Kohtalotovereita?

Neira

Aina näin juhlien aikaan huomaa, miten oma ystäväpiiri on kutistunut entisestään. Minulla on ollut jonkun verran pinnallisi kaverisuhteita, mutta ei yhtään ystävää moneen vuoteen. Nyt olen juuri pääsemässä ylioppilaaksi, ja näyttää siltä että lakkiaispäivänä ei ole ketään kenen kanssa mennä syömään ja juhlimaan. Harmittaa, että olen päästänyt sosiaalisen elämäni tähän pisteeseen, ja minua usein nolottaa sen köyhyys, joten joskus jopa sanon perheelleni tapaavani ystävän vaikka todellisuudessa olen yksin. Nuorempana en halunnut lähteä kaupungille juomaan silloisten ystävieni kanssa, omatuntoani alkoi kolkuttaa enkä osanut rentoutua muiden villiintyessä. Hiljalleen huomasin alkavani eristäytyä ryhmästä; muut juttelivat juhlistaan ja poikaystävistään, ja minä pysyttelin hiljaa. Se vaivaa minua edelleen: kavereiden kanssa en ole päässyt ns. syvemmälle ystävyyden tasolle koska, vaikka kuuntelen kyllä mieluusti heidän elämäntarinoitaan, tuntuu ettei minulla itsellä ole vastaavanlaisia, tuntuu että olen täysin tylsä, minulla ei edes ole mittän harrastuksia tai kiinostuksenkohteita joiden parista löytää "samanhenkisiä" ihmisiä...
Nyt pitäisi löytää jokin kiinnostava ala minne suuntautua (mikähän se olisi?!) ja toivon että löydän paikan elämässä jossa tunnen itseni kotoisaksi.
Jos joku jaksoi lukea tämän, kiitos, tämä oli kai jonkinlaista terapiaa itselleni...

114

12773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärrän hyvin tilanteesi, sillä itse olen kärsinyt ihan samasta ongelmasta jo yli kymmenen vuoden ajan. Mullakin tuo nuoruusikä oli hyvin tylsää aikaa, kun sain käydä yksin baareissa ja piti aina selitellä jotain tekosyitä sukulaisille, kun he olettivat mun elävän oikein onnellista ja ihanaa nuoruusaikaa. Itselläni ei ole ollut yhtään kavereita enää yläasteiän jälkeen, johtuen siitä, etten ole mistään onnistunut kavereita löytämään, vaikka ikää alkaa olla jo liki 30-vuotta.

      Kaikkein inhottavinta tässä yksinäisyydessä on se, kun sen myötä ei ole koskaan pystynyt elämään niin sanottua normaalia elämää. Varsinkin viime vuosina elämäni on ollut pelkkää työ-koti -akselia, eli mitään sosiaalista elämää ei siis ole ollut töiden ulkopuolella. Tilanteeni ei muuttunut yhtään mihinkään edes sen myötä, kun muutin aikoinaan Helsinkiin. Täälläkin kun on tullut käytyä vaan töissä ja oltua kotosalla. Baareissa käymisen jätin oikeastaan kokonaan pari vuotta sitten, kun siellä käyminen tuntui yksin niin tylsältä ja sai aina selitellä kaikille sitä, että miksi oli yksin liikkeellä. Tällä hetkellä jos käyn baareissa, niin käväsen vaan nopeasti tuopilla tai parilla alkuillasta ja lähden heti takaisin kotia. Nyt tuntuisi ihan oudolta lähteä johonkin illanviettoon ja baareja kiertelemään, kun ei ole tullut enää pariin vuoteen sellaista harrastettua.

      Itse olenkin yrittänyt viime vuosina etsiä niitä kavereita täältä netin kautta, kun mun kohdalla se on aika selvä asia, etten pysty tutustumaan ihmisiin missään tuolla reaalimaailmassa, johtuen siitä, kun en ole enää vuosiin käynyt missään muualla kun töissä ja kotona. Lisäksi en vaan ole koskaan onnistunut tapaamaan sellaista mielenkiintoista seuraa, joiden kanssa olisi jotain samoja mielenkiinnon kohteita ja puheenaiheita. Mielestäni se kavereiden löytäminen on täysin tuurista kiinni, eikä siihen voi oikein itse vaikuttaa. Joten ei siis kannata masentua liikaa asian takia, eikä varsinkaan syyllistää itseään.

      • Neira

        Kiitos sun kommentista! Onko sulle tullu tilaisuuksia saada ystäviä esimerkiks sun työn kautta? Tai harrastuksen? Joskus tulee epätoivoinen olo, että pitäiskö yrittää hankkia joku harrastus vaikka tuntuu ettei mikään kiinnosta erityisesti. Pitäiskö vaikka ryhtyä hartaaksi kristityksi ja käydä kirkossa (joo, huono idea jos ei oikeesti usko)... mut tuntuu että en vois edes kutsua jotain tuttavaa kahville tms., koska en tiedä mitä kertoisin itsestäni, koska ainahan tutustuttaessa harrastuksista, kiinnostuksista, parisuhteista... toiselle vois tulla hiukan vaivaantunut olo jos sanoisin: "joo no okeiastaan oon ollu tässä vähän masentunut ja tuntuu että toi eläminen on jäänyt vähän vähälle..."


      • Krusader*

        Itse en ole oikein koskaan edes kunnolla "baareja kierrellyt" kavereiden kanssa, koska kavereita ei ole ollut tai kaverit eivät ole halunneet. En siis minäkään ole kunnolla nuoruutta viettänyt. Täällä Suomessa kun tuo kavereiden ja seurustelukumppanien hankkiminen onkin vaikeampaa kuin muissa maissa, johtuen Suomen lilliputtimaisesta asukasluvusta. Näillä geeneillä, lahjoilla, kyvyillä, unelmilla, taidoilla, tiedoilla ja ominaisuuksilla olisin vaikka Ranskassa onnellinen ja naimisisssa oleva mies. Nyt mulla on kiire naimisiin, koska ennen vanhaan tässä iässä oli tapana irtautua lapsuuden perheestään ja yhtyä vaimoonsa.

        Vapun vietän kuitenkin kavereiden kanssa, vaikka kaverini eivät halua "kierrellä baareja" tai edes olla baareissa. Naisystävän hankkiminen käy mulle erittäin vaikeaksi, jos mulla ei ole edes siipimiestä mukana baarissa. Yksin lähtemiseen ei mulla ole sisua, koska jos odotan iltaan niin pää hajoaa jännittämiseen ja vietän illat mielummin vaikka tietokonepelejä pelatessa. Naisia olen koittanut tuolla kahviloissa pokata, mutta surkealla menestyksellä. Kirjaani varten yritän tehdä töitä asian eteen, jotta edes kirjallisesti elämäni menisi eteenpäin.

        Mulla on siis kavereita, mutta sellaisia, jotka eivät halua lähteä viikonloppuina minnekkään. Suomessa kun on noin 15 asukasta per neliökilometri, niin jos ei ole turvaverkkoa niin yksin jää. Ulkomailla kaupungeissa asuneet kermaperseet kun ovat minua nuorempinakin kokeneempia naismaailmassa, koska siellä on enemmän mahdollisuuksia tavata naisia kun täällä Suomenmaassa. Siksi olenkin katkera siitä että satuin syntymään tähän maahan, johon en koe luonteeltani kuuluvan. Lisäksi armeija on lisätaakka suomalaisella miehellä. Joko koet vittuilua armeijassa tai sitten koet vittuilua elämässä. Muhun sopii toi jälkimmäinen. Olin koko kouluvuoteni kiusattu ja siksi en ole voinut elää normaalia elämää.

        Ulkomailla kun on kaikki paljon helpompaa, Suomessa joutuu väistämättä, jos on herkkä, niin henkilökohtaisten elämäntragedioiden uhriksi. Koen silti olevani enemmän mies kun ulkomaalaiset, jotka asuvat kaupungeissa ja heille kaikki on vain helpompaa. Isäni ja juutalainen luonteeni on koulinut minusta vahvemman persoonan kuin mitä ulkomaalaiset helppoheikit ovat. Ulkomaalaiset kun elävät yksin vaikka heillä ei ole mitään kummoisempaa kriisiä tai tiukkaa paikkaa elämässä sattunut. Siksi arvostukseni heihin on alentunut.


      • Neira kirjoitti:

        Kiitos sun kommentista! Onko sulle tullu tilaisuuksia saada ystäviä esimerkiks sun työn kautta? Tai harrastuksen? Joskus tulee epätoivoinen olo, että pitäiskö yrittää hankkia joku harrastus vaikka tuntuu ettei mikään kiinnosta erityisesti. Pitäiskö vaikka ryhtyä hartaaksi kristityksi ja käydä kirkossa (joo, huono idea jos ei oikeesti usko)... mut tuntuu että en vois edes kutsua jotain tuttavaa kahville tms., koska en tiedä mitä kertoisin itsestäni, koska ainahan tutustuttaessa harrastuksista, kiinnostuksista, parisuhteista... toiselle vois tulla hiukan vaivaantunut olo jos sanoisin: "joo no okeiastaan oon ollu tässä vähän masentunut ja tuntuu että toi eläminen on jäänyt vähän vähälle..."

        "Kiitos sun kommentista! Onko sulle tullu tilaisuuksia saada ystäviä esimerkiks sun työn kautta? Tai harrastuksen? Joskus tulee epätoivoinen olo, että pitäiskö yrittää hankkia joku harrastus vaikka tuntuu ettei mikään kiinnosta erityisesti. Pitäiskö vaikka ryhtyä hartaaksi kristityksi ja käydä kirkossa (joo, huono idea jos ei oikeesti usko)... mut tuntuu että en vois edes kutsua jotain tuttavaa kahville tms., koska en tiedä mitä kertoisin itsestäni, koska ainahan tutustuttaessa harrastuksista, kiinnostuksista, parisuhteista... toiselle vois tulla hiukan vaivaantunut olo jos sanoisin: "joo no okeiastaan oon ollu tässä vähän masentunut ja tuntuu että toi eläminen on jäänyt vähän vähälle...". "

        Tulee tämä vastaus vähän myöhässä, kun en ole käynyt koneella yli viikkoon, mutta vastaan nyt kuitenkin. Niin no mulle nyt ei ole oikein tullut edes tilaisuuksia saada ystäviä työpaikoilta tai harrastusten parista, kun ensinnäkin työpaikkani ovat vaihtuneet vuosien varrella hyvinkin tiuhaan tahtiin, eikä kyllä edes työpaikoilta ole löytynyt koskaan saman kaltaisia tyyppejä, jotka olisivat kiinnostuneet edes jollain tavalla samoista asioista. Harrastusten parista en ole koskaan kavereita löytänyt, kun en oikein harrasta mitään erityistä.

        Mielestäni on kyllä aika turhaa alkaa etsiä uusia kavereita väkisin esim. jostain harrastusten parista ja kokoustilaisuuksista, kun mahdollisuus siihen kavereiden löytämiseen on niin hyvin pieni. Melkein suosittelen etsimään mieluummin kavereita vaikka netistä, kun siellä saa olla helpommin oma itsensä, eikä tarvitse liittyä väkipakolla mihinkään ihan vaan pelkästään sen takia, että yrittää löytää uusia kavereita.


      • Hyvääseuraa on

        Yksinäiset yhteen, saa tulla luokseni juhlistaan tärkeää päivää. Laitan sinulle hyvää ruokaa, juhlistan kanssasi päivää hyvällä kuohuviinillä ruusujen kera. Asun kylläkin 09 / 04066616192


      • 40-v ulkomaalainen
        Krusader* kirjoitti:

        Itse en ole oikein koskaan edes kunnolla "baareja kierrellyt" kavereiden kanssa, koska kavereita ei ole ollut tai kaverit eivät ole halunneet. En siis minäkään ole kunnolla nuoruutta viettänyt. Täällä Suomessa kun tuo kavereiden ja seurustelukumppanien hankkiminen onkin vaikeampaa kuin muissa maissa, johtuen Suomen lilliputtimaisesta asukasluvusta. Näillä geeneillä, lahjoilla, kyvyillä, unelmilla, taidoilla, tiedoilla ja ominaisuuksilla olisin vaikka Ranskassa onnellinen ja naimisisssa oleva mies. Nyt mulla on kiire naimisiin, koska ennen vanhaan tässä iässä oli tapana irtautua lapsuuden perheestään ja yhtyä vaimoonsa.

        Vapun vietän kuitenkin kavereiden kanssa, vaikka kaverini eivät halua "kierrellä baareja" tai edes olla baareissa. Naisystävän hankkiminen käy mulle erittäin vaikeaksi, jos mulla ei ole edes siipimiestä mukana baarissa. Yksin lähtemiseen ei mulla ole sisua, koska jos odotan iltaan niin pää hajoaa jännittämiseen ja vietän illat mielummin vaikka tietokonepelejä pelatessa. Naisia olen koittanut tuolla kahviloissa pokata, mutta surkealla menestyksellä. Kirjaani varten yritän tehdä töitä asian eteen, jotta edes kirjallisesti elämäni menisi eteenpäin.

        Mulla on siis kavereita, mutta sellaisia, jotka eivät halua lähteä viikonloppuina minnekkään. Suomessa kun on noin 15 asukasta per neliökilometri, niin jos ei ole turvaverkkoa niin yksin jää. Ulkomailla kaupungeissa asuneet kermaperseet kun ovat minua nuorempinakin kokeneempia naismaailmassa, koska siellä on enemmän mahdollisuuksia tavata naisia kun täällä Suomenmaassa. Siksi olenkin katkera siitä että satuin syntymään tähän maahan, johon en koe luonteeltani kuuluvan. Lisäksi armeija on lisätaakka suomalaisella miehellä. Joko koet vittuilua armeijassa tai sitten koet vittuilua elämässä. Muhun sopii toi jälkimmäinen. Olin koko kouluvuoteni kiusattu ja siksi en ole voinut elää normaalia elämää.

        Ulkomailla kun on kaikki paljon helpompaa, Suomessa joutuu väistämättä, jos on herkkä, niin henkilökohtaisten elämäntragedioiden uhriksi. Koen silti olevani enemmän mies kun ulkomaalaiset, jotka asuvat kaupungeissa ja heille kaikki on vain helpompaa. Isäni ja juutalainen luonteeni on koulinut minusta vahvemman persoonan kuin mitä ulkomaalaiset helppoheikit ovat. Ulkomaalaiset kun elävät yksin vaikka heillä ei ole mitään kummoisempaa kriisiä tai tiukkaa paikkaa elämässä sattunut. Siksi arvostukseni heihin on alentunut.

        Väärin! Sekä ulkomailla että Suomessa kaikki on omasta persoonasta kiinni. Kyllä oikean ystävän löytäminen on hankala sielläkin, pinnallisia tuttavuuksia saa myös täältä. Kokemustako naismaailmassa kaipaat? Mielestäni Suomessa saada niitä kokemuksia on huomattavasti helpompaa, kun muualla. "Katkera siitä, että sait syntyä tähän maahan?" Naurattaa :) Minä päinvastoin olen onnellinen, että sain asua täällä 15 vuotta. Lopeta itsesääli, katso ihmisiä, kysy kuulumisia, ole aidosti kiinnostunut heistä. Elämä hymyilee vielä sinullekin!


      • Krusader*
        40-v ulkomaalainen kirjoitti:

        Väärin! Sekä ulkomailla että Suomessa kaikki on omasta persoonasta kiinni. Kyllä oikean ystävän löytäminen on hankala sielläkin, pinnallisia tuttavuuksia saa myös täältä. Kokemustako naismaailmassa kaipaat? Mielestäni Suomessa saada niitä kokemuksia on huomattavasti helpompaa, kun muualla. "Katkera siitä, että sait syntyä tähän maahan?" Naurattaa :) Minä päinvastoin olen onnellinen, että sain asua täällä 15 vuotta. Lopeta itsesääli, katso ihmisiä, kysy kuulumisia, ole aidosti kiinnostunut heistä. Elämä hymyilee vielä sinullekin!

        Joopa joo. Ei mun elämässä ole valittamista. Kuntoutan päivittäin kymmeniä ihmisiä kohti hyvää elämää diagnoosistaan huolimatta.


      • guuzi
        Krusader* kirjoitti:

        Itse en ole oikein koskaan edes kunnolla "baareja kierrellyt" kavereiden kanssa, koska kavereita ei ole ollut tai kaverit eivät ole halunneet. En siis minäkään ole kunnolla nuoruutta viettänyt. Täällä Suomessa kun tuo kavereiden ja seurustelukumppanien hankkiminen onkin vaikeampaa kuin muissa maissa, johtuen Suomen lilliputtimaisesta asukasluvusta. Näillä geeneillä, lahjoilla, kyvyillä, unelmilla, taidoilla, tiedoilla ja ominaisuuksilla olisin vaikka Ranskassa onnellinen ja naimisisssa oleva mies. Nyt mulla on kiire naimisiin, koska ennen vanhaan tässä iässä oli tapana irtautua lapsuuden perheestään ja yhtyä vaimoonsa.

        Vapun vietän kuitenkin kavereiden kanssa, vaikka kaverini eivät halua "kierrellä baareja" tai edes olla baareissa. Naisystävän hankkiminen käy mulle erittäin vaikeaksi, jos mulla ei ole edes siipimiestä mukana baarissa. Yksin lähtemiseen ei mulla ole sisua, koska jos odotan iltaan niin pää hajoaa jännittämiseen ja vietän illat mielummin vaikka tietokonepelejä pelatessa. Naisia olen koittanut tuolla kahviloissa pokata, mutta surkealla menestyksellä. Kirjaani varten yritän tehdä töitä asian eteen, jotta edes kirjallisesti elämäni menisi eteenpäin.

        Mulla on siis kavereita, mutta sellaisia, jotka eivät halua lähteä viikonloppuina minnekkään. Suomessa kun on noin 15 asukasta per neliökilometri, niin jos ei ole turvaverkkoa niin yksin jää. Ulkomailla kaupungeissa asuneet kermaperseet kun ovat minua nuorempinakin kokeneempia naismaailmassa, koska siellä on enemmän mahdollisuuksia tavata naisia kun täällä Suomenmaassa. Siksi olenkin katkera siitä että satuin syntymään tähän maahan, johon en koe luonteeltani kuuluvan. Lisäksi armeija on lisätaakka suomalaisella miehellä. Joko koet vittuilua armeijassa tai sitten koet vittuilua elämässä. Muhun sopii toi jälkimmäinen. Olin koko kouluvuoteni kiusattu ja siksi en ole voinut elää normaalia elämää.

        Ulkomailla kun on kaikki paljon helpompaa, Suomessa joutuu väistämättä, jos on herkkä, niin henkilökohtaisten elämäntragedioiden uhriksi. Koen silti olevani enemmän mies kun ulkomaalaiset, jotka asuvat kaupungeissa ja heille kaikki on vain helpompaa. Isäni ja juutalainen luonteeni on koulinut minusta vahvemman persoonan kuin mitä ulkomaalaiset helppoheikit ovat. Ulkomaalaiset kun elävät yksin vaikka heillä ei ole mitään kummoisempaa kriisiä tai tiukkaa paikkaa elämässä sattunut. Siksi arvostukseni heihin on alentunut.

        Kouluvuosien kiusatullakin on elämää, kunhan jättää ne asiat taakseen.
        "Ulkomailla kun on kaikki paljon helpompaa, Suomessa joutuu väistämättä, jos on herkkä, niin henkilökohtaisten elämäntragedioiden uhriksi." Nykyaikana on kaikki mahdollista. Voi vaihtaa maata sinne "ulkomaille", missä nyt helpompaa on. Eihän suomessa tarvitse kärsiä ja olla, jos elämä täällä on kurjaa.


      • Krusader*
        guuzi kirjoitti:

        Kouluvuosien kiusatullakin on elämää, kunhan jättää ne asiat taakseen.
        "Ulkomailla kun on kaikki paljon helpompaa, Suomessa joutuu väistämättä, jos on herkkä, niin henkilökohtaisten elämäntragedioiden uhriksi." Nykyaikana on kaikki mahdollista. Voi vaihtaa maata sinne "ulkomaille", missä nyt helpompaa on. Eihän suomessa tarvitse kärsiä ja olla, jos elämä täällä on kurjaa.

        Ehkäpä käsitit tämän eri tavalla kuin minä. En ole sellaisessa "apua en voi elää"- mielentilassa, vaan olen löytänyt jo ns. "valon". Joskus vaan tuntuu turhauttavalta kun en ole saanut emää noin kahteen vuoteen. Elämä on hienoa, olen tajunnutn sen kyllä. Ei sillä etteikö mulla ois elämää kaiken tän jälkeen. Olisin vaan sen tuskan sijaan voinut olla risteilyllä juhlimassa. Joo ei kannata muuttella paljon , jos on suomalaiseen kieleen ja kulttuuriin jo tottunut.


    • Kohtalotoverisi.vaa

      Samoin minulla, lakkiaiset tulossa. Sellaisia kunnon ystäviä ei ole ollenkaan, ja nyhjään vapaa-aikana itsekseni. Jos olisin yhtään sosiaalisempi luonne, voisin ottaa yhteyttä johonkin tuttuun tyyppiin ja kysyä, josko pääsisin viettämään iltaa, mutta ei.
      Minulla on vieläkin kavereita, jotka olen tuntenut päiväkotiajoista asti, mutta yläasteella aloin jotenkin eristäytymään heistä. Emme oikeastaan tapaa muuten kuin koulussa, paitsi tällä hetkellä, kun on lomaa. He kyllä tapaavat toisiaan sekä muita, mutta eivät pyydä minua mukaan, joten ajattelen, ettei minua kaivata. Pysyn siis yksinäisenä. Abiristeilyllä tosin, kun pidettiin hauskaa, sanoivat että minut pitäisi kutsua illanistujaisiin. Eipä ole kutsua tullut.
      Syytä on yhtä paljon sekä minussa että heissä. Olen tylsä, ei ole mitään tuoreita juttuja kerrottavana kenellekään. Muilla kyllä riittää tarinaa. Hauskinta on, etten tiedä kavereistani juuri mitään, vaikka olen heidät jo kauan tuntenut. En tiedä, mistä he pitävät, mitä he harrastavat, missä asuvat. Minulla ei edes ole heidän puhelinnumeroitaan tai sähköpostiosoitteita. Vika on minussa, luulisin.

      • Toncon

        Et ole yksin tämän asian kanssa...aloitusviestisi ja muidenkin kirjoittajien viestit muistuttavat sen verran omaa elämääni, että voisi olla hyvinkin itseni kirjoittamia. Tuntuu kuin olisin haaskannut suurimman osan nuoruudestani (olenhan vasta 19), bileissä ei ole tullut käytyä, eikä baareissa, ei tyttöystäviä, koulussa kaverit puhuvat seikkailuistaan eikä minulla ole oikein mitään jännää kerrottavaa koskaan, päivät ovat olleet yleensä aika tyhjiä ja usein päässä pyörii ajatuksia, että miten tähän nyt on päädytty ja mitä kaikkea menetinkään/menetän. Ryyppääminen ja baareissa käyminenkään ei kiinnosta tai ei ainakaan näiden minun tuntemieni ihmisten kanssa, koska pelkkää örveltämistä siitä tulisi ja muutenkaan en tunne oloani mukavaksi sellaisessa seurassa. Jippiaijee ja nyt on vappu ja tässä sitä taas ollaan koneella aivan niinkuin muinakin juhlapyhinä, mutta enpähän näköjään ole yksin tuntemuksieni kanssa.
        Kyllä sitä muutama kaveri löytyy, mutta tämmöisiä aika pinnallisia suhteita ovat nekin mitä nyt joskus tulee tämän Yhden ihmisen kanssa jotain vähän syvällisempääkin juteltua, mutta ei nyt mitään avautumisia harrasteta ja aika harvoin tulee häntäkin nähtyä.
        Kesällä ajattelin aloittaa kitaratunneilla käymisen, koska kitaran soittaminen on ainoa harrastus johon minulla on kiinnostusta tällä hetkellä ja musiikki piristää tämmösinä tylsinä iltoina ja mistä sitä tietää jos sieltä vaikka löytäisi saman henkistä porukkaa, muutenkin olisi silloin jotain täytettä näihin päiviini (arki on tätä koulu-koti-koulu-koti), mutta kunnon/kestävien ystävyyssuhteiden luominen on niin vaikeaa minulle. Oletko itse kiinnostunut musiikista? Voisit kokeilla sitä :) semmosta mukavaa pikku rämpyttelyä jos ei vaikka tuo urheilu kiinnosta. Valokuvauskin on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa..

        ...Olen hirveän huono kirjoittamaan tämmösiä... en osaa pukea puoliakaan sanoiksi ja hirveästi jää sanomatta...ähh olisi niin paljon helpompaa puhua kasvotusten. Saahan sitä kysyä jotain jos haluaa, niin sillä tavalla voisinkin saada itsestäni nyt jotain irti.


      • dfdfhfdh5

        Voihan se olla, että he ovat vain yksinkertaisesti unohtaneet. Ole jatkossa itse aktiivinen tuollaisissa tilanteissa. Soita esimerkiksi ja kysy oliko nyt jokut illanistujaiset tulossa ja voinko tulla.


    • Mika_Sinkku

      Täält löytyis yks sellanen nörttikundi, hellä ja rakastava sellainen, eli olis ihanaa jos sais ottaa sut syliinsä ja antaa paljon helliä halauksia.

      Mut tähän mennessä 99% naisista torjuu mut, synä ilmeisesti se, että he pitävät mua joko liian lyhyenä (170 cm) tai haukkuvat riisitikuksi (62 kg).

      Et jos sulle kelpais tällainen rakastavan luonteen omaava mies joka ei ole ulkoisella koolla pilattu, ja älypuolellakin löytyy (äo 130) niin soita ja tutustu: 044 567 0800 / Mika.

      Eli siis jos yhtään tykkäät, ni täält löytäisit sen rakastavan poikaystävänkin itsellesi... ja koska mulla on aidosti rakastava luonne niin siinä vaiheessa kun ne sun pinnallisten kaverien poikaystävät pettävät/jättävät niin sä saisit edelleenkin nauttia mun hellistä halauksista.

      joten: Halimiau, ja rohkesti luuri käteen, soita ja tutustu !

      • yks mummu

        Sinulle Neira valkolakin johdosta
        vielä löydät tosi ystävän.


      • poloooooo

        :)


      • rretrttrt

        toi mika juttu on törkee trolli, hävetkää kakarakirjoitajat. yskinäisyys on vakava asia sen uhriksi joutuneille!!!

        joku mika-parka joutunut kiusan kohteeksi täälläkin. joku yksinäinen jota jotkut paskiasiet kiusaa.


    • Ei kuullosta kivalta tuo,mutta hei onneksi olkoon silti Lakkinne johdosta :) vai lakkiaisten :=) oli miten oli...

    • 13+19

      mIkäli elämäsi on oikeasti ollut noin seesteistä! Se antaa minulle uskoa että rehellisiäkin ihmisiä voisi olla olemassa (terv. päihde perheen lapsi). Minä elin lapsena kuin pellossa, kavereita oli mutta... kaikki ovat kaikonneet teilleen (ikää tällä hetkellä 25v.).

    • onnellinen itsenäni

      Jaksoihan tuon lukea. Ihan tuttua, ikään kuin omasta elämästä, reilut kymmenen vuotta sitte. En juossu koskaan radalla, en koskaan kuulunu joukkoon. Reilut 20 -v. löysin poikaystävän, ekan sellaisen. Elämä on, aina ei voi voittaa, mutta jossakin on jotain mitä kohti kulkea. Tärkeintä on miettiä mistä ite tykkäät, tehdä asioita joista pidät ja liikkua paikoissa joissa viihdyt ja ennakkoluulottomasti tutustua uusiin ihmisiin. Oma porukka löytyy, ei ehkä sitä pintaliito poppoota, mutta luultavasti sisällöllisesti sitäkin parempaa. Mä en koskaan ole ollut kiinnostava, eihän ihmisiä oikeesti muut kiinnostakaan kuin he itse. Kuuntele muita, löydä ne jotka kiinnostuu susta sellaisena kuin olet. Mene johonkin, osallistu, ei sun tartte puhua, joku tulee jututtamaan.

      Sitä omaa alaakin voi hakea, alotat jossakin, korjaat jos osut huttaan, kokeilet, onnistut jossakin vaiheessa. Onnea ja menestystä!

    • NightArctica

      Juu, elämä ei ole helppoa. Mä valmistuin Lähihoitajaksi ja juhlin ainakin tällä kertaa yksin kun Helsingissä en ole löytänyt tarpeeksi kamuja muutaman vuoden sisällä. Kannattaa vaan mennä pääpystyssä eteen päin ja jutella erilaisten ihmisten kanssa, joista voi löytää lisää kamuja sekä mennä mukaan kaikkeen missä on paljon ihmisiä.

      • :) Anna

        Hei,

        tsemppiä sinulle. Olen itse viime vuoden ylioppilas ja haluaisin sanoa, että näin nuorena asiat muuttuvat tosi nopeaan. Vuoden päästä tilanteesi voi olla aivan erilainen; olet ehkä saanut uuden koulun/työn, uusia kavereita, poikaystävän, mitä vain voi olla tapahtunut vaikka et uskoisikaan. Juuri tämä on se hetki, kun vain levität siipesi niin elämä kantaa sinua. T. kokemuksella.


    • On meitä

      Paljon Onnea Sinulle, uusi valkolakkinen. Oletko koskaan miettinyt, että kun ihmiset ovat niin - hmmm - aika itsekeskeisiä, niin sellaiset tarvitsevat hyviä kuuntelijoita. Ole sellainen, kuuntele, kysele, kommentoi joskus vähän, pysy seurassa kuitenkin, sillä lailla näet ja koet elämää. Kaikkea ei tarvitse itse kantapään kautta 'opetella', silmät korvat ja mieli auki, niin voi saada ihan yhtä hyvän käsityksen siitä, mikä täällä muolimassa kannattaa, mikä taasen ei.

      Toivottavasti sinulla on kuitenkin huomena hyvä juhlahetki, rentoudu ja nauti päivästä, jonka olet ansainnut.

    • toiveikas_1

      Ei hätää, Olet vielä nuori ja ehdit vielä saada paljon Hyviä Ystäviä, joiden kanssa viihdyt. :) No oon miekin vähän yksinäinen, eikä tyttöystävä ole. :( Mut mä oon aina toiveikas. :D Vaikutat muuten mukavalta naiselta ja haluaisin tutustua suhun, jos Sulle sopii? :) Mailiossaani on [email protected].

      Onneksi olkoon ylioppilastutkinnosta ja oikein hyvää jatkoa Sulle! :)

      Kuulemisiin! :)

    • Been there

      Tuo ikä ei aina helpoimpia. Ainakin itse olin jonkin ujouskohtauksen vallassa tuolloin. Ja aika peliä voi olla sos.suhteet lukiossa. Eiköhän se parissa vuodessa helpota. Ole vain reipas.

    • tuo on tavallaan minullekin tuttu juttu. Olin nuorena paljon yksikseni paljolti samasta syystä kuin tekin.
      En oikein löytänyt samanhenkisiä ystäviä kuin itse olen. Oli muutama hyvä kaveri mutta sitten muutettiin
      Helsingin Tölikään enkä moneen vuoteen löytänyt kavereita. Sitten löytyi muutama, mutta koska en pitänyt
      diskoista sun muuta jäin "seinälle". No sitten olin kaikki kesät mökillä ja siellä kalastelin ja tein töitä koko
      kesän tätieni hyväksi. Kavereita oli vähän. Itsetuntoni oli kuitenkin vahva. Oikeastaan minulla on kuitenkin aina ollut edes yksi hyvä kaveri. No sitten löysin tytön josta pidin ja menimme naimisiin jne.
      Ero kuitenkin tuli. Sitten löysin KAIKKENI ja olen nyt onnellisesti naimisissa ja lapset ja koirakin on.
      Päätin jo nuorena, että elämäni määrätköön RAKKAUS.Ei raha eikä mammona. Huomasin myös, että olemalla
      "sankari" eli valitsemalla oikeat arvot jotka mielstäni ovat oikeudenmukaisuus,tasa-arvo ja rakkaus ja noudattamalla niitä olen löytänyt onnellisen elämän. Tässä teille toivottavasti ohjenuoraa elämän
      mutkikkaalle taipaleelle. Ja vielä!!! ÄLKÄÄ ANTAKO PERIKSI

    • blackrocky

      Ymmärrän tilanteesi, itselläkään ei oikein ystäviä ole ja oikeastaan järjetön juhliminen ei kiinnosta, mutta huomasin tämän kun juhlin 18v. syntymäpäiviäni, kukaan ystäväni ei tullut kanssani juhlimaan ja sen jälkeen olen vähän varautuneesti suhtautunut "ystäviini". Tämä nyt ehkä vähän hassu ehdotus, mutta jos sinua mitenkään kiinnostaa, niin täällä olisi yksi henkilö joka tarjoutuu tutustumaan sinuun, kavereitahan ei koskaan ole liikaa ja uusia on aina todella mukava saada. Minulla tämän tunnuksen lisäksi on facebookissa tunnus, jos kaipaa jonkinlaista tunnustusta siitä, että olen oikesti olemassa enkä ole mikään huijari.

    • 11+18

      Onnittelut valkolakin johdosta! vaikka kirjoituksesi kyllä kertoo, ettet siitä niin kamalasti tänään nauti. Hieno saavutus se joka tapauksessa on. Kun ite valmistuin, silloin oli luokan tai vuosikurssin tai oppilaskunnan yhteisiä bileitä, minne mennä. Eipä olis mulla muuten ollut sellaista tarjolla. Isompi sosiaalisuuden este mulle oli opiskeluaikoina ihan proosallinen rahapula. Ei ollut varaa samoihin rientoihin ja harrastuksiin kuin muilla ja eipä sitten ollut niitä yhteisiä hehkutuksen aiheita, mitkä yleensä hitsaavat ihmisiä yhteen ja saavat aikaan myös näitä bilekutsuja. Tunsin itseni täydeksi tylsimykseksi ja outsideriksi. Mutta yritän keksiä jotain kannustavaa tähän lopuksi. Usko unelmiisi äläkä luovuta helpolla. Sydämessä tunnet, mikä on se oikein suunta - se voi myös vaihtua ja joskus pitää jotain vaan kokeilla, mutta mene sen vahvimman positiivisen virran mukana. Paljon onnea!

    • mies50v

      Älä masennu vaan nauti lakkiaispäivästäsi. Menen illemmalla sellaiseen baariin, jossa takuuvarmasti on muitakin ylioppilaita, sekoitut joukkoon varmasti, eikä siellä huomata, että olet yksin. Pyri juttusille jonkun sopivan tyypin kanssa. Ole iloinen, hymyile, liiku, tanssi. Yritä unohtaa edes hetkeksi.
      Löydät varmasti opiskelupaikan jossain vaiheessa. Sieltä löydät kavereita varmasti. Tottakai sinun pitää olla vähän aktiivinen asiassa. Hyvää kesää sinulle. Nauti elämästä. Olet saavuttanut yhden vistanpylvään elämässäsi.
      Onneksi olkoon!

    • choquette

      Sonia Choquetten kirjassa Toteuta sydämesi toiveet, Sonia kertoo miten hän joskus nuorena suri pituuttansa. Siihen aikaan paksupohjaiset kengät olivat muotia ja hän kuvitteli murheissaan olevansa aivan liian pitkä koulun tanssiaisiin. Hänen äitinsä ei kestänyt moista ajatuksilla murheen luomista, ja ohjasi Soniaa unelmoimaan unelmien tanssiaisprinssistä.

      Jos Sonia olisi jäänyt mieli mustana murehtimaan pituuttaan hän ei olisi koskaan huomannut unelmien tanssiaisprinssiään. Mutta koska hän äitinsä ohjasi hänet positiiviseen ajatteluun, hän ei kävellyt unelmiensa ohi, vaan antoi niiden toteutua. Eli tapasi itseänsä pidemmän pojan, joka vei hänet koulun tanssiaisiin.

      Keskity unelmaan, kuvittele mitä haluat ja usko niiden toteutuvan, koska jos vain keskityt negaatioihin niin ne toteutuu.

      Myös kirja the secret kertoo mielen mahdollisuuksista luoda elämästä sellainen kuin haluaa. Noita kahta kirjaa suosittelen.
      Itse olen jossain vaiheessa elämää ollut niin suuren häpeän tunteen vallassa että olen eristäytynyt yksinäisyyteen. Silloin tein aarrekartan johon liimasin lehdistä kuvia "ystävistä". Toiveet toteutuu. Riittää että uskaltaa toivoa.

    • Äiti vm -62

      Niin, on tietysti todella ikävää ja surullistakin, havaita tuollainen asia/tilanne, juuri nyt lakkiaisten ja niihin liittyvien juhlien alla !

      Sä olet nuori nainen - paljon asioita ajatteleva, herkkä ja tunteva (tällaisen vaikutelman, ainakin minä sain tuosta sinun kirjoituksestasi !), ... ! Ja sehän on todella upeaa ja arvokasta !!!

      Tuota sinun kirjoitustasi lukiessani olin huomaavanani - että sä olet ehkä omistautunut opiskelemiseen ja sen asettamiin vaatimuksiin. Etkä toisaalta myöskään ole kokenut (voinut kokea) omaksesi, noita muiden kavereidesi "jonkun verran pinnallisi kaverisuhteita" - tapaa olla, elää ja viettää aikaa...

      Eihän se, ettet sä vain ole kiinnostunut samoista asioista, kuin he - toki tee sinusta "tylsää ihmistä" tai mitenkään syyllistä siihen, ettei "syvempää ystävyyttä" ole muodostunut !!! Me ihmiset vain olemme erilaisia, eikä meitä kaikkia kiinnosta samat asiat.

      Ja se oma ajatuksesi, jotenkin "samanhenkisen" seuran hakemisesta ja etsimisestä on jo sinänsä oikein hyvä alku !

      Toivottavasti ALKU sille, että ... sä alkaisit NYT miettiä ja kysyä itseltäsi
      - kuka ja minkälainen ihminen minä olen,
      - mitä haluan ja toivon elämältä,
      - mistä pidän/en pidä,
      - mikä tekee minusta onnellisen ja missä asioissa olen/koen olevani vahva (=hyvä !),
      - mitä minä haluaisin tehdä työskeni, voisin toteuttaa sitä omaa vahvuuttani (tai niitä..)
      ym.

      Luota ja usko itseesi !!!

      Tulevaisuudessa, kun sinä lähdet opiskelemaan, sinulla on mahdollisuus aloittaa uudestaan ja vaikuttaa
      mm. tuohon oman sosiaalisen elämänpiirisi laajuuteen.
      Älä jää kiinni entiseen, vaan murra noita entisiä kuvioita - hakeudu opiskelukavereidesi seuraan, vietä aikaa heidän kanssaan ja kuulostele - löydät varmaankin niitä ihmisiä, joiden kanssa voisit ehkä viihtyä !
      Anna tilaisuus heille ja itsellesi, tutustua ja oppia tuntemaan, löytää ystävyys !

      Toivon sinulle ja sinun tulevaisuuteesi kaikkea hyvää !!!
      - rohkeutta ja uskallusta heittäytyä sen tuntemattoman varaan (=elämän, josta emme kuitenkaan vain aina voi tietää, mitä se tuo tullessaan), iloa, uusia mukavia asioita, kokemuksia ja ihmissuhteita, ... YM.

      • kokemusta on

        Ihminen voi ajautua yksinäisyyteen monistakin eri syistä, mutta sitä ei pidä pelästyä. Se on ikään kuin vaihe jolloin on aikaa pohdiskella asioita itsekseen. Tietty välillä on tosi tylsää...ihminen kuitenkin kasvaa ja kehittyy. Ajatellen sinua, olet nuori. Elämäsi on vasta alussa.Älä juutu siihen mitä nyt on, äläkkä surkuttele tilannettasi. Katso eteenpäin. Elämä on mitä ihmeellisimpiä mahdollisuuksia täynnä, jopa vanhuksenakin. Kaiva esiin ominaisuuksiasi ja katso mihin ammattiin ne sopisivat. Valitse ala johon tähtäät. Kun lähdet opiskelemaan, tapaat paljon uusia tuttavuuksia ja kuviosi vaihtuvat. Kavereita niistä saa, mutta tosiystävyys on aina tiukassa. Niitäkin toki löytyy, mutta ei pidä odottaa liikoja. Harrastus on hyvä lääke arkeen. Saat ajatuksesi muualle ja samalla löydät sitä sosiaalista elämää normi kuvioidesi ulkopuolelta. Itseänsä pitää vain komentaa johonkin. Alku on niissäkin vaikeaa. Mitä lähteä harrastamaan, mutta ensiaskeleiden jälkeen kynnys kapenee. Nykyisin on melko helppoa lyöttäytyä ihka uuden harrastuksen pariin. Kun etsii, löytää varmasti. Alkuun pitää olla pitkäjänteinen ja vaikka heti uusi juttu ei tunnu hyvältä se voi tuntua seuraavalla kerralla loistavalta.

        Ole nyt hyvin iloinen. Olet saavuttanut jotain mihin olet pitkään tähdännyt. Uudet haasteet ja elämä odottaa sinua yksinäisyydestäsi huolimatta. Lyöttäydy juhlivaan jengiin. Sinut otetaan avosylin vastaan, aivan varmasti, sillä hekin juhlivat. Onnea :)


    • Vanha Kettu

      Aika korjaa ongelmasi ja löydät varmasti paikkasi. Suuntaa opiskeluun vaikea auttaa näillä tiedoilla. Tsemppiä!

      • Pian kaksin! =)))

        Mulla on aina ollut paljon ystäviä sekä kavereita ja olen monesti miettinyt, että olisi aivan kamalaa olla yksin. Osaan kyllä olla yksinkin, mutta you know. Olen ajatellut, että jos jäisin jostain syystä yksin, niin hakeutuisin jonneen seurakunnan juttuihin mukaan, vaikka en mikään uskovainen olekaan. Sieltä löytää varmasti juttu seuraa ja ehkä sinun kaltaisiasi, jotka eivät pidä rällästely elämästä. Tietysti pitää katsoa, ettei nyt mihin tahansa lahkoon lähde mukaan :D Mutta uskon, että seurakunnan piiristä löytyy varmasti kavereita ja ystäviä. Ja niin kuin luullaan, siellä ei todellakaan ole kaikki raamatulla päähän lyöviä tuputtajia, vaan ihan tavallisia ihmisiä. Kaksin aina kaunihimpi  


      • 8+15
        Pian kaksin! =))) kirjoitti:

        Mulla on aina ollut paljon ystäviä sekä kavereita ja olen monesti miettinyt, että olisi aivan kamalaa olla yksin. Osaan kyllä olla yksinkin, mutta you know. Olen ajatellut, että jos jäisin jostain syystä yksin, niin hakeutuisin jonneen seurakunnan juttuihin mukaan, vaikka en mikään uskovainen olekaan. Sieltä löytää varmasti juttu seuraa ja ehkä sinun kaltaisiasi, jotka eivät pidä rällästely elämästä. Tietysti pitää katsoa, ettei nyt mihin tahansa lahkoon lähde mukaan :D Mutta uskon, että seurakunnan piiristä löytyy varmasti kavereita ja ystäviä. Ja niin kuin luullaan, siellä ei todellakaan ole kaikki raamatulla päähän lyöviä tuputtajia, vaan ihan tavallisia ihmisiä. Kaksin aina kaunihimpi  

        Te uskovaiset jaksatte aina naurattaa. Teillä on aina toinen käsi raamatulla kun toinen samaan aikaa voimakkaasti on tuomitsemassa. Kokemukseni mukaan teillä ei ole kuin yksi näkemys ja se on teidän uskonnolline tulkinta, muille tulkinnoille ei ole tilaa.

        Tavallaan ymmärrän teitä kun lohdutatte elämässään epäonnistuneita, mutta on silkkaa valetta väittää että kuoleman tuolla puolen olisi iän kaikkinen elämä. Asia on enemmänkin mielipide kysymys, esim. itse ajattelen että sielu osittain jatkaa kiertokulkuaan elämän muodosta toiseen (joka kerta muodostuen aina uudestaan ainut laatuiseksi kokonaisuudekseen). Joten mielestäni ihmisten tulisi pyrkiä nauttimaan tästä elämästä tässä ja nyt, koska se todennäköisesti on heidän ainut sellainen ainakin pitkään aikaan.


      • *miia
        Pian kaksin! =))) kirjoitti:

        Mulla on aina ollut paljon ystäviä sekä kavereita ja olen monesti miettinyt, että olisi aivan kamalaa olla yksin. Osaan kyllä olla yksinkin, mutta you know. Olen ajatellut, että jos jäisin jostain syystä yksin, niin hakeutuisin jonneen seurakunnan juttuihin mukaan, vaikka en mikään uskovainen olekaan. Sieltä löytää varmasti juttu seuraa ja ehkä sinun kaltaisiasi, jotka eivät pidä rällästely elämästä. Tietysti pitää katsoa, ettei nyt mihin tahansa lahkoon lähde mukaan :D Mutta uskon, että seurakunnan piiristä löytyy varmasti kavereita ja ystäviä. Ja niin kuin luullaan, siellä ei todellakaan ole kaikki raamatulla päähän lyöviä tuputtajia, vaan ihan tavallisia ihmisiä. Kaksin aina kaunihimpi  

        soitin mikalle monta kertaa, aina pistettiin poikki kun kuuli naisäänen


      • Anonyymi
        *miia kirjoitti:

        soitin mikalle monta kertaa, aina pistettiin poikki kun kuuli naisäänen

        *miia: Harmi, että tykkäät valehdella.
        Todellisuudessa et soittanut kertaakaan.

        Kaikkea pahaa tuollaiselle valehtelijalle.
        Ei ole koskaan kuulunut tyyliini laittaa luuria korvaan aiheettomasti.

        Yhdestä naisesta piti päästä eroon, koska tuo nainen häirikoi soittelemalla ja lupailemalla treffejä, mutta todellisuudessa tuo ko. nainen ei ikinä ollut valmis treffeille.

        Kun nainen oli 3 kertaa peruuttanut sovitut treffit, niin siinä vaiheessa päätin hankkiutua eroon tuollaisesta kiusankappaleesta, joka soittelee puhelimella ilman todellista tarkoitusta treffeille.

        Mutta tuo nainen ei ollut *miia.

        Kas kun tälle häirikollekaan en lyonyt luuria korvaan, vaan käytin oveluutta ja annoin hänen ymmärtää, että haluaisin jotain sellaista, mitä arvelin, ettätuo nainen ei halua.

        Temppu onnistui ja tuo nainen jätti minut rauhaan.

        Itse päädyin hankkimaan ulkomaisen vaimon, ja sen jälkeen myos vaihdoin puhelinnumeron siltä varalta, että joku häirikko innostuu soittelemaan.

        suomalaiset sinkkunaiset sensijaan EIVäT soita !

        Kaikkien näiden vuosien aikana YKSI nainen soitti ja antoi ymmärtää, että on lähdossa ulkomaille. Eipä soittanut toista kertaa.

        Niille, jotka lukevat tätä vuosien jälkeen, niin tiedoksi:

        Tuolloin 2000 -luvun alkupuolella tilanne oli se, ettei siihen aikaan ollut saatavilla sellaisia liitymiä, joissa olisi ollut rajaton puhepaketti kaikkien operaattorien liittymiin, vaan sensijaan tuolloin oli tarjolla liittymiä, joissa oli rajallinen, mutta runsas (dna 1500 min/kk ja Elisa/Saunalahti 3000 min/kk) puheaikaa, mutta vain saman operaattorin/konsernin liittymiin.

        Kertoo jotain suominaisten alhaisesta älykkyystasosta se, että haukkuivat minua liittymämyyjäksi (todellisuudessa YKSIkään liittymämyyjä EI tyrkytä kahden eri kilpailevan operaattorin liittymiä, vaan kukin myyjä kauppaa vain edustamansa operaattorin liittymiä).

        Liittymävalinta oli siis 2000 -luvun alkupuolella äärimmäisen tärkeä asia, koska tuolloin Soneran ja TeleFinlandin liittymiin ei pystynyt kohtuuhinnalla soittamaan mitenkään.

        No, Sonerahan ajautui sittemmin ruotsalaisen Telian omistukseen, ja hinnat kohtuullistuivat sittemmin kilpailun paineesta.

        Kannattaa silti huomata: Telian johtajat haluaisivat Suomeen, systeemin jossa jokainen datasiirretty megatavu maksaa. Eivät toistaiseksi uskalla toteuttaa tuota, koska pelkäävät Elisan taholta tulevaa kilpailua.

        Mutta jos Telia onnistuisi ostamaan Elisan, niin sen jälkeen Suomessa rajattomien mobiilidatapakettien aikakausi olisi auttamatta ohi, ja Telian johtajat voisivat vapaasti toteuttaa tahtonsa.

        Kuinka moni teistä lukijoista muuten edes tietää, että nykyisin, jos Elisa tai dna haluavat mainostaa MTV3:lla, niin joutuvat maksamaan mainosajasta kilpailijalleen, sillä MTV3 on jo vuosia sitten päätynyt yrityskaupalla Telian omistukseen.

        t: Mika (yritysjohdon konsultti)


    • Meester Henk

      Arvostan sinua ihmisenä 101%.

    • Jeesusfani

      Sama vika on ollut mulla, mut se on ollut mun onnettoman lapsuuden syytä: oli niin paljon vihaa, pahoinpitelyä ja pelkoa. Mä olin myös niiiiiiiiiiiiiin yksin, kun olin nuori ja nuori aikuinen. Voi että kun en uskaltanut mennä yksin sitten mihinkään ja kaikki ystävät seurustelivat. No ei niitä ystäviäkään ollut kymmenittäin. Mä olin niin pelokas ja täynnä haavoja kaiken lapsena kokemani jälkeen, etten ollut iloinen seuraihminen tosiaankaan.
      Mä olisin tarvinnut silloin identiteettini rakentamiseen toisia ihmisiä, jotka olisi hyväksynyt mut, mutta niitä ei ollut.
      Se on myös kotoa opittu tapa jos kaikkia ulkopuolisia on lupa vihata, mutta ei niitä jotka tekee lapselle, siis mulle, pahaa. Silloin ulkopuolinen maailma on muka paha ja ne perheen jäsenet jotka kiduttaa lasta on muka hyviä.
      Mä tulin uskoon ja sain ystäviä ja meillä on yhteinen usko Jeesukseen.

      • Onnellinen ateisti

        Älä yritä käännyttää muita. Se ei ole nättiä.


    • apostoli mikko

      HEI !
      Olen ollut joskus nuori, minäkin...meillä on useimmiten se ongelma, että voimme hyväksyä vain
      itsemme...mutta jospa onkin niin ETTEMME VOI HYVÄKSYÄ EDES ITSEÄMME...! Mitä sitten...?
      Näin on käynyt sinulle ja aikananaan minulle ....ja tuhansille muille...UUSIA KAVEREITA, UUSIA
      HARRASTUKSIA...TYÖHÖN OPISKELU jne...olet nyt siinä teoriapisteessä ...et ole vielä TEHNYT
      KÄYTÄNNÖN TYÖTÄ...ja se on monelle Suomalaiselle miehelle hyvä lääke !

      Olet RAITIS NUORIMIES...TÄMÄ ON JOTAKIN ! ON TOSI HYVÄ , ETTÄ KIRJOITTELETTE
      AVOIMESTI, KOSKA MONI TÄÄLLÄ OIKEASTI ÄRSYYNNTYY kaikesta hengellisestä...luullen, että
      PITÄÄ JUODA...EI TARVITSE...! Seurakunnissa käydessäsi , urheillessasi ja muutenkin liikkuessasi
      et voi juoda...ei kukaan ! Siksi moni hörhöileekin niissä baarikulttuureissa...OLLAAN MENOSSA
      SILLOIN ALASPÄIN...vaikka ei olla päästy edes kunnolla vielä ylöskään !

      VALITSE OIKEAA SEURAA ITSELLESI...SILLÄ SEURA TEKEE KALTAISEKSEEN ! SIUNAUSTA ELÄMÄÄSI !

    • Tuhakaunokki

      Onnittelut ja hyvää lakkiaispäivää!

      Omaan oksennukseensa herääminen lakkiaispäivän jälkeen ei ole
      kunnia-asia - niitä traumoja selvitetäänkin vielä vuosikymmeniä jälkeenpäin lehtien palsoilta. Terapiaa tarvitsevat sen kokeneet, vaikka terapia näyttäytyykin ulkopuolisesta rehvastelulta.

      Tsemppiä elämääsi.
      Elämään kuuluvat haasteet, mutta elämä kantaa.

      TS

    • =);)

      Hei yksinäiset tehkääpäs retki mun luo.

      Ollaan sitten porukalla yksinäisiä, ja annan osoitteen sitten teille, oon kyllä vanha ihminen mutta sehän ei haittaa menoa.

      • outoelli

        mulla ei ole koskaan ollut kavereita,m tuttuja vaan.
        En osaa puhua vaatteista ja niitten merkeistä, astioista sun muista meikeistä jne koska mitä niistä. Tehtaat syytää tavaraa minkä kerkeää ja muodit vaihtuu, vanhaa silmänräpäyksessä.
        Olen tehnyt yksinäisyydestäni ammatin, olen sosiaalisella alalla.
        Yksityisyys auttaa siinä, koska ei tarvitse ystävystyä. Voi sulkea oven ja lähteä kotiin.
        Olen empaattinen ja sympaattinen työssä, mutta siihen se sitten jää.
        Mulla ei köy ketään kylässä, enkä mä tykkää käydä kenelläkään.
        Joskus yksinäisyys rioipaisee, mutta se menee äkkiä onneksi ohi.
        Niin ja palvelutaloon/vanhainkotiin en sitten lähe! :D Pelkkä ajatuskin kauhistuttaa!
        Siellä kun on "muita"...


    • <3

      Ensiksikin haluan sanoa että : ONNEKSI OLKOON Neira  

    • jitrithgkfhösid

      Minulla oli paljon kavereita lapsena, mutta kun jätin uskonlahko-hommat pois, niin jäin ihan yksin. Tällä hetkellä minulla on ihana aviomies ja lapsia, mutta mieheni on minua paljon vanhempi ja todennäköistä on että hän lähtee täältä maailmasta paljon ennen minua, ja sen jälkeen olen taas yksin. En halua lapsia sitoa itseeni, heillä on oma elämänsä, enkä sitä halua sotkea. Olen alkanut suunnitella tulevaa, niin että kun yksinäisyys taas koittaa, en muserru sen alle, vaan jaksan sen taas hyväksyä.
      Tekstisi tunteet tuntuivat niin tutuilta, ei minullakaan ollut ylioppilaspäivänä yhtään ystävää - suku vain. Ei ollut paikkaa mihin mennä lauantai-iltaisin, joten istuin yksin kotona ja tein käsitöitä - mitä nuoruuden hukkaamista se olikaan, kun nyt ajattelee, mutta en ymmärrä mitä muuta olisin voinut tehdä? Ei minusta ollut yksin menemään paikkakunnan ainoaan räkälään, jossa ryypättiin ja sivummalla touhuttiin kaikenlaista.
      Olisi mukavaa, jos me todella yksinäiset onnistuisimme muodostamaan jonnekin oman keskusteluryhmän, missä ei tarvitsisi lukea tuollaisia epämääräisiä "kakkukahvin" tarjoajia, vaan saisimme toisiltamme tukea ja apua yksinäiselle taipaleellemme.

      • eeeeekk

        Jostain pitää tinkiä.
        Itse ajan enemmän tai vähemmän huipulle noustakseni enduroa ja motocrossia, ulkomaan reissuja tulee jatkuvalla syötöllä ja kotona ollessa aika menee ajotreeneihin lenkkeilyyn kuntoiluun.
        Sosiaalinen elämä jää vähemmälle.... :/


    • yksinäinen äiti

      Hei

      Tiedän kuinka vaikeaa on löytää ystäviä jos on hiljaisenpi ja ujompi.
      Olen reilu kolmekymppinen ja perheellinen nainen.
      Olen lapsuudessani saanut yhden parhaan ystävän joka on paras ystäväni vieläkin.
      Ja taitaa olla ainoa sitäpaitsi.

      Mutta vuosien varrella ei ole mukaan tarttunut mitään yhtä pysyvää ystävyyssuhdetta.
      Vaikka mulla on perhe ja lapsi niin mun on hirveän vaikeaa tutustua muihin ihmisiin.
      Kartan hiekkalaatikkoja ja leikkipuistoja,perhekerhoja ym
      Työpaikaltakaan en ole ystäviä löytänyt.
      Myönnän että olen varmaan epäsosiaalinen,hiljainen ja epävarma,siistä syystä kai yksinäinen.
      Koen ettei ketään kuitenkaan kiinnosta juttuni joten olen hiljaa.

      Voisithan aina kokeilla laittaa nettiin ym oman ystävähaun tai selailla muiden ilmoituksia.
      niitä olen itse kokeillut ja löytänyt muutamia kivoja mailailu kavereita.

    • yksin myös

      Onnea sinulle uusi ylioppilas ,Olet ihan arvokas sellaisena kuin olet ,ja ihan Fiksu jos jätät jotkut ryyppykekkerit väliin ,Onko sellaiset välttämättä oikeita kavereita ? .löydät varmaan oikeita ystäviä jatkossa joihin voit luottaa ja ovat ystävyyden arvoisia . niitä kannattaa vaalia. Hyvää Ylioppilaspäivää sinulle nuori .Hyvää kesää.

      • päinselvin

        hyvin moni kärsii yksinäisyydestä!
        Suomessa on kummallinen käsitys siitä,että kaikkien pitää juoda.
        Ihminen joka osaa puhua juomisesta on jotenkin mukava!?

        Minusta alkaa näyttää siltä,että ne juomattomat on fiksuja.
        Paljon sellaisia ihmisiä joiden elämä on mennyt aivan raiteltaan kuningas alkoholin takia.

        Joten toivon sinulle hyvää juhlapäivää ja kaikille muillekin.
        Toivottavasti me yksinäiset löydämme ystäviä!!!!


    • yx äiti

      Onnea ja kaikkea hyvää uudelle ylioppilaalle!

    • äiti vm 59

      Onnea sinulle uusi Ylioppilas!
      Toivottavasti sinulla on tänään perhe ja suku juhlimassa kanssasi. Nauti heidän kanssaan saavutuksestasi.
      Yksinäisiä ihmisiä on paljon. Ystävien löytäminen ei ole yksinkertaista. Yksin ollaan monesta syystä. Joillekin se on oma valinta. Joillakin elämä vain mennyt niin, että on jäänyt pikkuhiljaa yksi. Yksinkin voi tätä elämää elää. Mutta silloinkin pitäisi katsella ympärilleen ja nähdä muut (ihmiset, luonto), ja pitäisi pystyä nauttimaan siitä mitä kaunista on ympärillä. Joskus yksinäisenä käpertyy itseensä eikä osaa katsella itsenä ulkopuolelle. Siellä on kuitenkin ihmisiä, eläimiä ja luonto. Käpertyvään ihmiseen usein sattuu. Joten yritä katsella ympärillesi. Se auttaa.
      Meitä yksinäisiä on paljon. Olisi mukava kuulla, miten juhlistit päivääsi!

    • mnjuy

      Katsekin erästä tyttöä..joka..aina oli yksin..jotenkin itsekkin olin varautunut vaikka kavereita oli ympärillä kuinka paljon,mieli teki mennä tytön luokse juttelemaan.mutta kun ei vaan saanut itsestä...irti..harmitti välillä todella..tyttö oli todella yksin..koulumatkat..kaikki..aina näin hänet yksin...häntä ei kiusattu..mutta jollain tavoin eristettiin..tuntuihan se ikävältä seurailla sivusta...ja olinkin ajatellut vuosien saatossa..kuinka hänen on käynyt..ja jos jotain olen elämässä katunut niin koulukaverin syrjään jättämistä..ja huomioon ottamatomuutta..vieläkin kun näistä asioista puhutaan..tulee pirumoinen itseinho pintaan..vaikka nuorena onkin niin mie ite asenne..niin silloin jo omatunto soimasi..varmaan monella muullakin tämän tytön kohdalla..no..jokainen varmaan löytää paikkansa...mutta yksinäisyys korostuu tänäpäivänä koventuiden arvojen myötä..niin vanhuksilla kuin..nuorillakin..

    • Marjatako65

      Tuttua Neira noi sun juttusi. Itse olin yksinäinen ylioppilas, no nyt vuosien varrella on kyllä tullut ystäviäkin, mutta miesystävää ja perhettä ei koskaan tullut.

      Minusta on kyllä vastuutonta kärjistää, että sitten kun on ystäviä, niin sitten varmaan herää omaan oksennukseensa joinakin aamuina. Siis ei se todellakaan sitä tarkoita, että olisi joku reippaasti juova bilehile. Kyllä niitä ystäviä voi muutenkin löytää.

      Itse olen saanut ehkä työn kautta lopulta ne ensimmäiset todelliset ystävät. Toisaalta se lopullinen miesystävä olisi ollut kiva juttu. Seurustelin kyllä vuosia, mutta se oli täydellinen epäonnistuminen. Roikuin liian kauan suhteessa, joka ei toiminut.
      Mutta Neira rohkaisuksi sen verran myös, että jos tuntuu olevan sosiaalisia ongelmia, niin esim. lyhyet tai pitemmät ryhmäterapia tai joitkut kurssit, joissa opetellaan sosiaalisia taitoja niin nekin auttavat. Jotkut ovat netistäkin saaneet ystäviä. Ja joku harrastus: luontoretket, kuntosalit, jumpparyhmät, opiskelu yms.. saattavat auttaa asiaan. Eiku ihmisten ilmoille.
      Se nyt ei auta tähän lakkaisongelmaan. Onneksi olkoon sinulle kuitenkin, ja pidä pää pystyssä. Kyllä se siitä

    • kaikk..järjästyy

      ongelman läpikäyneenä ..voin lohduttaa elämä hymyilee joskus..aivan varmasti.vaikka tuntuukin tällä hetkellä ..pahalta..ja tietysti sitä mielellään juhlisi muiden mukana..mutta sen aika tulee olen varma...myöhemmin...niin kävi minulle ja varmaan myös siullekkin kun tapahtuu näin..

    • saman kokenut

      pitää lähteä juhlimaan??no tosin syömään...eikö sinulla ole vanhempia tai sisaruksia?mitä jos menet sinne ravintolaan tms.paikkaan syömään?et taatusti ole yksin,ehkä voit syödä yksin omassa pöydässä...vinkkinä,mene istumaan kahden hengen pöytään,uskon että joku tulee kysymään sulta voiko tulla seuraksi?ammatinvalinnan psykologin kautta voit miettiä ammattiasi mikä se olisi,listaat alat mitä olet miettinyt ja käyt kokeile ko.aloja tömarkkina turvin...sitä kautta pääset kokemaan ja näkemään mikä on tulevaisuutesi ala.ja näiden työhrjoittelupaikkojen kautta uskon että tutustut uusiin ihmisiin ja ehkäpä myös keksit jonkun harrastuksenkin...tsemppiä. kun vain uskot itseesi,etkä anna toisten masentaa sinua ni kaikki menee kuin issekseen...häntä pystyyn.

    • "mummeli"

      Toivon sinulle valoisaa ajatusta tulevasta, elämässäni olen sen huomannut että hiljaisesta minästä tulee hieno ihminen. Aina löytyy samanlaisia, ja he usein löytävät toisensa. Sitten et olekkaan yksin, elämä voittaa ja se on elämisen arvoinen.

    • jeejeeheavymetal

      Hei,

      Minusta kuulostaa siltä, että nämä "kaverit" kenen kanssa et ole päässyt syvemmälle ystävyyden tasolle, eivät ole kanssasi samalla aaltopituudella. Sinun tarvitsee vain löytää oikeanlaisia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita Sinusta sellaisena kuin olet, niin ystävyys syntyy kuin itsestään. Ei kaikki ihmiset esimerkiksi käy kaupungilla juomassa. Suosittelisin Sinua etsimään jonkin sellaisen harrastuksen, johon voit uppoutua täysin. Paitsi että harrastuksien kautta voi löytää ystäviä, niin ne vievät ajatukset poissa muusta. Itse soitan kitaraa usein kahdeksankin tuntia päivässä ja se on intohimoni.

      Olen kokenut jossain määrin samanlaisia tuntemuksia, koska olen ujo ja minun on todella vaikea sen takia jutella kenenkään kanssa. En ole saanut uusia kavereita yläasteen jälkeen, ja nyt olen jo 22v ja opiskelen korkeakoulussa. Olen kuitenkin onnekas, sillä minulla on muutama todella hyvä ystävä, jotka olen tuntenut pitkään.

      Lähden kanssasi juhlimaan valmistumistasi ylioppilaaksi, [email protected] =) T: Jouni

    • öpälöpo

      Noo.. olen jo 50-vuotias, mutta vielä on tuo yo-lakki ostmatta ja juhlat juhlimatta, vaikka sainkin yo-todistuksen yli 30-vuotta sitten ja Laudaturejakin oli.
      SUHTUDUN HUVITTUNEEN NUIVASTI KOKO YLIOPPILASVOUHOTUKSEEN Ja silti ihan kohtuullisesti on elämä mennyt. Siis ei juhliminen ole mikään välttämättömyys. Itse nautin nuorena suunnattomasti yksinolosta ja yksin asumisesta. Kyllä tuli silti käytyä n. kerran kuukaudessa syömässä ja ravintoloissakin kavereiden kanssa ja yksinkin. Ja kirkossakin oli mukava käydä, vaikka en ollut enkä ole uskovainen.

      SIIS ole ROHKEASTI sellainen kuin olet. Kehitä vahvuuksiasi ja heikkouksiasi ja opettele tuntemaan itsesi. ÄLÄ ALISTU YMPÄRSITÖN PANOSTUKSEEN vaan toimi niinkuin Sinusta on oikein. VIINA ON VIISASTEN JUOMA eikä lasteni ole tarvinnut katsella humalaisten vanhempiensa örvellystä KERTAAKAAN !! Silti en ole absolutisti ja on tullut otettua PERSKÄNNIT PARI KERTAA VUODESSA esim lomareissulla kaveripiirissä !!

      Mielestäni jokainen voi tehdä elämällään niinkuin itse haluaa .kunhan ottaa huomioon myös muut kohtuullisessa määrin. HYMYILE NIIN SINULLEKIN HYMYILLÄÄN !! jne. SITÄ SAA MITÄ TILAA !!

      SILTI ONNEKSI OLKOON !!! Ja Hauskaa kesää !!!

    • <3 <3

      lue Tommy Hellsten, Saat sen mistä luovut (tai lyhennelmä tuosta kirjasta Elämän paradoksit), Siinä käsitellään yksinäisyyttäkin ja tuota asiaa mistä kirjoitit :)

    • seurakuntaan

      Onneksi olkoon! Olet suoriutunut hienosti!
      Sinä taidat olla upea ihminen, aito ja reipas. On hienoa, että on vielä ihmisiä, jotka voivat elää ja olla ihan onnellisia ilman viinaa ja suhdekierteitä. Varmasti löydät aikanasi hyvän puolison itsellesi. Itse asiassa et ole menettänyt mitään, kun olet jäänyt pois viinaläträilyistä.
      Oletko ajatellut, että voisit mennä johonkin seurakuntaan? Esimerkiksi helluntaiseurakuntien tai vapaakirkkojen tai Nokia Mission nuorteniltoihin? Siellä olisi sinulle mukavia kavereita, ja aitoja sellaisia. Jeesus rakastaa sinua! On muutakin elämää ja vieläpä parempaa kuin lorvia kaduilla ja baareissa.
      Ole rohkea, käy katsomassa mitä löydät!

      • arghhf,mfsdgnd

        on aivan todella törkeää lähteä tuolle linjalle ja yrittää lohduttaa sillä että "jeesus rakastaa", kun toinen on oikeasti yksinäinen. ei se paljon lohduta, että kuvittelee jonkun äijän joka välittää itsestä, kun tässä maailmassa ei sellaista tunnu olevan. oli jeesus olemassa tai ei, joidenkin ihmisten yksinäisyys on ja pysyy, jos me muut emme tee asialle mitään. ikävää tuollainen että pitää lähteä käännyttämään käyttäen toisen heikkoutta hyväksi. on totta, että seurakunnista voi löytää hyviä ystäviä, aivan kuten mistä tahansa muualtakin, mutta kyllä on kyllä niin läpinäkyvää käännytystä että...


    • yks jätkä vaan.

      Ei ollut meikäläiselläkään aikoinaan ketään, kenen kanssa juhlia ylioppilaaksi tuloa. Maisteriksi kun tulin myöhemmin, ei ollut silloinkaan ketään, kenen kanssa juhlia.
      Sitten myöhemmin oli juhlia ja juhlijoita milloin mistäkin syystä, mutta onneksi olen päässyt niistä eroon.
      Niin että ei ole taaskaan ketään kenen kanssa juhlia.
      Hyvä niin.
      Jos ei sulla ole kavereita, älä siitä välitä. Kaverit tulee elämään jos ovat tullakseen ja myös häipyvät siitä jos ovat häipyäkseen. Sellaista se on, ei sen ihmeempää.

      • sama jäbä

        Jatkoksi vielä tuohon edelliseen:
        ONNEA SULLE YLIOPPILAAKSI TULON JOHDOSTA!
        Ihan kiva saavutus se on, ja toivottavasti pääset jatkamaan sillä tavalla kuin haluat, analyyttinen tapasi käsitellä asioita viittaa siihen, että Sinulla on lahjoja opiskeluun. Ties vaikka tieteentekoon!
        Kaikkea hyvää sulle toivottaen
        se sama
        yks jätkä vaan.


    • Annastiina_

      Ymmärrän mitä tarkoitat. Minulla on kyllä ystäviä joiden kanssa päivittäin soittelen ja ehkä joskus lenkkeilyn, lasten synttäreiden tms..merkeissä saatan tavatakkin (olen jo 42.v) mutta tunnen itseni niin erilaiseksi ja tylsäksi kuten sanoit sinun tuntevan. Minäkään en nuorempana innostunut juomajutuista, ajokortin kun sain niin kuskina olin ja mukana niiltä osin menossa. No nykyään jo vuosiin minua ei oosaanut mihinkään, ei vaan kiinnosta baarit tms missä "pidetään hauskaa". Ja totta elämässä ei tapahdu mitään. Olen kyllä ystävieni kanssa jutellut kun ovat asian esille ottaneet ja sanoneet että omistan liikaa aikaa kotiin ja lapsiin niin olen kertonutkin heille että,itteänikin häiritse etten vaan halua lähteä ravintoloihin heidän mukanaan, joskus jos lähden poden todella huonoa omatuntoa kun on mennyt esim 20e rahaa, eli yksi juoma junamatkat ja narikat.Eikätodellakaan tämä irrottelu olepiristänytminua..päinvastoin.Tunnen ettei turhempaa rahanmenoa voisi olla. Haluasin olla kuten muut ja irrotella välillä,mut minkäs teen kun ei ni ei. Mutta sinulle neuvoksi tai vinkkinä joita ehkäolet saanutkin jo paljon niin jokin harrastus,kurssi mikä tahansa,(minulla vapaaehtoistyö ja käsityöt) niistä saaainakin sisältöä elämään ja ystäviäkin, samanhenkisiä.

    • höhöhöhöhö

      Jos olet kirjoittanut hyvin, en näe mitään väliä juhlitko kavereiden kanssa vai et. Se on vain yksi päivä, tärkeämpää on se, mitä tapahtuu lakkiaisten jälkeen. Hyvillä papereilla voit päästä hyvään kouluun ja löytää sieltä paremmat kaverit. Lukion jälkeen kaikkien tiet kuitenkin eroavat jossain vaiheessa, joten mitä väliä sillä on, vaikka et tänään pääse juhlimaan muiden kanssa. Itse kirjoitin viime keväänä ylioppilaaksi ja nyt olen työtön, vaikka oli kavereita koulussa...

    • keskisuomi

      Kyllä varmaan tuntuu pahalta katsoa kun toiset juhlivat keskenään, mutta ajattele ne toiset olisivat yhtä yksinäisiä jos eivät olisi mukana,ei elämä tähän kaadu meitä yksinäisiä on paljon, mene paikkoihin missä voit saada sellaista juttu seuraa joka ravitsee myös sinua, mene harrastamaan sitä mistä pidät, liity vaikka Punaiseen Ristiin siellä on paljon erillaista toimintaa, myös sinä itse tulet kuuluksi, etsi sitä mistä pidät , aloiat itse toisen ihmisen huomioiminen, pienelle juttelulla, älä odota että ensin sinut huomioidaan , mene puolitietä vastaan , on kamaln paljon ihmisiä jotka huokaavat saman asian puolesta, kun olisi muutama kiva kaveri , joiden kanssa voisi olla ja jutella.Pidä silmat ja korvat auki ympärilläsi on paljon ihmisä jotka haluavat tutustua sinuun, ole vain oma itsesi, hyvää jatkoa sinulle ,näin olen itse toiminut ja saanut ihmissuhteita. terveisin tiedän mistä on kysymys

    • ---Petzra--

      Neira, kirjoituksesi kuulosti osittain siltä, että olisin voinut kirjoittaa sen itse. Kirjoitin 3 vuotta sitten ylioppilaaksi, eikä minullakaan ollut silloin ketään kenen kanssa juhlia. Se tuntui kyllä surulliselta. Samoin myös joskus sanon vanhemmilleni että menen tapaamaan kavereitani, vaikka todellisuudessa olen yksin. Minulla on kyllä kasoittain tuttuja, mutta jotenkin en vain onnistu ystävystymään heidän kanssaan. Olen hyvin sosiaalinen ja minulla on paljon harrastuksia ja erilaisia yhdistyksiä joissa toimin. Ajattelin, että siirtyessäni opiskelemaan onnistun ehkä hankkimaan kavereita. Näin ei kuitenkaan käynyt. Olen saanut opiskelun myötä joukon tuttuja, mutta syvempi ystävystyminen tai kaveroituminen on jäänyt.

      Haluaisin paljon osallistua kaikkeen ja käydä mm. baareissa, mutta yksin en halua lähteä. Kaverini eivät joko halua lähteä minnekään, jos heiltä kysyn mukaani tai sitten menevät toisten kavereiden kanssa. Olisin hyvin onnellinen, jos joskus joku kavereistani soittaisi ja pyytäisi mukaansa. Toivon, että niin vielä joskus tulisi käymään.

      Toivon sinulle Neira hyvää ja kaveririkasta tulevaisuutta.
      Paljon onnea ylioppilashatun johdosta!

      • lontukka

        Onnea valkolakin johdosta! Itse petyin aikoinaan kavereihin ja opettelin liikkumaan yksin. Sekin on ollut ihan kivaa ja paikan päällä minne olen mennytkin on kyllä juttukavereita saanut.
        Kaikkea hyvää elämääsi!


    • dardes

      Onnen halaus uusi ylioppilas! No,toivon,että noista viesteistä olet saanut lohtua. Toivon myös että jos olet yhteydenottoihin vastannut,osaat olla varovainen ,koskaan ei tiedä mitä noiden viestien taakse kätkeytyy. Liian usein saa lehdestä lukea surullisia uutisia "nettituttujen"tapauksista. Mutta jos onnisti ,olen onnellinen puolestasi ja noiden yksinäisten poikien puolesta. Ihminen tarvitsee ystäviä,ja todella aitoja sellaisia. Katsele täältä netistä erilaisia ammatti vaihtoehtoja ja kyllä löydät varmaan oman alasi. Kaikkea hyvää eläämääsi ja vielä kerran onnea. Hyvää kesää toivottelee yksineläjä,mutta ei yksinäinen uusio sinkku vm-49

    • Yksinäinenmuteienää

      Hei! Itsellä oli ihan sama ongelma kun vielä asuin entisellä kotipaikkakunnallani, ei ollut oikein kavereita joiden kanssa lähteä minnekkään (en kyllä oisi halunnut lähteä edes vaikka juomaan, sillä olen absolutisti). Mutta viime kesän jälkeen muutin sitten pois lapsuudenkodistani omilleen asumaan, ja nyt minulla on ihan kivasti kavereita joiden kanssa viettää aikaa :) Se tosin on ihan täysin suomi24 treffit-palvelun ansiota, siellä olen tutustunut mukaviin tyyppeihin ja saanut hyviä kavereita/ystäviä. Omaa kultaa sieltä ei ole tosin ainakaan vielä löytynyt.. Koulussa juttelen luokkakavereitten kanssa, mutta heidän kanssaan en ole osannut tutustua sen paremmin että nähtäs vapaa-ajallakin. Mutta siis, pointtini on että kannattaisi kirjautua tuonne suomi24 treffeihin, sieltä voit saada kavereita ja sinne ei ole pakko laittaa kuvaa itsestään jos pelkää jonkun tutun tunnistavan! :P Oma elämäni muuttui kovasti tuonne kirjauduttuani, nyt on kavereita ja olen niin paljon onnellisempi :)

      • .........

        Minulla oli lukioaikoina pari ystävää, mutta hekään eivät tykänneet baareissa juoksentelusta. Lakkiaispäivän iltana jäin siis yksiööni nököttämään. Onneksi tajusin yliopistossa, että elämän ei tarvitse mennä niin. Sain lisää kavereita hengailemalla yliopiston kahviloissa ja menin bileisiin. Käytin alkoholia ensimmäisen kerran vasta yliopistossa. Kadun sitä, etten elänyt nuoruuttani aikaisemmin! Ensimmäisen poikaystävän sain vasta 25-vuotiaana, sillä olin erittäin epäluuloinen miehiä kohtaan. En kyllä ymmärrä, että miksi!

        Lakkiaispäivääsi en enää pelasta, mutta ajattele niin, että saat seuraavassa koulussasi ystäviä. Kahvilassa hengailu on paras paikka, jos menet yliopistoon. Bongaa luennoltasi pari mukavaa tyyppiä ja mene vaikka heidän pöytäänsä. Juttelunaiheeksi riittää vaikka tylsä luento. Ja jos olet yksin kahvilassa, niin muut luennolla olijat varmaan tulevat samaan pöytään.


    • juttelusta lähtee

      Ei mielestäni tarvi olla kovin samanlainen toisen kanssa että voi olla sellainen keskivertoläheinen kaveri. Tietysti sydänystäviä välillä kaipaa mutta jos ylipäätään on juttukavereita joiden kanssa voi puhua yleisesti suunnitelmistaan ja mistä tahansa, jakaa ajatuksiaan niin se piristää ja paljon. Eri ihmisten kanssa ilman muuta erilailla ja jos ette ole samaa mieltä jostain niin pitää vaan sanoa mitä mieltä sitten on ja ajatella toisen kannalta. Eihän perheenjäsentenkään kanssa olla välttämättä mitenkään samanlaisia mutta silti läheisiä, siitä se kehittyy, juttelusta siis.

      • aplala

        En lukenut näitä kaikkia viestejä, mutta alusta luin varmaan ensimmäiset kymmenen postausta ja mulle tuli jotenkin hirveän surullinen olo niitä lukiessa. Ei kenenkään pitäisi joutua olemaan yksin, jos ei tahdo.

        Itse olen luonteeltani aika erakko ja nautin yksin olemisesta, mutta mulla on aina porukka mihin kuulun. Tää keskustelu ehkä herättäny mut siihen mitä voi tapahtua jos erakoidun liikaa ja en huolehdi edes niistä muutamasta kestävästä ihmissuhteesta.

        Mä en itse kannata mitään "Hanki uusi harrastus ja saat kavereita"-lässytykseen. Okei, jos se on sitten kanssa sellainen harrastus missä jutellaan muille ihmisille ja ollaan tekemisissä muiden kanssa ja vaihdetaan ajatuksia. Mutta mä en näe, että esim. tanssitunnille meno olis paras tapa hankkia ystäviä, koska siellä keskitytään niihin liikkeisiin.

        Kun täällä netissä kaikki yksinäiset ilmottautuu, niin ei luulis olevan vaikeata tavata sitten livenäkin? Mutkumutkumutku... Pitää toimia jos tahtoo ystäviä tai edes kavereita. Mä ite oon tavannu chatin kautta muutamia tosi hyviä tyyppejä ja nyt olen kirjoitellut lähes vuoden yhden kaveripojan kanssa ja aina silloin tällöin tavataan. Ja mä olen sen pojan ainut ystävä, joka juttelee sille ja kuuntelee vastavuoroisesti.

        Ja kuka ihminen on tylsä?! Mä en oo tavannut elämässäni koskaan tylsää ihmistä! Mielestäni tylsyyskin voi olla viehättävää. Pitää vain tietää mistä itse tykkää ja mitä tykkää tehdä, niin on paljon helpompi hankkiutua samanlaiseen seuraan, jolloin keskustelunaiheetkin ovat yhteisiä. Eli vähän sitä itsetuntoa nostamaan:) Mä itse luen kaikkia "Hanki itsetunto"-kirjoja älyttömät kasat, luen positiivarit.fi nettisivustoa, kirjoitan päiväkirjaa, luen muitakin kirjoja mitkä lisäävät itsetuntemustani kaikin tavoin. Harrastan sitä mitä rakastan eniten eli urheilu kaikissa muodoissa.

        Helppohan mun on sanoa, aivan, ku mulla on ystäviä. Mulla oli vakava masennus 4 vuotta sitten. Mä toivuin ja nousin jaloilleni. Kävin psykologilla kahdesti viikossa. Juttelin chatissa ihmisille(siinä muuten oppii sellaista small talkia!)...ja ja noi kirjat on auttaneet paljon.

        Mut hei hyvää


    • Pinjuliina

      Tervehdys
      Onnea sinulle upeasta uurastuksestasi ja valkolakistasi. Ehdottaisin että,nyt alkaisit ihan pikkuhiljaa kasvattaa sosiaalisuutta elämääsi. Aluksi tuntuu ehkä epämukavalta, mutta kun 21 vrk. jaksat uskoa uusiin ihmisiin ja ystäviin ja tehdä sen eteen pikkuisen töitä. Uskon sinun löytävän samanhenkisiä tuttavia joista voi tulla ystäviäsi. Hymyile, tervehdi rapsuta kivaa koiraaja kysele sen rodusta omistajan kanssa ja siitä se lähtee.olet jo ottanut ensimmäisen askeleesi kirjoittaessasi tänne.
      Onnea sinulle ja sosiaalista kesää. Kuka tietää vaikka vielä tänään törmäisit mukavaan ystävään...

      • JJ

        jokseenkin tutulta, tosin nuorempana kyllä oli kavereita kenen kanssa viettää aikaa ja muuta. Mutta sen jälkeen kun muutin ihan vieraalle paikkakunnalle on ollut aika yksinäinen olo kun ei oikein ketään tunne ja päästänyt vanhatkin sosiaalisetsuhteet kuihtumaan. Olen kyllä periaatteessa oikein sosiaalinen, mutta kun en vaan kehtaisi kysellä ja kinua kaikilta että mitä teet ja pääsisinkö mahdollisesti mukaan... :( Ja onhan noita työ/koulukavereita, mutta enpä oikein vapaa-ajalla sitten jaksa ottaa yhteyttä... Että oma vikani taitaa olla, että saan yksinäni olla...:S
        Ja onhan se mukavaa olla yksinkin mutta kyllä se 24/7 alkaa tuntumaan onnettomalta... Taidan taas vaihteeksi viettää minäkin päättäjäiset yksin kotona...:S
        Mutta joka tapauksessa tsemppiä sulle jatkoon :)


    • Kaikenkokenut

      ONNEA KAIKESTAHUOLIMATTA:! Sillä varmaan olet lakkisiansainnut ,ja onhan kuitenkin vanhepasi olemassa.Olen pahoillani ettei sinulla ole läheisiä YSTÄVIÄ? mutta joskus sekin on helpotus
      Parempi yksin kuin huonossaseurassa,tai olla ystävienkanssa yksin; Itse olen senkin kokenut ,ei ystävienpaljous ole tae hyvistä suhteista. Jten kyllä kaikki kääntyy hyväksi sinunkin kohdallasi,olet vaan omaitsesi ; se joka ei sinua hyväksy sellaisena kuin olet ei ole YSTÄVÄKSI KELPAAVA
      Joten Juhli siten kuin parhaaltatuntuu ja ONNEA vieläkerran.

    • Minusta tuntuu että aika kyllä ratkaisee sinun ongelmasi sulla on ihan hyviä periaatteita ei ole pakko mennä kaikkien mukana juhlahumuun ja sun tarttee vaan keksiä itelle joku harrastus sen kautta saa paljon kyllä se paikka sinullekkin löytyy kun pinnistelet oikeen kovasti anna itsellesi aikaa jonain päivänä sinullakin on kerrottavaa muille.

      • Hölmölä

        Minulla on ollut paljon harrastuksia, mutta ei yhtään ystävää niiden kautta. Jos on epäsosiaalinen ihminen eikä mitään sanottavaa, ei se taito yhtäkkiä siellä harrastuksessakaan synny!


    • Valmistunut_2008

      Kun valmistuin ammattikoulusta ei ollut ketään kuka onnitteli, ketään kuka olisi pyytänyt jonnekin tai kenen mukaan lähteä. Moni tietysti sanoo että eihän valmistumisia välttämättä tarvitse juhlia kuten ylioppilaaksi pääsyä, mutta kyllä se tuntui tosi kolkolle kun näki että toiset nuoret ihmiset iloitsevat kavereidensa kanssa ja menevät koululla omaistensa kanssa kakkukahville, enkä minä viitsinyt mennä yksin kahville joten katosin koululta nopeasti todistus kädessä.

      Kaksi läheisempää kaveria oli silloin ja sain oikeastaan vaan moittivia ja halveksuvia kommentteja valmistumisestani. Olisin voinut olla kiinnostuneempi alastani jne. ja olla parempi siinä ja tuossa.

      Tee jotain sellaista mitä itse haluat tehdä, palkitse itsesi. Vuokraa vaikka hyvä elokuva ja syö jotain hyvää. Tiedän että eihän se paljon lohduta, mutta ei anneta niiden painaa mieltä maahan jotka eivät ota porukkaan tai väheksyvät.

    • Sä olet selvästi Jumalan valitsema sielu pelastukseen ja siksi sä et viihdy pinnallisten pakananuorten seurassa, jotka leuhkivat synneissä rypemisistään! Karta sellaisten seuraa kuin ruttoa, sillä huono seura tekee kaltaisekseen!

      Etsiydy paikkakunnallasi olevaan aidosti uskossa olevien nuorten tilaisuuksiin ja solmi itse rohkeasti kontakti heihin! En tarkoita muotokristittyjä luterilaisia, pelkkiä perinteitä noudattavia heavyrokkareita, vaan lähinnä helluntai-srk:n, vapaa-srk:n, baptisti-srk:n, metodisti-srk:n tai ev.lut.kansanlähetyksen nuoria. Varmistaudu kuitenkin siitä, että he ovat uudestisyntyneitä eli ovat kokeneet elämässään sen, mitä on kirjoitettu seuraavissa Uuden Testamentin jakeissa:

      Apostolien teot 2:37-43
      37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
      38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Yeshua HaMashiach'n Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
      40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
      41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
      42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
      43. Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.

      Älä koskaan menetä luottamustasi Jumalaan, sillä Hän on aina ollut sinun puolellasi ja suojellut sinua!

      (Ps. Mulle tuli kirjoitusvirheitä edelliseen viestiini.)

    • sietänyt yksin

      Ihminen on aina lapsuudesta lähtien pääosan ajasta täysin yksin ja todellisuudessa yksin kun koulu opiskelu ja työ vie koko elämän ajan eikä aikaa jää kenellekään muille kenelläkään. Siihen on vain totuttava ja pidettävä sitä jopa siunauksena. Joidenkin seuralaisista on ollut pelkkää vahinkoa terveydelle ja koko elämä pilalla useimmilta huonon seuran takia. Kiitä Jumalaa ettei tarvitse sietää ketään ikinä!

    • apolo

      Tuu tänne. Tuo kaiki kamusikin.

      • nippe""

        Mä lähe sunkaa juhlimaan :)


    • no worries

      Hei kuule suloisuus! Been there. Voin sanoa sull käsi sydämmellä että huoli pois :) Oon ite 27-vuotias nainen ja olin lukiossa tosi yksin ja lukion jälkeisenä välivuotena. Sitten kun muutin opiskelemaan yliopistoon isoon kaupunkiin, niin kaikki muuttui. Ainejärjestöstä ja opiskelijariennoista/opiskeluryhmästä/tutorryhmästä/asukastoimikunnan puuhista saa ystäviä.

      Joten huoli pois! Toi murrosikä ja lukioikä on nuoren elämän pahinta aikaa. Parhaat vuodet, surustelut yms öiset retket ja seikkailut on vasta edessä päin sulla! :)

      Kunpa voisin saada sut näkemään tulevaan, koska tiedän omasta kokemuksesta ja monien muiden kokemuksista myös, että asia on kuten yllä selitin :)

      tsemppiä ja nokka kohti tulevaisuutta! Otat kivan opiskelupaikan haltuun ja siitä se sitten lähtee nousukausi. Suosittelen Tamperetta =)

      • Fotirr

        Toi sun viestis oli mun mielestä tosi surullinen, Neira. En oo mikää asiantuntija, mutta jos sä vaikka pyydät jotain kaveria tai sukulaista, nii mite olis? Vai eikö ole yhtään kaveria joka tulisi kanssasi syömään ja juhlimaan?


    • ansku58

      Toivon kaikkea hyvää sinun elämääsi. Sinulle varmaan sopisi tulevaisuudessa jokin sosiaalinen tehtävä vaikkapa läheisten avustaminen jne. Uskon että tulet vielä löytämään ystäviä jotka ajattelevat samalla tavalla kuin sinä. En ihmettele yhtään jos et viihdy "ryyppyjuhlissa" ja juhlijoitten seurassa jos sinua itseä nämä asiat eivät kiinnosta. Ne ovat minun mielestä tyhjyyttä elämässä jota täytetään juomalla ja muilla vastaavilla asioilla. Itse olen kokenut sen näin.Otan kyllä kotona joskus pari lasillista viiniä mieheni seurassa mutta en enää halua lähteä isompiin ryyppäjäisiin koska niissä tulee usein ongelmia (huutoa, tappeluita...)
      Minua kosketti kovasti tuo sinun kirjoituksesi ja rukoilen puolestasi jos vain haluat:)

    • omaaelämääetsivä

      Ihme juttui no Jeesusteluun rupeeminen.
      Ite oon syntynny uskovaiseen perheeseen ja joutunnu käymään uskonnollisissa tilaisuuksissa koko lapsuuden ja nuoruuden. Ei se takaa mitään ystävystymistä. Ite olin lähes koko ajan siellä yksin.
      Kauheen tiiviit ystävyys ja sukulaispiirit siel muilla oli. Mut oli jo lapsena henkinen pahaolo siellä. Ku ei ollu kavereita ja pientä kiusaamista mua kohtaan. Kui hyvältä se tuntuu ku kaikki on niin tiiiviisti yhessä ja sit ite on ihan ulkopuolella, mut oli kuitenkin pakko käydä siellä. Istuin aina muista samanikäisitä erillään ja jos jollekin siellä juttelin niin niille vanhemille jotka tuli aina välil kysyy kuulumisii. Nekin varmaa aatteli et mikä toikin on ku ei sil oo oikeen kavereita. Ja varmaa toivo et joku ottais vaimoks ja sit antais monta lasta. Just joo sitähän mä just haluunkin...et joku pelastais mut muun maailman viettelyksiltä ja et mä saisin istuu sit loppu elämänkin siellä enemmän ja vähemmän yksin.
      En koskaan tuntennu itteeni siellä kotoisaks. Mua aina ahisti aatella sinne lähteminen ja siellä odotin vaan et tunnit kuluu ja pääen pois.

      Tietty nyt kun oon töissä ja asun omillaan niin ei tarvii niis piireis enää liikkuu. Onneks! Mut ei sitä niin vaan jätetä taaks. Se on vaikuttannu muhun tosi paljon vielkin ja varsinkin sen huomas koulu aikoina. Ku meillä ei kuulunnu viettää syndei, jouluu, pääsiäistä ym. juhla pyhii. Ja sit en tietty ollu koulun uskonnon tunneil. Tottakai sitä on erilainen koulussa ja jo ala-asteella luokkakaverit katto vähän kieroon. Sit en tietty päässy mihkäään toisten syndeille ja eikä mullakaan ollu omii. Eikä vanhemmat antannu käydä muiden kavereiden luon kylässä ja eikä meillekäään saannu tulla. Et kyl sitä tahtomattaan eristäytyy tai oikeimmin mut eristettiin tästä "normaali" elämästä.

      Se on just vaikuttannu et ei oo saannu kunon kavereita koulusta. Ja vaikuttaa se nytkin vielä vaik on 20 vee. Sitä miettii et mikä nyt on oikein ja voiks mä tehä näin ja näin. Ei sitä voi vaan päästää irti. Oon ollu muutenkin niin kuuliainen ja kiltti lapsi. Sisäistä kapinaa on kyllä ollu, mutta se on jäänny tonne sisälle. Mut oon saannu sitä pikku hilljaa purettuu ja oman elämän muokkaus omanlaiseks on vasta alussa.
      Toivon et ite en anna taustan vaikuttaa liikaa omiin valintoihin. Ja et itsetunto kohois täst viellä ja ehkä viel joku kaunis päivä mä huomaan et mul on oikeesti aivan ihanii ja läheisii ystävii :)

      Ja onneks olkoon sulle oikeen paljon. Kyl se aurinko viel paistaa sullekin :)

    • eräs.

      Muistan ku en saanu yo lakkiakaa...hain päättötodistukseni kansliasta ja lähin pois koko rakennuksesta. Ja eipä ketää ees kiinnostanu. Harvasen kaverin mitä tunsin ja tunnen ni niillä pitäny pärjätä...ei oo hääviä..täytyy vaa purra hammasta ja koittaa nakertaa pala kerrallaan eteenpäin. [email protected] jos kiinnostaa jutustella.

    • Neira!

      Millaiset olivat loppupeleissä juhlasi?

      Huomaatko, miten monta ihmistä välittää sinusta, vaikkei ole koskaan tavannutkaan? Sen todistaa jo vastauksien määrä. Olet hyvä ihminen ja sulla tulee olemaan loistava tulevaisuus :) Mitään ei ole menetetty.

      Toivon, että juhlasi olivat hyvät. Tiedän kokemuksista, että yksin ei ole hyvä olla. Mulla oli samaan aikaan vastaavia tuntoja, ja on tavallaan vieläkin.

      Jos haluat puhua kohtalotoverin kanssa, mailini on [email protected]

    • pakkonimimerkki

      Lue Annastiinan vastaus, luulen, että se on todellisempi ja osuvampi kuin ne jotka korostavat sitä, että täytyy yrittää ja etsiä niitä ystäviä.

      Minä olen nyt 46-vuotias ja tajusin yhtenä päivänä, että ne perusasiat joiden parissa kamppailin nuorena, eivät ole muuttuneet miksikään eli olen edelleen se sama itsekseni viihtyvä, ajoittain yksinäisyydestä kärsivä minä, mutta vihdoin kaikkien väkinäisten kokeilujen kautta ymmärtänyt, etten muuksi muutu. Minulla on yksi tosiystävä, jonka seurassa viihdyn, muut ovat pakkopullaa. Tai ainakaan heidän tapaamisensa ei juuri kiinnosta minua. Sinunlaisiasi , "ei mistään kiinnostuneita" on paljon. Sinä olet kiinnostunut elämästä sellaisenaan, arki tyydyttäisi, jos olisi joku jonka kanssa sitä jakaisi. Ei siinä mitään projekteja ja ihmeellisiä tempauksia tarvita, elämään tulee tapahtumia ihan itsestään. Varsinkin jos on perhe, mutta se onkin sitten toinen juttu.

      Sitten kun menet opiskelemaan, mieti miten vietät vapaa-aikasi. Siitä voi jo päätellä mikä sinua kiinnostaa, koska sellaista elämäntapaa kuin "ei mikään" ei ole olemassakaan.

      Ihminen voi muuttua hieman ja joskus hyvinkin pieni muutos voi olla ratkaiseva. Muutos voi tapahtua itsessä tai ympäristössä. Katsotaan nyt, kumpi ehtii sinun luoksesi ensin ;)

    • Yksin10

      Ystäväni alkoivat karsiutua, kun ei ollut yhteiset kiinnostuksen kohteita. Ei ollut vaan puhuttavaa. Sitten tuli lapsia ja lisää lapsia aina vaan lisää... En ole tyypillinen vauvakakka jutuista puhuja, niin toisten pientenlasten äitien kanssakaan ei löytynyt puhuttavaa. Enkä halunut reissata huutavien äitien kanssa missään. Haluan, että reissuilla lapsilla on kivaa. Huutamattomia äitejä vaikea löytää..:) Opiskelun puolelta on ollut ns "hyvää päivää kavereita". Eli ei mitenkään syvällisiä ystävyyssuhteita.
      Harrastuksien parista löytyy kavereita, mutta jos ei itse aktiivinen, jää syrjään. Tässä yhteiskunnassa ei olla yhdessä vaan yksin. Kaverisuhteita syntyy, jos itse on hiukan tyrkyllä.
      Kyllä se opiskeluala sulle aukenee, kunhan katselet ympärillesi. Opiskeluaikaa on koko elämä hautaan asti.
      Yritä jaksaa! Yksinäisiä on muitakin, ne pitää vaan löytää:)

    • Hauvafani

      Heippa, olen itsekin melko yksinäinen, etten sanoisi syrjäytynyt, mutta koiraharrastus on tuonut mukanaan paljon harrastavia kavereita. Melkein aina, kun ulkoilen koirani kanssa, tapaan muita ulkoiluttajia ja keskusteltavaa riittää. En siis ole koskaan yksin, kun koiruliini on aina kaverinani ja se on aina iloinen seuralainen, ei puhu pahaa selkäni takana vaikka joskus haukkuukin minua. Olen liittynyt paikalliseen koiraseuraan, jonka riveissä harrastan agilitya ja tokoilua ja täytyy sanoa, että näistä harrastavista ihmisistä löytyy kavereita, yhdessä käydään kisamatkoilla jne. ja virkistystoimintaakin löytyy juuri sellaista lämminhenkistä, alkoholi, paria olutta tai siideriä saunaehtoilla lukuunottamatta ei liity kuvioon. Suosittelen, koiran ei tarvitse olla rotukoira, joten kalliiksikaan ei tule.

    • sssini

      Neira, kirjoituksesi kuulosti hyvinkin tutulta ja päätin kertoa sinulle lyhyesti hyvinkin positiivisen tarinan samanlaisesta tilanteesta ja kenties löydät siitä myös itsellesi keinon aloittaa "uudelleen" lukion jälk. :)

      Eli itselläni oli lukion pari viimeista luokkaa "tuskaa" erkanin myös kavereistani koska ankaran kotikasvatuksen vuoksi en voinut edes haaveilla ryybbäjäisistä tai muista., Lukion viimeinen vuosikurssi meni töitä tehden ja kotona löhöten ja myöskin annoin vanhempien ymmärtää, että tapasin kavereita useammin kuin sitä edes tein. Useimmiten shoppailin yksin ja kävin kahvilla yksin.

      Kaikki muuttui kun muutin lukion jälkeen kauas kotikaupungistani opiskelemaan. Siellä kukaan ei tiedä taustoistasi, vanhemmat eivät ole katsomassa perään tai et ole selitysvelvollinen kenellekään milloin vietät aikaa yksin ja milloin kavereiden kanssa. Opiskelijapiireissä aivan uudessa kaupungissa moni on samassa tilanteessa ja pienellä hymyllä ja tsempillä saa nopeasti uusia kavereita (välttämättä ei tarvitse ryybätä jos ei halua) siellä on myös paljon samanhenkisiä ei-juovia nuoria..Itse otin kaiken irti opiskelijaelämästä ja olen todella onnellinen että "rankan" lukioiän jälkeen olen saanut ihania ihmisiä elmäääni ja saanut tosi sydänystäviä joille aikasemmassa elämässäni luulemani ystävät eivät vedä vertoja!!

      Joten tsemppiä sinulle!! usko minua että elämäsi lukion jälkeen tulee muuttumaan jos vaan nii haluat :)

    • ylioppilas vm.-06

      Minullakaan ei ollut ketään jonka kanssa mennä juhlimaan. Lakkiaispäivän iltana itkin yksin omassa huoneessani kun tuntui, että kaikki muut lähtivät juhlimaan, mutta minulla ei ollut ketään kenen kanssa mennä. Asuin korvessa eikä ollut edes kyytiä, että olisin voinut yksinäni mennä paikalle missä muutkin olivat.
      Nyt olen pian 23-vuotias ja asia harmittaa minua vieläkin toisinaan, varsinkin eilen kun näin tuoreita ylioppilaita juhlimassa ystäviensä kanssa iloisina. Siellä minäkin olisin halunnut olla neljä vuotta sitten.

      • eräs.

        Justii samalla tavalla meni paitsi vielä surkeemmin itselläni ku en saanu yo lakkia ni eipä siinä sit tietenkää hyvällä katsottu sukulaisten osalta. Oon itekki kohta 23v ja vieläki vituttaa ku en menny väkisten vaa amikseen 16vuotiaana. Ku noi vanhemmat aikoinaan pakotti ja en tienny mitää miten ois maksanu oman asunnon ni ois muuttanu pois tai jotai radikaalia että oma ääni ois tullu esille.


    • .,

      Sama tilanne. Missä voisi tavata ihmisiä kesän aikana?

      • yhyyyy

        Todella surullinen tarina! Itsekin pääsin eilen ylioppilaaksi, minulle järjestettiin isot juhlat ja loppuillasta keplottelin itseni mukaan tuttuun porukkaan. Koko päivä tuntui menevän kuin sumussa ja vaikka todistukseni oli M:n keskiarvoa, tuntui silti siltä, etten ole yrittänyt tarpeeksi ja näin en edes ansainnut kaikkia niitä kukkia ja rahoja ja ylistystä. Ja joka puolelta toitotettiin "Oi, eikö olekin i h a n a päivä!" ja "Tää on sun elämäs merkityksellisempiä hetkiä!" En kuitenkaan tuntenut mitään. Päivä muiden joukossa vain ja illalla eksyin yhteen kalliiseen baariin, josta lähdimme jo muutaman tunnin päästä pois jatkoille, mutta jatkopaikkaa ei koskaan löytynytkään, koska kaikki paikat olivat liian täynnä, joten ilta loppui yhdeltä yksinäisen taksimatkaan. Aamulla olo on kuin kuolleella ja tuntuu, etten taaskaan osannut ottaa kaikesta kaikkea irti, en ylioppilasjuhlista enkä koko lukiovuosista. Nyt edessä tulevaisuus, josta ei tod.näk. löydy opiskelupaikkaakaan ja joudun asumaan vanhempieni luona kolmikymppiseksi.


      • eräs.
        yhyyyy kirjoitti:

        Todella surullinen tarina! Itsekin pääsin eilen ylioppilaaksi, minulle järjestettiin isot juhlat ja loppuillasta keplottelin itseni mukaan tuttuun porukkaan. Koko päivä tuntui menevän kuin sumussa ja vaikka todistukseni oli M:n keskiarvoa, tuntui silti siltä, etten ole yrittänyt tarpeeksi ja näin en edes ansainnut kaikkia niitä kukkia ja rahoja ja ylistystä. Ja joka puolelta toitotettiin "Oi, eikö olekin i h a n a päivä!" ja "Tää on sun elämäs merkityksellisempiä hetkiä!" En kuitenkaan tuntenut mitään. Päivä muiden joukossa vain ja illalla eksyin yhteen kalliiseen baariin, josta lähdimme jo muutaman tunnin päästä pois jatkoille, mutta jatkopaikkaa ei koskaan löytynytkään, koska kaikki paikat olivat liian täynnä, joten ilta loppui yhdeltä yksinäisen taksimatkaan. Aamulla olo on kuin kuolleella ja tuntuu, etten taaskaan osannut ottaa kaikesta kaikkea irti, en ylioppilasjuhlista enkä koko lukiovuosista. Nyt edessä tulevaisuus, josta ei tod.näk. löydy opiskelupaikkaakaan ja joudun asumaan vanhempieni luona kolmikymppiseksi.

        Luoja miten lähelle osui tuoki teksti itseäni kohtaan. Sain sen päättötodistukseni vain ilman lakkia ni kyllä se vitutti. Luoja ku saan edes jonku työn kohta ni läksin pois porukoiden luota ...ikääki jo 23v...iha meinaa hävettää asua vanhemmilla. Onneks edes maksan laskuni itse ja siivoan. Että jotenki hyvitän elämäni tässä vielä. [email protected] jos kiinnostaa vaihtaa ajatuksia.


    • joskus liikaa

      Hei, luin viestiketjun ohimennen. Itse olen onnekas, on useita oiketa ystäviä kaikki erilaisia. Heitä kuiten yhdistää se, että he kaikki ovat todella puheliaita kuten itsekkin.

      Sitten asiaan. Olen tavannut elämäni varrella paljon ilmisiä ja eniten minua rasittavat hiljaiset ihmiset, joita saa Lypsää että saa jotain toisesta ulos. Se on ahdistavaa. Itse puhua pälpättää ja hätäännyksissä vielä mitä sattuu ja toinen ei sano mitään. Jälkeen päin miettii, että mitähän se toinen oikeen ajattelee kun Ei se sano Mitään (ja ahdistun enemmän).

      Yritän siis sanoa, että ei voi saada mitään jos ei anna itsestään mitään. Ystävyydessa otetaan ja annetaan. Vaihdetaan ajatuksia. Jos toinen kertoo jotain, asiaa voi yrittää pitkitää yrittämällä kysellä lisää jotta sen itse kunnolla ymmärää ja toinen osapuoli huomaa, että häntä kuunneellaan. Sen jälken kerrotaan jotain samankaltaista itsestä jotta ei käy niin että toinen kertoo kaiken ja itse ei mitään. Muuten käy niin että toinen on kertonut kaiken ja myöhemmin huomaa ettei tiedä juuri mitään Sinusta.

      Olen siis päättänyt, että jos ei se toinen saa mitään ulos suustaan pyytämättä, niin annan olla. Nykyisin tajuan olla antamatta mitään niille jotka eivät ole itse valmiita antamaan mitään.

      Puhukaa siis ihmiset rohkeasti toisillenne. ei kukaan pure jos puhuu, minun kaltaiset ihmiset lähtevät karkuun puhumattomuutta.

      • mahdollisuuksia on

        Perustakaa ystäväkerho yhdessä te yksinäiset. Siitä voi olla iloa paljon.


      • Päättymätöntä

        Äärimmäisyydestä toiseen: itse olen ollut nuorempana niin hiljainen että minulta todella sai "lypsää", enkä siltikään ehtinyt muodostaa riittävästi puhetta, jotta kiireiset kaiken hiljaisuuden täyttävät puheliaat olisivat ehtineet kuulla, ennen kuin alkoivat jälleen pulista päälle. Nyt kun olen melkein 40, alan olla toisella laidalla, sillä kerron itsestäni jo liikaakin, enkä saa yleensä muilta takaisin samanlaista avoimuutta. Aiemmin olin aina se josta kukaan ei tiennyt juuri mitään, mutta nyt tuntuu että annan itsestäni jo liikaa. Olen ollut yksinäinen (ja hiljainen) lapsesta saakka, eikä sosiaalisissa tilanteissa käyttäytyminen siksi oikein suju, eli yksinäisyys vain jatkuu, ei mistään harrastuksistakaan ole siihen tullut apua. En kuitenkaan ole erakkoluonne, vaan viihdyn ihmisten seurassa, siksi yksinäisyys on tuottanut ja tuottaa paljon tuskaa.

        Puheliailta toivosi suvaitsevuutta ja toisten kunnioittamista (erilaisuuuden arvostamista), eikä pelkkää oman paremmuuden suojissa paistattelua, kuten "joskus liikaa" kirjoituksesta paistoi. Ulospäinsuuntautuneisuuttahan pidetään ylivoimaisen tavoiteltavana ominaisuutena, vaikka se on vain yksi olomuoto. Hiljaisille/ujoille opetetaan lapsesta saakka että he ovat muita huonompia. Ei sitä välttämättä sanota suoraan, mutta aina kehumalla ja ylistämällä niitä "reippaita", se tulee erittäin selväksi.

        Aloittajalle en osaa sanoa muuta kuin että onnittelut :).
        Itselläni on lähiaikoina edessä yksinäiset 40-vuotissynttärit. Aion silloin tehdä jotain mistä olen pitkään haaveillut... Ja tietenkin teen sen jälleen yksin, eli ilosta tulee vain puolinainen.


    • qaqaq

      Life is hell :(

    • yksinkin viihtyvä

      Itse en juhlistanut lakkiaisiani, sukulaisille järjestettyä juhlaa lukuunottamatta. Minulla ei ollut kavereita, joiden kanssa olisin luontevasti viettänyt vapaa-aikaa koulun ulkopuolella.

      Nyt kolmekymppisenä huomaan, että parhaat ystäväni olen hankkinut lukion jälkeen, yo-opiskeluissa. Yhtäkkiä ympärillä olikin hurjasti ihmisiä, joiden kanssa oli samalla aaltopituudella. Opintojen jälkeen työpaikoiltakin on löytynyt ihan mukavaa seuraa.

      Eli ei se kouluajan ystäväpiiri kerro loppuelämän ystäväpiiristä. Tsemppiä jatkoon! :)

    • J..nas

      Yllätyin lukiessani tuon vanhan ensimmäisen viestin, joka oli kuin suoraan omasta päästäni kirjoitettu. Olen itse valmistunut jo lukuisia vuosia sitten ylioppilaaksi ja oma juhliminen oli yhtä surkeutta. En osallistunut abiajoihin enkä penkkareihin...

      Toki koitin pitää kulissia yllä ja olla iloinen siitä, että nyt on koulut ohi. Päinvastoin, ala-asteelta siirryttäessä yläasteelle menetin kaikki senhetkiset kaverini... ihmiset muuttuivat, eivät enää pitäneet kaveruuttani heidän arvoisena. Olin käytännössä koko yläasteen ja lukion ajan yksin koulun ulkopuolella. Koulussa en ollut koskaan kiusattu, sain arvostusta muilta ihmisiltä ja tulin toimeen monen ihmisen kanssa. Olin koulun parhaimpia urheilijoita. Kaikki oli täydellistä siellä, mutta en koskaan saannut soittoa kotiin, jolloin oltaisiin pyydetty mukaan menoihin. Jos itse soitin, koko soittokokemus oli lähinnä epämielyttävä ja kenelläkään ei tuntunut olevan aikaa... Ikäänkuin kaveripiirit muotoutui yhdeksi lujaksi ringiksi, johon sisäänpääseminen oli silkka mahdottomuus. Minulle alkoi syntymään ensimmäiset ajatukset kelpaamattomuudesta tähän maailmaan. Aloin pelaamaan jalkapalloa joukkueessa siirryttäessä yläasteelle. En koskaan saannut kunnon ystävyyttä aikaseksi sielläkään... olin aina se, jonka piti väkisin tyrkyttäytyä porukkaan mukaan.. pelimatkat oli yhtä tuskaa... sulkeuduin korvalappustereoiden maailmaan (sen verran kauan, ettei MP3:sia ollutkaan vielä)

      Intti oli uus vaihe... tosin tuvassa olin jälleen se, joka tuli toimeen muitten kanssa, mutta jota ei kutsuttu mukaan mihinkään. En ollut yhtäkään iltalomaa poissa kassulta enkä viikonloppuisin tehnyt mitään erityistä.. muitten "jutut" ainakin oli hurjia.

      Siirryin opiskelmaan täysin uudelle paikkakunnalle...toivoin saavani uuden alun. Väärin! ... Jälleen sama kaava toistuu... hyvät kaverit koulussa, ketään ei koulun ulkopuolella. Ehdotukset tapaamiseen synnyttävät lähinnä epämiellyttäviä hiljaisuuksia.... olen tässä vaiheessa vakavasti pohtimassa, että mahdanko koskaan saada samasta sukupuolesta kunnollista kaverisuhdetta...tai edes tunnetta, että kuulun joukkoon...

      Nykyään minulla onkin enemmän naisystäviä kuin miesystäviä... naisten kanssa minulla on enemmän juteltavaa, naiset keskustelevat elämästä eivätkä vaadi keskustelun tasosta valtavia. Miesmaailmassa pitää pitää kulissia yllä, olla vahva ja "välinpitämätön"...

      Olen työssä nykyään, jälleen samalla kaavalla. Tulen loistavasti toimeen työkavereiden kanssa, olen pidetty ihminen ja arvostettu piirissämme. Silti.... yksityiselämän puolella kenestäkään ei kuulu mitään, johtuen pitkälti siitä, että lähes kaikki ovat perheellisiä, jolloin aika on tiukalla senkin puolesta.

      En ole epäonnistunut ihmissuhteissa... ts, parisuhteissa, mutta mielestäni en pysty koskaan situoutumaan kunnolla, ennenkuin saan tuon oman ahdistuneisuuden pois mielestäni. On päiviä, jolloin mietin näitä asioita paljon ja päiviä jolloin en. Arvaatko kumpi on niitä huonoja päiviä?? Tähän kun vielä lisätään lähipiirin painostuksen tunne avioliitosta ja lasten hankinnasta, niin johan alkaa olla stressiäkin tästä vaivasta....


      Ehkä tän koko liiruttelun pointti on se, että niitä muita samojen ajatusten kanssa on olemassa... uskon, että siihen tulee muutos jossain vaiheessa, mutta se on toiveajattelua ilmeisesti, ellei ole valmis tekemään asian eteen mitään....

    • Saat minusta sielunkumppanin. Oma tilanteesi on juuri samanlainen kuin omani. Olen itsekin just valmistunu ylioppilaaksi ja sosiaalinen elämäni on täsmälleen samalla tasolla. Vaikka kavereita on, niin heitä tulee nykyään tavattua entistä harvemmin. Että tiedän täsmälleen mistä kärsit.

    • kerho

      Miksei kukaan perusta kerhoa tai seuraa?

    • sdgsfg342

      Elämäni oli (ja on edelleen) hyvin samanlaista kuin sinunkin. Lisäksi häpeän yksinäisyyttäni, miksi yritän välttää tietynlaisia keskusteluja ja muuta vastaavaa, jottei "karu" todellisuus paljastuisi.

      Sinulla on kuitenkin vielä ainakin yksi loistava mahdollisuus muuttaa tilanteesi. Jatkokoulutuksen aloittaessasi koulujen järjestöt järjestävät kaikenlaista tapahtumaa, jossa voi tutustua ihmisiin. Itse aikoinani hylkäsin tämän pelastusrenkaan ja en mennyt useimpiin ensimmäisistä tapahtumista.

    • -------M31

      Hienoa pystyt käsittelemään ja näkemään ns. oman ongelmasi tässä asiassa. Tiedän tunteen osittain, sillä olen myös vähän rauhallisempaa sorttia, vaikka olen myös kyllä riehunut ja rällästänyt.
      - Jos tunnistat ongelmasi, pystyt myös toivottavasti korjaamaan sen / muuttamaan suhtautumistasi tähän asiaan, vaikka et menneitä asioita takaisin saisikaan... ja voi olla että et tekisi mitään toisin, sillä kaikki tuohan oli silloisen minäsi omin tapa toimia.

      Voimia, nyt vain avarakatseisuutta ja rohkeasti ottamaan niitä sosiaalisen elämän askeleita moniin erilasiin suuntiin. Tiedän ja uskon että muutos ei ole helppo, mutta omalta "comfort zonilta" voi olla myös palkitsevaa tulla ulos, vaikka se tekisikin ensin kipeää / tuntuisi ahdistavalta.

    • nella.b

      Toivon että Sinulla oli mieleenpainuva, ihana juhlapäivä, oli Sinulla seurassasi ystävää tai ei... Uskon että elämä kantaa ja tuo Sinulle eteesi upeita ystäviä! On hienoa ja tärkeää että olet itse havahtunut asiaan ja se on jo valtaisa askel tielläsi, ota elämä vastaan avoimin sydämin, anna ihmisille mahdollisuus ja jos yksi ovi sulkeutuu, aina on uusia ovia avattaviksi...puhun kokemuksen rintaäänellä...itse en sinun ikäisenä myöskään ollut viehättynyt biletyksestä enkä poikakavereista, ja koin olevani outolintu useinkin (...ja josku jopa edelleenkin, lähes 50v :))...
      Toivon sydämestäni kaikkea hyvää elämääsi! Jos vain haluat, Sinulla on upea ystävärikas elämä edessäsi, se tahdon asia, se on myös elämän asenne...Onne matkaasi!

    • eräs.

      Jos on mese osoitteita ni mesessähä pystyy ryhmäkeskusteleen..jos on samoja ajatuksia..esim. tämä sivusto ku on tullu paljon viestejä ni jos jokaiselta ois tullu ossa ni ainaki koneella ois sit kavereita ja jos sattuis jotku asumaan lähellä niin sitten sitä kautta vaikkapa tapaamaan ja laajentamaan kaveri suhdetta. [email protected] omani.

    • no problem!

      Vieläkö mahdat seurata palstaa? Ainakin olet saanut hyviä vastauksia ja ehdotuksia ja lisäksi kerrankin asiallisia. Itse kun olin nuori ja yksinäinen niin ei siitä ollut muuta pakokeinoa kuin että oli pakko lähteä johonkin ettei seinät kaatuneet päälle. Nyt on netit ja kännykät ja kotiinjääminen taitaa olla paljon helpompaa.
      Vastauksista huomaat ettet ole ongelmasi kanssa kuitenkaan yksin, jos sitä nyt ongelmaksi voi nimittää. Aika moni jopa valitsee mieluummin yksinolon kuin lähtee mukaan johonkin örveltävään kaveriporukkaan.
      Nyt olet jo löytänyt kymmenittäin samanhenkisiä ihmisiä kuin itse olet, tälle palstalle. Olet upea ja hieno ihminen kun oivalsit ottaa tämmöisen asian täällä esille. Et takuulla ole mikään tylsä! Sinulla on ideoita jotka vain odottavat esiintulemistaan. Veikkaanpa että vuoden parinpäästä tämä asia on kohdallasi vain kaukainen muisto.
      Samaa mieltä olen tänne kirjoittaneiden kanssa että voisit yrittää löytää itsellesi jonkin harrastuksen. Kokeile mikä sinua kiinnostaa. Tee lista tuhansista harrastuksista joita on olemassa, valitse sieltä muutama harrastus mikä ehkä voisi olla kiinnostava ja päätä että myös kokeilet niitä. Maailma on täynnä mielenkiintoisia asioita ja useimpiin pääsee mukaan harrastustoiminnan kautta. Vaikket jäisikään koukkuun valitsemiisi asioihin niin ystäväpiirisi tulee lisääntymään kymmenillä. Ja jos jäät koukkuun niin ei se mitään, harrastuksesta on tullut monelle ammatti, ehkä oma yritys. Ja harrastuksen parista on moni, siis todella moni on myös löytänyt elämänkumppanin. Suorita vaikka purjelentolupakirja. Itse en harrasta lentämistä. Ups, meinas unhtua, onnea valkolakin johdosta. T. Harri.

    • RL

      Vo kyllä sinulla on murhe mutta jos sanoisin et opiskele lähihoitajaksi niin miltä se tuntuisi? Kun luin kirjoituksen niin heti oli sellainen olo että sinusta tulisi hyvä Lähihoitaja usko pois! Lähihoitajan työ on niin antoisaa ja ihanaa minä rakastan tätä työtä tästä saa niin paljon en osaa sanoin kuvailla mut ainakin kannataa harkita!

    • elämän taituri

      ellei ystäviä ole. Niinhän kirjoitit itsekin. Ystävyys on kaksisuuntainen asia. Saadakseen jotakin täytyy olla valmis myös antamaan jotakin. (enkä tarkoita tässä nyt seksiä) Keskityitkö vain pelkkään lukemiseen ja unohdit sosiaalisen elämäsi. Jossakin vaiheessa voisit yrittää päästä terapeutille. Ei elämäsi kuitenkaan vielä hukassa ole, sillä olethan nuori ja elämä on EDESSÄ.
      Sinulle sopisi varmaan jokin tutkijan työ, jota voisit tehdä jopa yksinäisyydessä. Nyt sinulla on varmaan suurimpana huolena jatko-opiskelupaikan löytyminen. Toivon Sinulle onnea..

    • Mun tarina oli

      suunnilleen samanlainen, kun olin sinun ikäinen. Nyt 12 vuotta on vierähtänyt ja olen edelleen ihan yksin. Ei ole ollut kavereita tai poikaystävää tai mitään. Todella raskas ja hukkaan heitetty on ollut minun elämäni. Niin kauan, kun äiti elää, pysyn elossa hänen takiaan ja sitten tapan itseni. Toivottavasti sun asiat järjestyy.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe