APUA NOPEASTI!!!!!

Apuaaa!!GG

Huomasin että akvaariossani leväbarbi ui melkein selällään ja silmät hieman samenivat ja ui hädissään akvaarionlaseihin päin.. juovaokamonnikin tuli pinnan läheisyyteen ja seisoi melkein pyrstöllään ta kaatui sillätavoin.. Mittasin akvaarioni arvot ph kohdalla väri oli keltainen, vaikka sen olisi pitänyt olla varmaan lähempänä oranssia.. Nitraten kohdalla oli melkein violetti väri!!! Apua mitä teen?? Vaihdan nyt akvaariosta reilusti yl puolet vedestä ja laitan vedenparrannus ainetta.. pien akvaani hieman hämärämmässä valaistuksessa.. kannattaako ruokkia kaloja??

20

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikaista apua tarvit

      Eikö kukaan osaa auttaa?? Pitääkö mun lopettaa kalat vai onko vielä joku keino saada fisut pelastetuksi?? :(( Juovaokamonnikn ui selällään vähänvälia samoin se leväbarbi.. Johtuukohan tämä sittenkään siitä nitraatista vai onko kaloilla jotakin uimarakko-ongelmia??

    • mrs Missukka

      Tetran testeissä nitraattiarvot menee keltaisesta punaiseen. Tarkoittaako violetti 50 tai 100 mg/l? Vedenvaihdolla saat liiat nitraatit pois eli jos tuo violetti on myrkytystila, niin huomenna uusi vedenvaihto puolet vedestä ja vaikka sitä seuraavana päivänä uusi testaus. Testerisi ohjeet tallella?Vedenparannusaineita en käytä itse, joten niitä en suosittele. Hämärä valaistus ok, parempi suoja kaloille. Tosin haittaa kasvien yhteyttämistä. Päivän parin ruokatauko voi olla paikallaan. Juovaokamonnista ei ole kokemusta, leväbarbista on. Ei muistaakseni uinut selällään mulla. Suodatin putsattu milloin?

      • pikaista apua tarvit

        Ohjeet on tallella.. En tiedä mitä violetti tarkottaa kun ohjeissa ei lue kun englanniksi ja suomeksi vain tiivistettynä. Suodattimen putsasin viikonloppuna, puhaltaa nyt kovasti ja kuplia tulee paljon. Toinen suodatin ei puhalla kuplia, mutta kerää likaa vedestä. Kiitos paljon sinulle vastauksista!


      • Ms.x

        VEDENPARANNUSAINE on erittäin suositeltavaa joissain paikkakunnilla. Esimerkiksi täällä Turussa vesijohtovesi sisältää kaloille haitallisia aineita, jotka saadaan vedenparannusaineella neutraloitua. Kaikki kyseiset aineet eivät kyl tehoa, joten suosittelen esim. Tetran Agua Safea, jossa nykyisin paranneltu koostumus, sekä Easy Lifea.


    • Ms.x

      Nyt ihan rauhallisesti siellä. Koitetaan avittaa.

      Elikkä kerrotko akvaariosi hoitotoimista nämä :
      Kuinka usein vaihdat vettä ja paljonko kerrallaan ?
      Minkä kokoinen akvaario ?
      Mitä kaloja eli määrät ja lajit ?
      Lämpötila ?
      Onko kasveja, aitoja siis eikä muovisia ?
      Mikä suodatin merkki ? Kuinka usein sen putsaat ?
      Kuinka usein ja millä ruokit kalojasi ?
      Ja tärkeää tämäkin : kuinka kauan akvaariosi on ollut toiminnassa ?

      Näihin kun vastailet, on helpompi auttaa ongelmassa.
      Jokatapauksessa näyttää siltä, että siellä on nitriittimyrkytys. Nitraattia ei saa olla kypsässä käytössä olevassa akvaariossa ollenkaan.
      Silloin kun nitriittiarvot on pompanneet pilviin, on altaassa todennäköisesti myös nitraattia, koska ne akvaariosi tasapainoa pitävät typpibakteerit ei ole kyenneet hoitelemaan koko hommaa loppuun asti liian kuormittuneen veden vuoksi.
      Kuten sua jo täällä neuvottiin, vaihda nyt vettä reilusti. Vajaa puolet kerrallaan. Parin päivän ajan. Sitten mittailet taas lukemat. Kerrotko myös mikä paikkakuntasi vesilaitos on, niin vois sen vedenparannusaineen tarpeenkin tsekata ? Laita nyt kumminkin sitä vedenparannusainetta kun sulla sellaista on.

      • Ms.x

        Voisit vielä tarkistaa senkin, onko pohja ok vai tukossa/pilaantunut? Eli kun koukit sitä jollain niin tuleeko hajuja tai kuplia ? Lappoatko pohjan kuinka ja onko se soraa vai hienoa hiekkaa ?


      • pikaista apua tarvit
        Ms.x kirjoitti:

        Voisit vielä tarkistaa senkin, onko pohja ok vai tukossa/pilaantunut? Eli kun koukit sitä jollain niin tuleeko hajuja tai kuplia ? Lappoatko pohjan kuinka ja onko se soraa vai hienoa hiekkaa ?

        Noh.. nyt oon kyllä kamalan surullinen kun melkein kaikki kalat oli tänään kuollu :( Juovaokamonni oli kuollu kantonsa alle, seeprakirjoahven kuoli, leväbarbi, monniset, partamonnit kaikki! Kuusi kalaa jäi henkkin n. 30 kalasta :( Laitoin kalat muovisankkoon ja ovat nyt aika paniikissa. Toivottavasti selviävät.
        Akaariosta vaihdan vettä n. puolet kerran 2 viikossa, joskus useammin. Akvaario on 364 litrainen. Akvaariossa oli yksi 22cm juovaokamonni ( oikein symppis ), albiino- ja sihtimonnisia, pari leväbarbia, 2 partamonnia, iso seeprakirjoahven uros, banjomonni, 4 haarniskamonnia. Henkiin jäi 2 sateenkaarikirjoahventa, 2 haarniskamonnia ja 2 albiinomonnista. Lämpötila akvaariossa on 22 C. Paljon asveja oli kun tilasin niitä harrastakilta parin menneen viikon aikana. 2 suodatinta, joku eheim, joka puhaltaa ja suodattaa tosi tehokkaasti ja toinen suodatta, mutta ei tee kuplia. Suodattimet putsaan n. kerran viikossa. Ruokin kaloja vaihtelevasti, yleensä aamulla, päivällä ja illalla ruokakaupan akvaariokalojen ruoilla ( hiutaleilla ja monnitableteilla). Akvaario on ollut toiminnassa n. 2 vuotta. Ja pohja on soraa ja putsaan sen akvaariokaupan lappoletkulla. Sieltä ei tule kuplia eikä hajuja.
        Voiko mitenkään olla mahdollista, että akvaariokasveissa, joita tilasin yksityisiltä, on tullut jotakin myrkkyä tms. sellaista, kun kaloille tuli oireita ekan kerran vasta eilen ja tänään kuolivat?


      • alottaja
        pikaista apua tarvit kirjoitti:

        Noh.. nyt oon kyllä kamalan surullinen kun melkein kaikki kalat oli tänään kuollu :( Juovaokamonni oli kuollu kantonsa alle, seeprakirjoahven kuoli, leväbarbi, monniset, partamonnit kaikki! Kuusi kalaa jäi henkkin n. 30 kalasta :( Laitoin kalat muovisankkoon ja ovat nyt aika paniikissa. Toivottavasti selviävät.
        Akaariosta vaihdan vettä n. puolet kerran 2 viikossa, joskus useammin. Akvaario on 364 litrainen. Akvaariossa oli yksi 22cm juovaokamonni ( oikein symppis ), albiino- ja sihtimonnisia, pari leväbarbia, 2 partamonnia, iso seeprakirjoahven uros, banjomonni, 4 haarniskamonnia. Henkiin jäi 2 sateenkaarikirjoahventa, 2 haarniskamonnia ja 2 albiinomonnista. Lämpötila akvaariossa on 22 C. Paljon asveja oli kun tilasin niitä harrastakilta parin menneen viikon aikana. 2 suodatinta, joku eheim, joka puhaltaa ja suodattaa tosi tehokkaasti ja toinen suodatta, mutta ei tee kuplia. Suodattimet putsaan n. kerran viikossa. Ruokin kaloja vaihtelevasti, yleensä aamulla, päivällä ja illalla ruokakaupan akvaariokalojen ruoilla ( hiutaleilla ja monnitableteilla). Akvaario on ollut toiminnassa n. 2 vuotta. Ja pohja on soraa ja putsaan sen akvaariokaupan lappoletkulla. Sieltä ei tule kuplia eikä hajuja.
        Voiko mitenkään olla mahdollista, että akvaariokasveissa, joita tilasin yksityisiltä, on tullut jotakin myrkkyä tms. sellaista, kun kaloille tuli oireita ekan kerran vasta eilen ja tänään kuolivat?

        Mitenkäs nyt pitäs tehdä, kun akvaario ihan tyhjänä kaloista ja kierteisetkin kuollut sinne pohjalle. Otanko kaikki vedet pois ja putsaan akvaarion huolella vaikka pesuaineilla?? Pitääkö sora keittää, että bakteerit ja nitriitti ja nitraatti kuolevat?


      • Tulipyrstö0

        Nitraattia ei saa olla kypsässä käytössä olevassa akvaariossa ollenkaan. Ms.x miten perustelet kirjoituksesi? Kasvit kuolee pian jos akvaariossa ei ole nitraattia.

        Toinen kirjoituksesi kertoo, että Turun vedessä on kaloille haitallisia aineita. Asun itse Turussa enkä käytä vedenparannusainetta, olis hyvä tietää mitä ainetta lähden poistamaan. Olen netistä Turun vesilaitoksen sivuilta tutkinut listaa jossa kerrotaan mitä vedessä on, voisitko kertoa mikä niistä on kaloille haitallista?


      • Tulipyrstö0
        pikaista apua tarvit kirjoitti:

        Noh.. nyt oon kyllä kamalan surullinen kun melkein kaikki kalat oli tänään kuollu :( Juovaokamonni oli kuollu kantonsa alle, seeprakirjoahven kuoli, leväbarbi, monniset, partamonnit kaikki! Kuusi kalaa jäi henkkin n. 30 kalasta :( Laitoin kalat muovisankkoon ja ovat nyt aika paniikissa. Toivottavasti selviävät.
        Akaariosta vaihdan vettä n. puolet kerran 2 viikossa, joskus useammin. Akvaario on 364 litrainen. Akvaariossa oli yksi 22cm juovaokamonni ( oikein symppis ), albiino- ja sihtimonnisia, pari leväbarbia, 2 partamonnia, iso seeprakirjoahven uros, banjomonni, 4 haarniskamonnia. Henkiin jäi 2 sateenkaarikirjoahventa, 2 haarniskamonnia ja 2 albiinomonnista. Lämpötila akvaariossa on 22 C. Paljon asveja oli kun tilasin niitä harrastakilta parin menneen viikon aikana. 2 suodatinta, joku eheim, joka puhaltaa ja suodattaa tosi tehokkaasti ja toinen suodatta, mutta ei tee kuplia. Suodattimet putsaan n. kerran viikossa. Ruokin kaloja vaihtelevasti, yleensä aamulla, päivällä ja illalla ruokakaupan akvaariokalojen ruoilla ( hiutaleilla ja monnitableteilla). Akvaario on ollut toiminnassa n. 2 vuotta. Ja pohja on soraa ja putsaan sen akvaariokaupan lappoletkulla. Sieltä ei tule kuplia eikä hajuja.
        Voiko mitenkään olla mahdollista, että akvaariokasveissa, joita tilasin yksityisiltä, on tullut jotakin myrkkyä tms. sellaista, kun kaloille tuli oireita ekan kerran vasta eilen ja tänään kuolivat?

        Onko toi lämpötila aamulla vai päivällä ja onko sulla lämmitintä?
        22 C astetta on lähes kaikille 2 - 4 astetta liian vähän, epäilen että alhaisella lämpötilalla on ollut vaikutusta kalakuolemiin. Nyt kannattais tehdä vesitestit, jos ei ole testereitä vie näyte akvaarioliikkeeseen. Siitä vois olla hyötyä kun suunnittelet akvaarionhoidon jatkamista.

        Onko muovisangossa lämmitintä ja mikä siellä on lämpötila?


      • alottaja
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Nitraattia ei saa olla kypsässä käytössä olevassa akvaariossa ollenkaan. Ms.x miten perustelet kirjoituksesi? Kasvit kuolee pian jos akvaariossa ei ole nitraattia.

        Toinen kirjoituksesi kertoo, että Turun vedessä on kaloille haitallisia aineita. Asun itse Turussa enkä käytä vedenparannusainetta, olis hyvä tietää mitä ainetta lähden poistamaan. Olen netistä Turun vesilaitoksen sivuilta tutkinut listaa jossa kerrotaan mitä vedessä on, voisitko kertoa mikä niistä on kaloille haitallista?

        Akvaariossa on tuo lämpötila päivällä. Lämmittimiä on minulla kaksi isompi ja pieni, eivät ole olleet akvaariossa nyt. Sangossa lämpötila myös 22 astetta. Auttaisiko asiaa yhtään, jos poistaisin akvaarion hiekasta puolet ja pesisin ja veisin lämpimään saunaan ne hiekat. Suodattimet putsaan myös. Vedet tyhjennän akvaariosta ja kasvit pesen samoin kivet ja kannot. Kun mittasin niitä vesiarvoja, nitriitti ja nitraatti olivat nyt poissa. Ihmettelen tätä suuresti. Sitten myös ph:n kohdalla väri oli keltainen.. vaikka sen olis varmaan pitäny olla lähempänä oranssia??? Onko mahollista, että kalat olisivat kuolleet liian alhaiseen ph:seen?


      • fish KING
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Nitraattia ei saa olla kypsässä käytössä olevassa akvaariossa ollenkaan. Ms.x miten perustelet kirjoituksesi? Kasvit kuolee pian jos akvaariossa ei ole nitraattia.

        Toinen kirjoituksesi kertoo, että Turun vedessä on kaloille haitallisia aineita. Asun itse Turussa enkä käytä vedenparannusainetta, olis hyvä tietää mitä ainetta lähden poistamaan. Olen netistä Turun vesilaitoksen sivuilta tutkinut listaa jossa kerrotaan mitä vedessä on, voisitko kertoa mikä niistä on kaloille haitallista?

        Kirjoitti tuossa koko ajan niriitistä, siitä varmaan kyse... paha moka yksi kirjain virje mutta tuosta ainakin itse ymmärsin että nitriitistä paasattiin jatkuvasti.


      • fish KING
        alottaja kirjoitti:

        Akvaariossa on tuo lämpötila päivällä. Lämmittimiä on minulla kaksi isompi ja pieni, eivät ole olleet akvaariossa nyt. Sangossa lämpötila myös 22 astetta. Auttaisiko asiaa yhtään, jos poistaisin akvaarion hiekasta puolet ja pesisin ja veisin lämpimään saunaan ne hiekat. Suodattimet putsaan myös. Vedet tyhjennän akvaariosta ja kasvit pesen samoin kivet ja kannot. Kun mittasin niitä vesiarvoja, nitriitti ja nitraatti olivat nyt poissa. Ihmettelen tätä suuresti. Sitten myös ph:n kohdalla väri oli keltainen.. vaikka sen olis varmaan pitäny olla lähempänä oranssia??? Onko mahollista, että kalat olisivat kuolleet liian alhaiseen ph:seen?

        Mä tekisin näin, kun kalatkin on nyt kuolleet;
        - en tekisi mitään
        - tippatestereillä tarkastelisin joka toinen päivä tuloksia
        - tavallaan kypsyttäisin akvaariota uudestaan.
        - vesi PITÄÄ olla nitriitti vapaata AINA, nitraattia saa ilmestyä veden vaihtojen välillä, 15-40mg/l pitoisuuksissa, virhemarginaali ääripäissä hyväksyttävissä ja vettä tulee vaihtaa niin paljon kerralla että tuollainen korkea nitraatti pitoisuus saadaan alle 15mg/l tasolle
        - hiekkaa en menisi nyt sekoittelemaan, sieltä saattaa tukkeutumisen tai yleisen typen kierron vuoksi päästä veteen kaloille haitallisia kemikaaleja, voit hankkia uusia kaloja kunhan tilanne tasaantuu normaalille tasolle;
        * lämpötila 25.. 27 paikkeilla, lämmitin täytyy olla päällä 24/7
        * kalasto valitaa vallitsevien vesi arvojen perusteella; pH7 . KH/GH 3-7 . NORMAALI TROPIIKIN KALASTO . jos vesi on kovempaa (mitä epäilen) kovan veden kaloja (miljoonakalat ym. hammaskarpit)
        * jos pH sekä KH/GH toista luokkaa, voisi suositella jopa malawi/tangajika kalastoa

        On erittäin mahdollista että kasvien mukana kulkee akvaarioon tauteja, siksi ne tulisikin AINA pestä/huuhdella kunnolla ennen istuttamista.

        Mikä se pH on nyt olllut tulkittuna numerona; alle 6 vai yli 8?

        Miksi puhdistat suodattimia viikoittain?
        - vain tarvittaessa !! kun vesi ei enää kierrä sen läpi kunnolla
        - sulla ei ole ulkosuodatinta biologisena suodattimena tuon kokoisessa akvaariossa, siksi nitraattia ja etenkin nitriittiäkin pääsee syntymään tuollaisella kansoituksella/alitehoiella suodatus setillä :(


      • Tulipyrstö0
        fish KING kirjoitti:

        Kirjoitti tuossa koko ajan niriitistä, siitä varmaan kyse... paha moka yksi kirjain virje mutta tuosta ainakin itse ymmärsin että nitriitistä paasattiin jatkuvasti.

        Näin ymmärsin itsekkin, mutta aloittelijoiden kannssa keskusteltaessa on syytä kärjistäen painottaa näiden sanojen tärkeää eroa akvaariomailmassa.


      • Ms.x
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Nitraattia ei saa olla kypsässä käytössä olevassa akvaariossa ollenkaan. Ms.x miten perustelet kirjoituksesi? Kasvit kuolee pian jos akvaariossa ei ole nitraattia.

        Toinen kirjoituksesi kertoo, että Turun vedessä on kaloille haitallisia aineita. Asun itse Turussa enkä käytä vedenparannusainetta, olis hyvä tietää mitä ainetta lähden poistamaan. Olen netistä Turun vesilaitoksen sivuilta tutkinut listaa jossa kerrotaan mitä vedessä on, voisitko kertoa mikä niistä on kaloille haitallista?

        HUPS ! SORRY
        SIIS kirjoitusvirhe, hyvä kun huomasit Tulipyrstö0 !

        ELI NITRIIIIIIIIITTIÄ EI SAA OLLA KYPSÄSSÄ AKVAARIOSSA OLLENKAAN. Kasvit käyttää nitraattia ravinteena ainakin jossain määrin. Liiallinen nitraattipitoisuuskin sitten taasen on haitaksi, joten tuo fishKINGin antama ohjeistus on sitä mitä mä kannatan. Kiitti kunkul.

        Mä olen kuullut näin, että Turun vedessä on ainakin kloramiinia. Ja haiseehan se varsinkin näin keväisin selvästi klooratulta. Ja maistuukin. Vissi ero jos maistaa ja haistaa Kaarinan vettä ja Turun vettä. Muut akvaarioharrastajat ovat myös mut siitä vakuuttaneet, myös akvaariokauppiaat tietoisia asiasta.


      • Tulipyrstö0
        Ms.x kirjoitti:

        HUPS ! SORRY
        SIIS kirjoitusvirhe, hyvä kun huomasit Tulipyrstö0 !

        ELI NITRIIIIIIIIITTIÄ EI SAA OLLA KYPSÄSSÄ AKVAARIOSSA OLLENKAAN. Kasvit käyttää nitraattia ravinteena ainakin jossain määrin. Liiallinen nitraattipitoisuuskin sitten taasen on haitaksi, joten tuo fishKINGin antama ohjeistus on sitä mitä mä kannatan. Kiitti kunkul.

        Mä olen kuullut näin, että Turun vedessä on ainakin kloramiinia. Ja haiseehan se varsinkin näin keväisin selvästi klooratulta. Ja maistuukin. Vissi ero jos maistaa ja haistaa Kaarinan vettä ja Turun vettä. Muut akvaarioharrastajat ovat myös mut siitä vakuuttaneet, myös akvaariokauppiaat tietoisia asiasta.

        http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/laakitys/aineet/kloramii.php#alku
        Tässä on tietoa kloramiinista, kyseistä ainetta ei vesilaitoksen mukaan käytetä Turun vedessä.
        Alla Turun vedessä esiintyvät aineet ja määrät.
        http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=11882&culture=fi-FI&contentlan=1

        Listalta en löytänyt kloramiinia.
        Tietosi on sitten varmaan parempaa "sisäpiiritietoa";)


      • Ms.x
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/laakitys/aineet/kloramii.php#alku
        Tässä on tietoa kloramiinista, kyseistä ainetta ei vesilaitoksen mukaan käytetä Turun vedessä.
        Alla Turun vedessä esiintyvät aineet ja määrät.
        http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=11882&culture=fi-FI&contentlan=1

        Listalta en löytänyt kloramiinia.
        Tietosi on sitten varmaan parempaa "sisäpiiritietoa";)

        Olishan se huippujuttu kun ei tarvis mitään aineita veteen lisätä. Kyllä mä oon miettinyt että onko ne aineetkaan mitään turvallisia. No, mun nenä sanoo että vesi on ajoittain todella kloorattua ja oletan että se ei ole kalojen limakalvojen mieleen. Täytyy selvittää asiaa...


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        Olishan se huippujuttu kun ei tarvis mitään aineita veteen lisätä. Kyllä mä oon miettinyt että onko ne aineetkaan mitään turvallisia. No, mun nenä sanoo että vesi on ajoittain todella kloorattua ja oletan että se ei ole kalojen limakalvojen mieleen. Täytyy selvittää asiaa...

        Jos nenään raana vesi haisee kloorilta selvästi, ei sellaista ole syytä suoraan akvaarioon annostella ilman veden parannus ainetta, noita litkuja käytetään euroopassa jatkuvasti sillä siellä veden laatu ei ole lähekään näin hyvä kuin meillä skandinaviassa, joskus jopa ihmiselle normaali olosuhteissa juomakelvotonta mutta se ei tarkoita sitä että se ei olisi kaloille sopivaa, ehkä parhaimmassa tapauksessa päinvastoin.

        Eikä noihin vesilaitoksen ilmoitettuihin pitoisuuksiin voi oikein jatkuvasti luottaa, ei ne niitä päivitä edes kuukauden välein, josko vuosi tasolla ehkä.
        Nyt kun näitä putkisto onnettomuuksia tapahtuu suomessa tämän tästä, kannattaa olla varovainen sen vaihtuvan veden laadun suhteen joka kerta kun ajan kohta on otollinen !! :/


      • Tulipyrstö0
        fish KING kirjoitti:

        Jos nenään raana vesi haisee kloorilta selvästi, ei sellaista ole syytä suoraan akvaarioon annostella ilman veden parannus ainetta, noita litkuja käytetään euroopassa jatkuvasti sillä siellä veden laatu ei ole lähekään näin hyvä kuin meillä skandinaviassa, joskus jopa ihmiselle normaali olosuhteissa juomakelvotonta mutta se ei tarkoita sitä että se ei olisi kaloille sopivaa, ehkä parhaimmassa tapauksessa päinvastoin.

        Eikä noihin vesilaitoksen ilmoitettuihin pitoisuuksiin voi oikein jatkuvasti luottaa, ei ne niitä päivitä edes kuukauden välein, josko vuosi tasolla ehkä.
        Nyt kun näitä putkisto onnettomuuksia tapahtuu suomessa tämän tästä, kannattaa olla varovainen sen vaihtuvan veden laadun suhteen joka kerta kun ajan kohta on otollinen !! :/

        Vesilaitos testaa veden laatua päivittäin keväällä ja syksyllä vieläkin useammin. Tämä tarkoittaa vain sitä, että vesilaitos puuttuu veden laatumuutoksiin vain silloin jos jokin terveydelle vaarallinen aine on kohonnut yli sallitun.
        Hajut ja väri pystyttäisiin poistamaan, mutta koska se ei sinällään ole myrkyllistä. Aineet millä ne poistettaisiin voivat olla kaloille myrkyllisempiä. Itse olen lumen sulaamisen aikaan keväällä ja syyssateiden aikaan harventanut ja vähentänyt vedenvaihtoja sekä puhdistanut suodattimet suodatustehon lisäämiseksi näinä aikoina.


      • alottaja
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Vesilaitos testaa veden laatua päivittäin keväällä ja syksyllä vieläkin useammin. Tämä tarkoittaa vain sitä, että vesilaitos puuttuu veden laatumuutoksiin vain silloin jos jokin terveydelle vaarallinen aine on kohonnut yli sallitun.
        Hajut ja väri pystyttäisiin poistamaan, mutta koska se ei sinällään ole myrkyllistä. Aineet millä ne poistettaisiin voivat olla kaloille myrkyllisempiä. Itse olen lumen sulaamisen aikaan keväällä ja syyssateiden aikaan harventanut ja vähentänyt vedenvaihtoja sekä puhdistanut suodattimet suodatustehon lisäämiseksi näinä aikoina.

        Nyt kaloista on hengissä 2 sateenkaarikirjoahventa, 2 albiinomonnista ja haarniskamonni. Kalat ovat nyt vielä sankossa. Akvaarion vesiarvot mittasin juuri äsken ja testissä värit kohdillaan muuten, paitsi, että ph hieman alhainen ja kovuus aika suuri. Luin netistä, että ph:ta voi nostaa lisäämällä akvaarioveteen ruokasoodaa 1tl/100 l. Ostin myös kipsijauhetta. Nostaako kipsijauhe veden ph:ta vai nostaako pelkkää kovuutta? Kumpaa kannattaisi laittaa ja miten paljon?

        Ja voiko kipsijauhetta laittaa siniravuille ja miekkapyrtöille?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe