verta ulostaessa

sdfghhhh

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8995582

Olen siis tuon keskustelun aloittaja, kirjoitettu 12.4.2010.
Nyt viime viikonloppuna, eli muutama päivä sitten ilmestyi uusi oire.
Ja kun sitä ei ole ollut niin ei sellaista ole tutkimuksissakaan sitten tutkittu/kyselty???

Eli viikonloppuna ulostaessani ulosteen mukana tuli verta, ihan kirkasta verta.
Kummallista on, että on se ihan sama onko se kiinteää vai ripulia, ni sieltä tulee sitä verta.
En uskalla käydä vessassa koska ulostaminen sattuu, ja alavatsani on ollut todella herkkänä.
Ulostettuani vatsa on todella kipeä ja arka.

Pitää soittaa huomenna lääkäriin ja kysellä ja pyytää aikaa.
Mutta liittyykö tämä nyt siis edes siihen stressivatsaan?
Onko kenelläkään ollut tämän tapaista?
Haluaisin vähän jtn tietoa asiasta, huomenna soitan kyllä sinne lääkäriin ja kattoo mitä siellä
sanotaan.

6

688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peräpukama

Yleisin syy kirkkaaseen vereen on peräpukama.

• Apua sain

Hei

tuohon toiseen viestiketjuun liittyen:

Minä kärsin varmaankin samankaltaisesta oireyhtymästä. Tähystykset ja kaikki mahdolliset tutkimukset tehtiin, syytä ei löytynyt. Kivut olivat niin kovia, että hiki valui norona naamasta. Ainut mikä auttoi hetkeksi oli keskushermostoon vaikuttavat kovat kipulääkkeet. Tätä kesti siis liki kolme kuukautta.

Nyt sain mahan oireettomaksi ottamalla aamuisin reilun ruokalusikallisen pellavansiemenrouhetta JA vajaan ruokalusikallisen Psyllium -jauhetta. Tuota psylliumia ostan tavan ruokakaupasta, löytyy leivontatarvikehyllystä. Itse sotken ne maustamattomaan jogurttiin.

Ihme homma, mutta jos ottaa vain jompaakumpaa noista, niin oireet palaavat. Vaatii siis kumpaakin. Minä sain avun alle viikossa, toivottavasti auttaa Sinullakin.

• pulla.k

Hei!

Minulla oli samankaltainen ongelma ollessani saman ikäinen kuin sinä - eli vatsassani kiersi jatkuvasti, närästi ja oli vaikea työskennellä/opiskella, jos piti käydä vessassa tai vatsa äänteli koko ajan. Sain lääkkeitä närästykseen ja lopulta otettiin pari verikoetta gastroskopia. Käytin myös ihan turhaan kaikkia Gefilus-valmisteita. Omalta osalta selvisi puolen vuoden pahentuvien oireiden ja testauksien myötä, että olen verikokeiden mukaan keliaakikko. En tiedä kuinka piilevänä se voisi sinulla olla, ja onko keliakiaa testattu tapauksessasi? Joskus lääkärit pitävät sitä vanhojen ihmisten vaivana, joten ne kieltämättä olivat vähän yllättyneitä diagnoosista. Niin, ja ainakin on keliakiadiagnoosi takataskussa, jotta ei voida väittää psykosomaattisiksi oireiksi;) Itse voin oikeasti paremmin nyt, eli vatsani ei kierrä, minua ei närästä enkä sairastu heikon vastustuskyvyn takia joka kuukausi flunssaan.

Yleensä vatsavaivoihin suositellaan kuitua ja yletöntä leivän syömistä, mutta sinuna kokeilisin jättää leivän ja tavalliset viljat (ohra, ruis, vehnä) pois. Eli siirtymistä gluteenittomaan ruokavalioon. Voisit yhä syödä normaalisti riisiä, perunaa, maissia, tattaria ja kauraa sekä lihaa, kalaa ja maitoa. Ainoastaan esimerkiksi ruisleivästä ja vehnällä saostetusta kastikkeesta joutuisit luopumaan.

Ruokaloissa pystyy yleensä valitsemaan G-merkityn (eli gluteeniton) vaihtoehdon tai sitten voit ilmoittaa tarpeestasi, jolloin henkilökunta yleensä suostuu tekemään annoksia erikoistoiveista. Ainakin yliopistojen ruokaloissa on mahdollista vain valita ruokavaliolleen sopiva annos. Gluteenittoman ruokavalion kokeileminen on täysin vaaratonta - et menetä siinä mitään vitamiineja tai ravinteita. Ketään et ainakaan vaivaa, jos tuot työpaikalle tai kouluun omat evääsi.

Itse olen sitä mieltä oman puolueellisen kokemuksen perusteella, että monella vakavaoikeisella ns. stressivatsaajalla on ehkä keliakia.

Tietoa oireista ja ruokavaliosta:

http://www.keliakialiitto.fi/

Keskustelupalsta:

www.glu.fi

• llllllllll8
        pulla.k kirjoitti:

Hei!

Minulla oli samankaltainen ongelma ollessani saman ikäinen kuin sinä - eli vatsassani kiersi jatkuvasti, närästi ja oli vaikea työskennellä/opiskella, jos piti käydä vessassa tai vatsa äänteli koko ajan. Sain lääkkeitä närästykseen ja lopulta otettiin pari verikoetta gastroskopia. Käytin myös ihan turhaan kaikkia Gefilus-valmisteita. Omalta osalta selvisi puolen vuoden pahentuvien oireiden ja testauksien myötä, että olen verikokeiden mukaan keliaakikko. En tiedä kuinka piilevänä se voisi sinulla olla, ja onko keliakiaa testattu tapauksessasi? Joskus lääkärit pitävät sitä vanhojen ihmisten vaivana, joten ne kieltämättä olivat vähän yllättyneitä diagnoosista. Niin, ja ainakin on keliakiadiagnoosi takataskussa, jotta ei voida väittää psykosomaattisiksi oireiksi;) Itse voin oikeasti paremmin nyt, eli vatsani ei kierrä, minua ei närästä enkä sairastu heikon vastustuskyvyn takia joka kuukausi flunssaan.

Yleensä vatsavaivoihin suositellaan kuitua ja yletöntä leivän syömistä, mutta sinuna kokeilisin jättää leivän ja tavalliset viljat (ohra, ruis, vehnä) pois. Eli siirtymistä gluteenittomaan ruokavalioon. Voisit yhä syödä normaalisti riisiä, perunaa, maissia, tattaria ja kauraa sekä lihaa, kalaa ja maitoa. Ainoastaan esimerkiksi ruisleivästä ja vehnällä saostetusta kastikkeesta joutuisit luopumaan.

Ruokaloissa pystyy yleensä valitsemaan G-merkityn (eli gluteeniton) vaihtoehdon tai sitten voit ilmoittaa tarpeestasi, jolloin henkilökunta yleensä suostuu tekemään annoksia erikoistoiveista. Ainakin yliopistojen ruokaloissa on mahdollista vain valita ruokavaliolleen sopiva annos. Gluteenittoman ruokavalion kokeileminen on täysin vaaratonta - et menetä siinä mitään vitamiineja tai ravinteita. Ketään et ainakaan vaivaa, jos tuot työpaikalle tai kouluun omat evääsi.

Itse olen sitä mieltä oman puolueellisen kokemuksen perusteella, että monella vakavaoikeisella ns. stressivatsaajalla on ehkä keliakia.

Tietoa oireista ja ruokavaliosta:

http://www.keliakialiitto.fi/

Keskustelupalsta:

www.glu.fi

minulta jo tutkittiin.. aluksi näytti siltä että verestä löytyi jotain mikä piti vielä paremmin tutkia, että
        jos olisi joku keliakian pieni muoto ollut..
        mutta mitään ei löytynyt.
        Eli siis sitä minulla ei ainakaan (onneksi) ole.

• Anonyymi

Aihesta menään lääkäri.eikä tällä keskutelu aihe auta.

• Anonyymi

päätit kommentoisa 13 vuotta vanhaa aloitusta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe