Ja joka kevät on aivan sama juttu.Ajatuksiin ei mahdu mitään muuta ja päivät kuluvat hitaasti H-hetkeä odotellen.Ja sitten kun sitä viimeinkin saa niin tuntuu että koko taivas aukeaa!Aah mikä mieletön fiilis!Tuntuu ettei siihen koskaan kyllästy eikä sitä saa ikinä tarpeekseen!Vaimokin on mun kanssa täysin samaa mieltä ja kyllähän me sitten kimpassa nautiskellaan koko rahan edestä.Joskus tulee jopa liikaakin touhuttua sen kimpussa mutta on se sen arvoista.Uudet perunat on kyllä sellainen makunautinto että mielellään vaikka pulittaisi siitä taivasosuutensa!
Mieletön himo!
50
498
Vastaukset
- Sipulisörsseli
Olen himossani melkein samallainen, mutta ostan vaan uudet perunat. Kuoritaan uudet perunat, suolaa runsaasti, sipulia runsaasti, voita runsaasti, kaadetaan punaista maitoa näiden kaikkien päälle, sekoitetaan kunnolla ja syödään ruisleivän kanssa. Syödään heti ettei ruoka jäähdy.
- Luotain-56
Hienoa että en ole yksin tämän sairauteni kanssa...
- ¤¤¤¤¤
HÖH, minä ku luulin jo muuta !
- Luotain-56
tulla ensimmäisenä mieleen?Tämä on siisti ja siveä keskustelupalsta josta kaikki kaksimielisyydet karsitaan oitis pois.
- pottu,nokka
enää keitellä uusia pottuja, kun ei itse perunaa viljellä. Sen aikaiset kyllä olivat ihan ihania.
Kaupan rehupottuja ei syö Erkkikään, edes kilon voipaketin kanssa.- Luotain-56
potaatteja syö edes villiminkit.Mutta aina sitä onnistuu jostain saamaan ihan hyvän makuisiakin perunoita.
- pottu,nokka
Luotain-56 kirjoitti:
potaatteja syö edes villiminkit.Mutta aina sitä onnistuu jostain saamaan ihan hyvän makuisiakin perunoita.
muistin juuri, että joka kesä ystävä antaa siirtolapuutarhapalstaltaan järkyttävän hyviä perunoita ainakin kerraksi keittää. Niitä tuskin raskiikaan nielaista.
- Luotain-56
pottu,nokka kirjoitti:
muistin juuri, että joka kesä ystävä antaa siirtolapuutarhapalstaltaan järkyttävän hyviä perunoita ainakin kerraksi keittää. Niitä tuskin raskiikaan nielaista.
ystävät tunnetaan.Se on aitoa välittämistä!
- ...
Ois halpa eväs kun en usko koko taivasosuuteen. Mutta tottahan se, että uudet potut on hyviä. Tai ois. Pariinkymmeneen vuoteen saanut kunnollisia sellaisia. En tosin muutenkaan syö pottuja jiiri koskaan. Potut on pahoja, tosin melkein ilmaisia.
Kun uusipottu on uusi, kun se on sellainen, ehkä sormenpään kokoinen ja sen kiikuttaa pellosta vesipesun jälkeen suoraan kiehuvaan veteen ja syö heti. Kaupoissa sellaista pottua ei myydä.
Tää on tavallaan surkuhupaisaa. Kun kotona loppui maanviljelys, mulla loppui potunsyönti. Makaroonia ja kepappia :DD Ja etenkin, kun mulla mökillä kaikki napurit kasvattaa pottua. Vissiin viiskyt hehtaaria pottupeltoa tontin rajan vieressä. Mutta kun en oo niitten kans oikein väleissä:DD Siis kaikkien.
Kerran tosin istutin täällä tsadissa kaks pottua kukkapenkkiin, net kun oli itäneet jääkaapissa. Hirvee satovahinko, toinen iti ja toinen mätäni maahan. Satovahinko siis 50 prossaa. Mutta sillekin se ja sama, net potut, mitä kasvoi, oli karmean makuisia. Tiedä mitä Olkiluodon ydinvoimalan ja jonkin sahan purkumaita täälläkin on rakennusmaana...
Mutta hupaissaa. Olin tossa yks päivä miettinyt, siis ennen sun aloitusta. Että ostan pöndeltä naapurilta jotain kymmenen metrin pätkän pottupenkkiä. Aattelin maksaa jonkun kympin. Se kun viljelee sitä ammatikseen, on koneet ja hallit ja trukit ja fosforit viimosen päälle. Mutta siis sellasella diilillä, että sillä kun on sitä pottupeltoa, mä ostan potut maasta. Sais perkele vielä kerran eläissään oikeeta uuttapottua maistaa.
Sillipurkki on ostettuna jo :DDD
=DW=- Luotain-56
on pakastus.Kun kesällä kiehauttaa uudet perunat ja laittaa ne pakastimeen niin on metkaa Jouluaattona syödä niitä.
- ...
Luotain-56 kirjoitti:
on pakastus.Kun kesällä kiehauttaa uudet perunat ja laittaa ne pakastimeen niin on metkaa Jouluaattona syödä niitä.
Tehtiin useastikin ennen. Ongelmana oli kai se, että ei ollut mikrouunia silloin. Kun pottu on enimmäkseen vettä. Sen rakenne menee rikki pakastaessa. Ihan sekuntikellohommaa pottujen keittäminen pakastimeen. Pitäs olla sopivasti aldente. Siis melkein kypsä, että solukko on vähän rikki, mutta pysyy kasassa. Ja se pakastimesta keitteleminen ei tahdo liedellä vedessä onnistua mitenkään. Tahtoo tulla muussia... Maku sinällään ei pakastamisesta mun muistin mukaan aivan älyttömästi mene pilalle, ei vastaa pellosta otettua, mutta parempaa kuin kuopasta haetut.
Sopivasti sattu aasinsillaksi, tai jotain. Meinaan vaan, puikulapotunkeittäminen on taitolaji. Bet pitää nopeesti kiehauttaa ja sitten kaataa vesi pois ja antaa kypsyä ikäänkuin itsekseen kypsiksi. Muuten tulee muussia taas. Ei sen puoleen, puikulasta saa mun mielestä kyllä paraan muussin.
Ja edelleen. Siis vaikka en todellakaan syö paljon pottua, tuskin edes joka viikko. Niinno, lauantaimakkarassakin siis on pottua... Mutta mä kun kuitenkin kokkailen paljon, tai siis aina. Ja tullut kehiteltyä kaikenlaisia omia virityksiä. Siis net legendaariset uunipotut saa mun mielestä mukavimmin. Kun ekaks pistelee Rosamundaan hammastikuilla reikiä. Sitten pienellä teholla kypsentää niitä mikrossa. Sitten halkaisee, laittaa suolaa ja mitä juustoa nyt laittaakin. Ja se folioon ja kuumaan grilliin, että kuori tulee rapeeksi ja täytteet kuumenee. Eikä foliota tarvittas kuin siks, että se on siistinpää. Avotulella kypsentäessä saa sitten sen savuarominkin mukaan.
Harmi, ei rivitalossa voi nuotiota laittaa pihalle, mökillä voi sentään käryyttää miten haluaa :DD
=DW= - Luotain-56
... kirjoitti:
Tehtiin useastikin ennen. Ongelmana oli kai se, että ei ollut mikrouunia silloin. Kun pottu on enimmäkseen vettä. Sen rakenne menee rikki pakastaessa. Ihan sekuntikellohommaa pottujen keittäminen pakastimeen. Pitäs olla sopivasti aldente. Siis melkein kypsä, että solukko on vähän rikki, mutta pysyy kasassa. Ja se pakastimesta keitteleminen ei tahdo liedellä vedessä onnistua mitenkään. Tahtoo tulla muussia... Maku sinällään ei pakastamisesta mun muistin mukaan aivan älyttömästi mene pilalle, ei vastaa pellosta otettua, mutta parempaa kuin kuopasta haetut.
Sopivasti sattu aasinsillaksi, tai jotain. Meinaan vaan, puikulapotunkeittäminen on taitolaji. Bet pitää nopeesti kiehauttaa ja sitten kaataa vesi pois ja antaa kypsyä ikäänkuin itsekseen kypsiksi. Muuten tulee muussia taas. Ei sen puoleen, puikulasta saa mun mielestä kyllä paraan muussin.
Ja edelleen. Siis vaikka en todellakaan syö paljon pottua, tuskin edes joka viikko. Niinno, lauantaimakkarassakin siis on pottua... Mutta mä kun kuitenkin kokkailen paljon, tai siis aina. Ja tullut kehiteltyä kaikenlaisia omia virityksiä. Siis net legendaariset uunipotut saa mun mielestä mukavimmin. Kun ekaks pistelee Rosamundaan hammastikuilla reikiä. Sitten pienellä teholla kypsentää niitä mikrossa. Sitten halkaisee, laittaa suolaa ja mitä juustoa nyt laittaakin. Ja se folioon ja kuumaan grilliin, että kuori tulee rapeeksi ja täytteet kuumenee. Eikä foliota tarvittas kuin siks, että se on siistinpää. Avotulella kypsentäessä saa sitten sen savuarominkin mukaan.
Harmi, ei rivitalossa voi nuotiota laittaa pihalle, mökillä voi sentään käryyttää miten haluaa :DD
=DW=vuotena pakasteperunoista nauttinut keskellä talvea ja kyllähän niitä nälkäänsä syö.
Vieläkö ehtis kalja käymään wapuks, jos heti panis?
- Anjaniina evk
niin, eihän se koskaan pysynyt olekaan, aina on alasmennyt.Eli käynyt vaan...
Tuohon pano-osioon, en siveänä ihmisenä kykene kommentoimaan, varsinkaan ...että jos heti panis... - ...
Osta turpohiivaa, kalja valmista parissa päivässä. Noh, mausta ei kannata puhua tässä yhteydessä :DD
=DW= - Luotain-56
perunat on tosi paha yhdistelmä.Tai miten sen sitten ottaa...sen perunan...
- anjaniina evk
Luotain-56 kirjoitti:
perunat on tosi paha yhdistelmä.Tai miten sen sitten ottaa...sen perunan...
sen panee...siis potun?
oho.... - Luotain-56
anjaniina evk kirjoitti:
sen panee...siis potun?
oho....mikähän mahtoi olla sun alkuperäinen ajatus?
- Anjis evk
Luotain-56 kirjoitti:
mikähän mahtoi olla sun alkuperäinen ajatus?
halua tietää...?
;) - Luotain-56
Anjis evk kirjoitti:
halua tietää...?
;)mullahan on muutenkin liian vilkas tämä mielikuvitus.Ei parane yllyttää!
- Tilli...
ja mätisilakka !
- Luotain-56
Mitähän jos yritettäisiin vaan pysytellä tällä ruokapuolella!
- :))
uusiin perunoihin, tilliä. Mätiä silakoita en syö.
- Anjis evk
:)) kirjoitti:
uusiin perunoihin, tilliä. Mätiä silakoita en syö.
mäti on nam...
- Luotain-56
Anjis evk kirjoitti:
mäti on nam...
säynävän keuhkorakkulat ne vasta hyviä ovat.Ja kyytipojaksi kokkelipiimää...
- Anjis evk
Luotain-56 kirjoitti:
säynävän keuhkorakkulat ne vasta hyviä ovat.Ja kyytipojaksi kokkelipiimää...
pidän enemmän graavatuista keuhkoräkkylöistä.
Eritttttäin harvinaisia! - Luotain-56
Anjis evk kirjoitti:
pidän enemmän graavatuista keuhkoräkkylöistä.
Eritttttäin harvinaisia!Täytyykin heti kipaista takaisin kauppaan jos vaikka sieltä niitä löytyisi.Onneksi meillä on lähikauppa vain 5 kilometrin päässä.
- kaunotar66
Vaikka mitä mieleen?.....Mutta eilen oli lämmin keli .Mikä makunautinto oli Jäätelö
- Luotain-56
seksihulluja sekä sukupuolikaterpillareita nyt palstalla liikkuu?Kertokaa heti kaikki likaiset yksityiskohdat...
- kaunotar66
Luotain-56 kirjoitti:
seksihulluja sekä sukupuolikaterpillareita nyt palstalla liikkuu?Kertokaa heti kaikki likaiset yksityiskohdat...
Mieleen,lämmin aurinko kutitti niin mukavasti eilen,mutta ei mitään irstaita yksityiskohtia...
Tsau.... - Luotain-56
kaunotar66 kirjoitti:
Mieleen,lämmin aurinko kutitti niin mukavasti eilen,mutta ei mitään irstaita yksityiskohtia...
Tsau....mielikuvitus että saa seksiä irti multaisista perunanmukuloista!Mutta tietysti toisaalta:Naapurin perunavako ja kuokan rivakka heiluttelu antaa kyllä esimakua elävästä elämästä.Tai jotain...
- Anjaniina evk
Luotain-56 kirjoitti:
yhtä pottua kohti tarvitaan kapallinen multaa ja kanankaaaakkaa, jotta se kasvaa kunnolla.
Oliko tarpeeks likaista?
vai lisätäänkö vielä 5 litraa vettä? - Anjaniina evk
Luotain-56 kirjoitti:
mielikuvitus että saa seksiä irti multaisista perunanmukuloista!Mutta tietysti toisaalta:Naapurin perunavako ja kuokan rivakka heiluttelu antaa kyllä esimakua elävästä elämästä.Tai jotain...
...älä unohda Jussia..
- Luotain-56
Anjaniina evk kirjoitti:
...älä unohda Jussia..
Jussia tähän hommaan!Jätetään se vaan rauhassa sitä suota kuokkimaan.
- Luotain-56
Anjaniina evk kirjoitti:
yhtä pottua kohti tarvitaan kapallinen multaa ja kanankaaaakkaa, jotta se kasvaa kunnolla.
Oliko tarpeeks likaista?
vai lisätäänkö vielä 5 litraa vettä?tekstiä kyllä.Mutta mielikuvia herättävää!
- Anjis evk
Luotain-56 kirjoitti:
tekstiä kyllä.Mutta mielikuvia herättävää!
mutapainikin....
Ainakin minussa se herättää oitis ajatuksen, että tuolla en haluais olla???? - Luotain-56
Anjis evk kirjoitti:
mutapainikin....
Ainakin minussa se herättää oitis ajatuksen, että tuolla en haluais olla????kaunista katseltavaa.Ainakin jos sen vaihtoehtona on Kansainväliset Peräpukamanvenytyskilpailut.
uusia perunoita, mutta syön niitä muutaman, kun kohdalle sattuvat otolliseen aikaan, ylkeensä
ruoka-aikaan.
En erikoisemmin pidä perunoista, joskus Timppaa ja Siikliä tulee vähän maistettua ja on Rosamundakin hyvän makuista. Nicola, Bintje ja Amatzon taas, niistä en tykkää ollenkaan.- ...
samoilla linjoilla. Potut tahtoo olla pahan makuisia. Syy enenpi viljelyn, kaupan, logistiikan jne kuin itse potun. Mutta on pottulajikkeitten maussa eroja, totta. Mä oon puritanisti, keitinpottu pitää olla Pitoa ja muussiin puikulaa. No puikula siis muutenkin erinomainen lajike, pplaah, taisin ylempänä keuhkota jo asiasta.
Bataatti!. Kun en syö juurikaan pottuja, on noita muitakin juureksia. Mä oon tykästynyt bataattiin. Sama koostumus kuin potussa, sopii moneen ruokaan. Mutta maku hauskempi. Aavistuksen makeempi, ei kuitenkaan niin makee kuin nauris. Mutta siitä mä tykkään. Tietenkin bataattikilon hinnalla saa laarillisen tarjouspottua, mutta ruoka on kuitenkin suomessa niin halpaa, että se ja sama, maksaako yks juurespala lautasella viis tai kolkyt senttiä.
oon koittanut selvittää, miten bataatti kasvais suomessa. Heikolta näyttää. Mutta mulla on kiintoisa rikkakasvi tsadissa. Siitä ei yksinkertaisesti pääse eroon. Maa-artisokka. Ja se on myös maukas ja hieno juures. AInoo vika on tää maaperä, ei oikein mitään viitsi syödä, mikä tässä kaatopaikassa maasta kasvaa. Koitin istuttaa mökille maa-artisokkaa. Liian pohjoisessa, kasvukausi ei riitä. Sääli, siitä hyvä kasvi ois, että sille ei tarvi tehdä kerrassaan mitään. Muuta kuin siivota net viismetriset korsirungot näköhaitasta pois jonnekin. Mutta se siis elää maassa, ei tarvi mitään huolehtimista. Ja lisääntyy kuin paju, ihan haitalle asiti.
Ai niin, maa-artisokka hauska koristekasvi. Viismetriseen korsirunkoon tulee oikeen kauniita, vähän päivänkakkaran mallisia keltaisia kukkia. Jotain kymmensenttisiä. AIka hupainen näky, tukkipuussa pienenpieniä kukkiakin. Ja kun se syötävä osa kasvaa siellä maan alla :DDD
=DW= ... kirjoitti:
samoilla linjoilla. Potut tahtoo olla pahan makuisia. Syy enenpi viljelyn, kaupan, logistiikan jne kuin itse potun. Mutta on pottulajikkeitten maussa eroja, totta. Mä oon puritanisti, keitinpottu pitää olla Pitoa ja muussiin puikulaa. No puikula siis muutenkin erinomainen lajike, pplaah, taisin ylempänä keuhkota jo asiasta.
Bataatti!. Kun en syö juurikaan pottuja, on noita muitakin juureksia. Mä oon tykästynyt bataattiin. Sama koostumus kuin potussa, sopii moneen ruokaan. Mutta maku hauskempi. Aavistuksen makeempi, ei kuitenkaan niin makee kuin nauris. Mutta siitä mä tykkään. Tietenkin bataattikilon hinnalla saa laarillisen tarjouspottua, mutta ruoka on kuitenkin suomessa niin halpaa, että se ja sama, maksaako yks juurespala lautasella viis tai kolkyt senttiä.
oon koittanut selvittää, miten bataatti kasvais suomessa. Heikolta näyttää. Mutta mulla on kiintoisa rikkakasvi tsadissa. Siitä ei yksinkertaisesti pääse eroon. Maa-artisokka. Ja se on myös maukas ja hieno juures. AInoo vika on tää maaperä, ei oikein mitään viitsi syödä, mikä tässä kaatopaikassa maasta kasvaa. Koitin istuttaa mökille maa-artisokkaa. Liian pohjoisessa, kasvukausi ei riitä. Sääli, siitä hyvä kasvi ois, että sille ei tarvi tehdä kerrassaan mitään. Muuta kuin siivota net viismetriset korsirungot näköhaitasta pois jonnekin. Mutta se siis elää maassa, ei tarvi mitään huolehtimista. Ja lisääntyy kuin paju, ihan haitalle asiti.
Ai niin, maa-artisokka hauska koristekasvi. Viismetriseen korsirunkoon tulee oikeen kauniita, vähän päivänkakkaran mallisia keltaisia kukkia. Jotain kymmensenttisiä. AIka hupainen näky, tukkipuussa pienenpieniä kukkiakin. Ja kun se syötävä osa kasvaa siellä maan alla :DDD
=DW=ollaan kokeiltu kasvattaa, mutta jostain syystä ei oikein hyvin onnistunut, missä lienee ollut vikaa,
maassa vai muussa.
Pitohan on vanha perunalajike, ilmeisesti hyvä, koska ei ole kadonnut valikoimista, lapsuudessa varmaan
sitä kasvatettiin omalla pellolla.
Bataatti on hyvää ja tosiaan, mieluummin sitä syö vähemmän hyvää kallista, kuin paljon huonoa halpaa.
Hauska näky varmaankin tuo maa-artisokka, pitääkin kokeilla kasvattamista, mutta viisi metriä, eihän se meille mahdu.
- Heikunkeikku
Jepulis, on se jodlauksen arvoista, kun saa kunnon uusia perunoita. Semmosia, jotka on just maasta nostettu.
Kuoret lähtee melkein puhaltamalla. Semmoset uudet perunat, jotka ovat mojuneet ties kuinka kauan kaupassa, eivät ole suupielistä noroina tippuvan kuolavanan arvoisia. Suorastaan hävettää niiden perunaraukkojen puolesta, jotka mukamas yrittävät näytellä juuri nostetuilta. Heissä on aistittavissa jonkinasteinen apaattisuus tai epäterhakkuus.
Odotan malttamattomasti ja suurella innolla uusien perunoitten saapumista.
Äänihuuleni on avattu jodlausta silmälläpitäen.- simalasillinen
miksi kaupan valtavat uudisperunaraukat ovat niin kovin vetisiä ja kalvakoita sisältä. Nehän ovat häveten itkeneet, ja surreeet sitä, miksi heitä yleensäkään kaupataan ostajapoloille.
Uusi ihana peruna on kuin kananmunankeltuainen, pieni, pyöreä ja keltainen.
Kyllä niitä syö vaikka jodlaten niiden kunniaksi. - Luotain-56
Nyt iski mieletön nälkä päällensä!Pakko hiiviskellä kaupungin suuntaan tutkimaan olemattomia leipä ja makkarahyllyjä.
- Heikunkeikku
simalasillinen kirjoitti:
miksi kaupan valtavat uudisperunaraukat ovat niin kovin vetisiä ja kalvakoita sisältä. Nehän ovat häveten itkeneet, ja surreeet sitä, miksi heitä yleensäkään kaupataan ostajapoloille.
Uusi ihana peruna on kuin kananmunankeltuainen, pieni, pyöreä ja keltainen.
Kyllä niitä syö vaikka jodlaten niiden kunniaksi.Niin, hyvän vertauksen pläiskäsit, uusi suloisen ihanainen pikku perunavauva, Hän on kuin kananmunankeltuainen.
Pieniä, pyöreitä ja lämpimän keltaisia palleroita on mukava laittaa lautaselle. Voi silmillään ihastella näitä juuri maasta nostettuja ja lämmöllä kiehutettuja perunoita. Samaa sävyä oleva Voiklöntti asetetaan pyöryläisten päälle ja siinä vaiheessa jo suu ammottaa iloisena tietäväisyytenä, että kohta saa näitä pikku keltuaisia pistää naamaansa.
ole, mut kyllähän sitä on innoissaan, kun niitä kauppaan ilmestyy, hyviä ovat.:)) Sellaisenki ihmeen olen tässä joutunut kokemaan, ettei ne kaikille maistu, meinaan nuorin tytär, ei haluu syödä jostain kumman syystä uusiaperunoita, pienenä kyl on hällekki ne maistunu):
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_252628Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1162516Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup262224Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.581973Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua301783Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3201323- 601073
- 2591039
- 551003
- 146933