Rintamamiestalon huonekorkeus?

vanhan talon ystävä

Olen käynyt katsomassa useita myynnissä olevia rintamamiestaloja, ja kaikissa tuntuu olevan matala huonekorkeus, viimeisimmässä oli 2,42 m. Ja nyt ei siis ole kyse vinokattoisista yläkerran huoneista tai kellarista vaan ihan siitä perusasuinkerroksesta, jossa on keittiö ja olohuone.

Etsinkö turhaan rintamamiestaloa, jossa olisi huonekorkeutta 2,55 m tai yli? Onko tällaisia olemassakaan?

13

3655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arkkivaari

      Ihan normaali huonekorkeushan tuo on, uusissa pientaloissa vaatimus on nykyisinkin 2,4 metriä. Suunnittelen itse uusiin kohteisiin enemmän, mutta määräykset eivät sitä edellytä.

      Siis hakea saa, mutta ekstraa voi olla vaikea löytää pula-ajalla rakennetuista taloista.

    • ///

      pitäs olla korkeempi????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

      • ap

        Että mahtuisi astiakaappi ja kirjahyllyt ilman sahaamista sisälle! :)


      • 13451345
        ap kirjoitti:

        Että mahtuisi astiakaappi ja kirjahyllyt ilman sahaamista sisälle! :)

        noihin kalusteisiin tikapuut vakiona, vai millä sinne ylähyllylle ylettyy??? Luulen ettei sellaisia ole olemassakaan...


      • ap
        13451345 kirjoitti:

        noihin kalusteisiin tikapuut vakiona, vai millä sinne ylähyllylle ylettyy??? Luulen ettei sellaisia ole olemassakaan...

        Ihan on keittiöjakkaralla pärjätty toistaiseksi, tikkaita ei ole tarvinnut sisälle tuoda.


    • Rak.ins2

      Jos kyse on "rintamamiestalosta" (sodan jälkeen rakennetusta) on huonekorkeus tuo 2400 ja ullakolla jopa vain 2200. Vanhoissa "pohjalaistaloissa" sisäkorkeus on yleensä korkeampi.

      • Höperökös

        Raumalta löytyy ainakin korttelin verran "rintsikka" taloja joissa huonekorkeus 2,7m.rakennettu 1942-1945.
        Itse yhdessä asustelen.


      • ap
        Höperökös kirjoitti:

        Raumalta löytyy ainakin korttelin verran "rintsikka" taloja joissa huonekorkeus 2,7m.rakennettu 1942-1945.
        Itse yhdessä asustelen.

        Kiitos viestistä - ei ole täysin toivotonta etsiminen siis!


      • Rak.ins2
        Höperökös kirjoitti:

        Raumalta löytyy ainakin korttelin verran "rintsikka" taloja joissa huonekorkeus 2,7m.rakennettu 1942-1945.
        Itse yhdessä asustelen.

        ole rakennettu vasta sodan jälkeen eli siis 1945 jälkeen ja ennen 1960 lukua. Ennen sotaa ja ehkä sodan aikanakin oli vielä tapana rakentaa korkeampia sisätiloja. Vasta "pula-aika" toi tarpeen minimoida kustannuksia. Kun naulatkin oli kortilla, tai ainakin vaikea saada, ryhdyttiin tekemään talo vain tarpeen mukaan. Ensin oli halvinta madaltaa alakertaa, kun pinta-alaa ei voinut enää pienentää.


      • Rintsikka
        Rak.ins2 kirjoitti:

        ole rakennettu vasta sodan jälkeen eli siis 1945 jälkeen ja ennen 1960 lukua. Ennen sotaa ja ehkä sodan aikanakin oli vielä tapana rakentaa korkeampia sisätiloja. Vasta "pula-aika" toi tarpeen minimoida kustannuksia. Kun naulatkin oli kortilla, tai ainakin vaikea saada, ryhdyttiin tekemään talo vain tarpeen mukaan. Ensin oli halvinta madaltaa alakertaa, kun pinta-alaa ei voinut enää pienentää.

        Ostimme juuri melko uuden(2001) rakennetun talon, joka on tehty rintamamiestalon tyyliin, ulkonäöltä ei erotu ollenkaan alueella olevista 'oikeista' rintsikoista. Ainoastaan tekniikka on tietysti nykyaikaista, ilmastointi jne. Jopa öljylämmitys on talossa. Mutta asiaan, huonekorkeus siinä on 260 ja minusta on tavallista korkeammat huoneet, eli eikai se 240 nyt niin kamalan matala ole...?


      • olympiavuosi
        Rintsikka kirjoitti:

        Ostimme juuri melko uuden(2001) rakennetun talon, joka on tehty rintamamiestalon tyyliin, ulkonäöltä ei erotu ollenkaan alueella olevista 'oikeista' rintsikoista. Ainoastaan tekniikka on tietysti nykyaikaista, ilmastointi jne. Jopa öljylämmitys on talossa. Mutta asiaan, huonekorkeus siinä on 260 ja minusta on tavallista korkeammat huoneet, eli eikai se 240 nyt niin kamalan matala ole...?

        Vuonna 1952 rakennetussa kerrostalossa huonekorkeus on 266, joten pientaloihin on aikanaan tehty kyllä matalampaa kuin kerrostaloihin.


    • Aikoinaan kun asuin kerrostalossa ostin 2,48 korkeat lundiat. Sen jälkeen ne ovat sopineet kaikkiin kerros ja rivitaloihin, eli korkeutta on ollut 2,55-2,7m. Kun muutin omakotitaloon, niin tulikin tenkkapoo, kun korkeus on se 2,40. No onneksi hyllyt käy vanhempien kerrostalokämppään.

      Sen jälkeen olen katsellut tuttujen taloja, niin uusia, kuin vanhojakin ja kyllä se 248cm on tiukilla. Väliseinätolpat on 2,55 ja kipsi ja lastulevyt sen 2,60. Näistä kun vähentää lattian ja katon, niin kyllä se 2,55 on todellakin harvinaisuus nykyisissä taloissa.

    • PitkäKalle

      Tuo on kyllä matala huonekorkeus. Matalampaa ei löydy kuin Älvsbytaloissa, joissa korkeus on vain 2,40 m. Älvsbytaloissa on myös se samainen paha ominaishaju ja ne todella haisee mutta erilaiselle kuin rintamamiestalojen sisätilat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1767
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      177
      1557
    3. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1082
    4. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1023
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      120
      931
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      809
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      39
      778
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      57
      664
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      642
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      628
    Aihe