen, muunjähyämisen päätteeksi 40 - 60 minuutin rupeaman aerobista.
      Soutu > crossari > fillari > steputtelumatto. Syke 120:n kahden puolen.

      Niveliä tarttee varoa. Luovuin tempauksista ja lisäpainoleuoista. Dippiä en voi ajatellakaan.
      Toisesta olkapäästä on leikattu vanhat urheiluvammat jotka pahoittivat mielensä pitän tauon jälkeisestä aloituksesta.

      • Mies 37

        Sulle 66-v. täytyy kyllä antaa respektiä sekä tuosta sun saavutuksesta ja siitä, että jaksat kirjoitella tänne asiallisuuksia, vaikka suurin osa tämän palsan jutuista on silkkaa trollausta ja vittuilua.

        Mulla liikunta (sekä sali että aerobinen yhdessä) poisti käytännössä tarpeen kortisonipohjaiseen astmainhalaattoriin johon mulla oli KELAn korvausluokitus ja jonka vuoksi minulle merkittiin C kuntoisuusluokka joskus kauan sitten. Lisäksi aina aika ajoin tulehtunut polveni stabiloitui niin, ettei mitään ongelmia ole ollut kohta vuosikymmeneen. Tämän koko ketjun asenne on ihan väärä. Sekä lihaskuntoa että aerobista kuntoa pitää olla. Bulkkaus massamonsteriksi on tyhmää, mutta jäntevä treenattu kroppa jossa on lihasta ja kykyä pitkäkestoiseen liikuntaan on se paras kroppa ikääntymistä ajatellen. Se myös miellyttää aikuisia naisia - voin kokemuksesta kertoa.


      • 66-v
        Mies 37 kirjoitti:

        Sulle 66-v. täytyy kyllä antaa respektiä sekä tuosta sun saavutuksesta ja siitä, että jaksat kirjoitella tänne asiallisuuksia, vaikka suurin osa tämän palsan jutuista on silkkaa trollausta ja vittuilua.

        Mulla liikunta (sekä sali että aerobinen yhdessä) poisti käytännössä tarpeen kortisonipohjaiseen astmainhalaattoriin johon mulla oli KELAn korvausluokitus ja jonka vuoksi minulle merkittiin C kuntoisuusluokka joskus kauan sitten. Lisäksi aina aika ajoin tulehtunut polveni stabiloitui niin, ettei mitään ongelmia ole ollut kohta vuosikymmeneen. Tämän koko ketjun asenne on ihan väärä. Sekä lihaskuntoa että aerobista kuntoa pitää olla. Bulkkaus massamonsteriksi on tyhmää, mutta jäntevä treenattu kroppa jossa on lihasta ja kykyä pitkäkestoiseen liikuntaan on se paras kroppa ikääntymistä ajatellen. Se myös miellyttää aikuisia naisia - voin kokemuksesta kertoa.

        Sinulla ollut!

        Itse koen hieman huonoa omaatuntoa takavuosina itse aikaansaamastani tilanteesta.
        Onneksi ei mennyt pitemmälle.

        Kilkutteluni sävy johtunee niukasta mielikuvituksestani.
        Pitäydyn omissa kokemuksissani ja mielipiteissäni joita en kuvittelekaan ainoilsi oikeiksi.
        Ei ole tarvetta liioitella, totuuden muuntamisesta puhumattakaan.

        Joskus olen kai ylittänyt ärsykekynnyksen lähinnä nuorten kehityksen suhteen.
        Ei siinäkään ole tarvinnut liioitella.
        Kaikki eivät vaan tunnu ymmärtävän alle murrosikäisenä harrastetun liikunnan merkitystä eikä sitä ettei heidän kokemusmaailmansa ole kaiken kattava.

        Toinen asia on harjoitusmenetelmien vaikutus myöhempien vuosien elämänlaatuun.

        Vielä kuntoa koskien.
        7-vuotta sitten ei mikään huvittanut eikä oikein toiminutkaan.
        Itse aiheutettu olotila.
        Nyt on tilanne toinen, kaikilta osin.
        Palautumisessa on varmaan auttanut aktiiviset harrastusvuodet vaikka viimeiseen kisaan onkin aikaa jo 43-vuotta.
        Jotain tuli nähtävästi tehdyksi oikeinkin.

        Tämän palstan henki poikkeaa suuresti verrattuna käyttämääni saliin.
        Siellä käy seurallisia, fiksuja, molempien sukupuolien eri-ikäisiä edustajia joiden joukossa en ole kokenut mitään ikärasismia.
        Pikemminkin päin vastoin.
        Joskus tuntuu siltä että porukka voisi, joissakin tilanteissa paremminkin ottaa huomioon ettei 66:n ole 30:n veroinen, vaikka vertailusta ei olekaan kyse.


      • Anonyymi
        66-v kirjoitti:

        Sinulla ollut!

        Itse koen hieman huonoa omaatuntoa takavuosina itse aikaansaamastani tilanteesta.
        Onneksi ei mennyt pitemmälle.

        Kilkutteluni sävy johtunee niukasta mielikuvituksestani.
        Pitäydyn omissa kokemuksissani ja mielipiteissäni joita en kuvittelekaan ainoilsi oikeiksi.
        Ei ole tarvetta liioitella, totuuden muuntamisesta puhumattakaan.

        Joskus olen kai ylittänyt ärsykekynnyksen lähinnä nuorten kehityksen suhteen.
        Ei siinäkään ole tarvinnut liioitella.
        Kaikki eivät vaan tunnu ymmärtävän alle murrosikäisenä harrastetun liikunnan merkitystä eikä sitä ettei heidän kokemusmaailmansa ole kaiken kattava.

        Toinen asia on harjoitusmenetelmien vaikutus myöhempien vuosien elämänlaatuun.

        Vielä kuntoa koskien.
        7-vuotta sitten ei mikään huvittanut eikä oikein toiminutkaan.
        Itse aiheutettu olotila.
        Nyt on tilanne toinen, kaikilta osin.
        Palautumisessa on varmaan auttanut aktiiviset harrastusvuodet vaikka viimeiseen kisaan onkin aikaa jo 43-vuotta.
        Jotain tuli nähtävästi tehdyksi oikeinkin.

        Tämän palstan henki poikkeaa suuresti verrattuna käyttämääni saliin.
        Siellä käy seurallisia, fiksuja, molempien sukupuolien eri-ikäisiä edustajia joiden joukossa en ole kokenut mitään ikärasismia.
        Pikemminkin päin vastoin.
        Joskus tuntuu siltä että porukka voisi, joissakin tilanteissa paremminkin ottaa huomioon ettei 66:n ole 30:n veroinen, vaikka vertailusta ei olekaan kyse.

        Painonnosto ,bodaus, vaativat sydämeltä vahvaa pumppaus tehoa. Keuhkoihin täytyy saada nopeasti puristettua hapekasta verta. Seurauksena vahva sydänlihas , joka menettää joustavuutensa. Verenpaine liitelee pilvissä,ongelmia iäkkäämpänä. Esim pyöräilyssä sydänlihas pysyy joustavana . Kuntoa on monenlaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painonnosto ,bodaus, vaativat sydämeltä vahvaa pumppaus tehoa. Keuhkoihin täytyy saada nopeasti puristettua hapekasta verta. Seurauksena vahva sydänlihas , joka menettää joustavuutensa. Verenpaine liitelee pilvissä,ongelmia iäkkäämpänä. Esim pyöräilyssä sydänlihas pysyy joustavana . Kuntoa on monenlaista.

        Höpö höpö.
        Ja höpö.
        Ei lihas, edes sydänlihas, tiedä mitä liikuntaa harrastaa. Ei sydänlihas menetä joustavuutta vaikka harrastaisit mitä liikuntaa.
        Nuo kammion väliseinän paksuuntumiset ja elastisuuden vähenemiset johtuu ihan muista syistä. Eli ihan rauhassa vaan kuntoilemaan ihan mitä lajia haluaa ja kuinka kovaa tahtoo, ei tule"liian vahvaa"sydäntä.
        Vähän voisi miettiä ennenkuin tulet tänne esittämään mitää gurua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö.
        Ja höpö.
        Ei lihas, edes sydänlihas, tiedä mitä liikuntaa harrastaa. Ei sydänlihas menetä joustavuutta vaikka harrastaisit mitä liikuntaa.
        Nuo kammion väliseinän paksuuntumiset ja elastisuuden vähenemiset johtuu ihan muista syistä. Eli ihan rauhassa vaan kuntoilemaan ihan mitä lajia haluaa ja kuinka kovaa tahtoo, ei tule"liian vahvaa"sydäntä.
        Vähän voisi miettiä ennenkuin tulet tänne esittämään mitää gurua.

        Nopea suoritus,toistot jotka vaativat heti hapekasta verta keuhkoihin ,suonistoon ,vahvistavat sydänlihasta kovettaen. Teho kasvaa joustavuuden kustannuksella. Joustavuus on aivan toista kuin pyöräilijöillä,jonka sydän vaatii toisenlaista pumppaus tehoa. Se on tosiasia. Väliseinä on kovettuu koska tehon pitää olla räjähtävä. Sunnuntaipuntteilijalla ei ole hätää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopea suoritus,toistot jotka vaativat heti hapekasta verta keuhkoihin ,suonistoon ,vahvistavat sydänlihasta kovettaen. Teho kasvaa joustavuuden kustannuksella. Joustavuus on aivan toista kuin pyöräilijöillä,jonka sydän vaatii toisenlaista pumppaus tehoa. Se on tosiasia. Väliseinä on kovettuu koska tehon pitää olla räjähtävä. Sunnuntaipuntteilijalla ei ole hätää.

        Luetko/ajatteletko yhtään mitä kirjoitat.
        Ei se sydän tiedä miten liikut.
        Sydän ei paksuunnu yhtään enempää oli laji mikä hyvänsä.
        Muutenhan pesäpalloilijat, keihäänheittäjät, aitajuoksijat, jääkiekkoilijat potisivat tätä sydämen paksuuntumista kroonisesti.
        Ja miten edes on mahdollista "vahvistaa kovettaen"??
        Edelleen se sydänlihaksen väliseinän paksuuntuminen("kovettuminen") johtuu
        Ihan muista asioista.
        Muista nyt ettet sitten polje kovaa ylämäkeen vaan taluta, ettei sydän kovetu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetko/ajatteletko yhtään mitä kirjoitat.
        Ei se sydän tiedä miten liikut.
        Sydän ei paksuunnu yhtään enempää oli laji mikä hyvänsä.
        Muutenhan pesäpalloilijat, keihäänheittäjät, aitajuoksijat, jääkiekkoilijat potisivat tätä sydämen paksuuntumista kroonisesti.
        Ja miten edes on mahdollista "vahvistaa kovettaen"??
        Edelleen se sydänlihaksen väliseinän paksuuntuminen("kovettuminen") johtuu
        Ihan muista asioista.
        Muista nyt ettet sitten polje kovaa ylämäkeen vaan taluta, ettei sydän kovetu...

        Luen ja ajattelen, miksi toistat ja toistat ja toistat. Onko luuppi päällä. Muut urheilulajit vaativat paaaaaljon muitakin harjoitteita. Ne eivät perustu massan kasvatukseen. Bodaus on riskilaji sydämelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luen ja ajattelen, miksi toistat ja toistat ja toistat. Onko luuppi päällä. Muut urheilulajit vaativat paaaaaljon muitakin harjoitteita. Ne eivät perustu massan kasvatukseen. Bodaus on riskilaji sydämelle.

        Voisko tosiaan. Kun vesipumpussa on löysä kalvo,voima katoaa,laitappa siihen joustamaton laippa niin tehot nousee kummasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luen ja ajattelen, miksi toistat ja toistat ja toistat. Onko luuppi päällä. Muut urheilulajit vaativat paaaaaljon muitakin harjoitteita. Ne eivät perustu massan kasvatukseen. Bodaus on riskilaji sydämelle.

        Pakko toistaa kun et ymmärrä.
        Eihän sinun puheessa ollut kyse muusta kuin
        "Nopea suoritus,toistot jotka vaativat heti hapekasta verta keuhkoihin ,suonistoon ,vahvistavat sydänlihasta kovettaen". Mikä on vale.
        Olkoon lajeissa mitä oheis harjoitteita hyvänsä niin laji vaatii tätä sinun sydämen kovetus liikettä. Ja silloin todessa monessa lajissa näin tapahtuisi, mitä ei tapahdu.
        Se että bodaajilla sydänlihaksen väliseinä paksuuntuu ei liity itse liikuntaan vaan lajin lieveilmiöön. Kyseinen ilmiö on yleisempää kestävyysurheilussa.
        Eikä massa kasva mainitsemallasi nopealla suoritteella. Ja teho ei voi kasvaa joustavuuden kustannuksella. Monissa lajeissa joustavuus lisääntyy tehon myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisko tosiaan. Kun vesipumpussa on löysä kalvo,voima katoaa,laitappa siihen joustamaton laippa niin tehot nousee kummasti.

        Ihminen ei toimi millään muotoa kuin vesipumppu. Vaikka sydän pumppaa niin se ei pumppaa mitenkään samoin kuin vesipumppu.
        Katso nyt vaikka sydämen anatomiaa vs pumpun läpileikkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei toimi millään muotoa kuin vesipumppu. Vaikka sydän pumppaa niin se ei pumppaa mitenkään samoin kuin vesipumppu.
        Katso nyt vaikka sydämen anatomiaa vs pumpun läpileikkaus.

        Varoittelenkin tässä aloittelevia bodaajia. Ottakaa selvää asioista,älkää uskotko vanhoja hörhöjä. Ymmärrät kuitenkin asian,kovettunut sivuseinä antaa tehoja ,se kovettuu nimenomaan yltiöpäisillä lihasten kasvattajille. Käykää mittauttamassa verenpaineenne,sillä hän se selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei toimi millään muotoa kuin vesipumppu. Vaikka sydän pumppaa niin se ei pumppaa mitenkään samoin kuin vesipumppu.
        Katso nyt vaikka sydämen anatomiaa vs pumpun läpileikkaus.

        Mitatkaa verenpaine,sillähän tämä selviää.


    • Anonyymi

      --- Kestävyysjuoksijoilla sydämeen kehittyy tilavuusylikuormitus, josta syystä kammio myöskin laajenee ja tapahtuu pikajuoksijoita merkittävämpi seinämän lihaskasvu. Jälkimmäisillä todetaan myös vasemman eteisen laajentumaa pitempiaikaisen ylikuormitustilan seurauksena. Voimailijoilla harjoittelussa on tyypillistä sydämen paineylikuormitus, jota seuraava sydänseinämien kasvu on suhteessa suurempaa kuin kammioiden laajentuma. Tohtori Morganroth ensimmäisenä erotteli urheilijan sydämen kasvun suhteen kestävyysurheilun ja voimailun aiheuttamat vaikutukset--

      Elikkä verenpaine saa kohoamaan kun seinämät paksuuntuu. Suoniin ja keuhkoihin pitää saada verta, suoritus vaatii kovat verenpaineet jotta rauta nousee. Sisäseinä on oleellinen tekijä paineessa, jonka täytyy olla kova.

      • Anonyymi

        Iskutilavuus pieni,paine suuri. Rinnassa sykkii pieni,voimakas,kova lihaskimppu joka ei sovi maratoonarille,jos meinaa juosta kovaa. Juoksijat pilataankin liiallisella rääkillä nuorena. Sydämen teho kasvaa,mutta ei laajenna iskutilavuutta,jonka seurauksena aikuisten sarjassa ei enää ole enää jakoa. Tarvittaisiin tehoa ja suuria vetimääriä pitkäkestoiseen rasitukseen. Bodari tarvii tehoa hetkellisen ponnistuksen. Pieni sydän,kova sydän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iskutilavuus pieni,paine suuri. Rinnassa sykkii pieni,voimakas,kova lihaskimppu joka ei sovi maratoonarille,jos meinaa juosta kovaa. Juoksijat pilataankin liiallisella rääkillä nuorena. Sydämen teho kasvaa,mutta ei laajenna iskutilavuutta,jonka seurauksena aikuisten sarjassa ei enää ole enää jakoa. Tarvittaisiin tehoa ja suuria vetimääriä pitkäkestoiseen rasitukseen. Bodari tarvii tehoa hetkellisen ponnistuksen. Pieni sydän,kova sydän.

        "sydänseinämien kasvu on suhteessa suurempaa kuin kammioiden laajentuma."
        Tämä ei tarkoita että bodaus olisi vaarallista.
        Se tarkoittaa suhteellista kasvua.
        Mikä on lajien kesken marginaalinen.
        Suurin syy on kasvuhormoni,mikä kasvattaa liikaa sydämen väliseinää.
        Ja se todetaan sydänfilmillä ei verenpaineella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sydänseinämien kasvu on suhteessa suurempaa kuin kammioiden laajentuma."
        Tämä ei tarkoita että bodaus olisi vaarallista.
        Se tarkoittaa suhteellista kasvua.
        Mikä on lajien kesken marginaalinen.
        Suurin syy on kasvuhormoni,mikä kasvattaa liikaa sydämen väliseinää.
        Ja se todetaan sydänfilmillä ei verenpaineella.

        Hormonit ovat vain osa ongelmaa, hormonit vain nopeuttavat lopputulemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hormonit ovat vain osa ongelmaa, hormonit vain nopeuttavat lopputulemaa.

        Korkea verenpaine antaa viitteitä väliseinän paksuuntumisesta/kovenemisesta. Jousto menetetty ,pumppaa isoilla tehoilla myös levossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hormonit ovat vain osa ongelmaa, hormonit vain nopeuttavat lopputulemaa.

        Kyllä ne hormoonit on ihan se koko ongelma.
        Siihen päälle ylipaino ja ihra.
        Naturaali ei saa sydänlihasta pilattua millään treenillä tai lajilla.
        Korkea verenpaine antaa osviittaa ylipainosta ja liiasta suolasta ruokavaliossa. Verenpaine kertoo verisuonten elastisuudesta. Siksi tärkeä koska jos paine on liian suuri katkeaa suoni.
        Leposyke kertoo enemmän kunnosta kuin verenpaine, jos ei ole tottunut liikuntaan leposyke korkea. Ja tietty ylipaino lisää sykettä. Laiskalla hiki syödessä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne hormoonit on ihan se koko ongelma.
        Siihen päälle ylipaino ja ihra.
        Naturaali ei saa sydänlihasta pilattua millään treenillä tai lajilla.
        Korkea verenpaine antaa osviittaa ylipainosta ja liiasta suolasta ruokavaliossa. Verenpaine kertoo verisuonten elastisuudesta. Siksi tärkeä koska jos paine on liian suuri katkeaa suoni.
        Leposyke kertoo enemmän kunnosta kuin verenpaine, jos ei ole tottunut liikuntaan leposyke korkea. Ja tietty ylipaino lisää sykettä. Laiskalla hiki syödessä....

        Olet hakoteilla, verenpaine ei katso ikää,painoa. Sydän sopeutuu treenitapaan. Nuoret juoksijalupaukset pilaavat uransa liian kovilla treeneillä.Sydän ei kasva vaan jää pieneksi lihaskimpuksi jolla ei ole kapasiteettiä /tilavuutta pumpata hapakasta verta matalalla sykkeellä. Pikamatkalle OK,sata metriä vaatii pumppaustehoa kuten kehonrakennus,painnonnosto. Pieni ,jäykät,kovat lihassäikeet omaava sydän antaa hetkellisen kovan tehon. Hormoonien avulla lakaistaan Kehonrakentajien terveydelliset ongelmat maton alle. Sydän pettää niin vika ei ole hormooneissa vaan lajin luonteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet hakoteilla, verenpaine ei katso ikää,painoa. Sydän sopeutuu treenitapaan. Nuoret juoksijalupaukset pilaavat uransa liian kovilla treeneillä.Sydän ei kasva vaan jää pieneksi lihaskimpuksi jolla ei ole kapasiteettiä /tilavuutta pumpata hapakasta verta matalalla sykkeellä. Pikamatkalle OK,sata metriä vaatii pumppaustehoa kuten kehonrakennus,painnonnosto. Pieni ,jäykät,kovat lihassäikeet omaava sydän antaa hetkellisen kovan tehon. Hormoonien avulla lakaistaan Kehonrakentajien terveydelliset ongelmat maton alle. Sydän pettää niin vika ei ole hormooneissa vaan lajin luonteessa.

        Vahva sydän kestää loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet hakoteilla, verenpaine ei katso ikää,painoa. Sydän sopeutuu treenitapaan. Nuoret juoksijalupaukset pilaavat uransa liian kovilla treeneillä.Sydän ei kasva vaan jää pieneksi lihaskimpuksi jolla ei ole kapasiteettiä /tilavuutta pumpata hapakasta verta matalalla sykkeellä. Pikamatkalle OK,sata metriä vaatii pumppaustehoa kuten kehonrakennus,painnonnosto. Pieni ,jäykät,kovat lihassäikeet omaava sydän antaa hetkellisen kovan tehon. Hormoonien avulla lakaistaan Kehonrakentajien terveydelliset ongelmat maton alle. Sydän pettää niin vika ei ole hormooneissa vaan lajin luonteessa.

        Eihän kukaan ole verenpaineessa väittänyt että ikä vaikuttaa. Vaan ruokailu ja ylipaino.
        Liikaa suolaa ja ihraa ruuassa niin saat ylipainon ja korkean verenpaineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kukaan ole verenpaineessa väittänyt että ikä vaikuttaa. Vaan ruokailu ja ylipaino.
        Liikaa suolaa ja ihraa ruuassa niin saat ylipainon ja korkean verenpaineen.

        Varmasti vaikuttaa,kyse onkin miten kehonrakennus vaikuttaa verenpaineeseen,sydämen kuntoon,yleensä verenkiertojärjestelmälle tapahtuva vaurioituminen. Syke on aika korkea tehdessä suoritetta,sydämen täytyy olla pieni tilavuuksinen lihaskimppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti vaikuttaa,kyse onkin miten kehonrakennus vaikuttaa verenpaineeseen,sydämen kuntoon,yleensä verenkiertojärjestelmälle tapahtuva vaurioituminen. Syke on aika korkea tehdessä suoritetta,sydämen täytyy olla pieni tilavuuksinen lihaskimppu.

        Ikä ei vaikuta. Nuo muut jutut vaan yleensä huononee iän mukana, niin näyttää siltä, että ikä nostaisi paineita. Terveellisesti elävällä paine ei nouse iän mukana.


    • Anonyymi

      Verenpaine katsoo kyllä painoa. Paino lisää painetta suoraan.

      • Anonyymi

        syke,onko kehonrakentajilla leposyke korkea.

        Hyväkuntoisella sydämen iskutilavuus on suuri eli sydän pystyy yhdellä sysäyksellä työntämään suuremman määrän verta eteenpäin. Hyväkuntoisen sydämen ei siis tarvitse lyödä yhtä nopeasti kuin huonokuntoisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        syke,onko kehonrakentajilla leposyke korkea.

        Hyväkuntoisella sydämen iskutilavuus on suuri eli sydän pystyy yhdellä sysäyksellä työntämään suuremman määrän verta eteenpäin. Hyväkuntoisen sydämen ei siis tarvitse lyödä yhtä nopeasti kuin huonokuntoisen.

        Terveyden kannalta iso sydän ei ole hyödyllinen. Kestävyysurheilijoilla voi sydämen laajentumisen takia tulla jopa joitain oireita, jotka ovat kuitenkin harmittomia käsittääkseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveyden kannalta iso sydän ei ole hyödyllinen. Kestävyysurheilijoilla voi sydämen laajentumisen takia tulla jopa joitain oireita, jotka ovat kuitenkin harmittomia käsittääkseni.

        Ei ole harmittomia.
        Iso sydän vaatii myös sydämen läppien vahvistumista ja tämä ei olekkaan itsestään selvä juttu. Läppävika on hyvin yleinen vaiva vanhoilla kestävyysurheilijoilla.
        Ja ikä ei vaikuta Verenpaineeseen vaan paino ja liikkumattomuus. Mikä on yleinen yhdistelmä eläkeläisillä.
        Kehonrakennus on liikuntaa siinä missä muukin liikunta. Jos ei käytä doupingiaineita ei tule ongelmia, jos ei ole ylipainoinen ja keskivartalolihava ei tule ongelmia. Pätee kaikkeen liikuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole harmittomia.
        Iso sydän vaatii myös sydämen läppien vahvistumista ja tämä ei olekkaan itsestään selvä juttu. Läppävika on hyvin yleinen vaiva vanhoilla kestävyysurheilijoilla.
        Ja ikä ei vaikuta Verenpaineeseen vaan paino ja liikkumattomuus. Mikä on yleinen yhdistelmä eläkeläisillä.
        Kehonrakennus on liikuntaa siinä missä muukin liikunta. Jos ei käytä doupingiaineita ei tule ongelmia, jos ei ole ylipainoinen ja keskivartalolihava ei tule ongelmia. Pätee kaikkeen liikuntaan.

        Bodaajien leposyke kiinnostaa, korreloituuko se ,mitä enemmän massaa/lihavuus ,sydän takoo tuhatta ja sataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bodaajien leposyke kiinnostaa, korreloituuko se ,mitä enemmän massaa/lihavuus ,sydän takoo tuhatta ja sataa.

        Verenpaine kasvaa, ja tämä aiheuttaa muutoksia myös sydämessä. Ero kestävyysurheilijaan on se, että kohonnut verenpaine rasittaa sydäntä jatkuvasti, mikä ei ole hyvä asia. Kestävyysurheilijan sydän taas lepää kaikkina muina aikoina kuin treenatessa, koska se on ylimitoitettu normielämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verenpaine kasvaa, ja tämä aiheuttaa muutoksia myös sydämessä. Ero kestävyysurheilijaan on se, että kohonnut verenpaine rasittaa sydäntä jatkuvasti, mikä ei ole hyvä asia. Kestävyysurheilijan sydän taas lepää kaikkina muina aikoina kuin treenatessa, koska se on ylimitoitettu normielämään.

        Kohonnut verenpaine kuormittaa verisuonia. Sillä mitataan verisuonten elastisuutta.
        Tietty myös stressi nostaa yläpainetta.
        Leposyke ei kerro mitään verenpaineesta.
        Ja verenpaineesta ei voi päätellä leposykettä.
        Jos syö liikaa suolaa niin on aivan sama onko bodari vai pyöräilijä, kummallakin on korkea verenpaine.
        Siksi korkeaa verenpainetta kutsutaan hiljaiseksi tappajaksi, jos et mittaa et voi tietää.
        Samasta syystä kovia työmiehiä kepsahtaa puusavotassa kun eivät voi uskoa olevansa riskiryhmään.
        Vanha totuus on että millään liikunnalla ei korjata huonoja ruokatottumuksia, sillä saa vain lisä aikaa.
        Sydämen kapasiteetti ei myöskään korreloi suoraan leposykettä. Isoin vaikuttava tekijä on liikkumattomuus ja ylipaino.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohonnut verenpaine kuormittaa verisuonia. Sillä mitataan verisuonten elastisuutta.
        Tietty myös stressi nostaa yläpainetta.
        Leposyke ei kerro mitään verenpaineesta.
        Ja verenpaineesta ei voi päätellä leposykettä.
        Jos syö liikaa suolaa niin on aivan sama onko bodari vai pyöräilijä, kummallakin on korkea verenpaine.
        Siksi korkeaa verenpainetta kutsutaan hiljaiseksi tappajaksi, jos et mittaa et voi tietää.
        Samasta syystä kovia työmiehiä kepsahtaa puusavotassa kun eivät voi uskoa olevansa riskiryhmään.
        Vanha totuus on että millään liikunnalla ei korjata huonoja ruokatottumuksia, sillä saa vain lisä aikaa.
        Sydämen kapasiteetti ei myöskään korreloi suoraan leposykettä. Isoin vaikuttava tekijä on liikkumattomuus ja ylipaino.

        Suolan vaikutus verenpaineeseen on yleensä aika mieto, vaikka toki selvä vaikutus sillä on. Ylipaino vaikuttaa enemmän. Muita vaikuttajia on alkoholi, liikunta ja kasvisten syöminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolan vaikutus verenpaineeseen on yleensä aika mieto, vaikka toki selvä vaikutus sillä on. Ylipaino vaikuttaa enemmän. Muita vaikuttajia on alkoholi, liikunta ja kasvisten syöminen.

        Toisinsanoen bodarien syke on korkea,koska sydämen iskutilavuus on pieni. Verenpaine ,pysyäkseen normaalina vaatii sydämeltä paljon tehoja. Bodarien on siis tärkeämpää syödä terveellisesti loppuelämänsä. Sydän pysyy lihaskimppuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolan vaikutus verenpaineeseen on yleensä aika mieto, vaikka toki selvä vaikutus sillä on. Ylipaino vaikuttaa enemmän. Muita vaikuttajia on alkoholi, liikunta ja kasvisten syöminen.

        Liikunta ei pelasta korkealta verenpaineelta.
        Tämä yleinen luulo on maksanut monen riskin ja kova kuntoisen hengen.
        Monet yllättyvät kun mittauttavat paineet.
        Siksi se on hiljainen tappaja.
        Suola ja ylipaino on pahimmat syylliset.
        Ei bodarin sydän ole se ihmeellisempi kuin muidenkaan laji harrastajien. Nämä tutkimukset missä muutoksia on löydetty pitää suhteuttaa. Eli jos seinämä paksuuntuu suhteessa tilavuuteen, se ei tarkoita että tilavuus ei kasvaisi. Seinämän paksuus vaihtelu on hyvin marginaalinen, siitä ei voida vetää johtopäätöksiä tiettyyn lajiin.
        Koska pinnistelyä ja tasaista sykettä tapahtuu läpi elämän eri laisilla yhdistelmillä.
        Suurin vaikutus sydämeen tapahtuu nuorena, eli silloin pitää liikkua. Se hedelmä kantaa pitkälle jos ei ihan vuodepotilaaksi joudu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisinsanoen bodarien syke on korkea,koska sydämen iskutilavuus on pieni. Verenpaine ,pysyäkseen normaalina vaatii sydämeltä paljon tehoja. Bodarien on siis tärkeämpää syödä terveellisesti loppuelämänsä. Sydän pysyy lihaskimppuna.

        Bodarin syke ei ole korkea johtuen lajista.
        Korkea leposyke ei liity verenpaineeseen mitenkään.
        Tupakoitsija ei saa yhtä paljon happea kuin savuton, tämä nostaa leposykettä n10%.
        Silti tupakoivan verenpaine voi olla ihan hyvä.
        Sydämen kunto mitataan ekg :llä, ei millään muulla. Ei mikään muu anna mitään tietoa sydämen vioista.
        Ekg näyttää onko pumppu lihaskimppu vai jotain muuta. Liikunta laji ei siihen vaikuta vaan lääkeaineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikunta ei pelasta korkealta verenpaineelta.
        Tämä yleinen luulo on maksanut monen riskin ja kova kuntoisen hengen.
        Monet yllättyvät kun mittauttavat paineet.
        Siksi se on hiljainen tappaja.
        Suola ja ylipaino on pahimmat syylliset.
        Ei bodarin sydän ole se ihmeellisempi kuin muidenkaan laji harrastajien. Nämä tutkimukset missä muutoksia on löydetty pitää suhteuttaa. Eli jos seinämä paksuuntuu suhteessa tilavuuteen, se ei tarkoita että tilavuus ei kasvaisi. Seinämän paksuus vaihtelu on hyvin marginaalinen, siitä ei voida vetää johtopäätöksiä tiettyyn lajiin.
        Koska pinnistelyä ja tasaista sykettä tapahtuu läpi elämän eri laisilla yhdistelmillä.
        Suurin vaikutus sydämeen tapahtuu nuorena, eli silloin pitää liikkua. Se hedelmä kantaa pitkälle jos ei ihan vuodepotilaaksi joudu.

        No ei liikunta olekaan isoin tekijä siinä, ja sen vaikutus on mieto. Ylivoimaisesti suurin yksittäinen tekijä verenpaineen kannalta on kehon paino.

        Suurin tekijä sydämen kannalta on läpi elämän alhaiset LDL-kolesteroli ja verenpaine. Kolesteroli on sydämen kannalta tärkeämpi, mutta myös verenpaine on huomattava tekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bodarin syke ei ole korkea johtuen lajista.
        Korkea leposyke ei liity verenpaineeseen mitenkään.
        Tupakoitsija ei saa yhtä paljon happea kuin savuton, tämä nostaa leposykettä n10%.
        Silti tupakoivan verenpaine voi olla ihan hyvä.
        Sydämen kunto mitataan ekg :llä, ei millään muulla. Ei mikään muu anna mitään tietoa sydämen vioista.
        Ekg näyttää onko pumppu lihaskimppu vai jotain muuta. Liikunta laji ei siihen vaikuta vaan lääkeaineet.

        Sydämen valtimoiden plakki ei välttämättä aiheuta mitään oireita ennen vakavaa sydänkohtausta. Valtimoiden kuntoa voi tutkia monilla eri tason kuvauksilla. Plakki on pääasiallinen syy sydänsairauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sydämen valtimoiden plakki ei välttämättä aiheuta mitään oireita ennen vakavaa sydänkohtausta. Valtimoiden kuntoa voi tutkia monilla eri tason kuvauksilla. Plakki on pääasiallinen syy sydänsairauksiin.

        Kai nyt jollain on tietoa bodarien sykkeestä lepotilassa. Ei tarvita yleshöpinää vaan tieto olennaisesta. Kun alkaa jo nuorena voimalajien harrastajaksi, tulos kehityksen kannalta on,että iskutilavuus jää pieneksi. Tästä syystä oletan sykkeen korkeaksi myös levossa. Muutoin voit kaikelta osin olla rautasessa kunnossa. Unohdetaan siis muut ja puhutaan sydämen käyttäytymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt jollain on tietoa bodarien sykkeestä lepotilassa. Ei tarvita yleshöpinää vaan tieto olennaisesta. Kun alkaa jo nuorena voimalajien harrastajaksi, tulos kehityksen kannalta on,että iskutilavuus jää pieneksi. Tästä syystä oletan sykkeen korkeaksi myös levossa. Muutoin voit kaikelta osin olla rautasessa kunnossa. Unohdetaan siis muut ja puhutaan sydämen käyttäytymisestä.

        Mitä merkitystä tuolla on minkään kannalta? Puhuttiin sydämen terveydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkitystä tuolla on minkään kannalta? Puhuttiin sydämen terveydestä.

        Jep,leposyke kertoo jotain terveydestä. Huudata moottoria ylikierroksilla,kuis käy. Onko se salaista tietoa vai pelottaako mitata . Tuska lisää tietoa vai olisko toisinpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep,leposyke kertoo jotain terveydestä. Huudata moottoria ylikierroksilla,kuis käy. Onko se salaista tietoa vai pelottaako mitata . Tuska lisää tietoa vai olisko toisinpäin.

        Leposyke on terveyden kannalta aika merkityksetön. Sydämen terveys on aika pitkälti yhtä kuin kole ja verenpaine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt jollain on tietoa bodarien sykkeestä lepotilassa. Ei tarvita yleshöpinää vaan tieto olennaisesta. Kun alkaa jo nuorena voimalajien harrastajaksi, tulos kehityksen kannalta on,että iskutilavuus jää pieneksi. Tästä syystä oletan sykkeen korkeaksi myös levossa. Muutoin voit kaikelta osin olla rautasessa kunnossa. Unohdetaan siis muut ja puhutaan sydämen käyttäytymisestä.

        On tietoa. Ei ole sen korkeampi kuin muillakaan. Elikkä on viitteissä.
        Itse olen harrastanut voimanostoa, painonnostoa, bodausta, crossfittiä ja sydän on tutkittu ekg:llä monta kertaa vapaapalokunta harrastuksen takia. Mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Oma ikä 52 ja 15 vuotiaana menin salille. Leposyke heittelee vuorotyöstä johtuen 42-57 välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leposyke on terveyden kannalta aika merkityksetön. Sydämen terveys on aika pitkälti yhtä kuin kole ja verenpaine.

        Kuinka bodarien terve sydän sykkkii,mikä on terveen bodarien syke?. Olisiko tähän helpompi vastata. Valitsen kyllä mieluummin lajin,jossa tiedän ,että leposykkeen saa pysyyn matalana. Tuntuu terveellisemmältä vaihtoehdolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tietoa. Ei ole sen korkeampi kuin muillakaan. Elikkä on viitteissä.
        Itse olen harrastanut voimanostoa, painonnostoa, bodausta, crossfittiä ja sydän on tutkittu ekg:llä monta kertaa vapaapalokunta harrastuksen takia. Mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Oma ikä 52 ja 15 vuotiaana menin salille. Leposyke heittelee vuorotyöstä johtuen 42-57 välillä.

        Olet tehnyt myös paljon muita harjoitteita,etkä keskittynyt massan kasvatukseen. Puhdas massattaja joka haluaa vain kokoa,unohtaen,jättäen aetobisen minimiin. Mikä on tälläisen tulevaisuus sydämelle. Nuori jonka sydän on kehittymäsä harrastamansa liikunnan tarpeisiin on vaarassa,jos ei harrasta aerobisia liikuntamuotoja. Uskoakseni molemmissa lajeissa pitää olla erilainen sydän.Kaikkea voi harrastaa,mutta oman kehityksen kannalta massattaja jättää aetobisen minimiin. Nopeasti tuloksia,sydämen kustannuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet tehnyt myös paljon muita harjoitteita,etkä keskittynyt massan kasvatukseen. Puhdas massattaja joka haluaa vain kokoa,unohtaen,jättäen aetobisen minimiin. Mikä on tälläisen tulevaisuus sydämelle. Nuori jonka sydän on kehittymäsä harrastamansa liikunnan tarpeisiin on vaarassa,jos ei harrasta aerobisia liikuntamuotoja. Uskoakseni molemmissa lajeissa pitää olla erilainen sydän.Kaikkea voi harrastaa,mutta oman kehityksen kannalta massattaja jättää aetobisen minimiin. Nopeasti tuloksia,sydämen kustannuksella.

        Niin, ehkä se vastaus löytyy sumopainista.
        Lääkkeetön bodaus on ihan hyvä harrastus.
        Pro taso nyt on missä lajissa tahansa epäterveellistä.
        Suuri lihasmassa vaatii keholta enemmän, mutta toisaalta myös kovat painon pudotukset on kropalle pahasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ehkä se vastaus löytyy sumopainista.
        Lääkkeetön bodaus on ihan hyvä harrastus.
        Pro taso nyt on missä lajissa tahansa epäterveellistä.
        Suuri lihasmassa vaatii keholta enemmän, mutta toisaalta myös kovat painon pudotukset on kropalle pahasta.

        Staattista ja dynaamista,siitä sydän tykkää. Tarkoitus oli hakea syytä,miksi harrastajan ei pidä ylenkatsoa mitään lajia. Nuoren pitää harrastaa monia lajeja,ennenkuin valitsee lajin mihin eniten haluaa panostaa. Rennosti,ei suurilla kuormituksella vain sen vuoksi jotta olisi ikäluokkansa ykkönen.Sydän ei kasva mukana monipuoliseksi voimapesäksi ja käy ettei aikuisiän karkeloissa ei enää juhlita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Staattista ja dynaamista,siitä sydän tykkää. Tarkoitus oli hakea syytä,miksi harrastajan ei pidä ylenkatsoa mitään lajia. Nuoren pitää harrastaa monia lajeja,ennenkuin valitsee lajin mihin eniten haluaa panostaa. Rennosti,ei suurilla kuormituksella vain sen vuoksi jotta olisi ikäluokkansa ykkönen.Sydän ei kasva mukana monipuoliseksi voimapesäksi ja käy ettei aikuisiän karkeloissa ei enää juhlita.

        Ja ei pidä unohtaa että kaikista ei voi tulla huippuja valitsemassaan lajissa.
        Madon luvut pitäisi kertoa ajoissa jos ei lahjakkuutta lajiin ole. Muuten menee ikä ja terveys.
        Toisilla voima tarttuu paremmin ja toisilla kestävyys ominaisuuksia on heti enemmän.
        Joidenkin lesti ei vain sovellu kaikkiin lajeihin.
        Koska välityksistähän kaikki voima /heitto lajit on vahvastikin kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ei pidä unohtaa että kaikista ei voi tulla huippuja valitsemassaan lajissa.
        Madon luvut pitäisi kertoa ajoissa jos ei lahjakkuutta lajiin ole. Muuten menee ikä ja terveys.
        Toisilla voima tarttuu paremmin ja toisilla kestävyys ominaisuuksia on heti enemmän.
        Joidenkin lesti ei vain sovellu kaikkiin lajeihin.
        Koska välityksistähän kaikki voima /heitto lajit on vahvastikin kiinni.

        Harrastaa voi kaikkia, urheillakin tosissaan. Ei siinä tarvi aina olla ykkönen,edes maakuntasarjassa. Paikat saa hajalle Liiallisella tohottamisella. Bodari voi olla samalla lailla läski, lihaksikas läski.


    • Anonyymi

      Sydän sopeutuu siinä missä muukin keho siihen rääkkiin. Kuntoilun loputtua sydän voi olla raskaammalla kun pitää pumpata verta satakiloiseen.

      Sitä en tiesä onko kehonrakennuksessa pitkällä aika välillä hyötyä.
      On vähän ammatteja joissa tarvitaan voimaa. Jos tulee sairaus, kunto rapistu ja vanhana viimeistään, satakiloista kehoa on vanhana ja väsyneenä raskas kantaa, jos ei jatkuvasti käy salilla.

      Hyvää kuntoa voi pitää yllä 75/180 kilosenakin ja on joka päivä kevyt ja ihana olla.
      Ruokailu paljon halvempaa ja vaatteita saa runsaasti joka kapasta,

      • Anonyymi

        Bodaaja voivat olla myös 75kg,lajissa on useita painoluokkia. Ainoa etu on se ettei bodareilla ole turhaa ihraa. Eivät ole niitä laiha läskejä.
        Läskihän rasittaa kroppaa lihaksia enemmän, ns turhaa taakkaa.
        Bodauksessa ei ole tarkoitus hankkia voimaa vaan lihaksia ja pientä rasvaprosenttia. Tästä on hyötyä kun tukilihakset ovat kestävät ja iän myötä lihasta alkaa hävitä niin bodareilla toimintakyky kestää laihaläskejä pidempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bodaaja voivat olla myös 75kg,lajissa on useita painoluokkia. Ainoa etu on se ettei bodareilla ole turhaa ihraa. Eivät ole niitä laiha läskejä.
        Läskihän rasittaa kroppaa lihaksia enemmän, ns turhaa taakkaa.
        Bodauksessa ei ole tarkoitus hankkia voimaa vaan lihaksia ja pientä rasvaprosenttia. Tästä on hyötyä kun tukilihakset ovat kestävät ja iän myötä lihasta alkaa hävitä niin bodareilla toimintakyky kestää laihaläskejä pidempään.

        Hormoonit vie nopeasti terveyden


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hormoonit vie nopeasti terveyden

        Ei vie.
        Hormoonit on pakollisia, muutenhan pojasta ei tulisi miestä ja tytöstä naista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vie.
        Hormoonit on pakollisia, muutenhan pojasta ei tulisi miestä ja tytöstä naista.

        Tarkotettiin kehon ulkopuolista hornoonia tolvana. Sitä mitä roinanarkit tunkee itseensä ja sotkee oman tuotannon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkotettiin kehon ulkopuolista hornoonia tolvana. Sitä mitä roinanarkit tunkee itseensä ja sotkee oman tuotannon

        "hornoonia" tolvana??


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaikki kuolee 40 ikävuoden molemmin puolin!


      • Anonyymi

        Sydänlihas kasvaa roinalla, siksi ne kuolee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sydänlihas kasvaa roinalla, siksi ne kuolee

        Mistä tietää onko sydänlihas kasvanut roinalla vai ruualla?
        Voiko sydänlihas kasvaa jos joskus on syönyt proteiini hornoonia. Onko lihassa hornoonia.
        Entä sipuleissa. Välillä tuntuu että sydän on liian iso. Ei mene paidasta napit kiinni..


      • Anonyymi

        Tupakointi, ylipaino, 30%ylittävä rasvaprosentti, sokeri, suola, liikkumattomuus, istuminen, yötyö ei tee hyvää sydämelle.
        Stressi, sydänsurut, crack, ummetus, ripuli ei tee hyvää sydämelle.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lisää roinaa vaan niin sydänlihaskin kasvaa :D
      yksikään roinari ei käy sääliksi.

      • Anonyymi

        "Yhtäkään roinaria ei käy sääliksi."
        Toisaalta luulen ettei sinun sääliäsi kukaan kaipaa.
        Ja sydän vaivoja on enemmän lihavilla läskipäillä. Ja sydämen pysähtymisiä tapahtuu pyöräilijöillä eniten. Hyvänä kakkosena jalkapalloilijat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhtäkään roinaria ei käy sääliksi."
        Toisaalta luulen ettei sinun sääliäsi kukaan kaipaa.
        Ja sydän vaivoja on enemmän lihavilla läskipäillä. Ja sydämen pysähtymisiä tapahtuu pyöräilijöillä eniten. Hyvänä kakkosena jalkapalloilijat.

        no aika vitun paljon on kuollu roinareita tässä viimesen 10vuoden aikana.
        Pyöräilijöillä ja muilla ei myöskään hiukset lähde, maksa huuda hoosianna tai kasva nyrkin kokosia finnejä


    • Anonyymi

      En tiedä bodareista mutta oma verenkiertoelimistöni ainakin koheni salitreenin seurauksena.
      Aloitin uudelleen vuosikymmenten tauon jälkeen varovasti vanhanaikaiset perustreenit. 5 kertaa viikossa, yhteensä noin 10 tuntia ml. alku- ja loppuverryttelyt.
      Määritin palautukset sykkeen perusteella. Sarjani olivat kapeita pyramideja ja vitosia tasakiloilla.
      Aina kun syke laski alle 120:n niin uutta sarjaa putkeen.
      Puolessa vuodessa leposykkeeni laski 80 > alle 60:n ja verenpaineeni ilman aikaisempaa lääkitystä kuta kuinkin optimiin 120 / 70. Alapaine oikeastaan tuotakin alemmaksi.

      Sykkeen sovittamisella oli ilmeinen myönteinen aerobinen vaikutus.

    • Anonyymi

      Nämä steroidi ja proteiinihormoonit heikentää sydäntä. Kaikki liikunta on terveellistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe